מה שנכון נכון כתב:דרשותיו בשנות השואה י"ל לאחרונה במהדורה חדשה ע"י דניאל רייזר בשם "דרשות משנות הזעם".
מצו"ב מאמר מרייזר.
הא לחמא עניא כתב:מה שנכון נכון כתב:דרשותיו בשנות השואה י"ל לאחרונה במהדורה חדשה ע"י דניאל רייזר בשם "דרשות משנות הזעם".
מצו"ב מאמר מרייזר.
מי הוא דניאל רייזר???
הא לחמא עניא כתב:מי הוא דניאל רייזר???
חלמישצור כתב:"הגיבן הקדוש", אחד הסיפורים היותר מכוננים של ר' שלמה קרליבך (בתוך דיסק הנקרא 'ים של דמעות'), הוא על אחד מחסידיו הצעירים של האדמו"ר. קרליבך מתחיל את הסיפור באמירה ששנים רבות חיפש מי מתלמידי האדמו"ר מפיאסצנא שיספר לו על האדמו"ר, ולא מצא. עד שבאחד הימים מצא ברחובות העיר תל אביב מנקה רחובות זקן וגיבן ל"ע מרוב מוראות השואה, שהיה מתלמידי האדמו"ר, וכו' וכו'.
שייף נפיק כתב:חלמישצור כתב:"הגיבן הקדוש", אחד הסיפורים היותר מכוננים של ר' שלמה קרליבך (בתוך דיסק הנקרא 'ים של דמעות'), הוא על אחד מחסידיו הצעירים של האדמו"ר. קרליבך מתחיל את הסיפור באמירה ששנים רבות חיפש מי מתלמידי האדמו"ר מפיאסצנא שיספר לו על האדמו"ר, ולא מצא. עד שבאחד הימים מצא ברחובות העיר תל אביב מנקה רחובות זקן וגיבן ל"ע מרוב מוראות השואה, שהיה מתלמידי האדמו"ר, וכו' וכו'.
הסיפור הנ"ל עושה רושם מידי 'קרליבכי' האם ה'גרסטע זאכן' הוא לעזור ליהודי? נראה שללמוד יותר חשוב, ואני מניח שכך הנחיל האדמו"ר גם בצעירי הצאן. (שמעתי את זה לפני הרבה שנים אבל כך עשה עלי רושם. אם כי זה אכן מרגש כל לב)
חלמישצור כתב:הא לחמא עניא כתב:מי הוא דניאל רייזר???
הרב ד"ר דניאל רייזר. ת"ח בוגר ישיבת ההסדר במעלה אדומים. לימד בחוג למחשב"י באוניברסיטה העברית וכיום בחוג רכז החוג למחשב"י במכללת הרצוג. מתמחה בעיקר בחסידות וכתבי גדו"י בעקבות השואה. פרסומיו: ערך את ספרו של הרה"ג יונתן רוזין 'דרך תשובה הורית' על הל' תשובה להרמב"ם (למדו את הרמב"ם בחברותא ורייזר סיכם), ספר חריף ומלא חידושים מקוריים וישרים להפליא לענ"ד; 'המראה כמראה: טכניקת הדמיון במיסטיקה היהודית במאה העשרים', לוס אנג'לס תשע"ד; וכן תרגם את ספרו של השל 'קוצק - במאבק למען חיי אמת'; וכן כותב מדי פעם בבמות שונות. כותב גם באנגלית ופולנית. ביוטיוב יש הספד מיוחד ממנו על ידידו הרב איתם הנקין הי"ד. ביחס לספר הנוכחי ראו סקירה כאן (https://musaf-shabbat.com/2017/07/26/%D ... %9E%D7%9F/).
כדכד כתב:שייף נפיק כתב:הסיפור הנ"ל עושה רושם מידי 'קרליבכי' האם ה'גרסטע זאכן' הוא לעזור ליהודי? נראה שללמוד יותר חשוב, ואני מניח שכך הנחיל האדמו"ר גם בצעירי הצאן. (שמעתי את זה לפני הרבה שנים אבל כך עשה עלי רושם. אם כי זה אכן מרגש כל לב)
כתב ר"י מוולוזין בשם אביו הגר"ח שהאדם לא נברא כי אם להועיל לאחריני. גם אם ללמוד הוא במעלה יותר גדולה עדיין צריך לעזור ליהודי כשאינה יכולה לעשות בידי אחרים כמבואר במסכת מו"ק ט
פשיסחא כתב:בספר מפנקסו של עיתונאי (המצוי באוצר) מאמרים של העיתונאי הידוע לייבל ביין שהיה ממקורביו של האדמו"ר, ישנם תיאורים וסיפורים יפים על האדמו"ר זצ"ל
פשיסחא כתב:בספר מפנקסו של עיתונאי (המצוי באוצר) מאמרים של העיתונאי הידוע לייבל ביין שהיה ממקורביו של האדמו"ר, ישנם תיאורים וסיפורים יפים על האדמו"ר זצ"ל
חלמישצור כתב:כדכד כתב:שייף נפיק כתב:הסיפור הנ"ל עושה רושם מידי 'קרליבכי' האם ה'גרסטע זאכן' הוא לעזור ליהודי? נראה שללמוד יותר חשוב, ואני מניח שכך הנחיל האדמו"ר גם בצעירי הצאן. (שמעתי את זה לפני הרבה שנים אבל כך עשה עלי רושם. אם כי זה אכן מרגש כל לב)
כתב ר"י מוולוזין בשם אביו הגר"ח שהאדם לא נברא כי אם להועיל לאחריני. גם אם ללמוד הוא במעלה יותר גדולה עדיין צריך לעזור ליהודי כשאינה יכולה לעשות בידי אחרים כמבואר במסכת מו"ק ט
דברי ר"ח מובאים בהקדמת בנו הר"י לנפה"ח, בני ברק תשמט, עמ' 22, "בכל דרכיו היה ממעט כבוד עצמו להרבות כבוד שמים. הן במילי דצבורא, בפרט בענייני הכלל, מודעת שהשליך נפשו מנגד ועסק הרבה יתר על כדי כחו. ואף כי זקן היה, היו ידיו אמונה, עד בא השמש, ואף ככלות כח רח"ל גם על משכבו בחליו, רעיוניו סליקו, ועיניו היו נשואות השמימה, לשתף שם שמים בצערא דהכלל והפרט, בגנוחי ואנחות בשברון מתנים, ואנחותיו הרבות בזה היו שוברות כל גוף השומע. (והיה רגיל להוכיח אותי על שראה שאינני משתתף בצערא דאחרינא, וכך היה דברו אלי תמיד שזה כל האדם לא לעצמו נברא, רק להועיל לאחריני ככל אשר ימצא בכחו לעשות)". וטוב לענ"ד לציין בהקשר זה לדברי האדמו"ר בחובת התלמידים (ציוויים ואזהרות): "מאד מאד הוו זהירים באהבת חברים. תלמיד בן עשיר לא יתגאה בעשרו ותלמיד בן עני לא יהיה שפל בעיני עצמו בעניותו, כי כלכם בני ד' אתם, מלאכיו הטהורים אשר בארץ אתם. ובמדה שתתחברו יחד זה אל זה באהבה, ותצמודנה נפשותיכם יחד להיות אחת ממש, במדה זו גם ד׳ אליכם יתחבר. וכן להיפך, כל פגם וכל פרוד אשר ביניכם, גורם לכם התרחקות והשלכה מד׳ חס ושלום".
זנב לאריות כתב: ב. עכשיו לדברי הנפה"ח אדם צריך לדעת שצורת עבודתו בעולם אינה בשביל עצמו בלבד אלא צורת עבודתו היא להועיל לאחריני, הדבר הנעלה ביותר שאדם יכול לעבוד בו את בוראו הוא לימוד התורה כמש"נ במשנה, אמנם יש כללים של מצוות שאין יכולים לעשות ע"י אחרים אבל תלמוד תורה הוא כנגד כולם. [מלבד שע"י לימוד התורה זה מועיל לאחריני יותר מכל דבר אחר] וידועים דברי הט"ז [כמדומני] שהורידו את מרדכי הצדיק מגדולתו כיון שעסק בצרכי הצלת דורו הגם שאין לך להועיל לאחריני יותר מזה והגם שכל כלל ישראל ולימוד התורה שלהם ושל הדורות שאחריו הם בזכותו.
יקר כתב: בעמ' 35 הוא מספר על אוסף של ההיסטוריון החרדי שמעון הוברבנד שצולם בפולין ו"בחלקו הגדול מוקדש לאדמו"ר".
זנב לאריות כתב:[כדכד כתב:[
כתב ר"י מוולוזין בשם אביו הגר"ח שהאדם לא נברא כי אם להועיל לאחריני. גם אם ללמוד הוא במעלה יותר גדולה עדיין צריך לעזור ליהודי כשאינה יכולה לעשות בידי אחרים כמבואר במסכת מו"ק ט
א. מצאתי בבית גנזי ספר ישן מכורך ומשניות שמו ועוד ספר ישן וסידור שמו ובו אני מתפלל כל בוקר, את המשנה הבאה "אלו דברים וכו' וגמילות חסדים וכו' ובקור חולים והכנסת כלה והלוית המת וכו' ותלמוד תורה כנגד כולם"
.
כיפת הירדן כתב:מן הסתם עוד פנטזיה קרליבכית טיפוסית.
חיפש את תלמידי הרבי מפיאסצנא ולא מצא?!
כמעט בכל עיר בארץ התגוררו מתלמידיו ואף מבני משפחתו.
החל מהרה"ח ר' אלעזר ביין בי-ם, ר' נתנאל רדזינר בב"ב, הרב גשייד בכפר אתא,
ב"א הרה"צ ר' אלימלך שפירא מת"א, ו...... גם ראש עירית חיפה בעבר אריה [גרוסקופף] גוראל.
מה לא עושים בשביל לשוות נופך דרמטי לספור?...
פשיסחא כתב:אכן בנו ר"א היה חסיד משכמו ומעלה נודע כעוסק בחמת הנסתר, משראה שאין המשך לחסידות פיאסעצנא לאחר השואה עבר לחסידות גור. (שמועה עמומה יש בזכרוני, שהיו שרצו למנות את ר"א לאדמו"ר ממשיך לפיאסעצנא, אך איני זוכר ברור וייתכן שאני טועה או מערבב)
חיימשה כתב: כמו''כ בשנותיו האחרונות היה מגיע לטיש שר' מאטל מראמסטריווקא זיע''א לראות איך פניו משתנים בעת שירת י-ה אכסוף, אח''כ היה נותן לחיים והולך.
חלמישצור כתב:[quo
דברי ר"ח מובאים בהקדמת בנו הר"י לנפה"ח, בני ברק תשמט, עמ' 22, "בכל דרכיו היה ממעט כבוד עצמו להרבות כבוד שמים. הן במילי דצבורא, בפרט בענייני הכלל, מודעת שהשליך נפשו מנגד ועסק הרבה יתר על כדי כחו. ואף כי זקן היה, היו ידיו אמונה, עד בא השמש, ואף ככלות כח רח"ל גם על משכבו בחליו, רעיוניו סליקו, ועיניו היו נשואות השמימה, לשתף שם שמים בצערא דהכלל והפרט, בגנוחי ואנחות בשברון מתנים, ואנחותיו הרבות בזה היו שוברות כל גוף השומע. (והיה רגיל להוכיח אותי על שראה שאינני משתתף בצערא דאחרינא, וכך היה דברו אלי תמיד שזה כל האדם לא לעצמו נברא, רק להועיל לאחריני ככל אשר ימצא בכחו לעשות)".".
נחום וואהלינער כתב:חיימשה כתב: כמו''כ בשנותיו האחרונות היה מגיע לטיש שר' מאטל מראמסטריווקא זיע''א לראות איך פניו משתנים בעת שירת י-ה אכסוף, אח''כ היה נותן לחיים והולך.
היה יושב בשולחן בקביעות ולאו דווקא בי-ה אכסוף, כמודמני שעוד אצל אביו הרה"ק רבי יוחנן היה מגיע לטיש.
יקר כתב:בשונה מתורתו של האדמו"ר שרבות נכתב עליה, על דמותו ועל אישיותו יש פחות חומר. כמדומני שעוד לא נדפס חיבור מקיף על תולדותיו, למעט כמה מאמרים).
אשמח אם חברי הפורום יכולו להעלות מעשים ושמועות אודותיו, כמו גם קישורים למאמרים ולפרטים ביוגרפיים על האדמו"ר ועל משפחתו.
(לרגל היא"צ שחל בשבוע שעבר, ע"ד שנים להרצחו).
פשיסחא כתב:אכן בנו ר"א היה חסיד משכמו ומעלה נודע כעוסק בחמת הנסתר, משראה שאין המשך לחסידות פיאסעצנא לאחר השואה עבר לחסידות גור. (שמועה עמומה יש בזכרוני, שהיו שרצו למנות את ר"א לאדמו"ר ממשיך לפיאסעצנא, אך איני זוכר ברור וייתכן שאני טועה או מערבב)
אוצר החכמה כתב:ולמה אתה לא חולק איתנו את שם הספר?
יקר כתב:האם ידוע על תלמידי/חסידי האדמו"ר שעדיין חיים?
מצאתי שבשנים האחרונות נפטרו שנים מתלמידיו/חסידיו שנותרו - ר' נתנאל רדזינר ור' חיים קנר.
האם הם כתבו על האדמו"ר?
נכון.
כנראה שהוא לא מצא תלמיד שיספר סיפור כזה... שזהו העיקר בחיים הדבר הכי גדול..
ראיתי שדברי קצת אחרי מהקשרם, אני מכיר את דברי הגר"ח מולוז'ין הנ"ל בעל פה ברוך ה'... ואין חכמה לצטט חצאי משפטים, הרי שם אומר ר' איצלה 'היה רגיל להוכיח אותי על שראה שאינני משתתף בצערא דאחרינא' נראה שזה היה יותר בתור תוכחה יותר מאשר חינוך (אחרת למה הוא מציין את זה בגלל שראה שאינני משתתף בצערא דאחרינא. ) אין כל ספק בחשיבות של להועיל לאחריני, אבל אין זה עיקרי כדבר מרכזי בחיים, חלילה אם היה יוצא מהגר"ח מולוז'ין מקים ארגוני חסד...
והדברים ברורים.
פרנקל תאומים כתב:וגם הקדימות שאנו נותנים לעסק התורה (כשיכולה הגמ"ח להיעשות ע"י אחרים) היא מתוך הכרה שעסק התורה היא הנתינה הגדולה ביותר המחייה את כל העולמות.
מחולת המחנים כתב:גם עיקר לימוד התורה הוא כדי ללמדה לאחרים, וכמו שאנו מתפללים "ללמוד וללמד".
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 128 אורחים