דעת_האברך כתב:לפי המסופר בספרים שיצאו בשנים האחרונות על תלמידי חברון בארץ בשנים המוקדמות, נראה בעליל שהראש וראשון בחבורה בהתמדה ובכשרון היה הגאון רבי יצחק מאיר בן מנחם זצ"ל, מעל ומעבר לשמות גדולים ועצומים אחרים שתופסים מקום של כבוד בתודעה החרדית כגדולי הדור הקודם, וחבריו הגדולים העריצוהו וכבדוהו עד מאד כבר בבחרותו. מאד נפלאתי על כי שמו של הגאון רי"מ בן מנחם נפקד מהם וכמעט אינו מוכר בציבור. הלוא דבר הוא.
האם בגלל שנפטר בגיל צעיר יחסית? האם בגלל שהיה קשור לרבנות [אוי לה לרבנות שמקברת את בעליה...]? האם נשארו ממנו חיבורים? מה פעל? אני יודע על כמה מבניו שתופסים מקום של כבוד, כמו הרב מנחם בן מנחם מתפרח וכמדומני חתנו הוא הגר"א פילץ ראש ישיבת תפרח, מי עוד?
דעת_האברך כתב:האם נשארו ממנו חיבורים? מה פעל? אני יודע על כמה מבניו שתופסים מקום של כבוד, כמו הרב מנחם בן מנחם מתפרח וכמדומני חתנו הוא הגר"א פילץ ראש ישיבת תפרח, מי עוד?
דעת_האברך כתב:לפי המסופר בספרים שיצאו בשנים האחרונות על תלמידי חברון בארץ בשנים המוקדמות, נראה בעליל שהראש וראשון בחבורה בהתמדה ובכשרון היה הגאון רבי יצחק מאיר בן מנחם זצ"ל, מעל ומעבר לשמות גדולים ועצומים אחרים שתופסים מקום של כבוד בתודעה החרדית כגדולי הדור הקודם, וחבריו הגדולים העריצוהו וכבדוהו עד מאד כבר בבחרותו. מאד נפלאתי על כי שמו של הגאון רי"מ בן מנחם נפקד מהם וכמעט אינו מוכר בציבור. הלוא דבר הוא.
האם בגלל שנפטר בגיל צעיר יחסית? האם בגלל שהיה קשור לרבנות [אוי לה לרבנות שמקברת את בעליה...]? האם נשארו ממנו חיבורים? מה פעל? אני יודע על כמה מבניו שתופסים מקום של כבוד, כמו הרב מנחם בן מנחם מתפרח וכמדומני חתנו הוא הגר"א פילץ ראש ישיבת תפרח, מי עוד?
הראשון גיסי הגרי"מ פצינר הי"ו שהוא כעת חבר במשרד הרבנות בפתח תקוה הנקרא ר' יצחק מאיר סאקלער הי' בשעתו בחיר ישיבת סלובודקה וחברון וסביביו התרכזו כל גדולי הכשרון בהישיבה והושפעו ממנו ושמו גדול מאד באה"ק ובעולם הישיבות. מלבד תורתו וכשרונותיו הנה בעל רוח כביר בי"ש וחכם במוסר ובעל מעלות נפשיות בהצטיינות ומסוגל מאד להמשיך התלמידים לתורה ויראה.
ואל יחשוב כבודו שהצעתי באה גם מצד חפצי להיטיב עמו, כי אינו חסר כלום במצבו החומרי, גם הנהו חשוך בנים והנהו קשור בא"י, עד שרחוק קצת שיתרצה לקבל עליו המשרה ואם יתרצה זהו רק לשם הגדלת תורה בארץ שבו נמצא הקבוץ היהודי היותר גדול.
ואוסיף בזה כי איני מכירו פא"פ ואיני בא עמו בכתובים רק פ"א המציא לי קונטרס בענין אחד, אך ידעתיו לפי"מ ששמעתי אודותיו מחותני הגאון שליט"א ומהרבה ת"ח מצויינים המכירים אותו היטב. הרב הוטנר מכירו היטב. אם יוחלט לפנות אליו יודיעני נא תיכף ואכתוב לחותני בטיב הענין.
פרנקל תאומים כתב:דעת_האברך כתב:לפי המסופר בספרים שיצאו בשנים האחרונות על תלמידי חברון בארץ בשנים המוקדמות, נראה בעליל שהראש וראשון בחבורה בהתמדה ובכשרון היה הגאון רבי יצחק מאיר בן מנחם זצ"ל, מעל ומעבר לשמות גדולים ועצומים אחרים שתופסים מקום של כבוד בתודעה החרדית כגדולי הדור הקודם, וחבריו הגדולים העריצוהו וכבדוהו עד מאד כבר בבחרותו. מאד נפלאתי על כי שמו של הגאון רי"מ בן מנחם נפקד מהם וכמעט אינו מוכר בציבור. הלוא דבר הוא.
האם בגלל שנפטר בגיל צעיר יחסית? האם בגלל שהיה קשור לרבנות [אוי לה לרבנות שמקברת את בעליה...]? האם נשארו ממנו חיבורים? מה פעל? אני יודע על כמה מבניו שתופסים מקום של כבוד, כמו הרב מנחם בן מנחם מתפרח וכמדומני חתנו הוא הגר"א פילץ ראש ישיבת תפרח, מי עוד?
אכן, ר' איצ'ה מאיר פצ'ינר (בן מנחם) ור' יצחק ווארשאווער(הוטנר) היו שני העילויים הגדולים של 'חברון' באותה העת.
לכאורה הטעם לכך שהגרי"מ בן מנחם זצ"ל אינו מוכר כ"כ אצל בני דורנו הוא כפי שכתבת: שהוא נלב"ע בקיצור ימים ושנים ל"ע.
איש_ספר כתב:העליתי כאן בעבר מכתב שטרם פורסם מר' אהרן קוטלר לרש"פ מנדלוביץ, בו הוא מדרג שלשה רמי"ם, וראש וראשון להם הוא ר' יצחק מאיר בן מנחם.
הסרתי את המכתב משום שיתכן שהוא עשוי לפגוע במשפחות שונות ומ"מ הנה הקטע על ר' יצחק מאיר בן מנחם:הראשון גיסי הגרי"מ פצינר הי"ו שהוא כעת חבר במשרד הרבנות בפתח תקוה הנקרא ר' יצחק מאיר סאקלער הי' בשעתו בחיר ישיבת סלובודקה וחברון וסביביו התרכזו כל גדולי הכשרון בהישיבה והושפעו ממנו ושמו גדול מאד באה"ק ובעולם הישיבות. מלבד תורתו וכשרונותיו הנה בעל רוח כביר בי"ש וחכם במוסר ובעל מעלות נפשיות בהצטיינות ומסוגל מאד להמשיך התלמידים לתורה ויראה.
ואל יחשוב כבודו שהצעתי באה גם מצד חפצי להיטיב עמו, כי אינו חסר כלום במצבו החומרי, גם הנהו חשוך בנים והנהו קשור בא"י, עד שרחוק קצת שיתרצה לקבל עליו המשרה ואם יתרצה זהו רק לשם הגדלת תורה בארץ שבו נמצא הקבוץ היהודי היותר גדול.
ואוסיף בזה כי איני מכירו פא"פ ואיני בא עמו בכתובים רק פ"א המציא לי קונטרס בענין אחד, אך ידעתיו לפי"מ ששמעתי אודותיו מחותני הגאון שליט"א ומהרבה ת"ח מצויינים המכירים אותו היטב. הרב הוטנר מכירו היטב. אם יוחלט לפנות אליו יודיעני נא תיכף ואכתוב לחותני בטיב הענין.
כן. שם הובא בחלקו, ותח"י המכתב השלם.אליסף כתב:איש_ספר כתב:העליתי כאן בעבר מכתב שטרם פורסם מר' אהרן קוטלר לרש"פ מנדלוביץ, בו הוא מדרג שלשה רמי"ם, וראש וראשון להם הוא ר' יצחק מאיר בן מנחם.
הסרתי את המכתב משום שיתכן שהוא עשוי לפגוע במשפחות שונות ומ"מ הנה הקטע על ר' יצחק מאיר בן מנחם:הראשון גיסי הגרי"מ פצינר הי"ו שהוא כעת חבר במשרד הרבנות בפתח תקוה הנקרא ר' יצחק מאיר סאקלער הי' בשעתו בחיר ישיבת סלובודקה וחברון וסביביו התרכזו כל גדולי הכשרון בהישיבה והושפעו ממנו ושמו גדול מאד באה"ק ובעולם הישיבות. מלבד תורתו וכשרונותיו הנה בעל רוח כביר בי"ש וחכם במוסר ובעל מעלות נפשיות בהצטיינות ומסוגל מאד להמשיך התלמידים לתורה ויראה.
ואל יחשוב כבודו שהצעתי באה גם מצד חפצי להיטיב עמו, כי אינו חסר כלום במצבו החומרי, גם הנהו חשוך בנים והנהו קשור בא"י, עד שרחוק קצת שיתרצה לקבל עליו המשרה ואם יתרצה זהו רק לשם הגדלת תורה בארץ שבו נמצא הקבוץ היהודי היותר גדול.
ואוסיף בזה כי איני מכירו פא"פ ואיני בא עמו בכתובים רק פ"א המציא לי קונטרס בענין אחד, אך ידעתיו לפי"מ ששמעתי אודותיו מחותני הגאון שליט"א ומהרבה ת"ח מצויינים המכירים אותו היטב. הרב הוטנר מכירו היטב. אם יוחלט לפנות אליו יודיעני נא תיכף ואכתוב לחותני בטיב הענין.
יש מכתב על אותו ענין מר' אהרן לרש"פ בשלוחא דרחמנא. השלשה הם הנ"ל, ר"י הוטנר, והדברי יחזקאל.
זה אותו מכתב?
פרנקל תאומים כתב:דעת_האברך כתב:לפי המסופר בספרים שיצאו בשנים האחרונות על תלמידי חברון בארץ בשנים המוקדמות, נראה בעליל שהראש וראשון בחבורה בהתמדה ובכשרון היה הגאון רבי יצחק מאיר בן מנחם זצ"ל, מעל ומעבר לשמות גדולים ועצומים אחרים שתופסים מקום של כבוד בתודעה החרדית כגדולי הדור הקודם, וחבריו הגדולים העריצוהו וכבדוהו עד מאד כבר בבחרותו. מאד נפלאתי על כי שמו של הגאון רי"מ בן מנחם נפקד מהם וכמעט אינו מוכר בציבור. הלוא דבר הוא.
האם בגלל שנפטר בגיל צעיר יחסית? האם בגלל שהיה קשור לרבנות [אוי לה לרבנות שמקברת את בעליה...]? האם נשארו ממנו חיבורים? מה פעל? אני יודע על כמה מבניו שתופסים מקום של כבוד, כמו הרב מנחם בן מנחם מתפרח וכמדומני חתנו הוא הגר"א פילץ ראש ישיבת תפרח, מי עוד?
אכן, ר' איצ'ה מאיר פצ'ינר (בן מנחם) ור' יצחק ווארשאווער(הוטנר) היו שני העילויים הגדולים של 'חברון' באותה העת.
לכאורה הטעם לכך שהגרי"מ בן מנחם זצ"ל אינו מוכר כ"כ אצל בני דורנו הוא כפי שכתבת: שהוא נלב"ע בקיצור ימים ושנים ל"ע.
פרנקל תאומים כתב:אכן, אם זכרוני אינו בכזיב, השלושה שמונה בעל "וילכו שניהם יחדיו" הם: הגרי"מ פצ'ינר-בן מנחם, הגר"י הוטנר והגר"ר טרופ זצ"ל, אבל הספר אינו תחת ידי, אולי מאן דהוא יתנדב כאן להעלות ממנו את הקטע הרלוונטי.
את ר' אליהו קושלבסקי (רבה של באר שבע, אביו של יבל"ח הגר"צ) אינני זוכר אם מזכיר שם, אבל דומני שאחד מצאצאיו נמנה על באי ביהמ"ד דפה ק"ק, (עי' בירחון 'האוצר'), אולי הוא ידע להוסיף עבורינו לקח.
בכל אופן, מכל הארבעה שהוזכרו, דומה שרק הרב הוטנר האריך ימים, שלושת האחרים שחל"ח עודם בדמי ימיהם.
הרב פרי יהושע, מי זה "סטוצ'ין"?
איש_ספר כתב:עיין בראש ספרו כרם טוביה שבאוצר.
פרנקל תאומים כתב:אכן, ר' איצ'ה מאיר פצ'ינר (בן מנחם) ור' יצחק ווארשאווער(הוטנר) היו שני העילויים הגדולים של 'חברון' באותה העת.
לכאורה הטעם לכך שהגרי"מ בן מנחם זצ"ל אינו מוכר כ"כ אצל בני דורנו הוא כפי שכתבת: שהוא נלב"ע בקיצור ימים ושנים ל"ע.
ברמן כתב:פרנקל תאומים כתב:אכן, ר' איצ'ה מאיר פצ'ינר (בן מנחם) ור' יצחק ווארשאווער(הוטנר) היו שני העילויים הגדולים של 'חברון' באותה העת.
לכאורה הטעם לכך שהגרי"מ בן מנחם זצ"ל אינו מוכר כ"כ אצל בני דורנו הוא כפי שכתבת: שהוא נלב"ע בקיצור ימים ושנים ל"ע.
חיברת בטעות בין "פני הישיבה" לאחד הבחורים ה"צעירים" באותה תקופה. בישיבת סלבודקה ובהמשך בישיבת חברון, היו 3 בחורים שהיו "פני הישיבה", אשר ה"סבא מסלבודקה" נהג בהם כבוד כאילו הם חלק מצוות הרמי"ם, ודרכם השליט ה"אלטר" את דרכי חינוכו בתוך הישיבה. שלשת הבחורים הנ"ל היו: ר' בערל יאנובער (רבי דוב זוכובסקי), רבי איצ'ה מאיר פצ'ינר ורבי מאיר פאריטשער (רבי מאיר חדש).
רבי יצחק ווארשווער (ר' יצחק הוטנר מוורשא) היה מן ה"צעירים", והשפעתו הייתה יותר בחוג הבחורים הצעירים. מבחינת הישיבה היה נראה שה"אלטר" וראשי הישיבה חששו מהשפעתו ורוחו הסוערת, ואכמ"ל בזה.
בחור אחר מן ה"צעירים" שהשפעתו נחשבה חיובית מבחינת הנהלת הישיבה, היה ר' אהרן קובנער (ר' אהרן כהן), שלימים היה חתנו של הגרממ"ע ומראשי ישיבת חברון בירושלים
פרנקל תאומים כתב:ברמן כתב:פרנקל תאומים כתב:אכן, ר' איצ'ה מאיר פצ'ינר (בן מנחם) ור' יצחק ווארשאווער(הוטנר) היו שני העילויים הגדולים של 'חברון' באותה העת.
לכאורה הטעם לכך שהגרי"מ בן מנחם זצ"ל אינו מוכר כ"כ אצל בני דורנו הוא כפי שכתבת: שהוא נלב"ע בקיצור ימים ושנים ל"ע.
חיברת בטעות בין "פני הישיבה" לאחד הבחורים ה"צעירים" באותה תקופה. בישיבת סלבודקה ובהמשך בישיבת חברון, היו 3 בחורים שהיו "פני הישיבה", אשר ה"סבא מסלבודקה" נהג בהם כבוד כאילו הם חלק מצוות הרמי"ם, ודרכם השליט ה"אלטר" את דרכי חינוכו בתוך הישיבה. שלשת הבחורים הנ"ל היו: ר' בערל יאנובער (רבי דוב זוכובסקי), רבי איצ'ה מאיר פצ'ינר ורבי מאיר פאריטשער (רבי מאיר חדש).
רבי יצחק ווארשווער (ר' יצחק הוטנר מוורשא) היה מן ה"צעירים", והשפעתו הייתה יותר בחוג הבחורים הצעירים. מבחינת הישיבה היה נראה שה"אלטר" וראשי הישיבה חששו מהשפעתו ורוחו הסוערת, ואכמ"ל בזה.
בחור אחר מן ה"צעירים" שהשפעתו נחשבה חיובית מבחינת הנהלת הישיבה, היה ר' אהרן קובנער (ר' אהרן כהן), שלימים היה חתנו של הגרממ"ע ומראשי ישיבת חברון בירושלים
יעויין ב"וילכו שניהם יחדיו".
(ר' מאיר זצוק"ל לא קשור לעניין, כ"א להשפעה החינוכית מוסרית, וכשהישיבה עברה לירושלים הוא מונה למשגיח [תחת ר' לייבצ'יק] באופן רשמי לגמרי. ובקשר לר' בערל, היו הרבה בחורים חשובים מאד בישיבה, אבל השלישייה הפותחת מבחינת "לימוד" היתה ר' ראובן, ר' איצ'ה מאיר ור' יצחק).
ברמן כתב:חיברת דורות שלא ממין הטענה, ומדורות שונים בישיבת חברון:
רבי ראובן גרוזובסקי - נולד בשנת תרמ"ז.
רבי יצחק מאיר בן מנחם - נולד בשנת תרנ"ח.
רבי דוב זוכובסקי - נולד בשנת תרנ"ו
רבי מאיר חדש - נולד בשנת תרנ"ח (ויש אומרים בשנת תרנ"ד - בכל מקרה הוא הגיע בגיל צעיר לסלבודקה - ולכן נחשב ל"פני הישיבה")
ואילו רבי יצחק הוטנר - נולד בשנת תרס"ו
ורבי אהרן כהן - נולד בשנת תרס"ד.
על שלשת הבחורים הנ"ל שהזכרתי, ועל השפעתו של רבי מאיר חדש בישיבה - ראה מוסף שבת קודש, כ"ח שבט תשמ"ט, עמ' 4.
אגב, בספר "וילכו שניהם יחדיו" ישנם מעט עיוותים היסטוריים לתולדות ישיבת חברון. למרות שניסו לעשות שם מחקר רב לבירור הידיעות נכונות, אבל כנראה שהתערבבו שם גם ידיעות שאינן נכונות.
יתכן אולי, שבשביל ר' דוב כהן שהיה בחור אמריקאי תמים, ר' יצחק הוטנר עמד לפניו כ"פני הישיבה" יחד עם בחורים המבוגרים ממנו בעשר שנים...
ברמן כתב:רבי דוב זוכובסקי - נולד בשנת תרנ"ו
.
פרנקל תאומים כתב:ברמן כתב:פרנקל תאומים כתב:אכן, ר' איצ'ה מאיר פצ'ינר (בן מנחם) ור' יצחק ווארשאווער(הוטנר) היו שני העילויים הגדולים של 'חברון' באותה העת.
לכאורה הטעם לכך שהגרי"מ בן מנחם זצ"ל אינו מוכר כ"כ אצל בני דורנו הוא כפי שכתבת: שהוא נלב"ע בקיצור ימים ושנים ל"ע.
חיברת בטעות בין "פני הישיבה" לאחד הבחורים ה"צעירים" באותה תקופה. בישיבת סלבודקה ובהמשך בישיבת חברון, היו 3 בחורים שהיו "פני הישיבה", אשר ה"סבא מסלבודקה" נהג בהם כבוד כאילו הם חלק מצוות הרמי"ם, ודרכם השליט ה"אלטר" את דרכי חינוכו בתוך הישיבה. שלשת הבחורים הנ"ל היו: ר' בערל יאנובער (רבי דוב זוכובסקי), רבי איצ'ה מאיר פצ'ינר ורבי מאיר פאריטשער (רבי מאיר חדש).
רבי יצחק ווארשווער (ר' יצחק הוטנר מוורשא) היה מן ה"צעירים", והשפעתו הייתה יותר בחוג הבחורים הצעירים. מבחינת הישיבה היה נראה שה"אלטר" וראשי הישיבה חששו מהשפעתו ורוחו הסוערת, ואכמ"ל בזה.
בחור אחר מן ה"צעירים" שהשפעתו נחשבה חיובית מבחינת הנהלת הישיבה, היה ר' אהרן קובנער (ר' אהרן כהן), שלימים היה חתנו של הגרממ"ע ומראשי ישיבת חברון בירושלים
יעויין ב"וילכו שניהם יחדיו".
(ר' מאיר זצוק"ל לא קשור לעניין, כ"א להשפעה החינוכית מוסרית, וכשהישיבה עברה לירושלים הוא מונה למשגיח [תחת ר' לייבצ'יק] באופן רשמי לגמרי. ובקשר לר' בערל, היו הרבה בחורים חשובים מאד בישיבה, אבל השלישייה הפותחת מבחינת "לימוד" היתה ר' ראובן, ר' איצ'ה מאיר ור' יצחק).
דעת_האברך כתב:פרנקל תאומים כתב:יעויין ב"וילכו שניהם יחדיו".
(ר' מאיר זצוק"ל לא קשור לעניין, כ"א להשפעה החינוכית מוסרית, וכשהישיבה עברה לירושלים הוא מונה למשגיח [תחת ר' לייבצ'יק] באופן רשמי לגמרי. ובקשר לר' בערל, היו הרבה בחורים חשובים מאד בישיבה, אבל השלישייה הפותחת מבחינת "לימוד" היתה ר' ראובן, ר' איצ'ה מאיר ור' יצחק).
אשתמש בלשונך 'אם זכרוני איננו בכזיב', ואומר כי עד כמה שזכור לי מקריאתי בספר על רבי מאיר חדש שכתבה בתו, מתואר רבי מאיר כאחד הבחורים החזקים ביותר בלימוד בתקופת הישיבה, עד כדי כך שהבחורים שהכירו אותו אז התבטאו בפליאה כשפנה לכיוון המוסרי יותר והפך למשגיח במקום להפוך לראש ישיבה.
כח עליון כתב:
כתב הר"ר דב כהן בספרו הנפלא 'וילכו שניהם יחדיו'. שם הוסיף שבמובנים רבים הבחור שאול ליברמן היה מעל מאיר פצ'ינר, אלא שהוא פרש ללימודי אוניברסיטה וכו' [ומ"מ כשבא לבקר בישיבה עשו לו כבוד גדול]
דעת_האברך כתב:דיברתי עם תלמיד חכם חשוב בעניינו, ואמר לי שהוציא גם ספר חידושי הרשב"א נדה עם הערות, שכל הערה שם "פצצה". מצאתי אותו באוצר.
בתוך הגולה כתב:[ידיעה קלה שנתקלתי בה היום וחסתי עליה שלא תאבד ע"כ העלתי אותה הנה]כח עליון כתב:
כתב הר"ר דב כהן בספרו הנפלא 'וילכו שניהם יחדיו'. שם הוסיף שבמובנים רבים הבחור שאול ליברמן היה מעל מאיר פצ'ינר, אלא שהוא פרש ללימודי אוניברסיטה וכו' [ומ"מ כשבא לבקר בישיבה עשו לו כבוד גדול]דעת_האברך כתב:דיברתי עם תלמיד חכם חשוב בעניינו, ואמר לי שהוציא גם ספר חידושי הרשב"א נדה עם הערות, שכל הערה שם "פצצה". מצאתי אותו באוצר.
בעמ' האחרון שבספר שם נמצא כהאי לישנא
[להעיר שהספר נדפס בשנת תרח"ץ היינו 8 שנים אחרי התמנותו של ליברמן בביהמ"ד לרבנים]
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים