פרנצויז כתב:כפי שהעיר בטוב טעם הרב אוצר החכמה, לפני שנכנסים ללחץ צריך לברר מה הכוונה באמירה "יותר גדול", הרי לכל אחד יש טרמינולוגיה שונה, יש מי שמתכוין יותר גדול במידות, ויש שמתכוונים לומר יותר גדול ביר"ש או בקבלה או בהלכה או בשיקול הדעת או בכח ההנהגה וכו'.
(כשמדובר על אמירה של הגרד"ל שליט"א, אולי הכוונה לעמקות והיקף בסוגיות).
קרית מלך כתב:מהודעה להודעה הגחלים כאן לוהטות ו"לוחשות" יותר ויותר. אולי כדאי לעצור כאן?
כמדומה שעד עתה הצליחו לפעול בחסד ה' שאשכול זה יתנהל על מי מנוחות כראוי לכבוד התורה האמיתי של רבינו ראש הישיבה זצלה"ה. נא ונא כדאי להמשיך בדרך זו.
פרנצויז כתב:כפי שהעיר בטוב טעם הרב אוצר החכמה, לפני שנכנסים ללחץ צריך לברר מה הכוונה באמירה "יותר גדול", הרי לכל אחד יש טרמינולוגיה שונה, יש מי שמתכוין יותר גדול במידות, ויש שמתכוונים לומר יותר גדול ביר"ש או בקבלה או בהלכה או בשיקול הדעת או בכח ההנהגה וכו'.
(כשמדובר על אמירה של הגרד"ל שליט"א, אולי הכוונה לעמקות והיקף בסוגיות).
לב_לדעת כתב:הרי היה איש האלוקים לפנינו, גם מי שלא זכה להכיר מספיק לפני אדר תשע'ח מבין. והמציאות הברורה לעין כל אינה צריכה ראיה.
פרנקל תאומים כתב:אדם גדול (או כל אדם בכלל) מכירים באמת רק במציאות בחיי חיותו, ולא עפ"י סיפורים ומעשיות לאחר פטירתו, שבדר"כ אין בהם כדי ללמד על מציאות כהוויתה.
קו ירוק כתב:פרנקל תאומים כתב:אדם גדול (או כל אדם בכלל) מכירים באמת רק במציאות בחיי חיותו, ולא עפ"י סיפורים ומעשיות לאחר פטירתו, שבדר"כ אין בהם כדי ללמד על מציאות כהוויתה.
פעמים שזה נכון, ובכא"פ לא מדויק בעליל, מסיבות שונות וידועות.
פרנקל תאומים כתב:לב_לדעת כתב:הרי היה איש האלוקים לפנינו, גם מי שלא זכה להכיר מספיק לפני אדר תשע'ח מבין. והמציאות הברורה לעין כל אינה צריכה ראיה.
מה זאת אומרת מי שלא הכיר לפני אדר תשע"ח? ההיפך הוא הנכון, רק מי שהכיר לפני אדר תשע"ח הוא בר הכי בעניין והוא אשר יודע 'מציאות ברורה'. ומי שלא הכיר, אין לו כל דרך להכיר עכשיו.
אדם גדול (או כל אדם בכלל) מכירים באמת רק במציאות בחיי חיותו, ולא עפ"י סיפורים ומעשיות לאחר פטירתו, שבדר"כ אין בהם כדי ללמד על מציאות כהוויתה.
לב_לדעת כתב:פרנקל תאומים כתב:לב_לדעת כתב:הרי היה איש האלוקים לפנינו, גם מי שלא זכה להכיר מספיק לפני אדר תשע'ח מבין. והמציאות הברורה לעין כל אינה צריכה ראיה.
מה זאת אומרת מי שלא הכיר לפני אדר תשע"ח? ההיפך הוא הנכון, רק מי שהכיר לפני אדר תשע"ח הוא בר הכי בעניין והוא אשר יודע 'מציאות ברורה'. ומי שלא הכיר, אין לו כל דרך להכיר עכשיו.
אדם גדול (או כל אדם בכלל) מכירים באמת רק במציאות בחיי חיותו, ולא עפ"י סיפורים ומעשיות לאחר פטירתו, שבדר"כ אין בהם כדי ללמד על מציאות כהוויתה.
אנא דייק בדברי. כתבתי מי שלא זכה להכיר מספיק
הרבה מהציבור הכיר את גדלותו, הושפעו והתחזקו מדבריו ומהדרך הברורה שהתווה. לא הכירו הרבה פנים מיוחדים שעכשיו יוצאים לאור עולם.
אש משמים כתב:נוטר הכרמים כתב:מתחרטנא על התלהבותי הספוטאנית מדברי ר' יחיאל מאיר, מחמת שאהבתי כמה דברים שכתב, ובאמת יש בדבריו הרבה דברים אשר לא כדת. ואני מצרף מה שקיבלתי מא' מן התלמידים הנאמנים בהשמטת משפטים חריפים.
מה שיך לא לאהוב את המציאות כפי שהיא? הרב הנ"ל הביא עובדות והנהגות שראה בעיניו ולא ניזון משמועות או עיתונים ונראה שהיה מאוד קרוב לרה"י זצ"ל ואף שאל ובירר אצלו כל דבר. אגב, צורת הכתיבה שכל הזמן הינך מקבל מכתבים חריפים על כל מה שזז מזכיר לי איזה ניק ישן שהיה מקבל כל הזמן "דוא"ל דחוף ביותר!"..נוטר הכרמים כתב:3) שבשיעורי משניות היה מתפלא על הרע"ב שפירש את המשנה כפי שהגמרא מפרשת אותה (ב'פירוש דַרְשָנִי' שאינו פשטות לשון המשנה) ואומר: "זה הפשט? הרי כתוב פה אחרת", ומיד היה חוסם את עצמו ו'מסכים' לדברי הגמרא, שהרי "כל דבריהם כגחלי אש"...
שוב, זאת עובדה שראה בעיניו (וראו עוד תלמידים) ומה שיך לא להסכים עם זה??נוטר הכרמים כתב:4) שרצה שיהדות התורה תפרוש מהממשלה על רקע ההתנתקות לא רק בגלל סכנה ביטחונית, אלא "בגלל ייקרת ארץ ישראל בעיניו".
איזה בעיה יש בכך שיקר את ארץ ישראל הקדושה מכל הארצות ארץ שעיני ה' בה וכו'?!
יש איזה הרגשה שיש אנשים הרוצים לצייר לעצמם אדם חדש המתאים למודל אג'נדה 2018 ה'קנאית'..נוטר הכרמים כתב:6) שבניסן תשע"ד, תוך כדי המלחמה בגזירת הגיוס, בירך 'בחמימות גדולה' מפקד צה"ל דתי שסיפר לו את תפקידו המדויק בצבא.
שוב, מה הבעיה???
זו היא גדולתם של גדולי ישראל, להבחין בין דין לדין ובין דם לדם. כשכל השנאה היא לחטא ולרוע של האדם ולא לאדם עצמו אשר יש בו נשמה טהורה, אז אין שום סתירה במלחמה ברוע ובחטאים ובין הארת פנים חמה ולבבית לאדם בעל נשמה גבוהה העומד לפניו אף אם לבוש בבגדים 'צואים'.נוטר הכרמים כתב:7) שאמר ש"מסתמא אם היו לו בנים היה שולח אותם לזילברמן". (שקר וכזב! אני בעצמי שמעתי ממנו דברים חריפים ביותר נגד שיטת זילברמן, אותה שיטה סוטה שיחיאל מאיר בחר להסתופף בכנפיה תוך כדי תליית בוקי סריקי ברבנו זיע"א).
הנ"ל מעיד על דברים ברורים ששמע באזניו ומה שיך להתווכח ע"ז??!!
יתכן שהוא שמע בשבח הבקיאות שיש אצל 'זילברמן' ואילו אתה שמעת את הביקורת על חוסר ההעמקה והעיון שיש שם ולא פליגי..נוטר הכרמים כתב:9) שעד השנים האחרונות ממש הוא "טייל" (כך במקור) "בשוק מחנה יהודה"....
מה הבעיה???????????!!!!!!!!!
ראיתי בעיני כמה פעמים את רה"י מטייל הכא והתם וכשאר גדול"י שטיילו. (מי שיודע, החזו"א זצ"ל היה מטייל הרבה וכן הגראי"ל זצ"ל וכן גדול"י החיים עימנו הגר"ח ועוד ועוד. גם זה היה פשוט עד לפני כמה שנים..)נוטר הכרמים כתב:10) שבענייני הנאות העולם "לא מנע מזה עצמו מזה בדווקא כלל" כי "הבין שאם הקב"ה נטע באדם את תאוות האכילה זה לא על מנת לדכא אותה" (היפך מה שאמרו ז"ל: "עד שיתפלל אדם שייכנסו ד"ת לתוך מעיו יתפלל שלא ייכנסו מעדנים לתוך מעיו", ומה שאמרו "קדש עצמך במותר לך", והיפך המבואר באין סוף קטעים בשערי תשובה ובמס"י וכל שאר ספרי המוסר, המרבים לעורר על חובת הפרישה מתענוגים ושבירת התאוות. וגם אני יודע ש"יין ישמח לבב אנוש" ו"אין שמחה אלא בבשר", אבל למחוק לגמרי את המושג של שבירת התאווה הגשמית?? את "תאווה נהיה תערב לנפש"?? יש גבול!]).
כנ"ל. יש בצורת העבודה של האדם כמה וכמה דרכים וכל אחד פועל ע"פ שורש נשמתו ואין חיסרון בזה יותר מבזה.
הדברים ידועים ופשוטים שמרן רה"י זצ"ל היה אוכל טוב ועובד ה' עם כל הרגש הן בשמחה והן ביראה גדולה ואכן היו גדול"י שנהגו אחרת והיו אוכלים כדי חיותם ממש ונהגו עצמם בחיי 'סיגוף' וצער הגשם אך שוב, אין זו סתירה וכל גדול שבישראל ינהג ע"פ דרכו ואין בזה חיסרון כלל. גם זה היה פשוט וכו'נוטר הכרמים כתב:11) מ"התנהגותו הספונטנית" של מרן זצ"ל, שלא היה 'טכנוקרט הלכתי מוסרי שאינו נוקף אצבע ואינו פולט מילה בלי חשבון מדוקדק' (סוף ציטוט מהטרמינולוגיה המשכילית הארורה...). [גם אני יודע ומרגיש ומבין היטב, אולי יותר מכמעט כל אחד אחר, את היות רבנו זיע"א "איש חי", "חי", היפך הגמור מאחרים שעבודתם היא רובוטית, מתה וחסרת חיות, אבל אינני חושב שזה סותר למציאות בה "לא נוקפים אצבע ולא פולטים מילה בלי חשבון מדוקדק", אדרבה, כשזכיתי להיות סמוך על שולחנו הלכה והתחדדה אצלי ההרגשה כלפיו שכל נקיפת אצבע או פליטת מילה היא עם חשבון מדוקדק, ודווקא בגלל היותו חי, ראיתי בו התגלמות של "כל רואהו נזכר הלכה", שכל כל תנועותיו היו מחושבות על פי דקדוק ההלכה, דווקא בשל היותו חי. כך או כך, המנגינה, אוי, המנגינה המנשבת מבין השורות, כל כך זרה].
התנהגותו ה'ספונטנית' היתה לשם דבר בעולם התורה כולו והדברים ידועים ומפורסמים ואיך יבוא החי להכחיש את החי?!
יש אין ספור עובדות הממחישות את דברי הרב הכותב ואין גם בזה שום חסרון שצריך מיד לצאת חוצץ כנגד (ועוד בלשון כ"כ חריפה התואמת את רוח הזמן..)נוטר הכרמים כתב:13) מה שלאה הייתה שנואה רק משום שיעקב היה 'ספונטני' ולא 'טכנוקרט מוסרי'.
אני מסכים שיש לכתוב על האבות הק' בלשון יותר מכובדת ולא להוריד אותם להבנות והגדרות שלנו.
נוטר הכרמים כתב:ובנוסף, ספר שיחות ליל שבת אוטנטי
סעדיה כתב:נוטר הכרמים כתב:ובנוסף, ספר שיחות ליל שבת אוטנטי
לאפוקי?
שום בעל בכי כתב:עוד לא הובא לעיל? זה עשוי להיות מרתק...
https://www.talchaim.org.il/post/10930
הספד של הרב טל, על נשוא האשכול.
גימפעל כתב:סעדיה כתב:נוטר הכרמים כתב:ובנוסף, ספר שיחות ליל שבת אוטנטי
לאפוקי?
לאפוקי מעובד.
דעת_האברך כתב:מאד התפעלתי מנוהגו הנפלא של הרב הגאון והיקר נוטר הכרמים שליט"א, שלא כמו הכלל הידוע שכל אומן שונא בני אומנותו ומחפש את גנותם כדי להשביח את מקחו שלו, הרי שהרב נוט"ה לא זו בלבד שאינו מחפש לדקדק בציציותיהם של חיבורים אחרים שנתחברו על אותה משבצת של חיבורו שלו, אלא הוא עצמו מביא לידיעת הציבור כל ספר וחוברת שיוצאת על מורו ורבו זצ"ל ומשבח ומרומם אותם על כל ברכה ותהילה.
ואם תמצי לומר, מהתנהגות התלמיד ניתן לקלוט קצת מתרומות מידותיו של רבו.
עתניאל בן קנז כתב:דעת_האברך כתב:מאד התפעלתי מנוהגו הנפלא של הרב הגאון והיקר נוטר הכרמים שליט"א, שלא כמו הכלל הידוע שכל אומן שונא בני אומנותו ומחפש את גנותם כדי להשביח את מקחו שלו, הרי שהרב נוט"ה לא זו בלבד שאינו מחפש לדקדק בציציותיהם של חיבורים אחרים שנתחברו על אותה משבצת של חיבורו שלו, אלא הוא עצמו מביא לידיעת הציבור כל ספר וחוברת שיוצאת על מורו ורבו זצ"ל ומשבח ומרומם אותם על כל ברכה ותהילה.
ואם תמצי לומר, מהתנהגות התלמיד ניתן לקלוט קצת מתרומות מידותיו של רבו.
גא"מ
כה לחי.
גימפעל כתב:לצורך ספריית בית הכנסת, נחוץ לי לדעת שמות הספרים של הג"ר שמואל זצ"ל, ושל ספרי הביוגרפיה שיצאו עליו, גם מכתבי תלמידים וכדומה.
נוטר הכרמים כתב:בדרך: מלבד ספר בלבת אש שאי"ה יצא בסוף השבוע, ספר אגרות ומכתבים, ספר הכולל מחידושי תורתו שהתפרסמו בכל הקבצים ועוד שני ספרים לפחות של עובדות וסיפורים.
וגולת הכותרת, הספרים מכתב ידו על שבת וראש השנה, שהתעכבו בגלל עריכת מפתחות ועומדים לצאת בקרוב ממש.
אני לא מו"ל ואפילו לא שותף. לפי הנשמע, אמור לכלול הסכמות בעלי משמעות בלבד, כגון ההסכמה על ספר שר התורה על הרב מטשעבין.שומר-הגחלת כתב:האגרות כוללות הסכמות לספרים?
נוטר הכרמים כתב:אני לא מו"ל ואפילו לא שותף. לפי הנשמע, אמור לכלול הסכמות בעלי משמעות בלבד, כגון ההסכמה על ספר שר התורה על הרב מטשעבין.שומר-הגחלת כתב:האגרות כוללות הסכמות לספרים?
"גמרא מאד מחודשת"
והגיעו הדברים עד כדי כך שהיה לפעמים משמיע את הביטוי "גמרא מחודשת" או אפילו "הגמרא כאן מאד מחודשת". (פעם למדתי עם חבורתא (לא בישיבה) מנחת חינוך, והמנ"ח מתבטא על גמרא מסויימת שזה חידוש, והחברותא תמה שהרי הגמרא היא התורה עצמה ומה שייך לומר שיש כאן חידוש, חידוש ביחס למה [כמובן שזה לא קשור למה שמצינו בגמרא שאמרו על הלכות מסויימות בתורה שהם בגדר חידוש.] אולם אני הייתי רגיל לזה מהגר"ש זצ"ל…)
"ודאי אין לנו אלא דברי הגמרא"
ודוגמא עוד יותר קיצונית: זכורה לי פעם כשחידד עד כמה הגמרא מחודשת בסוגיא מסויימת (לצערי אינני זוכר מתי או באיזו סוגיא מדובר), אמר "ודאי אין לנו אלא דברי הגמרא", כאילו שהיתה איזו הוי אמינא שאולי במקום זה ניטה מדברי הגמרא!... אני מפרש לעצמי כנ"ל, שהלימוד היה ענין של חתירה לאמת, והבנת הדברים בשורשם, עד כדי כך שהיה צורך להזכיר לעצמו שיש לקבל את מרות הגמרא למרות החידוש הגדול והקושי שבדבר...
לולי דמיסתפינא כתב:מה ההסבר עז שהרב מטשעבין שאב תורתו מגדולי ליטא?
נוטר הכרמים כתב:חוברת עובדות והנהגות מתלמידו הרב סגרה.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 159 אורחים