חכם באשי כתב:ונראה, כי 'אוצר החכמה' מחמיר יותר מהאדר"ת, שכן אין באמתחתו אף ספר אחד של ר"י רייפמאן (עכ"פ, אני לא מצאתי, לא לפי 'רייפמאן', לא לפי 'ריפמאן', ולא לפי 'ריפמן'),
חבל מאוד.
אמנם גם היברובוקס העלו כמה ספרים שלו - אך חזרו ומחקו אותם (ומי שהספיק והיה נבון דיו כדי לדעת את שיטתם - מיהר והורידם...)
דראל כתב:אני מוצא קוי דמיון בין שד"ל לקאסוטו.
שניהם ניסו לעיין במקרא מתוך רצון להגן עליו מפני הביקורת בימיהם. בסופו של דבר, צעדו חצי צעד יותר מדי (נתון לשיקולים ולפרשנות).
נראה שאופיים האיטלקי הוא שעומד מאחורי הרצון לפשרנות, ויש עוד להאריך בכך.
דברים גלויים ועזים היוצאים מלב חרד על כבוד התורה, וכותב הדברים מראשי המדברים של הדור הוא, מה פלא שנתקבלו הדברים כהתרה גלויה לבקורת ונכנסו ללבות רבים של משכילי הדור
דראל כתב:כאמור, במה שכתבתי יש הרבה מה להרחיב, לדון לחלוק וכד'.
לא אעשה זאת כאן משתי סיבות.
האחת, אלמנטרית לחלוטין, זה לא נושא האשכול.
השניה, כדי לדון בכך, יש לדעת וד"ל.
פניני כתב:תודה עוד פעם
בדיוק איפה שייך הקטע הזה
חכם באשי כתב:ונראה, כי 'אוצר החכמה' מחמיר יותר מהאדר"ת...
פניני כתב:http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?topic_id=2510301&forum_id=19616
אולי עכשיו הזמן להעיר על קטע מהמכתב שצונזר כשנדפס במקבציאל עמ' עז ע"י המהדירים הגאונים הנפלאים (עם מרכאות!) אשר להם דייקא ידוע דבר מן הידע והתכונות הנדרשות למהדיר בעבודתו.
מציץומליץ כתב שמה:
והנה עוד קטע ממכתב אחר של האדר"ת בנוגע לתכניותיו של רייפמאן להו"ל את ספר הישר לר"ת, והתמהמהותו בשל חוסר תקציב. המאלף ביותר הוא הקטע האחרון שבמכתב, שם מבקר האדר"ת בכמה מילים את ספר הישר שההדיר הגאון בעל ערוך השולחן עם פירוש 'אור לישרים', (זיטומיר תרכ"ט) כיום כאשר עבודות ההדרה חשובות נמסרות לידי גאונים נפלאים (ללא מרכאות !) אשר אין להם דבר מן הידע והתכונות הנדרשות למהדיר בעבודתו, ראוי לשים בראש דבריו של האדר"ת:
ואני אהא הראשון להסכים על הדפסתו להעיר במכה"ע נחיצותו וטובו לטובת התלמודיים כי יאיר עינינו בתורתו של ר"ת.
וכבר ניסה רב א' מליטא לחבר עליו והדפיס מקצתו אבל לא השכיל בדרכו, ולספר משובש כמוהו צריך בעל דעה ישרה ורוח בקורת בשכל הישר אשר לא כל אדם מוכשר לזה, מובטחני כי מעכת"ר קלע אל המטרה כפי אשר ידענוהו מאז.
איש_ספר כתב:האחראי על הפרסום בדפוס, אינו מי שהעלה אותם כאן.
איש_ספר כתב:ב. מי שהעלה את הקטעים המצונזרים בפורום, סבור, בעניותו, שלא היה סיבה מספקת להשמיטם בדפוס. ולכן טוב שיעלו כאן. האחראי על הפרסום בדפוס, אינו מי שהעלה אותם כאן.
איש_ספר כתב:אולי לא היה ברור: ר' בצלאל דבליצקי שפרסם את הדברים במקבציאל, עשה זאת תוך כדי קבלת הוראות ממי שעליו.
איש_ספר כתב:[י] אות כ"ב, הפליא לדבר על לב בני עמינו אשר מספר ערינו מספר חבורתינו, זה בונה במה לעצמו וזה לעצמו, זה פוסל רבו של זה וכו'. כעת הנני יושב פה שצאווניץ בגאליציא, זה שבוע החמשית, ומה מאוד אתפלא אשר אף כי הכירו בי ובכל הליכותי בזה כי אינני קטיל קני באגמא וכי אני בעזה"י בישראל (אף כי לא ידעוני בעצם) בכ"ז לא לא יפנו ... ולא ידברו, ומוזר אני להם ונכרי לכולם, אין לי עם מי להתרועע, ויום לשנה יחשב לי שבתי פה עד ירצה השי"ת ויצליחני בדרכי לשוב מהרה לביתי ולאחי הי"ו. ומה היא הפרידה הזאת, ושנאת חנם לאיש ליטאי הן המה תחבולות הזקן וכסיל לסכסך איש ברעהו עם בעם בני מדינה זו באחרת, ופשט טלפיו להראות סימני טהרה כי אינני מתפלל כנוסחתם וכי רק אתם האמת והצדק ובטרם זרחה אור שיטתם הלכו אבותינו ורבותינו נ"נ במחשכים ובאפלה דמו, ורק המה הכירו האמת וע"כ חוב קדוש עליהם לשנוא לכל מי שאינו הולך בדרכיהם וגם כמזה גם ההולך ולא נולד על אדמת קדושיהם, אוי לנו לראות כן, על כל צעד וצעד אני רואה יראי ד' ותופשי תורה ירמסו בטיט חוצות את השולחן ערוך הניתן לנו לאורח חיים, ועל כל שעל ושעל יעברו עליו בעוה"ר נשארו קרח מכאן ומכאן לא תורה ולא עבודה. שנאת חנם מדון ומשטמה כל הימים, וזה פרי מעשיהם לקרוע כל בני ישראל לי"ב מאות קרעים אשר לא יתאחו עד בוא המבשר לעשות שלום בעולם.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים