מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
יעקל
הודעות: 1211
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

הודעהעל ידי יעקל » ג' אפריל 12, 2022 11:26 pm

ידוע ומפורסם על התנגדותם הנחרצת של רבותינו בעל נו"ב, ההפלאה והגר"א והח"ס למשה בן מנחם חיים המוכנה רמ"ד או משה מענדעלסזאהן ולנפתלי הירץ וויזל המכונה רנ"ו, מראשוני משכילי בערלין.

עם זאת, ר' יעקב צבי מעקלענבורג אבד"ק קעניגסבערג בפירושו עה"ת "הכתב והקבלה" מביא ביאורים משמו של רנ"ו כמה פעמים (יעויין פ' יתרו כ' י' ובפ' צו ז' י"ח), וגם ר' צבי הירש קאלישער מתלמידיו המובהקים של רעק"א בפירושו עה"ת "ספר הברית" מביא את רנ"ו (בראשית א' א' לדוגמא) ואת רמ"ד (שמות כ', י"ג), וגם שמעתי שהמלבי"ם מביא את רנ"ו אבל לא מצאתי.

והנה קטע שו"ת זכר יהוסף מר' יוסף זכריה שטרן אבד"ק שאוולי

רמבמ"ן ומ"ש בעליות אליהו ובצוואת הג"ר משה סופר לבניו בספרי רמ"ד אל תשלחו יד כו' ראשונה הנני להודיעו כי הבאור על ספר ויקרא הוא מהחכם רנ"ה וויזיל אשר כולו שכולה אין בו ואשר כבר נתנו ראשי גדולי הדור הסכמתם על ספרו יין לבנון וגן נעול שנדפס מקודם ורק לבאר עומק פשט המקראות ע"פ ההלכה ומה שציינתי רמבמ"ן מחמת שההג"ה שבדבריו שהוא ממנו והוא לקוח מהעקרים כמו שכתבתי שם וגם ידע כי הגאון החסיד בעל עטרת ראש על ברכות כ' ע"ב בד"ה ובבהמ"ז פשיטא כו' בקושיא ב' למה פירשו התוס' משום דנשים ליתנהו בברית ותורה כו' כתב ואף שהשיב על זה המופלג החכם מו' משה דעסא שאילו היה הספק אם בהמ"ז הוי מ"ע שהז"ג אף מדרבנן לא הוי מחייבי וכדמקשה בקידוש היום אי הכי כל מ"ע שהז"ג לחייבו מדרבנן ודיבר אלי נכונה כו' עכ"ל ואמנם בעיקר הענין לא היה גם הצוואה לבניו רק על חינוך הילדים בקטנותם קודם שידעו לפעמים נגד דברי חז"ל שיכשלו פעמים בהעדר הבחנה ושלא להכשל לפעמים ועי' בצל"ח לברכות כ"ח ב' במ"ש מנעו בניכם מן ההגיון ועל דרך שאמרו בחגיגה ט"ו ב' בהא דר"מ היכי גמיר כו' לדעתם לא נאמר אלא לדעתי וביארו שם הא בגדול והא בקטן וע"ש בתוס' הא בגדול כו'

וכמ"ש בשו"ת ריב"ש סי' בראש ספרו פסוק זה של הט אזנך ושמע דברי חכמים ולבך תשית לדעתי יעש"ב ועי' לח"מ ריש פ"ד מהל' ת"ת ובש"ך יו"ד סי' רמ"ו ס"ק ח' ועי' בתוס' תענית ז' א' ד"ה אם ת"ח הגון כו' ועי' באדר"נ פ"ג ו' ר"מ אומר כו' ואל תלך אצל הכל אלו למי שהוא קרוב לך מתחלה שנאמר שתה מים מבורך כו' וע"ש במפרש בבנין יהושע אותו אתה מכיר בו שהוא הגון כו' עש"ב וזה היפך דעת ר"מ בעצמו ול"נ שהוא על דרך שאמרו בע"ז י"ט סוף ע"א אבל גמרא מרב אחד עדיף כי היכי דלא ליפלוג לישני עי' רש"י ונ"ל דמש"ש בחגיגה במליצת אליהו


רואים כאילו חילוקי דעות בנוגע להשכלת בערלין. מה אומרים חו"ר הפורום ע"ז ?

חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 450 אורחים