מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגאון ר' דב לנדו שליט"א

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15728
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' ינואר 04, 2017 1:47 am

איש_ספר כתב:בסערת העופות מכשרות בד"ץ עה"ח, שהללו טוענים שיש כאן שאלה של טריפה מה"ת והללו מכשירים, עמד בראש הטוענים לפסול, ר' נחום יברוב בעל ד"ס, לדבריו ברשותו עופות רבים מכשרות הבד"ץ, המוכיחות את טענתו. אחד מגדולי המורים מהחוג הידוע, סייר במשחטת בד"ץ והתרשם שאין מקום לערעור על הכשרות. טענו בפניו שקודם שהוא חורץ דין, מוטב שיסור לביתו של הר"נ ויראה את אשר תח"י, או לכה"פ ישמע את טענותיו, אך הלה השתמט מכך. והדבר פלא, על ריבית דרבנן מחברים קונטרסים שלמים ואילו שאלה על עוף מה"ת, מכריעים בצורה כזו. האם יתכן שרק משום שהערעור לא יצא מבית מדרשם, אין כאן אפילו מקום ספק? ודאי לא יתכן.

ובלשון ברורה יותר: א"א לברך בנימוס על פריחת מורי הוראה מחוגים נוספים, אבל בפועל להתעלם מקיומם לחלוטין באופן גס כזה אשר אינו ענין לנימוס אלא לשאלות חמורות של או"ה.

כתב לי באישי חכ"א החפץ בע"ש:
הטענה שהעלת בענין העופות הרבה יותר חזקה ממה שכתבת, זה לא הפשט שר' --- הגיע לסוף דעתם של המערערים והחליט שלא, הוא בדק ועיין ואמר שהוא לא מבין הטענה, ולא רואה מה שהם רואים, ובזה נגמר הסיפור. איני יודע הנוסח שפורסם בשמו בפרהסיא, אבל זה הנוסח הפנימי השמור לנו, בני היכלא דמלכא, שמספיק האי הבנה של ר' --- להכשיר הדאורייתא. בהתחלה, יום יומיים הראשונים סמכתי על השמועה שר' --- במקילים, אבל אח"כ אמרתי לברר הנוסחא הפנימית והוכרחתי לפרוש מאכילתם מחמת הנ"ל.

מעט דבש
הודעות: 4049
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' ינואר 04, 2017 1:53 am

איני רוצה להאריך, אבל הרוצה לעמוד על דרך הפסק של בעל חידושים וביאורים, יכול לעמוד על כך היטב בספר הנ"ל 'בירור הלכות'.

וזה כמובן אני אומר ככתב לענייני חרדים, לבעלי תשובה שמקרוב באו. אבל האמת היא, שדרך הפסק של הגרח"ג נשגבה מידיעתנו, וגם אם נראה לנו שאנו מבינים משהו, אין זה אלא החיצוניות שבחיצוניות שבדברים, ועומק הדברים הוא עמוק ודק מאד מאד, ורק מי שזכה להיות במחיצת תלמידי החזו"א יכול להבין. כל השאר אינם יודעים להבחין בין תכלת לכרתי.

==========

אך דוגמא אחת בכל אופן כדאי להביא:

בספר הנ"ל (עמ' סו) כתב, שבקיצור הלכות מקיל בשעת הדחק, נגד ר"ש מפורש בשם ירושלמי, ונגד החזו"א.
ויסודו של הקיצור הלכות (או ליתר דיוק: החידושים וביאורים) הוא, שהרמב"ם השמיט דין זה, ולדעתו בכי האי גוונא למדין מההשמטות, וכנראה הרמב"ם למד אחרת את הירושלמי.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' ינואר 04, 2017 2:01 am

איש_ספר כתב:
איש_ספר כתב:בסערת העופות מכשרות בד"ץ עה"ח, שהללו טוענים שיש כאן שאלה של טריפה מה"ת והללו מכשירים, עמד בראש הטוענים לפסול, ר' נחום יברוב בעל ד"ס, לדבריו ברשותו עופות רבים מכשרות הבד"ץ, המוכיחות את טענתו. אחד מגדולי המורים מהחוג הידוע, סייר במשחטת בד"ץ והתרשם שאין מקום לערעור על הכשרות. טענו בפניו שקודם שהוא חורץ דין, מוטב שיסור לביתו של הר"נ ויראה את אשר תח"י, או לכה"פ ישמע את טענותיו, אך הלה השתמט מכך. והדבר פלא, על ריבית דרבנן מחברים קונטרסים שלמים ואילו שאלה על עוף מה"ת, מכריעים בצורה כזו. האם יתכן שרק משום שהערעור לא יצא מבית מדרשם, אין כאן אפילו מקום ספק? ודאי לא יתכן.

ובלשון ברורה יותר: א"א לברך בנימוס על פריחת מורי הוראה מחוגים נוספים, אבל בפועל להתעלם מקיומם לחלוטין באופן גס כזה אשר אינו ענין לנימוס אלא לשאלות חמורות של או"ה.

כתב לי באישי חכ"א החפץ בע"ש:
הטענה שהעלת בענין העופות הרבה יותר חזקה ממה שכתבת, זה לא הפשט שר' --- הגיע לסוף דעתם של המערערים והחליט שלא, הוא בדק ועיין ואמר שהוא לא מבין הטענה, ולא רואה מה שהם רואים, ובזה נגמר הסיפור. איני יודע הנוסח שפורסם בשמו בפרהסיא, אבל זה הנוסח הפנימי השמור לנו, בני היכלא דמלכא, שמספיק האי הבנה של ר' --- להכשיר הדאורייתא. בהתחלה, יום יומיים הראשונים סמכתי על השמועה שר' --- במקילים, אבל אח"כ אמרתי לברר הנוסחא הפנימית והוכרחתי לפרוש מאכילתם מחמת הנ"ל.


כמד' שהגר"מ רוזנר ואולי גם הר"נ יברוב נפגשו עם הרב לובין.
כמד' שהר"מ בויאר ישב ביחד עם הרבה ת"ח ובדקו הרבה עופות, ורק אז הגיעו למסקנא.

במחלוקת על "מראות" הגר"מ לובין והגרש"צ טרחו ונסעו לבית שמש כדי ללבן את הדברים עם הגר"נ קופשיץ.

אולם בעיקרא דמילתא צודק הרב אי"ס.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' ינואר 04, 2017 2:22 am

בעיקר הפולמוס נגד השש"כ, אכן הרבה יותר קל להבין את הביקורת על מחבר השש"כ ולהחליט שהוא לא בר סמכא, ויותר קשה לבטל את דעת רבו. [כלומר הם בני החוג לעצמם יעשו מה שהם רוצים, הנידון על המרחב הציבורי]
החוג קבלו מרבם את ה"ירידה לדעת עצמם" ו"לבם אנסם לנטות מדברי פלוני" וכד' [ואף אם לעומד מהצד נראה שאין כאן סבה להכריע ומניין הביטחון וכו'] ולדעתם הגרשז"א מרשה לעצמו להקל אף שלבו לא אנסו, ויתכן שהגרשז"א סבר שבשביל להכריע סגי בדעת נוטה.
החוג קבלו מרבם את כח ההכרעה לאחר שכל צורתא דשמעתתא לנגד עיניהם, ולעמוד מהצד נראה שהם מכריעים מהשרוול.
החוג קבלו גם מרבם את חשיבות הזלזול....

כמה מילים על החוג- הדור המבוגר אכן ראוי להערצה, אולם אצל הרבה מהצעירים יש ירידה מכמה בחינות,
מאידך השפעת החזו"א על הציבור הרחב גדלה לאין שיעור, על כל המשתמע.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' ינואר 04, 2017 2:32 am

איש_ספר כתב:
תהליך דומה אירע בתחום של אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, בעבר מי שרצה לברר איזה שאלה בהלכות רבית היה לו איזה נחיתות, כנראה מוצדקת, שהביאה אותו לחפש דבר הלכה אצל חוגי חזו"א, כיום ?! בהחלט יהיה מעניין לשמוע דעות נוספות, אבל איש לא חושב שמהם תצא הוראה, הנה כי כן הספר של ר"מ גלבר נתיבות שלום על רבית, עולה בכל פרמטר על ספרו של הרב שיילנזוון, שאפילו את שמו איני זוכר. ומי מדבר על תרו"מ, שהחוג ראה עצמו כבעה"ב יחיד עליהם, והיום ישנם ת"ח, מביהמ"ד של הרב אפרתי, כמו הרב רייכנברג, הרב טבאל ועוד, שעולים עליהם בהיקף, בידע, ובכל תחום. וכך גם בשר בחלב בעיון, בעבר ידעו שצריך לשאול את ר"מ בויאר, היום ישנם אברכים בכולל פוניבז' המייתרים לגמרי את הצורך. בלשון המעטה. וכך בכל תחום שהוא. הצירוף של לימוד אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, עם הלמדנות הישיבתית, מביא לתוצאות ברוכות שאינן מצויות במקו"א. אני מתאר לעצמי את הגיחוך העולה על פני חלק מהקוראים למקרא הדברים, אכן על גיחוך פתאטי זה אנו לועגים. המחשבה המופרכת שהוראת הדין הופקדה רק בידם, היא כנראה מביאה אלינו שלל חיבורים מצחיקים, שרק מחמת כבודם לא אנקוב בשמותם, של מחברים הכותבים בכל חלקי התורה, בסגנון של "הכרעות" וחתימת הדין, כנראה מתוך מחשבה שאין להם רשות להפטר ממנה ולהניחה לאחרים שאינם ראויים לה. המצב כ"כ חמור, שהמילה "הכרעה" בעצמה הפכה במקומות רבים לבדיחה עצובה.

ישאל הקורא עבור מה אני משחית את זמן הכתיבה, שאלה טובה, אין לי הכרעה בזה.


עיקרי הדברים יש בהם אמת: א' בציבור הכללי יש התקדמות גדולה ב' יש מעלה למי שלא גדל כל חייו רק בתוך החוג [לדוגמא: זו אחת ממעלותיו של ר' צבי אשר פרידמן] ג' החוג מזלזל יתר על המידה באחרים.
אולם עכ"ז דבריך נכתבו בצורה קיצונית, ומטעמים מובנים אין כוונתי לרדת לגופם של כל האישים שהזכרת.
נערך לאחרונה על ידי גם זו לטובה ב ד' ינואר 04, 2017 2:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ספרים וועלט
הודעות: 1239
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' ינואר 04, 2017 2:37 am

מעט דבש כתב:איני רוצה להאריך, אבל הרוצה לעמוד על דרך הפסק של בעל חידושים וביאורים, יכול לעמוד על כך היטב בספר הנ"ל 'בירור הלכות'.

וזה כמובן אני אומר ככתב לענייני חרדים, לבעלי תשובה שמקרוב באו. אבל האמת היא, שדרך הפסק של הגרח"ג נשגבה מידיעתנו, וגם אם נראה לנו שאנו מבינים משהו, אין זה אלא החיצוניות שבחיצוניות שבדברים, ועומק הדברים הוא עמוק ודק מאד מאד, ורק מי שזכה להיות במחיצת תלמידי החזו"א יכול להבין. כל השאר אינם יודעים להבחין בין תכלת לכרתי.

==========

אך דוגמא אחת בכל אופן כדאי להביא:

בספר הנ"ל (עמ' סו) כתב, שבקיצור הלכות מקיל בשעת הדחק, נגד ר"ש מפורש בשם ירושלמי, ונגד החזו"א.
ויסודו של הקיצור הלכות (או ליתר דיוק: החידושים וביאורים) הוא, שהרמב"ם השמיט דין זה, ולדעתו בכי האי גוונא למדין מההשמטות, וכנראה הרמב"ם למד אחרת את הירושלמי.


הזכרת בין תכלת לקלא-אילן.
אני מעוניין לידע, כמה מבני אותו החוג אמצו לעצמם או לשומעי לקחם את קיום מצות תכלת?
בפשטות מה שרוב מאתנו לא לובשים זה בגלל שהגדולים כהגריש"א זצ"ל לא החזיק מכך, וגם בגלל שרוב כלל ישראל לא לובש (אני יודע, טענה מעגלית). אבל חוג הנ"ל המתיימרים בעצמאות ובחתירה להאמת, האם כולם נוכחו לדעת את האמת שאין כל צל צילו של ספק בתכלת (המורקס) שהוא לאחר כל הדברים ספק דאורייתא!
או שמא טועה אני ויש ביניהם המקיימים מצוות תכלת. זה יהיה חידוש בעיני.

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' ינואר 04, 2017 2:49 am

אז אה"נ תכלת זה בעיה, שאין על זה הוראה מפורשת ממרן זלל"ה, ומחמת רוב הדוחק, וליבם אנסם וכו', הוכרחו לחדש שבאמת קיבלנו הוראה ממרן זלל"ה, עי' מש"כ הקי"ד כאן

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אורח » ד' ינואר 04, 2017 8:58 am

סופו של האשכול גלש למקומות מעיקים, והוא אם אפשר לכנות את זה כך: הפוליטיזציה של ההלכה בחוג החזואי"ם. כך נרמז שהגרש"א קרב יותר בדרך לימודו לחזו"א מהגרד"ל, שישנו זלזול במורי הוראה רק משום שלא צמחו במקומותם, והאחרון הכביד, טענת א"ס על התעלמות מטענות כבדות משקל בעניני או"ה, רק משום שהם לא מגיעות מהצד הנכון. בעניין האחרון יש לי להוסיף פרטים מדויקים ואעלם מיד. ותחילה בענין הכללי: הדברים כ"כ ידועים ומצערים ולגודל פרסומם אני לא רואה שום עניין לכתוב באופן של מגלה טפח ומסתיר וכו'. והנה כמה דוגמאות מהזמן האחרון.

אין לי עמדה ברורה לא בפולמוס התרנגולים ולא בפולמוס פוניבז' וגם לא בפולמוס הנהגת הדור. ואעפ"כ ניתן להתרשם מהמגמה:

למשל ר"ש גלבר ור"י רובין הם חברותא, כאשר הראשון לכל הדעות אינו נופל השני במאומה (ואדרבה כידוע), את השני יזמינו ויכבדו, כי הוא שייך להם פוליטית ואת הראשון הס להזכיר.

ר"א דויטש, דוגמא מצויינת, ת"ח אדיר, מקורב מאוד בעבר להגרד"ל, שהגיה את ספריו כנזכר שם בהקדמה לאחד מהם, לומד "בשיטה", ירא הוראה ומחמיר, מדקדק באופן אישי בהלכה, 'מבין' בנושאים הקשים החביבים על החוג כמו ריבית ומצוות התלויות בארץ, וכל זה לא הועיל, מאז הסיפור המקומי של פוניבז' הוא כבר לא רלוונטי. הוא 'מודר' בצורה כזאת או אחרת, במפגשים בשמחות הגרד"ל מתעלם ממנו רבות (לפי המצב רוח), ולפעמים היה גם גרוע מכך. (מצחיק לראות מודעות וכינוסים בסוגיא העומדת על הפרק של ריבית בקרנות הגמל של חסכונות הילדים, שמות של כל מיני רבנים שאיש לא שמע על מומחיותם בתחום).

אנשים מחוגם שיש כלפיהם טענות בענינים שונים זוכים להגנה, באזני שמעתי בסוגיא של ת"ח אחד מהחוג שיש לו השפעה שלילית בכל מיני תחומים, ונדרשה התנערות ציבורית שלהם ממנו, אבל התגובה היתה, לא מכבסים כביסה מלוכלכת בחוץ.

נכון, הם לא המציאו את הפוליטיקה, אבל אם מישהו קנה את הלוקש שמנסים למכור שם, שהמדד היחיד שלהם זה ת"ח וירא"ש, שיידע שמאכילים אותו בקאלטע לוקשין ביום סגריר. לא טעים.

בענין העופות אכתוב בפרטות בהמשך.

מעט דבש
הודעות: 4049
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' ינואר 04, 2017 9:09 am

בענין 'קיצור הלכות', ראיתי תגובה כאן:
מאור עינים כתב:כקרוב משפחה של הגר"י בויאר, רציתי להסביר כי אף שנכון הדבר שהספר קיצור הלכות ביסודו הוא רבינו הגר"ח זלל"ה אבל מכאן ולהפוך את הגר"י שיבלחט"א למו"ל [משום שכך כתב בענוותנותו הידועה לכל מכיריו] זה בעיני קצת מוגזם. הגר"י עומד מאחורי הכתוב בספר, אלא שכתב הכל בהנחיותיו של הגר"ח.
ראוי לציין שבאותה תקופה שהג"ר משה מרדכי קארפ כתב את הספר, הגרי"ב קנה את זה וכתב הגהות להסביר את ספרו. יותר מזה, אחד מבני משפחתו ת"ח עצום חפץ להוציא ספר להצדיק הצדיק מעיקרא, והגר"י התנגד לזה מאד.

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מאור עינים » ד' ינואר 04, 2017 12:30 pm

גם רציתי להתייחס לנושא העופות
מש"כ איש ספר שלא רצו להיפגש עם הר"נ יברוב זו רכילות זולה
הגר"מ בויאר הוא אדם עניו בצורה מפליאה שמוכן לשמוע מכ"א, וגם ביודעי שהסכים להיפגש הנ"ל אלא שהיו לו תנאים מסוימים שלדעתו בל"ז לא יהיה תועלת בויכוח,
וגם הוא היה וכן ללכת לראות כל עוף שמשיהו טען בענין וגם ביודעי שדיבר עם הר"מ ברנדסופר שהיה מהאוסרים, גם נפגש עם הר"ש רוזנברג,
ורק מי שלא מכיר את אורחותיו ואת שיגו יכול לדבר דברי שטות אלו,

ואני חוזר שוב ספר קיצור הלכות לא כתב אותו הגר"ח וגם לא נכתב מתוך החו"ב, אלא שהגר"ח חפץ שדעתם -דעת תלמידי מרן זלל"ה יתפרסם, וביודעו שאם הוא יעשה כן לא יהיה בהם חפץ, לכן ביקש מהגר"י שהוא יחבר ספר זה וכיון שהדעת המכרעת ספר היא לפי הגר"ח ופעמים שהגרי"ב חשב אחרת לכן זה נכתב שזה יו"ל ע"י. [וכגון במה שלא כתב דשחוזרת מטבילה תאמר טהורה אני, והגרי"ב רצה לכתוב כן והגרח"ג לא הסכים ועוד כהנה]

אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אדם קדמאה » ד' ינואר 04, 2017 12:32 pm

כל הדיון בסגנון של יש כאן יותר איכותיים וכאן פחות וגם הוא איכותי וכו', חסר משמעות, שכן הכל מעגלי, כל אחד מגדיר אחרת מה איכות, מי ת"ח, מה חשוב, וכו'. גם בעיני תלמידיו של שר שרי התורה ברור שהאיכות מתחילה ממנו ומתפשטת לצדדין, וכל השאר הם סתם שקופ-טרופ-וסרמן, והאריכו"ת א"ך למות"ר. ואילו בעיני אחרים אין הוא אלא מסרסרי התורה, וכך הלאה.
מראש היה ברור שאם א' יטען שבציבור ב' יש חסרון באיכות מסויימת, הרי שציבור ב' יראה דוקא את החסרון כדבר נפלא ואיכותי, שאדרבה לא' כבר מזמן אין.
ואפילו אם יסכימו פה אחד שלשה ניקים אנונימיים שהאיכות נמצא דוקא בX, הרי זה משום שהגדרת האיכות בעיניהם היא לפי הנחות היסוד שלהם.
כל מה שניתן לעשות בסוג כזה של דיון הוא לפחות לנסות להגדיר מה כל שיטה אומרת, והמעיין יבחר ויחכים.
אבל כל שאר הטענות הן שיפוטים סובייקטיביים היוצאות מנקודת ההנחה של בעל השיטה עצמה.
הטענה "אין לפלוני שום שיטה הוא סתם מתנשא", נובעת מצמצום שאינו יכול להביט מעבר לנקודת ההנחה של בעל השיטה המנוגדת.
והרי אפילו לברסלב או לחב"ד או לאשלג יש איזו שיטה, אלא שאחרים סוברים שמה שבעיני הנ"ל מאד חשוב, אינו כ"כ חשוב. אבל אותם אחרים לא יוצאים מהנחה שמה שברסלב חב"ד ואשלג לא לומדים בספרי המוסר "שלנו" זה בגלל שזהות המחבר היא בלי מדבקה של נ-נח על הכיפה. אלא בגלל שאין הם לפי שיטתם.
ובקצרה, יש להפריד בין הדיון בצדקת השיטה, שהוא יכול להיות רחב ועמוק (במקרה של שיטה עמוקה), ובין הדיון האם יש שיטה או שמדובר בסתם התנשאות.
לי הפריעה הגישה שלדעתי נובעת מצמצום מחשבתי וחוסר היכרות, האומרת שאין אצל החזואי"ם שום יחוד ושום דבר, אלא רק גאוה והתנשאות ואמונה שלמדן יכול להיות רק חזוא"י.
מגישה מצומצמת זו נבעה הטענה שההתנגשות בין החוג לבין השש"כ היתה סתם ענין של אגו או של אמונה שרק מי שהוא משלנו זכאי להביע דעה. כמדומני שלהאשים בכך את הסטייפלר למשל, זו חוצפה (וכן שלחשוב שה'בירור דברים' מקביל להשגות הרב קארפ על הקיצור הלכות, זה חוסר הבנה של חילוקי הדעות).
העובדה שיש אגו, ויש חסרונות, ויש אמונה טבעית של אנשים, לא באה במקום הענין היסודי הבסיסי, שיש כאן שיטות שונות. וכידוע כשיש שיטות בהשקפה ובדרכי חשיבה, אין צדק אבסולוטי (מעבר למה שנוגד את יג' עיקרי האמונה, או נוגד את ההלכה וכו'). לכל שיטה יש מעלות וחסרונות. והטענה שאין שיטה היא דמגוגיה של בורים.
(בנוגע לחיבור קיצור הלכות, מה שכתבתי הוא מפי שמועה, אבל אם הכותבים האחרים כאן ביררו יותר מדוייק, מן הסתם דבריהם נכונים ולא דברי)

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מאור עינים » ד' ינואר 04, 2017 12:37 pm

מש"כ על הגר"א דויטש שכיבדו אותו עד הנה ועכשיו מתעלמים ממנו
לאמר שזה פוליטיקה זה דלי דלות,
כי הרי הגרא"ד מיום עמדו היה קשור למרן הרב שך ודבק בו בכל דרכיו, ולא הפריע לאף אחד מחוג החזו"א, וכדוגמא הגרי"ב המשיך להגיע לחתונות צאצאיו
אבל מבלי להיכנס לצדדי המחלוקת צעדיו האחרונים גרמו להרבה אנשים להתרחק ממנו, וגם אם אינך מסכים זה עדיין לא הופך את זה לפוליטיקה זולה,
והגר"ד לנדו התבטא שהוא היחיד שאיכפת לו שהגיע למקום זה ואיך תורתו לא עמדה לו, [ושוב מבלי להיכנס לצדדים]

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מאור עינים » ד' ינואר 04, 2017 12:43 pm

ספרים וועלט כתב:
מעט דבש כתב:איני רוצה להאריך, אבל הרוצה לעמוד על דרך הפסק של בעל חידושים וביאורים, יכול לעמוד על כך היטב בספר הנ"ל 'בירור הלכות'.

וזה כמובן אני אומר ככתב לענייני חרדים, לבעלי תשובה שמקרוב באו. אבל האמת היא, שדרך הפסק של הגרח"ג נשגבה מידיעתנו, וגם אם נראה לנו שאנו מבינים משהו, אין זה אלא החיצוניות שבחיצוניות שבדברים, ועומק הדברים הוא עמוק ודק מאד מאד, ורק מי שזכה להיות במחיצת תלמידי החזו"א יכול להבין. כל השאר אינם יודעים להבחין בין תכלת לכרתי.

==========

אך דוגמא אחת בכל אופן כדאי להביא:

בספר הנ"ל (עמ' סו) כתב, שבקיצור הלכות מקיל בשעת הדחק, נגד ר"ש מפורש בשם ירושלמי, ונגד החזו"א.
ויסודו של הקיצור הלכות (או ליתר דיוק: החידושים וביאורים) הוא, שהרמב"ם השמיט דין זה, ולדעתו בכי האי גוונא למדין מההשמטות, וכנראה הרמב"ם למד אחרת את הירושלמי.


הזכרת בין תכלת לקלא-אילן.
אני מעוניין לידע, כמה מבני אותו החוג אמצו לעצמם או לשומעי לקחם את קיום מצות תכלת?
בפשטות מה שרוב מאתנו לא לובשים זה בגלל שהגדולים כהגריש"א זצ"ל לא החזיק מכך, וגם בגלל שרוב כלל ישראל לא לובש (אני יודע, טענה מעגלית). אבל חוג הנ"ל המתיימרים בעצמאות ובחתירה להאמת, האם כולם נוכחו לדעת את האמת שאין כל צל צילו של ספק בתכלת (המורקס) שהוא לאחר כל הדברים ספק דאורייתא!
או שמא טועה אני ויש ביניהם המקיימים מצוות תכלת. זה יהיה חידוש בעיני.


שמעתי בשם אחד האנשים שהוא ממפיצי התכלת שהציבור שהכי מתעניין בתכלת הוא הציבור החזו"א, והציבור שבסוף הכי פחות משתכנע זה הם...
ועכ"פ כל רבותיהם היו נגד זה, ואם יש טענות שלא היו מוכנים לדון בזה זה טענה לא רק עליהם,
וגם שבאמת ענין התכלת לא כ"כ מתאים לסגנון לימודם אשר רבות נשען הוא על המחקר, שאין בבימ"ד התיחסות לזה
ודרך אגב הגר"ש נדל כתב מכתב ידוע בענין, ועוד ידוע לי על כמה מהת"ח שבדקו את זה.

אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אדם קדמאה » ד' ינואר 04, 2017 12:45 pm

ההסחה של הדיון המהותי, לחלק הטפל, דהיינו הדברים הרעים שנעשו, הפוליטיקה, וכו' היא כשל מוכר שמשמש בד"כ ככלי דמגוגי ביד אנשי תקשורת, בכדי להתעלם מהמהות.
כל איש ימין יודע שכשינסה לדון על הטענה המהותית של הימין, יעמתו אותו עם מליון טיעונים שאינם נוגעים למהות, עד שיימאס לו להתייחס או עד שיגיע לפינה שהוא באמת לא יודע ויכול לקחת אחריות על כל מחדל פוליטי או טכני, העופות היה או לא היה, הדגים היה או לא היה, ושרץ המים היה או לא היה.
כנ"ל לגבי מי שינסה להסביר את העמדה החרדית.
וחבל שגם האשכול הזה הידרדר לאותה רמת שיח חסרת תוכן.

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מאור עינים » ד' ינואר 04, 2017 1:02 pm

איש_ספר כתב:אני מתנצל עם התגובות שלי לא משתלבות עם קודמי, משום שטרם הספיקותי להשלים קריאת דבריהם ועמם הסליחה.
דבר ידוע שכל חוג רואה בדרכו, דרך המלך, ורואה את דרכו עדיפה בכללות על זולתו וכמאמר החכם, דרך איש ישר בעיניו.
ולכן כשליטאי רואה חסיד בעלז למשל, המשוכנע בעדיפות שיטתו, אע"פ שכמובן אינו מקבל הנחה זו, ואע"פ שלעיתים הוא שולל את דרכו, ואף עשוי ללעוג למקצת מהנהגתו, מ"מ הוא מקבל בהבנה מלאה את מחשבתו של החסיד. מאידך ישנם חוגים שהמחשבה שלהם על עליונותם, נתפסת בעיני הבריות כמשהו פתאטי ונלעג ולעיתים יתר מכך, למשל המחשבה של חוגי אשלג, שסודות הקבלה מצויים בבתי מדרשם, מביאה את כולם לידי גיחוך, ואף להגדרות חריפות הלקוחות מתחום הרפואה. אע"פ שיתכן שלפני שמונים שנה מי שרצה לפתוח פתח בחכמת הקבלה, היה צריך להזדקק למשפחת אשלג, כיום הפכו הם לבלתי רלוונטים. חוג שלם של לומדי קבלה בעיון, בכמות ובאיכות גדל והתפתח והותיר אותם מאחור. כמובן מדובר בדוגמא בודדת ובמשל בלבד.

תהליך דומה אירע בתחום של אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, בעבר מי שרצה לברר איזה שאלה בהלכות רבית היה לו איזה נחיתות, כנראה מוצדקת, שהביאה אותו לחפש דבר הלכה אצל חוגי חזו"א, כיום ?! בהחלט יהיה מעניין לשמוע דעות נוספות, אבל איש לא חושב שמהם תצא הוראה, הנה כי כן הספר של ר"מ גלבר נתיבות שלום על רבית, עולה בכל פרמטר על ספרו של הרב שיילנזוון, שאפילו את שמו איני זוכר. ומי מדבר על תרו"מ, שהחוג ראה עצמו כבעה"ב יחיד עליהם, והיום ישנם ת"ח, מביהמ"ד של הרב אפרתי, כמו הרב רייכנברג, הרב טבאל ועוד, שעולים עליהם בהיקף, בידע, ובכל תחום. וכך גם בשר בחלב בעיון, בעבר ידעו שצריך לשאול את ר"מ בויאר, היום ישנם אברכים בכולל פוניבז' המייתרים לגמרי את הצורך. בלשון המעטה. וכך בכל תחום שהוא. הצירוף של לימוד אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, עם הלמדנות הישיבתית, מביא לתוצאות ברוכות שאינן מצויות במקו"א. אני מתאר לעצמי את הגיחוך העולה על פני חלק מהקוראים למקרא הדברים, אכן על גיחוך פתאטי זה אנו לועגים. המחשבה המופרכת שהוראת הדין הופקדה רק בידם, היא כנראה מביאה אלינו שלל חיבורים מצחיקים, שרק מחמת כבודם לא אנקוב בשמותם, של מחברים הכותבים בכל חלקי התורה, בסגנון של "הכרעות" וחתימת הדין, כנראה מתוך מחשבה שאין להם רשות להפטר ממנה ולהניחה לאחרים שאינם ראויים לה. המצב כ"כ חמור, שהמילה "הכרעה" בעצמה הפכה במקומות רבים לבדיחה עצובה.

ישאל הקורא עבור מה אני משחית את זמן הכתיבה, שאלה טובה, אין לי הכרעה בזה.


הנתיבות שלום שזו באמת יצירת מופת לא הפכה את הרב גלבר למכריע בהלכות ריבית בשום חוג, והרב שיינילזון אינו בא לעמוד במקום זה להקיף את ריבית מכל צדדיו ולהזכיר כל שו"ת אחרון ולשאת ולתת בדבריו, אלא הרב שיינלזון בא להעמיד את משנתו בהלכות ריבית ובאמת הוא היה מאוד מקורי כדומא הוא אסר בתוקף היתר עיסקא, האם גם בנתיבות שלום יש כעי"ז, הרב רייכנברג שואל ומתייעץ הרבה עם הגר"י בויאר בזרעים, וגם הוא איניני בטוח שהוא הפוסק בהלכות זרעים
כמובן צריך לברך ע"ז שמה שהיתה פעם נחלת יחידים הפכה לנחלת הכלל, ורבו האברכים אשר מתעסקים אם זה
ובענין האברכים מכולל פונביז' אשנח אם תפרט עכ"פ שם אחד שאוכל לשאול אותו בענין זה [למעט הגר"י והגר"מ בויאר שהם למדו בכולל פונביז'' שנים רבות.]

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מאור עינים » ד' ינואר 04, 2017 1:06 pm

אסיר ציון כתב:ואחר המחילה, אין באופן יחסי בציבור החזואניקי יותר מורי הוראה מאשר בשאר הציבור, הן באיכות והן בכמות, ואולי להיפך.


כן, תעדכן אותי כדוגמא בעיר ירושלים כמה רבנים חשובים יש לציבור הליטאי [כמובן שיש כדוגמת הגר"צ וובר והגר"ע אויירבעך ועוד כמה] לעומת הציבור החזו"א המונה כמה אלפים בודדות,

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15728
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' ינואר 04, 2017 1:30 pm

מאור עינים כתב:גם רציתי להתייחס לנושא העופות
מש"כ איש ספר שלא רצו להיפגש עם הר"נ יברוב זו רכילות זולה
הגר"מ בויאר הוא אדם עניו בצורה מפליאה שמוכן לשמוע מכ"א, וגם ביודעי שהסכים להיפגש הנ"ל אלא שהיו לו תנאים מסוימים שלדעתו בל"ז לא יהיה תועלת בויכוח,
וגם הוא היה וכן ללכת לראות כל עוף שמשיהו טען בענין וגם ביודעי שדיבר עם הר"מ ברנדסופר שהיה מהאוסרים, גם נפגש עם הר"ש רוזנברג,
ורק מי שלא מכיר את אורחותיו ואת שיגו יכול לדבר דברי שטות אלו,
עניו וצדיק ות"ח. הכל נכון ואין שום ויכוח ונא לא לעמעם את הטענה.
אין שום ויכוח שר"מ בויאר, שסומכים עליו רבים, לא הסכים לפגוש את ר"מ יברוב וממצאיו, אין שום ויכוח שהוא איש עניו.
ובכן לא סתרת שום דבר מדברי, ואת העובדה המפליאה שעל שאלה חמורה כזו, לא מצא הר"מ בויאר לנכון לבדוק את הדברים, אתה פוטר בסודות כמוסים. וע"ז אמרו צא ובשר לסוסים וחמורים. (ובעברית סוד כמוס ל וגו'). מה שאני שמעתי שבאו אליו עם כמה עופות עליהם אמר יברוב שהם טריפות, ואמר בענוה שאינו מבין בכך ושמקובל אצלם לסמוך בענין זה על רב בשם קרייצלר, מהשגחת הרב לנדא, הרב קרייצלר אמר שאמנם סוג כזה חדש אצלו אבל לדעתו אין בכך שאלה, משם הלכו השואלים לרב (בנימין?) אדלר מהרבנים הוותיקים בשו"ב בירושת"ו, לא ברור לי עם לפי המלצת הרב ק' או מעצמם, וזה אמר על חלק מהעופות שכשר וחלק הטריף, חזרו לר"מ ואמר, את קרייצלר אני מכיר, את אדלר איני מכיר. וכאמור עם ר"נ יברוב לא נפגש. וממנו יצא הוראה לרבים הסומכים עליו. זו לא גאווה ח"ו. אלא צמצום המוחין אופייני. וכאמור הגרסה שאני שמעתי מאנשים נאמנים זכתה לאישוש מהכותב שהבאתי למעלה (וכיון שאין אנו יודעים שמו אין לכך כל ערך אלא עבורי), והנה אנו שומעים שגם אתה הבא לטעון לו, מאמת את גוף העובדה.

----
לשאר דברי הרב מאו"ע, המתריס בסגנון פרעוני, לא ידעתי את וגו' אני בוחר שלא להתייחס, רק אסיים בסיפור נחמד עם הגרד"ל. פ"א הראיתי לו תשובה חדשה מהחזו"א בהל' מקואות שיש בה הרבה מן החידוש, אמר הגרד"ל, קודם הדפסה יש להראותה לפלוני, שאמנם את שמו שמעתי ואת דמותו הכרתי אבל לא ידעתי את מדרגתו כפי שתיארה הגרד"ל (המבין הגדול בהל' מקואות), אמרתי לפי תומי, מעניין, מעולם לא ידעתי שהוא חשוב, נענה הגרד"ל ואמר, והנה לך עוד סיבה למה הוא חשוב...

אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אדם קדמאה » ד' ינואר 04, 2017 1:46 pm

לגבי דברי מאור עיניים, אני אחזור על ההערה שלי, שמי שבעיניך לא משהו מיוחד, יכול להיות בעיני אחרים בחזקת משיח. ולכן אין טעם לשאול מי יותר טוב. אם יש משהו תועלתי שאפשר לעשות הוא לנתח את השיטות מעלותיהן וחסרונותיהן.
יש מי שרואה במשפטי ארץ יצירת מופת מליגה א', אני רואה בו ספר ליקוט יותר טוב מהליקוטים הממוצעים, אבל עדיין יש בו הרבה טעויות של שטחיות ומרוצה, ציטוט בשם מקור מה שלא כתוב בו, או מבלי להבין אותו. משהו שאין בקיצור הלכות של רמ"ח בויאר. נכון שאצל רמ"ח בויאר מצינו דאשתמיט מיני פמ"ג או נו"ב / חכמ"א / יד יהודה, וזה שאמרתי שלכל שיטה מעלותיה וחסרונותיה.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' ינואר 04, 2017 1:49 pm

נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב ד' ינואר 04, 2017 1:57 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי נשר » ד' ינואר 04, 2017 1:55 pm

הוזכרה קבוצת תלמידיו של הגרש"א שליט"א.

לדעתי הם ראויים להערכה רבה ביותר, כי ניתן למצוא בהם סוג של שילוב, מחד, הכניסה לעומקה של סוגיא ובירור השיטות, ומאידך ההתחשבות בדעת האחרונים, שגם אם יש הרואים בזה דבר לא נכון, אין חולק כי זה מכביד מאוד את העבודה.

להמחשת הדברים, שמעתי מאחד ששמע מהגר"א אייזנטל בעל הספר הנפלא "מגילת ספר". שכשנתמנה לרב, אמר לו הגרש"א, מלבד הלימוד העיוני אתה צריך לבוא ולהבחן אצלי כל שנה על כרך שולחן ערוך. (מהכרכים הישנים כמובן)

מעט דבש
הודעות: 4049
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' ינואר 04, 2017 2:41 pm

אדם קדמאה כתב:מגישה מצומצמת זו נבעה הטענה שההתנגשות בין החוג לבין השש"כ היתה סתם ענין של אגו או של אמונה שרק מי שהוא משלנו זכאי להביע דעה. כמדומני שלהאשים בכך את הסטייפלר למשל, זו חוצפה (וכן שלחשוב שה'בירור דברים' מקביל להשגות הרב קארפ על הקיצור הלכות, זה חוסר הבנה של חילוקי הדעות).

א. אף אחד לא אמר שהטענות על שש"כ היו ענין של אגו. אני אמרתי כאן רק דבר אחד, שלדעתם רק מי שגדול בתורה ולמדן יכול להכריע בשאלות של דאורייתא, ומחבר שש"כ (וניכר שהכונה גם לגרשז"א) לדעתם אינו עומד בקריטריון הזה.

ב. מה הטענה על הסטייפלער? למה לא יצא נגד 'קיצור הלכות'? נו, נו (מי אמר שהיה בכלל מעודכן בנידון? ואולי סמך על כך שיצא כבר נגד כל ספרי הקיצורים באופן כללי? יש לך מקור שהסטייפלער סמך על ה'קיצור הלכות'?) מכאן ועד להגדיר זאת כ'חוצפה' הדרך רחוקה.

ג. לאורך כל האשכול, הבאתי לך טענות ענייניות, ואתה חוזר ושונה שוב ושוב רק דבר אחד ויחיד: יש כאן שיטה עיונית עמוקה, שמי שלא מבין אותה, לא יוכל להבין כלום.

ובכן ידידי, טענה זו לא עונה מאומה. יש השגות שאי אפשר לפטור אותם ב'שיטה'. ואם תעשה כך, נוכל להפסיק להקשות קושיות על כל האחרונים, ולפטור כל קושיא בטענה של 'שיטה'.

ההסתמכות על סברת הגרח"ג בתוקף לקולא, נגד השו"ע והש"ך (בירור הלכות עמ' נא), נגד תוספות ישנים ביומא בשם תוספתא (עמ' נט), נגד הר"ש בשם ירושלמי וכמו שפסק גם החזו"א (עמ' סו) -
קושיות מסגנון זה אי אפשר לפוטרם בטענת 'שיטה עיונית עמוקה'. אלו קושיות שבכל דרך לימוד שהיא צריכות יישוב.

איש גם לא אמר שאין יישוב. כבר הוזכר כאן שהגר"י בויאר כתב הגהות ליישב את דבריו. אך גם ברור שלגרשז"א היה יישוב על דבריו (והא ראיה, שרוב רובם של הפסקים שהשיגו עליהם ב'בירור דברים' נשארו על מקומם גם במהדו"ב).

הנידון הוא לא דרך הלימוד שונה, שכל זאטוט יודע שהיא קיימת. הנידון שדנתי עליו כאן באשכול, כפי שחזרתי כאן שוב ושוב, הוא אחד: למי הסמכות, ולמי לא (נכון, היו טענות נוספות על השש"כ, אך לא עליהם היה הנידון כאן באשכול).

שמענו כבר יותר מדאי את מה שאתה טוען, שיש כאן שיטה עיונית עמוקה, שאיש לא יורד לעומקה חוץ מחוג חזו"א, שמענו גם ששיטה זו שונה משיטות אחרות. כל זה ידענו מראש, וחבל לחזור על כך שוב ושוב. עדיף שתתייחס עניינית יותר, למרות שלפי הנראה אין סיכוי.
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ד' ינואר 04, 2017 4:05 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אדם קדמאה » ד' ינואר 04, 2017 2:47 pm

תודה על ההמחשה לדברי

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מאור עינים » ד' ינואר 04, 2017 3:04 pm

איש_ספר כתב:
מאור עינים כתב:גם רציתי להתייחס לנושא העופות
מש"כ איש ספר שלא רצו להיפגש עם הר"נ יברוב זו רכילות זולה
הגר"מ בויאר הוא אדם עניו בצורה מפליאה שמוכן לשמוע מכ"א, וגם ביודעי שהסכים להיפגש הנ"ל אלא שהיו לו תנאים מסוימים שלדעתו בל"ז לא יהיה תועלת בויכוח,
וגם הוא היה וכן ללכת לראות כל עוף שמשיהו טען בענין וגם ביודעי שדיבר עם הר"מ ברנדסופר שהיה מהאוסרים, גם נפגש עם הר"ש רוזנברג,
ורק מי שלא מכיר את אורחותיו ואת שיגו יכול לדבר דברי שטות אלו,
עניו וצדיק ות"ח. הכל נכון ואין שום ויכוח ונא לא לעמעם את הטענה.
אין שום ויכוח שר"מ בויאר, שסומכים עליו רבים, לא הסכים לפגוש את ר"מ יברוב וממצאיו, אין שום ויכוח שהוא איש עניו.
ובכן לא סתרת שום דבר מדברי, ואת העובדה המפליאה שעל שאלה חמורה כזו, לא מצא הר"מ בויאר לנכון לבדוק את הדברים, אתה פוטר בסודות כמוסים. וע"ז אמרו צא ובשר לסוסים וחמורים. (ובעברית סוד כמוס ל וגו'). מה שאני שמעתי שבאו אליו עם כמה עופות עליהם אמר יברוב שהם טריפות, ואמר בענוה שאינו מבין בכך ושמקובל אצלם לסמוך בענין זה על רב בשם קרייצלר, מהשגחת הרב לנדא, הרב קרייצלר אמר שאמנם סוג כזה חדש אצלו אבל לדעתו אין בכך שאלה, משם הלכו השואלים לרב (בנימין?) אדלר מהרבנים הוותיקים בשו"ב בירושת"ו, לא ברור לי עם לפי המלצת הרב ק' או מעצמם, וזה אמר על חלק מהעופות שכשר וחלק הטריף, חזרו לר"מ ואמר, את קרייצלר אני מכיר, את אדלר איני מכיר. וכאמור עם ר"נ יברוב לא נפגש. וממנו יצא הוראה לרבים הסומכים עליו. זו לא גאווה ח"ו. אלא צמצום המוחין אופייני. וכאמור הגרסה שאני שמעתי מאנשים נאמנים זכתה לאישוש מהכותב שהבאתי למעלה (וכיון שאין אנו יודעים שמו אין לכך כל ערך אלא עבורי), והנה אנו שומעים שגם אתה הבא לטעון לו, מאמת את גוף העובדה.

----
לשאר דברי הרב מאו"ע, המתריס בסגנון פרעוני, לא ידעתי את וגו' אני בוחר שלא להתייחס, רק אסיים בסיפור נחמד עם הגרד"ל. פ"א הראיתי לו תשובה חדשה מהחזו"א בהל' מקואות שיש בה הרבה מן החידוש, אמר הגרד"ל, קודם הדפסה יש להראותה לפלוני, שאמנם את שמו שמעתי ואת דמותו הכרתי אבל לא ידעתי את מדרגתו כפי שתיארה הגרד"ל (המבין הגדול בהל' מקואות), אמרתי לפי תומי, מעניין, מעולם לא ידעתי שהוא חשוב, נענה הגרד"ל ואמר, והנה לך עוד סיבה למה הוא חשוב...


גילוי נאות אינני שייך לחוג החזו"א וכל גידולי הוא בישיבות הלטאיות,
וגם לי יש ביקורות על חוג זה, אבל פעמים אני מרגיש שהשנאה מקלקלת השורה,
מה שכתבת שהראו לו עופות ואמר שאינו מבין, תמיהני הרי כל עיסוקו של הגר"מ בענין, בא אחר שהגיע לירושלים וביקשו ממנו ללכת לראות עופות בעדה"ח כמה שעות, ואם אינו מבין בזה יבאר לי מר בשביל ביקשו ממנו ולמה הוא הלך,
זה שאיני יודע את הפרטים והנימוקים אינם הופכים את זה לסוד,
דרך אגב אינני מבין למה הטענה רק על הגר"מ בויאר ואיפה הם כל הרבנים והמוצי"ם שלא הלכו לברר דעתו של הרב יברוב, והרי הגר"מ אינו המתיר היחיד וגם לא פרסם זאת יותר מכולם ולא גילה אלא דעתו [אלא שתורתו מכרזת עליו... וכמו שאמר ר' אברהם יהושע שהוא לא מבין בעופות אלא באנשים...]
אבל למה הינך מתעלם שהוא דיבר עם הגר"מ ברנדסופר, והלך ובדק כמה וכמה עופות, וגם הלכו כמה מהחוג החזו"א [וכגון הרב שאג] לר"נ יברוב ולא קיבלו דעתו,
ודרך אגב כמעט ואינו מצוי שפוסקי הלכה נפגשו לדון בדברים מסוג זה, וכמובן מבררים את הצדדים אבל משום מה לא ראיתי הרבה דיונים בענינים העומדים על הפרק כגון הדגים, משמרת השבת וכו' במיוחד שהם באים מבתי מדרשות שונים שקיים חשש סביר שזה לא מביא לתועלת,
צר לי שדברי נתפסו כהתרסה ואם ימקד הרב את בקורתו אוכל לתקן את הנצרך,

אסיר ציון
הודעות: 47
הצטרף: ב' דצמבר 29, 2014 3:40 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אסיר ציון » ד' ינואר 04, 2017 3:36 pm

קדמאה כורך שוב ושוב את התנגדות הסטייפלער לשש"כ עם התנגדות החוג והגרד"ל, כביכול הדברים קשורים זב"ז מה שנותן לו כביכול 'מטריה' של הגנה, 'איך אפשר לחשוד ולדבר על הסטייפלער?'
ואם טפשות אין כאן (והאמת שאין) רשעות לשמה יש כאן, שמא תתאר לנו היחס לסטייפלער מכיוון ה'חוג'? או שאתה מעדיף שאנו נתאר?
כמובן שהביקורת שונה לחלוטין, כמו גם הירא"ש שגרמה לסטייפלער להסיר אחריותו מהספר, לעומת מה שנטען כאן על המשיגים האחרים שקמצוץ של ירא"ש לא הנחתה אותם וכמו שנתבאר הסיבות אינם קשורות כלל וההשקפות שונות
כמובן שר' דוב מטרתו לש"ש, אבל לבוא ולצעוק שוב ושוב "הסטיפלער והגרדל"... פשוט בושה!
לגבי שאר הטענות על הדיון כאן, הנה לכזה דיון בדיוק גרר קדמאה, וטענות הצד שכנגד פשוטים ביותר,
אין שום עליונות לאברכי החוג בתחומים בהם הם מתפארים וזה הנושא, מצחיק ששאלה עליה השיב הגרי"ש אלישיב בעיון ובעומק עדיין מטרידה כי הגרציקי לא חיווה עדיין דעתו...
אם זה לא היה עצוב זה עוד יכל לשעשע...

אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אדם קדמאה » ד' ינואר 04, 2017 5:32 pm

אין צורך שכל אחד ואחד מחברי הפורום הנכבדים ימחישו את דברי, אני מסתפק בהמחשות שהיו עד עכשיו.
אם יש לך זמן פנוי מוטב שתיקח קורס שיעזור לך להבחין בין תכלת לקרטיב.

מעט דבש
הודעות: 4049
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' ינואר 04, 2017 8:11 pm

לא ברור למי מיועדות כתיבותיך כאן. אך אם הן מיועדות לכלל הקוראים, מן הראוי שתדע כי כתיבות מסוג זה אינן משכנעות איש, וגם אינן מכבדות את בעליהן.

בעצם הן כן משכנעות - אבל לצד השני. כפי שהנך יכול להווכח מהתגובות שהיו כבר באשכול.

הוה אמינא
הודעות: 1474
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' ינואר 04, 2017 8:18 pm

מעט דבש כתב:לא ברור למי מיועדות כתיבותיך כאן. אך אם הן מיועדות לכלל הקוראים, מן הראוי שתדע כי כתיבות מסוג זה אינן משכנעות איש, וגם אינן מכבדות את בעליהן.

בעצם הן כן משכנעות - אבל לצד השני. כפי שהנך יכול להווכח מהתגובות שהיו כבר באשכול.

מסכים עם כל מילה בתגובה זו.

אום אני חומה
הודעות: 855
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אום אני חומה » ד' ינואר 04, 2017 8:53 pm

בדבר אחד אני מקנא בחוגי החזו"א. לומדי הלכה 'סטנדרטיים' שגדלו והתחנכו על כפיפות לדעת גדולי ההוראה מהמשנ"ב והלאה, ומורגלים לשעבד עצמם לדבריהם, הרבה פעמים אתה מוצא אצלם פחד מהכרעה עצמית, ואם מתעוררת אצלם שאלה שלא כתובה במשנ"ב מפורש אז מיד רצים למהדורת דרשו אולי יש איזה 'ר' שלמה זלמן' או 'הרב אלישיב' בעניין, ואם ח"ו לא אז אוי ואבוי ואיך נוכל להכריע מסברתינו הדלה. ומדובר גם בכאלה שצורתא דשמעתתא נהירה להם. בקרב חוגי החזו"א נדמה (אם כי אינני מכירם) שיש יותר עצמאות בריאה וחינוך לחשוב סברא וגם לסמוך עליה בבטחון.

אום אני חומה
הודעות: 855
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אום אני חומה » ד' ינואר 04, 2017 8:59 pm

ועוד נקודה.
אינני מכיר את תהלוכות חוגי החזו"א כלל, ובהתחשב ברקע ממנו באתי גם לא מצופה ממני להכיר,
אבל פשוט מסברא שמה שמותר לחוגים אחרים (העדה"ח וכו') בהלכות אמונות ודעות אמור להיות מותר גם לחוגי החזו"א בהל' או"ח ויו"ד.
כמו למשל ההתנשאות והזלזול המופגן במי שאינו נמנה על 'בני היכלא דמלכא' המבינים בע"מ, או נטילת הסמכות הבלעדית וכל כיו"ב.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' ינואר 04, 2017 9:01 pm

מעט דבש כתב:ובכן אציג דוגמא אחת מתוך חידושים וביאורים על מסכת שבת, ומעניין מה היה בעל קונטרס 'בירור דברים' מגיב אילו היתה הכרעה זו כתובה בשמירת שבת כהלכתה.
==============
במ"ב (שיט, סב) כתב:
הקולט שומן הצף ע"פ החלב [שקורין סמעטענע] גם זה הוא בכלל בורר ע"כ יזהר שכשיגיע סמוך לחלב יניח קצת עם החלב ואז שרי וכמ"ש סי"ד וה"ה להיפוך שיטול קצת מן החלב עם השומן הזה [אבל ליקח השומן בצמצום אסור אפילו דעתו לאכול לאלתר שהרי הוא לוקח בכף]

ובחידושים וביאורים (שבת יד, כ) נתקשה, מה בין זה, לבין כל אוכל בכף או מזלג. וכתב שכאן שאני, "שיש כאן צורך בכף להפרדת השומן, וזה דרכו" (חילוק זה כתבו עוד אחרונים, ראה שש"כ פ"ג הערה קמא).
ומכל מקום סיים, שלדעתו גם זה חשיב דרך אכילה, ומותר.
הנה לנו הכרעה בדאורייתא, נגד המשנה ברורה, ומסברא בעלמא, שבהחלט יש מקום לדחותה, וכמו שהסכימו עם המשנה ברורה אלו שלא זכו להגיע למדרגת עיונו של הגרח"ג, הלא הם האג"מ (א, קכד) ומנחת יצחק (א, עו; ט, לב) שהובאו בשש"כ (פ"ג הערה קמא).
אם צריך עוד דוגמאות, בל"נ אוסיף. אך בצורת הדיון כאן נראה שלא תהיה בכך שום תועלת.

חצי אמת יותר גרוע משקר. החו"ב לא הכריע נגד המ"ב אלא רק כתב שמסברא היה נראה לא כך, ואין כאן הכרעה למעשה. כך הבנתי כשראיתי את החו"ב, ואח"כ ראיתי שכך מפורש בדבריו במכתב [שנדפס שם במהדורות החדשות]. והרי שלך לפניך:
כ) מ"ב סי' שי"ט ס"ק ס"ב אבל ליקח השומן בצמצום אסור אפי' דעתו לאכול לאלתר שהרי הוא לוקח בכף, נראה דבכל אוכל מתוך פסולת דשרי ודאי אין נפקותא בין נוטלו בידו או בכף או במזלג, והרי כשנוטל הזבוב עם המשקה נוטלו בכף ומ"מ שרי, ורק בקליטת השומן מן החלב שיש כאן צורך בכף להפרדת השומן וזה דרכו, בזה ס"ל ז"ל דחשיב כנפה וכברה, אבל באמת יש לומר דאף שכן דרכו מ"מ שרי, דהא אוכל מתוך פסולת נמי לא חשיב שינוי, ולאח"ז חייב חטאת, ומ"מ שרי לאלתר, וה"נ הכא כיון שא"א בענין אחר, ואף כשנוטלו לאכילה לאלתר ע"כ נוטל בכף, חשיב נמי דרך אכילה בכף, וכל שטורח באוכל ונוטלו לאכלו לאלתר שרי, ודוקא נפה וכברה חייב שאין דרך אכילה בכך, וגם טורח גם בפסולת, והרי מלאכתו ברירה ע"מ לאכול לאלתר, ולא נטילה לאכילה.

בנוגע לאכול בכף את המרק שבתוך התבשיל, מסברא היה נראה דחשיב דרך אכילה אוכל מתוך פסולת, אלא שלפי דברי המ"ב הנ"ל בשומן החלב, יש מקום לדון בזה, וצ"ע למעשה.

הרי לך שלמעשה מחמיר אף בדבר שלא ברור שלפי המ"ב אסור (!).

בן ירושלים
הודעות: 783
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ד' ינואר 04, 2017 9:11 pm

אום אני חומה כתב:בדבר אחד אני מקנא בחוגי החזו"א. לומדי הלכה 'סטנדרטיים' שגדלו והתחנכו על כפיפות לדעת גדולי ההוראה מהמשנ"ב והלאה, ומורגלים לשעבד עצמם לדבריהם, הרבה פעמים אתה מוצא אצלם פחד מהכרעה עצמית, ואם מתעוררת אצלם שאלה שלא כתובה במשנ"ב מפורש אז מיד רצים למהדורת דרשו אולי יש איזה 'ר' שלמה זלמן' או 'הרב אלישיב' בעניין, ואם ח"ו לא אז אוי ואבוי ואיך נוכל להכריע מסברתינו הדלה. ומדובר גם בכאלה שצורתא דשמעתתא נהירה להם. בקרב חוגי החזו"א נדמה (אם כי אינני מכירם) שיש יותר עצמאות בריאה וחינוך לחשוב סברא וגם לסמוך עליה בבטחון.

וכנגד זה, כמה ישנם שבאמת לא הגיעו להוראה ובביטחון גדול חותכים ועונים?

בספרו של הרב גלבר אורחות שבת המחברים נזהרים מאד לא להכריע במחלוקות והרבה פעמים מביאים את שיטת גדולי הפוסקים למרות שבאופן אישי ופרטי הרב גלבר הרבה יותר נחרץ והחלטי.
דומני שזה משתי סיבות: א. כשפוסקים בספר צריך זהירות ואחריות רבה יותר מתשובה פרטית. ב. הציבור לא קונה את זה שיהודי ת"ח כרב גלבר יחלוק על הפוסקים וודאי שלא הרב רובין, לכן הם ואחרים נאלצים להביא את הכל בצורה פחות חתוכה ויותר "ממלכתית". צא ולמד מה עשו לאותו מו"ץ שהעז לכתוב מאמר בענינים הנוגעים לחשמל בשבת, זה כבר נהיה כ"ספר שאינו מוגה" ו"אל תשכן באהליך עולה."

עושה חדשות
הודעות: 12718
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 04, 2017 9:36 pm

הערת ביניים קטנה: על ההתנשאות והצמצום של החוג המדובר, (וזה נכון כמעט על כל חוג שהוא), אפשר להמחיש בדוגמא פשוטה מכיוון אחר. תארו לכם שהגר"ג נדל על דעותיו המקוריות, לא היה מקורב אצלם, אלא מקורב אצל הגריז"ס / הגראז"מ / הגרצפ"פ / הגרחע"ג / הטשיבינע'רב וכד'. אפשר להניח בוודאות, כי על המכתב שהיה מתפרסם נגדו ביום מן הימים, היו חתומים הרבה מגדולי תלמידי החזו"א.

מסקנה: תמיד כדאי לחשוב מחוץ לקופסה, ואפי' במקרה שמדובר בקופסה הכי נאורה ועמוקה בעולם.
נערך לאחרונה על ידי עושה חדשות ב ד' ינואר 04, 2017 9:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אום אני חומה
הודעות: 855
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אום אני חומה » ד' ינואר 04, 2017 9:36 pm

אני לא מדבר על להכריע במחלוקת הפוסקים אלא על סברא ישרה.
הרבה אברכים אם תתגלגל אצלם שאלה דוגמת 'האם לכרטיס רב-קו יש דין מוקצה מחמת חסרון כיס' לעולם לא יעזו לסמוך על שיקול דעתם. חזונאישניק (ואולי גם 'ספרדי הרב עובדיה') כן.

בן ירושלים
הודעות: 783
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי בן ירושלים » ד' ינואר 04, 2017 9:45 pm

אום אני חומה כתב:אני לא מדבר על להכריע במחלוקת הפוסקים אלא על סברא ישרה.
הרבה אברכים אם תתגלגל אצלם שאלה דוגמת 'האם לכרטיס רב-קו יש דין מוקצה מחמת חסרון כיס' לעולם לא יעזו לסמוך על שיקול דעתם. חזונאישניק (ואולי גם 'ספרדי הרב עובדיה') כן.

זה ודאי שנכון, אגב כמה וכמה פעמים שנתקלתי אצל הגר"שא שעודד אברכים להכריע לבד (כמובן ללמוד היטב הענין קודם) ולא לרוץ על כל דבר לשאול. לדוגמה בלבד פעם הגיע אברך לשאול משהו על הלולב. הגר"ש המשיך ללכת ואמר לו תבדוק במשנ"ב ובנו"כ האחרים ותפסוק. אחרי כמה מטר הוא עצר ופנה לשואל לברר מה השאלה, אבל הקדים ואמר: האמת היא צריכה להיות כמו שאמרתי לך מקודם, מה זה שאברך לא יכול לברר שאלה בהלכות לולב?

מעט דבש
הודעות: 4049
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' ינואר 04, 2017 9:48 pm

שש ושמח כתב:חצי אמת יותר גרוע משקר. החו"ב לא הכריע נגד המ"ב אלא רק כתב שמסברא היה נראה לא כך, ואין כאן הכרעה למעשה. כך הבנתי כשראיתי את החו"ב, ואח"כ ראיתי שכך מפורש בדבריו במכתב [שנדפס שם במהדורות החדשות]

אכן לא ראיתי את המכתב, ומלשונו היה נראה שכן מכריע למעשה. ואם כאן לא הכריע, במקומות רבים שכתב בסגנון זה כן הכריע למעשה, ואפילו במקומות שבחו"ב נשאר ב'צריך עיון', הרי שב'קיצור הלכות' פסק כן הלכה למעשה, וכפי שאפשר לראות בקונטרס 'בירור הלכות'.
קבצים מצורפים
בירור הלכות עמ' נא.GIF
בירור הלכות עמ' נא.GIF (10.94 KiB) נצפה 12275 פעמים

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי צולניק » ד' ינואר 04, 2017 9:56 pm

בן ירושלים כתב:
אום אני חומה כתב:אני לא מדבר על להכריע במחלוקת הפוסקים אלא על סברא ישרה.
הרבה אברכים אם תתגלגל אצלם שאלה דוגמת 'האם לכרטיס רב-קו יש דין מוקצה מחמת חסרון כיס' לעולם לא יעזו לסמוך על שיקול דעתם. חזונאישניק (ואולי גם 'ספרדי הרב עובדיה') כן.

זה ודאי שנכון, אגב כמה וכמה פעמים שנתקלתי אצל הגר"שא שעודד אברכים להכריע לבד (כמובן ללמוד היטב הענין קודם) ולא לרוץ על כל דבר לשאול. לדוגמה בלבד פעם הגיע אברך לשאול משהו על הלולב. הגר"ש המשיך ללכת ואמר לו תבדוק במשנ"ב ובנו"כ האחרים ותפסוק. אחרי כמה מטר הוא עצר ופנה לשואל לברר מה השאלה, אבל הקדים ואמר: האמת היא צריכה להיות כמו שאמרתי לך מקודם, מה זה שאברך לא יכול לברר שאלה בהלכות לולב?

זה אכן נקודה כואבת, ניתן לראות אברכים באים אל הרב להראות את הד' מינים כשהם בגדר 'שאינו יודע לשאול', אינם יודעים לדון כלל בענין רק מצפים למוצא פי הרב.
גם שאלות רבות התלויות בקריאת המציאות, כמו מה נחשב תערובת לענין בורר או על חפץ פלוני אם הוא בגדר מוקצה מחמת חס"כ, דברים שנצרך בהם קריאה בריאה של המציאות יש כאלו שאינם מסוגלים להכריע, במקום זאת מחפשים בספרי הקיצורים השונים אם מאן דהו התייחס ספציפית למצב זה.

ח''ל קאליסק
הודעות: 1094
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 4:15 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי ח''ל קאליסק » ד' ינואר 04, 2017 9:59 pm

[[/quote]
זה אכן נקודה כואבת, ניתן לראות אברכים באים אל הרב להראות את הד' מינים כשהם בגדר 'שאינו יודע לשאול', אינם יודעים לדון כלל בענין רק מצפים למוצא פי הרב.
גם שאלות רבות התלויות בקריאת המציאות, כמו מה נחשב תערובת לענין בורר או על חפץ פלוני אם הוא בגדר מוקצה מחמת חס"כ, דברים שנצרך בהם קריאה בריאה של המציאות יש כאלו שאינם מסוגלים להכריע, במקום זאת מחפשים בספרי הקיצורים השונים אם מאן דהו התייחס ספציפית למצב זה.[/quote]
ישנם גם רבנים ומוצי''ם שאינם יודעים דבר וחצי דבר בד' מינים מסובבים האתרוג בארשת חשיבות ואומרים אהה אשיינער אתרוג דריי אונדערט שקלים

מעט דבש
הודעות: 4049
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' ינואר 04, 2017 10:07 pm

מאור עינים כתב:שמעתי בשם אחד האנשים שהוא ממפיצי התכלת שהציבור שהכי מתעניין בתכלת הוא הציבור החזו"א, והציבור שבסוף הכי פחות משתכנע זה הם...

ועכ"פ כל רבותיהם היו נגד זה, ואם יש טענות שלא היו מוכנים לדון בזה זה טענה לא רק עליהם.

וגם שבאמת ענין התכלת לא כ"כ מתאים לסגנון לימודם אשר רבות נשען הוא על המחקר, שאין בבימ"ד התיחסות לזה.

ודרך אגב הגר"ש נדל כתב מכתב ידוע בענין, ועוד ידוע לי על כמה מהת"ח שבדקו את זה.


חוט שני מועדים עמודים שפו - שפז - תכלת.GIF
חוט שני מועדים עמודים שפו - שפז - תכלת.GIF (30.55 KiB) נצפה 12243 פעמים

מעט דבש
הודעות: 4049
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' ינואר 04, 2017 10:13 pm


אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אדם קדמאה » ד' ינואר 04, 2017 10:22 pm

עושה חדשות כתב:הערת ביניים קטנה: על ההתנשאות והצמצום של החוג המדובר, (וזה נכון כמעט על כל חוג שהוא), אפשר להמחיש בדוגמא פשוטה מכיוון אחר. תארו לכם שהגר"ג נדל על דעותיו המקוריות, לא היה מקורב אצלם, אלא מקורב אצל הגריז"ס / הגראז"מ / הגרצפ"פ / הגרחע"ג / הטשיבינע'רב וכד'. אפשר להניח בוודאות, כי על המכתב שהיה מתפרסם נגדו ביום מן הימים, היו חתומים הרבה מגדולי תלמידי החזו"א.

מסקנה: תמיד כדאי לחשוב מחוץ לקופסה, ואפי' במקרה שמדובר בקופסה הכי נאורה ועמוקה בעולם.

שוב כפי הכלל שהרוב אינו מכיר את המיעוט.
דעתם של הנ"ל על דעותיו של הרג"נ בימי זקנותו היתה חריפה ושלילית, אלא שהמנהג "לפרסם מכתב נגד מישהו" הוא מבית מדרש הסטייפלר והרב שך, והחזו"א ותלמידיו לא נהגו מנהג ק' זה.
אגב, דוקא הגרח"ק הוא היחידי מתלמידי החזו"א שסמך על ר' גדליה להלכה עד יומו האחרון, מכיון "שהחזו"א אמר שאפשר לסמוך עליו".


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 169 אורחים