עמוד 5 מתוך 7

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ג' דצמבר 15, 2015 8:13 pm
על ידי מחולת המחנים
אמציה בארי כתב:לגבי החלק השני בדבריך (ה"כמעט וודאי")מפני שאין באמתחתך, ולו הוכחה אחת, בכדי לבסס את הקביעה הנחרצת הזו...

יתנו עידיהם ויצדקו

ממאמרו של הפרופסור הרב שלמה זלמן הבלין שיחי'
http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 13&hilite=
http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 23&hilite=

ועיקר הוכחתו, מהוראתו של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל להרב שלום דובער לוין שיחי' בנוגע לאגרות שמוצאן מהגניזה החרסונית
http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 46&hilite=

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' דצמבר 16, 2015 8:51 am
על ידי ארזי ביתר
תוכן כתב:מנין לך שחותנו האמין בזה בכל ליבו? הרי חותנו המציא סיפורים על ימין ועל שמאל, והוא הציג אותם כסיפורים אמיתיים. ומנין לך שהגניזה החרסונית זה לא עוד סיפור שהוא אימץ למרות שהוא ידע שזה לא נכון?

דבריך אמת. הניסוח קצת אגרסיבי מידי. לתשומת ליבך.

ולדברי מחולת, אין שום מניעה לכתוב ש'מעולם לא ציטט', אם לא ציטט בשום חיבור מחקרי שאינו פנימי. החיבורים הפנימיים אינם נוגעים לענין זה, וכלפי מי שקיבל את כתבי הגניזה כאמת לאמיתה, אין שום מניעה לצטט מהם, גם אם אינו מאמין בהם.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' דצמבר 20, 2015 2:45 pm
על ידי זקן ששכח
לעת עתה יצא לאור ממכון 'כרמים' תדפיס מתוך ספר זכרון, ושמו 'יהושע מונדשיין - ספר, סופר וסיפור', בעריכת מנחם מנדל קסטל.
תוכן החוברת הוא ביבליוגרפיה, רשימת כל המאמרים והספרים אשר כתב וחיבר ר"י מונדשיין בימי חייו.
חוברת שלבד מהביבליוגרפיה ה'יבשה' יש בה המון הערות המוסיפות 'רוטב' לתוכן היבש.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' דצמבר 20, 2015 4:00 pm
על ידי גימפעל
היכן ניתן להשיג ?

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 4:11 pm
על ידי השקדן
זקן ששכח כתב:לעת עתה יצא לאור ממכון 'כרמים' תדפיס מתוך ספר זכרון, ושמו 'יהושע מונדשיין - ספר, סופר וסיפור', בעריכת מנחם מנדל קסטל.
תוכן החוברת הוא ביבליוגרפיה, רשימת כל המאמרים והספרים אשר כתב וחיבר ר"י מונדשיין בימי חייו.
חוברת שלבד מהביבליוגרפיה ה'יבשה' יש בה המון הערות המוסיפות 'רוטב' לתוכן היבש.

אתה יכול לעלות חלק מהחוברת לכאן?

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 4:54 pm
על ידי מנדלי
החוברת ומגוון הנושאים מאד מרשימים. גם המבוא וההערות איכותיים ביותר.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ג' דצמבר 22, 2015 7:12 pm
על ידי זקן ששכח
גימפעל כתב:היכן ניתן להשיג ?

החוברת אינה מיועדת למכירה. נדפסה במספר עותקים מצומצם.
[אם אני מבין נכון, יבלע תוכן כל החוברת בספר העומד לצאת לאור עולם].

השקדן כתב: אתה יכול להעלות חלק מהחוברת לכאן?

מצטער. החוברת שבידי איננה סרוקה.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' דצמבר 23, 2015 6:38 am
על ידי בלוגה
איפה אפשר להשיג את הקובץ? האם היא תעלה ל"אוצר"?

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ג' דצמבר 29, 2015 11:14 pm
על ידי אמציה בארי
מחולת המחנים כתב:
אמציה בארי כתב:לגבי החלק השני בדבריך (ה"כמעט וודאי")מפני שאין באמתחתך, ולו הוכחה אחת, בכדי לבסס את הקביעה הנחרצת הזו...

יתנו עידיהם ויצדקו

ממאמרו של הפרופסור הרב שלמה זלמן הבלין שיחי'
http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 13&hilite=
http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 23&hilite=

ועיקר הוכחתו, מהוראתו של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל להרב שלום דובער לוין שיחי' בנוגע לאגרות שמוצאן מהגניזה החרסונית
http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 46&hilite=

בכל דבריך לא מצאתי ולו בדל של ראיה לכך שהאדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל "לא האמין במכתבי הגניזה כלל".
יצחק רפאל מספר במאמרו אודות גניזת חרסון (בספרו על חסידים וחסידויות) שנכנס ליחידות לאדמו"ר זצ"ל והאדמו"ר לא הסכים להתפשר בזה בכי הוא זה.

(סידור המכתבים באג"ק אינו מצביע על אי אימון במכתבים, אלא על שמירת הסדר וכדו', עכ"פ דעת לנבון נקל, שלא ניתן לקבוע מסמרות בגלל רמזים כאלו ואחרים)

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ה' ינואר 28, 2016 12:44 pm
על ידי ישועה בקרוב
כבר יצא הספר אודותיו או איזה קיבוץ מכתביו?

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ה' ינואר 28, 2016 9:04 pm
על ידי מנדלי
מישהו יכול לשלוח קישור לוידאו מיום עיון שערכו לכבודו בספריה הלאומית?

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ה' ינואר 28, 2016 11:23 pm
על ידי בלוגה

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' ינואר 31, 2016 1:10 pm
על ידי עשוי לנחת
בלוגה כתב:https://youtu.be/FEM1HWsN1vM

יש מי שיעלה לשרתים הפתוחים למסוננים?

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' ינואר 31, 2016 1:22 pm
על ידי אנא עבדא
עשוי לנחת כתב:
בלוגה כתב:https://youtu.be/FEM1HWsN1vM

יש מי שיעלה לשרתים הפתוחים למסוננים?

מצטרף לבקשה.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' ינואר 31, 2016 6:36 pm
על ידי ארזי ביתר
אנא עבדא כתב:
עשוי לנחת כתב:
בלוגה כתב:https://youtu.be/FEM1HWsN1vM

יש מי שיעלה לשרתים הפתוחים למסוננים?

מצטרף לבקשה.

https://www.dropbox.com/s/s1fuo8p6lra38 ... C.mp4?dl=0

אשמח לעדכון, האם אכן ניתן לראות.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' ינואר 31, 2016 6:50 pm
על ידי מנדלי
תודה רבה!

ועדין אנו ממתינים למאן דהוא שיעלה חוברת זו -
זקן ששכח כתב:לעת עתה יצא לאור ממכון 'כרמים' תדפיס מתוך ספר זכרון, ושמו 'יהושע מונדשיין - ספר, סופר וסיפור', בעריכת מנחם מנדל קסטל.
תוכן החוברת הוא ביבליוגרפיה, רשימת כל המאמרים והספרים אשר כתב וחיבר ר"י מונדשיין בימי חייו.
חוברת שלבד מהביבליוגרפיה ה'יבשה' יש בה המון הערות המוסיפות 'רוטב' לתוכן היבש.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' ינואר 31, 2016 10:15 pm
על ידי גימפעל
ארזי ביתר כתב:אשמח לעדכון, האם אכן ניתן לראות.

ייש"כ.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ו' יוני 24, 2016 12:43 pm
על ידי גימפעל
ה'תשורה' מחתונת גאלדמאן-מונדשיין,
88852_news_24062016_8446.pdf
(8.4 MiB) הורד 1180 פעמים


השבוע התקיימה במוסקבה חתונת החתן התמים לוי-יצחק גאלדמאן, בן השליח הרב יהושע-בנימין גאלדמאן מריו דה-ז'נרו עב"ג הכלה חיה מושקא, בת השליח הרב דוד מונדשיין ממוסקבה ● בשמחת החתונה חולקה למשתתפים 'תשורה' מיוחדת שעיקרה סביב דמותו של הרה"ג הרה"ח המקובל הר"ר לוי יצחק - אביו של הרבי.

מתוך ה'פתח דבר' לתשורה:

החתן שי' נושא את שמו של הרה"ג הרה"ח הרב לוי יצחק ז"ל – אביו של כ"ק אדמו"ר זי"ע. כמו כן במשפחת הכלה שזורות במשך כמה דורות דמויותיהם של הרה"ג הרה"ח ר' לוי יצחק והרבנית מרת חנה ז"ל. על כן עיקרה של ‘תשורה' זו הוקדשה לסיקור קשרים אלו עם דמותו הנעלית של הר"ר לוי יצחק.

הקובץ נחלק לשלושה מדורים:

צפונות ה'מפתחות' – מאמר מאלף המתאר את עבודתו של סב הכלה הרה"ח ר' יהושע מונדשיין ע"ה בעריכת הספר ‘תורת לוי יצחק – לקוטי לוי יצחק – מפתחות' ע"פ הוראותיו ועידודיו של כ"ק אדמו"ר זי"ע, בצירוף דברי רקע ומכתבים אותנטיים מאותה תקופה.

למען לא יחסר המזג – הוספנו את המבוא הנכבד לספר ה'מפתחות'.

גוטע פריינט — סקירה מקיפה על קשרי משפחת רסקין, ובראשם זקננו הרה"ח ר' יעקב יוסף רסקין ע"ה, עם הר"ר לוי יצחק, אשר זכו לשמשו באלמא-אטא.

אשכילה בדרך תמים – מכתבי אמונה וחסידות שכתב סב הכלה הרה"ח ר' יהושע מונדשיין ע"ה בתקופת לימודיו בישיבת 'תומכי תמימים' לבחורים שביקשו לטעום את טעמה של חסידות חב"ד.

http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=88852

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ו' ספטמבר 01, 2017 12:37 am
על ידי איש_ספר
מכון כרמים המופקד על עריכת עזבונו של הרי"מ הוציא עתה מתח"י יצירה נאה. דברי ימי התמימים, תולדות ישיבת תו"ת אשר בליובאוויטש לרגל מאה עשרים שנה להקמתה.
מטבע הדברים הדברים מיועדים לחסידי חב"ד שבלא ספק יגלו בספר ענין גדול, אך כמו כל דבר שיצא מפטישו החזק של הרי"מ, הוא מתעלה מפרסום מגזרי לחיבור שכל קורא משכיל מוצא בו טעם. גופו ועיקרו של החיבור ראה אור בעבר בגליון כרם חב"ד השלישי שי"ל בעריכת הרי"מ, ועתה הוא שב ונדפס, מתוקן וכולל תוספות ומסמכים שנצטברו ברבות הימים. רצ"ב תמונת הספר וקובץ מתחילתו. מקריאת הדברים עולה הרושם, כי מגמת העורכים, ככל שידם משגת, להגיש את הדברים כמו היו יוצאים מתח"י כותבם, הרי"מ ז"ל, ברוב דייקנותו ואנינות טעמו. ברוכים יהיו כל העוסקים במלאכה הנכבדה, ברוכים הם וברוך טעמם.
דברי ימי התמימים - הקדמות.pdf
(3.46 MiB) הורד 655 פעמים
דברי ימי התמימים.jpg
דברי ימי התמימים.jpg (139.6 KiB) נצפה 19184 פעמים

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ו' ספטמבר 01, 2017 1:24 am
על ידי סגי נהור
איש_ספר כתב:מכון כרמים המופקד על עריכת עזבונו של הרי"מ הוציא עתה מתח"י יצירה נאה. דברי ימי התמימים, תולדות ישיבת תו"ת אשר בליובאוויטש לרגל מאה עשרים שנה להקמתה.
מטבע הדברים הדברים מיועדים לחסידי חב"ד שבלא ספק יגלו בספר ענין גדול, אך כמו כל דבר שיצא מפטישו החזק של הרי"מ, הוא מתעלה מפרסום מגזרי לחיבור שכל קורא משכיל מוצא בו טעם. גופו ועיקרו של החיבור ראה אור בעבר בגליון כרם חב"ד השלישי שי"ל בעריכת הרי"מ, ועתה הוא שב ונדפס, מתוקן וכולל תוספות ומסמכים שנצטברו ברבות הימים. רצ"ב תמונת הספר וקובץ מתחילתו. מקריאת הדברים עולה הרושם, כי מגמת העורכים, ככל שידם משגת, להגיש את הדברים כמו היו יוצאים מתח"י כותבם, הרי"מ ז"ל, ברוב דייקנותו ואנינות טעמו. ברוכים יהיו כל העוסקים במלאכה הנכבדה, ברוכים הם וברוך טעמם.
דברי ימי התמימים - הקדמות.pdf
דברי ימי התמימים.jpg

למה נפקד מן הספר שמם של עורכיו הנוכחיים במכון כרמים? במלוא הכבוד לאלו שהעניקו "ייעוץ גרפי", שמות העורכים מעניינים יותר...

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ו' ספטמבר 01, 2017 1:28 am
על ידי דרומי
מן הסתם הוא העורך שהוזכר למעלה - מ. מ. ק.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ו' ספטמבר 01, 2017 2:56 am
על ידי איטשע טבריאנער
הקובץ שהועלה פגום. אי"ס, תוכל להעלות שוב?
תודה

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ו' ספטמבר 01, 2017 4:31 am
על ידי מנחם-כהן
הקובץ תקין.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' ספטמבר 03, 2017 10:17 am
על ידי מנחם-כהן

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ו' ספטמבר 08, 2017 2:39 pm
על ידי אלטנוישול
סגי נהור כתב:למה נפקד מן הספר שמם של עורכיו הנוכחיים במכון כרמים? במלוא הכבוד לאלו שהעניקו "ייעוץ גרפי", שמות העורכים מעניינים יותר...


שמא משום כו"כ טעויות דפוס, הגהה ופענוח ר"ת המצויים בו.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ו' ספטמבר 08, 2017 2:42 pm
על ידי דרומי
פעם דיברתי עם ידיד שידעתי בו כי עובד במכון מסויים שהו"ל ספר מסויים, וסיפר לי שהוא עבד על הספר.

שאלתיו למה אין שמו מופיע בספר, ואמר כי זו הראיה הכי גדולה שאכן הוא זה שעבד על כל הספר, מתחילתו ועד סופו כולל ההקדמות למיניהם, ללא תערובת יד אדם נוספת, ולכן לא היה מי שיזכיר את שמו...

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 7:25 pm
על ידי לבי במערב
מחולת המחנים כתב:הבדל פשוט בין חיבור חב"די פנימי, שם בגישה הרשמית עכ"פ קיבלו את מהימנות האגרות מהגניזה החרסונית, לבין חיבור מחקרי מקצועי ובו אמות המידה שונות.

הניסיון המוזר מאת חלק מחסידי חב"ד להצדיק ולאמת שוב ושוב את האגרות המזויפות מהגניזה החרסונית, מעלה גיחוך ושחוק, בפרט שניתן לומר כמעט בוודאות שאף האדמו"ר האחרון מליובאווויטש זצ"ל לא האמין בהן כלל, אלא שלא היה בכוחו לשלול דבר שחותנו זצ"ל האמין בו בכל ליבו.


שקר וכזב!
ולא ייאמן, עד-כמה משוכנעי אמיתת-האקדמיה טובעים בביצתם-העצמית, ואינם טורחים כלל לבדוק (כפי שנדרש מכל חוקר מתחיל), ואפי' מעט, את קביעותיהם הנחרצות - קודם שהנם משלחים אותם בלא רסן ומעצור מעל-גבי המקלדת!
הנה שני מכתבים (ארוכים מעט, אבל שווה קריאה) מכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע בענין זה, שניהם משנת תשי"ד.

[ולא, שאף אחד לא ינסה להגיד כאן שכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל חזר בו מדעתו - כי לא, הוא לא חזר בו!
מי שאומר כך - לא יצאה סברתו מכלל סברות-הכרס ובוודאי שלא הגיעה ולו לכלל השערה (כלשונו של הרי"מ במק"א), באשר אין שום הוכחה לכך, ואין שום סיבה הנראית לעין שיחזור בו ממ"ש במכתביו דלקמן.
להפך - הובאה לעיל עדותו של יצחק רפאל ש"האדמו"ר לא הסכים להתפשר בזה בכי הוא זה". וק"ל].


והנה המכתבים:


מכתב א -

אגרת ב'תצז
[נדפסה בכתב-עת "הספר" (חוב' א, תשי"ד). הוצ' שני' של התמים (ע' 851). אג"ק אדה"ז ע' תעד. אג"ק כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש ח"ח ע' רמט-רנא. המעתיק]

[אד"ר תשי"ד]

... לדידי, שראיתי כשלוש מאות מכתבים אלו אצל כ"ק מו"ח אדמו"ר (חלק מהם לא ניתן רשיון לפרסם), הנה אדרבה בלי שום ספק, אשר התוכן אוטנתי הוא (מלבד לאלה שמאמינים אשר ביאור היותר פשוט של מאורע הוא נס יוצא מדרך הטבע לגמרי, הרי יכולים ג"כ להאמין שע"פ נס נמצא איש באדעסא שיכול הי' לזייף ולמצוץ מאצבעו ולכתוב 300 מכתבים כאלו ואח"כ נתעלם ואיננו), וברצות ה' ויהי' זמן פנוי יותר, הנה בדעתי להו"ל עוד פעם את כל המכתבים שנדפסו ב"התמים" בהוספת מכתבים שהרשה כ"ק מו"ח אדמו"ר להדפיסם אז אלא שנפסקה בינתים הדפסת "התמים" ובתור הקדמה להם לבאר טעמי ונימוקי המכריחים את מסקנתי הנ"ל. ואצטט כאן רק שתי נקודות:
א) ידועים לכל אלה שהיו בזמן הופעת מכתבי הגניזה בדרום רוסיא, היינו בסמיכות לאדעסא וחערסאן, האנשים בעלי שם ובפרט אלו שהיתה להם ידיעה בתולדות החסידות ותורתה, וביניהם לא הי' אף אחד שמוכשר הי' וגם יכול הי' לכתוב מכתבים כאלו מצוצים מאצבעו.
ב) להשיג בזמן ההוא, בלבול המדינות הגדול ושעת חירום בקישור בין מדינה לחברתה, קלף כזה שעליו נכתבו המכתבים, הי' כמעט דבר בלתי אפשרי.
רוב קושיות אלו המפקפקים באמיתת המכתבים יסודם בזה שמצאו בהם כמה סתירות בתאריכי המכתבים וכו'. היינו בטעיות התלויות רובם ככולם באות ותיבה אחת, ולפעמים השמטת תיבות וכו'. והנה מי שעסק פעם בהעתקת מכתבים ובפרט כשנעשות בהחפזה (לדאבוני ידוע לי זה ע"י שמגיה אני חלק חשוב של המאמרים וספרים הנדפסים ע"י הוצאתנו) הרי גם במעתיק טוב - לכה"פ 5 אחוז של השורות יש בהם טעיות אחרי העתקה הראשונה ומגיהים פעם שני' ושלישית. וכנ"ל - זהו במעתיק היותר טוב.
לאידך גיסא - מזייף הרוצה לזייף ולמכור אח"כ את המכתבים לאחד מבתי האדמו"רים, היינו לאלו שיש להם ידיעה בקורות ימי החסידות ותורתה הרי בודאי ידייק ויגיה כמה פעמים, כיון שיחשוש שאם ימצאו טעויות כאלו יגלה קלונו ברבים ויפסיד את כל העסק שלו. ולכן מציאות הטעויות הנ"ל (לאחר שננכה מהם הטעיות שנתוספו ע"י הבחור הזעצער של "התמים") הן אדרבה הוכחה שהמכ' לא נכתבו ע"י מזייף שרצה למוכרם אח"כ בכסף מלא למבינים במקצוע זה ובמילא דרושה היתה לו זהירות יתירה ביותר, כ"א אדרבה שנכתבו ע"י מעתיק בשביל אנשים כאלו שאין להם ידיעה אלא בחיצוניות המכתבים בלבד. וזוהי הוכחה נוספת למסקנת כ"ק מו"ח אדמו"ר, אשר כנראה שמעה מפי אביו האדמו"ר, אשר: א) בל"ס התוכן הוא אותנתי. ב) ונעתק מכתב ידם של אלו שיד ושם להם וידיעה עמוקה בתורת החסידות וגם הקבלה.
עוד נקודה אחת וגם היא לדעתי מחלטת מסקנת כ"ק מו"ח אדמו"ר, והיא - אשר מי שראה מאות מכתבים אלו בבת אחת - שבאופן כזה הביאו אותם למכירה לב"כ ליובאוויטש - לא הי' מקום כלל לדיעה שזהו גוף כתי"ק, כיון שבכולם הכתב וכן הקלף הי' דומה בכל הפרטים. ומזייף שרצה לעשות זיופו באופן כזה יכול הי' לקוות למצוא קונה רק בין כאלו שאין להם חוש של בקורת ושכל בריא פשוט.
נוסף על כהנ"ל - הנה בחלק המכתבים שלא נתפרסמו היו קמיעות, אותיות עם תגין ונקודות שונות - וכמו ששמעתי מכ"ק מו"ח אדמו"ר, הנה נמצא בהם וכן גם בהמכתבים שנתפרסמו ענינים שלא נודעו ברבים כ"א באו במסורה רבי מפי רבי מאדמו"ר הזקן עד לאדמו"ר אביו של כ"ק מו"ח אדמו"ר.
לא באתי בזה אלא בנקודות כלליות, אבל לדעתי גם הן מספיקות לא לבד לדחות את הטענות במאמר הנ"ל ושלפניו, אלא גם להכריח מסקנא הפכית לגמרי והמתקבלת ביותר:
דבר ברור, אשר האדמו"ר מרוזין זצ"ל הי' אסור (לעת עתה עוד לא נמצאו חוקרים "מדעים" המכחישים את זה, אף שנמצא חוקר ידוע ומפורסם בפולין שבא ל"מסקנא מדעית מוחלטת" אשר הבעש"ט - לא הי' ולא נברא), במאסר קשה כהנ"ל היו מחרימים הכתבים שנמצאו ברשות הנאסר, בודאי היו אצל אדמו"ר מרוזין כתי"ק של בני דורו ודורות הסמוכים לו מלפניו וספרים וחפצים החביבים עליו כי באו אליו בירושה וכיו"ב - אם מעט או הרבה; בודאי כשנמצא האדמו"ר במקום בטוח רצה וחפש אופנים איך לקבל הכתבים וכו' הנ"ל בחזרה. ברור שלא הי' יכול להשיגם בהשתדלות גלוי' אצל הממשלה כיון שברח ממאסרו - ולא נשאר אלא הדרך דאופנים חשאים. אם עלתה ביד המשתדלים בזה לשחד באיזה אופן את הפקידים השייכים לזה - מה היו עושים הפקידים כדי לפשר את הדבר ולמעט, עכ"פ את האפשריות אשר חוקרי הממשלה יגלו החזרת הכתבים לבעליהם? היותר פשוט - להניח במקומם מכתבים אשר עכ"פ בחיצוניותם במראיהם, מספרם וכו' יתאימו לגוכתי"ק שנלקחו. מובן אשר כ"ז לא היו יכולים לעשות במנוחה גמורה באריכות זמן וכו', ובמילא לא הי' מקום להגה"ה מדויקת, וגם לא ראו נחיצות בזה, כיון שהמחליפים וגם המבקרים שחששו מאתם היו מבינים רוסית יותר מאשר חסידות. כן מובן אשר העתקת המכתבים היתה על קלף או נייר של זמן החילוף ולא של זמן הכתיבה, ובפרט שבתקופה ההיא לא ידעו על אפשריות בחינת הקלף לברר מתי נעבד.
מ. שניאורסאהן

מכתב שני (המשך לראשון) -


אגרת ב'תרמח
[נדפסה ב"הספר" (תשט"ו). בהוצ' שני' של "התמים" (ע' 852). אג"ק אדה"ז ע' תעו. אג"ק כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש ח"ט ע' לא-לד. והיא בהמשך לאגרת דלעיל, שנדפסה שם ח"ח אגרת ב'תצז (ע' רמט-רנא). המעתיק]

[י"ג אייר תשי"ד]

... ובהמשך לענין מכתבי הגניזה, הנה אף שאין הזמן גרמא לבוא באריכות הדרושה ובפרטיות, בכ"ז אענה על איזה נקודות, והן:
רובם המכריע של מכתבי וכ"י הגניזה נכתב על קלף ולא על נייר. וכוונתי ב"רובם המכריע" אינו לקצת יותר מחצי אלא להרבה יותר משלשה רביעים.
המכתבים שנדפסו בקובץ "התמים", הנה מובן שלהמסדר בדפוס (הזעצער) לא נתנו מכתבי הגניזה עצמם אלא העתקתם. והיתה מוכנת מלפני כמה שנים, והעתקה זו נעשתה ע"י אברך ד.י. הי"ד בריגא, אשר הי' ירא שמים בל לא דייקן, ובפרט בענינים שלא תפסו מקום כ"כ אצל החסידים כמו התאריכים וכיו"ב.
בנוגע לסגנון המכתבים. הנה נפלאת הטענה, "שכולם נכתבו בסגנון אחד ממש". כי הנחה זו מופרכת לגמרי מעיקרא כיון שבין הכתבים ישנם: סיפורי מעשיות, צוואות, פ"נ, קבלות וכו' וכו' ואי אפשר לכ"ז שיהי' בסגנון אחד ועוד להוסיף בזה מלת "ממש". ואולי הכוונה להמכתבים ממש שבהם. וגם בזה לא יצדק הטוען, כי אחדים מהמכתבים נדפסו עשיריות שנים קודם גילוי גניזה זו ונמצאים ג"כ במכתבי הגניזה, וא"כ מובן שאדרבה, אלו האומרים שכל הגניזה מזויפת, הרי א"א שיהי' הסגנון שוה בין המכתבים שנדפסו ואמיתתם בלי ספק ואותם שזויפו גם התוכן וגם הלשון לפ"ד הטוענים. מובן מעצמו שיש שיווי ביניהם ובפרט בין חסידים לרבותיהם, שמשתדלים בסגנון מכתביהם והליכותיהם בכלל, להדמות לרבם. וכבר ידוע הצחות בזה, ע"פ מרז"ל (סוטה י"א ע"א): אחרי ה' אלקיכם תלכו - וכי אפשר לו לאדם להלך אחר שכינה וכו', משא"כ תלמיד אחר רבו. ודוגמא אופינית בזה הוא מהידוע, שמעתיקים של כתבים ומאמרי דא"ח לדורותיהם השתדלו לחקות בכתב ידם את כתב ידו של הרבי, עד שלפעמים תכופות הנה גם מבלי לעיין בגוף המאמר, יש להכיר מכתב-היד עצמו, אם הי' זה מעתיק בדורו של אדמו"ר האמצעי או אדמו"ר הצמח צדק וכו'.
במה שהעירו שנמצאו כו"כ שגיאות. הנה כבר כתבתי (במכתבי מאדר א' תשי"ד) אשר אם רק נכונה ההשערה שנעתקו המכתבים מגוף כתבי-היד בשביל פקידי הממשלה הצארית, ובמילא נעשה הדבר בחפזון ולא דוקא ע"י מעתיקים מומחים וביותר שכנ"ל חסידים לא הקפידו מעולם על התאריכים, הרי אין פלא על רובא דרובא של השגיאות שנפלו. ובמכש"כ ממעתיק עתה מכת"י, שקודם ההגהה ישנו אחוז גדול של שגיאות, ובפרט אם מעתיק מכת"י מסולסל שאות אחת נמשכת לחברתה וכו', ובפרטי פרטיות אם המעתיק רוצה לפרש את הראשי תיבות וגם זה עושה בחפזון, אשר עי"ז יגדל לא רק מספר השגיאות אלא גם סוג השגיאות (ויבקשו נא את מי שהוא שאינו מומחה להעתיק מבלי אריכות זמן אחד מגוף כי"ק דזמן ההוא, כמו מכתב הבעש"ט או הרה"צ כו' הרמ"מ מהורודוק שנדפסו בקובץ "התמים" (חוברת א' וב') ויבחנו נא אח"כ את השגיאות שיהיו אצלו!). ובפרט שבנדון דידן, ע"פ השערה הנ"ל, לא הקפידו מלכתחילה על הדיון מההעתקה.
ע"פ השערה הנ"ל שההעתקה מגוף הכ"י נעשתה בשביל אנשי הממשלה בכדי ובמטרה להטעותם שזהו הכ"י, במילא מובן מפני מה מראם החיצוני הי' מוכרח להיות כשל אגרות מקוריות, וכן כמעט על כל אחד ואחד מעבר לדף באה הכתובת ברוסית של הפקיד. מפני מה האחוז של מכתבים תוכניים הוא קטן כ"כ ובפרט מכתבים בדברי תורה כו'? - קושיא זו מתורצת במכתב כ"ק מו"ח אדמו"ר זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע אודות מכתבי הגניזה בקובץ "התמים" חוברת א' - וז"ל בסיום מכתבו: "ישנם דברים כאלו כמו עניני קבלה מעשית צרופי שמות והדומה לזה ענינים עמוקים בקבלה שא"א למסרם רק ע"י כו'" [קטע זה הושמט ב"אגרות בעל התניא ובני דורו" וכן גם הקטע העיקרי שבמכתב כ"ק מו"ח אדמו"ר בו כותב דעת אביו לאחר בקורת "כל הכ"י וקריאת כל סיפורי המעשיות והכתבים, הפליג בשבחם וגילה דעתו הק', אשר כל הכתבים והמכתבים הם רק העתקות וכו', אבל תוכן הכתבים והמכתבים אמיתי הוא. ואם המצא תמצא איזו סתירת דברים קלי ערך הם לגבי הפלאת תוכנם ואינם אלא שגגת המעתיקים" עכ"ל].
ובמילא לא לפלא שאחוז מכתבים תוכניים קטן הוא לגבי מכתבים האחרים כיון שכהנ"ל לא נמסרו להדפיסם בקובץ "התמים".
מי שיש לו ידיעה קלה ביותר בהנהגת נשיאי החסידים בדורות ההם, יודע הוא אשר לא כתבו את תורתם. ואדרבה נזהרו מלכתוב מפני כו"כ טעמים, ורק במקרה יוצא מן הכלל ביותר, וכשלא הי' באפשרי לאמר המענה בע"פ, באו בכתובים בזה, וגם אז רק בקיצור נמרץ. וכל המקשה, מפני מה בין כתבי אחד הנשיאים והאדמו"רים בדורות שעברו נמצא אחוז קטן ביותר של דברי תורה וכו', הרי אין זה אלא הוראה שאין לו דיעה כלל בהנהגתם. ולא עוד אלא שאפילו בזמן כ"ק מו"ח אדמו"ר ואביו כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, שענו לשואליהם דבר גם בענינים דנגלה דתורה ובתורת החסידות הרבה יותר מנשיאי חב"ד שלפניהם, ועאכו"כ מהאדמו"רים בדורו של הבעש"ט והרב המגיד, וארכיונם נשמר וידוע ברור שזהו כתב ידם או העתקה מגוף כת"י, הנה בכ"ז אחוז קטן הנם המכתבים בד"ת וכו'. והוא מובן, כיון שמרובים צרכי עמך וכו', הרי רבו יותר ממרחק השואלים בענינים גשמיים או מבקשים ברכה וכו', מאשר השואלים בד"ת, בנגלה ובתורת החסידות, אשר רובם ככולם היו שואלים אותם בע"פ, כשהיו נוסעים להאדמו"רים לרגלים ולמועדים ונכנסים אז ליחידות כיון שאין שאלות אלו ענין דחוף שא"א לחכות בפתרונן איזה שבועות וחדשים.
מה שכמה מהכתבים נחתמים בצירוף שם האם כמו בפ"נ ולא בצירוף שם האב? מי שיש לו ידיעה במנהגי החסידים בכתבם לרבם יודע, אשר לפעמים תכופות ביותר חותמים בצירוף שם האם ואפילו במכתבים ולא דוקא בפ"נ.
ההנחה, שאם רק יוכיחו שמכתב אחד מזויף ה"ז הוכחה גמורה שכל הגניזה מזויפת - הנה פשיטא שהנחה זו מופרכת מעיקרא. כי א"כ הרי אפשר להוכיח זיוף של כל ספרינו ח"ו על היסוד שנמצאו בהם טעויות הדפוס ונמצאות הוספות מזמן מאוחר וכו'. והרי ידוע, שבש"ס יש הוספות מרבנן סבוראי ועד"ז בכמה מהספרים שלאח"ז.
ואדרבה אם ימצאו בין המכתבים ואפילו רק מכתב אחד שהי' ידוע במסורה סודית רבי מפי רבי, הרי אין זה ענין שיכול מי שהוא לזייף ולהמציא כסומא בארובה וצ"ל שהעתיקו מגוף כת"י אלו שידעו ממסורה סודית זו. ואין נ"מ אם זהו צרופי שמות, או עניני קבלה עמוקים, השבעת מלאכים וכו', ככל הדברים והסוגים שמונה אותם כ"ק מו"ח אדמו"ר במכתבו הנ"ל. ויש לתמוה שנעלם "המזייף", ואיננו וגם לא נודע לפני זה, הנה בעיני פלא הדבר ביותר, כי בכדי לזייף מכתבים אפילו רק אלו שנדפסו ועאכו"כ אלו שלא נדפסו, שכפי המבואר במכתב כ"ק מו"ח אדמו"ר הנ"ל למדו אביו כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב הרבה פעמים והפליג בשבחם, הרי צריך להיות לא רק בעל כשרון של זיוף אלא גם בעל ידיעה חשובה בעניני קבלה וחסידות, נוסף על ידיעה פנימית ביחסי האדמו"רים אחד לחבירו ובני ביתם הנזכרים במכתבים. ופלא גדול שאיש בעל כשרונות כאלו לא יפרסם מה שהוא בשנים שלפני גילוי הגניזה ולא אחרי כן. והרי כבר ידוע בדורות שעברו, כשפקפקו במחברו של איזה ספר, הרי הסבירו ג"כ את מי יש לחשוד בחיבורו של ספר או כתב וראוי לכך מפני ידיעותיו. ולמותר להזכיר אשר בנוגע ל"הזהר" הזכירו את שם הר"מ דיליאן. בנוגע לכמה תשובות הראשונים הנה החליפו את הרמב"ן והרשב"א והריטב"א זה בזה וכו'. וכן גם בדורות האחרונים, בהנוגע לשו"ת "בשמים ראש", המצבות שמצאו בקרים, הירושלמי ס' קדשים וכו' וכו' והאריכות בדבר הפשוט אך למותר.
תקנה היתה מלפנים שלא ידפיסו ספרים - יהי' מי שיהי' המחבר - מבלי הסכמות, והטעם פשוט, כי כל בן אדם עלול לטעות, ועל כל פשעים ושגיאות תכסה אהבת עצמו והאמונה בשכל עצמו. ואפילו גדולי ישראל וחד-בדרא אמיתיים (סנה' ז' ע"ב) היו מתייעצים ושואלים חוו"ד אחרים קודם שיפסקו פסק דין.
ובדורנו עלוב זה, אין צורך כבר בהסכמות, וכל הרוצה אומר, אשר גם הוא ביכלתו להיות דן יחידי, במקצוע שלו בודאי, ואם המקצוע אינו שלו - הרי הוא משער השערות ועל פיהן יקום דבר. והמדפיס מדפיס והקורא מחליט, שאין אחר מעשה דפוס ולא כלום.
הרבי ממונקאטש - בעהמ"ס "מנחת אלעזר" ועוד - אשר בסופה וסערה היתה דרכו ולא ניחת מביטויים חריפים וכו' בכתבו ע"ד כללות מכתבי גניזה זו כותב בזהירות ידועה: "ידי זרים המזייפים שלטו בהם", "השמר והזהר מבלי תאמין בם", "המכתבים האלו החשודים בזיוף" (דברי תורה מהדורא ה', ס"ט).
כ"ק מו"ח אדמו"ר מודיע החלטת אביו, לאחר שבחנו כל כתבי הגניזה (מלבד מכתבים בודדים שבאו לאחרים) במשך כמה חדשים, אשר תוכן הכתבים והמכתבים אמיתי הוא והסתירות שימצאו קלות ערך הן לגבי הפלאת תוכנם.
והם היחידים שראו את חלק כתבי גניזה זו שתוכנם: עניני קבלה, כינויים שונים משמותיו של הקב"ה, שמות מלאכים ושירתם, צירופי שמות והשבעתן ועוד.
ואף על פי כן הנה כותב בעל "אגרות בעל התניא ובני דורו": "שכולם (החוקרים בדבר אמיתות הכתבים) לא נחתו לבדיקה כללית ויסודית של תוכן הכתבים. והגעתי למסקנה שכל (!!!) מכתבי הגניזה שראו אור הדפוס הנם מזוייפים. ומהם שנדפסו והופצו גם בהסכמתם של גדולי ישראל שטעו בזה".
ומי קורא תמים שיטיל ספק בוודאות פשוטה כזו?
מ. שניאורסאהן

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 7:43 pm
על ידי לבי במערב
אמנם, - ויתכן כי למאן-דהו ישמע זה כהסתייגות קלה מהאמור בהודעתי הקודמת - מצינו שכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל אינו מתעלם מהמציאות [שיש המפקפקים באמינות מכתבי הגניזה (ודבריהם אף התקבלו בקרב כו"כ)], ולכן במכתבו לרמ"י גודמן (מיום י"ג סיון ה'תש"י - אג"ק ח"ג ע' שטו) מציין ל"מכתבי הגניזה שנדפסו בהתמים", ומוסיף - במוסגר - "שסומך עליהם כיון שמביאם בספרו ע' 21".

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 7:44 pm
על ידי לבי במערב
במחכ"ת הרב אי"ס, עם כל הכבוד:
כשהרי"מ "העז" לכתוב על הגר"א שהפסוק "כי השחד יעור עיני פקחים" שייך (גם) בו - נזעקת וכתבת "תהא מיתתו כפרתו" - אבל על כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ נ"ע מליובאוויטש, גאון עולם [גם אם גאונותו לא באה לידי ביטוי בכתובים - כהודעת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל במכתב השני שהובא לעיל -, ומ"מ יש לזה יותר מידיים], מותר לומר שלא נזהר (ח"ו, עפרא לפומי') בקיום הציווי "מדבר שקר תרחק" (עפ"ל)!!!
ועוד קם הנך ו"מלביש" מלים אלו בפיו של הרי"מ, כשלצערו-צערנו אין הוא יכול עתה להגיב ע"כ!

איני יודע עד כמה נכונה טענתכם שלא האמין בסיפורי כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ נ"ע -
הדבר ודאי, שאם לחשוב "ח"ו" על הגר"א, ש"טעה" לפי שהיו עיניו סומות מפני דבר שהתורה מעידה עליו שהוא מסמא, ואפי' עיני חכמים ופקחים,
- שהתורה קובעת שהם חכמים ופקחים, היינו שהם חכמים ופקחים ע"פ תורה ופסק הלכה, שהוא אמת לאמתו כידוע -
וכידוע שהיו כו"כ מעשים עד"ז, ה"ז "לוקה במינות" (כלשון א' הכותבים כאן),
לחשוב על כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ נ"ע, ציס"ע וגאון אמיתי, שבגלל "יסוריו" בשבתו בכלא הסובייטי - ח"ו שינה בכהוא זה מן האמת הצרופה, עפ"ל (ואין להאריך בנמבזות הטענות שהועלו כאן, שבאמת אינן שווות התיחסות), ה"ז "מין גמור".

הנני קורא למערכת: אנא, גם אם אתם משתייכים לצד הליטאי של המפה - "גם" בחסידים אסור לפגוע!
ומה יאמרו על כגון זה צעירי הצאן, אשר בראותם לכהדר"ג אי"ס שליט"א מוחק הודעותיהם, שיש בהם מן החציפות לגדולי ישראל (האמיתיים!) מהצד הליטאי - "עד שאתה נוטל קיסם מבין שינינו, טול קורה מבין עיניך"?!
אי"ס, אנא מחוק הודעותיך המחוצפות ומחצפות אחרים.
ו"כל המזכה את הרבים - אין חטא בא על-ידו". פעמים, ו"זיכוי הרבים" - הוא דוקא במניעת החטאתם. אנא!

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 9:02 pm
על ידי שש ושמח
[אני מקווה שימחקו את ההודעה שמעלי יחד עם הודעתי]
האשמת הגר"א זי"ע בנטילת שוחד [או קבלת הדבר כאפשרות העולה על הדעת], והבאת "ראיה" ממה שאמרה התורה שהשוחד יעוור עיני חכמים, הם דוגמא אופיינית לרשעות וטפשות שוברות שיאים. וכשכל זה מעורב בהטפת מוסר לאחרים זה בכלל משהו שלא מעלמא הדין. כל הדיון בזה מיותר לגמרי, גם אם תציין לעשרות "אג"ק" ומאמרים באוהל הבעש"ט.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 9:39 pm
על ידי מעט דבש
ועוד משהו קטן:
לפני שמגיבים על משהו, ובפרט אם מגיבים בחריפות, מומלץ לשים לב על מה מגיבים.

התגובה שנאמר בה שלקה במינות, לא היתה ביחס לגר"א כלל. דוק ותשכח.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' אוקטובר 18, 2017 9:49 pm
על ידי מעט דבש
אמונה ובטחון - התורה האמינה לדיין 1.PNG
אמונה ובטחון - התורה האמינה לדיין 1.PNG (47.15 KiB) נצפה 18247 פעמים


אמונה ובטחון - התורה האמינה לדיין 2.PNG
אמונה ובטחון - התורה האמינה לדיין 2.PNG (102.28 KiB) נצפה 18247 פעמים

יומן הרב יהושע מונדשיין תשכ"ז-ח

פורסם: ש' אוקטובר 13, 2018 9:16 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
"יומן אישי מהנעשה בחצרות־קדשנו, שרשם סב הכלה הרה"ת ר׳ יהושע מונדשיין ע"ה במהלך שנת לימודיו במקום.
ביומנו ניכרת ההקפדה לרשום את הנהגותיו והליכותיו של כ"ק אדמו"ר זי"ע מתוך דיוק רב, תוך השוואה למקורות שונים בספה"ק.
מנהגים רבים שתועדו ביומנו זה תפסו להם מקום ברבות השנים בספרו ׳אוצר מנהגי חב"ד׳."

"טבעו של יומן אישי שנכתב בסגנון מקוצר ומרומז הנהיר בעיקר לכותב עצמו. ומכל מקום,
שמרנו על סגנונו המקורי של הכותב, אך הוספנו אי־אלו הערות בשולי־הגליון.
הבהרותיו והערותיו של הכותב – ששולבו על ידו שנים רבות לאחר כתיבת היומן מוסגרות כאן בחצאי ריבוע.
בנוסף שולבו כמה תוספות יקרי ערך, שחלקם מתפרסמים כאן לראשונה."
יומן מונדשיין.pdf
(3.92 MiB) הורד 540 פעמים

מכתב להרד"צ הילמן בעמ' 67

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' יוני 21, 2020 9:16 pm
על ידי א איד
אכן זו הקפצה, אך מכיוון שנכתבו כאן דברי שוא ושקר על נשוא האשכול, ושמא יבואו אח"כ וישיחו בגנותו ובגנות חסידי חב"ד, ראיתי צורך להגיב.
א. קראתי ושניתי ושלשתי דבריו בכרם חב"ד ח"ד (שלא זכינו שיהי' באוצר...) – ולא נכתב שם כלל וכלל שמלחמת הגר"א בחסידים הייתה מחמת כסף הקהל וכו' – ח"ו וח"ו! ואדרבה: כותב שם בפירוש שע"פ דין תורה – מכיוון שהעדי שקר היו נאמנים בעיניו – הי' חייב לעשות מה שעשה (ואולי אמר או כתב כן בפרטיות להרב אי"ס, אבל בפירסומיו כתב להיפך).
ואם על זה גופא יצא הקצף – איך הגר"א טעה – אין תלונתו אלא על כ"ק רבינו הגדול בעל התניא שכתב בפירוש כדברים האלה (וגם רדצ"ה הודה להם במכתבו הידוע על ס' הגאון).
ב. מקור הטעות – כנראה – ממ"ש רי"מ בנוגע למחלוקת על הראב"ד דווילנא, שהפרנסים נלחמו בו ומיררו חייו בעלילות שקר, ועל כך שאל: מדוע לא עצרם הגר"א, והשיב בשניים: א. שלא ידע מכל המחלוקת כיוון שהי' ספון בחדרו ושקוע בלימוד התורה; ב. כיוון שידע שמחאתו תגרום להפסקת הסיוע ללומדי תורה, וכפי שלא נידו את תודוס איש רומי (ולמה הכניס עניין זה בספרו המדבר על מחלוקת חסו"מ – ע"מ להראות את כל תוקף וחוזק הפרנסים אז).
ג. דבר זה אכן לא קשור לנשוא האשכול – אך מכיוון שמשמע כאן מכמה כביכול חסידי חב"ד מזלזלים בכבוד הגר"א – אעתיק כמה לשונות מרשימתו הידועה של כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ 'דברי ימי חיי אדמו"ר הזקן' (המכונה מחוץ לחב"ד: 'דברי הימים ההם') על הגר"א:
"שקד בלימודו בהתמדה מופלגת מאין כמוה – עשרים שעות במעל"ע – תורתו יראתו ותמימותו היו אומנותו, ואף שמגודל ענותנותו לא חפץ בנשיאות, ואפילו ברבנות, בכל זה הוכרח לקבל עטרת הדרכת הקהלה ובית הראב"ד אשר הענינים העיקריים יהיו נחתכים על פיו" "גודל גאונותו בתורה ובקיאותו הנפלאה במקרא משנה וגמרא בבלי וירושלמי מדרשים וזהר הקדוש, וכל ספרי קבלה מחקר ומוסר" "ומרגלא בפומי' קדישא" "עדתו הקדושה של הגר"א" "בגודל צדקתו ותמימותו" (ע' ז) "מבלי התחשב עם חולשתו הגדולה לא פסק פומי' מגירסא בכל השיעורים הקבועים שלו בנגלה ובנסתר בעל פה, ותלמידיו הגאונים החזיקו במשמרת הקדש איש איש במועדו כפי שעלה בגורלו" (ע' מח).
וכן חתנו כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש פלפל בדבריו כמ"פ וקרא לו "מגדולי ישראל".
וכן היא גם המסורה אצל גדולי החסידים בשם כ"ק אדמו"ר הזקן:
"רב בישראל דרוש שיהי' תחת ידו שו"ע עם ביאור הגר"א" (רשימות דברים ע' 94 – השווה לדברי רא"צ כהן שהביא הרב אי"ס).
"הוא יתעטף בדפי התורה שלמד לשמה והס"מ יברח ממנו ת"ק פרסא על ת"ק פרסא" (אלה תולדות פרץ ע' 628).
ודי בזה (אמת שלא הסכימו עם שיטתו ועם דרך לימודו, כמו גם לא העמידוהו בשורה אחת עם משה רבינו (כדברי החזו"א) או שחששו לחלוק על דבריו (כמנהג ליטא המובא באגרת כ"ק אדמו"ר הזקן) – אך זלזול בכבודו – לא הי' מעולם!).

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' יוני 21, 2020 9:47 pm
על ידי לבי במערב
דפח"ח.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ב' ספטמבר 14, 2020 10:34 am
על ידי פלוריש
בשבוע שעבר נפטר אחיו, הרב פרופ' אהרן מונדשיין ז"ל.
כתב מאמרים וספרים על רבי אברהם ן' עזרא,
והוציא לאור את סיכומיו משיעורי הרב הנזיר על אורות הקודש
(בנו, הרב פנחס, הוא דיין בביה"ד בנתניה ור"מ במרכז הרב. מחבר 'שערי עיון' על הש"ס שנמצאים באוצר)

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ג' נובמבר 03, 2020 11:50 am
על ידי חד ברנש
אחת התכתובות שבין ר"י מונדשיין לר"ש אשכנזי:
מונד111.jpg
מונד111.jpg (42.01 KiB) נצפה 12077 פעמים

מונד112.jpg
מונד112.jpg (45.22 KiB) נצפה 12077 פעמים

Re: הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ג' נובמבר 03, 2020 3:48 pm
על ידי אותה אבקש
ישנו פירוש 'כתם אופיר' מהרה"ק מקאמארנא זי"ע, בשנים האחרונות נדפס כספר בפנ"ע.

Re: הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ג' נובמבר 03, 2020 3:56 pm
על ידי איש_ספר
יש באוצר ספר שלם, שכחתי את שמו, תהלים, עם הדגשת כל התיבות המשמשות כשמות ספרים !

Re: הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ג' נובמבר 03, 2020 4:34 pm
על ידי חד ברנש
אי"ס,
מעניין ביותר. נקווה שתיזכר במהרה בשם הספר.