אליהוא כתב:מותר להזכיר את הקדמתו לספר מרגליות הים בה האדיר את שמו של אילפא [ובעצם את עצמו] בניגוד לדברי חז"ל.
לבב כתב:מה ידוע בקשר למקוריות חידושיו והקפדתו על אמירת דבר בשם אומרו?
אפרקסתא דעניא כתב:דוגמא נוספת: מרגליות מערב בין שתי ועידות הבירורים השונות שהתקיימו ביבנה, בהתעלם מהוכחותיו של בעל דורות הראשונים שהיו אלו שתי ועידות נפרדות שביניהן כשש שנים.
המחקר כתב:זה רק אני, או שגם לכם נראה שלכמה אנשים פה יש משהו אישי (כנראה) נגד רבי ראובן מרגליות?
במחילה מכבודם, כל הקושיות עליו נראות קלושות כל-כך... באותה מידה וצורה אפשר להקשות על כל חכם אחר שיעלה בדעתנו!
כל ספרות האחרונים מלאה בקושיות ובתירוצים, וכך היא דרכה של תורה, אולם להפוך את זה ל'התלבש על רב מסוים, ולקבץ קושיות ותמיהות על כתביו - נודף מכך ריח של מגמתיות ילדותית למדי.
מתפעל כתב:בשיחות חכמים דיליה מקשה על מאמר חז"ל בסוטה שטבעו הפתגם להזהר מן הצבועין שעושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס. וכתב על זה שהוא פלא כי היכן מצינו שזמרי ביקש שכר כפנחס וגם למה נקרא זמרי צבוע והרי לא הסתיר מה שעשה. וענה ע"ז שאין הכוונה כפשוטו על זמרי הנ"ל אלא על זמרי במלכים שהרג מלך ישראל. עיי"ש עמוד 22.
ולכאורה כל קושייתו תמוהה מאד, דחז"ל כלל לא התכוונו שזמרי עצמו הוא זה שמבקש שכר אלא מדברים על אדם צבוע שמנסה להיות גם כמו פנחס וגם כמו זמרי. זמרי עשה עבירה ופנחס הרג אותו וקיבל שכר. ואם כן כיצד יכול לבא אדם ולעשות עבירה כמו זמרי, ולבקש שכר כמו פנחס. אדם כזה הוא צבוע ופשוט.
אפרקסתא דעניא כתב:דרך אופיינית לר"ר מרגליות ז"ל, להניח הנחות מקוריות מאוד כדי לבאר דברי חז"ל. האמת היא שאין להתפעל מהנחותיו והשערותיו של [הרב] מרגליות, אף כי לפעמים הן מבריקות ושנונות. חלק גדול מהן נכתב ללא בסיס מוצק, וללא אף תנא דמסייע. יתירה מכך, לעיתים עומדים דבריו בסתירה לדברי גדולים וקודמים לו.
דוגמאות: ...[הרב] מרגליות מפרש שם בהתאם את מה שאמר רבי אליעזר "אל תחושו למניינכם", בניגוד לדברי כל הראשונים. העוז לפרש גמרא כנגד כל הראשונים, מלווה אותו גם בנספח ח', שם הוא מפרש את המושג "בעלי תריסין" - בעלי חנויות, בניגוד לכל רבותינו שמפרשים - תלמידי חכמים!
אפרקסתא דעניא כתב:עוד שם הערה כ"ג, ממציא המצאות כאילו רבי אליעזר לא חשש לרוב דעות ולכן נחלק בתנורו של עכנאי, בעוד שהאמת היא שהסנהדרין הייתה מנועה מלהתכנס, ולא שייך "אחרי רבים להטות".
אפרקסתא דעניא כתב:מכיון שהותרה הרצועה, אמרתי אענה אף אני את חלקי:
העוז לפרש גמרא כנגד כל הראשונים, מלווה אותו גם בנספח ח', שם הוא מפרש את המושג "בעלי תריסין" - בעלי חנויות, בניגוד לכל רבותינו שמפרשים - תלמידי חכמים!
לייטנר כתב:אכן גם לי נראה שדברי אפרקסתא דעניא הם דקדוקי עניותאפרקסתא דעניא כתב:מכיון שהותרה הרצועה, אמרתי אענה אף אני את חלקי:
העוז לפרש גמרא כנגד כל הראשונים, מלווה אותו גם בנספח ח', שם הוא מפרש את המושג "בעלי תריסין" - בעלי חנויות, בניגוד לכל רבותינו שמפרשים - תלמידי חכמים!
ומה נעשה ש'הערוך' וכך כותב גם המהרש"א לא סוברים ש'בעלי תריסין' הם ת"ח, אלא לוחמים כפשוטו?! ממש "בניגוד לכל רבותינו".
ואם אכן פירש אחרת כנגד כולם, כלום יש בזה נ"מ הלכתית?!
יאיר כתב:
למישהו יש את הספר (או גישה לספר) "בתורת הסוד היהודית" ויכול לבדוק מה כתוב שם בדיוק?
אוצר החכמה כתב:ביקורת עניינית למה לא?
חכם באשי כתב:אני 'מגן' גם על המבקר השני. (כמאמר מוסגר, הצבור שלנו אינו רגיל לביקורת, צא וראה את מדורי 'ביקורת הספרים' שבעיתונות, שאין להם כל קשר לביקורת אלא 'לקקנות' בעלמא, וסליחה על הביטוי. על כל ספר כותבים "לא בא עוד כבושם הזה", "הספר שרבים ציפו לאורו", כיצד ציפו לאורו אם בכלל לא ידעו ש'הגאון המחבר' מתכוון לכתוב על הענין?!..)
בנוגע לארבע מאות ילדי דוד ושאר מספרים מוגזמים, אכן אין בידי תשובה המניחה את הדעת. אך עדיף להשאר בקושיא מאשר לפתורה באופנים דחוקים ומופקעים!
הרב 'חכם באשי' כתב:אני 'מגן' גם על המבקר השני.
(כמאמר מוסגר, הצבור שלנו אינו רגיל לביקורת, צא וראה את מדורי 'ביקורת הספרים' שבעיתונות, שאין להם כל קשר לביקורת אלא 'לקקנות' בעלמא, וסליחה על הביטוי. על כל ספר כותבים "לא בא עוד כבושם הזה", "הספר שרבים ציפו לאורו", כיצד ציפו לאורו אם בכלל לא ידעו ש'הגאון המחבר' מתכוון לכתוב על הענין?!..)
חכם באשי כתב:אני 'מגן' גם על המבקר השני. (כמאמר מוסגר, הצבור שלנו אינו רגיל לביקורת, צא וראה את מדורי 'ביקורת הספרים' שבעיתונות, שאין להם כל קשר לביקורת אלא 'לקקנות' בעלמא, וסליחה על הביטוי. על כל ספר כותבים "לא בא עוד כבושם הזה", "הספר שרבים ציפו לאורו", כיצד ציפו לאורו אם בכלל לא ידעו ש'הגאון המחבר' מתכוון לכתוב על הענין?!..)
בנוגע לארבע מאות ילדי דוד ושאר מספרים מוגזמים, אכן אין בידי תשובה המניחה את הדעת. אך עדיף להשאר בקושיא מאשר לפתורה באופנים דחוקים ומופקעים!
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 155 אורחים