חלק מהידיעות והעובדות על הרמבן ותולדותיו, - ועדיין העיקר - חסר מהספר.
שכן על חידושיו בשס - ופירושו לתורה הדברים מפורסמים מאז ומעולם.
חלק ב' - בתגובות למטה.
א
איגרות . הרמבן כתב מספר איגרות ובהן: "איגרת המוסר המפורסמת לבנו נחמן , איגרת המוסר לבנו יוסף שהיה מקורב למלכות ,ולכן תוכנו שונה., איגרת השקל על המטבע שמצא ועוד,
ב
ברצלונה- העיר בה היה הויכוח עם הנוצרים. שם כיהנו גם תלמידי הרמבן הרשב"א והרא"ה" שספר החינוך מיוחס לו –לדעת רבים,
ריעו ותלמידו של הרמבן היה ר שמואל הסרדי מחבר ספר התרומות ' ועדיין ניתן לראות את שמו "הקדש ר שמואל הסרדי "החרות על ביתו בברצלונה .
בן בלימה - המורה הסודי שלו.( ושל אחרים) . שהיה מתלמידי רי סגי נהור. והפך לראש המקובלים בגירונה. והרמבן כנראה קיבל ממנו.
'בן בלימה' אינו מופיע ברמבן עצמו,אלא בביאורים לפירוש הרמב"ן, של רבי יהושע אבן שועיב ורבי שם טוב גאון . רבים ראו ברבנים עזרא ועזריאל בני שלמה כרבותיו בקבלה,, , והיו שכתבו שרבי יהודה בר יקר היה רבו בקבלה.
וי"א שלבד ממה שקיבל מרבותיו העלומים,הרבה למד והחכים מעצמו, סימוכים לכך מצאו במסורת המובאת בריקאנטי: "ועיקר מעיין החכמה זו בעיר גירונא ושם היה הרמב"ן ז"ל ונתחכם בדבר"
בספר "מילי דשמיא" של רבי אלעזר אזכרי מביא דברי מוסר שכתב הרמב"ן לבנו על משקוף חדרו. .
ג
גירונה - שבקטלוניה בצפון ספרד, שם העיר בה נולד חי למד ולימד. ..
ד
דרשות הרמבן הידועות לנו הן ארבעה : דרשת קוהלת,
דרשת תורה תמימה – על שם המשפט הפותח. ,
דרשה לחתונה, , שם זה לא ניתן עי הרמבן , אלא החוקרים חושבים כך עפ הנכתב בו,
ודרשתו האחרונה לר"ה שנשא בעכו ה' אלפים כט.
ויש המזהים את מקום ביהכנ בן התקיימה הדרשה בכנסיית ס. ג'ון בסמוך למגדלור.
דעת אמת – זה השם אותו מכנה הרמבם את תורת הסוד, בכל פעם בו הוא מפרש את התורה עפ סוד, מנגד - אין איזכור לשם "קבלה".
ה
הנה ישכיל עבדי שבישעיהו נג, הפרק אותו פירש והסביר בעקבות היותו נושא מרכזי בויכוח בברצלונה.
הוספות לפירושו על התורה. לפירוש התורה המקןרי הוסיף הרמבן 300 תוספות.
מהם - הר קלמן כהנא זיהה 134 תוספות שנכתבו לאחר עלייתו לאי. מתועדים במכתבים שנשלחו מעכו לגולה.
עוד 170 זוהו עי השוואת כתבי היד השונים.
כעשרים מהם שונו בשל הבנה גיאוגרפית וחומרית טובה יותר של הארץ. המפורסמים שבהם : מיקום קבר רחל. והפרדת הזיהוי בין אלון מורה ואלוני ממרא.
30 ... שינויים נבעו מגילוי והכרת ספרים חדשים שלא היו בידיו בספרד.( מגילת סתרים של ר ניסים גאון. ופי ר חננאל לתורה ?!).)
יש לציין שהתוספות שוקעו ומופיעןת במהדורות הדפוס שלנו. ועל חשיבות פירושו לתורה מפורסמת אימרתו של רבי חיים מוולוז'ין: "הלומד רש"י בחומש ללא רמב"ן ,כלומד גמרא עם רש"י בלי תוספות",
ו'
ויתור על השם "משה". לנכדו , מבנו שהיה נשוי לבתו של ר יונה. וציוה לקרוא לו יונה עש הסבא ר יונה זל שנפטר בסמוך. וויתר על זכות האבא לקראו משה. וזל הרשב"ץ בתשובה סימן רצ"א).הרמב"ן שהוקיר את זכרו ציווה לקרוא לנכדו שנולד לר' שלמה בנו בשם יונה, באמרו: אעפ"י שצריך לקרותו על שמי, אני רוצה שיקרא על שם זקנו אבי אמו, משום "וזרח השמש ובא השמש - עד שלא שקעה שמשו של זה זרחה שמשו של זה" .
" וזה מה שהוציאני מארצי וטלטלני ממקומי, עזבתי את ביתי נטשתי את נחלתי, נעשיתי כעורב על בני, אכזרי על בנותי לפי שרצוני להיות טלטול נשמתי בחיק אמי", משפט מרגש ואישי זה נכתב עי הרמבן כנימוק לעלייתו לא"י,
ויכוחים
בוויכוחים בין היהודים לנוצרים מוצאים 4 שלבים לפי זמנים שונים .
א. בתחילה ניסיון להוכיח מהתנך על צדקתם.
ב. התנצחות על טענות פילוסופיות .
ג. האשמת התלמוד בסילוף התנך והיהדות. ( 1242 פאריס. וגרר את שריפת התלמוד).
ד. הוכחות מתוך התלמוד והמדרש על הכרה ואמונת חזל באותו האיש (1263, בברצלונה .
וב 1414 בטורטוסה.
ואכן מי שהובילו את הוויכוחים הללו היו יהודים מומרים. פאבלו כריסטיאניי בברצלונה. ויהושע הלורקי בטורטוסה , שכן הנוצרים התקשו בקריאת והבנת התלמוד הארמי, בשונה מהתנךבו שלטו כיון שכבר היה מתורגם ללטינית.
בוויכוח פאריס ב 1240 בו השתתפו ר.יחיאל מפריס ור משה מקוצי - הסמ"ג , . ולמרות שניצחו. זהדבר גרם לשריפת התלמוד. ולעליית ר יחיאל מפאריס ותלמידיו לעכו.
אחרי עוד 23 שנה- ב 1263 שנה היה הוויכוח בברצלונה. ולמרות שהרמבן ניצח בויכוח - הפסיד את מולדתו.
בויכוח טורטוסה ב 1414 השתתף גם רי אלבו שבעקבות כך חיבר את ספר העיקרים.
[b]ז.
זכות [/b]ר אברהם זכות, בעל ספר היוחסין, - הוא המקור הראשון שרבו בקבלה של הרמבן היו ר עזרא ור עזריאל מגירונה,. למרות שהרמבן עצמו אינו מזכיר אותו בשמו, וגם לא אף אחד אחר מרבותיו בקבלה.
ח.
חיפה /חברון . ועוד הם חלק מהמקומות שזוהו כמקום קבורת הרמבן.
חותמו של הרמבן. נמצא בתל ..כיסאן בסמוך לעכו . ועל הדרך בין עכו לירושלים. ויא שזו מטבעתו ( שאתה הזכיר בכתביו) ושאבדה לו .והיום היא מוצגת במוזיאון ישראל.
ט.
טרם אענה – שמה של של האיגרת הארוכה והמיוחדת ששלח הרמבן לרבני צרפת להגנת הרמבם ולביטול החרם ,במסגרת "הפולמוס על כתבי הרמבם". ומכונה כך על שם פתיחתה "טרם אענה....
י'
ירושלים- הקים בה ביכ"נ , ויסד בה מחדש קהילה יהודית.,. מיקומו הידוע כיום, נתון בוויכוח. וחיבר לעיר תפילה מיוחדת.
ר' יהודה בר יקר- לדעת רבים היה מורהו מפרובנס [דרום צרפת] לקבלה.
ר יחיאל מפאריס – שעמד בראש ישיבת עכו. ולאחר פטירתו הרמבן מילא את תפקידו.
ר יונה - שערי תשובה, היה בן דודו,. היה בנו של אברהם, אח אימו של הרמבן. והיו גם קשרי נישואין ראה להלן,
כ.
כל המקודש מחבירו – חרב יותר מחבירו ", משפט זה נכתב עי הרמבן באיגרת בבואו לירושלים ובראותו את ההריסות והעזובה של העיר המקודשת.
"כי אני מודיעו נאמנה שלא יושגו דברי ולא יודעו כלל בשום שכל ובינה, זולתי מפי מקובל חכם, לאוזן מקבל מבין... בגדול ממך אל תדרוש, בחזק ממך בל תחקור, במופלא ממך בל תדע, במכוסה ממך אל תשאל, במה שהורשית התבונן, אין לך עסק בנסתרות" .
קטע זה נוסף עי הרמבן, לפירוש התורה שלו, בסוף ימיו לאחר שלא היה שבע רצון מהפירושים שנתנו לרמזיו בתורת הסוד,
ל.
לנוכח השכינה – תפילה שחיבר הרמבן לומר בסמוך לכותל ולהר הבית ,ותחילתה " עומדת היו רגלינו וכו. והודפסה כתפילת הרמבן אצל הכותל המערבי ,או - תפילה לנוכח השכינה ,.
לבנה – ספר הלבנה של החכם בנגרמונסי"א , זהו אחד מהספרים הנוכריים שהרמבן מזכיר , בנוגע למעשי קוסמים ומכשפים והשואלים במתים - שאותם אסרה התורה, בפרשה שעברה בשופטים דברים יח, יט.....(יא מהשם ניגר=שחור, כשפים שחורים..). ספרים נוספים שהרמבן מזכיר בפירושיו :ספר העבודה המצרית, וכתבי שימושי השדים.
מ.
מניין התריג מצוות .הרמבן חולק על הרמבם בחמישים מצוות. 26. מ.עשה. ועוד 24 מ. ל"ת.
מכתב- לסוג זה שייך גם מכתבו לגבי משקל השקל .
מורה נבוכים מוזכר בפירושו לתורה כארבעים פעם .
מעשה אבות סימן לבנים, משפט שהוא מאבני היסוד בפירושי הרמבן לתורה.
נ.
נפטר -. בשנת הא. ל. 1270. ושהה בארץ ישראל כשלוש שנים.
ס.
ספר : תלמוד ירושלמי - אצל בעלי התוספות המאוחרים ההתייחסות לירושלמי היתה מעטה, ואולי בשל חוסר ספרים. כדברי החזוא באגרותיו "והנ ה הרבה פעמים לא היה הירושלמי בידי רשי ז"ל [אגרות חלק ג. קעח]. אבלל לא כולם ולא בנפח רב כ"כ כמו שאנו מוצאים בהרמבן מיוחד בריבוי העצום ובהסתמכות הגדולה עליו.
ברשי הירושלמי מוזכר במפורש רק כעשר פעמים ! (אפשר שהספר חסר לו ). ומעט מאוד גם בראש ובר"ן.
ואילו הרמבן השתמש בו רבות ומזכירו כאלף וחמש מאות פעמים. ובעקבותיו גם תלמידיו ובסיבתו הירושלמי הפך לחלק מרכזי מסדרי הלימוד והמו"מ התורני בין לומדי התורה . [עיין תוספת בהערות למטה].
ע.
עכו- שם חי כשלוש שנים בסוף ימיו ובה נפטר.
עשר ספירות -ההקדמה לנדרים בנויה על 10 הספירות.
למרות שבפירושיו להלכה ולגמרא אין הוא מזכיר או מתייחס כלל לתורת הסוד . חוץ מפעמיים,,, ( ביבמות ובשבועות). ובשירי ההקדמות למלחמות השם ולהלכות נדרים. בניגוד לריבוי תורת הסוד = "ועל דרך האמת" שאנו מוצאים בפירושו לתורה.
פ.
פאבלו כריסטיאני- ( שאול) שמו של המומר שגרם לויכוח בספר הוויכוח הוא מכונה פראי פול..
צ.
צרפת - הקהילה היהודית בימיו שהיתה בעכו .התבססה על ידי בעלי התוספות שברחו מצרפת בעקבות שריפת התלמוד בפאריס. למעשה היו מספר גלי עלייה לעכו מאנגלייה וצרפת , עוד קודם בשנים 1220- 1210 . עליית 300 הרבנים מבעלי התוספות בהם הרש משאנץ וכן הרי יונתן מלוניל שבפרובנס המכונה ע"י המאירי כ"גדול מפרשי ההלכות". בגל השני הגיעו ר"י מפאריס ותלמידיו ב 1258. ואחכ הרמבן כנל 1267.
. ק.
קתדרלה - שקיימת עד היום בברצלונה - שם התקיים חלק מהוויכוח שנת 1263 ביולי 20.27.30.31. וכן בארמונו של מלך אראגון .יעקב חיימה הראשון . ולבסוף אחרי שמונה ימים, גם בבית הכנסת היהודי בשבת פרשת ואתחנן.
ר.
רפואה ורקיחת תרופות היתה לו לפרנסה שנים רבות.
רבותיו המובהקים בנגלה היו ר יהודב בר יקר ור נתן בר מאיר.
רשי – הרמבן מצא מחצית השקל בעכו .והוכיח שרש"י צדק לגבי המשקל הנכון שהוא חצי אונקייא, שמשקלה כ 14 גרם והיא מתאימה לשיטת רשי. ולא 17 גרם כשיטת הריף והרמבם.
הרחבה בעניין הכתובת שעל השקל בקישור הבא-
viewtopic.php?f=46&t=58819&hilit=%D7%94%D7%A8%D7%9E%D7%91%D7%9F
ש.
שכם- משם הביאו ספר תורה לביהכנ בירושלים.
שלמה בנו של הרמבן התחתן עם בתו של ר יונה, לרמבן היו כנראה גם בנות, אך אין מידע עליהם,
ת.
תורת האדם - שם ספרו על דיני אבילות
תורה תמימה- שם הדרשה שנשא בעכו . ויא בברצלונה בשבת לפני עזבו את ספרד,