ש. ספראי כתב:אצל הגרחק
יוסף חיים אוהב ציון כתב:ש. ספראי כתב:אצל הגרחק
מה הם החוברות ביד הגרח"ק?
אבני גזית כתב:כמדומה שאין בדור אדם שיכול להשתוות להיקף מפעליו של האיש הזה, ובמיוחד באופי של בריחה מנטילת קרדיט. הוא הקים עולם ומלואו ונתן לאנשים אחרים להנהיג ולנהל, בלי לקחת שום כבוד ותארים.
על אף שנכתבו כמה הודעות אודותיו ב'אלון בכות', ראוי האיש לאשכול נכבד בפני עצמו. להלן אציין שורה של פעילויות שיזם וחולל.
א. פרשיית ילדי טהרן - נסע לכוון ילדי עולים לחינוך חרדי בארץ, יחד עם טיפול בילדי טהרן ניצולי שואה.
ב. הקמת פנימייה לבנות פריפריה בבני ברק, מזה יסד את מוסדות אור החיים שמסר לידיו של הרב פרדו.
מניתי רשימה ממה שדיברו לאחר הסתלקותו. נא יבואו היודעים וישלימו.
אבני גזית כתב:ב. הקמת פנימייה לבנות פריפריה בבני ברק, מזה יסד את מוסדות אור החיים שמסר לידיו של הרב פרדו.
אבני גזית כתב:ד. הקמת העיר 'שגב' (קרסה לאחר כמה שנים).
הרב אליעזר בן דוד אשר הקים בזמנו, בעזרתו החשובה של הרב ששון, את הישיבה והכולל בעיירה שלומי ... והמנהל כעת את המרכז הרוחני בכפר שגב שבגליל - עמד על הנכונות הנפשית לקליטת הדרכה תורנית בישובי העולים" (הצופה, י"ד סיון תשכ"ו, עמ' 3)
אבני גזית כתב:ז. הקמת קהילה חרדית ראשונה בבואנוס איירס. כיום יש שם מוסדות ענק בכל שטחי החיים.
המחלקה לחינוך ותרבות תורניים בגולה של הסוכנות הגבירה לאחרונה את פעילותה ושורה של שליחים יצאו מטעם המחלקה למרכזי גולה... מר אליעזר בן דוד יקיים פעולות חינוך והדרכה בפרס (הצופה, כ"ה אב תשי"ז, עמ' 3)
ישעיהו לוריא כתב:אבני גזית כתב:א. פרשיית ילדי טהרן - נסע לכוון ילדי עולים לחינוך חרדי בארץ, יחד עם טיפול בילדי טהרן ניצולי שואה.[/b]
ב. הקמת פנימייה לבנות פריפריה בבני ברק, מזה יסד את מוסדות אור החיים שמסר לידיו של הרב פרדו.
מניתי רשימה ממה שדיברו לאחר הסתלקותו. נא יבואו היודעים וישלימו.
תיתי ליה לרבי אליעזר בן דוד זצ"ל זכויות עצומות רבות ואין להוסיף מה שלא שייך לו וגורם גיחוך גם ביתר הרשימה:
כשהייתה פרשת ילדי טהרן - היה המנוח הצדיק בערך בן עשר.
הקמת מוסדות אור החיים נעשתה בידי רבי משה פרדו בשנת תשי"ג. ר' אליעזר היה מנהלם, וזאת כמה שנים אחרי שהמקום עמד והתכונן. כמובן, שגם בהיותו המנהל, היה העול רובץ על כתפי רבי משה פרדו. בורות היא לכתוב 'ברח מנטילת קרדיט' 'הקים עולם ומלואו ונתן לאנשים אחרים -היינו ר"מ פרדו- להנהיג ולנהל...
ישעיהו לוריא כתב:אתה צודק לגבי אור החיים. הפלא ופלא.
אבני גזית כתב:ישעיהו לוריא כתב:אתה צודק לגבי אור החיים. הפלא ופלא.
צוות אור החיים
מימין הרב רפאל הלל, הרב בן דוד והרב משה פרדו
הברכות כתב:האם מישהו יכול להעלות את הראיון המלא איתו על תולדות חייו מעיתון 'הדרך' שהוזכר למעלה
בתודה מראש
בצעירותי שמעתי מהגה"צ הרב אליעזר בן דוד זצ"ל דבר נפלא. כשנשים לב נראה שכל מועדי השנה מן התורה אינם חלים אלא בקיץ. מיד כשמתחיל האביב מגיע פסח, ואחריו שבועות, ולבסוף סוכות שהוא טרם בא החורף. אך בחורף עצמו אין לנו מועדים מן התורה. מדוע?
וביאר בזה, שהרי מועד הוא "התוועדות", מפגש עם הבורא ית', מפגש שבא להזכיר שלא לשכוח את ה' ית'.
מתי יש חשש שהאדם ישכח את בוראו יוצרו? כאשר מתחיל האביב ורואה את תבואתו קמה וגם ניצבה, והיא כפורחת עלתה ניצה הבשילו אשכלותיה. ומתוך כך גס ליבו ומחשבה מתגנבת לליבו, כמה מוצלח אני, כמה בינה ודעת לי, מה לזרוע וכיצד לקצור. עד שמגיע חג האסיף, ואסמיו מלאים תבואה. ורגשות ה"אני" גואים. בין אם ירצה בכך בין אם לא, זהו טיבעו של אדם, שאת ההצלחות תולה בעצמו. כאן צריך להזכיר לו מי נתן לך כל אלה.
בשביל זה יש מועדים בקיץ, שיתוועד עם הקב"ה בחג ומועד, "וידעת כי ד' אלוקיך הוא הנותן לך כח לעשות חיל".
אבל בחורף, הלא מתחילת החורף כאשר מתחיל לזרוע ליבו חושש, מי יודע האם תיצלח תבואתי? האם ירדו גשמים בעיתם? האם ירדו מספיק גשמים? וכדאיתא בירושלמי "מאמין בחי העולמים וזורע". הוא זורע למטה, וליבו ועיניו כלפי מעלה. נושאים את ליבם לאביהם שבשמים בתחינה ותפילה מעומקא דליבא.
היש לך "מועד" יותר מזה? הלא בכל רגע ורגע הוא בפגישה עם בוראו ויוצרו. שפתיו מרחשות תפילה חרישית היוצאת מתוך לב נכנע. "אנא בוראי הצליח דרכי, הורד לנו גשמים בעיתם ובכמות מספקת, ובמקום הנכון. ושהתבואה תעלה יפה בלי שום נזק" וכו' וכו'. וכך שפתיו ממללות בכל זמן, ולא רק שפתיו אלא ליבו נושא תחינה זו בכל עת.
בחורף לא צריכים מועדים, כל יום בחורף הוא מועד, ומפגש.
ש. ספראי כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:ש. ספראי כתב:אצל הגרחק
מה הם החוברות ביד הגרח"ק?
חוברות שירי קודש שהרב בן דוד כתב, בעיקר בטיסותיו ובשעות לא שעות.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 93 אורחים