עמוד 4 מתוך 7

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ג' אוגוסט 29, 2017 9:17 pm
על ידי אוצר החכמה
אם קוראים את הקדמת ר"ר מרגליות לספר הוא כותב שאת הספר ערך בזמן מלחמת העולם הראשונה. כלומר בין השנים תרע"ד תרע"ח כשהיה מסוגר בחדר לפנים מחדר ראו שם בהקדמתו.
ולפני שהוציאו רצה לעבור עליו בתר"צ שוב אבל מתה אשתו והוציאו כמות שהוא.

כך שההנחה הברורה שלך קצת מסופקת. אבל מה נעשה הרי הוא גנב מפורסם וכנראה המציא את כל הסיפור הזה כדי להסתיר את גניבתו.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ג' אוגוסט 29, 2017 9:19 pm
על ידי קאצ'קלה
אוצר החכמה כתב:לפי זה גנב ר' ראובן מרגליות מגנזי יוסף שגנב מלבושי מרדכי...

לא כן, רבי.
רבי יוסף שווארץ מביא בגנזי יוסף שהוא שמע חידוש זה "מתלמיד חכם גדול אחד". יתכן שהכוונה להרב ממאד עצמו, בעל לבושי מרדכי. ויותר נראה ששמע כן מת"ח אחר שראה את החידוש בלבושי מרדכי, או שמע הלה מפי השמועה.
לסיכום:
בעל לבושי מרדכי מביאו בשם הגר"א - ולא גנב כלום מאחרים.
בשו"ת גנזי יוסף מובאים הדברים בשם קודמיו - ולא גנב כלום.
היחיד שמביא חידוש זה עם הקדמת "אחרי התבוננות נראה ברור" - הוא רבי ראובן מרגליות.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ג' אוגוסט 29, 2017 9:20 pm
על ידי אוצר החכמה
תראה מה שכתבתי למעלה מהודעתך. למעלה מזאת כיוון שזה סוג התירוצים החביבים על ר"ר מרגליות בהרבה מקומות מוצלחים יותר ומוצלחים פחות איני יודע למה אינך יכול לקבל שגם הוא כיוון לזה בלי לראות את הלבושי מרדכי. (וגם אם ראה ושכח וחשב שזה שלו, שזה גם דבר מצוי לא קרה שום דבר).

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ג' אוגוסט 29, 2017 9:29 pm
על ידי קאצ'קלה
אוצר החכמה כתב:תראה מה שכתבתי למעלה מהודעתך.

ועדיין איני חושב לרגע שרבי ראובן כיוון מדעתו לחידוש ההוא!
ואגב, אין כאן גנב מפורסם, כי אם תלמיד חכם שהתיר לעצמו - אולי בהיתר הלכתי - לומר דברים שלא בשם אומרם.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ג' אוגוסט 29, 2017 9:35 pm
על ידי אוצר החכמה
כמו שכתבתי זה דווקא מתאים לו מאד.
מה שכתבתי גנב מפורסם היה כמובן באירוניה.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ג' אוגוסט 29, 2017 9:39 pm
על ידי חד ברנש
אומרים על מוחו של אדם שהוא 'חצי גנב'. רואה משהו באיזה ספר, ואחרי שנים ארוכות הוא מקפיץ את העניין והאדם חושב שזהו חידושו שלו.
הדברים ידועים ומפורסמים, וכל אחד מכיר זאת מעצמו. ולא רחוק שהגר"ר מרגליות, שקרא ולמד הרבה-הרבה, ראה את הדברים באיזה ספר ושנים לאחר מכן הוא חשב שהוא חידש זאת הרגע.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ג' אוגוסט 29, 2017 9:41 pm
על ידי מה שנכון נכון
בקשר לדוגמא ספציפית זו אינני חושב שיש סיבה לחשוד ברר"מ. אצל רוב העולם זה נראה רעיון מחודד או חריף שנדיר להניח שכיוונו אליו כמה אנשים, אך אצל רר"מ זה קו מחשבה אופייני, ובכל ר"ת וקיצורים מוקשים המושכל השני הוא לחפש את הפענוח האחר ואת הספרא בצירא. וכמו שבמפרשי הפשט או בספרי ה'לומדות' מצוי שכמה נביאים מתנבאים בסגנון אחד, כך גם כאן.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ג' אוגוסט 29, 2017 9:43 pm
על ידי קאצ'קלה
חד ברנש כתב:אומרים על מוחו של אדם שהוא 'חצי גנב'. רואה משהו באיזה ספר, ואחרי שנים ארוכות הוא מקפיץ את העניין והאדם חושב שזהו חידושו שלו.
הדברים ידועים ומפורסמים, וכל אחד מכיר זאת מעצמו. ולא רחוק שהגר"ר מרגליות, שקרא ולמד הרבה-הרבה, ראה את הדברים באיזה ספר ושנים לאחר מכן הוא חשב שהוא חידש זאת הרגע.

אולי. אבל פלא שבעל זיכרון נפלא שכמותו, ישכח עשרות או מאות פעם את מקורותיו.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ג' אוגוסט 29, 2017 9:51 pm
על ידי חד ברנש
אין זה פלא. עברו עליו מאורעות לא פשוטים שבכוחם לשכח פרטים.

רק אילו היינו מוצאים זהות לשונית בין דברי רר"מ למקור קדום יותר - היה בכך טענה.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ג' אוגוסט 29, 2017 11:55 pm
על ידי איש_ספר
ר' נתן דוד רבינוביץ מח"ס בינו שנות דור ודור ומהדיר תשובות רש"ג, הוציא לאחרונה ספר שלם, הגהות של רר"מ על רמב"ם הלכות מלכים, לראשונה מכתב ידו. בשל עיכובים שונים הספר לא מופץ בארץ למרות שחלפו כמה חדשים מהדפסתו.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 12:31 am
על ידי הגיונות
מי לא מכיר את הביאור המקורי של ר"ר מרגליות על אמירתו של רב נחמן בר יצחק (פסחים קה, ב): "אנא לא חכימאה אנא, ולא חוזאה אנא, ולא יחידאה אנא. דמרנא וסדרנא אנא וכן מורין בבי מדרשא כוותי".

אך הביאור כבר מופיע בשינוים מעטים בספר 'חיי שלמה' (שהודפס בירושלים בשנת תרפ"ט), ולדבריו מקורו הוא בר' מאיר שמחה הכהן מדווינסק זצ"ל.

קשה שלא להשתאות מהדמיון והמקוריות...

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 12:50 am
על ידי מה שנכון נכון
הגיונות כתב:מי לא מכיר את הביאור המקורי של ר"ר מרגליות על אמירתו של רב נחמן בר יצחק (פסחים קה, ב): "אנא לא חכימאה אנא, ולא חוזאה אנא, ולא יחידאה אנא. דמרנא וסדרנא אנא וכן מורין בבי מדרשא כוותי".

אך הביאור כבר מופיע בשינוים מעטים בספר 'חיי שלמה' (שהודפס בירושלים בשנת תרפ"ט), ולדבריו מקורו הוא בר' מאיר שמחה הכהן מדווינסק זצ"ל.

קשה שלא להשתאות מהדמיון והמקוריות...

מאמרי זה נדפס לראשונה בשנת תרפ"א. רר"מ. (וע"ש עוד).

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 12:55 am
על ידי הגיונות
מה שנכון נכון כתב:מאמרי זה נדפס לראשונה בשנת תרפ"א. רר"מ. (וע"ש עוד).

אכן, ולכך ציינתי שלדברי ה'חיי שלמה' המקור הוא ברבי מאיר שמחה זצ"ל. וכאן, בשל הדמיון המפתיע (והמקרים דלעיל) מתעוררת השאלה, האם ייתכן ששני הנחלים מקור אחד להם?

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 12:59 am
על ידי מה שנכון נכון
הגיונות כתב:
מה שנכון נכון כתב:מאמרי זה נדפס לראשונה בשנת תרפ"א. רר"מ. (וע"ש עוד).

אכן, ולכך ציינתי שלדברי ה'חיי שלמה' המקור הוא ברבי מאיר שמחה זצ"ל. וכאן, בשל הדמיון המפתיע (והמקרים דלעיל) מתעוררת השאלה, האם ייתכן ששני הנחלים מקור אחד להם?

מה פירוש "אכן ולכך ציינתי"? היה ידוע לך שנדפס כבר בתרפ"א והעלמת מידע זה??
זו שמועה בע"פ, ומנין תהיה גלויה לרר"מ, ואולי המקור האמיתי הוא רר"מ והיחוס לרמ"ש מוטעה.
אא"כ יש למשכוני נפשין על חובתו של רר"מ.
יש הבדל בין שאלה לבירור, לבין השתאות עם שלוש נקודות בסוף.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 1:25 am
על ידי הגיונות
ושכחת לציין שיש הבדל גדול האם האדם הוא בר הכי או לא... ואכמ"ל.

בשמו של ח"א קראתי, ששמע מהרב יצחק אייזיק ליבס (מח"ס שו"ת בית אבי), שהיו שמועות שהרבה מידיעותיו לקח הר"ר מרגליות מספרי רבי מאיר אריק. והוסיף הרב הנ"ל, שהוא עצמו נפגש עם ר' ראובן, והשיחה עמו לא הרשימה כפי המתבקש מאוצר ידיעותיו בספריו.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 1:33 am
על ידי קאצ'קלה
האם לא מדובר בחידוש שמביא האור שמח עצמו בהלכות שבת פכ"ט הי"ב?

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 1:33 am
על ידי הגיונות
אציין עוד שבזיכרוני כעת שבכתב העת דאצ'ה, התעסקו הכותבים בהתנגדות שבין היעב"ץ לר"י אייבשיץ. ושם הביאו הכותבים דברים שכתב הר"ר מרגליות בנושא והראו לנכון את מקורם הקודם.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 1:40 am
על ידי מה שנכון נכון
קאצ'קלה כתב:האם לא מדובר בחידוש שמביא האור שמח עצמו בהלכות שבת פכ"ט הי"ב?

הצדק אתך. אבל גם האור שמח נדפס לראשונה בתרפ"ו. (ויש גם קצת הבדל בין הדברים).
הבוחר יבחר אם התגלגלה השמועה בדרך כלשהיא לרר"מ שהחליט לייחסה לעצמו, או שמי שעסק הרבה מאד ב'חקר שמות וכנוים' מסוגל לחדש בין יתר חידושיו הרבים והדומים גם את החידוש הזה.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 1:48 am
על ידי איש_ספר
הגיונות כתב:מי לא מכיר את הביאור המקורי של ר"ר מרגליות על אמירתו של רב נחמן בר יצחק (פסחים קה, ב): "אנא לא חכימאה אנא, ולא חוזאה אנא, ולא יחידאה אנא. דמרנא וסדרנא אנא וכן מורין בבי מדרשא כוותי".

אך הביאור כבר מופיע בשינוים מעטים בספר 'חיי שלמה' (שהודפס בירושלים בשנת תרפ"ט), ולדבריו מקורו הוא בר' מאיר שמחה הכהן מדווינסק זצ"ל.

קשה שלא להשתאות מהדמיון והמקוריות...
הוורט הנפלא הזה מופיע גם בנשמת חיים לר' חיים ברלין, בתשובה משנת תר"ע!
ואמנם נדפס רק בימנו.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 1:55 am
על ידי הגיונות
במקו"א מצאתי את הדברים הבאים:

אדר"נ פרק א' ריש הלכה ח': "אדם הראשון היה מיסב בגן עדן ומלאכי השרת עומדין בגן עדן לקראתו וצולין לו בשר ומצננין לו יין, בא נחש וראה אותן והציץ בכבודו ונתקנא בו".

ספר 'התורה והחכמה' סנהדרין נט, ב עמ' 24: "אדם הראשון היו מלאכי השרת צולין לו בשר ומסננין לו יין הציץ בו נחש וראה וכו' [זהו ציטוט הגמרא בסנהדרין שם בשינוי]. ובאבות דרבי נתן [פרק א' דלעיל] איתא: בא נחש וראה אותן וכו'. ויש לדקדק מה זה העיר את הנחש לבוא. ונראה לי על דרך שמצינו במסכת שבת דף ק"י [ע"א] דבישרא שמינה אגומרי ויין רותח בסים ריחא אצל נחש ונפיק ואתי".

ספר 'ניצוצי אור' אבות דרבי נתן פרק א' עמ' ק: "אדם הראשון היו מלאכי השרת צולין לו בשר ומסננין לו יין בא הנחש וכו'. יעוין בשבת ק"י ע"א דבשרא שמנא אגומרי ויין רותח בסים ריחא אצל נחש נפיק ואתי כו'".

עין רואה כי הציטוט שהעתיק ר' ראובן מרגליות מאבות דרבי נתן, הוא הכלאה של ציטוט הגמרא בסנהדרין והאבות דרבי נתן שהביא בספר 'התורה והחכמה'! ואפילו לא טרח כלל לראות הלשון המדוייקת באבות דרבי נתן!

עוד יראה הרואה שבספר 'התורה והחכמה' הביא תורף דברי הגמרא בשבת בלשונו שלו, ולשון הגמרא עצמה אחרת היא. וראה זה פלא שגם בספר 'ניצוצי אור' הביא בדיוק לשון זהה לחלוטין של מאמר זה בשבת!

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 1:59 am
על ידי 250
מי לא מכיר את הביאור המקורי של ר"ר מרגליות על אמירתו של רב נחמן בר יצחק (פסחים קה, ב): "אנא לא חכימאה אנא, ולא חוזאה אנא, ולא יחידאה אנא. דמרנא וסדרנא אנא וכן מורין בבי מדרשא כוותי".

אך הביאור כבר מופיע בשינוים מעטים בספר 'חיי שלמה' (שהודפס בירושלים בשנת תרפ"ט), ולדבריו מקורו הוא בר' מאיר שמחה הכהן מדווינסק זצ"ל.


כבר העיר על זאת שרגא אברמסון באחד מספריו שמקור החידוש הוא דברי רמ"ש הכהן ז"ל מדייונסק

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 2:02 am
על ידי מה שנכון נכון
איש_ספר כתב:הוורט הנפלא הזה מופיע גם בנשמת חיים לר' חיים ברלין, בתשובה משנת תר"ע!
ואמנם נדפס רק בימנו.

מכתבו של רח"ב נדפס בשערי תורה בשנת תרע"ד, ואליו מתכוין רר"מ בהמשך דבריו שהעירוהו שכבר קדמוהו בשע"ת.

חיפוש באוצר מעלה שנדפס פירוש זה כבר בתרס"ב בוילקט יוסף ד ס"ח מאת ר' פנחס צימטבוים (חותנו של המנח"י), ובאותה שנה נדפס על ידו גם בתל תלפיות י סי"ד, וכן בספרו דברי פנחס (תרע"ב) סי' כח.

בשיחת חולין של ת"ח החדש שי"ל בתרס"ט זה מובא בעמ' עב בשם ר' פנחס טברסקי 'חתן הגה"ק מבעלזא', וכן נדפס בשמו בדגל התורה שנה ג סי' קיח.

בתולדות הגר"א כתב מימון ששמע כן בשנות תרנ"ב-ג בשם הגר"א.

בשום מקום מהנ"ל לא התבאר חוזאה כפי שמבאר הרר"מ.

אדגיש שאני מדבר רק על הדוגמאות שהובאו באשכול, ולא על חיבורי רר"מ בכללותם.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 1:30 pm
על ידי הגיונות
הגיונות כתב:
קאצ'קלה כתב:
הגיונות כתב:בהמשך למ"ש לעיל אודות הדברים ששמעתי על הפלגיאט אצל הר"ר מרגליות -
כתב לי חכ"א באישי ששמע אף הוא מאחד החוקרים ששמע דברים דומים בשם רבי שמואל אשכנזי והאחרון התפלא על זה למה הוא היה צריך להגיע לזה.

איש מפי איש.
ואני שמעתי בעצמי מר' שמואל אשכנזי כמה דברים מעניינים בנושא זה, ושאף הודה לו ר' ראובן מרגליות בשעתו ששיקע בתוך ספריו חידושים רבים שמקורם אצל אחרים. ואיני רוצה להאריך כעת בזה.

למרות שגמרתי בדעתי שלא לכתוב עוד בנושא זה (למרות שיש עמדי עוד פנינים והרבה מרגליות), אציין לדבריו המפורשים של ר"ש אשכנזי בעניין זה בספרו אלפא ביתא קדימתא עמ' 412.

והנה אלו הם הדברים של ר"ש אשכנזי:

1.png
1.png (137.66 KiB) נצפה 15035 פעמים

2.png
2.png (145.34 KiB) נצפה 15035 פעמים

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 2:01 pm
על ידי אוצר החכמה
אחר מחילת כבודו הרם באמת של ר' שמואל אשכנזי .
האם אתם חושבים שהסגנון אולם הנאמרים בל דוחק והם ערבים לשומעיהם וכולי הוא הוא לשונו של ר' זלמלה (שדיבר באידיש כמובן) ר' זלמלה אמר את הרעיון וכותב הספר כתב את המליצה בלשונו של היש"ר מקנדיא"ה.
כיוון שהתולדות אדם לא היה מודע לכתיבה אקדמאית בה על כל מילה מביאים מקור ובסוף מביאים עשרה עמודי ביביליוגרפיה, וגם לא קיבל את הדרכתו של רבינו ברי ושמא בהכנת הערות שולים בוורד לא ציין את המקור של ההתבטאות.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 6:27 pm
על ידי קאצ'קלה
אוצר החכמה כתב:אחר מחילת כבודו הרם באמת של ר' שמואל אשכנזי .
האם אתם חושבים שהסגנון אולם הנאמרים בל דוחק והם ערבים לשומעיהם וכולי הוא הוא לשונו של ר' זלמלה (שדיבר באידיש כמובן) ר' זלמלה אמר את הרעיון וכותב הספר כתב את המליצה בלשונו של היש"ר מקנדיא"ה.
כיוון שהתולדות אדם לא היה מודע לכתיבה אקדמאית בה על כל מילה מביאים מקור ובסוף מביאים עשרה עמודי ביביליוגרפיה, וגם לא קיבל את הדרכתו של רבינו ברי ושמא בהכנת הערות שולים בוורד לא ציין את המקור של ההתבטאות.

ואנחנו מכחישים מכל וכל את יחוס השמועה לר' זלמן. בשלמא אם זה היה המקום היחיד בו משתמש ר' יחזקאל פייבל במליצות קודמיו, רעיוניהם והגיגיהם, הייתי מקבל את דבריך. אבל הדברים חוזרים על עצמם פעמים רבות בספרו!
לפי דבריך, הרב אוצר, יוצא דבר מעניין מאוד:
ר' יחזקאל פייבל שמע שמועות רבות מר' זלמלה, ובבקיאותו המופלגת (של רי"פ) ידע למצוא כל דבר במקורות אחרים, וסיגנן את דברי ר' זלמלה במטבע הלשון שהשתמשו בו קודמיו.
למה לא נקבל את המהלך הפשוט ביותר: הוא מצא דברים מעניינים בספרים שונים, ומה שהיה ערב לחיכו שָׂם באמתחתו ותלה אותם במי שרצה להגדיל את שמו, בלי לגלות את המקורות האמתיים כמובן.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ה' אוגוסט 31, 2017 12:27 am
על ידי הבטחתי
אוצר החכמה כתב:אחר מחילת כבודו הרם באמת של ר' שמואל אשכנזי .
האם אתם חושבים שהסגנון אולם הנאמרים בל דוחק והם ערבים לשומעיהם וכולי הוא הוא לשונו של ר' זלמלה (שדיבר באידיש כמובן) ר' זלמלה אמר את הרעיון וכותב הספר כתב את המליצה בלשונו של היש"ר מקנדיא"ה.
כיוון שהתולדות אדם לא היה מודע לכתיבה אקדמאית בה על כל מילה מביאים מקור ובסוף מביאים עשרה עמודי ביביליוגרפיה, וגם לא קיבל את הדרכתו של רבינו ברי ושמא בהכנת הערות שולים בוורד לא ציין את המקור של ההתבטאות.


ראיתי הלכה ונזכרתי מעשה:
לפני כעשור, התעתדה ישיבה להעתיק משכנה ממקום למקום, ובין השאר, היה צריך לחדש את הריהוט.
הזמינו הממונים מספר נגרים, והללו הביאו לישיבה מספר ספסלים וסטנדרים כדוגמא.
הבחורים שחלפו במקום נתבקשו לשבת על הספסלים ולהביע דעתם, גם ראש הישיבה שנתן לבו עליהם הגיע, התיישב אף הוא ובדק.
כטוב לבו, סיפר לנוכחים, שבעזוב ר' אריה לייב מאלין זצ"ל את ישיבת מיר אחר שנים רבות (למעלה מעשור, כמדומני קרוב לעשרים), על הספסל בו ישב נוצר שקע כמדתו של רא"ל.
הנגר שהיה נוכח שם העיר: זה קרה היות ולא היו הספסלים מצופים בפורמייקה...

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ה' אוגוסט 31, 2017 10:41 am
על ידי מנחם-כהן
מישהו לחש באוזני שהרבה דברים העתיק הרב מרגליות מהרד"ל, ובפרט מההגהות שלו לזוהר.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ה' אוגוסט 31, 2017 11:45 am
על ידי אוצר החכמה
קאצ'קלה כתב:
אוצר החכמה כתב:אחר מחילת כבודו הרם באמת של ר' שמואל אשכנזי .
האם אתם חושבים שהסגנון אולם הנאמרים בל דוחק והם ערבים לשומעיהם וכולי הוא הוא לשונו של ר' זלמלה (שדיבר באידיש כמובן) ר' זלמלה אמר את הרעיון וכותב הספר כתב את המליצה בלשונו של היש"ר מקנדיא"ה.
כיוון שהתולדות אדם לא היה מודע לכתיבה אקדמאית בה על כל מילה מביאים מקור ובסוף מביאים עשרה עמודי ביביליוגרפיה, וגם לא קיבל את הדרכתו של רבינו ברי ושמא בהכנת הערות שולים בוורד לא ציין את המקור של ההתבטאות.

ואנחנו מכחישים מכל וכל את יחוס השמועה לר' זלמן. בשלמא אם זה היה המקום היחיד בו משתמש ר' יחזקאל פייבל במליצות קודמיו, רעיוניהם והגיגיהם, הייתי מקבל את דבריך. אבל הדברים חוזרים על עצמם פעמים רבות בספרו!
לפי דבריך, הרב אוצר, יוצא דבר מעניין מאוד:
ר' יחזקאל פייבל שמע שמועות רבות מר' זלמלה, ובבקיאותו המופלגת (של רי"פ) ידע למצוא כל דבר במקורות אחרים, וסיגנן את דברי ר' זלמלה במטבע הלשון שהשתמשו בו קודמיו.
למה לא נקבל את המהלך הפשוט ביותר: הוא מצא דברים מעניינים בספרים שונים, ומה שהיה ערב לחיכו שָׂם באמתחתו ותלה אותם במי שרצה להגדיל את שמו, בלי לגלות את המקורות האמתיים כמובן.


אני לא יודע מה המקומות האחרים. אבל כאן זה ממש מצחיק מה שאתה טוען.
רי"פ אומר שמישהו הקריא את צוואת ר' שמואל אבוהב לר' זלמן והוא אמר לו שגימטריא ראויה אם אינה דחוקה ויוצא ממנה רעיון טוב.
אני יכול לומר לך שהיו עוד עשרות ואולי מאות ת"ח שאמרו את הרעיון הזה ואם תנסה להגיד לאחד הת"ח שאתה מכיר גימטריא שיוצא ממנה רעיון מוסרי ותטען לו שאינך אוהב גימטריאות ור"ת יש סיכוי לא רע שתקבל תשובה דומה.
אבל לא !! אתם טוענים שרי"פ שקרן!! לא יכול להיות שקרה דבר כזה עם ר' זלמלה.
נו באמת..

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ה' אוגוסט 31, 2017 12:12 pm
על ידי הגיונות
לגבי רד"ל ורר"מ, אציין את מ"ש לבאר את האיסור לעיין בספרים חיצונים בכדי לשמר את הבלעדיות הקנונית של כ"ד ספרי הקודש.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ה' אוגוסט 31, 2017 12:18 pm
על ידי מה שנכון נכון
ספר תולדות אדם כבר נדון כאן.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ב' ספטמבר 04, 2017 4:16 pm
על ידי קאצ'קלה
בניצוצי אור, שבת מו ע"א, מביא הג"ר ראובן מרגליות:
ניצוצי אור.JPG
ניצוצי אור.JPG (58.57 KiB) נצפה 14454 פעמים

בסוף דבריו הוא מציין לספרו 'דרכי התלמוד וחדותיו'. האם התכוון ל'מחקרים בדרכי התלמוד וחידותיו' שהו"ל מאוחר יותר (תשכ"ז)? אני לא מצאתי שם כלום ממה שנוגע לענין זה.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ב' ספטמבר 04, 2017 8:04 pm
על ידי קאצ'קלה
העירני חכם אחד:
חיפוש בספרי הר"מ העלה כי הוא מזכיר הרבה לספר זה ומחקריו שלא נדפסו.

ובכן, האם ידוע למישהו מחו"ר הפורום מה קרה עם שאר מחקריו שבספר זה?

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: א' מאי 27, 2018 6:15 am
על ידי מנחם-כהן
הגיונות כתב:[ ר"ש אשכנזי בעניין זה בספרו אלפא ביתא קדימתא עמ' 412.

ng[/attachment]
2.
[/quote]


מי זה רב"א? ומה הפירוש תמ"כ?

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: א' מאי 27, 2018 6:46 am
על ידי הגהמ
ר' ברוך אפשטיין, תהא מיתתם כפרתם

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: א' מאי 27, 2018 2:04 pm
על ידי בקרו טלה
הגהמ כתב:ר' ברוך אפשטיין, תהא מיתתם כפרתם

תהא מנוחתם כבוד

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: א' מאי 27, 2018 3:25 pm
על ידי קראקובער
בקרו טלה כתב:
הגהמ כתב:ר' ברוך אפשטיין, תהא מיתתם כפרתם

תהא מנוחם כבוד

כנראה שהבקשה שלהם לא נענתה...

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 5:57 am
על ידי זאב ערבות
רבטוב כתב:הרה''ג ר' אליהו שולזינגר הטשערנאוויצער דיין ישנו ממנו ד' כרכים שנדפסו ע''י מוסה''ק ביוזמת ר''ר מרגליות בשם יד אליהו על ש''ס בבלי וירושלמי

תיקון: ד' כרכים על בבלי וב' כרכים נוספים על ירושלמי, כרך א על ירושלמי זרעים וכרך ב על מועד.

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 6:28 am
על ידי זאב ערבות
קאצ'קלה כתב:
אוצר החכמה כתב:איפה הדפיס ר"ר מרגליות את הערותיו לסדר הדורות.

סיני, כרך מו, עמ' כב-לג; שם עמ' שב-שי.

וכן נדפסו בסדר הדורות השלם בהוצאת אורייתא.
אם כבר הזכרנו את סדר הדורות בליל שבת אחת לאחר התפילה נעמדו כמה מהמתפללים סביב הבימה ואחד מהם (בני ברקי לשעבר) אמר ששמע בשם החזון איש שאין ללמוד בסדר הדורות בגלל המעשה שמביא שם מר"ת ועוד כמה דברים שאין רוח חכמים נוחה מהם.
אז הנה מצורף בקובץ עמ' כא מהספר מעשה איש ח"ה וראו מה שמובא שם שנשמע מפי הגרח"ק בד"ה בתשעה באב. ואם זה לא מספיק ראו בהקדמת סדר הדורות מהדורת ספרי אור החיים (מצורף בקובץ)
עד כאן בענין שמועות מהחזון איש!

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 10:45 pm
על ידי חומץ בן יין
זאב ערבות כתב:
רבטוב כתב:הרה''ג ר' אליהו שולזינגר הטשערנאוויצער דיין ישנו ממנו ד' כרכים שנדפסו ע''י מוסה''ק ביוזמת ר''ר מרגליות בשם יד אליהו על ש''ס בבלי וירושלמי

תיקון: ד' כרכים על בבלי וב' כרכים נוספים על ירושלמי, כרך א על ירושלמי זרעים וכרך ב על מועד.

האם הספרים נמצאים באוצר?
האם יש מידע עליו?

Re: ר' ראובן מרגליות

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 11:02 pm
על ידי זאב ערבות
חומץ בן יין כתב:
זאב ערבות כתב:
רבטוב כתב:הרה''ג ר' אליהו שולזינגר הטשערנאוויצער דיין ישנו ממנו ד' כרכים שנדפסו ע''י מוסה''ק ביוזמת ר''ר מרגליות בשם יד אליהו על ש''ס בבלי וירושלמי

תיקון: ד' כרכים על בבלי וב' כרכים נוספים על ירושלמי, כרך א על ירושלמי זרעים וכרך ב על מועד.

האם הספרים נמצאים באוצר?
האם יש מידע עליו?

הספרים נדפסו ע"י מה"ק, כך שנמצאים בחבילה. לאיזה מידע אתה מתכוון?