הודעהעל ידי עיניו בראשו » ג' פברואר 14, 2012 12:56 pm
ירון, אתה בסדר...
ונתחיל מראש, ר' פנחס מקראקא, הי' גיסו של הרמ"א עוד בחייו (של"ב-ג) כיון שהוא מוזכר בשו"ת הרמ"א כגיסו, ומרת מרים בילא אחותו של הרמ"א נפטרה בשנת שע"ז, ואז כבר נפטרה מרת לופט בתו של ר' בצלאל שנפטרה בשנת שע"ג. וא"כ ברור שלא נשא מעולם את מרת לופט. ומסתבר שמרת מרים בילה הי' אשתו היחידה, כיון שהוא נפטר אחר כמה חדשים אחרי' בשנת שע"ח.
והנה, ר' מאיר פערעליש, מו"ץ בפראג כ' מגילת יוחסין (שנת תע"ח-תפ"ז) על משפחת המהר"ל מפראג וכו', ובו כ' בסתם שהאשה לופט בתו של ר' בצלאל נשא את ר' פנסח סג"ל, והמהדיר ר' נח חיים מקאברין הוסיף הרבה הוספות על המגילת יוחסין מתחת לקו כהוספות, אך באיזה מקומן נפל דברי עצמו בתוך דברי ר' מאיר והקורא סובר שר' מאיר כותבו, ואחת מהן הוא ההוספה מה שנאמר בילקוט שמעוני על ר' פנסח הורוויץ מקראקא, ובזה טעו רבים לחשוב שמרת לופט היתה אשת ר' פנחס מקראקא, ותולין עצמם באילן גדול, ר' מאיר פערעליש, כאילו הוא כתב כן...
אך המדקדקים שהבינו את כל הנ"ל שאין הדבר יכול להיות במציאות, חשבו שהנכון שר' פנחס מפראג הוא הי' חתן ר' בצלאל, ועליו המדובר, אך כאשר נתגלה לנו המגילת יוחסין הנ"ל חזינן שהמדובר הוא בר' פנחס שלישי שהי' אב"ד קעלין והעלישויא. (ואליבא דאמת, בדקתי הרבה ולא מצאתי רב בהעלישויא בשם ר' פנחס).
הענין של ר' יהושע מפרמישלא, כמדומה שתלוי בקורי עכביש על ר' פנחס מקראקא דווקא, ואעיין בל"נ.