תרשישי כתב:שאלה נכונה.
אך ק"ק סערדאהעלי מעולם לא היתה קהילה של 'מתנגדים' וכדומה, אלא קהילה אשכנזית כמסורת שאר קהילות הונגריה
יעקל כתב:תודה על התשובה. אבל מה קרה שלמשל התופעה לא קרתה בעוב"י אחרות כמו טאפאלטשאן שבה לא זכור לי ששרת שם כלי קודש חסידי, או יערגען, או שוראן וכדו' ?
יעקל כתב:תרשישי כתב:שאלה נכונה.
אך ק"ק סערדאהעלי מעולם לא היתה קהילה של 'מתנגדים' וכדומה, אלא קהילה אשכנזית כמסורת שאר קהילות הונגריה
"כמסורת שאר קהילות הונגריה", אם אני לא טועה, ר' ירמיהו לעוו אבד"ק אויהעל היה מתנגד חריף לחסידות.
תרשישי כתב:לעיל ציינתי שמחשובי קהילת סערדאהעלי היו ממשפחתו של הקרן לדוד, ומה גם שכיהן שם כדומ"ץ ולא כאב"ד ורב [ודרך אגב שמעתי מזקנים שרוב השוחטים בהונגריה - כולל באויבערלאנד היו חסידים עם שטריימל, על אף שהיו אשכנזים מובהקים, כך שאינו מוכיח שבאויבערלאד ריחקו את החסידים, וזה פשוט].
יעקל כתב:ורציתי לחקור הלאה,
לדוגמא : בק"ק פאפא שהייתה עוב"י, התחילה להיגבש קהילה חסידית וישיבה קטנה חסידית נפרדת מהקהילה הראשית מיסודם ומטעמם של ר' אברהם דירנפעלד וגיסו (שכחתי את שמו, יהודי חסידי מורם מעם).
אם זכור לי טוב, לא קרה דבר כזה בקהילות הבורגענלאנד שהזכרתי בהודעה דלעיל או בקהילת טאפאלטשאן ופ"ב.
מישהו יודע למה ?
תרשישי כתב:לא קבעתי כעובדא אלא כהשערה.
ובדרך אגב, לא חסר קהילות בהונגריה (בפרט באינטערלאנד) שהיו הכלי הקודש יהודים חסידים כגאלאנטא, אונסדארף, מאטערסדארף, קאשוי, מאדע, פאפא, מאקאווא, צעהלים, שוראני, טאהש, ווערבויא, אונגאוואר, טאלטשאווא, וכדו'. ובפרט בתקופת מלחמת עולם השניה הרבה מרבני הונגריה היו חסידי בעלזא ומונקאטש וכדו'.
תרשישי כתב:לא קבעתי כעובדא אלא כהשערה.
תרשישי כתב:אל תשכח שרבה של פאפא אז היה הגה"ק בעל ויגד יעקב זי"ע שהיה בנו של הערוגת הבושם זי"ע והיה חסיד בעלזא.
יעקל כתב:מה כוונתך עם ה"ויגד יעקב" כרבה של פאפא ? מה אתה מתכוון ?
יעקל כתב:תרשישי כתב:לא קבעתי כעובדא אלא כהשערה.
אתה אומר שאתה משער. אני אבל הייתי רוצה עובדות... יש לך אולי רעיון איך אפשר להשיג עובדות, תיעוד וכדו' ? ואצל מי ?
יעקל כתב:תרשישי כתב:לא קבעתי כעובדא אלא כהשערה.
ובדרך אגב, לא חסר קהילות בהונגריה (בפרט באינטערלאנד) שהיו הכלי הקודש יהודים חסידים כגאלאנטא, אונסדארף, מאטערסדארף, קאשוי, מאדע, פאפא, מאקאווא, צעהלים, שוראני, טאהש, ווערבויא, אונגאוואר, טאלטשאווא, וכדו'. ובפרט בתקופת מלחמת עולם השניה הרבה מרבני הונגריה היו חסידי בעלזא ומונקאטש וכדו'.
על האונטערלאנד אני לא נשאל, כי הוא איזור שגובל את גליציה הפולנית החסידית, אז הוא נחשב כהרחבה של גליציה וטבעי שיימצאו בו קהילות חסידיות, אבל איזה איזור חסידי גבל את האויבערלאנד ?!
בגרמניה היו חסידים (במובן הבעשט"י) ? באוסטריה, בבוהמיה, ובמורביה ?
יעקל כתב:איזה חסיד היה ר' צבי הופמן ? למי הוא נסע
ואיפה יכולני לקבל מידע, ידע ותיעוד עליו ?
יעקל כתב:ליתר דיוק
בספר "קהילות הונגריה" לפרופ' שלמה שפיצער, בערך "פאפא" מובא שהרב דירנפעלד והרב געשטעטטנער זצ"ל ייסדו את מוסדותיהם בשנת תרע"ח, בעוד שה"ויגד יעקב" הגיע יותר מאוחר, בפ"ד אם אני לא טועה.
מובא שם גם כן שה"ויגד יעקב" היה רבה של הקהילה החסידית העצמאית שכונתה "עדת ישראל", בעוד שבימיו, רבני הקהילה האורוטהודוקסית הישנה שהייתה קיימת לפני בואו היו הרב שמואל גאטטליעב, ואח"כ חתנו ר' יעקב האבערפעלד.
בברכה
תרשישי כתב:רבי צבי היה בנו של רבי אברהם ישי זצ"ל ומרת שפרה ע"ה בת הגה"ק רבי צבי הירש אב"ד ביטשקע אביו של הגה"ק רבי אבא חייא הירש ראב"ד סערעד ומח"ס כתבי רבי אח"ה. רבי צבי הירש היה בנו של הגה"ק רבי משה נחום ראזענבוים אב"ד וואזשאני אביו של הגה"ק רבי עמרם חסידא וחמיו של הגה"ק רבי יוסף גרינוואלד אב"ד טעשטעשאוויץ [זקנו של הערוגת הבושם וקרן לדוד]. רבי משה נחום היה מגזע המהר"ל מפראג ורבי אדם בעל שם והצמח צדק מניקלשבורג והרבי רבי העשיל מקראקא ולמעב"ק.
עי' בס' חמדה גנוזה להרה"ק רבי סיני מזמיגראד זי"ע (נכדו של הדברי חיים מצאנז זי"ע) שמביא ד"ת ששמע מרבי צבי הנ"ל. וכאמור לעיל רוב בניו נעשו חסידי בעלזא וכדו'.
עוד עליו ועל משפחתו עי' ב - https://www.geni.com/people/%D7%94%D7%A ... 7372756141 ותמצא נחת.
תלוי באלו שנים, כמובן...יעקל כתב:בגרמניה היו חסידים (במובן הבעשט"י) ? באוסטריה, בבוהמיה, ובמורביה ?
לבי במערב כתב:תלוי באלו שנים, כמובן...יעקל כתב:בגרמניה היו חסידים (במובן הבעשט"י) ? באוסטריה, בבוהמיה, ובמורביה ?
בגרמניא היו חסידים בודדים ממש. חצרות רוז'ין השתכנו באוסטרי' בתקופת מלחה"ע הראשונה. ניקלשבורג, מקום רבנות הגה"ק רש"ש (נתבש"ם בתקל"ח), היא במורבי'.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 148 אורחים