עמוד 10 מתוך 11

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 10:47 am
על ידי ברזילי
אפשר כתב:הזלזול בשש"כ הוא פועל יוצא, היה כאן מו"מ הלוך חזור על כל מיני סעיפי קטן, וזה לא הנושא, כי ברור שתלמידי החזו"א חונכו ע"פ החזו"א שדרכם דרך אמת, והישיבתיים טועים וכו', וממילא גם היחס לגרשז"א אע"פ שהוא לא ישיבתי וכן למד אסוקי שמעתתא, אבל ברגע שהם הריחו סמי מכאן דרכו של החזו"א, וכן מצאו איזה עקמימות לפי דעתם ממילא פרצה מה שפרצה.
מסכים, אבל זה מתיחס רק לחלק המודע של הביקורת (היינו, גם אם כלפי חוץ יתלו הכל בשש"כ, הביקורת היא על כל מי שלא זכה לאור, וכדרך הרבה כתות גם הם בטוחים שהם הם אותם שלש מאות המלקקים שעליהם העולם עומד). מה שנוח להדחיק הוא שאותה הביקורת אפשר לכתוב גם על רובם של הפוסקים האחרים, כולל אלה מדורות קודמים, השו"מ והחת"ס והנוב"י והפמ"ג וכו' וכו' ולמעלה בקודש, שכמעט אף אחד מהם לא היה עומד בסטנדרטים של דרך הלימוד הנכונה האחת ואין בלתה שנגלתה רק לבאי בית מדרש אחד. חבל שמכסים את הענין בטיעונים מגוחכים, כמו למה לא הפיץ רי"נ חוברת תיקונים כשנוכח שכתב על דעה שלא פסק כמוה "ראוי להחמיר" במקום "יש להחמיר". באמת היה צריך ללמוד מחוברת התיקונים שהפיץ החזו"א כשראה שטעה בענין הצ' ההפוכה, למשל (או אולי בעצם לא טעה? אני מעדיף בכל יום את מי שיכול לטעות על מי שלא יכול לטעות). גם הטענה הגדולה על מי שכותב "הלכה למעשה לבית היהודי" בשעה שאינו מכפיף עצמו לפסקי החזו"א מעלה גיחוך כשהיא באה לסנגר על מי שרוצה לכפות את דעתו על כלל הציבור ולהשתיק כל דעה אחרת (אבל רק בגלל שזה חמור מאד מאד מאד, כמובן).

נכון שתופעה דומה אפשר למצוא גם בכיתות אחרות, אבל ההבדל הוא שכיתות אחרות לא מנסות לכפות את דעתן על אחרים (ובמקום שכן, כמו חב"ד לפרקים, התגובה בהתאם). בסופו של דבר, גדלותו של החזו"א היא במה שחידש וסלל דרך חדשה, ודווקא משום כך ראוי להולכים בעקבותיו (לפחות אלה מהם שהתבגרו) להבין שככל מחדש, לפניו ובמקביל אליו התנהל עולם אחר, והמחשבה שכל האמת מצויה אך ורק אצל המחדשים וכל אותם דורות שלפניו לא ידעו מה הם שחים היא אמנם טובה לחינוך צעירי הצאן, אבל קצת מטריד למצוא אותה אצל אנשים שעברו את גיל עשרים.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 10:49 am
על ידי לעומקו של דבר
ספרים וועלט כתב:
אליעזר מארקס כתב:
לעומקו של דבר כתב:שהגרח"ג כשהיה צריך להתייעץ, היה פונה לאחד משלושה, בהתאמה,
... להגר"י בויאר בחו"מ ולהגרד"ל בקדשים.[/qu
מי השלישי ובמה היה נועץ אתו?

באמונה להגרג"נ?

לא השמטתי כי אם שכחתי מה ששמעתי.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 10:56 am
על ידי לעומקו של דבר
רציתי לשאול ליודעים, בעניין מכתב הגרד"ל לקובץ אליבא, שאין מי הראוי לחלוק על החזו"א והגרי"ז,
עד כמה ס"ל להגרד"ל בכוח סמכותו ההלכתית של הגרי"ז - בפרט במקרים שבהם הגרי"ז היה סבור אחרי הכל שיש לחשוש גם לשיטה השניה.
(יש לפרט כאן כמה היכי תימצי, אבל תן לחכם ויחכם. מה הדין במח' החזו"א והגרי"ז אי אמרי' עביד כמר עביד, מח' מ"ב וגרי"ז, הגרח"ג וגרי"ז, וכו')

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 11:13 am
על ידי לעומקו של דבר
מעניין לעניין מה שדיברו בעניין מאבקיו של החזו"א,
מודה אנוכי שאינני מהחוג ע"כ אכתוב כמובן הבנת בעל תשובה גר יתום


המאבקים ההלכתיים, ונחלקו לשניים, חלק היו על "השקפה הלכתית", לאמור לא על הלכה פרופר אלא על מה שעומד מאחורי אי קיום ההלכה,
תחת אלו היתר מכירה, שהגורמים להיתרו (לא הרבנים) ביקשו להכריז בכך שחיי ישוב א"י לא יכונו ע"פ התורה ח"ו,
חליבה בשבת, שהותרה בשביל החרם הקדוש על עבודת נכרים,
חשמל יהודים בשבת, צ"ע לא אם נחשב שהיה מאבק בשביל זה, היה פסק החזו"א בספר ובמנוחה נכונה ולא שמעתי יותר, ברור שהוראתו הייתה בתוקף ולכל שואליו, ותלמידיו עשו בכדי שייעשה רצונו, אבל אי תימא דהיה מאבק, א"כ הוא וודאי השקפה - "חילול ד'".

החלק השני,
השיעורים לכאו' הלכתי פרופר,
יש עוד?

לבד זה היו מאבקים "השקפתיים" פרופר, גיוס בנות, שירות לאומי, חינוך עצמאי, (נגד המזרחי-אפשר להחשיב שהיה מאבק כזה?), ובכלל פעולות צא"י

כרוזים לא הוציא מימיו בין כך ובין כך, הכרוז היחיד שהוציא היה ע"י תלמידיו היה על גיוס בנות שזה לכאורה מאבק "השקפתי" ("רגשת ליבי מורה ובאה").

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 11:24 am
על ידי מעט דבש
ברזילי,
דוקא בענין הצ' ההפוכה, אפשר לראות בחזון איש התייחסות לאלו שלא הלכו בדרכו.

חזו"א או"ח סוף סימן ט
...והנוהגים בהפיכת היו"ד כקבלתם, לא שייך לומר דעושים שלא כדין, כיון שהורו להם חכמי הדורות, ועל דעת כן נתנו המצוות לישראל.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 11:38 am
על ידי מעט דבש
לעומקו של דבר כתב:כרוזים לא הוציא מימיו בין כך ובין כך, הכרוז היחיד שהוציא היה ע"י תלמידיו היה על גיוס בנות שזה לכאורה מאבק "השקפתי" ("רגשת ליבי מורה ובאה").

קשה להגדיר זאת 'השקפתי' בזמן שהורה כך הלכה למעשה, שצריך ליהרג ולא להתגייס. ולשון זו של 'רגשת לבי' וכדו' מצינו בחזו"א גם בנושאים הלכתיים מובהקים.

מעשה איש א, רמג - גיוס בנות הלכה למעשה.GIF
מעשה איש א, רמג - גיוס בנות הלכה למעשה.GIF (16.35 KiB) נצפה 12831 פעמים


מעשה איש א, ריט - רגשת לבי.GIF
מעשה איש א, ריט - רגשת לבי.GIF (23.01 KiB) נצפה 12831 פעמים


מעשה איש א, רמב.GIF
מעשה איש א, רמב.GIF (16.91 KiB) נצפה 12831 פעמים

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 11:47 am
על ידי לעומקו של דבר
מעט דבש כתב:
לעומקו של דבר כתב:כרוזים לא הוציא מימיו בין כך ובין כך, הכרוז היחיד שהוציא היה ע"י תלמידיו היה על גיוס בנות שזה לכאורה מאבק "השקפתי" ("רגשת ליבי מורה ובאה").

קשה להגדיר זאת 'השקפתי' בזמן שהורה כך הלכה למעשה, שצריך ליהרג ולא להתגייס. ולשון זו של 'רגשת לבי' וכדו' מצינו בחזו"א גם בנושאים הלכתיים מובהקים.

מעשה איש א, רמג - גיוס בנות הלכה למעשה.GIF


מעשה איש א, ריט - רגשת לבי.GIF


מעשה איש א, רמב.GIF

בסדר. אם הח"ח הורה שמותר לחלל שבת בשביל להציל בחור מישיבת לידא, המאבק בישיבת לידא הוא הלכתי או השקפתי?

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 11:54 am
על ידי מעט דבש
צריך לפתוח אשכול נפרד, להגדרת החילוק בין הלכה להשקפה...
וראה עוד:
viewtopic.php?p=326843#p326843

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 11:58 am
על ידי מעט דבש
לגבי דרכו בלימוד של החזון איש, לעומת דרך בריסק, ראה:
viewtopic.php?f=7&t=3081

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 12:08 pm
על ידי עושה חדשות
מישהו הזכיר כאן לעיל 'נגיעות', ולא כך הם פני הדברים, וגם אסור לומר כן. באמת בבית המדרש הגדול הזה של תלמידי החזו"א מצינו ביטויים חריפים מאד כלפי החוץ, (הישיבתיים, הרבניים, ועוד. מחקתי את הדוגמאות שכתבתי מעיקרא - עמכם הסליחה). אבל זה תוצאה של סיבות אחרות, כמו - דרך חזקה ובטוחה, שכנוע פנימי עמוק, רב גדול כהחזו"א, איכות ורמה גבוהה מאד, תוצאות מדהימות בשטח וכו'. אמנם האמת היא רחבה ומורכבת יותר, ויש גם הרבה מעלות שכדאי להם לקבל מבחוץ, ויש הרבה מה להעריך בדרך הישיבתית/הבריסקאית/הרבשלומזלמנאית ועוד דרכים. אבל עכ"פ סגי בכל זה כדי לגרום 'בועה' שאינה מכירה כלל בנעשה בחוץ. דוגמא לדבר היה אפשר לראות בהספדיו של הגרמ"ג על אחיו הגרח"ג, הרבה מהדברים היו מנותקים מהמציאות העכשווית, כמו למשל ההתפתחות המרשימה של אסוקי שמעתתא אליבא דהילכתא בעולם הכוללים, ולא היה נראה בכלל שהדובר הדגול שליט"א מודע לכך. הגרד"ל שונה בנקודה הזו, כי הוא נחשף לדברים אחרים, לא רק דרך הישיבות בהם למד ומלמד, אלא גם אישים שונים הנערצים עליו מאד, (כדוג' - הוא חסיד מובהק של הרב דסלר זצ"ל). אצל הגרד"ל יש גם הערכה גדולה לבריסק, בהלכה והשקפה, כולל גם להגראי"ס במידה מסויימת. (שמעתי פעם שהוא אומר על הרב באקאן, שהבקיאות שלו בקדשים מבהילה, הן הוא שולט בכל ה'תורות' של הבריסקע'רב והנכדים...). הניסיון לערבב את זה עם פוליטיק, גם הוא לא אמת ולא ראוי. אספר קצת לדוגמא: הגרד"ל מחה בפני קצת תלמידיו על הדברים שהתפרסמו בשם הגרי"ג על הרוגי לוד וכו', ללא משוא פנים, (והביע שביעות רצון מדבריו של הגראי"ס אז, באומרו שבכך הוציא את כולם יד"ח), ולא השתתף במחאת ה'לבן' המפורסמת של הגרמי"ל מפני שכעס על ה'נידוי' שעשו באותו זמן להגרא"ד. וככלל, באמת אצל תלמידי החזו"א יש גישה מאד עניינית בדרך כלל, ובחינת כל דבר לגופו, אף כי "אין שלימות בברואים" כמובן. העליתי כאן בעבר דברים נפלאים של הגר"מ בויאר אחר מיטתו של הגרח"ג, בה הוא מבאר קצת את הילוך חייהם של חניכי ביהמ"ד הזה, אבל תם זמנם בג'מבו מייל. עכ"פ מי ששמע אז יודע שא"א לחשוד אותו בזלזול בבדיקת טריפות בצומה"ג רק משם שהגרנ"י לא גר בב"ב. כתבתי הכל בקצר וצפוף למען לא ישלטו כאן עיני ע"ה שאינם מבחינים בין תכלת לקרטיב, ומכל דבר הם נשארים בסוף רק עם לשה"ר ורכילות בלי שום הבנה והשכלה. ומה"ט אבקש לא לצטט את דברי כאן בהודעות נוספות, אלא רק להגיב עליהם בפרטי.

חידוש יפה ומקורי, הזכרתי כאן היום בשם הגרד"ל, כאשר תחזנה עיניכם.
להגדרת אחד ההבדלים בין בריסק/חזו"א, כדאי לעיין גם כאן.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 7:14 pm
על ידי אליעזר מארקס
ספרים וועלט כתב:
אליעזר מארקס כתב:
לעומקו של דבר כתב:שהגרח"ג כשהיה צריך להתייעץ, היה פונה לאחד משלושה, בהתאמה,
... להגר"י בויאר בחו"מ ולהגרד"ל בקדשים.[/qu
מי השלישי ובמה היה נועץ אתו?

באמונה להגרג"נ?

ברוך שכיונתי.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 9:36 pm
על ידי אסיר ציון
רבי אפשר,
לגבי הגרנ"ק, כרגע אין בדעתי לרשום את ששמעתי מהגרד"ל עליו, וכן הידוע ומפורסם יחסו של הגרח"ג, אבל במטותא אל נא תזרה חול בעיני הציבור.
לגבי היחס לדרך הלימוד של הישיבות, אני מסכים לדבריך על האופן שבו רואים חכמי ה'חוג' את הדברים, ואני גם מסכים שמבחינתם השקפתם לגיטימית, וכמובן שאינם צריכים להסכמתי ורק אדגיש שלא ע"ז הויכוח.
מה שכן, אל נא תכרוך את כל האחרונים שלא דרכו בדרך הישיבות כמי שדרכם משתווה לדרך החכמים הנ"ל בעיניהם.
מה היה אומר הגרד"ל על הפמ"ג לו היה יוצא בימינו? ומה על החת"ס? ועל הנוב"י?
במחילה, דרכם מאוד נעלמה ורוב האחרונים לא היו עומדים במבחן הביקורת של דרך החזו"א, כל השאלה היא מה זה אומר לזמננו והאם כל צורב רשאי ללמוד כאוות נפשו ואף לפסוק כן כשהוא מסתתר תחת ה'מטריה' של 'דרך מרן ז"ל', והביקורת עיקרה שכבר לא יודעים להבחין בין תכלת לקלא אילן כשעושים מהכל ענין פוליטי בהלכה, גם אם עיקר הפוליטיקה מוצדקת לפעמים הדבר גוהל באבסורד כפי שהצגתי.
אגב היה מעניין אותי באמת לדעת אם נכון מה שהזכירו למעלה שהגרד"ל מעריץ את הרב דסלר, אף פעם לא ידעתי כזאת והדברים משונים בעיניי.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 10:37 pm
על ידי חשבה לטובה
עושה חדשות כתב:מ (והביע שביעות רצון מדבריו של הגראי"ס אז, באומרו שבכך הוציא את כולם יד"ח)י כאן[/url.
סתם כך יש לו שיתוף פעולה מעניין עם הגראי''ס למשל בפרשייית קובץ ביא''ו היה להם חילופי מכתבים הלוך ושוב אודות דרכי המחאה ועוד.
אן
.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 10:42 pm
על ידי מעט דבש
יש נקודה נוספת שראויה לדיון.

מצוי בחזון איש, שסומך מאד על סברתו, ודוחק את לשון הראשונים, ולעתים אף חולק על אחרונים רבים מקובלים, משום שאינם מתאימים לסברתו.

לדוגמא בעלמא - ראה חזון איש או"ח סימן כד, שלומד את הסוגיא בשונה מהבנת האחרונים, ולפי"ז הקשה רבות על הב"י והאחרונים (והמעיין יראה, שקושיות רבות הן משום שבסיס ההבנה בסוגיא שונה), ואף חולק עליהם למעשה.

ואצטט קצת משם:
ומש"כ הרמ"א... תמוה... (סקי"ח).
ומש"כ המ"א... אין לו מקום... (שם).
כתב המ"ב... ותמוה מאד... (שם).
ובמ"ב ס"ק ס"ב כתב דאחרונים ז"ל נסתפקו בזה, וצ"ע ספיקם... (שם).
גם דברי המ"א... צ"ע... גם דברי הב"י.... צ"ע (סק"כ).
וביש"ש כתב... והדברים תמוהים מאד... (סקכ"ג)
ודברי השו"ע צע"ג... ודברים אלו תמוהים מאד... (סקכ"ד).
ודברי המ"ב בבה"ל תמוהים טובא (סקכ"ד).

האם כל זה שייך גם למי שאין לו את כח הסברא של החזון איש?

ואף אם סומך על סברתו כלפי עצמו, האם לא מובן שאחרים לא יסמכו עליו כשם שסומכים על החזון איש?

האם לא הגיוני מאד, שאף אם הגרח"ג סמך מאד על סברתו, ומשום כך דחק את לשונות הראשונים, נגד האחרונים, הרי אחרים שאינם סומכים על סברתו כסברת החזון איש, לא יסמכו עליו להלכה, אלא על האחרונים המקובלים?

כל למשל, ראה ב'בירור הלכות' (עמוד סו), שהגרח"ג פוסק להקל בשעת הדחק, נגד ר"ש בשם ירושלמי, ונגד החזו"א, משום שהרמב"ם השמיטו, ונראה לו מסברא שבדוקא השמיטו, משום שלמד אחרת את הירושלמי.

כמובן שדבר כזה צריך שיקול הדעת, ויש משמעות גדולה מי האומר. לא הרי החזו"א כהרי הגרח"ג.

ונמשיך הלאה - האם כל אברך שלומד בדרכו של החזון איש יכול לסמוך על סברתו להלכה? ובפרט כשהוא נגד אחרונים מקובלים?

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 10:48 pm
על ידי ידידיה
מה הקשר לחזו"א?
אם הנך בטוח בסברתך ובנכונותה, ברור שקשה לך כל מקום שנאמר בו דבר שמשתמע ההיפך.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 10:53 pm
על ידי מעט דבש
ברור.
אבל יש כאלו שמשום כך יבטלו את סברתם, שהרי האחרונים לא למדו כך. וגם משמעות הראשונים לא כך.
ויש כאלו שידחקו את לשון הראשונים, ויחלקו על האחרונים.
ויש כאלו - וזו הדרגא הגבוהה מכולם - שיפסקו כך הלכה למעשה.

[ראיתי ספר על הלכות שופר, שלמד את הסוגיא בשונה מכל האחרונים (ופשטות הראשונים), וכתב בספר גם 'קיצור הלכות' הלכה למעשה. המעיין התמים סבור שאין כאן אלא סיכום הלכות במובן המקובל, ואינו יודע, שכל סיכום זה אינו אלא לפי דרכו של המחבר בסוגיא].

וכל זה תלוי, עד כמה ראוי המחבר לסמוך על סברתו.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: א' ינואר 08, 2017 2:49 am
על ידי גם זו לטובה
מעט דבש כתב:

מה שמעניין הוא, שהגרשז"א, שאין חולק שעבר על הספר, לא שם ליבו לכל זה...


לא ידעתי מנין לך, שהגרשז"א עבר על כל הספר.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: א' ינואר 08, 2017 3:03 am
על ידי גם זו לטובה
א"ק ביקר את השש"כ על "חוסר אחריות", ומה עם חו"ש? אמנם חו"ש לא יצא ע"י הגרנ"ק עצמו אלא ע"י תלמידו, ועוד יש לי בזה הרהורי דברים על כל משנתו של הגרנ"ק, אלא שאין מקומם ברה"ר.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: א' ינואר 08, 2017 3:08 am
על ידי גם זו לטובה
חזרה לגרד"ל
וז"ל
מי גרוע טיפש או רשע? אדם פרטי עדיף שיהיה טיפש ומנהיג ציבור עדיף רשע
כמובן לא מדובר ברשע גמור

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: א' ינואר 08, 2017 9:57 am
על ידי שיף
גם זו לטובה כתב:
מעט דבש כתב: מה שמעניין הוא, שהגרשז"א, שאין חולק שעבר על הספר, לא שם ליבו לכל זה...

לא ידעתי מנין לך, שהגרשז"א עבר על כל הספר.

זיל קרי בי רב הוא

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: א' ינואר 08, 2017 2:40 pm
על ידי פרנצויז
אפשר כתב:ועכשיו הכניסו בלסטראותיכם בי ובמשנתי [ואבקש שלא כבעבר אל תתיחסו אלי אישית, כי אני כבר לא שם, ואני רק בא לדבר בשמם לפי היסודות שקיבלתי כשהייתי שם.

אני רוצה להתנצל ולבקש סליחה מהרב אפשר, אם התגובה שלי (בעבר) היתה מנוסחת בצורה פוגעת.
ובהזדמנות זו, אחרי שנוכחנו שכ"ת הוא אחד היחידים כאן שמכיר היטב את הגרד"ל שליט"א, יש מקום להוסיף בקשה קטנה, בשם הרוב הדומם של הפורום שלא מכיר את הגרד"ל, מצפים מכ"ת שתספר לנו עובדות עליו, בסגנון שבקש הרב "מתפעל" בתחילת האשכול:
מתפעל כתב:ובכל לשון של בקשה, ... ואנא במטותא, ... כאן זה נטו תורני, נטול שום סרך מחלוקת. אמן.

מצפים בעיקר לתיאורים מפורטים על בקיאותו הנוראה, חריפותו, היכי תמצא'ס, נפקא מינה'ס, דרך הלימוד בשיעוריו בע"פ ובכתב, (בלי שש"כ, ובלי דגה"ת).
חילך לאורייתא.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: א' ינואר 08, 2017 2:59 pm
על ידי לעומקו של דבר
לקנאותיה דהגרד"ל,

פעם הגרמי"ל לפקוביץ דיבר בכנס של כולל אהבת שלום ודיבר באיזה אופן על הבדלים בין הראשונים יותר עמוקים ופחות, והגרד"ל הביע ביקורת וחרה לו על נוסח כזה

ופעם אברך בישיבה אמר משהו אשר לא כדת והגרד"ל תלה פתק בחד"א למחאה על דבריו,

וגם שמעתי על אודות חכמים משכילים המפרסמים איזה דעות ביסודי תוה"ק והאמונה, אמר לשואל שאין להלין עליו על זה כפי שאין להלין על הנצי"ב שיצא ביאליק תח"י.

כ"ז שמעתי ובלי אחריות.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: א' ינואר 08, 2017 4:50 pm
על ידי ידידיה
האם נכון שבצעירותו עבר מישיבת פוניבז' לישיבת חברון בירושלים?

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: א' ינואר 08, 2017 5:24 pm
על ידי מחולת המחנים
ידידיה כתב:האם נכון שבצעירותו עבר מישיבת פוניבז' לישיבת חברון בירושלים?

הוא למד שנה אחת בישיבת חברון, כך שמעתי מפיו.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: א' ינואר 08, 2017 6:15 pm
על ידי קנין דעת
ישנו כתב:כך כתב חזונאישניק אחד:
הרבה ביקורת נאמרה על החזונאישניקים, התנשאות, וכו'.
אבל באמת, מה אפשר לצפות מקבוצה, כשהם רואים שבשורה הראשונה במלכות יושבים האבי עזרי והקהילות יעקב, שקשה להתרשם שהם באמת התמודדות ברמה הלימודית והאינטלקטואלית, מול ר' נתן שולמן, ר' יודל בויאר, ר' יודל שפירא, ר' חיים גרינמן, ר' יעקב פוזן, ר' חצקל ברטלר, ר' גדליה נדל, ועוד עשרות אנשים כאלו שמכניסים בכיס הקטן את כל הראשי ישיבות והמשגיחים של אותו הדור. הגר"ח מבריסק היה ענק, אבל למסור שיעור שלם על איך ר' ברוך בער התלהב מאיזה משפט של הגר"ח שלא בדיוק מובן, או איזו שיחת מוסר ששוב חוזרת על הוורט שהסבא זצ"ל שמע מהסבא עוד יותר זצ"ל. אברך ממוצע מבהמ"ד הגדול, היה בקי בזרעים יו"ד ואה"ע הלכה למעשה הרבה יותר מכל ראש ישיבה ממוצע, למה שיסתכלו לכיוון של ראשי ישיבות שפלפלו בב"מ וב"ק דף ב' וחוזר חלילה?

גם אם כל האמור נכון, צריך לזכור שכל הרה"ג הנ"ל עוד זכו לגדול ולהתרומם ע"י רבם זללה"ה כך שכל זה לא ערובה להצלחת השיטה.
המדד כמובן הוא מה קורה עם דור הבינים וצעירי הצאן.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: א' ינואר 08, 2017 6:26 pm
על ידי אבקברד
בנוגע לחילוק החריף שעלה באשכול בין שיטת הלימוד של אנשי החוג,
לבין [רוב? כל?] שיטות הלימוד האחרות הנהוגות -
כיוון שרוב האמירות כאן, כמורגל בדיונים מסוג זה,
היו רק מלמעלה, אמירות מתודולוגיות - ביקורתיות,
דומה שמתבקשת השאלה הבאה:

האם יוכל מישהו שמכיר 'מבפנים' את שני צדדי המתרס
להגדיר - עבור מי שלא זכה להיכרות זו -
את ההבדל בין הגישות,
אולי להציג קושיא / תירוץ / ראיה,
שיכול לעלות רק בביהמ"ד של פונביז' וחברון
או לחילופין שיכול להופיע רק בחו"ב?

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: א' ינואר 08, 2017 7:38 pm
על ידי אפשר
פרנצויז כתב:
אפשר כתב:ועכשיו הכניסו בלסטראותיכם בי ובמשנתי [ואבקש שלא כבעבר אל תתיחסו אלי אישית, כי אני כבר לא שם, ואני רק בא לדבר בשמם לפי היסודות שקיבלתי כשהייתי שם.

אני רוצה להתנצל ולבקש סליחה מהרב אפשר, אם התגובה שלי (בעבר) היתה מנוסחת בצורה פוגעת.
ובהזדמנות זו, אחרי שנוכחנו שכ"ת הוא אחד היחידים כאן שמכיר היטב את הגרד"ל שליט"א, יש מקום להוסיף בקשה קטנה, בשם הרוב הדומם של הפורום שלא מכיר את הגרד"ל, מצפים מכ"ת שתספר לנו עובדות עליו, בסגנון שבקש הרב "מתפעל" בתחילת האשכול:
מתפעל כתב:ובכל לשון של בקשה, ... ואנא במטותא, ... כאן זה נטו תורני, נטול שום סרך מחלוקת. אמן.

מצפים בעיקר לתיאורים מפורטים על בקיאותו הנוראה, חריפותו, היכי תמצא'ס, נפקא מינה'ס, דרך הלימוד בשיעוריו בע"פ ובכתב, (בלי שש"כ, ובלי דגה"ת).
חילך לאורייתא.

ח"ו לא נפגעתי, כי מה 'אפשר' כי נכלימנו. והיום הוא אפשר ולמחר אי את אפשר. והן אמנם זכיתי להכיר את הגרד"ל כאשר הייתי יוצא ונכנס אליו בהיותי דר בבני ברק, אבל תלמיד אינני, ושמעתי ממנו שיעורים אפשר כעל כף יד אחת, ורק בהיותי בן המגזר הייתי מדבר עם כל תלמידי החזו"א, ורק סגנונו מצא חן בעיני, כי לבו לב הארי, ומבעית בים התלמוד, וגם הוא לפעמים קירבני, ויצא שבליתי במחיצתו שעות רבות, וגלגל לפני כל התורה ככדור, וכדומה שכתבתי, שכל אימת שהזכרתי לפניו דף בש"ס, היה עוצרני וחוזר על הדף בע"פ שקלא וטריא. חוץ מזה אין לי כ"כ עובדות, כי ראיתיו בבוקר לומד, בצהרים לומד, ובערב לומד, וביני וביני תפילות, ואך היו השיחות חולין המיוחדות שלו, שתמיד בצבץ בין השורות, והיו לשורות הלבנות בכל שיחה, והרבה בהם, והקפיד שיובנו ונתחנך ע"פ, אבל הרבה מעבר לזה אין לי.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: א' ינואר 08, 2017 7:52 pm
על ידי ישנו
אבקברד כתב:האם יוכל מישהו שמכיר 'מבפנים' את שני צדדי המתרס
להגדיר - עבור מי שלא זכה להיכרות זו -
את ההבדל בין הגישות,
אולי להציג קושיא / תירוץ / ראיה,
שיכול לעלות רק בביהמ"ד של פונביז' וחברון
או לחילופין שיכול להופיע רק בחו"ב?

בגדול אין כמעט שאלות שיכולות להופיע רק באחד מן המקומות, [היינו שיתוודעו לשאלה ולא יתייחסו, כמובן שיש שאלות שמחמת העיסוק המסוים שבכל מקום 'נופלות בין הכסאות' ואינן עולות כלל לדיון] השאלה היא צורת הגישה לסוגיא ואיזה משקל לתת לשאלות.
דוגמא אחת שתפסה אותי בזמנו, בגיטין י"ד. יש מח' רב ושמואל אומר לשלוחו תן מנה לפלוני רב אמר חייב באחריותו ואם בא לחזור אינו חוזר.
הדיון בישיבות זה בעיקר איך ייתכן כזאת חלוקה שמצד אחד הממון באחריותו דהיינו שעדיין לא חל הפירעון ומאידך אינו יכול לחזור, ואם המלווה בעלים לעכב את החזרה ש"מ שכבר חל פירעון. וידועים דברי הרי"ף שדימה את זכין לעבד לפי רבנן לדברי רב.
לעומת זאת בחו"ב פותח את הסוגיא עם שאלה פרקטית, מה אומדן דעתו של הלווה, והרי לא נתכוון שיהיה הממון של המלווה ועכ"ז יתחייב באחריות, ומשם הולך ומסתעף וכל הסוגיא עומדת על השאלה הזו, ואילו בישיבות פוטרים שאלה כזו בהינף יד אם משום שאין אנחנו בקיאים באומדנא של הלווה, ואם מטעם אחר שאולי כן נתכוון וכו', ועכ"פ לא נותנים משקל גדול לשאלה כזו ולא עליה בונים סוגיא.
ויש עוד דוגמאות רבות ואין לי פנאי כעת. אם מישהו יוכל לאשר או להכחיש הדברים או להוסיף עליהם.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: א' ינואר 08, 2017 10:11 pm
על ידי מאור עינים
איש_ספר כתב:
מאור עינים כתב:גם רציתי להתייחס לנושא העופות
מש"כ איש ספר שלא רצו להיפגש עם הר"נ יברוב זו רכילות זולה
הגר"מ בויאר הוא אדם עניו בצורה מפליאה שמוכן לשמוע מכ"א, וגם ביודעי שהסכים להיפגש הנ"ל אלא שהיו לו תנאים מסוימים שלדעתו בל"ז לא יהיה תועלת בויכוח,
וגם הוא היה וכן ללכת לראות כל עוף שמשיהו טען בענין וגם ביודעי שדיבר עם הר"מ ברנדסופר שהיה מהאוסרים

חבר ששלטו עיניו באשכול כאן, התקשר לר' משה ברנסדורפר (0533111159) לדבריו, הם הוא מעולם לא פגש את ר' משה בויאר, וכל ניסיונותיו להפגש עמו לא צלחו. כל שהיה ביניהם הוא שיחת בת דקה אחת אותה יזם ר"מ ברנ', אחרי ששמע שרמ"ב סייר במשחטה וראה מה שראה, התקשר אליו ואמר לו, שאצלו יש כך וכך עופות שברור שהם טריפות וכו', רמ"ב השיב לו שהוא אמר מה שאמר על מה שראה, ואם יש דברים אחרים, שלא ראה אין לו מה להגיד. הא ותו לא.

----
קבלתי קונטרס זה, סי' ח הוא מכתב לר' משה בויאר, ושם בסוף המכתב, מדברי ר' משה ברנסדורפר.

הרב איש ספר שליט"א
לאחר שראית בספר הנ"ל שהוא נפגש למשל עם הרב רוטר וראה [הוא ולא אחר] מאה ואלפים עופות, גם אם הוא בוחר שלא להיפגש עם רבנים מסוימים קשה לראות בזה התעלמות מחוות דעתם של האוסרים [ודוגמא השערתית: כפי שמובא בחוברת הוא חושש שאולי זה שלא כדברי הגר"מ ברנדסופר זצוק"ל, וא"כ הוא חולק עליו האם נראה לך שהוא רוצה להעמיד את זה כוויכוח עם בנו ,]

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ב' ינואר 09, 2017 1:05 am
על ידי גם זו לטובה
שיף כתב:
גם זו לטובה כתב:
מעט דבש כתב: מה שמעניין הוא, שהגרשז"א, שאין חולק שעבר על הספר, לא שם ליבו לכל זה...

לא ידעתי מנין לך, שהגרשז"א עבר על כל הספר.

זיל קרי בי רב הוא


לפי מה שידוע לי, אכן רי"נ דיבר עם הגרש"ז על הרבה מההלכות שבספר אבל לא על הכל, והגרשז"א עיין במשך חייו בחלקים מהספר, אבל מעולם לא עבר על כל הספר.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ב' ינואר 09, 2017 1:17 am
על ידי קרית מלך
בס"ד
כדאי להוסיף לאשכול זה אבחנה מעניינת של הרב יהושע ענבל במאמרו בישורון [אחד הכרכים האחרונים] שממעלותיו הנפלאות של ספר שש"כ שסידר את כל דברי החזו"א והנגיש את דבריו על כל הלכות שבת בפני כל צורב, כשבכל נידון ציין מיד לדעתו של החזו"א כמדומה שעולם התורה חייב לו על כך הכרת טובה מיוחדת.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ב' ינואר 09, 2017 1:26 am
על ידי מה שנכון נכון
גם זו לטובה כתב:
שיף כתב:
מעט דבש כתב: מה שמעניין הוא, שהגרשז"א, שאין חולק שעבר על הספר, לא שם ליבו לכל זה...

זיל קרי בי רב הוא

לפי מה שידוע לי, אכן רי"נ דיבר עם הגרש"ז על הרבה מההלכות שבספר אבל לא על הכל, והגרשז"א עיין במשך חייו בחלקים מהספר, אבל מעולם לא עבר על כל הספר.

מההקדמה למהדורה החדשה.
ששכ.GIF
ששכ.GIF (24.47 KiB) נצפה 11899 פעמים


כפי שכתבו הדברים ידועים, וכמדומני גם העדים.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ב' ינואר 09, 2017 10:19 am
על ידי לעומקו של דבר
לאחריותו של הגרשז"א על שש"כ יש הרבה מקורות מעניינים.
למשל בס' מאור השבת יש מכתבים שהוא שואל את הגרשז"א על הכתוב בשש"כ והגרשז"א עונה לו "כבר רשום אצלי לתקן את זה", וכהנה.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ב' ינואר 09, 2017 3:18 pm
על ידי מעט דבש
אכן, במכתבים שבספר 'מאור השבת', וכן בישורון (כרך טז), רואים מחד גיסא שלא כל מה שנכתב בשש"כ בתחילה היה על דעת הגרשז"א, ויש שאף חלק עליו בחריפות [ראה למשל במאוה"ש ח"א עמ' תקיח - "ואתפלא מאד על מה שכתב בספר שש"כ... ודבריו אינם מובנים... איך אפשר להתיר דבר זה... וכי יעלה על הדעת שבשביל זה נתיר לו"].

מאידך, רואים שהגרשז"א לקח אחריות על הספר, וקיבל בשמחה הערות על שש"כ (לא רק על מה שנכתב בשש"כ בשמו), והעיר למחבר לתקן.

ועוד רואים מהתכתבויות אלה, את ענוותנותו הגדולה של הגרשז"א, שלא בוש לחזור בו, ולומר 'טעיתי' (ראה למשל שם עמ' תצח - "אודה ולא אבוש שטעיתי בזה, כי מפורש הוא להיפך").

בכל אופן, עם כל ההיכרות המעמיקה של הספר, לא התייחס הגרשז"א לשש"כ כספר שנערך בצורה רשלנית ולא אחראית (ראה לעיל), אלא כספר הלכה חשוב מאד, וכל ימיו לא חדל לתקן ולהעיר עליו, ובמידה מסויימת התייחס אליו כספר 'שלו'.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ב' ינואר 09, 2017 11:48 pm
על ידי הגרח
המעבר לחברון היה בגלל חבורת העילויים שהקים הרב מפונוויז שכללה בין השאר את ר' ברעל ור' שלומקה המציאות הזו יצרה לחץ חברתי-לימודי שנפשו העדינה של ר' דוב לא יכלה לה( היה ע"ז פעם במוסף של יתד ראיון עם הרב שקלאר)

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 4:19 pm
על ידי מעט דבש
על חידות החזו"א ופתרונן ע"י הגרד"ל
viewtopic.php?p=130597#p130597

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 4:21 pm
על ידי מעט דבש
מעט דבש כתב:יש נקודה נוספת שראויה לדיון.

מצוי בחזון איש, שסומך מאד על סברתו, ודוחק את לשון הראשונים, ולעתים אף חולק על אחרונים רבים מקובלים, משום שאינם מתאימים לסברתו.

לדוגמא בעלמא - ראה חזון איש או"ח סימן כד, שלומד את הסוגיא בשונה מהבנת האחרונים, ולפי"ז הקשה רבות על הב"י והאחרונים (והמעיין יראה, שקושיות רבות הן משום שבסיס ההבנה בסוגיא שונה), ואף חולק עליהם למעשה.

ואצטט קצת משם:
ומש"כ הרמ"א... תמוה... (סקי"ח).
ומש"כ המ"א... אין לו מקום... (שם).
כתב המ"ב... ותמוה מאד... (שם).
ובמ"ב ס"ק ס"ב כתב דאחרונים ז"ל נסתפקו בזה, וצ"ע ספיקם... (שם).
גם דברי המ"א... צ"ע... גם דברי הב"י.... צ"ע (סק"כ).
וביש"ש כתב... והדברים תמוהים מאד... (סקכ"ג)
ודברי השו"ע צע"ג... ודברים אלו תמוהים מאד... (סקכ"ד).
ודברי המ"ב בבה"ל תמוהים טובא (סקכ"ד).



ראה עוד על דרכו של החזו"א לעומת האחרונים, באשכול הבא:
viewtopic.php?p=328387#p328387

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 4:50 pm
על ידי אפשר
באשכול על הגרמ שפירא התפתח קצת ויכוח בענין דרכי הלימוד והח"ח ביחס לאו"ש, אוסיף פרט אחד מהגרדל
פעם הוא גלגל כל התורה ממש, עף בחדר ראיות מכאן ושם, וחקירות ופלפולים, והיה הדברים מאירים ושמחים, ממש מעמד הר סיני, לבסוף כשככה הסערה, הוציא משנ"ב ופתח להסכמה של אחד מהגאונים ואמר, כל מה שהיה עכשיו הכל הבל, אלא העיקר כמו שכתב רב זה על החפץ חיים, "מעמיק נפלא ביושר העיון", ואמר שארבע מילים אלו זה כל התורה על רגל אחד, וכל מה שצריך, מעמיק נפלא ביושר העיון, וזה היה לחפץ חיים ולא לאחריני. וכ"א יודע זאת שספר ביאור הלכה מראשו עוד סופו, הוא גלאט גלאט, כסכין שחיטה.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ה' ינואר 12, 2017 1:42 am
על ידי איש_ספר
אחת מהרעות החולות של החוג, זה שכל גדולי ישראל צריכים לעבור צירוף בכור בחינתם ומשם הם יוצאים לדרך חדשה כשתעודת ציונים תחת בית שחיים.
למשל, ראמ"ה מפינסק, מחזיקים ממנו כי החזו"א הפליג בשבחו. ולא נלאים לחזור על שבחי הראמ"ה מפי החזו"א, הריצב"א (!) הוא משהו מיוחד (!), כי החזו"א אמר עליו כך וכך, גאון פלוני מפורסם, הוא גדול כי החזו"א אמר עליו תיבות: הגאון האמיתי, וכן ע"ז הדרך. ובכן לא הריצב"א ולא ראמ"ה, וגם לא המשנה ברורה צריכים את צביטות הלחי של אף אחד, הם גדולים יען כי הם גדולים. כמה פשוט.

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

פורסם: ה' ינואר 12, 2017 1:58 am
על ידי גם זו לטובה
איש_ספר כתב:אחת מהרעות החולות של החוג, זה שכל גדולי ישראל צריכים לעבור צירוף בכור בחינתם ומשם הם יוצאים לדרך חדשה כשתעודת ציונים תחת בית שחיים.
למשל, ראמ"ה מפינסק, מחזיקים ממנו כי החזו"א הפליג בשבחו. ולא נלאים לחזור על שבחי הראמ"ה מפי החזו"א, הריצב"א (!) הוא משהו מיוחד, כי החזו"א אמר עליו כך וכך, גאון פלוני מפורסם, הוא גדול כי החזו"א אמר עליו תיבות: הגאון האמיתי, וכן ע"ז הדרך. ובכן לא הריצב"א ולא ראמ"ה, וגם לא המשנה ברורה צריכים את צביטות הלחי של אף אחד, הם גדולים יען כי הם גדולים. כמה פשוט.


לא כ"כ פשוט, והנידון מי עדיף על מי.
וכשאומרים שהחזו"א החזיק מהמ"ב אין הכוונה שהרי הוא כמו שאר גדולי התורה והיראה.