עמוד 4 מתוך 5

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 2:22 pm
על ידי אוצר החכמה
אם הבעל לא להנאתו מתכוון אלא להעבירה על המצווה, במכוון להעבירו על דת בפרהסיא יש דין ליהרג על ערקתא דמסאנא וממילא לא מובנת סברת הרב שך. (ביו"ד קנד מדובר על גוי רק שאיני יודע סברא להתיר בישראל המכוון להעביר אבל אולי יש מי שדן בכך) אני חשבתי שאתה מעמיד שלהנאתו קא מיכוון כי רוצה שתהא נאה לדעתו.

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 2:32 pm
על ידי אברהם
יש מקרה אמצעי - והוא המצוי -

הבעל מבוהל מצעדיה ה'מוזרים' והדרסטיים של אשתו, הוא מוכן לטעום מעט מהיהדות אבל לאט לאט ולא להפוך לפאנטיים וכו'..
ולכן מוכן לצעוד צעד אחד קדימה בתנאי שאשתו תצעד צעד אחד לאחור...

במקרה כזה, אינני חושב שאפשר לקרוא לזה שבא להעבירה על דת, אבל אם האשה תקשיב לקולו שלא לקבל על עצמה עול מצוה אחת זה עצמו שמד, ואין לה היתר לצאת לשמד בשביל להציל ילדיה..

ועל זה הכריע הגראמ"ש שכיון שנהגו בזה דורות של יהודים כשרים א"א לקרוא לזה שמד, סו"ס יש כאן איזה צד קולא להיתלות בו וממילא מחוייבת לעשות כן.

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 2:37 pm
על ידי אוצר החכמה
אני לא מבין מה אתה מתכוון.
אם כך הוא לא מתכוון להעבירה על דת? אז אין עניין של ערקתא דמסאנא.

אני הבנתי שאתה חידשת שאם אדם ייאלץ לעזוב מצווה לכל חייו זה דבר שלא הותר לצורך הצלה כי זה גם סוג של שמד, ועל שאלתי (לא הקשיתי) מה בדיוק לדעתך הגדר וכמה זמן ובאיזה סוג מצווה זה אמור.
עכשיו אחרי תשובותיך אני לגמרי מבולבל.

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 2:49 pm
על ידי אברהם
נגזר עלינו השבוע להתווכח..


אני לא באתי כלל מצד העניין ערקתא דמסאנא

רק אמרתי שאם למשל יהיה בית חולים שמיועד אך ורק לחילונים, לא משום שיש להם איזה עניין להעביר אנשים על דתם חלילה חלילה, אלא משום שהחרדים ביקשו הפרדה מוחלטת והקימו בית חולים לעצמם, ואילו בית החולים החילוני מיועד אך ורק לציבור החילוני.
כעת, יש אדם שאינו יכול להתרפא בבית החולים החרדי (אולי כי הוא הצביע עץ?..) ובשביל להצטרף לבית החולים החילוני הוא חייב להיהפך לחילוני.

במקרה כזה, לדעתי, הדין הוא כך:

אם הוא יכול לחטוא מפעם לפעם רק כדי שיחשבו עליו שהוא חילוני, ויסכימו לרפאות אותו, בודאי שמותר וחייב לעשות כן מפני פיקו"נ.
אבל אם אין לו אפשרות לעשות כן, כי הם עוקבים אחריו במצלמות, וצריך להחליט או לנהוג באמת כחילוני גמור, בלי שום קיום תורה ומצוות, או להכניס עצמו לסכנת מיתה. חייב למסור עצמו על זה, למה? לא בגלל הדין של ערקתא אלא משום הדין שיציאה לשמד כמוה כפיקו"נ, ומחללים עליו שבת, ולא התירה תורה להשתמד בשביל להינצל מסכנת נפשות.

כתבתי זאת מסברא, לא בדקתי בתוך הסוגיות. אבל שוב, זה לא שייך כלל לענין ערקתא דמסאנא.

באם הסכמת איתי עד כאן - נמשיך לשלב הבא. אם לא - אנסה לבאר.

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 3:04 pm
על ידי אוצר החכמה
מה יהיה אם בבית החולים ההוא עובדים שבעה ימים בשבוע, הם לא שמעו מעולם על יהודים ושבת ודתיים ולא איכפת להם כלום מזה, אבל מי שמתאשפז שם חייב לחלל שבת כי כך העסק עובד אחרת הם לא מקבלים אותו.

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 3:07 pm
על ידי אוצר החכמה
אם הוא יכול לחטוא מפעם לפעם רק כדי שיחשבו עליו שהוא חילוני, ויסכימו לרפאות אותו, בודאי שמותר וחייב לעשות כן מפני פיקו"נ.


על זה יש לדון הרבה, יש דיון בפוסקים על מי שצריך לומר שהוא גוי ואינו יהודי אם ייהרג ואל יעבור, איני יודע מה אם צריך לומר שהוא אתיאיסט ולכאורה לא שנא, ואולי בציור שלך צריך רק לומר שהוא עובר עבירה היינו מומר לתיאבון ולכן שרי?

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 3:14 pm
על ידי אברהם
אוצר החכמה כתב:מה יהיה אם בבית החולים ההוא עובדים שבעה ימים בשבוע, הם לא שמעו מעולם על יהודים ושבת ודתיים ולא איכפת להם כלום מזה, אבל מי שמתאשפז שם חייב לחלל שבת כי כך העסק עובד אחרת הם לא מקבלים אותו.


תפרט לי מה זה 'כי כך העסק עובד', ואשיב לך.


אוצר החכמה כתב:על זה יש לדון הרבה, יש דיון בפוסקים על מי שצריך לומר שהוא גוי ואינו יהודי אם ייהרג ואל יעבור, איני יודע מה אם צריך לומר שהוא אתיאיסט ולכאורה לא שנא, ואולי בציור שלך צריך רק לומר שהוא עובר עבירה היינו מומר לתיאבון ולכן שרי?


כן, לזה כוונתי. (ובמיוחד משום ששלב זה הוא השלב התיאורטי בנידון, עוד לא הגעתי לסיפור עם הגראמ"ש..)

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 3:31 pm
על ידי אוצר החכמה
אברהם כתב:
אוצר החכמה כתב:מה יהיה אם בבית החולים ההוא עובדים שבעה ימים בשבוע, הם לא שמעו מעולם על יהודים ושבת ודתיים ולא איכפת להם כלום מזה, אבל מי שמתאשפז שם חייב לחלל שבת כי כך העסק עובד אחרת הם לא מקבלים אותו.


תפרט לי מה זה 'כי כך העסק עובד', ואשיב לך.


אוצר החכמה כתב:על זה יש לדון הרבה, יש דיון בפוסקים על מי שצריך לומר שהוא גוי ואינו יהודי אם ייהרג ואל יעבור, איני יודע מה אם צריך לומר שהוא אתיאיסט ולכאורה לא שנא, ואולי בציור שלך צריך רק לומר שהוא עובר עבירה היינו מומר לתיאבון ולכן שרי?


כן, לזה כוונתי. (ובמיוחד משום ששלב זה הוא השלב התיאורטי בנידון, עוד לא הגעתי לסיפור עם הגראמ"ש..)


מי שמתאשפז צריך להיות חלק מהקבוצה, הוא לא יכול לשכב במיטה אלא לעבוד.

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 4:05 pm
על ידי אברהם
חייב לעבוד עם כל המחלקה, איזו שאלה.

אני מדבר באופן שהמחלקה לא מעוניינת לרפא אדם שומר שבת - כי לשומרי שבת כבר הקציבו בית חולים אחר, כמו בדוגמא לעיל, או ניקח דוגמא אחרת: כי הם אינם מוכנים להשקיע הוצאות רפואיות באנשים עצלנים שאינם עובדים שבעה ימים את אמא אדמה.. על עצלנים שנחים פעם בשבוע חבל להשקיע כסף.. - במקרים כאלו אסור לו להיהפך באמת לאדם שאינו שומר שבת.


ואסביר החילוק:

כאשר הוא עובד במסגרת המחלקה, בדוגמא שלך, הרי לא ביטל בזה את השבת, אלא שבסיטואציה המסויימת הזו נזקק הוא לעבוד עם כל המחלקה כדי לקבל גם את הרפואה. אבל כאשר התנאי הוא שלא יהא שומר שבת [אפילו כאשר אין כוונתם לשמד, אלא מפני שהם אינם מרפאים אלא חרוצים כנ"ל] הרי בא הוא מחמת הסכנה לפרוק עול השבת מעליו, זה אין היתר לעשות.

האם כת"ר מסכים איתי?

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 4:11 pm
על ידי אוצר החכמה
אני לא יודע מה לומר. בכל מקרה כל האנשים שהיו בסיביר ונאלצו לחלל שם שבת בדיוק מהטעם הזה סברו שהדבר מותר משום פיקוח נפש.
אע"פ שלא ברור לי אם שם לא היתה גם כוונה להעביר על דת וא"כ צריך לדון על עוד צדדים בדבר.

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 4:15 pm
על ידי אברהם
רגע..

בסוף גם אני אתבלבל..


האם בנידון בתי החולים הסכמת איתי, שיש חילוק בין הדוגמא שלך לדוגמאות שלי?

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 4:16 pm
על ידי אוצר החכמה
אני חושב שהגבת לתגובה שערכתי.

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 4:19 pm
על ידי אברהם
נכון, אז הנה אני מגיב לתגובה הערוכה והמעודכנת:




האנשים בסיביר??


בסיביר הם היו בתור עונש, חוץ מקיום מלאכות הפרך לא היו מונעים מהם לשמור את השבת.

אולי אתה מתכוין לכלל היהודים תחת השלטון הקומניסטי שכפה לעבוד ז' ימים בשבוע ולבטל את יום המנוחה.. בזה באמת מסרו יהודים רבים נפשם ולא ביטלו את השבת, אם לא בפעמים אקראיות כדי לרמות את השלטון, ראה למשל את ספרו של הרב זילבר.

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 4:27 pm
על ידי אוצר החכמה
לא השאלה היא האם היו כאלה שעשו מה, השאלה היא האם מי שחילל שבת עבר על הדין?
ואם הגעת להבדל בין פעמים אקראיות לתמיד , כך הבנתי את דבריך בתחילה והלא זה בדיוק מה ששאלתי אותך בהתחלה מה הגדר וכמה פעמים מותר ובאיזה מצוות?

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 4:36 pm
על ידי אברהם
לא, לא!

ה'פעמים האקראיות' אינם אלא סימן לכך, שלא התבטלה אצלו השבת אלא שהיה לו צורך מסויים לחלל שבת בשביל לרמות השלטון וכו'.

אך אם זה בשביל לבטל את השבת באמת, כגון שאינו יכול לרמות וצריך לנהוג באמת חילול שבת בכל ענייניו ופרטיו, לעשות שבתו חול, כי עוקבים אחריו כל העת במצלמות, הרי אפילו בשבת אחת אסור עליו.


במילים אחרות:

הוא צריך למדוד האם יש כאן מעשה שיש לו תכלית מסויימת להציל נפשות, אלא שהוא כרוך בחילול שבת, שזה מותר. לבין מקרה שבו צריך את חילול השבת עצמו בשביל להצילו.

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 4:41 pm
על ידי אברהם
טוב. מנחה...


[כנראה פורום ברשת לא מיועד לכזה דו-שיח של ביקוש הגדרות וחילוקים דקים..]


בכל אופן, בערב בעז"ה אגיב למה שכת"ר ישיב לי. [מלבד אם ישיב לי, שבלבלתי אותו והתעקשתי וכו', אנא ינסה לרדת לדעתי הנמוכה].

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ו' נובמבר 13, 2015 2:28 pm
על ידי אברהם
ני מתכבד לשלוח לכם את גליון פרשת תולדות, בו זכיתי להשלים את שיחותיו של זקנינו זצ"ל על כל חמשה חומשי תורה, במהדורה ראשונה


זכותו תגן עלי, עלינו ועל כל ישראל.

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ב' נובמבר 16, 2015 6:27 am
על ידי אברהם
שלום לכולם


היום יום ב' ד' כסליו הוא יום הזכרון לזקנינו הצדיק, אוהבם של ישראל, רבי שמחה שלמה בן רבי אריה ליב זצללה"ה.
העליה לציונו הקדוש שבסנהדריה, היום בשעה 15:00 אחה"צ.

תלמידיו, מעריציו ולומדי לקחו נקראים ללמוד משניות לעילוי נשמתו.

- - - -

במלאות שנה להסתלקותו, קיבצתי וליקטתי מתוך המאמרים והשיחות, סיפורים ועובדות, מעשים והנהגות, מכתבים וזכרונות מרא"ל ומבנו רש"ש, על 'תורה'.

אני מצרף המאמר, עם ההקדמה.

זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ב' נובמבר 16, 2015 8:50 am
על ידי בברכה המשולשת
תודה רבה הרב אברהם !

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ו' נובמבר 20, 2015 1:41 pm
על ידי אברהם
רצ"ב הגליון לפרשת ויצא, שנה ב'..


גליון מיוחד על תוכחה וויתור, במשנתם של רבי אריה לוין, ושל הגאון רבי דב צבי קרלנשטיין זצ"ל..


שבת נפלאה!

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' דצמבר 03, 2015 10:18 pm
על ידי אברהם
רצ"ב הגליון לפרשת וישב משנה שעברה, עם הרבה הוספות והרחבות

לתועלת הקוראים (שאין זמנם בידם לחזור על הראשונות..) - ההוספות מהשנה הינן בגופן בצבע כחול.


שתהיה לנו שבת חמימה ונפלאה, מרוממת ומעונגת!

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ג' דצמבר 08, 2015 1:52 pm
על ידי אברהם
רצ"ב גליון 'תורת שלמה' על ענייני חנוכה, שיעור ב'

כולל קושיה אחת חזקה, שהיתה חביבה מאד על רש"ש זצ"ל, עם שמונה תירוצים..

ישמע חכם ויוסף לקח..

חנוכה מאיר ושמח!

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' דצמבר 10, 2015 4:01 pm
על ידי אברהם
רצ"ב שיעור נוסף של רבי שמחה שלמה לוין זצ"ל על ענייני חנוכה..

חנוכה שמח ומרומם!

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 4:11 pm
על ידי לייטנר
אברהם כתב:רצ"ב שיעור נוסף של רבי שמחה שלמה לוין זצ"ל על ענייני חנוכה..

חנוכה שמח ומרומם!

ממתי מכתבו של ר' אריה לבנו שהובא בדרשה זו?

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 4:30 pm
על ידי אברהם
???

בדרשה זו לא מצאתי איזכור של ר' אריה

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ג' דצמבר 15, 2015 1:52 pm
על ידי לייטנר
לייטנר כתב:
אברהם כתב:רצ"ב שיעור נוסף של רבי שמחה שלמה לוין זצ"ל על ענייני חנוכה..

חנוכה שמח ומרומם!

ממתי מכתבו של ר' אריה לבנו שהובא בדרשה זו?


בני היקרים, לבי הומה וכו'

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ג' דצמבר 15, 2015 7:53 pm
על ידי אברהם
המכתב הזה לא הוזכר בקובץ שציינת תורת שלמה ג

אבל כנראה כוונתך ל'שמחת שלמה 55 מקץ' שלא העלתי בטעות לאשכול זה.


בכל אופן המכתב הוא משנת תש"ח, טרום קום המדינה.

ואם תרצה את התאריך המדוייק תכתוב לי ואחפש בתוך המקור.

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ו' דצמבר 18, 2015 1:25 pm
על ידי אברהם
רצ"ב הגליון לפרשת ויגש (שנה ב')

כמו"כ מצורף לו הגליון משנה שעברה..


שבת נפלאה!

http://ladaat.info/showgil.aspx?par=20151219&gil=1859

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ב' דצמבר 21, 2015 3:40 pm
על ידי אברהם
לייטנר כתב:
אברהם כתב:רצ"ב שיעור נוסף של רבי שמחה שלמה לוין זצ"ל על ענייני חנוכה..

חנוכה שמח ומרומם!

ממתי מכתבו של ר' אריה לבנו שהובא בדרשה זו?



בדקתי בפנים התאריך המדוייק:

יום ראשון בשבת לסדר ויחי יעקב תש"ח ירושלים עיה"ק תוב"א

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ב' דצמבר 21, 2015 7:29 pm
על ידי לייטנר
אברהם כתב:
לייטנר כתב:
אברהם כתב:רצ"ב שיעור נוסף של רבי שמחה שלמה לוין זצ"ל על ענייני חנוכה..

חנוכה שמח ומרומם!

ממתי מכתבו של ר' אריה לבנו שהובא בדרשה זו?



בדקתי בפנים התאריך המדוייק:

יום ראשון בשבת לסדר ויחי יעקב תש"ח ירושלים עיה"ק תוב"א


תודה.
אם כן, כשלושה שבועות אחר כ"ט בנובמבר כותב ר' אריה לוין:

במצב כזה שעם ישראל וארץ ישראל ועיר הקודש נמצאים ושרויים. אחרי הכרעת רוב אומות העולם בהסכמת כולם - לחבלי משיח. ורק עלינו לחכות כעת ולצפות לישועה בהסכמת הקב"ה לביאת המשיח ולבנין בית מקדשינו ותפארתנו

דברים אלה מתחברים עם דבריו לאחר מלחמת ששת הימים, הרואה בכל הדברים תהליך שיש להיזהר מלפספסו.

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ב' דצמבר 21, 2015 8:11 pm
על ידי אברהם
הפרשנות - לפי טעמך..

תמיד אפשר לאטום את האוזן מלשמוע את האירוניה של הביטוי 'הסכמת האומות לחבלי משיח'.. ואת הביקורת השזורה של המשך המשפט על הציפיה להסכמת הקב"ה ולא להסכמת האומות, לביאת משיח ובניין ביהמ"ק ולא להקמת..

חבלי משיח, לפי דעתך, הם 'תהליך שיש להיזהר מלפספסו?..'

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ב' דצמבר 21, 2015 8:38 pm
על ידי לייטנר
אברהם כתב:הפרשנות - לפי טעמך..

תמיד אפשר לאטום את האוזן מלשמוע את האירוניה של הביטוי 'הסכמת האומות לחבלי משיח'.. ואת הביקורת השזורה של המשך המשפט על הציפיה להסכמת הקב"ה ולא להסכמת האומות, לביאת משיח ובניין ביהמ"ק ולא להקמת..

חבלי משיח, לפי דעתך, הם 'תהליך שיש להיזהר מלפספסו?..'

כדבריך, תמיד אפשר לאטום את האוזן מקריאת המשפט עד תומו...


בהנחה שר' אריה לוין לא שינה את טעמו לאחר מלחמת ששת הימים (וכפי שהבאת בגיליון 25), הקב"ה נותן ביד עם ישראל הזדמנות. יש מי שרואה בה 'חבלי משיח', ויש מי שרואה בהסכמת כל האומות דבר, ש"רק עלינו לחכות ולצפות לישועת הקב"ה לביאת המשיח".

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ב' דצמבר 21, 2015 10:36 pm
על ידי אברהם
אכן כך. ור' אריה הוא מאותם שרואה בה 'חבלי משיח'.


ושים לב, שהמכתב האירוני נכתב אל מול גל התשואות והשמחה ששטפה את הארץ לאחר הסכמת האומות ב29 בנובמבר, ועל זה כותב רא"ל בדאגה את המכתב הבא (וכאמור, ההדגשות במקור):

בני היקרים, לבי הומה ונפשי כלתה אליכם הי"ו, הנני מוצא חובה להצטדק לפניכם על מניעת כתיבתי אליכם, במצב כזה שעם ישראל וארץ ישראל ועיר הקדש נמצאים ושרויים. אחרי הכרעת רוב אומות העולם בהסכמת כולם – לחבלי משיח. ורק עלינו לחכות כעת ולצפות לישועה בהסכמת הקב"ה לביאת משיח צדקנו ולבנין בית מקדשינו ותפארתנו, ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים... אין לנו להישען רק על אבינו שבשמים ואליו עיננו תלויות עד שיחננו ויפרוש סוכת שלומו עלינו ועל ארה"ק ועל ירושלם עה"ק עירנו שלא ישמע שום צוחה ופרץ בגבולינו וברחובותינו.

היכן קראת במכתב איזה מבט של 'הזדמנות' על הסכמת האומות. אדרבה, כל המכתב מביע דאגה מהמצב, חוסר בטחון באומות ובחבלי המשיח שהם מסכימים להציע לנו, והכרזה שאיננו מחכים ומצפים אלא להסכמת ה' שהוא יביא לנו ישועה אמיתית הכוללת משיח בית המקדש וידיעת ה'. (הוא מדגיש את ידיעת ה', כדי לחדד את ההבדל בין הסכמת אומות העולם לשלטון חילוני בלא ידיעת ה' לבין הגאולה האמיתית וכו')

אבל, לאחר שאפילו את מכתבי החזו"א פירשו כנטיה להשקפת האתחלתא, מה לנו כי נלין כאשר עושים זאת לרא"ל..

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ו' דצמבר 25, 2015 11:05 am
על ידי אברהם
מצ"ב הגליונות לפרשת ויחי

משנה זו משנה שעברה..


תודה רבה על הקריאה והלימוד


שבת נפלאה

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ו' ינואר 01, 2016 1:37 pm
על ידי אברהם
רצ"ב הגליון לפרשת שמות


שתהיה לנו שבת חמימה גשומה ומושלגת, מלאת אור והתרוממות..

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ה' ינואר 07, 2016 9:48 am
על ידי קמנו ונתעודד
אולי כוונתו לתוכנית החלוקה, שכידוע גם הרצי"ה לא הגיב אליה בשמחה יתירה.

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ו' ינואר 08, 2016 11:27 am
על ידי אברהם
רצ"ב הגליון לפרשת וארא


שבת נפלאה ומרוממת

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ו' ינואר 15, 2016 1:44 pm
על ידי אברהם
רצ"ב הגליון לפרשת בא


תודה על עיונכם..



שבת נפלאה ומרוממת!

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ב' ינואר 25, 2016 3:24 am
על ידי גם זו לטובה
ו
נתבוננתי להוסיף בזה, דהנה מעשה נחום איש גמזו נמצא גם בתענית דף כ"א וגם בסנהדרין דף ק"ח, אך יש חילוקי גירסאות ביניהם, דלפי הגירסא בסנהדרין לא ידע נחום איש גמזו על החלפת המרגליות בעפר אלא כשעמד לפני הקיסר, אבל במסכת תענית איתא דכבר בבוקר כשעוד היה במלון ראה את העפר ואמר גם זו לטובה.
ויש לתמוה לפי גירסא זו, למה המשיך בדרכו לקיסר, הלא אף שאמר 'גם זו לטובה' מה טעם להמשיך לקיסר עם העפר, היה לו לומר 'גם זו לטובה' ולחזור לביתו כלעומת שבא!
מכאן אנו רואים ממש כדברי אבא זצ"ל שנחום איש גמזו היה בטוח שהחלפת העפר בעצמה היא טובה גדולה בעבורו, וממילא לא ראה סיבה להימנע משליחותו בעד כלל ישראל, ואכן לבסוף התברר שהעפר היה הרבה יותר טוב מן האבנים טובות ומרגליות. זוהי מידת 'גם זו לטובה' במלוא גדלה והיקפה.

מותר לסמוך על הנס?

Re: הגאון רבי שלמה שמחה לוין זצ"ל

פורסם: ו' ינואר 29, 2016 8:29 am
על ידי אברהם
כנראה שלחזור מן הדרך ריקם גם היה בבחינת 'לסמוך על הנס',

הרי הגיע לשם כדי להשתדל אצל הקיסר



אך אם לא היה בעל מידת גם זו לטובה, לא היה טעם להמשיך כמובן..