כבוד מורינו ורבינו הגאון הצדיק האמיתי מוהר"ר אברהם יעקב גארדאן שליט"א מנהל הרוחני דישיבת בריסק... בואו להישיבה רוח חדש תחלוף על פניה, חידש את לימוד המוסרי באופן נעלה ונועם אמרותיו ושיחותיו המלאות דעת ויראת ה' בהעמקה ובהיקף גדול בדבדי חז"ל הי' כטל תחיה על לבות התלמידים וכל כך גדלה השפעתו עד שכולם נמשכו אליו והתלמידים הגדולים והמצויינים שבהישיבה התנדבו ויצרו ועד ליגיעת היראה ועבודת ה' ותיקון המידות והועד הזה היה קיים זמן רב ונשא פרי רב בהישיבה.
ביחוד הצטיין בהשפעתו על הבחורים הגדולים שהיה נושא ונותן עם כל או"א וכולם התפעלו על הנהגתו וגם היו אז בהישיבה בחורים כאלה אשר כבר היו בגדר עצמות יבישות והוא החזירם לתחיה כנודע אז והשפעתו הזאת לא נשארה מצומצמת בתוך כותלי הישיבה אלא גם עברה חוץ כותלי הישיבה על פני רחבי בריסק ובכל העיר היתה ניכרה השפעתו הלזו עד שכולם הריחו ביראת ה' והיראים והחרדים לדבר ה' מבעלי הבתים התחילו לבוא להישיבה לשמוע נועם שיחותיו המוסריות והיה אז קידוש ה' גדול בכל העיר וגם בכל הישיבות ובין גדולי התורה יצא שם ישיבת בריסק לשם ולתפארת וכולם התפעלו על מרכז התורה והיראה שנוצר בבריסק וזכורני שאז נתקיימה בוילנא אסיפה של רבנים ורמי"ם וכולם הביעו הכרת תודה לאדמו"ר המשגיח שליט"א עבור זה והשפעתו הלזו השפיעה הרבה גם על שקידת התורה כמובן נתרבו השקדנים וגם הרחיב והגדיל הרבה בענין יגיעת התורה על כולם הטיל חוב לחדש איזה חידוש בפלפולה של תורה וממילא נתרבה עי"ז הדיבוק חברים ופלפול התלמידים וגם עשה אזניים לתורתו של אדמו"ר הר"מ זצ"ל הטיל חוב על כל הישיבה תיכף אחרי השיעורים לחזור את השיעורים בחבורות חבורות עד שנתגדל עי"ז המשא ומתן של תורה עם הר"מ זצ"ל עצמו וכל הישיבה נעשית כמרקחה.
תקופת האלול וימים נוראים הפכה לתקופה היותר נעלה מכל תקופות השנה ע"י אמירת התעוררות ודברי כיבושים עד שהיה מחזיר את כולם בתשובה ותקופה זו נעשית לתקופה של התעלות נפלאה עד שנעשית למעיין ומקור שממנה היו שואבים רוחניות לכל השנה לא אתבייש להגיד שגם אנכי כיום אשר כבר חי אני בתקופה אחרת בתקופה של אברך וכבר ב"ה סמוך אני על שולחן עצמי ואולי כבר אני נחשב למשפיע לא אתבייש להגיד שעוד אני חי מהתקופה ההיא ואני מקוה שאותם זיקי הרוחניות שנכנסו אז בקרבי לא יכבו מתוך לבי עד נקודה אחרונה בחיי.
יום ד' תשרי תרצ"ט פה פתח תקוה ת"ו
ארי' פומרנצ'יק
נוטר הכרמים כתב:הגה"צ ר' ישראל חיים קפלן זצ"ל, חתנו של ר' ירוחם היה המנהל רוחני.
עמקן כתב:נוטר הכרמים כתב:הגה"צ ר' ישראל חיים קפלן זצ"ל, חתנו של ר' ירוחם היה המנהל רוחני.
הגה"צ ר' ישראל חיים קפלן זצ"ל לא היה המנהל רוחני. הוא היה הראש ישיבה אחר פטירת הגאון בעל אמרי משה. הוא נבחר על הגרי"ז זצ"ל על פני המעומד האחר הגאון ר' אליעזר מ"מ ש"ך זצ"ל.
עמקן כתב:אני שמעתי זה מהגאון ר' מאיר סאלאוויציק שליט"א ור' יוסף קפלן שליט"א בנו של הגרי"ח זצ"ל, אבל זה דבר ידוע בלאו הכי.
לא שמעתי החלק השני מהם אלא מאחד שהסתובב הרבה אצל הרבה תלמידי מיר ושאר ישיבות מקודם המלחמה. יש המשך להסיפור שאיני יודע אם הוא ראוי להזכיר ברבים.
נוטר הכרמים כתב:לתשובת השנה.
מסופר כי תורת ה'אמרי משה' זכתה לעדנה אחר המלחמה בהדפסה מחודשת בזכות 'תורת חסד', הא כיצד? מרן הסטייפלער זי"ע כבן ישיבה בליטא השתוקק מאוד לספר זה, ולא היו לו מלא סך המעות, ונתן לו הגהמ"ח במתנה [או עכ"פ פחות ממחירו], ואחר המלחמה כאשר חיפשו תלמידיו של ר' משה לאדפוסי אידרא, נמצא העותק הזה ששרד את המלחמה. לקיים מה שנאמר שלח לחמך וגו'. [כך מפי השמועה, איני אחראי על אמיתותה].
גלאגוזים כתב:נוטר הכרמים כתב:לתשובת השנה.
מסופר כי תורת ה'אמרי משה' זכתה לעדנה אחר המלחמה בהדפסה מחודשת בזכות 'תורת חסד', הא כיצד? מרן הסטייפלער זי"ע כבן ישיבה בליטא השתוקק מאוד לספר זה, ולא היו לו מלא סך המעות, ונתן לו הגהמ"ח במתנה [או עכ"פ פחות ממחירו], ואחר המלחמה כאשר חיפשו תלמידיו של ר' משה לאדפוסי אידרא, נמצא העותק הזה ששרד את המלחמה. לקיים מה שנאמר שלח לחמך וגו'. [כך מפי השמועה, איני אחראי על אמיתותה].
המהדורה הראשונה שנדפסה לאחר השואה יצאה לאור ע"י הרבנים הגאונים ר' יוסף רוזובסקי זצ"ל ור' זאב וילנסקי זצ"ל.
נוטר הכרמים כתב:לתשובת השנה.
מסופר כי תורת ה'אמרי משה' זכתה לעדנה אחר המלחמה בהדפסה מחודשת בזכות 'תורת חסד', הא כיצד? מרן הסטייפלער זי"ע כבן ישיבה בליטא השתוקק מאוד לספר זה, ולא היו לו מלא סך המעות, ונתן לו הגהמ"ח במתנה [או עכ"פ פחות ממחירו], ואחר המלחמה כאשר חיפשו תלמידיו של ר' משה לאדפוסי אידרא, נמצא העותק הזה ששרד את המלחמה. לקיים מה שנאמר שלח לחמך וגו'. [כך מפי השמועה, איני אחראי על אמיתותה].
עט סופר כתב:אם הבנתי נכון ישיבתו של האמרי משה היתה ישיבה קטנה.
תוך כדי דיבור כתב:כפי שאפשר לראות, תורת חסד היתה בעיקרה 'ישיבה קטנה'.
בן אליהו כתב:מהגאון רבי אשר ווייס שמעתי בעבר שהסיבה שהאמרי משה התקבל יותר מספרו על ענייני יו"ט נעוצה בכך שאת האמרי משה כתב לאחר שהתקרב לתורת בריסק ובלשון תלמידי החכמים דליטא: "האמרי משה נכתב לאחר מתן תורה" עכ"ד הגר"א ווייס שליט"א
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 158 אורחים