א.
כאן הובא הסיפור המפורסם והמרגש של ה'עילוי מליפנישוק'. ושם במלונקק בא"ד כ'
ותמהתי על הדבר, מה הקשר בין ה'קנטוניסט' ל'יון'?'קנטוניסט' (כינוי למי שנלקח בילדותו מזרועות משפחתו ונשלח למרחקים אצל הגויים במטרה להשכיח ממנו את מוצאו היהודי). בימים ההם היו קוראים לאיש כזה בכינוי "יון"...
ובמקום אחר באוצר כתוב פירוש הדבר, משום שהיו כופרים, ויון ה"ה שורש הכפירה. ותמוה. מי אומר שהיו כופרים? אמת שרובם התנהגו בדומה למנהג הגויים, אך מה להם ולכפירה?
ובמקום אחר באוצר ראיתי (לא מצאתי כעת) שבאמת כך קראו היהודים לגויים רוסים, ע"ש השתייכותם לכנסיה היונית, ובלי קשר לקנטוניסטים. והיהודי הקנטוניסט שבסיפור, כששמע 'יון' והסתכל בכל פינה ולא ראה שום גוי, חשב שמדברים עליו. אף שהנוסח של הגר"ט וויין היה כנראה כהנוסח הראשון, מכ"מ יותר מסתבר כמו פירוש זה. ותתישבו בזה קושיותי.
אלא שעדיין צריכים לברר, האם אכן יש קשר בין הכנסייה הרוסית לכנסייה היונית?
האם יש מקור אחר לכינוי יון? או לגוי רוסי, או לקנטוניסט?
(יש משפט מפורסם באידיש 'ווי א יון אין סוכה', שמשתמשים בה, כמדומה לי, לבטא 'דבר שלא אמור להיות במקום שבו נמצא'. האם זה קשור לרוסים, או ליוני מקורי?)