תוכן כתב:עיק כתב:תוכן כתב:אתה טענת שבגלל שכך התפשט בציבור מסוים, אז ממילא הפסקים משקפים את המנהג. ועניתי, שלא כך עובדת הפסק. ולפסוק לפי מנהג הציבור, זה אחד מאבני הבנין של הפסיקה הקונסרבטיבית.
לא "כך עובד הפסק". אלא יש נושאים שבהם פרטי הדינים אינם תלויים ביסודות ההלכה מהש"ס והפוסקים, ולכן יש בהם משקל רב למנהג הציבור באותו מקום ובאותו זמן. במובן זה, צניעות הלבוש ודיני קדימה בקדיש דומים זה לזה.
אכן אין מסמרים קבועים בהלכות צניעות ויש מרחב מסוים בהלכות אלו שתלויים במקום וזמן. אבל מעבר למרחב זה ההלכה קבועה כמו הלכות שבת והלכות נזקי ממון. אטו מותר לאנשים להסתובב כאנשי טרטיא, אם זה מנהג המקום?!
במקומך לא הייתי מביא את הלכות נזקי ממון, אבל נו.
בכל אופן, פיך ענה בך ש"רק מעבר למרחב זה" ההלכה קבועה. איני יודע מהם לשיטתך גבולות אותו מרחב, אבל תצטרך להביא ראיה חזקה, מאחר שבפוסקים קשה למצוא דבר זה.