עמוד 5 מתוך 7

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ג' יולי 27, 2021 4:24 am
על ידי לבי במערב
ונתנו ידידים כתב:האם מיירי בבחור שלמד אצלו?
[כפי שכבר נכתב:] אכן כן.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ה' אוגוסט 05, 2021 11:38 am
על ידי זאינץ
בעלון ׳כי קרוב׳ של השבוע הם פרסמו התנצלות והבהרה על מה שהיה נדמה כפגיעה כביכול בהר׳׳א מבעלזא זצוק׳׳ל[שו׳׳ר והוא כבר מה שפורסם בהמועדים בחסידות שהעלה הרב חרסון בקישור].

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: א' אוגוסט 08, 2021 9:06 pm
על ידי דרומי
בהתקרב יום ה'שלושים' אני נזכר שבעת סעודת שבת בביתו התגלגלה השיחה לספר 'חיים גראביצר'.

הוא דיבר בביקורת על הספר, ואמר שהספר בכללותו בא להביע נקודה אחת - שחסידות זה 'פנטזיה' (זו המלה שהשתמש בה), כלומר, שאין קיום מעשי לחיים לפי החסידות ואי אפשר להחזיק כך בעולם. והאריך בשלילת מחשבה זו כיד ה' הטובה עליו.

[בין הדברים, איני זוכר בדיוק אך בערך, הזכיר באירוניה את ירידת הדורות ואת התמעטות בעלי הדעת היודעים להבחין בין תכלת לקלא אילן. ואז הפטיר שעוד עלול לבוא מצב שבו כשמישהו ירצה 'לחשוב חסידות' הוא יקח את הספר 'חיים גראביצר'... בשעתו כבחור תמים יחסית זכורה לי הפליאה שאחזה בי לנוכח משפט זה, והיה נראה לי גוזמא נוראית].

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ב' אוגוסט 09, 2021 12:40 pm
על ידי יינן
דרומי כתב:כתבתי לעיל שבעיתון 'כפר חב"ד' שהופיע לקראת יו"ד שבט תש"ס הופיע 'מסה' ארוכה מאוד מאת ר' יואל ובה הוא מביע את כל 'השקפתו' האקטואלית.

אחד הראיונות הכי מוצלחים שעשו איתו, ובזמנו לא רק ששמרתי על זה, גם צילמתי לעצמי את הראיון וקראתי אותו יותר מפעם אחת

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ב' אוגוסט 09, 2021 3:36 pm
על ידי לבי במערב
יינן כתב:ומזה יש ללמוד וכו'.
כדאי לא להגזים... מסתבר שמדובר בתקופות שונות בחייו.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ב' אוגוסט 09, 2021 6:08 pm
על ידי דרומי
יש"כ להנהלת הפורום על התיקון!

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ב' אוגוסט 09, 2021 6:09 pm
על ידי פלוריש
לפי הדמות של ר' יואל שאני מכיר, מסופקני האם הוא יכול להכנס לדמות ולהבין את הספר חיים גרביצר. הרי זה ספר שמתאר אדם שלבו רועש וגועש והוא חווה עקב כך ניסיונות ותהפוכות. רי"כ לא נגלה לנו בתור דמות של לבטים פנימיים ומשברים, לכן הוא רק מבין את הספר, בשונה מאדם שקורא ופוגש שם את עצמו.
אא"כ יש לו ביקורת על דרך ההתמודדות שמוצגת שם גם לאדם עם נפש של "נופל" (או מסוגל להיות נופל). מה שאולי עולה ממה שהביא יינן מהרב אלאשווילי

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 6:20 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
דרומי כתב:בהתקרב יום ה'שלושים' אני נזכר שבעת סעודת שבת בביתו התגלגלה השיחה לספר 'חיים גראביצר'.

הוא דיבר בביקורת על הספר, ואמר שהספר בכללותו בא להביע נקודה אחת - שחסידות זה 'פנטזיה' (זו המלה שהשתמש בה), כלומר, שאין קיום מעשי לחיים לפי החסידות ואי אפשר להחזיק כך בעולם. והאריך בשלילת מחשבה זו כיד ה' הטובה עליו.

[בין הדברים, איני זוכר בדיוק אך בערך, הזכיר באירוניה את ירידת הדורות ואת התמעטות בעלי הדעת היודעים להבחין בין תכלת לקלא אילן. ואז הפטיר שעוד עלול לבוא מצב שבו כשמישהו ירצה 'לחשוב חסידות' הוא יקח את הספר 'חיים גראביצר'... בשעתו כבחור תמים יחסית זכורה לי הפליאה שאחזה בי לנוכח משפט זה, והיה נראה לי גוזמא נוראית].

היסוד של 'חיים גראביצר' אינו קשור לפנטזיה. היסוד הגדול של הספר ההוא בא לחלק בין דרך עלייה בסולם להתכלית בעצמה. אמנם הוא כתב את הספר מנקודת מבט אישי, לא דתי, ע"כ הוסיף עוד פרטים.

הוא טוען שהאדם השואף לגדלות אמיתית ורוצה להגיע לפסגת המעלה, ומשתמש עם דרכים מדרכים שונים, צריך לידע בברירורת שאין כזה דבר. אין שום דרך שיש לה הכח לבטל את כל הבעיות ולהסיע לפסגת המעלה, לכולם יש חסרון ובסופו של דבר יתאכזב. הגם שתמיד מציבים לפנינו שאיפה מושלמת, מ"מ בד בבד צריכים לדעת שהכל אינו אלא שאיפה, לא יעד אמיתי.
הגיבור של הסיפור חשב שהגיע לראש ההר בענין 'אין עוד מלבדו', ולא הפריע לו שום דבר מעוה"ז, אף לא פטירת בנו יקירו. אמנם מיד אחרי הרצוא הגיע השוב, וראה שאכן הרגיש משהו ולא הצליח לגמרי. אז הלך לבדוק בשאר מקומות בעולם, הלך להמשכילים והגויים, לחסידי 'פולין' ולמתנגדים, ולא מצא מנוח. אצל חסידי 'פולין' לא סבל את המופתים וההתעסקות עם מה שהסתכל עליהם כזוטות. אצל המתנגדים מצא מנוח, עד שראה שבענין הקאנטוניסטים אינם עושים מאומה, ובחור מצטיין שהיה יתום מהוריו נשלח לארץ גזירה על ידי ראשי העיר הרשעים.
או אז חזר לחב"ד, בראותו ששלימות אמיתית בלא"ה לא ימצא בשום מקום, ע"כ יישאר במקומו. אמנם נשאר במקומו מתו עניוות והבנה שאין שלימות בעולם חסר, ואין לו במה להתגאות בהיותו חב"דניק מעל חכמי שאר הדרכים.

הסיפור הגדול עב כרס הזה נאמר ע"י הקוצקער בכמה מלים ספורות ' מה שהגיד כ"ק זקיני האדמו"ר הגדול זצללה"ה מקאצק שיש כמה וכמה דרכים כדי לקרב א"ע לשמים, אבל כל הדרכים בחזקת סכנה לבד דרך התורה שהוא דרך בטוח ומשומר מכל סכנה עכ"ד' (לשון השם משמואל פרשת ויחי)

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 10:20 pm
על ידי פרנצויז
אבני גזית כתב:גוף השאלה היא מדוע בחב"ד לא הקפידו על גילוח הראש וקציצת הצפרניים, אחר שהם הולכים בדרך רבינו האר"י.

אתה מניח הנחה שבחב"ד הולכים בדרך רבינו האר"י, ואתה מקשה קושיא.
מי אמר שבחב"ד נוהגים בהנהגות האר"י? כמדומה שבחב"ד לא לומדים כתבי האר"י.
ואולי סיבת הנחתך היא משום שנוסח הסידור של חב"ד מכונה נוסח האר"י, אם כך ערבך ערבא צריך, כי הנוסח אינו מתאים לגמרי לנוסח האר"י.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2021 10:44 pm
על ידי דרומי
ברור שחב"ד מיוסדת על האר"י, וראה בדברי בעה"ת באגה"ק סוף סימן כה (תניא ע' 282).

אך גם זה ברור שלא כל הנהגות האר"י אימצו להלכה ולמעשה, ויש דברים שהחשיבו שהם הנהגות של יחידי סגולה בלבד ולאו כל מוחא סביל דא וכו'.

[לדוגמא, אחת ההנהגות של האר"י שאמרו עליה בפירוש שאינה נחלת הכלל, היא שמסופר עליו שהיה נוהג להמתין כ"ד שעות בין בשר לחלב].

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2021 11:41 pm
על ידי זאינץ
קיבלתי.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 13, 2021 1:02 am
על ידי דרומי
ר' חיים שאול ברוק שי' הוא אדם נאמן וישר.

אולם בעיניי פלא הדבר שר' יואל עסק בכלל בהצהרות כגון אלו. לא היה מתאים לו לחשוב ולתכנן בסגנון כזה.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 13, 2021 1:25 am
על ידי לבי במערב
בשנים האחרונות היו כמה תקופות שהתגברה חולשתו הפיזית, ואינו מן המופרך כלל שהתבטא אז בסגנון כזה והדומה לו.

Re: בד"ה: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: א' אוגוסט 15, 2021 7:01 am
על ידי סגי נהור
סגי נהור כתב:
ונתנו ידידים כתב:
סגי נהור כתב:ג. היה אישיות חסידית יחידה במינה. אי"ה אעלה בהמשך רשימה מיוחדת אודותיו.

אנחנו עדיין מחכים !!

הרשימה מוכנה אלא שצריכה להתפרסם תחילה בבטאון מסוים, ואח"כ בל"נ אציג אותה גם הנה.

מצו"ב.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: א' אוגוסט 15, 2021 12:02 pm
על ידי דרומי
יישר כח להרב 'סגי נהור' על הרשימה המופלאה.

ובעמדנו בסמיכות ל'שלושים' אעלה בזה נקודה ששמעתי פעם מר' יואל, הקשורה לתחילת השנה הבעל"ט. ואני בחפזי כתבתי מתוך זכרון ישן (ומן הסתם הוספתי מדילי...), ואין לקחת את הדברים כמדוייקים כלל ועיקר [במשך השנים שעברו מאז ששמעתי נקודה זו לא ראיתי התייחסות לענין זה במקור כתוב כלשהו, ואם ידוע למאן דהו על מקום שבו הועלתה נקודה זו או משהו בסגנון על הכתב אודה לו אם יציין להרחבת היריעה ולדייק].

ב'אגרת הקודש' לבעה"ת (בספר התניא) סימן יד יש משפט ידוע על כך שבכל ראש השנה נמשך בעולם אור אלוקי חדש שלא היה כמוהו.

ומזה מובן שבכל שנה ושנה העולם מתעלה יותר מכפי שהיה בשנה הקודמת. והיינו שבשנת תשפ"א נמשך לעולם אור שלא היה קיים בשנת תש"פ, ובשנת תשפ"ב הבעל"ט יימשך אור עוד יותר נעלה וכו'.

ולכאורה איך זה מתיישב עם ירידת הדורות, ועם המצב הנראה בחוש שככל שחולף הזמן יש בעולם פחות יראת שמים, יותר פריצות, חוצפה ועזות פנים, ונראה שהנוכחות האלוקית בעולם פחות מורגשת ככל שחולפים השנים.

אלא שיש להבחין בין עצם הרגשת האלקות בעולם לבין מדרגת האלקות.

והיינו, שאכן מבחינת עצם הרגשת האלקות העולם כל הזמן בירידה. ובדורות הקודמים היה באויר יותר יראת שמים טבעית, היה פשוט אצל האדם ששויתי ה' לנגדי תמיד, ואין הוא חופשי ועצמאי. מה שהיום בא הרבה יותר בקושי וביגיעה, כי בענין זה התגברה הבחירה החפשית ויכול האדם בנקל יותר לשכוח לגמרי על כך שעין רואה ואוזן שומעת ולחוש עצמו בודד ומנותק לעצמו.

אבל מצד שני העולם מתעלה כל הזמן במדרגת האלקות. והיינו, שככל שעובר הזמן יש יותר אפשרות להרגיש את הקב"ה כמו שהוא 'בטהרתו' וב'פשיטותו'.

כי יכול להיות מצב שבו האדם באמת ירא שמים וחדור בהכרה שעין רואה ואוזן שומעת, אבל הוא מדמיין את אותה 'עין' ו'אוזן' במובנים מצומצמים מאוד, כאשר הוא חושב שאמנם הקב"ה גדול ונורא וצריך לפחד ממנו באמת, אבל עדיין סוף סוף יש איזה מכנה משותף בין הקב"ה לבין ברואיו (חלילה), וכשם שהברואים צריכים את הקב"ה כך לאידך גיסא הקב"ה צריך כביכול אותם, וכמו מעביד ועובד, רב ותלמיד וכו' וכו' שעם כל הפער והמרחק ביניהם הרי כל אחד צריך את חבירו והם משלימים זה את זה.

ובענין זה של הכרת גדולתו האמיתית של הקב"ה, ועד כמה אין כל ערך בינו לבין הברואים, ועד כמה הכל אפסי לגביו ואין לו חשיבות כלל ועיקר בשום צורה שהיא - יש אין סוף מדרגות, ואפשר לטפס ולעלות בהרגשה זו בלי קץ ותכלית.

ובכן, בענין זה הוא שהעולם מתעלה כל הזמן, ובכל שנה נמשך אור חדש ומחודש שלא היה כמוהו, המאפשר להרגיש את עוצמת אינסופיותו של הקב"ה ועד כמה הוא מופשט מכל ציור וגבול וגדר ברמה גבוהה יותר מאשר בשנה שעברה.

והעולה לסיכום, שמצד אחד ככל שעובר הזמן יותר קשה לאדם להרגיש קרבת אלקים, הרבה יותר מאשר בזמנים הקודמים, ומצד שני באותם רגעים שבהם הוא כן מצליח להגיע לקרבת אלקים, הוא מסוגל לחוש את האלקות בצורה אמיתית וישירה יותר מאשר חשו בה אבותינו וזקנינו.

ובמלים פשוטות יותר, שפעם היו יותר מצויים אנשים שהיו עובדי ויראי ה' באמת ובתמים כל הימים, והיום יש הרבה יותר נפילות והתרחקות, וגם עובד ה' אמיתי קשה לו לחוש את יראת ה' כל הזמן. אבל לאידך גיסא, היום מסוגל יהודי להגיע - לעת מן העתים - לרמה גבוהה יותר של קיום מצוה 'לשמה' ממש ללא שום פנייה ורווח אישי, לא בעוה"ז ולא בעוה"ב, אלא מתוך הכרה בגדולתו האינסופית של הקב"ה ממש, 'עושה האמת מפני שהוא אמת', אך הבעיה הגדולה היא שמיד לאחר מכן יכול לפנות למחוזות אחרים לגמרי ולשכוח בכלל את הקב"ה, ח"ו, כי העולם בכלל מבולבל ולא מאוזן.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: א' אוגוסט 15, 2021 3:24 pm
על ידי חרסון
פרי צדיק תבוא טז:

וכמו שאמר רבינו הק' זצ"ל ששמע מהרבי ר' בונם זצ"ל שאמר דאף שהמוחות מהדורות מתמעטין בכל פעם יותר אבל הנקודה שבלב נזדכך והולך בכל פעם יותר. ואח"כ שמעתי מרבינו הקדוש שראה הדבר מפורש בכמה מקומות.

ובמ"א מופיע שמתחילה היה קשה לרבי מאיזביצא לקבל נקודה זו.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: א' אוגוסט 15, 2021 6:14 pm
על ידי באר בשדה

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: א' אוגוסט 15, 2021 11:36 pm
על ידי נחומצ'ה
סתם כך, בקרב חסידי חב"ד בארה"ב, ר' יואל זצ"ל היה מבוקש ל'כהן' בפדיון הבן?

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ג' אוגוסט 17, 2021 1:03 am
על ידי אלישע לוי
אצ"ל שהדברים כפי שהביאם הרב דרומי נשמעים מופרכים ממש, ואולי לא הועברו בדקדוק.
ואין קשר למובא מהפרי"צ.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ג' אוגוסט 17, 2021 10:36 am
על ידי דרומי
אכן כתבתי והדגשתי שהדברים נכתבים מזכרון ולא בדיוק, ואציין עוד שבשונה מרעיונות אחרים שר' יואל היה נוהג לחזור עליהם שוב ושוב (אחד הדברים שקצת הקשו על מי שהיה בקרבתו תקופה ממושכת...) את הרעיון זה שמעתי למיטב זכרוני רק פעם אחת. אבל אולי בכל זאת תבאר מה כ"כ מופרך.

ואגב, העובדה שקיימת 'עליית הדורות' בענין תפיסת והשגת ה'אמת' של האלקות, מובנת היא מהשגת הראב"ד הידועה בהל' תשובה להרמב"ם, שהרמב"ם כותב שמי שחושב שהבורא הוא בעל צורה הוא בבחינת 'מין', והראב"ד אומר ש'גדולים וטובים ממנו' סברו כן! הרי שחל שינוי בענין זה למעליותא.

[מסתבר שר' יואל לא ראה את ה'פרי צדיק', ומן הסתם לא עליו ביסס את דבריו אלא על מקורות אחרים, אם כי תמיד טוב למצוא אסמכתא].

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ג' אוגוסט 17, 2021 11:36 am
על ידי תא חזי
דרומי כתב:והעולה לסיכום, שמצד אחד ככל שעובר הזמן יותר קשה לאדם להרגיש קרבת אלקים, הרבה יותר מאשר בזמנים הקודמים, ומצד שני באותם רגעים שבהם הוא כן מצליח להגיע לקרבת אלקים, הוא מסוגל לחוש את האלקות בצורה אמיתית וישירה יותר מאשר חשו בה אבותינו וזקנינו.

ובמלים פשוטות יותר, שפעם היו יותר מצויים אנשים שהיו עובדי ויראי ה' באמת ובתמים כל הימים, והיום יש הרבה יותר נפילות והתרחקות, וגם עובד ה' אמיתי קשה לו לחוש את יראת ה' כל הזמן. אבל לאידך גיסא, היום מסוגל יהודי להגיע - לעת מן העתים - לרמה גבוהה יותר של קיום מצוה 'לשמה' ממש ללא שום פנייה ורווח אישי, לא בעוה"ז ולא בעוה"ב, אלא מתוך הכרה בגדולתו האינסופית של הקב"ה ממש, 'עושה האמת מפני שהוא אמת', אך הבעיה הגדולה היא שמיד לאחר מכן יכול לפנות למחוזות אחרים לגמרי ולשכוח בכלל את הקב"ה, ח"ו, כי העולם בכלל מבולבל ולא מאוזן.

נראה ששורש דברים אלה (אם כי לא דברים כהוויתם) נעוץ בדברי בעל התניא (אני מכירם מהקדמת שערי היחוד והאמונה להר"א סטראשעלער, יבואו הבקיאים ויציינו לכתבי אדמו"רי חב"ד וכדו') כי בדורנו (כלומר דורו של בעה"ת ומהרא"ס) הנשמות כל אחד בפני עצמה מעורבבות מכל הבחי' יחד.
וז"ל מהרא"ס (שעהיוה"א פתח ומבוא השערים, בסוף ההגה"ה):
וּכְמוֹ שֶׁשָּׁמַעְתִּי מִמּוֹרִי וְרַבִּי נִשְׁמָתוֹ עֵדֶן, שֶׁקִּיבֵּל מֵרַבּוֹ, וְרַבּוֹ מֵרַבּוֹ, שֶׁדּוֹרוֹת הָאֵלּוּ שֶׁהֵם בְּחִינַת עִקְבִיִּים הֵם מְשׁוּנִּים מִדּוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים, כִּי בַּדּוֹרוֹת הָרִאשׁוֹנִים הָיָה כָּל אֶחָד מַכִּיר בְּחִינָתוֹ בַּעֲבוֹדָתוֹ, כִּי הָיָה בְּחִינַת חִילּוּק וְהֶבְדֵּל גָּמוּר נִגְלֶה בִּבְחִינָתָם מִצַּד שׁוֹרֶשׁ נִשְׁמוֹתֵיהֶם, אֲשֶׁר נְשָׁמוֹת שֶׁהֵם מִבְּחִינַת בְּרִיאָה הָיוּ מוּבְדָּלִים בִּבְחִינָתָם בִּבְחִינַת הֶבְדֵּל גָּמוּר מִנְּשָׁמוֹת הַנִּמְשָׁכִים מִבְּחִינַת יְצִירָה, וּנְשָׁמוֹת שֶׁהָיוּ מִבְּחִינַת בְּרִיאָה הֵם הָיוּ רַבָּנָן וְתַלְמִידֵיהֶם, וּנְשָׁמוֹת שֶׁהָיוּ מִבְּחִינַת הַיְּצִירָה הָיוּ עוֹסְקִים בְּמַשָּׂא וּמַתָּן, וְהֵם הָיוּ תַּמְּכִין דְּאוֹרָיְיתָא, וּנְשָׁמוֹת הַבָּאִים מַעֲשֶׂיהָ הָיוּ עַמֵּי הָאָרֶץ גְּמוּרִים, אֲבָל בַּדּוֹרוֹת הָאֵלּוּ בָּאִים הַנְּשָׁמוֹת מְעוֹרָבִים בִּבְחִינוֹתֵיהֶם, אֲשֶׁר בְּכֹל בְּחִינוֹת נְשָׁמוֹת יָכוֹל לִהְיוֹת כֹּל בְּחִינוֹת הָאֵלּוּ בְּעִרְבּוּבְיָא, וְלָכֵן עֲבוֹדָתָם גַּם כֵּן הוּא שֶׁלֹּא בִּבְחִינַת סֵדֶר, פַּעַם יָכוֹל לְהִתְבּוֹנֵן בְּיִחוּדוֹ, וּפַעַם אֵינוֹ יָכוֹל וְכוּ', אֲשֶׁר עַל כֵּן מוּכְרָח הָאָדָם לִבְחוֹן בְּנַפְשׁוֹ בְּכֹל הָאֳופָנִים, וְאִם לֹא תַּגִּיעַ אֵלָיו הַבְּחִינָה הַזֹּאת יַעֲבוֹד עֲבוֹדָתוֹ בָּאוֹפֶן הַשֵּׁנִי.

והגם שבחינות האמורות בדברי מהרא"ס הם בדקות, אם יכול לעבוד עבודתו בבחי' התבוננות בהעמקה בפרטים, או רק באמונה בדרך כללות, הנה לכאו' יש מקום בראש לומר שירידת הדורות נמשכת ונמשכת, וכמוה הערבוביא, כך שלעתים נדירות יכול אדם לעבוד עבודה נקיה לחלוטין, ומיד אח"כ יתבלבל ויפנה אל רהבים וכו'. והיינו מה שדורשים הדרשנים בשם רח"ו (משעה"ג וספר החזיונות) כי עבודה קטנה שבדורו, שוות ערך לעבודת רבי עקיבא בן יוסף הנהרג על יחוד קדושת השם, ואם בדור דעה דהרח"ו כן מצא האר"י לנכון לומר, כ"ש וק"ו בדור דידן, אלא שהר"י כהן זצוק"ל הסביר זאת באופן אף יותר פנימי.
לכשעצמי קשה לי למצוא סתירה או בעייתיות (לכה"פ מבחינת ההגיון הפנימי של החסידות והקבלה, כפי קוצר ענ"ד כמובן), בין ג' מימרות אלו, וכיוצא בהן, בשאר ספרי חסידות.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ד' אוגוסט 18, 2021 7:31 pm
על ידי עזריאל ברגר
נחומצ'ה כתב:סתם כך, בקרב חסידי חב"ד בארה"ב, ר' יואל זצ"ל היה מבוקש ל'כהן' בפדיון הבן?

לא שמעתי על כך.
ועכ"פ בפדיון הבן מסברא יותר יש ענין לחפש כהן שיחוסו ידוע (כגון משפחות שיש להן מגילת יוחסין), מאשר כהן שיש בו מעלות של לימוד תורה ויראת שמים וכיו"ב.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 2:28 am
על ידי לי א רוזן
ר' יואל משמש ככהן בפדיון הבן
י' כסלו תשסח ר יואל.jpeg
י' כסלו תשסח ר יואל.jpeg (220.75 KiB) נצפה 5949 פעמים

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 7:26 am
על ידי לבי במערב
גם לי ידוע על כמה פדיונות שנערכו בהשתתפותו, אך כמדומני שלא היתה זו תופעה נרחבת.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 7:44 pm
על ידי אלטנוישול
עזריאל ברגר כתב:ועכ"פ בפדיון הבן מסברא יותר יש ענין לחפש כהן שיחוסו ידוע (כגון משפחות שיש להן מגילת יוחסין), מאשר כהן שיש בו מעלות של לימוד תורה ויראת שמים וכיו"ב.


כמדומה היה בא"ב לר' רפאל המבורגער.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 8:14 pm
על ידי לבי במערב
אכן.
בטאון חב''ד גל' יד (ל''ג בעומר תשי''ז) ע' לב.JPG
בטאון חב''ד גל' יד (ל''ג בעומר תשי''ז) ע' לב.JPG (22.88 KiB) נצפה 5852 פעמים

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 10:54 pm
על ידי עזריאל ברגר
אלטנוישול כתב:
עזריאל ברגר כתב:ועכ"פ בפדיון הבן מסברא יותר יש ענין לחפש כהן שיחוסו ידוע (כגון משפחות שיש להן מגילת יוחסין), מאשר כהן שיש בו מעלות של לימוד תורה ויראת שמים וכיו"ב.


כמדומה היה בא"ב לר' רפאל המבורגער.

והאם ר' רפאל המבורגער נודע ביחוסו בא"ב לאהרן הכהן?

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 10:59 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
עזריאל ברגר כתב:והאם ר' רפאל המבורגער נודע ביחוסו בא"ב לאהרן הכהן?

כן.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 11:07 pm
על ידי עזריאל ברגר
מכון חכמי ליטא כתב:
עזריאל ברגר כתב:והאם ר' רפאל המבורגער נודע ביחוסו בא"ב לאהרן הכהן?

כן.

אז טעיתי.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 11:19 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
אם לא בדקו בארבע אמהות, אין שום משמעות ל'בא"ב לזה או אחר'.

הסיפור עם הגר"א, כפי ששמעתי, היה במשהו אחר, ואכמ"ל.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 11:30 pm
על ידי עזריאל ברגר
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אם לא בדקו בארבע אמהות, אין שום משמעות ל'בא"ב לזה או אחר'.

לא הייתי אומר ש"אין שום משמעות". בפשטות הדין של בדיקת ארבע אמהות הוא מעלה יתרה ביוחסין, ואפילו אינו חיוב גמור מדרבנן, שהרי בדרך כלל כמעט כל הנשים כשרות לכהונה, מלבד אלו שידוע פיסולן בבירור (גיורות, גרושות, שבויות וכדו').
ואם זכרוני אינו בכזיב - דין בדיקת ארבע אמהות הוא רק במשפחה שקרא עליה ערער, ולא על סתם בת ישראל כשרה.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הסיפור עם הגר"א, כפי ששמעתי, היה במשהו אחר, ואכמ"ל.

על מה נסובים דבריך?

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 20, 2021 12:15 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
כל כהן הוא בחזקתו. אם רוצים 'כהן מיוחס', צריכים לבדוק בארבע אמהות. זולת זה, אין כהן מיוחס, אף קורא לעצמו כ"ץ או שהוא נכד הקונטרס הספקות או משהו אחר. הכל אינו נוגע למעשה.

הסיפור עם הגר"א הוא שהיה פודה את עצמו פעם אחר פעם עד שפגש אחד ממשפחת 'כהן רפפורט' והפסיק. אמנם התורה לא נשתנתה לגבי הגר"א, ונכדי משפחת כהן רפפורט אינם חשובים יותר מכהנים אחרים משום בעיא הנ"ל. הסיפור עם הגר"א, כפי ששמעתי ומסתבר, שהיו כמה שאלות על כל נשות כהנים בימי ת"ח ות"ט, ולא נח דעתו עד שפדה אצל הכהן ההוא, שבירר שלא היו שבוים כלל תחת הקוזאקים. אין זה קשור ל'כהן מיוחס', וגם משפחת 'כהן רפפורט' אינם כהנים מיוחסים, ככל שהאגדה לא אוהבת את זה.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 20, 2021 3:53 am
על ידי מגופת חבית
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אם לא בדקו בארבע אמהות, אין שום משמעות ל'בא"ב לזה או אחר'.

תמהני, אם החמירו לענין יוחסין מה שייכא לענין שאר דינים כהנים וכי היכי מצינו לענין תרומה וכדומה בדיקה בד' אמהות [לא עיינתי כעת בכלל]

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 20, 2021 6:59 am
על ידי אראל
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:כל כהן הוא בחזקתו. אם רוצים 'כהן מיוחס', צריכים לבדוק בארבע אמהות. זולת זה, אין כהן מיוחס, אף קורא לעצמו כ"ץ או שהוא נכד הקונטרס הספקות או משהו אחר. הכל אינו נוגע למעשה.

הסיפור עם הגר"א הוא שהיה פודה את עצמו פעם אחר פעם עד שפגש אחד ממשפחת 'כהן רפפורט' והפסיק. אמנם התורה לא נשתנתה לגבי הגר"א, ונכדי משפחת כהן רפפורט אינם חשובים יותר מכהנים אחרים משום בעיא הנ"ל. הסיפור עם הגר"א, כפי ששמעתי ומסתבר, שהיו כמה שאלות על כל נשות כהנים בימי ת"ח ות"ט, ולא נח דעתו עד שפדה אצל הכהן ההוא, שבירר שלא היו שבוים כלל תחת הקוזאקים. אין זה קשור ל'כהן מיוחס', וגם משפחת 'כהן רפפורט' אינם כהנים מיוחסים, ככל שהאגדה לא אוהבת את זה.

דברו מזה באשכול אחר בפורום, והמלנקקים ילנקקו

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 20, 2021 8:45 am
על ידי אלטנוישול
אראל כתב:דברו מזה באשכול אחר בפורום, והמלנקקים ילנקקו


viewtopic.php?t=5357

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 20, 2021 2:01 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
מגופת חבית כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אם לא בדקו בארבע אמהות, אין שום משמעות ל'בא"ב לזה או אחר'.

תמהני, אם החמירו לענין יוחסין מה שייכא לענין שאר דינים כהנים וכי היכי מצינו לענין תרומה וכדומה בדיקה בד' אמהות [לא עיינתי כעת בכלל]

זה באמת לא שייך. ולכן כל כהן כשר לפדיון הבן, ואין הבדל כלל בין כהן לכהן. כל אלו המנופפים ביחוסיהם, אינם אלא 'כהנים מנופפים', ואין בזה שום קשר לאמת. גילוי: אני לא כהן

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 20, 2021 2:20 pm
על ידי עזריאל ברגר
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אם רוצים 'כהן מיוחס', צריכים לבדוק בארבע אמהות.

מקור?

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 20, 2021 2:26 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
בבקשה ללמוד את הסוגיא ואח"כ לשאול. לבקש מקור בשעה שזהו הסוגיא בעצמה, גובל על בורות.

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 20, 2021 2:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בבקשה ללמוד את הסוגיא ואח"כ לשאול. לבקש מקור בשעה שזהו הסוגיא בעצמה, גובל על בורות.

עיין שו"ע אבן העזר סימן ב' סעיף ג', ואחר כך נשאל מי למד את הסוגיא...

Re: הגה"ח רבי יואל כהן זצ"ל החוזר של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 20, 2021 3:09 pm
על ידי מגופת חבית
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
מגופת חבית כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אם לא בדקו בארבע אמהות, אין שום משמעות ל'בא"ב לזה או אחר'.

תמהני, אם החמירו לענין יוחסין מה שייכא לענין שאר דינים כהנים וכי היכי מצינו לענין תרומה וכדומה בדיקה בד' אמהות [לא עיינתי כעת בכלל]

זה באמת לא שייך. ולכן כל כהן כשר לפדיון הבן, ואין הבדל כלל בין כהן לכהן. כל אלו המנופפים ביחוסיהם, אינם אלא 'כהנים מנופפים', ואין בזה שום קשר לאמת. גילוי: אני לא כהן

אבל יש נפקא מינה לעניין אכילת תרומה וכדומה וכדאיתא סוף פרק ב דכתובות
אכן בודאי היום אין לנו יותר מכהני חזקה אבל אין הטעם משום ד אמהות