עמקן כתב:השעיר החיי כתב:עם כל הכבוד לרב מילר אי אפשר לקבל את תירוציו של פ״ת. הרב מילר מציין בקטע המדובר מאות עובדות היסטוריות שהם שטויות במיץ עגבניות. הוא לא אומר שרק שזה טוב ליהודים מה שעשו להם הגויים אלא שהשלטון הנכרי היה פחות או יותר בסדר ומכבד והוא עצמו עשה את הדברים ליהודים לטובתם. ממש בבחינת מכחיש שואה מודרני.
גם עצם היסוד שכן נמצא בו כדברי פ״ת הוא מזעזע בבחינת האומרים לאור חושך ולחושך אור, כאילו הגלות הרדיפות והנגישות הם מחסדי הקב״ה עם עם ישראל ולא עונש מר, וכאילו שהטיב הקב״ה עמהם בימי האנמסיפציה זה היה בבחינת שהרע ד לישראל. אוי עולם הפוך וממש בבחינת עם תלכו עמי בקרי - אבל לחלק הזה כבר הורגלו בספרות ובעיתונות החרדית בימנו, אבל לעצם מעשה השלטונות הגויים זה לא פרשנות מעוותת זה פשוט סילוף האמת וההיסטוריה.
דומני שבית הלוי עה"ת כתב דברים דומים למש"כ הגרא"מ. במקום להתלונן על ספרות ועיתונות החרדית בימינו, אולי כבוד צריך לבדוק אם הוא לא קבל מושגים מספרות ועיתונות מעידן המשכילים.
ועכשיו ל״השקפה״. כן ודאי אני מכיר כמו כל בחור ישיבה את הווארט של הבית הלוי על והיא שעמדה. וזאת בדיוק הצרה, שבו משהו בגדר פשיטת חסידי שברור שמוציא את הכתוב מפשוטו וכוונתו, וגם אם יש בוא הבחנה דקה ומעניינת נהפך לאבן יסוד של השקפה כוללת שהיא ההיפך הגמור ממושכלות יסוד של יהדות. לא של משכילים.
הגה עצמך - אדם הולך ברחוב ומוצא 100,000 ש״ח, האם עליו להגיד מה עשיתי שהקב״ה שונא אותי ונתן לי נסיון העשירות ואולי אשקר עכשיו בתאוות ואתרחק מתורה או האם עליו להודות ולהלל לקב״ה שעשה לו את החסד הגדול הזה, ועכשיו צריך לחשוב איך לעשות טוב עם הדבר הזה ולהימנע מרע. וכמוהו שהגוי נותן לו בעיטה ברחוב זה לא להגיד או אני טוב אז הקב״ה רצה לזכות אותי לדעת שגויים הם נבלות ולא להתבולל בהם אלא הקב״ה עשה את זה לי כעונש על מה שעשית ומיד להתחרט חרטה גדולה.
וחבריו שהולך ברחוב או משקיע בעסק ומאבד 100,000 שח האם עליו להגיד גם חסד השפיע הקב״ה עלי כדי למנוע ממני את הנסיונות הנוראים או האם עליו להבין שהקב״ה העניש אותו ועליו לפשפש במעשיו ולמצוא את החטא שגרם לזה ולשוב בתשובה שלמה.
כל ברכות התורה, כל שכר המצוות, כל יעוד הנביאים מדבר על שכר גשמי ואף על פי שידוע שיש חשש שישמן ישורון ויבעט - זה ברכה. ועל האדם לדאוג להשתמש בברכה לטוב ולהימנע מנפילה. וכל הקללות הכתובות בתורה הם עונש פיזי, לא הצלה מהתבוללות ולא מניעת נסיון. הכל דברים פשוטים ואין קשר לכל מה ׳עביד רחמנא. ואפשר להוציא דברים טובים גם מהרע ולהגיד טוב לפחות לא נתבולל.
וכך לעם - שהם סחופים ודחופים בין האומות שהם בגטאות ופוגרומים בעניות ונחשלות ומניעת פרנסה צריך לשוב בתשובה שלימה ולהבין שהחטא גרם לזה לא חסד המקום. ולאידך שיש רווחה ושיווק ואפשרות פרנסה בריווח צריך להודות ולהלל על הטוב של הקב״ה וזה לא מעשה שטן.