ועוד עיקר שפטרו אותו מכל המצות משום כבוד המת הוא כדי שיעסוק עם מתו וזה הוא כבודו כמו שאמרו רז"ל בירושלמי מת אחד במשפחה ידאגו כל המשפחה נולד בן זכר נתרפאה כל המשפחה והכנסתו לברית היא לידתו דהא גר במילתו אמרינן כקטן שנולד דמי. וא"כ כבוד המת הוא ושפיר דמי.
זאגער ישן כתב:כבר קדמו המהרש"ל בתשו' סי' ע', וז"ל:ועוד עיקר שפטרו אותו מכל המצות משום כבוד המת הוא כדי שיעסוק עם מתו וזה הוא כבודו כמו שאמרו רז"ל בירושלמי מת אחד במשפחה ידאגו כל המשפחה נולד בן זכר נתרפאה כל המשפחה והכנסתו לברית היא לידתו דהא גר במילתו אמרינן כקטן שנולד דמי. וא"כ כבוד המת הוא ושפיר דמי.
דמאי כתב:מורדי את הכובע שאין לי בפני סופר בקהילה..
אם כן באמת יש לעיין טובא בדברי המהרש"ל מה הדמיון לגר, שם ברית המילה הופכת אותו מגוי ליהודי ועל כן הוא נחשב כקטן שנולד..
למעשה יש לעיין בדבריו, האם רק ברית המילה נחשבת ללידה, או גם הלידה עצמה..
וכגון שהילד נולד לאחר שנפטר מישהו מהמשפחה, האם נאמר שהתרפאה כל המשפחה,
ואם לאחר מכן נפטר עוד מישהו, ואז ערכו לקטן ברית מילה, נתרפאה המשפחה שניה?
נחלי אפרסמון כתב:הרב זכרונו לברכה למד בתחילה בישיבת פורת יוסף, אצל גדולי רבותינו הספרדים, רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל ואחרים.
נחלי אפרסמון כתב:ציינתי שהמסד"ק היה הגרי"ש וצ"ב מה היה הענין.
פרנקל תאומים כתב:נחלי אפרסמון כתב:הרב זכרונו לברכה למד בתחילה בישיבת פורת יוסף, אצל גדולי רבותינו הספרדים, רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל ואחרים.
ולאחמ''כ בישיבת ''קול תורה'', אצל רבותינו האשכנזים.
מסדר הקידושין שלו היה ידידו של אביו, ה''ה מרן רבינו הגרי''ש אלישיב זצוק''ל.
שמעתי משמיה דהג''ר יעקב עדס שליט''א, שהגאון חכם רבי יעקב זצ''ל היה גדול בתורה מאד (כמדומה שאמר ''מגדולי הדור ממש'' או כעין זה), והציבור לא הכירו כפי ערכו.
הגר''ע יוסף זצוק''ל קרא את שם בנו בכורו, יעקב, ע''ש אביו- רבי יעקב עובדיה ז''ל. ואת שם בנו השני, אברהם (יבל''ח הרה''ר לחולון), ע''ש חמיו- הג''ר אברהם פטאל זצ''ל. ומאחר שכבר קרא את שני בניו הגדולים בשמות יעקב ואברהם. קרא לבנו השלישי- יצחק (יבל''ח הראשל''צ), ולאחמ''כ דוד ומשה, והרי לן אברהם יצחק יעקב משה ודוד. (ומעניין לדעת מדוע הקדים דוד למשה).
פרנקל תאומים כתב:נחלי אפרסמון כתב:ציינתי שהמסד"ק היה הגרי"ש וצ"ב מה היה הענין.
מה צ''ב?
פרנקל תאומים כתב:(ומעניין לדעת מדוע הקדים דוד למשה).
נחלי אפרסמון כתב:פרנקל תאומים כתב:נחלי אפרסמון כתב:ציינתי שהמסד"ק היה הגרי"ש וצ"ב מה היה הענין.
מה צ''ב?
מדוע לא הגרש"ז סידר שהוא היה רה"י שלו.
לבי במערב כתב:פרנקל תאומים כתב:(ומעניין לדעת מדוע הקדים דוד למשה).
לכאורה הוא מפני שהקדים כבר יעקב לאברהם.
פרנקל תאומים כתב: היכן ראית שהוא היה ''אנטי ציוני מובהק''? אתה בטוח שהיה מופקע אצלו לומר הלל ביום העצמאות וכדו'?...
פרנקל תאומים כתב: בתוך אסכולת ''פורת יוסף'' היתה איזו נטייה לקנאות (בשונה מחכמי ירושלים הספרדים שקדמו לה, שנחשבו מתונים עד מתונים מאד ביחס להשכלה ולציונות וכדו'), והגר''מ אליהו צמח ב''פורת יוסף'' ולכן חברותו בימי חורפו ב''ברית הקנאים'' אינה תמוהה. לאחמ''כ הוא כפי הנראה שינה את גישתו, ובאיזה ראיון איתו שקראתי פעם הוא אמר על כך משהו מעין: "לא שיניתי את דעתי, אבל שיניתי את הדרך ליישם אותה'', כלו' שהוא רצה להשפיע על צביונה של המדינה, למנוע חילולי שבת, להגביר את הקדושה וכו', והוא הגיע למסקנה שבמעשי קנאות כבר לא יהיה ניתן להשיג את היעדים האלו.
בברכה המשולשת כתב:פרנקל תאומים כתב: היכן ראית שהוא היה ''אנטי ציוני מובהק''? אתה בטוח שהיה מופקע אצלו לומר הלל ביום העצמאות וכדו'?...
ידוע מאוד, וגם נדפסו דברים מפורשים על זה ממנו אחרי פטירתו (כמדומני בקובץ של הגאון הרב יונה ששמו בית הלל)
פרנקל תאומים כתב:חרסון כתב:מתחשק לי להעיר הערה סוציולגית משהו:
לפני כעשור, כאשר הרב יעקב יוסף זצ"ל עלה לכותרות בהקשר ציבורי מסויים, היה ניכר שהרחוב החרדי, במידת מה - גם הספרדי, לא מבין אותו, ולכאורה באיש של סתירות עסקינן. מחד, איש הלכה ותורה בכל רמ"ח אבריו מבית מדרשו של אביו ובוגר הישיבות הליטאיות, ולאידך, נראה בחברתם והעניק גיבוי לאנשים כמו עו"ד ללום הידוע. מחד, נתפס במידה רבה כמזוהה עם ציבור הכיפות הסרוגות (בנו שי' הוא חבר מועצת העיר ירושלים מטעם מפלגה חרדל"ית), ומאידך קנאי אמיתי שבתוך החברה הספרדית הי' איש בריתם של אנשים כמו ר' משה צדקה, ואף עמד עמם בחזית מאבקי הטכנולוגיה וכו'. ועוד כהנה כהנה.
אבל האמת הפשוטה היא שהרב יעקב יוסף זצ"ל הי' קנאי. קנאי אמיתי. וכקנאי, הרי שבכל סוגייה שעמדה על הפרק ידעת שהוא ישמיע וידבוק בעמדה שנראתה לו המזוקקת ביותר, התואמת ביותר לשו"ע, בלי פשרות ופרגמטיזם וחישובים של תן וקח. (אני לא נכנס למקום של כל החישובים האלה. אבל הוא - לא הי' שם). ולכן בכל הנוגע לציונות - הוא הי' אנטי ציוני מובהק, הרבה יותר מאביו הגאון זצ"ל (שבמידה רבה היה ההפך הגמור ממנו בכל הגישה! וד"ל). ולאידך בכל הנוגע לשלימות הארץ - הוא הי' ימני קיצוני. בכל הנגוע לתיקונים חברתיים - מקומו יכירנו ליד 'נוער כהלכה', וגם בשנים עברו - לא היסס מלצאת חוצץ בצורה מאד כואבת וכו' כידוע, כשזה נגע - לעדתו - לענייני יושר אישי, ובכל הנוגע ל'פרומקייט' - הוא היה בצד השני (ורגליים לדבר שאילו היה חי עמנו היה יושב בראש העצרות של הפלג). כשזה הגיע ל'מיהו יהודי' - הוא היה קנאי יותר מכל חברי הכנסת החרדיים, אבל כשזה הגיע לקידוש ה' במרחב הציבורי - הוא לפתע נהיה ה'פשרן', שזה בעצם - הקנאי הגדול לאהבת ישראל. לכן הוא גם מעולם לא היה מסוגל להיכנס לשום תבנית ציבורית. כי ציבור מעצם הווייתו נדרש לפשרות כאלו ואחרות כאשר הוא מנסה לפעול בתוך מרחב ציבורי. והרב זצ"ל לא היה 'בנוי' לזה.
[אם אתם רוצים דוגמא: חכם מרדכי אליהו הי' בצעירותו בברית הקנאים, ובזקנותו מנהיג החרד"לים, וזה לא שמשהו מהותי השתנה אצלו. אדרבא]
היכן ראית שהוא היה ''אנטי ציוני מובהק''? אתה בטוח שהיה מופקע אצלו לומר הלל ביום העצמאות וכדו'?
לענ''ד, הגר''י יוסף היה דומה מאד באופיו לאביו. שניהם היו עצמאיים ו''נון קונפרמיסטים'', ושניהם לא הססו ללכת בדרך אותה ראו כישרה מבלי לעשות חשבונות לאף אחד. ודווקא משום כך נוצר הקצר ביניהם בזמנים הידועים, היות שהגר''י לא עשה חשבון גם לאביו, ולא נבהל מלחלוק עליו הן בהלכה והן בענייני ציבור. כשם שהגר''ע לא נבהל מלחלוק על הקודמים לו או על רבותיו וחבריו מאסכולת ''פורת יוסף''.
בתוך אסכולת ''פורת יוסף'' היתה איזו נטייה לקנאות (בשונה מחכמי ירושלים הספרדים שקדמו לה, שנחשבו מתונים עד מתונים מאד ביחס להשכלה ולציונות וכדו'), והגר''מ אליהו צמח ב''פורת יוסף'' ולכן חברותו בימי חורפו ב''ברית הקנאים'' אינה תמוהה. לאחמ''כ הוא כפי הנראה שינה את גישתו, ובאיזה ראיון איתו שקראתי פעם הוא אמר על כך משהו מעין: "לא שיניתי את דעתי, אבל שיניתי את הדרך ליישם אותה'', כלו' שהוא רצה להשפיע על צביונה של המדינה, למנוע חילולי שבת, להגביר את הקדושה וכו', והוא הגיע למסקנה שבמעשי קנאות כבר לא יהיה ניתן להשיג את היעדים האלו.
הגר''ע יוסף כמדומני, כבר משחר נעוריו, עם כל צמיחתו ב''פורת יוסף'', הוא היה עצמאי, הן בגישתו ההלכתית והן בגישתו בענייני השעה, ובנו הגדול הגר''י זצ''ל, פשוט היה דומה לאביו...
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 132 אורחים