חמש עשרה עובדות ליארצייט של הרמבם.
נפטר בגיל 66 (1204) = תתקסה. דהיינו לפני 817 שנה.
בחלק ב' עוד עשר.
1. ספר שנכתב עבור איש אחד(תלמידו ר. י אבן עקנין - מדמשק). (המורה)
2. שכב חולה במיטה שנה שלמה ! .אחר טביעתו של אחיו.
3. מודיע שכתב ( את המורה) בצורה שמבלבלת. כדי שלא יבינו!
4. ספר ששמו המקורי הושכח. ולכולם הוא הפך .ממשנה תורה.- לרמבם.
5. על מצבתו שהושחתה .( במלחמה)
נכתב : מין ומוחרם. במקום המקור שבו היה כתוב.: "מבחר המין האנושי".!.
ויא שנכתב עליו
אדם ולא אדם -
ממלאכי רום אמך הרתה,
או אמרה לקל: באין אשה ואיש.
מלאך בעולם תחתון בראת...
6. משפטים מספרו . פותחים את הרמא בסעיף הראשון בשוע ומיד שיתעורר משנתו וכו....יתגבר כארי " ,,-אין ישיבת האדם ותנועתו ועסקיו והוא לבדו בביתו, כישיבתו ותנועתו ועסקיו והוא לפני מלך גדול, ולא דבורו והרחבת פיו כרצונו והוא עם אנשי ביתו וקרוביו, כדבורו במושב המלך,מורה ג,נב
וכו. לקוח מהרמבם.. מהמורה..(דרכי משה בתחילתו בשם הרמב"ם במו"נ ח"ג פנ"ב. שוע"ר מהד"ת סי' א ס"ד. בדרכי משה ובשוע"ר שם: "מיד שנעור".
7. שהרמבם כמעט הגיע - ללונדון. אחרי שהמלך ( ריצארד/ אמלריך) הפצירו בו על כך.
8. שספרו (הרמבם) אמור היה לסיים את הוויכוחים- ובפועל רק פתח אותם.(ולא רק בבריסק).
9. שסירב לפגוש את המתרגם של ספרו. א. תיבון. למרות ששיבח אותו על תרגומו.
10. שמניין התריג מצוות שלו {ולא- של הרסג ואחרים}.הוא כפי שהוא קבע. ופשט בכל עמי . ( עי ספר החינוך).
11. .דבר והיפוכו. שכתב ספר אחד- שיהיה פשוט וברור לכל אחד( הרמבם). " לפי שאדם קורא תורה שבכתב תחילה, ואחר כך קורא בזה, ויודע ממנו תורה שבעל פה כולה, ואינו צריך לקרות ספר אחר ביניהם" (הקדמה למשנה תורה)."
. .וגם ספר שבכוונה: הכי לא ברור. ( המורה). " אלא בשיאות לאחד מעולה ולא יאות לעשרת אלפים סכלים, אני בוחר לאמרו לעצמו," ובנוסף אסר לפרשו ולהסבירו - ואני משביע באלהי יתברך כל מי שיקרא מאמרי זה שלא יפרש ממנו אפילו דבר אחד, ולא יבאר ממנו לזולתו,: (המורה בפתיחה)
12. שמו : בפי הערבים : מוסא בן מימון בן עבדאללה אל קרטבי( מקורדובה) אל אאסראאילי.
והרמבן בוויכוח קורא לו -מאישטרי משה די גיפטי(ממצרים).
13. תאריכון :בגיל 16 כתב את מילות ההגיון. בן 26 החל בפי המשניות.שנקרא כיתטב אסיראג= ספר המאור.
בשנים 1170 - 1180 חיבר את היד החזקה. ובגיל 55. = 1194 כתב את המורה.
מכאן ועד סוף ימיו כעשר שנים, היה עסוק כרופא בתצר המלוכה- שטרדה והתישה אותו,אבל כתב תשובות תיקן ושיפר את ספריו. חיבורים חדשים כתב רק ברפואה. ספרי משה. "מאמר הטחורים", "שמות התרופות, קיצור גלנוס ועוד. והיו לו עוד ספרים שאבדו,
14 . שכתב על אריסטו "דעת אריסטו היא תכלית דעת האדם .מלבד מי שנשפע עליהם השפע האלוקי. עד שישיגו מעלת הנבואה אשר אין מעלה - למעלה ממנה.. וידוע מה שכתב עכ הגרא...
15. ובסוף המונ. ג. נא. בפרק על משל הארמון הרמבם מ ש ת פ ך .... והיה כאשר תשיג השם ומעשיו כפי מה שישכלהו השכל, אחר כן תתחיל להמסר אליו, ותשתדל להתקרב לו, ותחזק הדבוק אשר בינך ובינו, והוא השכל, אמר אתה הראת לדעת וגו׳ (דברים ד לה), ....והנה בארה התורה כי זאת העבודה האחרונה, אשר העירונו עליה בזה הפרק, לא תהיה אלא אחר ההשגה, אמר לאהבה את ה׳ אלהיכם ולעבדו בכל לבבכם ובכל נפשכם (דברים יא יג), ..,... ואחר האהבה תהיה העבודה ההיא,...
לעיל זו ההקדמה. והנה העיקר...
. .אבל בהגיע איש מבני אדם מהשגות האמתיות ושמחתו במה שהשיג, לענין שיהיה בו מספר עם בני אדם ומתעסק בצרכי גופו, ושכלו כולו בעת ההיא יהיה עם הש״י והוא לפניו תמיד בלבו, ואף על פי שגופו עם בני אדם, על הדרך שנאמר במשלים השיריים אשר נשאו לאלו העניינים,:,,,,... אני ישנה ולבי ער קול דודי דופק.. (שיר השירים ה ב),...
. .וכיצד היא האהבה הראויה הוא שיאהב את ה' אהבה גדולה יתירה עזה מאוד עד שתהא נפשו קשורה באהבת ה' ונמצא שוגה בה תמיד כאלו חולה חולי האהבה שאין דעתו פנויה מאהבת אותה אשה והוא שוגה בה תמיד בין בשבתו בין בקומו בין בשעה שהוא אוכל ושותה, יתר מזה תהיה אהבת ה' בלב אוהביו שוגים בה תמיד כמו שצונו בכל לבבך ובכל נפשך, והוא ששלמה אמר דרך משל כי חולת אהבה אני" (הלכות תשובה י', ג')
איה הרבי חסידי שיאמר זאת טוב יותר ? !
. ."מי לי בשמים ועמך לא חפצתי בארץ" מפורסם פתגמו של אדמו"ר הזקן שהיה רגיל לאומרו בשעת דביקותו1: "איך וויל זע גארנישט, איך וויל ניט דאיין גן-עדן, איך וויל ניט דאיין עולם-הבא, איך וויל מער ניט אז דיך אליין" ["אין רצוני במאומה; איני רוצה את הגן-עדן שלך, איני רוצה את העולם-הבא שלך, אני רוצה רק אותך לבדך"].
ויהי רצון שזכותו תגן עלינו אמן.