מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
רציני
הודעות: 913
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי רציני » א' יוני 25, 2023 6:31 am

באמונתו כתב:
רציני כתב:
פרץ מוצקין כתב:
איש_ספר כתב:למה לדון בסיפור שלא היה ולא נברא?

אז למה אינך מוחק סיפור כזה שלא מוסיף כבוד לאיש?

מוסף שבת קודש תשס"ה 30 -שמיני יתד נאמן עמוד 22 סיפר הרב בוקסבוים:
כאמור מרן הגאון מטשבין הגיע לגור בסמוך אלינו, וחתם על חוזה שכירות סטנדרטי שאבי כעו"ד חיבר ושאחד מסעיפיו היה שבבניין זה חייבים לשמור שבת. לימים ביקש לשכור את הבית ראש הסוכנות היהודית מר זלמן שזר מי שכיהן אח"כ בנשיא המדינה, וסירב לחתום על חוזה זה, כי לדבריו הוא שומר שבת מבחירה חופשית ולא מחמת חוזה חתום, אמר לו אבי כי במחילה מכבודו גם מרן הגאון מטשבין חתם על חוזה כזה...

במשך רוב חייו לא היה שזר שומר מצוות, אבל בלט בין חבריו המודרניסטים כאדם קרוב למסורת היהודית, לשפת היידיש, לעיירה היהודית ולחיי הקהילה היהודיים. שזר אהב מאוד את "היידישקייט" ואת ההומור היהודי...
https://www.shazar.org.il/personal-word ... %99%D7%95/

אם כן נפלה גם הגירסא הזאת. צריך לחפש גירסא אחרת.

.השוחט
הודעות: 991
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי .השוחט » א' יוני 25, 2023 12:28 pm

איך נפלו גיבורים? "לדבריו" הוא שומר שבת, ודוק.
ובמיוחד שכדרך שוחרי הדמוקרטיה, ואבירי פרטיות מרחב המחיה, כוונתו קרוב לוודאי, שאם הוא שומר שבת -וזה לא עסק של אחרים- זה מבחירה, ודוק היטב.
ועוד, הרי אמרו שרוב חייו לא שמר, אולי יש לבדוק אם מסתדר, שהתקופה בה מתרחש הסיפור, היה זה בתקופת המיעוט.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 411
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » א' יוני 25, 2023 12:35 pm

כן אבל "היה קרוב לשפת היידיש, לעיירה היהודית ולחיי הקהילה היהודיים ואהב מאוד את ההומור היהודי"...

באמונתו
הודעות: 3271
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי באמונתו » א' יוני 25, 2023 2:27 pm

.השוחט כתב:איך נפלו גיבורים? "לדבריו" הוא שומר שבת, ודוק.
ובמיוחד שכדרך שוחרי הדמוקרטיה, ואבירי פרטיות מרחב המחיה, כוונתו קרוב לוודאי, שאם הוא שומר שבת -וזה לא עסק של אחרים- זה מבחירה, ודוק היטב.
ועוד, הרי אמרו שרוב חייו לא שמר, אולי יש לבדוק אם מסתדר, שהתקופה בה מתרחש הסיפור, היה זה בתקופת המיעוט.

נדמה לי ש"רוב חייו" ר"ל לאפוקי ילדותו, הרי גדל בעיירת מיר בבית חסידי.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב א' יוני 25, 2023 7:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מחולת המחנים
הודעות: 3256
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' יוני 25, 2023 4:10 pm

באמונתו כתב:נדמה לי ש"רוב חייו" ר"ל לאפוקי ילדותו, הרי גדל בעיירת מיר בבית רבני.

הוא לא גדל בבית רבני, וראה בספר 'מיר' את תיאוריו על שנאת ע"ה לת"ח שינק בילדותו בעיירה מיר.

באמונתו
הודעות: 3271
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי באמונתו » א' יוני 25, 2023 6:38 pm

נולד ר"ח כסלו תר"ן ... בעיר מיר, פלך מינסק, לאביו ר' יהודה ליב ב''ר מאיר רובאשאוו מדוברובנה (בן ר' יצחק נתן מברודי, בן ר' מאיר בעל "מאיר נתיב" אב"ד הרובישוב, פלך לובלין ומכאן שם המשפחה. דור שמיני לר' יואל סירקיש בעל הב"ח) ולאמו שרה בת ר' משה גינצבורג ממיר (בן ר' שאול מצישניק, חתן הנגיד ר' משה שוארץ, אבי משפחות שחור ממיר).
בהיותו בן שלש נשרפה העירה ואביו, סוחר עצים, עבר עם משפחתו לעיריה הסמוכה שטויבץ (סטולבצי, פלך מינסק) קבל שם חנוך מסורתי.
בין מלמדיו היה הפרוש מקוידאנוב ר' יעקב דוד לויטן (אבי המגיד הקנאי מבריסק ר' אליקום גצל המפורסם).
שמע שעורים בגפ"ת אצל הר"ר ראובן כ''ץ (עתה אב"ד פ"ת) וקבל היתר הוראה בהיותו בן ט"ו...

שז"ר נולד כשניאור זלמן רוּבָּשוֹב ... למשפחת רבנים מחסידי חב"ד. הוא דור חמישה-עשר לב"ח...
נולד ... לרבי יהודה לייב ושרה רובשוב, משפחה חב"דית שורשית.
נקרא על שם אדמו"ר הזקן שאבי סבו היה מחסידיו.
בשנת תרס"ה קיבל "היתר הוראה" מרבי ראובן כ"ץ...

פרנקל תאומים
הודעות: 4495
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' יוני 25, 2023 9:04 pm

באמונתו כתב:בשנת תרס"ה קיבל "היתר הוראה" מרבי ראובן כ"ץ...


מוזר מאד וחשוד מאד..
מהיכן ציטטת?

ראה ב"המכלול":
ילדותו עברה עליו בעיירה סטויבץ, שם החל להכיר את השפה, הספרות והתרבות העברית. ב-1903, בגיל 14, ערך את "הירחון: עיתון עברי אורגן ציוני", שכתב בכתב ידו והפיץ בעיירה ובסביבותיה. בשנת 1905, בגיל 16, הצטרף שזר למפלגת "פועלי ציון" בסטויבץ. בימי הצאר הרוסי נאסר על ידי השלטונות על פעילות עיתונאית פרו-סוציאליסטית.

כדכד
הודעות: 8470
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 25, 2023 11:04 pm

הציטוט הוא מ"אנציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו" של ד' תדהר
הצילום מהספר היה בהודעה שלו מקודם

באמונתו
הודעות: 3271
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי באמונתו » ב' יוני 26, 2023 12:39 am

"שנה" האיש בגיל מוקדם, אף "פירש" בגיל מוקדם.
מלפני שנים, שמעתי מאת ת"ח חשוב, ביקורת על אדמו"ר מפורסם, אשר כיבדו וקירבו הרבה, ע"א היותו מחלל שבת, וצ"ע.
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ב' יוני 26, 2023 2:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישעיהו לוריא
הודעות: 515
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ב' יוני 26, 2023 1:24 pm

איש_ספר כתב:
פרץ מוצקין כתב:
איש_ספר כתב:למה לדון בסיפור שלא היה ולא נברא?

אז למה אינך מוחק סיפור כזה שלא מוסיף כבוד לאיש?

אולי משום שלא יאמרו "שלא ניחא להרב בעל הבית שדמותו תצטייר אולי באופן שונה קצת מזו שכבר צוירה כאן...."
והעיקר, כי הכל שווה ובלבד שהרב ר' ישעיה יחזור להשתתף עמנו...!


יישר כוח.

אין לי שום מטרה בסיפור זה, אני כותב כאן כשיש לי זמן מועט ואני נזכר במשהו שיכול להוסיף גוון.

אין צורך להסביר למה אינך מוחק סיפור שאינו מסתדר או הזוי. מחיקה, אינה מועילה ואינה רצויה.

סיפור זה אינו יכול להיות סלע מחלוקת ולא אבן חצץ בין קהילות גור, באשר הגרד’’צ כמובן לא היה חלק מחסידות גור, גם לא הרבי מבוהוש, גם לא מי שסיפר לי את הסיפור - שדווקא הכיר היטב את הרבי מבוהוש מאוד והיה מגדולי מקורביו - וגם אני אינני הנושא.

אליסף
הודעות: 1208
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי אליסף » ו' יוני 30, 2023 8:41 am

פנחסויפלל כתב:מכתב מעניין מהגרד"צ
מכתב הגרד''צ הילמן מספר מראה כהן שהו''ל לזכר הגר''צ כהן.jpeg

לענין שאלת הגרד"צ במכתב אם מצינו ששבט הלוי חוזר בו, איני בקיא בספרי שבה"ל כלל אך ראיתי לאחרונה שתי תשובות במרחק של שנים בענין בן לויה מעכו"ם אם עולה ללוי
שהוא חוזר בו

באמונתו
הודעות: 3271
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי באמונתו » ו' יוני 30, 2023 3:38 pm

לענ"ד, הבדיקה ו"מדד המידות", אם ת"ח חוזר בו א"ל, לא תמיד מדויק.

ידוע לי על גדולי עולם, מגדולי הדורות ממש, שעשו הכול - לא לחזור בהם, (אא"כ טעו "בדבר משנה", ובעניין גלוי, מוכרח, ברור ומפורש - מילתא דלא שכיחא בהם), מפני אמונתם בסייעתא דשמיא שבעמל תורתם, שלא טעו ונכשלו, והיו מוכנים להידחק טובא לתרץ דבריהם בראשונה, והתאמצו ביישוב חידושיהם למפרע.

אף מגדולי ישראל היו, אשר גם בעת ששינו שיטתם, לא מחקו דעה הראשונה, ואע"ג שעכשיו דעתם אחרת, מפני שאמרו אלה הם שתי שיטות שונות, דעה הראשונה ודעה האחרונה (ועיין גמרא בבא מציעא דף מד עמוד א: בילדותיה מאי סבר - ובזקנותיה מאי סבר? ... ועוד כיו"ב).
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב א' יולי 02, 2023 3:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גביר
הודעות: 2830
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי גביר » א' יולי 02, 2023 8:31 am

לעיל הובא שהרב העריך את תרגומו של יהודה אב"ש לכוזרי כתרגום טוב

האם לא הפריע לו שהיה מפאיניק [אם כי כנראה שמר תומ"צ, לפחות בצעירותו ובזקנותו, והכל הולך אחר החיתום]?

האם פרט את מעלותיו של תרגום זה על פני תרגומים אחרים?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15732
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' יולי 05, 2023 2:13 am

דעתו על אשכול של הרצב"א ידועה וכבר נזכרה כאן
מצאתי עתה מכתבו לסבי זצ"ל
מתייחס למכתבו של סבי הבא להלן
בענין הנ"ל
בס"ד, יום ד' י"ב חשון תשמ"ח
למע"כ ידיד הנכ' מזכה הרבים בכל מילי דמיטב הרה"ח רבי חיים קרויס שליט"א
שלו' וברכה.
הנה כאשר ביקש כ' ממני לחוות דעתי אודות ענין החציצה בטבילת בע"ק והבטחתי לכתוב לכת"ר, אמלא כעת הבטחתי. אבל מקודם אכתוב כמה דברים קטנים.
א. במה שהבאתי במכתבי הנ"ל מקורות מגדולי צדיקי ליטא הפרושים שטבלו בשבת, אוסיף כעת עוד, דכן העיד האדר"ת זצ"ל על עצמו בספרו נפש דוד אות ל"ז, וז"ל שם, עשיריות שנים נהגתי עצמי לטבול תמיד ובצנעה בטרם עלות השחר, כן בשבת, כן במועדים וכן בימי החול ואיש לא ידע מזה והייתי זריז מאד בזה, ע"כ.

ב. ובמ"ש במכתבי מה' תצוה תשמ"ו לכ' אודות הגאון הגדול ר' דוד קליין זצ"ל, הנה ראיתי כעת בספר בית ישראל השלם ח"ח מאת הג"מ ר' ישראל טויסיג זצ"ל שם בע' רמ"ב, וז"ל, סיפר לי הגאון ר' דוד קליין בעל עצי ארזים ז"ל, כאשר גרתי בעיר קאשוי ובאתי לבקר את הגאון ר' שאול בראך ז"ל, היה ניעור לקום ממקומו לכבודי והיה קשה עלי הדבר שהגאון יקום מפני צעיר כמוני. אמרתי לו, אבקש מהרב לא לזוז ממקומו כאשר אבוא אליו, ענה הגר"ש ואמר, רצונו של אדם זהו כבודו, ולהבא לא אזוז ממקומי, עכד"ש.

ג. אודות הנידון בטבילת שחרית דשב"ק אם צריך להדר לטבול דוקא אחר עמוד השחר, הנה כבר האריך הרחיב בזה בספרו דמר, יד"נ הג"מ ר' יוסף ליברמן שליט"א [ונדפס בספרו שו"ת משנת יוסף חלק ד' דף ר'], והעלה דאין להחמיר בזה ושכן המנהג לטבול עוד הרבה לפני עמוה"ש. ואוסיף עוד מה שאמרתי לכת"ר פה אל פה, דעוד לפני יותר מארבעים שנה דנו בזה בירושלים ואמרו אז שכ"ה ג"כ מנהגי המקובלים חסידי בית אל שהיו טובלים באשמורת שב"ק לאחר חצות לילה.

ה. ועכשיו אודות עיקר הנושא, והוא ענין החציצה בטבילת בע"ק, לדעתי אחר שמצינו בספר האשכול שכותב להדיא דאין חציצת מיעוט המקפיד פוסל בזה והו"ד בבה"ל ס"ס פ"ח, וכן הסכים הגאון במטה אפרים סי' תר"ו סע' ח', ובאלף המגן שם אות י"ז הביא דכ"ה גם דעת הפת"ע בשם הרדב"ז, וכ"פ בקצש"ע הלכה למשה דיני טב"ע סע' י"ב, לאחר זאת אפילו אם המצא ימצא איזה דעת ראשון שמשמע מיניה דחציצה כן פוסלת בזה שוב אין צריך להחמיר בדבר שבעיקרו הוא רק מנהג קרוב לדרבנן.
ובפרט שכבר כתבו דאפי' להרשב"א דס"ל דחציצה כן פוסלת בזה הוא דוקא בטבילת קרי כשהיא מהתורה ולא מתק"ע, עיין באלף המגן שם ובהערה שם מתחת הגליון ובשלום ואמת שעל הלכה למשה שם אות כ"א. ורק בטבילת עיו"כ מחמירין, חדא משום דבעשי"ת צריך להתנהג ביותר חומרות, ועוד דעפ"י השו"ע חמירא טבילת עיו"כ יותר מטבילת תק"ע דכל השנה, דהרי לגבית טבילת בע"ק פוסק השו"ע בפשיטות דבטלוה לטבילותא וכתב דכן המנהג (בסי' פ"ח) ולא הזכיר כלל דעת המחמירים או דעה שיש בזה מידת חסידות, ולגבי ערב יוהכ"פ פסק בפשיטות דיש לטבול.

ועוד, דאם נחמיר חומרות של חציצה לגבי טבילת כל השנה אתי למיפק חורבא מיניה ויהיה באמת בטלוה לטבילותא, כי אם יחשבו המון עם שבאמת הדין כך ובלא"ה לא יוצאים ירפו ידיהם לגמרי מטבילה זו, דמי יש לו כל כך זמן בימי החול לעמוד ולדקדק בזה, ואנו רואים מעשים בכל יום שבאים בחפזון כמה רגעים לפני התפילה וטובלים חיש מהר בכדי שלא יפסידו המנין או השיעור וכו'. ועוד דיכול לצאת מזה גם חלול שבת, בשב"ק בבוקר, דלאו כו"ע דינא גמירי מה מותר בשבת או לא, ויתחילו לשפשף ולקרוע מבשרם עבור חשש חציצה, וא"כ לא די לנו שאנו רואים מדלת העם שמחללים שב"ק שם בסחיטת שיער, עוד יתווסף ח"ו כהנה וכהנה איסורים שונים. על כן אין אפילו כדאי לעורר כל זה במשך כל השנה, ורק בערב יוהכ"פ שאז כל אחד עפי"ר בישוב הדעת להתקדש ולהיטהר, אז יפה ונאה לדקדק בכל זה.
ואסיים בברכת כל טוב והצלחה ברו"ג,
יד"ע שריה דבליצקי



וע"ז בא מכתבו של הרד"צ
רדצ ואשכול11.JPG
רדצ ואשכול11.JPG (1.56 MiB) נצפה 1892 פעמים


ותדה לרב ברשליא על שיפור התמונה!

עץ הזית
הודעות: 481
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי עץ הזית » ד' יולי 05, 2023 11:28 pm

איש_ספר כתב:דעתו על אשכול של הרצב"א ידועה וכבר נזכרה כאן
מצאתי עתה מכתבו לסבי זצ"ל
מה מסקנת סביך אחרי מכתב זה? יש להיזהר מחציצה לטבילת עזרא או לא?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15732
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יולי 06, 2023 10:13 pm

עץ הזית כתב:
איש_ספר כתב:דעתו על אשכול של הרצב"א ידועה וכבר נזכרה כאן
מצאתי עתה מכתבו לסבי זצ"ל
מה מסקנת סביך אחרי מכתב זה? יש להיזהר מחציצה לטבילת עזרא או לא?

תשובתו לרד"צ, אם היתה, לא באה אלי, אבל בספרו קה"ל מועדים לר"ה ויוה"כ וכן מתשובות אחרות שלו בשנים מאוחרות יותר, ראיתי שהמשיך להורות שא"צ להזהר אלא בעריו"כ, כנראה הטעם שכתב בתשו' דעיל (בד"ה ועוד אם נחמיר וכו'), הכריע אצלו.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 236 אורחים