עמוד 8 מתוך 11

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ב' יוני 22, 2020 6:18 pm
על ידי יהושפט
לבי במערב כתב:
הרב אליהו סולוביצ'יק, בחוברת 'אסיא' צה־צו (תשע"ה) ע' 187-189, כתב:הרב אהרן יהושע צוקר* –
הערות שוליים למאמרים באסיא


הגאון המופלא רבי אהרן יהושע צוקר שליט"א – גדול הידענים בספרות חז"ל בדורנו כתב אלפי הערות בשולי גליונות הספרים שבספרייתו הענפה.
בין אלפי הערות אלו נמצאו מספר הערות על שנים ממאמרי שפורסמו בחוברות אסיא עה-עו (2005) ופג-פד (2008).
ההערות צולמו ע"י מכון גנזים, שעל ידי פרוייקט פרידברג לפרסום כתבי יד יהודיים, והם מוצגים בזה לקוראי אסיא כאשר הם ערוכים, מפוסקים ומצוינים עם תקציר נשוא כל הערה.
...


ב. למאמר "אבל אתה למד להבין ולהורות"[5]
במאמר נטען שההיתר 'להבין ולהורות' נאמר במקור ללימוד דרכי הכישוף והורחב על ידי חז"ל לעשיית כישוף, לעשיית צורות חמה ולבנה, להגות את השם באותיותיו ועוד. במאמר הועלה פרשנות שהצד השווה שבהם הוא העיסוק בלימוד ורכישת ידע והרעיון הוא שהדעת לא הוגבלה. וכך רשם הרב צוקר בשולי הגיליון:
· הושמט כאן דעת מאירי (סנהדרין סג, ב) דעל איסור לא ישמע על פיך (שמות כג, יג) ג"כ יש היתר דלהבין ולהורות.
· ובדעת תוס' יש לדון שהרי על מרקוליס הקשו
(עבודה זרה נ, א ד"ה אבני), ועל השמות שבפרק קמא דעבודה זרה ואפרודיטי (ע"ז מד, ב ועוד) שתקו, ולכאורה מתוך כך שבדיני עבודה זרה ס"ל נמי היתר דלהבין ולהורות, ובמרקוליס שהובא גם לסימן כמגדלים בב"מ (כה, ב) ועוד, קשיא להו.
· אמנם בעל יחוסי תנאים ואמוראים הוקשה לו גם הנך דפרק קמא דעבודה זרה, ותירץ ששינו לגנאי, ולדידיה קשיא לכאורה הך דאפרודיטי וצ"ת.
· בעניין עשיית כשפים לינצל מהם יש לעיין גם ברי"ד וריא"ז בסנהדרין
(ברי"ד, דף סז, ב ד"ה ר' ינאי וראה שם סו, א ד"ה ת"ר. ובריא"ז פ"ז ה"ד אות ו).
· הרמב"ם
[לא][6] מעתיק אפרוטידי וצריך בירור ולא נפניתי.



לענין "להבין ולהורות", דיברתי איתו פעם על ספרי ר"ש ליברמן, ובתוך הדברים שאלתי אותו מה הוא אומר על ספרו "יוונית ויוונות בארץ ישראל", והשיב לי שלא קרא אותו [אני לא בטוח שאכן כך הדבר, היה ספרים שברור שקרא, ומטעמים שונים היה אומר שלא קרא אותם], ואמרתי לו ששמעתי בשם ת"ח אחד המוכר לו, שבלי ספר זה אי אפשר להבין הרבה מדברי חז"ל בענייני ע"ז, והשיב שהוא קרא את המקורות מהם ליברמן מעתיק, ואין לו צורך בו. שאלתי אותו האם מותר לקרוא בהם?, והשיב שקרא בהם "להבין ולהורות", ושאלתי האם קריאת כל ענייני המיתולוגיה וכדו' נצרכת להבין ולהורות, ואמר שכל מה שיתכן שיש בו צורך קרא, ולפעמים בתוך ענין שלם יש איזה משהו שיש בו צורך, אבל אם היו עניינים או אפילו קטעים שהיה בטוח שאין בהם צורך, עקף אותם.
וסיפר לי שאביו זצ"ל שמע שהוא קורא בספרי הע"ז של חכמי יוון ורומי, ושלח לו מכתב שהוא מבקש ממנו שלא יקרא בהם, אך כתב שאם ברור לו לבנו שיש בזה משום "להבין ולהורות", אזי אסור לו לשמוע לו, שהרי הדבר נצרך לו ללימוד תורה, ואין בזה כיבוד אב. ויש ללמוד הרבה ממעשה זה על האב ועל הבן.
שמעתי ממקורביו שכשעסק בענייני ע"ז שבחז"ל היה לו קשר עם איזה מומחה לעניינים אלו שהוא בעצמו איש דת נוצרי, אבל לא שמעתי את זה בעצמי.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ב' יוני 22, 2020 11:03 pm
על ידי נוטר הכרמים
יהושפט כתב:
נוטר הכרמים כתב:גם אני בין השותים בצמא את דבריך, רבינו השוחט.

בקבצי צפונות הזכורים לטובה ומעוררים געגוע,
ישנם סידרת מאמרי גנוזות מסוגים שונים במפורסמים תחת השם 'הרב גד חסידה'.
מדובר בשם אמיתי של ת"ח שכיום עומד בראש צוות העריכה של 'קובץ מפרשים' מהדורת תפארת התורה.
בזמנו, לפני כמה עשורים היה אברך צעיר שהתעניין בתחום של כת"י, היה ממקורבי הגרא"י,
וכך הרב צוקער השתמש בשמו כאיש קש.
הרב חסידה סיפר לי הבוקר, שבאחד המאמרים הגרא"י צוקער יצא כנגד קביעותיו של הגרב"י זילבר זצ"ל באשר לספרים המיוחסים להרא"ש או לרבינו יונה,
הגרבי"ז לקח מאוד ללב, וממש 'רדף' אחריו. הלה התנצל שלא מעטו יצאו הדברים, ומאידך, הרב צוקער התעקש על אי גילוי זהותו...

הגרבי"ז אכן התפלמס עם המבקרים אותו על זהות בעל הספר "שערי העבודה" שייחס לרבינו יונה, אך הסיפור של הרב חסידה מתייחס לביקורת שמתח בצפונות ג עמ' עג-ד על מהדורת השערי תשובה ואגרת התשובה של הגרבי"ז. כידוע, וכפי שגם שמעתי ממנו, הרב צוקער הוא העורך של ה"שערי תשובה" מהדורת שפתי חכמים, ועסק רבות בבירור הנוסח של הספרים הנ"ל.

תשו"ח להרב הנכבד ששלח לי באישי את הקבצים, גם את התיקונים למהדורת זה השער, וגם הערות בקשר לארחות חיים להרא"ש.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ג' יוני 23, 2020 12:39 am
על ידי מן הדרום
אילו שמות בדויים נוספים שמשו אותו?

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ג' יוני 23, 2020 12:50 am
על ידי חברא
פעם מישהו הזכיר תוך כדי דיבור בלימוד איתו תשובה מ'בשמים ראש'.
אמר לו שעבר על כל תשובות הרא"ש שראה בכת"י בספריות, ולא מצא שום תשובה שב'בשמים ראש'.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ג' יוני 23, 2020 6:28 am
על ידי סעדיה
יהושפט כתב:
לענין "להבין ולהורות", דיברתי איתו פעם על ספרי ר"ש ליברמן,

ומה דעתו על כשרותם ותועלתם?

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ג' יוני 23, 2020 2:22 pm
על ידי .השוחט
סיפור ששמעתי היום מכלי שני. כלומר אברך ששמע זאת בשעתו מבעל המעשה.

ר"י עדס הגיע תקופה לישיבה. הוא ניגש להגרא"י ושאלו אם מותר לזרים לאכול בישיבה. הגרא"י אמר לו אם אתה שואל כי ראית או שמעת שאני לוקח אוכל, אני ביקשתי וקיבלתי רשות, ובלא רשות איני יודע.

עברו כמה רגעים, הגרא"י מגיע עם מגש ערוך המכיל ארוחה מלאה ומגיש לשואל.

מתברר שרץ הביתה והביא משם ארוחה. לעצמו לא היה לו זמן וכח ורצון לעשות את זה, אבל ברגע ששמע שמישהו רעב, וכנראה מעותיו מצומצמות, מיד חל "דין" של הכנסת אורחים, ומצוה מדברי קבלה מפורשת של פרוס לרעב לחמך, וזה כבר סוג אחר של סיבה לרוץ הביתה באמצע היום.

[אגב. עלה היום אשכול על שד"ל, וראיתי שם קישור למאמר קצר, יותר נכון תגובה, שכתב הגרא"י אודות שד"ל בקובץ נזר התורה. אבל המאמר בסוף הקובץ וכרגיל נפתח רק ההתחלה שלו].

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ג' יוני 23, 2020 2:43 pm
על ידי פנחסויפלל
ר"י עדס סיפר זאת פעם בהרחבה באיזה ראיון. היה זה כשראה את רא"י צוקר מחטט ומלקט את שאריות הבחורים אחרי מלוה מלכה. ואז שאלו רי"ע אם הוא גם יכול. ואמר לו רא"י שהוא ביקש רשות [ללקט את השאריות!!] ואינו יודע אם מותר לכל אחד. ואז חזר רי"ע לתלמודו בהיכל הישיבה בלא לאכול. כעבור זמן קצר הוא רואה את הרב צוקר לידו אם מגש ואוכל ומפית וכלים חד פעמיים וכו' וכו' ערוך ומסודר. וסיים ע"ז רי"ע, ואל תחשבו שמדובר באיזה מישהו שאין לו מה לעשות ומחפש רק לעשות חסד...

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ג' יוני 23, 2020 6:31 pm
על ידי איש בן פרצי
שמעתי שהוא גמר כל הל' שבת עוד לפני הבר מצווה (אולי ב12)!
מישהו שמע מזה?

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ג' יוני 23, 2020 9:24 pm
על ידי .השוחט
אם זה בקיצושו"ע מן הסתם גם כבודו גמר.
אז בשביל עילוי כזה, אפשרי גם עם מ"ב מן הסתם.
ואם הכוונה עם כל הנו"כ הדק היטב, זה באמת כבר צ"ב.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ג' יוני 23, 2020 9:44 pm
על ידי עתניאל בן קנז
.השוחט כתב:אם זה בקיצושו"ע מן הסתם גם כבודו גמר.
אז בשביל עילוי כזה, אפשרי גם עם מ"ב מן הסתם.
ואם הכוונה עם כל הנו"כ הדק היטב, זה באמת כבר צ"ב.


ראה במסופר בספר 'בחזק יד' (ישנו באוצר) על הגבאי צדקה המיתולוגי ר' דוד לייב שווארץ זצ"ל עמ' 12 ואילך.
תיאור דומה. (אם כי לא מדובר על 'כל הנו"כ') אלא רק מג"א ומחצית השקל...

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ג' יוני 23, 2020 10:25 pm
על ידי אספקלריא
חברא כתב:פעם מישהו הזכיר תוך כדי דיבור בלימוד איתו תשובה מ'בשמים ראש'.
אמר לו שעבר על כל תשובות הרא"ש שראה בכת"י בספריות, ולא מצא שום תשובה שב'בשמים ראש'.

viewtopic.php?f=7&t=12420&p=221394&hilit=#p221394

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ג' יוני 23, 2020 10:39 pm
על ידי אספקלריא
.השוחט כתב:אנסה לרשום מעט זכרונות על הגרא"י שליט"א בצורה מסודרת.
...
יג. בזכרוני שסיפר לי שאינו מכניס ספר לארון בבית אם לא קרא אותו מכריכה לכריכה. ולכן במשך שנים לא היה לו זוהר בבית. אבל כשהיה כבר מוכרח, רכשו ועשה התר"נ אצל השבט הלוי על הנהגתו הנ"ל.

כמדומה שסיפרו בזמנו שכשהיה קונה ספר חדש היה משאיר אותו בחדר שהיה משתמש בו בישיבה, ואחרי שהיה גומר לעבור עליו היה מכניס אותו הביתה.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ג' יוני 23, 2020 10:55 pm
על ידי אספקלריא
אני לא יודע אם כבר סיפרו, שמעתי שאביו זצ"ל הקפיד מאוד שלא ילמד בישיבה קטנה עם לימודי חול, והיות ולא היתה ישיבה בלי לימודי חול בזמנו בארה"ב, הוא פשוט ישב בבית (בבידוד) בלי שום מסגרת ולמד (כנראה עם אביו).

דרך אגב, התרשמתי מהסיפורים שיש שינויים בהנהגתו כלפי האנשים השונים.
לדוגמה אני זוכר שתמיד נהניתי מהשיחה עמו, והרגשתי את החיבה וכו'. ועכשיו התבוננתי שיתכן שתלוי באיזה זמן היו תופסים אותו. אני לא העזתי להפריע לו באמצע הלימוד, והייתי מנסה לפגוש אותו ב"אוצר הספרים" או בבית, [ולפעמים בשעה מאוחרת בלילה כשהוא מחפש ספר בביכנ"ס יוצאי חברון ברח' האר"י], ואז הוא היה הרבה יותר נינוח ומחויך, והיה אפשר לשאול ממנו את כל חללי עלמא.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ג' יוני 23, 2020 11:16 pm
על ידי יהושפט
סעדיה כתב:
יהושפט כתב:
לענין "להבין ולהורות", דיברתי איתו פעם על ספרי ר"ש ליברמן,

ומה דעתו על כשרותם ותועלתם?

על חיבורו "תוספתא כפשוטו" שמעתי ממנו שיש בו תועלת, ולענין כשרותו אמר שמצא בכל הספר ב' דברים שלא כשורה, האחד בגיטין גבי מלכות שאינה הוגנת שפירש אחרת מהגמרא [כמדומה שהפריע לו הפירוש לפי הריאליה נגד הגמרא, כאילו רבא לא ידע לבאר נכון את המשנה מחוסר ידע היסטורי], והשני אינני זוכר בדיוק, זכור לי במעומעם שהוא במסכת שבת, בעניינים של דרכי האמורי, אבל אינני בטוח בזה כלל.
העובדה היתה, ששמעתי בשמו שבכל הספר יש רק ב' דברים שלא כשורה, ושאלתי אותו אם זה נכון, ואישר, ופירט לי את ב' המקומות. וכיון שידעתי שדברים בסגנון הזה, יש בספרו "יוונית ויוונות", שאלתי אותו על ספר זה, וכאמור השיב לי שלא קרא אותו.

ועוד על כשרות מחברים, אמר לי על אחד מהמהדירים הידועים של חיבורי אחד הראשונים, שסבר שהוא אפיקורוס ואסור לעיין בדבריו, והתקשר להגר"מ פיינשטיין זצ"ל ושאלו על כך, והשיב לו, שהוא מכיר אותו, ואמנם יש לו דעות כוזבות, אך אין הוא בגד אפיקורוס שאסור לקרוא מה שהוא כותב. אך אמר לו הגרמ"פ על מהדיר אחד, שהוא אפיקורוס ואסור לעיין כלל בדבריו. ושאתי אותו, האם אכן הוא אינו נזקק להערותיו בראשונים שהוא ההדיר, והשיב לי שמה שקשור לחלופי נוסח וכדומה, הוא מעיין, אבל לא בהערות הלמדניות שבדבריו. הוא שליט"א פירש את שמותיהם של השנים, אך אני נמנע מלכתוב כאן בפירוש.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ד' יוני 24, 2020 4:28 am
על ידי לבי במערב
.השוחט כתב: . . [אגב. עלה היום אשכול על שד"ל, וראיתי שם קישור למאמר קצר, יותר נכון תגובה, שכתב הגרא"י אודות שד"ל בקובץ נזר התורה. אבל המאמר בסוף הקובץ וכרגיל נפתח רק ההתחלה שלו].
בתגובה לאח"ז
(וכן לעיל מיני' טובא) קוּשַׁר לה"ב. יעו"ש וירו"ץ.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א ו

פורסם: ד' יוני 24, 2020 6:25 am
על ידי גאליציע
הוגה כתב:ר' אהרן יהושע בן הינדל לרפו"ש בתשח"י


נקרא על שם האם של הגאון הצדיק רבי מנחם כ"ץ-פרוסטיץ זצ"ל, מגדולי תלמידי החתם סופר

אמו של הגרא"י, היא נכדת רבי מרדכי רוטנברג אב"ד אנטווערפען חתן הגאון רבי דוד פרידמן אב"ד צעהלים

רבי דוד פרידמן היה חתן של הגאון רבי מנחם כ"ץ זצ"ל

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ד' יוני 24, 2020 7:29 am
על ידי אליסף
שמעתי מבעל המעשה, שבקר את הגאון בשנים האחרונות, הוא התאונן ששכח את הכל, שאל הידיד: הכל??
ענה הגאון: את התלמודים אני זוכר..
נורא!!!

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ד' יוני 24, 2020 7:48 am
על ידי אליסף
יהושפט כתב:ועוד על כשרות מחברים, אמר לי על אחד מהמהדירים הידועים של חיבורי אחד הראשונים, שסבר שהוא אפיקורוס ואסור לעיין בדבריו, והתקשר להגר"מ פיינשטיין זצ"ל ושאלו על כך, והשיב לו, שהוא מכיר אותו, ואמנם יש לו דעות כוזבות, אך אין הוא בגד אפיקורוס שאסור לקרוא מה שהוא כותב. אך אמר לו הגרמ"פ על מהדיר אחד, שהוא אפיקורוס ואסור לעיין כלל בדבריו. ושאתי אותו, האם אכן הוא אינו נזקק להערותיו בראשונים שהוא ההדיר, והשיב לי שמה שקשור לחלופי נוסח וכדומה, הוא מעיין, אבל לא בהערות הלמדניות שבדבריו. הוא שליט"א פירש את שמותיהם של השנים, אך אני נמנע מלכתוב כאן בפירוש.

אטלס?

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ד' יוני 24, 2020 8:03 am
על ידי יהושפט
לא
ואינני מתכוון יותר לשחק בנחש מי.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ד' יוני 24, 2020 11:50 am
על ידי .השוחט
לבי במערב כתב:
.השוחט כתב: . . [אגב. עלה היום אשכול על שד"ל, וראיתי שם קישור למאמר קצר, יותר נכון תגובה, שכתב הגרא"י אודות שד"ל בקובץ נזר התורה. אבל המאמר בסוף הקובץ וכרגיל נפתח רק ההתחלה שלו].
בתגובה לאח"ז
(וכן לעיל מיני' טובא) קוּשַׁר לה"ב. יעו"ש וירו"ץ.


יישר כח.
והנה הדברים:

הגיעני חוברת כ והופתעתי לראות בעמ' קסט שכתב על השד"ל שלא נחשב עדיין למשכיל גמור.
אציין שאותו אדם הגיה את המקרא מדעתו בשני מקומות, בניגוד לחז"ל ולמסורת.
א' בישעיה י כה, וזו נגד מסורת מפורשת דברי התרגום וכל הספרים,
ב' ביחזקאל ג יב, וזו נגד התרגום ודברי חז"ל בתלמודים ובמדרשים,
והוא עצמו אם התפלל בציבור הודה לפחות ד' פעמים בכל יום שרז"ל קראו כלפנינו.
(והגה זו נקבעה לידיעת הציבור לדורות בקונקורדנציה מנדלקורן).
והשתבח בזה באגרותיו שאצלו "הדעת" בלבד קובעת ולא יבטל דעתו מפני המסורות והמקובלות ונוס' הספרים.
וכי למה יותר מזה אדם נצרך שיחשב משכיל מושלם, ומה תועלנה עדות של אחרים עליו.
וח"ו שמא ילמדו מהערה זו הצעירים שאינן יודעים עליו כלום.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ד' יוני 24, 2020 12:30 pm
על ידי מקדש מלך
וכפר בקבלה בחוצפה ועזות פנים נוראה, שלרוב הפוסקים נחשב כאפיקורס גמור.
ומכתביו עשה לי הרושם שכפר בנגלה בנסתר (כותב חרפות על משכיל שהודה בכך שאינו מאמין בתורה מן השמים, ומה כועס עליו? ש"גם אם סבור כן לא היה לו לגלות מחשבותיו ברבים"... וכן כותב כיוצא בו שהאמונה בתורה מן השמים היא החזיקה אותנו כעם, וכל מי שלא יודה בזה סופו להתבולל... בקיצור לאומן מסור... אכן הוא אהב מאוד את עמו והיה פטריוט שחשב שהיהודים הם אומה נפלאה ומוסרית).

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ד' יוני 24, 2020 3:21 pm
על ידי .השוחט
על שד"ל יש אשכול ארוך בנפרד. העתקתי כאן את לשונו של הרב צוקער בפירסום נדיר בשמו המלא. יותר ללמד על סגנונו ודרכו, לא כפתיחת דיון על שד"ל ש"כבודו" במקומו ובאשכולו מונח.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ה' יוני 25, 2020 2:20 am
על ידי אספקלריא
נוטר הכרמים כתב:בקבצי צפונות הזכורים לטובה ומעוררים געגוע,
ישנם סידרת מאמרי גנוזות מסוגים שונים במפורסמים תחת השם 'הרב גד חסידה'.
מדובר בשם אמיתי של ת"ח שכיום עומד בראש צוות העריכה של 'קובץ מפרשים' מהדורת תפארת התורה.
בזמנו, לפני כמה עשורים היה אברך צעיר שהתעניין בתחום של כת"י, היה ממקורבי הגרא"י,
וכך הרב צוקער השתמש בשמו כאיש קש.

מן הדרום כתב:אילו שמות בדויים נוספים שמשו אותו?

יתכן שגם מה שהתפרסם ב"צפונות" גליון ח' עמ' י"ז תחת השם הרב מיכאל ארי' ש. , נכתב ע"י הרב צוקער.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ה' יוני 25, 2020 10:02 am
על ידי איש בן פרצי
.השוחט כתב:אם זה בקיצושו"ע מן הסתם גם כבודו גמר.
אז בשביל עילוי כזה, אפשרי גם עם מ"ב מן הסתם.
ואם הכוונה עם כל הנו"כ הדק היטב, זה באמת כבר צ"ב.

אם זה במשנ"ב מן הסתם גם כבודו גמר...[???]
אבל אני שמעתי 'טור-ב"י'!
(שמעתי מכלי שלישי.. ע"כ אני לא לוקח שום אחריות.)

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ה' יוני 25, 2020 12:11 pm
על ידי .השוחט
בהודעה המקורית של כבודו, היה רשום הלכות שבת ללא פירוט.
יישר כח על ההבהרה שהכוונה טור ב"י. זה באמת מרשים.
ועדיין אני חושב שילד בעל כשרון גדול שמישהו לומד איתו, כל יום כמה שעות, זה בהחלט עדיין בכלל המושגים של בעלי כישרון מהסוג הרגיל.
לא צריך בשביל זה להשתייך למחלקה של הגר"א, מהרי"ל דיסקין, הצפנת פענח או ר' אהרן קוטלר ודומיו.
כלומר, יש מקום להכות על חטא, שאילו נשקיע בילדים המוכשרים שבינינו, ונשכיל לעשות זאת באופן שלא ילחיץ, נראה עוד כאלו.

לגבי לסיים עם המ"ב, דומני שכבודו עשה איזו "עריכה" בדבריי, או שאולי לא ירדתי לסוף דעתכם.
אני כתבתי שהיות שגם ילד רגיל (כמו שהנחתי שהיה כבודו) יכול לסיים קיצור שו"ע, ממילא לא רחוק כל כך לקלוט אודות ילד מוכשר ומשקיען גדול שיסיים גם מ"ב.
ואילו ההיקף המיוחס להרב צוקער כבר בצעירותו, שייך כבר ל"סוג" גבוה יותר.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ה' יוני 25, 2020 12:13 pm
על ידי .השוחט
אספקלריא כתב:
נוטר הכרמים כתב:בקבצי צפונות הזכורים לטובה ומעוררים געגוע,
ישנם סידרת מאמרי גנוזות מסוגים שונים במפורסמים תחת השם 'הרב גד חסידה'.
מדובר בשם אמיתי של ת"ח שכיום עומד בראש צוות העריכה של 'קובץ מפרשים' מהדורת תפארת התורה.
בזמנו, לפני כמה עשורים היה אברך צעיר שהתעניין בתחום של כת"י, היה ממקורבי הגרא"י,
וכך הרב צוקער השתמש בשמו כאיש קש.

מן הדרום כתב:אילו שמות בדויים נוספים שמשו אותו?

יתכן שגם מה שהתפרסם ב"צפונות" גליון ח' עמ' י"ז תחת השם הרב מיכאל ארי' ש. , נכתב ע"י הרב צוקער.


לענ"ד זה קרוב לוודאי.
אולי אפשר להעתיק משם או לפחות לקשר?

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ה' יוני 25, 2020 1:37 pm
על ידי לבי במערב

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ה' יוני 25, 2020 1:46 pm
על ידי ההוא דאמר
חתנו [הרב שטיבל] הוציא קונטרס זכרונות ממנו, ושמו יקבנו: "ניצוצות מאש התורה". מי שיוכל להשיג זאת ולהעלותה לכאן, יגרום הדבר תועלת רבה.
משהו אחד שאני זוכר משם.
הגרא"י שליט"א, שאל את הגר"ח שמואלביץ זצ"ל, על יסודו הידוע שפגיעה בן אדם לחבירו זה "אש" - "פייער". מה גדר הסכנה שבזה [ראה כתובות סב, ב בעובדא דרב רחומי].
ואמר לו הגרח"ש, שזה כעובר ליד כותל שקורס ונופל.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ה' יוני 25, 2020 1:59 pm
על ידי מרחביה
ההוא דאמר כתב:חתנו [הרב שטיבל] הוציא קונטרס זכרונות ממנו, ושמו יקבנו: "ניצוצות מאש התורה". מי שיוכל להשיג זאת ולהעלותה לכאן, יגרום הדבר תועלת רבה.
משהו אחד שאני זוכר משם.
הגרא"י שליט"א, שאל את הגר"ח שמואלביץ זצ"ל, על יסודו הידוע שפגיעה בן אדם לחבירו זה "אש" - "פייער". מה גדר הסכנה שבזה [ראה כתובות סב, ב בעובדא דרב רחומי].
ואמר לו הגרח"ש, שזה כעובר ליד כותל שקורס ונופל.

viewtopic.php?f=7&t=6873&start=200#p451109

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ה' יוני 25, 2020 2:14 pm
על ידי יהושפט
הובא לעיל על ידך בהרחבה
ההוא דאמר כתב:ישנו קונטרס מהגרא"י צוקר שליט"א, שכתב חתנו, - "ניצוצות מאש התורה", ויש בהם דברים מאלפים ופנינים מופלאים, מתורתו של הגאון ה' ירפאהו בקרוב.
רצוי מאד להעלותו לתועלת הלומדים למי שיש באפשרותו.
ואעתיק ממה שרשמתי לעצמי בעבר משא ומתן שהיה בין הגאון להגר"ח שמולאביץ, ביסודו הידוע שבן אדם לחבירו זה "פייר".
ב"ק קיז,א חזא דפרטיה שפוותיה סבר אחוך קמחייך ביה, חלש דעתיה ונח נפשיה.
הגאון רבי חיים שמואלביץ (שיחות מוסר א, פא) האיר בענין זה, כמה מבהיל הדבר, שהרי רב כהנא לא עשה מאומה, ומה פשעו ומה חטאתו על שהיתה שפתו שסועה שנדמית לר' יוחנן כלועגת ומחייכת ובגלל כן חלשה דעתו, האם על כך מגיע עונש לרב כהנא, פשיטא שחף הוא מכל פשע אלא כיון שעל ידו נגרמה חלישות הדעת לר' יוחנן נכוה רב כהנא.
העולה מן הדברים, שלא רק הפוגע בחבירו בידים, אלא אפילו גרמא דגרמא ושוגג גמור, כל שעל ידו באה הפגיעה נכוה באש ההיא.
יש להוסיף שבמכתב מאליהו [אלול ח"א] מבאר את עניין עין הרע שפוגע בצורה זו, דהיות וחבירו נגרם חלישות הדעת על ידו, זה גופא פועל את עונש והיזק עין הרע.
ויש להוסיף, בחוברת ניצוצות מאש התורה מהגרא"י צוקר שליט"א [אות כג],
"שאל מקמיה מרן הגר"ח שמואלביץ זצ"ל, במה שידוע בשמו דבן אדם לחבירו זה פאייער ושאל מה נתכוון האם זה כמו קיר נטוי, ואמר לו מרן זצ"ל זה כמו קיר נופל ממש.
וכוונת הקושיא דלכאו' ודאי אם לא מגיע לו עונש על מה שעשה כיון שאינו בגדרי מעשי עבירה של כל התורה [דאל"ה בין כך הוי עבירה גמורה ומדוע צ"ל דהוי אש הרי עשה עבירה] מדוע נענש, וכי בבן אדם לחבירו הקב"ה דן דינא בלא דינא, אלא הוי כקיר נטוי דע"י צער חבירו נזכרין לו שאר עוונותיו ואז נענש על שאר עוונותיו, וענה הגר"ח זצ"ל דאה"נ אבל הוי יותר נזכרים דממש כקיר נופל.

גם אני שמעתי כן ממנו, והיה מאד אכפת לו שבציבור ידוע בשם הגרח"ש שבין אדם לחבירו לעולם מזיק אף כשעשה כדין, כאילו המעשה עצמו שורף. אני הבנתי ממנו שהוא עצמו לא הסכים עם דברי הגרח"ש בזה, וסבר שכל שעשה כדין אינו נפגע, ומעשה דפנינה המובא כראיה ליסוד הזה, משום שעשתה שלא כדין אף שלשם שמים נתכוונה. אינני יודע איך הסביר את המעשה ברב כהנא, ואולי לא הבנתי נכון.

ואם בקשריו עם הגר"ח שמואלביץ עסקינן, סיפר לי שיש מעשה ידוע שפעם שאל אחד את הגר"ח מבריסק למה רוב האביעיות שבש"ס לא איפשטו, והשיב הגר"ח שאינו כן ורובם איפשיטו. ושאל את הגרח"ש שהרי אינו כן והרוב לא איפשיטו, והשיב לו הגרח"ש שהגר"ח צודק, אך יקח הרבה זמן לפרט, והגרא"י ביקש ממנו שיפרט, ואמר לו הגרח"ש שיבקש רשות מהחברותא שהיה שם, אך החברותא לא הסכים.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ה' יוני 25, 2020 2:22 pm
על ידי יהושפט
.השוחט כתב:בהודעה המקורית של כבודו, היה רשום הלכות שבת ללא פירוט.
יישר כח על ההבהרה שהכוונה טור ב"י. זה באמת מרשים.
ועדיין אני חושב שילד בעל כשרון גדול שמישהו לומד איתו, כל יום כמה שעות, זה בהחלט עדיין בכלל המושגים של בעלי כישרון מהסוג הרגיל.
לא צריך בשביל זה להשתייך למחלקה של הגר"א, מהרי"ל דיסקין, הצפנת פענח או ר' אהרן קוטלר ודומיו.
כלומר, יש מקום להכות על חטא, שאילו נשקיע בילדים המוכשרים שבינינו, ונשכיל לעשות זאת באופן שלא ילחיץ, נראה עוד כאלו.

לגבי לסיים עם המ"ב, דומני שכבודו עשה איזו "עריכה" בדבריי, או שאולי לא ירדתי לסוף דעתכם.
אני כתבתי שהיות שגם ילד רגיל (כמו שהנחתי שהיה כבודו) יכול לסיים קיצור שו"ע, ממילא לא רחוק כל כך לקלוט אודות ילד מוכשר ומשקיען גדול שיסיים גם מ"ב.
ואילו ההיקף המיוחס להרב צוקער כבר בצעירותו, שייך כבר ל"סוג" גבוה יותר.


אני שמעתי מהגרד"צ הילמן זצ"ל שסיפר לו הגראי"צ שיבדלח"א וטובים, שבהיותו בישי"ק גמר שו"ע או"ח עם פמ"ג.
עוד שמעתי מהגרד"צ בשמו, שבהיותו כבן י"ב החל ללמוד עם אביו זצ"ל סדר טהרות עם פירושי הראשונים, וקודם לימוד מסכת כלים לקחו אביו למוזיאון, והראה לו את כל מיני הכלים העתיקים הנזכרים במסכת כלים. וממנו עצמו שמעתי שידיעתו בערבית בא לו מלימוד זה עם אביו, שהיות ופירוש המשנה לטהרות בתרגום הרגיל משובש, לימדו אביו את המקור בערבית.

מלבד ערבית, כפי הנראה ידע עוד שפות, למי שמכיר, ב"כוך" שבפינת בית המדרש דפוניבז' בקרן מערבית צפונית היו מונחים כמה ספרים ישנים ועבשים למראה על בליטת עובי השיש מלמעלה, פעם פתחתי אותם וראיתי שאלו ספרים בלועזית, ואמרו לי שהם שייכים להרב צוקער, שאלתי אותו מהם הספרים הללו, והשיב לי שהם ספרים בצרפתית העוסקים בלעזי רש"י. אינני יודע למה הניחם דווקא שם ולא בחדרו העמוס ספרים.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ה' יוני 25, 2020 3:06 pm
על ידי מעט דבש
באחד מכרכי חצי גבורים יש מאמר על דרך עריכתו את התורת כהנים (ממי שעזר לו בזה).
יבורך המעלה.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ה' יוני 25, 2020 4:34 pm
על ידי יוצא פוניבז'
ההוא דאמר כתב:חתנו [הרב שטיבל] הוציא קונטרס זכרונות ממנו, ושמו יקבנו: "ניצוצות מאש התורה". מי שיוכל להשיג זאת ולהעלותה לכאן, יגרום הדבר תועלת רבה.
[/b]


נמצא באוצר
הקונטרס כולו ניתן לצפייה חינם במקוון

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ה' יוני 25, 2020 4:55 pm
על ידי פלוריש
מעט דבש כתב:באחד מכרכי חצי גבורים יש מאמר על דרך עריכתו את התורת כהנים (ממי שעזר לו בזה).
יבורך המעלה.


Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ה' יוני 25, 2020 5:13 pm
על ידי עושה חדשות
יוצא פוניבז' כתב:
ההוא דאמר כתב:חתנו [הרב שטיבל] הוציא קונטרס זכרונות ממנו, ושמו יקבנו: "ניצוצות מאש התורה". מי שיוכל להשיג זאת ולהעלותה לכאן, יגרום הדבר תועלת רבה.
נמצא באוצר
הקונטרס כולו ניתן לצפייה חינם במקוון
יש"כ.

היכן המשנה בזבים?

ניצוצות מהרב צוקר.jpg
ניצוצות מהרב צוקר.jpg (44.53 KiB) נצפה 9041 פעמים

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ג' יוני 30, 2020 9:21 am
על ידי איש בן פרצי
.השוחט כתב:אני כתבתי שהיות שגם ילד רגיל (כמו שהנחתי שהיה כבודו) יכול לסיים קיצור שו"ע, ממילא לא רחוק כל כך לקלוט אודות ילד מוכשר ומשקיען גדול שיסיים גם מ"ב.
על סמך זה כתבתי שמן הסתם גם כבודו גמר משנ"ב כבר לפני הבר מצווה... [או אולי בהסוג של עילויים...]
.השוחט כתב:ואילו ההיקף המיוחס להרב צוקער כבר בצעירותו, שייך כבר ל"סוג" גבוה יותר.
עכ"פ, ניסיתי לברר עוד,
ומעשה שהיה כך היה, שבגיל 10\9 קיבל במתנה טור ישן שלא היו בו אלא טור ב"י (?), וגמר הכול בזמן קצר [אולי שנה]!!!!
ע"כ מה ששמעתי,
אבל עוד פעם אני לא לוקח אחריות על האמיתית של העובדא.

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ד' יולי 01, 2020 10:18 am
על ידי מקדש מלך
.השוחט כתב:אנסה לרשום מעט זכרונות על הגרא"י שליט"א בצורה מסודרת.

טז. שאלתיו פעם לדעתו אודות הפולמוס הידוע על ספר האשכול של הרב הצב"א, שיצאו עוררין כידוע, ונכדיו ניסו להצדיקו בדרכים רחוקות. [בשעתו קראתי את זה בא' מספריו של הרב זוין, או אישים ושיטות או סופרים וספרים. בינתיים כבר החכמתי בענין בכוחות עצמי, אבל אז היו בידי רק השמועות מכלי שני הנ"ל]. הוא הניח את ידו על פיו ושתק שתיקה רועמת.

אמנם כאן היפר הגרא"י את שתיקתו: viewtopic.php?f=7&t=6634&sid=92f17a373ae6c3d8f3431a50724b7551#p116814

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ד' יולי 01, 2020 12:13 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
היכן ניתן לראות את הגרא"י היום?

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ד' יולי 01, 2020 2:07 pm
על ידי ברוז
יוסף חיים אוהב ציון כתב:היכן ניתן לראות את הגרא"י היום?


כא. את הקטע הבא שלח לי א' היקרים מהפורום כאן [אשר ידעתי מקדמת דנא שחפץ הוא בהעלמת שמו]:

לאחרונה הוא לא יוצא מהבית, אולם כשהוא עוד הי' יוצא גם בתקופה האחרונה [ל"ע], עוד יכלו לראות את הפקק שהי' נוצר בסימטת האר"י והלפרין לרגל שהוא מתעקש לצעוד על הכביש ולא על המדרכה, בטענתו שזה גזול מהדיירים בבתים משני הצדדים.


viewtopic.php?f=7&t=6873&start=240#p635632

Re: קו' חכימא דיהודאי, פרט ועוללות הגרא"י צוקר שליט"א -ח"א וח"ב

פורסם: ד' יולי 01, 2020 2:43 pm
על ידי יהושפט
מקדש מלך כתב:
.השוחט כתב:אנסה לרשום מעט זכרונות על הגרא"י שליט"א בצורה מסודרת.

טז. שאלתיו פעם לדעתו אודות הפולמוס הידוע על ספר האשכול של הרב הצב"א, שיצאו עוררין כידוע, ונכדיו ניסו להצדיקו בדרכים רחוקות. [בשעתו קראתי את זה בא' מספריו של הרב זוין, או אישים ושיטות או סופרים וספרים. בינתיים כבר החכמתי בענין בכוחות עצמי, אבל אז היו בידי רק השמועות מכלי שני הנ"ל]. הוא הניח את ידו על פיו ושתק שתיקה רועמת.

אמנם כאן היפר הגרא"י את שתיקתו: viewtopic.php?f=7&t=6634&sid=92f17a373ae6c3d8f3431a50724b7551#p116814

בישורון יג, עמ' תשא-י פרסם רש"ז הבלין מאמר על האשכול מהדורת הצב"א, ושם בעמ' תשו-ט, העיר על קטע באשכול שמקורו מתשובת רבי אברהם בן הרמב"ם המאוחר לראב"י, וככל הנראה מועתק מארחות חיים שבדפוס, שם קוצר הקטע ולא נתפרש כי בעליו הוא הר"א בן הרמב"ם.
כפי ששמעתי מפיו של הגרא"י הוא בעל המציאה, ורש"ז הבלין פירסם את הדברים בהעלם שמו על פי בקשתו.
באותה הזדמנות הוא אמר לי שהרב הצב"א היה צדיק גדול, ואין הוא חושד בו שהוא עצמו הזייפן, אך ברור שנכשל בכת"י מזויף.