מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
יעקל
הודעות: 1211
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

הודעהעל ידי יעקל » ג' אפריל 12, 2022 11:23 pm

ידוע ומפורסם על התנגדותם הנחרצת של רבותינו בעל נו"ב, ההפלאה והגר"א והח"ס למשה בן מנחם חיים המוכנה רמ"ד או משה מענדעלסזאהן ולנפתלי הירץ וויזל המכונה רנ"ו, מראשוני משכילי בערלין.

עם זאת, ר' יעקב צבי מעקלענבורג אבד"ק קעניגסבערג בפירושו עה"ת "הכתב והקבלה" מביא ביאורים משמו של רנ"ו כמה פעמים (יעויין פ' יתרו כ' י' ובפ' צו ז' י"ח), וגם ר' צבי הירש קאלישער מתלמידיו המובהקים של רעק"א בפירושו עה"ת "ספר הברית" מביא את רנ"ו (בראשית א' א' לדוגמא) ואת רמ"ד (שמות כ', י"ג), וגם שמעתי שהמלבי"ם מביא את רנ"ו אבל לא מצאתי.

והנה קטע שו"ת זכר יהוסף מר' יוסף זכריה שטרן אבד"ק שאוולי

רמבמ"ן ומ"ש בעליות אליהו ובצוואת הג"ר משה סופר לבניו בספרי רמ"ד אל תשלחו יד כו' ראשונה הנני להודיעו כי הבאור על ספר ויקרא הוא מהחכם רנ"ה וויזיל אשר כולו שכולה אין בו ואשר כבר נתנו ראשי גדולי הדור הסכמתם על ספרו יין לבנון וגן נעול שנדפס מקודם ורק לבאר עומק פשט המקראות ע"פ ההלכה ומה שציינתי רמבמ"ן מחמת שההג"ה שבדבריו שהוא ממנו והוא לקוח מהעקרים כמו שכתבתי שם וגם ידע כי הגאון החסיד בעל עטרת ראש על ברכות כ' ע"ב בד"ה ובבהמ"ז פשיטא כו' בקושיא ב' למה פירשו התוס' משום דנשים ליתנהו בברית ותורה כו' כתב ואף שהשיב על זה המופלג החכם מו' משה דעסא שאילו היה הספק אם בהמ"ז הוי מ"ע שהז"ג אף מדרבנן לא הוי מחייבי וכדמקשה בקידוש היום אי הכי כל מ"ע שהז"ג לחייבו מדרבנן ודיבר אלי נכונה כו' עכ"ל ואמנם בעיקר הענין לא היה גם הצוואה לבניו רק על חינוך הילדים בקטנותם קודם שידעו לפעמים נגד דברי חז"ל שיכשלו פעמים בהעדר הבחנה ושלא להכשל לפעמים ועי' בצל"ח לברכות כ"ח ב' במ"ש מנעו בניכם מן ההגיון ועל דרך שאמרו בחגיגה ט"ו ב' בהא דר"מ היכי גמיר כו' לדעתם לא נאמר אלא לדעתי וביארו שם הא בגדול והא בקטן וע"ש בתוס' הא בגדול כו' וכמ"ש בשו"ת ריב"ש סי' בראש ספרו פסוק זה של הט אזנך ושמע דברי חכמים ולבך תשית לדעתי יעש"ב ועי' לח"מ ריש פ"ד מהל' ת"ת ובש"ך יו"ד סי' רמ"ו ס"ק ח' ועי' בתוס' תענית ז' א' ד"ה אם ת"ח הגון כו' ועי' באדר"נ פ"ג ו' ר"מ אומר כו' ואל תלך אצל הכל אלו למי שהוא קרוב לך מתחלה שנאמר שתה מים מבורך כו' וע"ש במפרש בבנין יהושע אותו אתה מכיר בו שהוא הגון כו' עש"ב וזה היפך דעת ר"מ בעצמו ול"נ שהוא על דרך שאמרו בע"ז י"ט סוף ע"א אבל גמרא מרב אחד עדיף כי היכי דלא ליפלוג לישני עי' רש"י ונ"ל דמש"ש בחגיגה במליצת אליהו


רואים כאילו חילוקי דעות בנוגע להשכלת בערלין. מה אומרים חו"ר הפורום ע"ז ?

דרומי
הודעות: 9176
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 12, 2022 11:38 pm

כבר דיברו ע"ז - הרבה - לאחרונה בפורום באשכולות המיועדים לחומש החדש שבו יש פירוש הנושא את השם 'פשוטו של מקרא' (חפש את המלים ר"ש מדובנא)


יעקל
הודעות: 1211
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

הודעהעל ידי יעקל » ד' אפריל 13, 2022 7:58 pm

לא חושבני שהאשכול מסביר את חילוקי הדעות , את דעת "המחמירים" וזאת דעת "המקילים" בעניין...

תרשישי
הודעות: 210
הצטרף: ה' דצמבר 02, 2021 9:04 pm

Re: חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

הודעהעל ידי תרשישי » ד' אפריל 13, 2022 9:41 pm

יעקל כתב:ידוע ומפורסם על התנגדותם הנחרצת של רבותינו בעל נו"ב, ההפלאה והגר"א והח"ס למשה בן מנחם חיים המוכנה רמ"ד או משה מענדעלסזאהן ולנפתלי הירץ וויזל המכונה רנ"ו, מראשוני משכילי בערלין.

עם זאת, ר' יעקב צבי מעקלענבורג אבד"ק קעניגסבערג בפירושו עה"ת "הכתב והקבלה" מביא ביאורים משמו של רנ"ו כמה פעמים (יעויין פ' יתרו כ' י' ובפ' צו ז' י"ח), וגם ר' צבי הירש קאלישער מתלמידיו המובהקים של רעק"א בפירושו עה"ת "ספר הברית" מביא את רנ"ו (בראשית א' א' לדוגמא) ואת רמ"ד (שמות כ', י"ג), וגם שמעתי שהמלבי"ם מביא את רנ"ו אבל לא מצאתי.

רואים כאילו חילוקי דעות בנוגע להשכלת בערלין. מה אומרים חו"ר הפורום ע"ז ?


גם הג"ר יעקב צבי מקלנבורג זצ"ל בעל הכתב והקבלה וגם הג"ר צבי הירש קאלישער זצ"ל היו ידועים כמתנגדים חריפים לרפורמה ולהשכלה ויצאו נגדה בכל כוחם. ואף בעל הכתב והקבלה יצא יחד עם הרב המלבי"ם זצ"ל במערכה נגד האסיפה הידועה בבראונשווייג בשנת תר"ד. ובאמת צ"ע מדוע הזכירו אותם בספריהם.

אך זאת שהם הסתכלו בספריהם זה אינו קושיה, כי אולי למדו בהם בשביל לדעת מה להשיבם כמו הרבה מגדולי ישראל שלמדו בספרי המינים בשביל לדעת לענות להם.

יעקל
הודעות: 1211
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

הודעהעל ידי יעקל » ד' אפריל 13, 2022 11:23 pm

נכון, צ"ע, ובמיוחד שבמקומות שהזכרתי, לדוג' ב"ספר הברית" לרצ"ה קאלישער, המחבר מביא את "החכם מוהרנ"ו"

וגם הח"ס זצ"ל, למרות הנוסח החריף הידוע בצוואתו הק', בכל זאת בתשובותיו בי"ד סי' של"ו, רמ"ד מתואר "החכם רמ"ד"

ופליאה דעת ממני ...!

יעקל
הודעות: 1211
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

הודעהעל ידי יעקל » ד' אפריל 13, 2022 11:30 pm

עוד משהו יותר פלא, ר' קלונימוס ווייס ( חתנו של ר'נטע וואלף ליעבער ראב"ד פ"ב, מתלמידיו המובהקים של הרב ח"ס !) בספרו פי שניים מביא את "חכם רמ"ד"...!

נ.ב. : מה חו"ר הפורום יודעים על ר' קלונימוס ווייס ז"ל, מה טיבו, מה מעשהו ?

תרשישי
הודעות: 210
הצטרף: ה' דצמבר 02, 2021 9:04 pm

Re: חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

הודעהעל ידי תרשישי » ה' אפריל 14, 2022 12:00 am

זה שמכנהו בתואר 'חכם' אינו ראיה, כי גם אריסטו וכדו' מזכירים הרבה בתואר 'חכם'. כך שכנראה אין כוונתם ל'חכם מה הוא אומר...' שמוזכר בהגדה של פסח, אלא הכוונה לאדם מלומד ומשכיל.
[לא מצאתי בשו"ת חת"ס יו"ד סי' של"ו שמזכיר את רמ"ד].

יעקל
הודעות: 1211
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

הודעהעל ידי יעקל » ה' אפריל 14, 2022 1:53 pm

סליחה טעות, סי' של"ח

תרשישי
הודעות: 210
הצטרף: ה' דצמבר 02, 2021 9:04 pm

Re: חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

הודעהעל ידי תרשישי » ה' אפריל 14, 2022 3:02 pm

הנה לך מתוך התשובה : " ובס' בכורי עתים נמצא אגרות משנת תקל"ב שהחכם רמ"ד טען להתיר איסורן של חכמי ישראל... אך הגאון מו"ה יעב"ץ מחה לי' אמוחא מאה עוכלי בעוכלא ולא נשא לו פנים וגם אגרות מהרב המ"ץ דשווארין יע"ש כי היטב דיבר הרב ההוא ומעתה לא ידעתי מאן ספן מאן חשוב להתיר וכמדומה לי הואיל במדינת קיסר יר"ה הורגלו להלין מטעם המלך וגדוליו נשכח הדבר עד שחשבוהו לדין תורה..."

כך שהמתבונן רואה שלא הביאו דרך גדולה וחשיבות, אלא להפריך ולבטל דברו [ומה שהעטרהו בתואר 'חכם' עי' מה שכתבנו לעיל].

יעקל
הודעות: 1211
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

הודעהעל ידי יעקל » ה' אפריל 14, 2022 5:00 pm

נכון, כך מבואר מכללות התשובה הנ"ל, ולפי זה, אין ספק עמדתו של הח"ס בעניין ברורה.

יעקל
הודעות: 1211
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

הודעהעל ידי יעקל » ה' אפריל 14, 2022 5:09 pm

אבל מה שמעניין, שבניגוד לפולמוס עם אהרן חורינר המכונה אח"ר עליו כותב הח"ס תוארים מאוד חריפים, פה בקטע המצוטט, הח"ס נשמע עדיין מאופק גם בבטאו את אי הסכמתו עם פסקו של מענדעלסזאהן.

תרשישי
הודעות: 210
הצטרף: ה' דצמבר 02, 2021 9:04 pm

Re: חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

הודעהעל ידי תרשישי » ה' אפריל 14, 2022 5:13 pm

יעקל כתב:
תרשישי כתב:הנה לך מתוך התשובה : " ובס' בכורי עתים נמצא אגרות משנת תקל"ב שהחכם רמ"ד טען להתיר איסורן של חכמי ישראל... אך הגאון מו"ה יעב"ץ מחה לי' אמוחא מאה עוכלי בעוכלא ולא נשא לו פנים וגם אגרות מהרב המ"ץ דשווארין יע"ש כי היטב דיבר הרב ההוא ומעתה לא ידעתי מאן ספן מאן חשוב להתיר וכמדומה לי הואיל במדינת קיסר יר"ה הורגלו להלין מטעם המלך וגדוליו נשכח הדבר עד שחשבוהו לדין תורה..."

כך שהמתבונן רואה שלא הביאו דרך גדולה וחשיבות, אלא להפריך ולבטל דברו [ומה שהעטרהו בתואר 'חכם' עי' מה שכתבנו לעיל].


נכון, כך מבואר מכללות התשובה הנ"ל, ולפי זה, אין ספק עמדתו של הח"ס בעניין ברורה.


לא רק החתם סופר, אלא גם הגאון הכתב והקבלה זצ"ל וגם הגר"צ קאלישער זצ"ל היה מתנגדים חריפים להשכלה - וחלילה לומר שהם הקילו קצת בהם - וזאת שהם מזכירים בספריהם את רמ"ד - צריך עיון !

תרשישי
הודעות: 210
הצטרף: ה' דצמבר 02, 2021 9:04 pm

Re: חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

הודעהעל ידי תרשישי » ה' אפריל 14, 2022 5:18 pm

יעקל כתב:אבל מה שמעניין, שבניגוד לפולמוס עם אהרן חורינר המכונה אח"ר עליו כותב הח"ס תוארים מאוד חריפים, פה בקטע המצוטט, הח"ס נשמע עדיין מאופק גם בבטאו את אי הסכמתו עם פסקו של מענדעלסזאהן.


זמן כתיבת התושבה הנ"ל היא מתקצ"ז - כך שהיה זה שנים רבות אחר השתחיל החת"ס את המערכה נגד הרפורמה - ואין לומר שאז עדיין היה מאופק בהסכמתו על רמ"ד - וגם שכתיבת תשובה זו היתה למעלה מארבעים שנה אחר מותו של רמ"ד.

יעקל
הודעות: 1211
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: חילוקי דעות בין גדולי ישראל בנוגע למשכילי בערלין

הודעהעל ידי יעקל » ה' אפריל 14, 2022 5:25 pm

תרשישי כתב:זמן כתיבת התושבה הנ"ל היא מתקצ"ז - כך שהיה זה שנים רבות אחר השתחיל החת"ס את המערכה נגד הרפורמה - ואין לומר שאז עדיין היה מאופק בהסכמתו על רמ"ד - וגם שכתיבת תשובה זו היתה למעלה מארבעים שנה אחר מותו של רמ"ד.

מכל מלמדי השכלתי !

אלו פרטים ששכחתי לבדוק, כמו זמן ותאריך התשובה.

אני רק רוצה להדגיש שכתבתי "אי הסכמתו" ולא "הסכמתו"...


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 446 אורחים