עמוד 2 מתוך 5

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ה' דצמבר 06, 2012 5:30 am
על ידי למאי_נמ?

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ג' דצמבר 11, 2012 1:35 pm
על ידי למאי_נמ?

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ד' דצמבר 24, 2014 9:54 pm
על ידי איש_ספר
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?5 ... 3&page=364
המכתב כאן מיום ח' ניסן תש"י, החתום דוד צבי. גם הוא שלו.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ד' פברואר 25, 2015 1:00 am
על ידי לייטנר
מצאתי כתוב:

בהזדמנות זו מעיר הגר"י נאה: "אעלה נושא נוסף שהובא ב'פורום' ההוא: לאחר פטירתו של רד"צ הילמן ז"ל. אחד הקוראים ממכריו או מב"ב, הבליט את גאונותו של הרד"צ באמצעות "תגלית" בנוגע לתואר המובא בחז"ל: "מומר", שאינו אלא המצאת הצנזור, במקום התואר: "משומד". הרצד"ה חזר על "תגלית" זו כמה וכ"פ בכמה קובצים תורניים ('מוריה' ו'צפונות' ועוד). צר לי לכרסם בגאוניותו של המנוח הרד"צ הילמן ז"ל, ולגלות, כי "תגלית" זו התפרסמה כבר לפני מאה שנה במאסף:zeitschrift für hebräische bibliographie (שנה יא 1907 עמ' 158, ושנה יב 1908 עמ' 39 ועמ' 108 - להלן קישורים). [גם בערוה"ש (ערך 'שמד') ובתוס' הערוך (ערך 'משמד') שמו לב לזה]". עד כאן העתק ממכתבו של הגר"י נאה שליט"א מאנטוורפן.

בברכת התורה

יוסף קליין

קישורים: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k19932f/f170.image

http://gallica.bnf.fr/ark:/

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ד' פברואר 25, 2015 10:05 am
על ידי אוצר החכמה
למה העובדה שמישהו אחר גם הוא שם לב לדבר מפחיתה מחכמתו של הגרד"צ?

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ד' פברואר 25, 2015 11:24 am
על ידי לייטנר
אוצר החכמה כתב:למה העובדה שמישהו אחר גם הוא שם לב לדבר מפחיתה מחכמתו של הגרד"צ?


אכן אינה מפחיתה, אא"כ רד"צ כתב שהוא הראשון ששם לב לכך.
עכ"פ, איני צד בעניין. מצאתי משהו שקור לרד"צ והעתקתיו לאשכול המתרכז בו.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ד' פברואר 25, 2015 8:29 pm
על ידי נוה הלבנון
לייטנר כתב:מצאתי כתוב:

בהזדמנות זו מעיר הגר"י נאה: "אעלה נושא נוסף שהובא ב'פורום' ההוא: לאחר פטירתו של רד"צ הילמן ז"ל. אחד הקוראים ממכריו או מב"ב, הבליט את גאונותו של הרד"צ באמצעות "תגלית" בנוגע לתואר המובא בחז"ל: "מומר", שאינו אלא המצאת הצנזור, במקום התואר: "משומד". הרצד"ה חזר על "תגלית" זו כמה וכ"פ בכמה קובצים תורניים ('מוריה' ו'צפונות' ועוד). צר לי לכרסם בגאוניותו של המנוח הרד"צ הילמן ז"ל, ולגלות, כי "תגלית" זו התפרסמה כבר לפני מאה שנה במאסף:zeitschrift für hebräische bibliographie (שנה יא 1907 עמ' 158, ושנה יב 1908 עמ' 39 ועמ' 108 - להלן קישורים). [גם בערוה"ש (ערך 'שמד') ובתוס' הערוך (ערך 'משמד') שמו לב לזה]". עד כאן העתק ממכתבו של הגר"י נאה שליט"א מאנטוורפן.

בברכת התורה

יוסף קליין

קישורים: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k19932f/f170.image

http://gallica.bnf.fr/ark:/

"'אחד ממכריו' הבליט את גאוניותו" אמנם משנמצא שהתגלית אינה תגלית הרי ש"צר לי לכרסם בגאוניותו"...
"תגלית" מרכאות במקור. שהרי משנמצא תגלית זו בפרסום במאסף כל שהוא לפני מאה שנה, שוב נהיה זה ממש מגוחך לקרוא לדבר בשם תגלית...

מטופש ומגמתי.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ד' פברואר 25, 2015 11:46 pm
על ידי איש_ספר
כולם מקבלים כמובן מאליהם, שהיה מישהו (בפורום כל שהוא אחר מותו) שהבליט את גאונותו של הגרד"צ בתגלית של מומר משומד.
ואני נוטה לחשוב שלהד"ם, איש לא כתב ולא כלום. הגרד"צ אינו יתום קטן שצריך לצבוט לו בלחי על איזה אמירה אחת.
עקבתי אחר הכתיבות שנכתבו אחר מותו ולא ראיתי דבר כזה, ואם טעיתי העמידוני וכו'.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ה' פברואר 26, 2015 1:30 am
על ידי נוה הלבנון
איש_ספר כתב:כולם מקבלים כמובן מאליהם, שהיה מישהו (בפורום כל שהוא אחר מותו) שהבליט את גאונותו של הגרד"צ בתגלית של מומר משומד.
ואני נוטה לחשוב שלהד"ם, איש לא כתב ולא כלום. הגרד"צ אינו יתום קטן שצריך לצבוט לו בלחי על איזה אמירה אחת.
עקבתי אחר הכתיבות שנכתבו אחר מותו ולא ראיתי דבר כזה, ואם טעיתי העמידוני וכו'.

וגם לו יצוייר והיה אחד, הרי שהמגיב הנ"ל (נאה, כמדומני) דומה למתקנא בחברו אמאי צבטו בלחיו של החבר בדווקא, ולא בשלו.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ד' פברואר 21, 2018 12:29 pm
על ידי ארזי ביתר
אחר המחילה על ה'הקפצה' הפתאומית...

במאמרו של הג"ר דוד דבליצקי שהובא כאן ע"י אי"ס, הוא מדבר אודות 'כללים וכללי כללים' בכתיבה של הגרד"צ. האם נכתבו באיזהו מקומן אותם כללים? כל בדל מידע אודות כך, ישמח נפשי מאוד. והלוא משנכנס אדר, מרבין בשמחה....

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: א' פברואר 25, 2018 7:29 pm
על ידי מתפעל
מה ההסבר שזה בסדר להשתתף במפעל הזה היפה הזה של האנציקלופדיה התלמודית מצד אחד, אבל שלא יוזכר שמו שם. ממה נפשך.

הייתי חושב שההשתתפות לשיטתו היא בעיה יותר מהותית. אלא מאי, כנראה סבר שעצם האנציקלופדיה זה דבר חשוב וכשר וישר ומועיל וטוב ולכן כתב שם ערכים, על אף ההנהלה המזוהה עם המזרחי,
ואם כך, למה לא לעשות זאת בריש גלי.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 2:38 am
על ידי ש.י. רובין
יש לו צאצאים?

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ד' אוגוסט 08, 2018 2:56 am
על ידי שברי לוחות
ש.י. רובין כתב:יש לו צאצאים?

כן
בנו רבי יצחק

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ו' יולי 26, 2019 1:10 am
על ידי פלוריש
לעיל הובא מה שפרסם הגרד"צ במוריה על קטע ממאמר קודם שלו שם, ש"אינו נכון וצריך להעביר עליו קולמוס".
כעת ראיתי עוד מקום כזה, בסוף הקדמתו לשו"ת רבי עזריאל הילדסהיימר אבה"ע-חו"מ:
IMG_20190726_010738.jpg
IMG_20190726_010738.jpg (320.36 KiB) נצפה 9799 פעמים

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ה' מאי 14, 2020 4:10 pm
על ידי שייף נפיק
למה אגרות התניא ובני דורו לא נדפס יותר?

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ה' מאי 14, 2020 5:13 pm
על ידי סגי נהור
פלוריש כתב:לעיל הובא מה שפרסם הגרד"צ במוריה על קטע ממאמר קודם שלו שם, ש"אינו נכון וצריך להעביר עליו קולמוס".
כעת ראיתי עוד מקום כזה, בסוף הקדמתו לשו"ת רבי עזריאל הילדסהיימר אבה"ע-חו"מ:

זאת הנהגה של מידת האמת. אבל מדת החסד מבקשת מהכותב להסביר לקורא, שהשקיע מאמץ וקרא את הדברים המקוריים, היכן הטעות. ולו בקצרה.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: א' מאי 17, 2020 10:24 am
על ידי גימפעל
שייף נפיק כתב:למה אגרות התניא ובני דורו לא נדפס יותר?

שמעתי מבנו שאביו התחרט על המחלוקת שנגרם ע״י הדפסת הספר, ולכן לא הדפיס חלק נוסף שהיה מוכן אצלו וגם ציווה שלא להדפיסו מחדש.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: א' מאי 17, 2020 11:11 am
על ידי אבני גזית
גימפעל כתב:
שייף נפיק כתב:למה אגרות התניא ובני דורו לא נדפס יותר?

שמעתי מבנו שאביו התחרט על המחלוקת שנגרם ע״י הדפסת הספר, ולכן לא הדפיס חלק נוסף שהיה מוכן אצלו וגם ציווה שלא להדפיסו מחדש.


למה צריכה להיווצר מחלוקת מכך שמכתבים שהוכרו בעבר נודעו כמזוייפים?
ההוכחות שלו מאוד חדות וברורות לגופו של מכתב. מה מקום לאמוציות או רגשנות קהילתית?!

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: א' מאי 17, 2020 11:26 am
על ידי הפצת המעיינות
ישורון חלק כה

אגרות.PNG
אגרות.PNG (52.62 KiB) נצפה 8237 פעמים

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: א' מאי 17, 2020 12:05 pm
על ידי מעט דבש

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' מאי 18, 2020 7:10 pm
על ידי איש_ספר
גימפעל כתב:
שייף נפיק כתב:למה אגרות התניא ובני דורו לא נדפס יותר?

שמעתי מבנו שאביו התחרט על המחלוקת שנגרם ע״י הדפסת הספר, ולכן לא הדפיס חלק נוסף שהיה מוכן אצלו וגם ציווה שלא להדפיסו מחדש.

באבע מעיישס. לא התחרט ולא ציוה ולא לכן.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: א' ינואר 16, 2022 7:47 pm
על ידי פלגינן
נתקלתי בשבת במכתב שכתבה המשוררת זלדה לגרד"צ, קרוב משפחתה, כנראה לכבוד בר המצווה שלו (נדפס ע"י ידידנו אלי שטרן, בקונטרס מִגּוֹ - שירה ויצירה, א, עמ' 91-90):
זלדה1.JPG
זלדה1.JPG (37.96 KiB) נצפה 3242 פעמים

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: א' ינואר 16, 2022 7:59 pm
על ידי איש_ספר
הקשר המשפחתי כאן
viewtopic.php?f=19&t=28663&p=570920#p570920

ברשות הרדצ"ה היו עשרות מכתבים של זלדה, שהופנו אל הוריו ואליו כנער.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: א' יוני 18, 2023 4:04 pm
על ידי .השוחט
דומני שחסר משהו באשכול זה. מקום שעוד אפשר להתגדר בו.
על דמותו אכן נכתב. הן כאן, ואולי יש עוד במקומות אחרים [כמו בשני כרכי ישורון] שלא שמעתי עליהם ולא נזכרו כאן.
יש תחושה שחבל שלא נכתב יותר. המעט הזה כנראה נכתב בעמל רב על ידי מעטים שניסו להציל מעט מדמותו שלא תאבד בתהום הנשייה.
נניח שאין בידינו להוסיף על זה, וזה מה שיש.
אבל ללא ספק יש בינינו עשרות אנשים ששמעו ממנו כל אחד כמה דברים מקוריים.
אם כל אחד מהחברים היה רושם כאן דברים ששמע ממנו, היינו מתעשרים עושר רב ועצום.

אני אישית כבר עברו עשרות שנים מאז דיברתי עמו, ופשוט שכחתי. אבל בשעתו התעשרתי ממנו מאד מאד. וחבל על דאבדין.

אתן דוגמה. אבל מסתבר שאינני זוכר בדיוק. אולי יתעוררו אחרי וידייקו את הדברים.
הוא אמר שהמושג קדיש יתום בטעות יסודו. אין דבר כזה. יש חצי קדיש שזה עיקר הקדיש.
יש מנהגים להוסיף 3 קטעים שזה המכונה קדיש שלם.
אבל תתקבל נאמר רק לאחר תפילה, ולעומתו חצי קדיש רק במקומות שעניינו להפסיק בין פרשה לפרשה וכדומה.
כשרוצים לומר קדיש בפני עצמו, וזה לא לאחר תפילה, שמו הנכון "קדיש שלם בלא תתקבל", ואין לזה שום שייכות אמיתית עם קדיש יתום.
אלא שהחצי קדיש והקדיש שלם שייך תמיד לש"צ, ועל כן היתומים נותר להם קדיש שלם בלא תתקבל.
אבל אין שום מניעה שבעולם כלל שיאמרוהו גם שאינם יתומים.
והפטיר, שיש לו חשק ללכת עם כל בניו, שיש להם אבא ואמא עד מאה ועשרים, לביכהנ"ס פא"י, ולהעמידם לומר בפניו "קדיש יתום"...

דבר נוסף.
אמר שהגר"א והגר"ז נשתוו בהמוני עניינים להלכה. אשר ממש לא יאומן. ומנה רבים רבים. (כגון זמן ק"ש ועוד).
ודברים רבים המקובלים למעשה מהגר"א, לא נתקבלו בשעתו בגלל הגר"א שהשפעתו "למעשה" היתה בחוג קטן מאד,
ונתקבלו דוקא בגלל הגר"ז שהשפעתו המעשית היתה על רבבות.

זה רק סנסינים מזעריים. ואולי גם מוטעים.
אבל אילו כל א' מחברינו כשנזכר דבר תורה או חכמה ששמע מהגרד"צ ירשמנו כאן, תוך זמן קצר זה ייהפך לאוצר המנוצר אמיתי.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: א' יוני 18, 2023 4:45 pm
על ידי אור עולם
.השוחט כתב:אתן דוגמה. אבל מסתבר שאינני זוכר בדיוק. אולי יתעוררו אחרי וידייקו את הדברים.
הוא אמר שהמושג קדיש יתום בטעות יסודו. אין דבר כזה. יש חצי קדיש שזה עיקר הקדיש.
יש מנהגים להוסיף 3 קטעים שזה המכונה קדיש שלם.
אבל תתקבל נאמר רק לאחר תפילה, ולעומתו חצי קדיש רק במקומות שעניינו להפסיק בין פרשה לפרשה וכדומה.
כשרוצים לומר קדיש בפני עצמו, וזה לא לאחר תפילה, שמו הנכון "קדיש שלם בלא תתקבל", ואין לזה שום שייכות אמיתית עם קדיש יתום.
אלא שהחצי קדיש והקדיש שלם שייך תמיד לש"צ, ועל כן היתומים נותר להם קדיש שלם בלא תתקבל.
אבל אין שום מניעה שבעולם כלל שיאמרוהו גם שאינם יתומים.
והפטיר, שיש לו חשק ללכת עם כל בניו, שיש להם אבא ואמא עד מאה ועשרים, לביכהנ"ס פא"י, ולהעמידם לומר בפניו "קדיש יתום"...

פשוט,
וכן שמעתי מא' שהתפלל אצל הגרי"ג תפילת מנחה בביתו ועבר לפני העמוד,
וכשסיים התפילה ופנה ללכת שאלו הגרי"ג האם הוא סוס הממהר לצאת מהארווה,
ומפני מה לא אמר קדיש אחר עלינו.
וכשענה שאינו יתום אמר הגרי"ג שאינו שייך ליתומים אלא תפילה נגמרת בקדיש.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: א' יוני 18, 2023 5:04 pm
על ידי פלוריש
מצ"ב קבצים שפירסם הרב אהרן גבאי

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: א' יוני 18, 2023 7:09 pm
על ידי .השוחט
ייש"כ על הקישורים.
אולי אפשר לקשר גם לישורון? [שמעתי שהרב איש ספר שליט"א כתב שם דברים מושקעים מאד בשני המשכים].
ודומני שעדיין יש מקום לאנשים פרטיים להביא פנינים שבידם, מלבד מכתבים ומאמרים שלימים שפורסמו כבר.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 12:17 am
על ידי דרומי
מה שנכתב כאן בענין הקדיש יתום אינו פשוט כלל, וראיתי פעם שמצטטים מהגר"ש דבליצקי זצ"ל שכתב בחריפות נגד הרעיון הזה שכל ילד צעיר יכול לומר 'קדיש' לאחר עלינו. ואינו תח"י כרגע.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 3:47 am
על ידי בן ראובן
מצטטים הגר"ש דבליצקי? והרמ"א בשו"ע (או"ח קלב ב) קטיל קני באגמא הוא?

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 9:08 am
על ידי אור עולם
ועיי' משנ"ב שם.
וכשהיינו שם ב'עמוד יומי' זכור לי שיצא לכולם (בשיעור) שאין שום מניעה מלומר קדיש אחד בסוף התפילה, ובטח קדיש על ישראל.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 10:45 am
על ידי דרומי
כך ראיתי שכתב רב אחד בתשובה במרשתת, ולא דקדקתי אחריו (ולכן לא כתבתי שמו) אלא אני מעתיק לשונו:

ונ״ל פשוט, שבגלילותינו הדבר תמוה לרבים. ואין להנהיג דבר התמוה.

וראה גם בס׳ אורחות שלמה ספר זכרון ע׳ נה, מה שהעיד הר״ש ע״ה דבליצקי, בדברים חריפים, שאף שאין מקור לדבר להדיא בספרים, נער הייתי וגם זקנתי, ואף פעם לא ראינו ולא שמענו שבן יאמר קדיש בחיי אביו אף אם מחלו בפה מלא, ואם פתאום נראה מי שמוחזק שאביו ואמו בחיים שאומר קדיש יתום כו״ע יחליטו בדעתם שבודאי ח״ו קרה משהו, וזה דבר מוסכם ומושרש במנהגי אומתנו, ואין בכל אף אחד מהלמדנים ובפרט הצעירים שאינם מכירים את ההווי של המנהגים לבוא ולהתנצח ע״י ספר פלוני ואלמוני להוכיח שהם צודקים, עכ״ל.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 11:27 am
על ידי אור עולם
אם בשו"ע כתוב לומר קדיש,
ובשום מקום לא מבוארת סיבה להימנע,
אז המנהג הוא התמוה ולא ההלכה.

ואולי יש להעביר ההודעות לאשכול נפרד.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 1:28 pm
על ידי יהושפט
דומני שהויכוח הזה, מאפיין יפה את היחס השונה מאד של הגרש"ד והגרדצ"ה למנהגים
יחסו של הגרש"ד למנהגים ידוע, ואין צורך להאריך בו. ואילו אצל הגרדצ"ה מנהגים לא תפסו מקום רב בלשון המעטה. והיה מרגלא בפומיה שאין שום בעיה לקום בבוקר ולהחליט שמהיום אני ספרדי או תימני או כל מה שאבחר [נושא קצת שונה מהיחס למנהג ספציפי, אבל מלמד גם על השוני הנ"ל].

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 2:18 pm
על ידי פרנקל תאומים
אור עולם כתב:ועיי' משנ"ב שם.
וכשהיינו שם ב'עמוד יומי' זכור לי שיצא לכולם (בשיעור) שאין שום מניעה מלומר קדיש אחד בסוף התפילה, ובטח קדיש על ישראל.

אגב, אחרי "סיום", מקובל שגם מי שאינו יתום אומר קדיש על ישראל.

וחבר סיפר לי שבשעתו ש"ב הגר"ע אויערבאך שליט"א מבית וגן התיר לו לומר קדיש "יתום" בחיי אביו, בשנת האבל לסבו- אבי אימו, היות ולא היו לסבא בנים כ"א בנות, ואביו מחל, לכבוד חמיו.

אמנם יש להודות שזו הנהגה לא מקובלת, והיא נראית תמוהה בעיניי הרבים, ולול"ד הו"א שגם יש בה משום "פותח פה" וסימנא מילתא.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 2:40 pm
על ידי פלוריש
לגבי יחס הגרדצ"ה למנהגים יעויין גם במכתב המצורף

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 2:42 pm
על ידי פלוריש
פרנקל תאומים כתב:
אור עולם כתב:ועיי' משנ"ב שם.
וכשהיינו שם ב'עמוד יומי' זכור לי שיצא לכולם (בשיעור) שאין שום מניעה מלומר קדיש אחד בסוף התפילה, ובטח קדיש על ישראל.

אגב, אחרי "סיום", מקובל שגם מי שאינו יתום אומר קדיש על ישראל.

וחבר סיפר לי שבשעתו ש"ב הגר"ע אויערבאך שליט"א מבית וגן התיר לו לומר קדיש "יתום" בחיי אביו, בשנת האבל לסבו- אבי אימו, היות ולא היו לסבא בנים כ"א בנות, ואביו מחל, לכבוד חמיו.

אמנם יש להודות שזו הנהגה לא מקובלת, והיא נראית תמוהה בעיניי הרבים, ולול"ד הו"א שגם יש בה משום "פותח פה" וסימנא מילתא.

ראה תשובת הרב יעקב אריאל כאן: https://www.toraland.org.il/23032

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 2:49 pm
על ידי פרנקל תאומים
פלוריש כתב:ראה תשובת הרב יעקב אריאל כאן: https://www.toraland.org.il/23032

לא עברתי על הכל, אבל לפו"ר הוא מדבר באופן שגם הוריו של החתן הינם בחיים, כך שהנידון הוא מי עדיף החתן או הנכד, וממ"נ מדובר על קדיש בחיי ההורים, ובכה"ג פשיטא שהנכד עדיף על החתן. אבל ההנהגה המקובלת היא שאף אחד מהם לא יאמר קדיש, לא החתן ולא הנכד, אלא יחפשו מישהו אחר, קרוב או אפילו שאינו קרוב, שהוא יאמר את הקדיש.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 2:50 pm
על ידי איש_ספר
דרומי כתב:מה שנכתב כאן בענין הקדיש יתום אינו פשוט כלל, וראיתי פעם שמצטטים מהגר"ש דבליצקי זצ"ל שכתב בחריפות נגד הרעיון הזה שכל ילד צעיר יכול לומר 'קדיש' לאחר עלינו. ואינו תח"י כרגע.

סבא ישורון מא.jpg
סבא ישורון מא.jpg (296.92 KiB) נצפה 2171 פעמים

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 3:16 pm
על ידי איש_ספר
.השוחט כתב:
דבר נוסף.
אמר שהגר"א והגר"ז נשתוו בהמוני עניינים להלכה. אשר ממש לא יאומן. ומנה רבים רבים. (כגון זמן ק"ש ועוד).
ודברים רבים המקובלים למעשה מהגר"א, לא נתקבלו בשעתו בגלל הגר"א שהשפעתו "למעשה" היתה בחוג קטן מאד,
ונתקבלו דוקא בגלל הגר"ז שהשפעתו המעשית היתה על רבבות.
אכן היה לו רשימה כזו (הידועים זה שקיעה של הגאונים, הגר"ז בסידור והגר"א, כא"פ בשתית רביעית, זמני היום ועוד שאיני זוכר). אבל את הסוף לא שמעתי ממנו. אדרבה שמעתי ממנו שהתפשטות שקיעת הגאונים, אצל המתנגדים זה בהשפעת הגר"א ואצל החסידים בהשפעת הגר"ז. ככלל, הגרד"צ היה "מאוהב" בגר"ז באופן יוצא מן הכלל. באישיותו, בסגנונו, בהליכותיו והיה מדבר עליו כ"חסיד", לכן בענין הערכותיו על השפעתו של זה מול זה, אם אמר כך, הייתי נזהר קצת...

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 3:21 pm
על ידי איש_ספר
יהושפט כתב:והיה מרגלא בפומיה שאין שום בעיה לקום בבוקר ולהחליט שמהיום אני ספרדי או תימני או כל מה שאבחר [נושא קצת שונה מהיחס למנהג ספציפי, אבל מלמד גם על השוני הנ"ל].
אני לא שמעתי ואינה ראיה כמובן (ועיננו ראו אדיקותו בהרבה מנהגי חב"ד, סידורו היה סידור חב"ד, תפיליו לא היו תפילין של אשכנז ועוד). לכן טרחתי לשאול את בנו ר' י', הקרוב אליו ביותר בתכונותיו ובסגנונו, וגם הוא אמר שלא שמע כן מעולם וכמו זר נחשב בעיניו. אכן אמר שאביו היה סבור כעיקר, שהולך ממקום למקום, נוהג כמנהג אותו מקום וד"ז גובר על "אל תטוש", ולכן הרגיל את בניו בסידור נוסח אשכנז ובשאר מנהגי אשכנז כי שם מקום גידולם. ואת עצמו תירץ שקשה לו לשנות ממנהג בית אבא...