איכה יועם כתב:כעת עולה בזכרוני איך שהזהיר פעם כי לדעתו זמן קריאת שמו"ת דוזאת הברכה מסתיים אחר שהחלו לקרוא בפרשת בראשית ואעפ"י שהוא רק ממנהגא שלא יקטרג השטן, וסיים 'ואלו שקוראים אחרי כן לא יוצאים' כשעד הרגע אני נרעד להזכר באיזו חרדה ממש אמר זאת, ביטול דינא דגמרא!
לרבים השואלים מדי שנה מתי התחלת שמו"ת של פרשת בראשית, וזאת אשיב בס"ד דהתחלת הזמן הוא מיד אחר שקראו חתן בראשית בשמחת תורה, מיהו אם יש בשנה ההיא עוד יום ב' וה' אחר שמח"ת וכמו"כ כשחל שמח"ת באר"י בשב"ק ויקראו במנחה בראשית, בכל זה רצוי לכתחילה להמתין עד שיקראו בתורה בראשית, אם בשבת שמח"ת במנחה אם בב' וה', אבל מעיקר הדין זמן ההתחלה הוא משקראו חתן בראשית.
אברך כתב: אך ישנם תלמידי חכמים מובהקים שנוהגים כהגר"א, ובענין זה סוברים שאם מקדש שוב קודם הסעודה אין בזה בעיה גם להגר"א.
פרי יהושע כתב:כי אין בעיה להוסיף (כך אמר).
איש_ספר כתב:במאמרו הנפלא של הרמ"מ אייכנשטיין הנז"ל כתוב כך:
אכן משנה אחרונה שלו היתה כמש"כ בתחילה בזה"ש, לסיים הסליחות עד גמירא. כן העיד בפני הש"ץ הותיק והישיש רא"נ ננקנסקי שליט"א, וכך רשם הס"ק ברשימה משנת תשנ"ח (נדפסה גם היא שם) וכן בשנת תשע"ה, וכן הובא בשמו בלוח ההלכות ומנהגים משנת תשע"ה עי"ש מילתא בטעמא, וכן אני הק' הייתי ש"ץ לפניו ביו"כ שחל בשבת, והורה לסיים עד גמירא.
ואגב גם בקרה"ת דליל שמנ"ע, שהזכיר הרב המגיה, היתה לו חזרה, שכן מתחילה היה הוא ז"ל הרוח החיה שבקריאה זו והיה מחלק העליות בעצמו, ואח"כ הדר לכל חסידיו והיה עוזב אחר ההקפות ומניח לקהל לעשות כרצונו.
איש_ספר כתב:שכחתי לציין שגם ביו"כ האחרון לחייו, שנת תשע"ח, סיימו בבית מדרשו את הסליחות עד גמירא.
עובדיה חן כתב:איש_ספר כתב:שכחתי לציין שגם ביו"כ האחרון לחייו, שנת תשע"ח, סיימו בבית מדרשו את הסליחות עד גמירא.
היכן ניתן להשיג את החיבור שלו על אלול וימים נוראים?
איש_ספר כתב:"הלשון הממהרת להורות אמרי שפר, בעונות איך עתה מלחכת את העפר"
דעת_האברך כתב:אף אחד עוד לא כתב על הקונטרס "ארי במסתרים" שיצא השבוע ונמכר בדוכני בלוי על מרנא הגרש"ד זצ"ל. חלק מהדברים שם נכתבו כאן ובעוד מקומות וחלק דברים חדשים. אישית התעוררתי והתחזקתי לדקדוק ההלכה בכל מחיר ובכל קושי, בין בהלכות גזל ובין בהלכות בין אדם למקום בעיקר בדברים שאנשים רגילים להורות היתר לעצמם. ולוואי ויצא משהו מהתעוררות זו...
בברכה המשולשת כתב:דעת_האברך כתב:אף אחד עוד לא כתב על הקונטרס "ארי במסתרים" שיצא השבוע ונמכר בדוכני בלוי על מרנא הגרש"ד זצ"ל. חלק מהדברים שם נכתבו כאן ובעוד מקומות וחלק דברים חדשים. אישית התעוררתי והתחזקתי לדקדוק ההלכה בכל מחיר ובכל קושי, בין בהלכות גזל ובין בהלכות בין אדם למקום בעיקר בדברים שאנשים רגילים להורות היתר לעצמם. ולוואי ויצא משהו מהתעוררות זו...
מי חיבר את הקונטרס?
וסליחה על הבורות, אבל מה זה דוכני בלוי?
סעדיה כתב:אברך כתב:אך ישנם תלמידי חכמים מובהקים שנוהגים כהגר"א, ובענין זה סוברים שאם מקדש שוב קודם הסעודה אין בזה בעיה גם להגר"א.
וכן מצדד במעגלי צדק ליקוטי או"ח סי' כ"ב.
חלמישצור כתב:דעת_האברך כתב:ח"ו אין ללמוד ממכתב זה שהתיר עליה להר הבית:
הדברים האלה הם מתוך 'קונטרס אחר כתלנו' שהו"ל הגרש"ד בשנת תשכ"ז והאגרת דלעיל מאוחרת. לכן נכון יותר לענ"ד להביא מספרו 'משוש כל הארץ' שיצ"ל בתשמ"ג ובשערו נוסף: 'ומכאן אזהרה רבה לשמור על האיסור החמור הנוגע בעונש כעת וכפי הנהוג מדור דור שלא להיכנס לכל שטח הר הבית'. ועוד יותר טוב להביא מהמהדורה החדשה של 'זכרון בצלאל', תשס"ט, שם נדפס בין השאר קונטרס אחר כתלנו מחדש ובראשו האזהרה הנ"ל. והדברים פשוטים.
בס"ד, יום ה' ראה תשמ"ו
מע"כ ידה"נ הרה"ג ר' ...... שליט"א.
שלו' וברכה.
אודות הענין שביקש ממני לפני איזה זמן לחוות דעתי אודות הפירסומים של כמה ת"ח ברי לבב הכואבים את צער השכינה הנמצאת בגלותא עד ישקיף וירא ורוצים לעשות פעולות בבחינת איתערותא דלתתא כדי שעי"ז תהיה התעוררות דלעילא במהרה בימינו. ועושים תעמולה לבנין בית כנסת בהר הבית וכמו כן תעמולה להקרבת קרבנות וכו'.
הנה צריך להפריד בין המושגים, בנין בית כנסת שם שאין בזה שום מצוה מיוחדת הרעיון פסול מהתחלתו כי אין לנו שום ידיעה ברורה איפה העזרה ואיפה החיל ואיפה הר הבית. והרי גם הכניסה להר הבית יש בה דינים רבים במהות טהרת הנכנסים ואיך להיכנס, וכל ההשערות במיקום המקומות הכל הן השערות בעלמא, ואיך נסמוך באיסורי כרת על השערות או על כל אחד ואחד. על כן הדבר אסור בתכלית האיסור וכמו בכל הדורות שנהגו איסור מוחלט להיכנס לכל שטחי הר הבית ואין כאן שום הבדל בין אז לעתה, וכל המדידות הן להלכה ולא למעשה.
ולענין הקרבת קרבנות מצוה גדולה ללמוד כעת כל פרט ופרט בדינים קשים אלה ואחר בירור כל פרט ופרט בחבורת ת"ח יראי ה' שאין להם בעולמם שום דיעות מוקדמות אלא רק לקיים רצון ה' יחליטו ויסכמו בעלי ההוראה שבהם בעלי שכל ישר האם ובאיזה צורה ניתן לקיים דבר גדול זה. והעיקר שיהיה ברור קודם כל הדבר להלכה כל פרט ופרט ואז יעזור ה' שנוכל לקיים גם למעשה ואף שאין כעת שום מבוא איך לקיים זה למעשה מ"מ אין אנו יודעים דרכי ה' ותשועת ה' כהרף עין בדבר שלא היינו כלל מעלים על דעתינו.
אבל הרעיון של בניית בית כנסת שם וממילא יבוא כל צרוע וכל זב להתפלל שם ויכשלו באיסורי כרת זהו רעיון פסול מעיקרו וכי בשביל הפגנת נוכחות נתיר איסורי כרת.
ובינתיים עם השינון והלימוד להלכה למעשה של עניני הקרבנות נקיים גם כן בל"נ שני דברים יסודיים ונתחזק בהם, דעל ידי זה כאילו בונים בית המקדש. והם ענין החסד בכל היקיפיו וכדאיתא באבות דרבי נתן פ"ד, וז"ל, פעם אחת היה ריב"ז יוצא מירושלים והיה רבי יהושוע הולך אחריו וראה בית המקדש חרב, אר"י אוי לנו על זה שהוא חרב, מקום שמכפרים בו עוונותיהם של ישראל, אמר לו בני, אל ירע לך יש לנו כפרה אחת שהיא כמותה, ואיזה, זה גמ"ח שנאמר כי חסד חפצתי ולא זבח, ע"כ.
והדבר השני, לחדול משנאת חינם ולהתגבר בשמירת הלשון דגם עי"ז הוא כאילו בונה בית המקדש וכמו שהאריך בזה רבנו החפץ חיים בספר כבוד שמים הנספח לחובת השמירה, וכן בחובת השמירה אות ט"ו, ובשמירת הלשון ח"ב פ"ז.
ובזכות שמירת כל הנ"ל והאיתערותא דלתתא נזכה בקרוב לבנין ב"מ ותפארתנו ולביאת מ"צ בב"א.
שריה דבליצקי
אברך כתב:דוכני בלוי, זה מכירת ספרים בבתי כנסיות מרכזיים ברחבי הארץ, והתשלום בקופות המשתלשלות או בנדרים פלוס.
במודיעין עילית לא ראיתי בדוכנים חוברת כזו.
דעת_האברך כתב:הנה הכריכה:
בברכה המשולשת כתב:אברך כתב:דוכני בלוי, זה מכירת ספרים בבתי כנסיות מרכזיים ברחבי הארץ, והתשלום בקופות המשתלשלות או בנדרים פלוס.
במודיעין עילית לא ראיתי בדוכנים חוברת כזו.
תודה רבה
אצלנו אין דבר כזה, אבל בעז"ה כשאהיה בירושלים עיה"ק אחפש (אם יש רשימה זמינה בקלות להיכן יש בירושלים ולא תהיה שום טירחה להעלות את זה לכאן, אודה מאוד)
איש_ספר כתב:חלמישצור כתב:דעת_האברך כתב:ח"ו אין ללמוד ממכתב זה שהתיר עליה להר הבית:
הדברים האלה הם מתוך 'קונטרס אחר כתלנו' שהו"ל הגרש"ד בשנת תשכ"ז והאגרת דלעיל מאוחרת. לכן נכון יותר לענ"ד להביא מספרו 'משוש כל הארץ' שיצ"ל בתשמ"ג ובשערו נוסף: 'ומכאן אזהרה רבה לשמור על האיסור החמור הנוגע בעונש כעת וכפי הנהוג מדור דור שלא להיכנס לכל שטח הר הבית'. ועוד יותר טוב להביא מהמהדורה החדשה של 'זכרון בצלאל', תשס"ט, שם נדפס בין השאר קונטרס אחר כתלנו מחדש ובראשו האזהרה הנ"ל. והדברים פשוטים.
אף שהדבר פשוט יותר בביעתא בכותחא, מ"מ מכל מכתב יש ללמוד ולסגל כמה דברים יקרים ונעלים.
מכתב משנת תשמ"ו שטרם פורסם ברבים
בס"ד, יום ה' ראה תשמ"ו
מע"כ ידה"נ הרה"ג ר' ...... שליט"א.
שלו' וברכה.
אודות הענין שביקש ממני לפני איזה זמן לחוות דעתי אודות הפירסומים של כמה ת"ח ברי לבב הכואבים את צער השכינה הנמצאת בגלותא עד ישקיף וירא ורוצים לעשות פעולות בבחינת איתערותא דלתתא כדי שעי"ז תהיה התעוררות דלעילא במהרה בימינו. ועושים תעמולה לבנין בית כנסת בהר הבית וכמו כן תעמולה להקרבת קרבנות וכו'.
הנה צריך להפריד בין המושגים, בנין בית כנסת שם שאין בזה שום מצוה מיוחדת הרעיון פסול מהתחלתו כי אין לנו שום ידיעה ברורה איפה העזרה ואיפה החיל ואיפה הר הבית. והרי גם הכניסה להר הבית יש בה דינים רבים במהות טהרת הנכנסים ואיך להיכנס, וכל ההשערות במיקום המקומות הכל הן השערות בעלמא, ואיך נסמוך באיסורי כרת על השערות או על כל אחד ואחד. על כן הדבר אסור בתכלית האיסור וכמו בכל הדורות שנהגו איסור מוחלט להיכנס לכל שטחי הר הבית ואין כאן שום הבדל בין אז לעתה, וכל המדידות הן להלכה ולא למעשה.
.....
כדכד כתב:אולי כוונתו שאם נתחיל להקל במקום שאין חשש אז עלולים להגיע למקום שיש חשש כי קשה לאמוד את הגבולות
איש_ספר כתב:חלמישצור כתב:דעת_האברך כתב:ח"ו אין ללמוד ממכתב זה שהתיר עליה להר הבית:
הדברים האלה הם מתוך 'קונטרס אחר כתלנו' שהו"ל הגרש"ד בשנת תשכ"ז והאגרת דלעיל מאוחרת. לכן נכון יותר לענ"ד להביא מספרו 'משוש כל הארץ' שיצ"ל בתשמ"ג ובשערו נוסף: 'ומכאן אזהרה רבה לשמור על האיסור החמור הנוגע בעונש כעת וכפי הנהוג מדור דור שלא להיכנס לכל שטח הר הבית'. ועוד יותר טוב להביא מהמהדורה החדשה של 'זכרון בצלאל', תשס"ט, שם נדפס בין השאר קונטרס אחר כתלנו מחדש ובראשו האזהרה הנ"ל. והדברים פשוטים.
אף שהדבר פשוט יותר בביעתא בכותחא, מ"מ מכל מכתב יש ללמוד ולסגל כמה דברים יקרים ונעלים.
מכתב משנת תשמ"ו שטרם פורסם ברבים
בס"ד, יום ה' ראה תשמ"ו
מע"כ ידה"נ הרה"ג ר' ...... שליט"א.
שלו' וברכה.
אודות הענין שביקש ממני לפני איזה זמן לחוות דעתי אודות הפירסומים של כמה ת"ח ברי לבב הכואבים את צער השכינה הנמצאת בגלותא עד ישקיף וירא ורוצים לעשות פעולות בבחינת איתערותא דלתתא כדי שעי"ז תהיה התעוררות דלעילא במהרה בימינו. ועושים תעמולה לבנין בית כנסת בהר הבית וכמו כן תעמולה להקרבת קרבנות וכו'.
הנה צריך להפריד בין המושגים, בנין בית כנסת שם שאין בזה שום מצוה מיוחדת הרעיון פסול מהתחלתו כי אין לנו שום ידיעה ברורה איפה העזרה ואיפה החיל ואיפה הר הבית. והרי גם הכניסה להר הבית יש בה דינים רבים במהות טהרת הנכנסים ואיך להיכנס, וכל ההשערות במיקום המקומות הכל הן השערות בעלמא, ואיך נסמוך באיסורי כרת על השערות או על כל אחד ואחד. על כן הדבר אסור בתכלית האיסור וכמו בכל הדורות שנהגו איסור מוחלט להיכנס לכל שטחי הר הבית ואין כאן שום הבדל בין אז לעתה, וכל המדידות הן להלכה ולא למעשה.
.....
עזריאל ברגר כתב:פלא.
משמע מדבריו שכל פינה בהר הבית היא בחשש כרת, וזה לא מובן לי.
אוצר החכמה כתב:איש_ספר כתב:.
.....
להפריד בין המושגים שבית הכנסת וכולי הרעיון פסול מתחילתו וכולי. ומה היה ההמשך?
הוה אמינא כתב:עזריאל ברגר כתב:פלא.
משמע מדבריו שכל פינה בהר הבית היא בחשש כרת, וזה לא מובן לי.
הלא שדה בית הפרס שאבד בו קבר, כל הנכנס אליו טמא. ז"א שמספק אם לא יודעים מיקום מדוייק תלינן לחומרא מדרבנן את כל השדה אם יודעים שזו שדה מסויימת בגדריה, או את כל הבקעה אם השדה אינה מיוחדת במיצריה.
ומה הפלא לנהוג כן גם לגבי מקום איסור הכניסה שאבד?
עזריאל ברגר כתב:אברך כתב:עשה נוסח חדש לברכת על המחיה בשבת אף שלא נזכרה בשום מקום.
ומהו?
איש_ספר כתב:[
אגב, בקידושים שנערכו בבית מדרשו בהשתתפותו, כשביקשו ממנו להוציא את כולם בברכת מעין ג' היה משתמט באומרו "אני מברך בנוסח מוזר", עד שאמרו לו: אעפ"כ, ונענה...
אהוביון כתב:שמעתי מהגאון ר' נחום שיינין שסבו (חותן אביו הגאון ר' מנדל) ר' יחיאל הלוי ישראלי היה רבו של הגרש"ד בילדותו בבית כנסת הגר"א. האם המשפחה מכירה את הסיפור?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 139 אורחים