אוצר החכמה כתב:הוא כותב את שתי האפשרויות
אבל כמובן לפי הצד שריב"ק היה בן של ר' עקיבא (כמדומני שתוספות דוחה את זה) איך הם לויים, אא"כ נאמר שלעניין זה מיירי דרך בנות ג"כ כמו הייחוס לרש"י.
תולדות אדם כתב:אוצר החכמה כתב:הוא כותב את שתי האפשרויות
אבל כמובן לפי הצד שריב"ק היה בן של ר' עקיבא (כמדומני שתוספות דוחה את זה) איך הם לויים, אא"כ נאמר שלעניין זה מיירי דרך בנות ג"כ כמו הייחוס לרש"י.
אכן בתוספות (שבת קנ.; ב"ב קיג.) נדחה זאת, וכתבו:
"נראה לר"ת דלא רבי עקיבא היה אלא איניש אחרינא היה ששמו קרחה, וקרחה הוא שם אדם כמו קרח".
גוראריה כתב:תוס' דוחה אבל זו שי' רש"י.
כותב כתב:מעולם לא שמעתי כן על הנו"ב. אבל ידוע שהרה"ק מלובלין זצ"ל היה נוהג לומר: בא וניישב דברי זקינינו הקדוש קרח.
ירון כתב:אגב, לפי אותו הגיון סטטיסטי כולם מתייחסים גם לכל רוצח או גנב שחי בתקופתו של רש"י, ולכן היחוס לרש"י לפי סטטיסטיקה הוא קצת "בררני".
מחולת המחנים כתב:אגב הנוב"י עצמו היה מיוחס בא"ב לקרח "ממשפחת הקרחים".
ירון כתב:הנו"ב היה מיוחס לרש"י כפי שהעיד על עצמו, ומכאן "המסורת המשפחתית", אין לי כרגע לפני מראה מקום.
אוצר החכמה כתב:כמדומני שכן איתא במופת הדור, רק איני יודע אם משפחת הקרחי הזה כוונתו לבני קרח.
דניאל כתב:מחולת המחנים כתב:אגב הנוב"י עצמו היה מיוחס בא"ב לקרח "ממשפחת הקרחים".
יש מקור?
ראובן ינקובסקי כתב:זיידעניו כתב:פרפראות
יא. החוזה הקדוש מלובלין היה מצאצאיו של קרח, ואמר, שהסבא לא ידע שאפשר לעבוד את ה' מאחורי התנור, בדיוק כמו הכהן-גדול בקודש-הקדשים.
מה המקור לאימרה זו בשם החוזה מלובלין?
-------------------------------
נשלח באימייל של "ויתילדו" "המאגר העולמי לכתבח היוחסין" ביום ו' ערש"ק פר' קרח:ב"ה
מתוך המאמר השבועי במדור
ויתילדו
[מתוך מאמר 173 שפורסם היום יום שישי ערש"ק לסדר "כל העדה כולם קדושים"]
* * *
... אלא שכל יחוסו של הרא"ה ואחיו למעלה בקודש עד רבינו זרחיה הלוי בעל המאור גם היא לאו בפירוש איתמר, אלא על פי תיקונו של גאון עוזינו מרן החיד"א זי"ע. שכן, על פי דברי הרא"ה בחתימתו, הוא היה בנו של: רבי יוסף הלוי. בן רבי בנבנשתי הלוי מפרובינציא. בן רבי יוסף הלוי. בן רבי יצחק הלוי מגירונה. והחיד"א זי"ע מתקן ומוסיף כאן - בין ר' יוסף ובין אביו ר' יצחק - דור נוסף: בן רבינו זרחיה הלוי - הרז"ה - בעל המאור.
* * *
והנה, הגאון רבי צבי הירש הורוויץ מדרעזדן מביא שמועה בריש ספרו "תולדות משפחת הורוויץ", ולפיה, היתה משפחה זו מבני בניו של שמואל הנביא ע"ה, שהיה משבט לוי, מבני קרח בן יצהר בן קהת בן לוי. כמו כן, מסורת בפי חסידים, אשר "החוזה" - ה"ה הרה"ק רבי יעקב יצחק הלוי הורוויץ - "הרבי מלובלין" זי"ע, שהיה מבני בניהם של משפחה מיוחסת זו, היה נוהג לומר: "די הייליגע זיידע קרח".
אלא שהרב מדרעזדן לא מציין מקור לשמועה זו. גם הגה"ק הרבי ר' שמואל שמעלקא הלוי הורוויץ מניקלשבורג זי"ע, כאשר ציין ביום פטירתו את שייכות נשמתו לנשמת שמואל הנביא, לא הזכיר מאומה שהוא מיוצאי חלציו, וכמו שהועד על כך בהקדמת ספר נזיר ה' - עיי"ש.
כ"ק אדמו"ר מראדזין שליט"א הראה לנו ששמועה זו נפוצה היתה כבר שנים רבות לפני מסירתו על ידי הרב מדרעזדן, אך לאו דווקא מסורת משפחתית כי אם שמועה בעלמא ללא כל מקור, וכמו שמצאנו את העדות לכך בספרו של הגאון רבי מעשיל גלבשטיין בחיבורו "תפילה למשה" שנדפס בשנת תרנ"ח, [ראה שם בעמוד מ"ב ע"א]. אלא ששוב, עדיין ללא מקור.
חכם באשי כתב:היא שיחתי,
ומה בנוגע למשפחת קורח התימנית, שיש ממנה רבנים נכבדים?
תולדות אדם כתב:אוצר החכמה כתב:הוא כותב את שתי האפשרויות
אבל כמובן לפי הצד שריב"ק היה בן של ר' עקיבא (כמדומני שתוספות דוחה את זה) איך הם לויים, אא"כ נאמר שלעניין זה מיירי דרך בנות ג"כ כמו הייחוס לרש"י.
אכן בתוספות (שבת קנ.; ב"ב קיג.) נדחה זאת, וכתבו:
"נראה לר"ת דלא רבי עקיבא היה אלא איניש אחרינא היה ששמו קרחה, וקרחה הוא שם אדם כמו קרח".
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 151 אורחים