עמוד 8 מתוך 14

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ג' ינואר 19, 2021 12:27 am
על ידי לבי במערב
נסמן לעיל.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' ינואר 22, 2021 9:38 am
על ידי דרומי
בימים אלה מכינים ספר מזכרונותיו וסיפוריו של המשב"ק של הרבי במשך עשרות בשנים, הרה"ח ר' לייבל גרונר ע"ה שנלב"ע בערב חג הפסח תש"פ.

הנה קטע אחד מעניין, ראוי להדגיש שהפרשנות היא של המשב"ק ולאו דוקא שזה מדוייק:

...רבים מהסיפורים היו קשורים בעניינים הנוגעים לשמחת נישואי הרבי בי"ד בכסלו תרפ"ט. בין היתר גילה הרבי כי הרבי הריי"צ הורה לו כי משבוע לפני החתונה אל לו להישאר בבית לבד ואף מחדר לחדר לא יעבור אלא עם שומר שיתלווה אליו ויחזיק בידו. למחרת החופה, סיפר אז הרבי לרב גרונר, שאלתי את הרבי הריי"צ האם יש לברך שהחיינו על הטלית. והרבי הריי"צ השיבו: אצלנו, רק בעזרת נשים הן מברכות 'שהחיינו' על מעיל פרווה. לאור תשובתו של הרבי הריי"צ, לא בירך הרבי 'שהחיינו' על הטלית.

והנה ימים אחדים לאחר סיום ה'שבעה' לאבל הסתלקותו של הרבי הריי"צ, בא בברית הנישואין הרה"ח ר' גרשון חנוביץ. "הוא שאל אותי", סיפר הרב גרונר, "האם שמעתי פעם מהרבי בנוגע לברכת 'שהחיינו' על הטלית. אמרתי לו: עוד מעט הרבי נכנס לתפילת שחרית, ותוכל לשאול אותו ישירות. הוא אכן ניגש ושאל, והרבי ענו בזה הלשון: מכיוון שכבר שאלת – תברך 'שהחיינו', ותוציא גם אותי ידי חובה".

כאומרו זאת הפטיר הרב גרונר: "אני שמעתי את מענה הרבי, וחשבתי לעצמי לעניות דעתי: מאז תרפ"ט ועד תש"י, הרבי רצה לברך 'שהחיינו' על הטלית, אבל מכיוון שממענה הרבי הריי"צ היה משמע שלא מברכים – הרבי לא בירך בפועל, אך חיפש דרך לצאת ידי חובת הברכה. וכעת, כאשר ר' גרשון שאל, הורה לו הרבי לברך בקול, ולהוציא גם אותו ידי חובת הברכה".

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' ינואר 22, 2021 9:46 am
על ידי גיזונטע קאפ
אם היה מחפש דרך לצאת, הוא מכוין להוציא את הטלית כשהזדמן לו שהחיינו אחר, יותר סביר שכאשר נשאל בזה נזכר בסיפור, וראה בזה הזדמנות לצאת כבר

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' ינואר 22, 2021 10:25 am
על ידי לבי במערב
דרומי כתב:הנה קטע אחד מעניין, ראוי להדגיש שהפרשנות היא של המשב"ק ולאו דוקא שזה מדוייק . .
לא רק הפרשנות אינה מדויקת, אלא גם פרטים נוספים בו - המטילים צל על כללות המעשה.
למשל, פורסם בעבר כביכול הדבר אירע בשש"פ תש"ט; 'דא עקא', שבאותו היום יצא כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ נ"ע להתוועד עם הקהל, ואף מצוי' בידינו רשימת דברי־קדשו (סה"ש ע' 319־321); משכך, 'עודכנה' הגרסא ל"תש"ח או תש"ט"... [אלא של'גרסא' זו צ"ע מדוע הסיקו ש"לא הי' הרבי הריי"צ בקו הבריאות", ומשום כך לא יצא לסעודה - פשוט: שש"פ דההיא שתא חל בערש"ק, וקוצר הזמן לא אִפשר להתוועד... ראי' לדבר - שבליל שש"פ, ליל אחש"פ ויומו נערכו הסעודות ברבים, כרגיל (כמובן - מצויות בידינו גם רשימות־הדברים שנאמרו בהן, ונדפסו בסה"ש ע' 214 ואילך)].
הרה"ח ר' גרשון חאנאוויטש לא התחתן "ימים אחדים לאחר סיום השבעה", כי־אם בכסלו תשי"א (שבת ה'אויפרוף' נערכה בט' כסלו - 'ימי בראשית' ע' 303).

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' ינואר 22, 2021 10:38 am
על ידי דרומי
חוסר דיוק בתאריכים וכדומה אינם מעידים שהסיפור עצמו לא מדוייק. ובמח"כ זה קצת 'דקדוקי עניות'.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' ינואר 22, 2021 12:00 pm
על ידי לבי במערב
לא טענתי שהסיפור כולו הופרך עי"ז, אלא שהדבר 'מטיל צל על כללות המעשה' (עכ"פ, הענין הראשון - אודות עת התרחשותו - בהחלט מטיל ספק כללי, ולא אאריך מפני הכבוד).
ולדידי, אי"ז 'דקדוקי עניות' - כי־אם המבחן היסודי אם גברא דדייקי שמועותיו הוא זה.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' ינואר 22, 2021 12:22 pm
על ידי מה שנכון נכון
שייך לצאת יד"ח שהחיינו על בגד שנקנה לפני למעלה מעשרים שנה? עמ"ב רכה, יג.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' ינואר 22, 2021 12:25 pm
על ידי לבי במערב
בפשטות, קנה מאז טלית חדשה כמ"פ, ויתכן שאף בסמיכות להתרחשות המעשה (אם נקבל שאירע...).
עכ"פ, בכ"מ צוין שלשון־קדשו היתה: "און האב מיר אויך אין זינען", וא"י אם יש בזה נפקותא לנדון.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' ינואר 22, 2021 12:28 pm
על ידי מה שנכון נכון
לבי במערב כתב:בפשטות, קנה מאז טלית חדשה כמ"פ, ויתכן שאף בסמיכות להתרחשות המעשה (אם נקבל שאירע...).

א. כוונתי ללשון מתרפט עד תשי רצה לברך וכו'.
ב. גם סמיכות לא עוזרת. רק בלבישה ראשונה אפשר לברך. ראה לוח בה"נ יא, יט וסדר בה"נ יב, ד.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' ינואר 22, 2021 12:42 pm
על ידי לבי במערב
א. בזה לא דנתי מלכתחילה...
ב. פשיטא. כוונתי שיתכן ולבישתה הראשונה אכן היתה באותו היום.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' ינואר 22, 2021 12:45 pm
על ידי מה שנכון נכון
אם כן הרי"ז כמעשה דשמערל ובערל שהבאתי באשכול אחר.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' ינואר 22, 2021 12:47 pm
על ידי לבי במערב
רק לטובת מי שאינם בקיאים ברמיזות כגו"ד, אציין מקומו.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' ינואר 22, 2021 12:55 pm
על ידי חרסון
הסיפור משונה מבחינה הלכתית ולא מספיק מבוסס מבחינה מציאותית ולכן לעניותי קצת חבל להקדיש לו זמן. בטח ביום שכזה.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' ינואר 22, 2021 2:58 pm
על ידי דרומי
הסיפור כנראה היה, ובפרט שנוקבים בשם מפורש של מי שזה קרה אתו.

וראיתי שקרובי משפחתו של אותו חתן ששאל, בחוברת שהוציאו לאיזה שמחה, מצטטים את הלשון כך:

"וויבאלד אז דו פרעגסט, איז א סימן אז ביי דיר איז עס דבר חביב. אויף א דבר חביב קענסטו מאכן שהחיינו. בא מיין חתונה האב איך ניט געמאכט, ווייל דער רבי האט מיר ניט געהייסן, איז מאך א שהחיינו און זייט מיר אויך מוציא".

ובפשטות סיום הדברים הוא כעין 'מליצה', ולא שיש בזה אכן גדר הלכתי 'אמיתי'.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: א' ינואר 24, 2021 10:26 pm
על ידי לבי במערב
אכן, חציו השני מקוים מעדות יו"ח ('תשורה' טורין־שיינער, כ"ג אד"ר תשע"ו, ע' 72), אך עדיין - החלק הראשון קשה לי להאמינו (מהטעם דלעיל).
[באשר לכוונת ההוספה 'און זייט מיר אויך מוציא' - אכן, מסתבר בפשטות שבכעין־מליצה באה].
--
גם בזה יש שינוי חשוב: 'דער רבי האט מיר ניט געהייסן' - אין פרושו ששאל ונענה כי אין המנהג כך.
עוד זאת: ר"ג חאנאוויטש לא ניגש לריל"ג לשאלו 'האם שמע פעם מהרבי בנוגע לברכת שהחיינו על הטלית' (ולמה זה יגש לבחור צעיר ממנו בעשר שנים, שעומד קודם חתונתו, לברר כיו"ב), כי־אם להגה"ח ר' שמואל הלוי לעוויטין... אכן, הבדל 'קטנטן' עד מאד.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: א' ינואר 24, 2021 10:39 pm
על ידי לבי במערב
ואחזור לראשונות,
בהמשך לדיון דלעיל על אופן תפלת־קדשו בראשית שנות ה'ש"ת,
מצו"ב מזכרונות הרח"י קרינסקי שליט"א - כפי שהתפרסמו בשבועון כפ"ח דשבוע העבר (ע' 79):
השבתות במחיצת הרבי.png
כפ"ח גל' 1893, ח' שבט תשפ"א
השבתות במחיצת הרבי.png (355.61 KiB) נצפה 10955 פעמים

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' ינואר 25, 2021 12:28 am
על ידי סגי נהור
מה שנכון נכון כתב:
לבי במערב כתב:בפשטות, קנה מאז טלית חדשה כמ"פ, ויתכן שאף בסמיכות להתרחשות המעשה (אם נקבל שאירע...).

א. כוונתי ללשון מתרפט עד תשי רצה לברך וכו'.
ב. גם סמיכות לא עוזרת. רק בלבישה ראשונה אפשר לברך. ראה לוח בה"נ יא, יט וסדר בה"נ יב, ד.

אינני יודע אם הסיפור אירע אם לאו, אבל נ"ל שהדיון כאן משקף אי הבנה בעיקר תוכנו. דומה שההשתדלות לברך היא לא על ההתחדשות בבגד אלא על ההתעטפות בט"ג לראשונה לאחר החתונה (ואולי גם על שמחת הנישואין?), אלא שהיא כמובן מדין בגד חדש.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' ינואר 25, 2021 6:16 am
על ידי לבי במערב
כהמשך לדיון בנושא, אעתיק מענה קודש בענין זה - מיום חתונתו של הריל"ג, י"ד אלול תשי"ד:
החתן כתב: היות שישנם דברים שאינם ברורים איך נוהגים, כי יש חילוקי דעות בזה, הנני לבקש שיואיל נא כ"ק אדמו"ר שליט"א להורות איך לעשות.
א) אם מברכים שהחיינו על טלית גדול בפעם הראשונה - המענה: "לא ראיתי נוהגין כן. ולכל היותר יכול לצרף לאכילת פרי חדש, אבל לא בלא זה".
[הדברים נעתקו גם ברשימות הרחמ"א חאדאקאוו ע"ה (שנדפסו ב'ניצוצי רבי', 'התקשרות' גל' תרכט ע' 13 (ובכ"מ), ומשם - ב'שלחן מנחם' ח"א ע' שמט)].


סגי נהור כתב:דומה שההשתדלות לברך היא לא על ההתחדשות בבגד אלא על ההתעטפות בט"ג לראשונה לאחר החתונה (ואולי גם על שמחת הנישואין?), אלא שהיא כמובן מדין בגד חדש.
אכן, ראה בנטע"ג הל' נישואין ח"ב ע' נז־נח (ובהערות שם).


עוד הערה קטנה: במש"כ לעיל, ד'פשיטא' שבלבישתו השני' לא יברך - ראוי לציין, שלפ"ד הפמ"ג (סו"ס כב בא"א. וכ"פ המשנ"ב בבה"ל שם) יש לו לברך אף בלבישות שלאח"ז. עכ"פ, ברור דדעת אדה"ז שלא יברך, וכפי שהובא מסדר ברה"נ.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' ינואר 25, 2021 6:31 am
על ידי לבי במערב
ובשולי הדיון אציין את דברי הגר"ח פרוס - בביאורו ל'סדר ברכות הנהנין', ע' 247:
בקניית בגד חדש - המנהג בפועל שלא לברך כלל "שהחיינו", מלבד בקניית טלית חדשה (כפי המנהג בהכתרת רב).

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' ינואר 25, 2021 10:12 am
על ידי מה שנכון נכון
לבי במערב כתב:
סגי נהור כתב:דומה שההשתדלות לברך היא לא על ההתחדשות בבגד אלא על ההתעטפות בט"ג לראשונה לאחר החתונה (ואולי גם על שמחת הנישואין?), אלא שהיא כמובן מדין בגד חדש.
אכן, ראה בנטע"ג הל' נישואין ח"ב ע' נז־נח (ובהערות שם).


עוד הערה קטנה: במש"כ לעיל, ד'פשיטא' שבלבישתו השני' לא יברך - ראוי לציין, שלפ"ד הפמ"ג (סו"ס כב בא"א. וכ"פ המשנ"ב בבה"ל שם) יש לו לברך אף בלבישות שלאח"ז. עכ"פ, ברור דדעת אדה"ז שלא יברך, וכפי שהובא מסדר ברה"נ.

אין נ"מ מה מפני מה ההשתדלות. בשורה התחתונה דין הברכה הוא רק מכח הא דבגד חדש ותלוי בתנאיו. [וגם על הנשואין א"א לברך אחרי עשרים שנה].

כמובן צוין בדוקא לדעת הגר"ז. ואם כי יש רוא"ח דפליגי, למען הדיוק אין אלו הנ"ל:
הפמ"ג עצמו ס"ל לא לברך בפעם השניה, וכמו שביאר הבה"ל בדעתו.
המ"ב בסי' רכה מסיק שלא לברך באכילה שניה (וה"ה בלבישה שניה). ע"ש ס"ק י"ג ובשעה"צ.
[אמנם יל"ע בהבנת דבריו שם, (דלכאו' מפרש פי' חדש בפסק הרמ"א ולא מטעמיה), וכן צ"ע התאמתם לבה"ל הנ"ל סכ"ב].

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' ינואר 25, 2021 4:26 pm
על ידי לבי במערב
א. למוסגר בחצ"ר - אפ"ל בדא"פ, דתליא בחקירה אי נישואין הוי פעולה נמשכת...

ב. אכן, ציינתי שלשוני־שלי שגוי' היתה, משא"כ דברי כת"ר.
ייש"כ על דיוק הדברים.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' ינואר 25, 2021 6:37 pm
על ידי דרומי
יש את הסיפור הידוע עם הגר"ח שאיחל לרוגוצובר 'מזל טוב' לאחר שאמר לו שהנישואין מתחדשים בכל רגע. ואולי זה עומק ה'מליצה' כאן.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' ינואר 25, 2021 8:59 pm
על ידי הכתב והמכתב
אבל גם המז''ט שאחלו לו בחתונה מתחדש בכל רגע

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' ינואר 25, 2021 9:40 pm
על ידי עמקן
דרומי כתב:יש את הסיפור הידוע עם הגר"ח שאיחל לרוגוצובר 'מזל טוב' לאחר שאמר לו שהנישואין מתחדשים בכל רגע. ואולי זה עומק ה'מליצה' כאן.

אומרים את זה על הגר"ח עם הג"ר שמעון שקופ.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' ינואר 25, 2021 10:36 pm
על ידי דרומי
יתכן.

כמדומני שהרב זוין מביא את הסיפור באישים ושיטות.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ג' ינואר 26, 2021 12:45 am
על ידי סגי נהור
מה שנכון נכון כתב:אין נ"מ מה מפני מה ההשתדלות. בשורה התחתונה דין הברכה הוא רק מכח הא דבגד חדש ותלוי בתנאיו. [וגם על הנשואין א"א לברך אחרי עשרים שנה].

הנפק"מ היא פשוטה ביותר, שאין מדובר כאן כלל על הוצאת ידי החובה ההלכתית של ברכת שהחיינו על הטלית.
וכל הדיון ההלכתי מוזר. וכי יש איזו שאלה בעניית אמן אחר ברכת שהחיינו של אחר? (והרי באותו אופן אפשר לדון מהי בכלל החלות של ברכת שהחיינו על פרי/בגד חדש על שמחת הלב הבאה מענין אחר שאין מברכים עליו לכו"ע).

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ג' ינואר 26, 2021 12:48 am
על ידי מה שנכון נכון
סגי נהור כתב:
מה שנכון נכון כתב:אין נ"מ מה מפני מה ההשתדלות. בשורה התחתונה דין הברכה הוא רק מכח הא דבגד חדש ותלוי בתנאיו. [וגם על הנשואין א"א לברך אחרי עשרים שנה].

הנפק"מ היא פשוטה ביותר, שאין מדובר כאן כלל על הוצאת ידי החובה ההלכתית של ברכת שהחיינו על הטלית.
וכל הדיון ההלכתי מוזר. וכי יש איזו שאלה בעניית אמן אחר ברכת שהחיינו של אחר? (והרי באותו אופן אפשר לדון מהי בכלל החלות של ברכת שהחיינו על פרי/בגד חדש על שמחת הלב הבאה מענין אחר שאין מברכים עליו לכו"ע).

אם אין מדובר על מה שמדובר אז הכל בסדר.
על עניית האמן אף אחד לא דן כאן.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 3:35 pm
על ידי סגי נהור
הקלטות של דברי הרבי זי"ע על מגילת אסתר, מתוך התוועדויות פורים לאורך השנים, מסודרות על סדר פסוקי המגילה:
https://ashreinu.app/text/megilas-esther

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ו' פברואר 19, 2021 8:14 pm
על ידי לי א רוזן
סגי נהור כתב:הקלטות של דברי הרבי זי"ע על מגילת אסתר, מתוך התוועדויות פורים לאורך השנים, מסודרות על סדר פסוקי המגילה:
https://ashreinu.app/text/megilas-esther

נפלא !
שיחות פורים הם מיוחדים בעיניי, אין כדוגמתם

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: א' פברואר 21, 2021 10:19 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
מי יודע למה היה דרכו לומר בשוּרות טובות ולא בשוֹרות

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: א' פברואר 21, 2021 10:57 pm
על ידי פולסברג
חבר פורום אוצר החכמה כתב:מי יודע למה היה דרכו לומר בשוּרות טובות ולא בשוֹרות

בכלל, הי''ל הרבה מילים והתבטאות מיוחדות במינן, וגם בכתיבה. האם זאת ממסורת אבותיו ורבותיו והשפעת המקום, או הוא יצר הכל מחדש בעצמו?

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: א' פברואר 21, 2021 11:05 pm
על ידי דרומי
בכלל היה הרבי מקושר מאוד לחותנו הריי"צ, ואעפ"כ היו הבדלים עצומים ביניהם, ובין השאר בסגנון הכתיבה.

אצל הריי"צ סגנון הכתיבה הוא מאוד עשיר וארוך, ואצל הרבי הסגנון הוא מאוד קצר וענייני.

לאחרונה שמתי לב לדוגמא 'קטנה', והיא בענין ביטוי שמו השני של הרבי - 'מענדל', שבעצם נקרא כך על שם ה'צמח צדק'.

הריי"צ כתב לרבי (ולעוד אנשים שנקראו בשם זה) הרבה פעמים 'מענדיל' ביו"ד, כנראה תוספת היו"ד מבטאת חיבה או משהו בסגנון, ואילו הרבי דייק מאוד לכתוב קצר בלי יו"ד (גם כשפנה לאחרים שנקראים בשם זה), ולעולם לעולם לא תמצא שישתמש בשם 'מענדיל' בתוספת יו"ד (אלא אם כן זהו שמו המדוייק של אותו אדם, וכמו שיש בויז'ניץ ועוד שכך הוא השם המדוייק, כידוע ההבדל בין 'צמח צדק' ל'צמח צדיק').

עוד דבר מעניין ואופייני. הריי"צ היה נוהג להקדים לחלק גדול מהנמענים את התואר 'ידידי', או 'ידידי עוז', ואילו אצל הרבי תואר זה כמעט בל יראה ובל ימצא...

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: א' פברואר 21, 2021 11:39 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
כנראה אני מפספס. כל זה אמור להיות תשובה על שאלתי?

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' פברואר 22, 2021 12:01 am
על ידי סגי נהור
דרומי כתב:הריי"צ כתב לרבי (ולעוד אנשים שנקראו בשם זה) הרבה פעמים 'מענדיל' ביו"ד, כנראה תוספת היו"ד מבטאת חיבה או משהו בסגנון, ואילו הרבי דייק מאוד לכתוב קצר בלי יו"ד (גם כשפנה לאחרים שנקראים בשם זה), ולעולם לעולם לא תמצא שישתמש בשם 'מענדיל' בתוספת יו"ד (אלא אם כן זהו שמו המדוייק של אותו אדם, וכמו שיש בויז'ניץ ועוד שכך הוא השם המדוייק, כידוע ההבדל בין 'צמח צדק' ל'צמח צדיק').

הערה משונה במקצת. חילוק של כתיב בלבד.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' פברואר 22, 2021 12:17 am
על ידי לבי במערב
פולסברג כתב:
חבר פורום אוצר החכמה כתב:מי יודע למה היה דרכו לומר בשוּרות טובות ולא בשוֹרות
בכלל, הי''ל הרבה מילים והתבטאות מיוחדות במינן, וגם בכתיבה. האם זאת ממסורת אבותיו ורבותיו והשפעת המקום, או הוא יצר הכל מחדש בעצמו?
כמדומה שרובן בהשפעת ארץ־המוצא, ומיעוטם - הגי' ייחודית.
[הכתיבה בר"ת - אפשר לכאו' להגדירה כדרך ייחודית לחלוטין משלו].

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' פברואר 22, 2021 12:20 am
על ידי סגי נהור
מנהג האשכנזים מקדמת דנא שלא להקפיד על הגיה מדוקדקת של מילים בלשון הקודש המשולבות בלשון הדיבור, מעֶרכין ועד בדיעֶבֶד.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' פברואר 22, 2021 12:23 am
על ידי פולסברג
לבי במערב כתב:
פולסברג כתב:
חבר פורום אוצר החכמה כתב:מי יודע למה היה דרכו לומר בשוּרות טובות ולא בשוֹרות
בכלל, הי''ל הרבה מילים והתבטאות מיוחדות במינן, וגם בכתיבה. האם זאת ממסורת אבותיו ורבותיו והשפעת המקום, או הוא יצר הכל מחדש בעצמו?
כמדומה שרובן בהשפעת ארץ־המוצא, ומיעוטם - הגי' ייחודית.
[הכתיבה בר"ת - אפשר לכאו' להגדירה כדרך ייחודית לחלוטין משלו].


תודה רבה!

אך אם אכן כדבריך, נא ליתן לי מקצת מ''מ - מספרי וכתבי בני ארצו שקדמוהו במקצת - ונחזי.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' פברואר 22, 2021 12:29 am
על ידי לבי במערב
פולסברג כתב:אך אם אכן כדבריך, נא ליתן לי מקצת מ''מ - מספרי וכתבי בני ארצו שקדמוהו במקצת - ונחזי.
עיקר מש"כ שבא בהשפעת ארץ־המוצא הוא גבי ההגי' (ובזה פוק חזי הוא, דכמה קשישי איכא בשוקא), אך חקר צורת הכתיבה הוא מסובך יותר - ולא דברתי בזה.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: ב' פברואר 22, 2021 2:33 am
על ידי לבי במערב
סגי נהור כתב:מנהג האשכנזים מקדמת דנא שלא להקפיד על הגיה מדוקדקת של מילים בלשון הקודש המשולבות בלשון הדיבור, מעֶרכין ועד בדיעֶבֶד.
וראה 'התוועדויות' תשד"מ ח"ג ע' 1548.

Re: אדמו"ר הרמ"מ מליובאוויטש זי"ע

פורסם: א' מרץ 14, 2021 11:50 pm
על ידי דרומי
לעיל נידון אופן תפלתו ברבים של הרבי, שהיה שונה מהתפלות הידועות בדורות קודמים, שכן הרבי לא הפגין אריכות והתרגשות מיוחדת בתפלתו (בדרך כלל).

לאחרונה התפרסם באיזה קובץ ציטוט מאחד החסידים בענין זה, לפי התוכן זה כנראה היה בין השנים תש"א-תש"י (כלומר, כשעדיין לא הוכר בתור 'רבי' אלא בתור חדב"נ). הציטוט לא מספיק ברור אבל הוא מלמד שאכן היו טענות על כך...

הרב צבי גאנזבורג סיפר שפעם אחת ר' משה דובינסקי ניגש אל כ"ק אדמו"ר שליט"א ושאלו
לפשר הנהגתו – שהי' נוהג להביא הרבה ספרים ולעיין בהם בשעת התפילה אחרי שהציבור
סיימו והי' מתפלל ביחידות ובמהירות (ובעלינו האריך קצת).
ויען כ"ק אדמו"ר שליט"א
שיהודי אחד שאל את הרוגוצ'ובי: כיוון שאתה יודע אם ההלכה היא כרש"י או כרבינו תם, אז
כיצד אתה נוהג? ענה לו הרוג'וצ'ובי: "מה שאני נוהג אינו נוגע לך".
כשהרבי סיים את הסיפור
לקח איתו את ערימת הספרים והלך.