עמוד 2 מתוך 2

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 12:50 am
על ידי מחולת המחנים
עושה חדשות כתב:בא' מקבצי העלונים של השבת האחרונה התפרסמו ד"ת מהגרר"ש בעניני באדל"ח, האם ראוי להיטיב "לשם מצוה", או כמוך ממש הטבה לשם הטבה. וכן דן שם בענין היסוד הידוע של אביו דבאדל"ח זה אש, ומעורר בזה כמה נקודות.
מישהו יכול להעלות?



אגב, בבנין נחום מתורת גיסו הגר"נ פרצוביץ זצ"ל נכתב שפ"א היה בחור אחד שהופקד לשמור על חולה ולסעדו, והלה התרשל במלאכתו, הגר"נ הוכיח אותו ואמר לו מישהו אחר מסוים עושה את הענין כראוי, הסיבה לכך שהוא מכוון להיטיב ולסעוד את החולה ואילו אתה מכוון לשם "המצוה".

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 1:05 am
על ידי נשר
מחולת המחנים כתב:אגב, בבנין נחום מתורת גיסו הגר"נ פרצוביץ זצ"ל נכתב שפ"א היה בחור אחד שהופקד לשמור על חולה ולסעדו, והלה התרשל במלאכתו, הגר"נ הוכיח אותו ואמר לו מישהו אחר מסוים עושה את הענין כראוי, הסיבה לכך שהוא מכוון להיטיב ולסעוד את החולה ואילו אתה מכוון לשם "המצוה".

כעין זה שמעתי פעם על הגר"י הוטנר זצ"ל שהתקשר אליו אדם בעת חליו ואמר לו אני רוצה לבא לקיים מצוות ביקור חולים. ענה לו ר' יצחק "אני לא ה"חפצא" של המצוות שלך..

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 1:11 am
על ידי איש_ספר
ואיך מסבירים את הרש"י המפורסם לענין השבת אבידה לגוי?

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 2:04 am
על ידי שער כותש
נשר כתב:כעין זה שמעתי פעם על הגר"י הוטנר זצ"ל שהתקשר אליו אדם בעת חליו ואמר לו אני רוצה לבא לקיים מצוות ביקור חולים. ענה לו ר' יצחק "אני לא ה"חפצא" של המצוות שלך..

אין מן הכבוד לספר סיפורי גסות רוח על גדולי ישראל.

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 8:36 am
על ידי אוצר החכמה
הכל תלוי סיטואציה ופרשנות. אתה מסתכל על ר"י הוטנר בתשובתו כתשובה המתקיפה אדם תמים שרק רצה לבא לבקר ביקור חולים. הכותב ראה בזה להיפך, שר"י הוטנר רצה ללמד את אותו אדם (מסתבר שהיה תלמידו) דעת וחכמה, שכשבאים לבקר חולה, צריך לחשוב על החולה וצרכיו (הוא המסכן פה) ולתת לו את ההרגשה שבאים לבקרו מפני שדואגים לו ולא כדי לזכות לקיים עוד מצווה וכמו שהוזכר לעיל.
(זה גם עניין של טון, אתה מדמה בנפשך את הגר"י הוטנר אומר את זה בטון זועם, אם תדמה אותו אומר את אותם מילים ברכות ואולי בחיוך אין כאן שום גסות).

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 9:34 am
על ידי הכהן
ומכיוון אחר:
היה לי חבר לפני שנים רבות, שהיה עוזר ל'סגי נהור' שהתגורר בסמיכות לישיבה. פעם הוא אמר לי: "מעולם הוא לא אמר לי תודה, תמיד - עשית מצווה גדולה. מצוות זה עניין שביני לקב"ה, לך עשיתי טובה!"

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 3:10 pm
על ידי אוצר החכמה
גם בזה יש גם צד אחר. לפעמים אנשים אומרים כן כדי לפייס את העושה. כמי שאומר אמנם טרחת הרבה והיה לך קשה לעזור לי, אבל תדע ששכרך הרבה מאד.

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 3:22 pm
על ידי מחולת המחנים
אוצר החכמה כתב:גם בזה יש גם צד אחר. לפעמים אנשים אומרים כן כדי לפייס את העושה. כמי שאומר אמנם טרחת הרבה והיה לך קשה לעזור לי, אבל תדע ששכרך הרבה מאד.

היה פעם ומישהו עזר לי בענין מסוים וכתבתי אליו מכתב תודה, ובין שאר הברכות והאיחולים כתבתי ששכרו ישולם מן השמים, אמר לי אדם חכם הערה נוקבת: "אתה כותב 'שכרו ישולם מן השמים', המשתמע מזה שאין בכוונתך לתת לו שכר כגמולו הטוב ולהכיר לו טובה, אלא אתה מברך אותו שמן השמים יתנו לו את שכרו", ודפח"ח.

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 5:30 pm
על ידי מתפעל
האם הוזכר כאן שהוא התקרב למרן הבית ישראל מגור?
או שאני מתבלבל עם אחיו?

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 6:34 pm
על ידי מחולת המחנים
מתפעל כתב:האם הוזכר כאן שהוא התקרב למרן הבית ישראל מגור?
או שאני מתבלבל עם אחיו?

בשבעה סיפרו שבימי בחרותו הגיע הגאון רבי רפאל פעם אחת לטיש של האדמו"ר הבית ישראל יחד עם מחותנו לעתיד רבי יוסף סגל זצ"ל, לאחר שהם הלכו שמע הבית ישראל שהם הגיעו לטיש וביקש לקרוא להם אליו, הבית ישראל בירכם ופטרם לשלום.

אחיו רבי אברהם שמואלביץ היה מקורב מאד אצל הבית ישראל.

הג"ר יצחק ברטלר שהגיע לנחם סיפר שהוא היה פעם אצל הבית ישראל, והב"י אמר לו: "אז דו ביסט א וויזניצער בלייב אין וויזניץ"..
כפי הנראה הנראה הבית ישראל אהב לקרב בחורים מבתים ליטאיים ולא חסידים, מן הידועים שבהם הג"ר מרדכי חברוני והג"ר שילה רפאל, ועוד.

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 7:47 pm
על ידי מתפעל
למה תגיד ולא חסידים?
קירב המון צעירים חסידים. הקפיד שיהיה המשך בכל השושלות שנפטר הרבי הקודם ודחף את הבן או הנכד הצעיר להמשיך את החצר, כך באמשינוב, ובסוכטשוב ובעוד.

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 8:12 pm
על ידי זלמניו
הב"י אהב בעיקר שהדור הצעיר יגדל טוב ושמור. לשם כך הוא היה מוכן לעשות הכל, אפילו לקרב כל מיני.
בישיבות הליטאיות היה לו עניין מיוחד כיוון שהוא רצה שיהיו לו שם נציגים דומיננטיים שדרכם יוכל להשפיע קדושה לאחרים.

לגופו של עניין הוא ראה כל אחד היכן טוב לו להיות. ולשם הפנה אותו.

והוא אכן שאף שכל השושלות יקומו שוב ושיהיה בית מדרש'ל בכל פינה.
הוא אפילו דחק ברבי מיילך מפיאסצנא זצ"ל להקים ישיבה ציונית חסידית... כלומר, לא היתה לו בעיה שיגידו שם הלל ביום העצמאות אבל העיקר שבשאר העניינים יתנהגו לכתחילה. הוא רצה כך לקרב לעבודת ה' בחורים עם מנטליות ציונית מבתים חסידיים. רבי מיילך לא האמין שדבר כזה יכול להחזיק ומאן.
בערוב ימיו של רבי מיילך, כשהוא ראה את ראשית פריחת הציבור החרדל"י על כל גווניו, כולל ישיבות ציוניות חסידיות [אם כי לא במינון שעליו דיבר הב"י...] הוא הצטער מאד שלא עשה כדברי הב"י.

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ה' פברואר 04, 2016 9:29 pm
על ידי עושה חדשות
מחולת המחנים כתב:
עושה חדשות כתב:בא' מקבצי העלונים של השבת האחרונה התפרסמו ד"ת מהגרר"ש בעניני באדל"ח, האם ראוי להיטיב "לשם מצוה", או כמוך ממש הטבה לשם הטבה. וכן דן שם בענין היסוד הידוע של אביו דבאדל"ח זה אש, ומעורר בזה כמה נקודות.
מישהו יכול להעלות?

רבי רפאל שמואלביץ - בין אדם לחבירו.pdf

אגב, בבנין נחום מתורת גיסו הגר"נ פרצוביץ זצ"ל נכתב שפ"א היה בחור אחד שהופקד לשמור על חולה ולסעדו, והלה התרשל במלאכתו, הגר"נ הוכיח אותו ואמר לו מישהו אחר מסוים עושה את הענין כראוי, הסיבה לכך שהוא מכוון להיטיב ולסעוד את החולה ואילו אתה מכוון לשם "המצוה".

מה דעתכם על הנידון בקטע האחרון בשיחה הנ"ל?

אעתיקו בקצרה: ונסיים בדברי אאמו"ר זצ"ל בטעם שפנינה נענשה, אע"ג דלשם שמים כיעסה את חנה ונתכוונה לטובתה שתתפלל ותיושע, וצדקת גמורה היתה, מ"מ בין אדם לחבירו הוא כמו אש בוערת, והמכניס ידו לאש נכוונה לא משום עונש אלא כך היא המציאות, וזה בגדר של טבע, [ונראה דאין הכוונה ל"טבע" ממש, שהרי אנו רואים הרבה בנ"א פוגעים ואינם נענשים, אלא סוג עונש כעין טבע, דהיינו דכוונה לטובה אינו מצילה מעונש זה, ומ"מ עונש הוא, והביצוע תלוי בחשבונות שמים כמו שאר עונשים]. ושאלתי את אאמו"ר וכי רופא הקוטע רגלו של אדם כדי להצילו, נחשב שפגע בבין אדם לחבירו וייענש ע"ז, ואיני זוכר מה השיבני. אך נראה דחילוק גדול יש, דאין כוונת הרופא לצער את החולה, אלא דע"י קטיעת הרגל בהכרח הוא מצטער, וכיון דקטע את הרגל לטובתו, לא פגע בבין אדם לחבירו. אבל חנה עיקר מטרתה היה לצערה, אלא דצער זה לטובתה היה, ולכן יש כאן פגיעה בבין אדם לחבירו. ויותר מכך נראה, דחנה הוכרחה לצער את חנה באופן שלא תדע שלטובתה היא עושה כן, וע"כ היה שם פגיעה בבין אדם לחבירו, אבל באופן שצערו של אדם רפואה היא, אין המצערו פוגע בבין אדם לחבירו כל שהוא מתכוין לטובתו של חבירו, כיון שחבירו יודע שלטובתו הוא עושה, או שאינו יודע כלל מי עשה לו צער זה, והיינו דלא עצם הצער שהוא גורם לו היא הפגיעה בבין אדם לחבירו, כשהוא מתכוין לטובתו של חבירו, אלא מה שחבירו "מתעלל" בו.

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ש' פברואר 06, 2016 11:23 pm
על ידי איסור והיתר
איש_ספר כתב:ואיך מסבירים את הרש"י המפורסם לענין השבת אבידה לגוי?


viewtopic.php?f=7&t=1234&p=7689&hilit

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: א' פברואר 07, 2016 12:07 am
על ידי ברזילי
עושה חדשות כתב:מה דעתכם על הנידון בקטע האחרון בשיחה הנ"ל?

אעתיקו בקצרה: ונסיים בדברי אאמו"ר זצ"ל בטעם שפנינה נענשה, אע"ג דלשם שמים כיעסה את חנה ונתכוונה לטובתה שתתפלל ותיושע, וצדקת גמורה היתה, מ"מ בין אדם לחבירו הוא כמו אש בוערת, והמכניס ידו לאש נכוונה לא משום עונש אלא כך היא המציאות, וזה בגדר של טבע, [ונראה דאין הכוונה ל"טבע" ממש, שהרי אנו רואים הרבה בנ"א פוגעים ואינם נענשים, אלא סוג עונש כעין טבע, דהיינו דכוונה לטובה אינו מצילה מעונש זה, ומ"מ עונש הוא, והביצוע תלוי בחשבונות שמים כמו שאר עונשים]. ושאלתי את אאמו"ר וכי רופא הקוטע רגלו של אדם כדי להצילו, נחשב שפגע בבין אדם לחבירו וייענש ע"ז, ואיני זוכר מה השיבני. אך נראה דחילוק גדול יש, דאין כוונת הרופא לצער את החולה, אלא דע"י קטיעת הרגל בהכרח הוא מצטער, וכיון דקטע את הרגל לטובתו, לא פגע בבין אדם לחבירו. אבל חנה עיקר מטרתה היה לצערה, אלא דצער זה לטובתה היה, ולכן יש כאן פגיעה בבין אדם לחבירו. ויותר מכך נראה, דחנה הוכרחה לצער את חנה באופן שלא תדע שלטובתה היא עושה כן, וע"כ היה שם פגיעה בבין אדם לחבירו, אבל באופן שצערו של אדם רפואה היא, אין המצערו פוגע בבין אדם לחבירו כל שהוא מתכוין לטובתו של חבירו, כיון שחבירו יודע שלטובתו הוא עושה, או שאינו יודע כלל מי עשה לו צער זה, והיינו דלא עצם הצער שהוא גורם לו היא הפגיעה בבין אדם לחבירו, כשהוא מתכוין לטובתו של חבירו, אלא מה שחבירו "מתעלל" בו.

החילוק אמנם מובן, אך כמדומה שהקושיה טובה מן התירוץ. וכי אב מייסר את בנו, רב את תלמידו, או סתם אדם המקיים מצוות תוכחה וכדומה, ראויים לעונש על שגרמו צער של פגיעה לזולתם גם אם כל כוונתם לש"ש ולתועלת הזולת?

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: א' פברואר 07, 2016 12:16 am
על ידי אוצר החכמה
אתה צודק. בכלל הרעיון שעונש על חטא מסויים הוא מציאות ולא ניתן לשיקול של מידת הדין והצדק צע"ג לענ"ד.

ולא הבנתי את התשובה ברופא. ואם רופא יודע שרפואתו של מישהו הוא דווקא שיכאב לו, (נאמר שהכאב מעורר איזה מערכת לפעולה), ומאיזה סיבה אינו יודע שעושים לטובתו כגון שאי אפשר לדבר עמו ולבאר לו, האם אז יאמר שבאמת ייענש?

לעצם הקושיה לא הבנתי מנין להם שעשתה כדין, זה שלשם שמים נתכוונה לא אומר שצדקת גמורה היתה ועשתה כראוי. גם במצוות תוכחה יש דין לא תשא עליו חטא, כך שיכול מישהו להוכיח את חבירו לטובתו ולשם שמים רק כיוון שמביישו שלא כדין הרי הוא עושה איסור.

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: א' פברואר 14, 2016 10:35 pm
על ידי אום אני חומה
גם זו לטובה כתב:שמעתי מנכדו- בני המשפחה מפחדים ממה יאמרו בב"ב ולכן השמיטו את כל עיסוקו בא"ת

לא נכון.

כעת עברתי על מוסף אחד שלא הועלה פה והוזכר שם עניין האנצ"ת ג' פעמים. הן ע"י הגרש"י בורנשטיין הן ע"י הגר"צ פרצוביץ' והן ע"י החברותא הרב ויטמן.

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ד' פברואר 17, 2016 9:04 pm
על ידי עושה חדשות
לרגל השלושים, הוציאו בני המשפחה קובץ משיחותיו בעניני אגדה.
(אולי יש אפשרות להשיגו להעלאה כאן?)
ראיתי שם שדן על הידוע לומר כי "לא המספר זוכה בגורל אלא האדם", דא"כ השורף שטר לוטו של חבירו, (והלך חבירו וקנה אחר), והתברר בהגרלה שהמספר הראשון עלה בגורל, דלכאו' חייב לשלם (גרמא/גרמי, עכ"פ לציד"ש), אבל אם לא "המספר זוכה", א"כ יאמר לו המזיק מהיכ"ת שאם היה נשאר בידך גם היה עולה בגורל, ואין לומר שמנע ממנו את חובת ההשתדלות, כי סו"ס הניזק קנה כרטיס אחר. (ומה הדין אם קנה כרטיס של הגרלה אחרת?).
מה דעתכם? נידון כבר?

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ה' פברואר 18, 2016 12:14 am
על ידי נשר
כמדומני שיש נידון בחוות יאיר על הגרלה שהזוכה הוא הפתק היוצא ואחר ההגרלה התברר שאחד המשתתפים לא נמצא פתקו. ולכאורה זה אותו נידון

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ה' פברואר 18, 2016 10:08 am
על ידי ברזילי
נשר כתב:כמדומני שיש נידון בחוות יאיר על הגרלה שהזוכה הוא הפתק היוצא ואחר ההגרלה התברר שאחד המשתתפים לא נמצא פתקו. ולכאורה זה אותו נידון
השאלה שם שונה - מדובר על פגמים בתהליך ההגרלה שמכוחם טוען פלוני שקפחו את זכותו, במובן שלקחו לו את הסיכוי הא-פריורי לזכיה (ולכן אולי הוא יכול לתבוע את מחיר הכרטיס). בנידו"ד השאלה היא אם לאחר שנתברר שהכרטיס הניזוק זכה, יכול אלמוני לדרוש את מלא שווי הזכיה ולא רק את מחירו המקורי של הכרטיס.

(אם מדובר על החוו"י סא, דרך ההגרלה שם היתה שונה ממה שתארת, ולכן לא בדיוק קופחה זכותו של אף אחד, אבל מכל מקום התהליך היה פגום).

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ה' פברואר 18, 2016 8:40 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:לרגל השלושים, הוציאו בני המשפחה קובץ משיחותיו בעניני אגדה.
(אולי יש אפשרות להשיגו להעלאה כאן?)
ראיתי שם שדן על הידוע לומר כי "לא המספר זוכה בגורל אלא האדם", דא"כ השורף שטר לוטו של חבירו, (והלך חבירו וקנה אחר), והתברר בהגרלה שהמספר הראשון עלה בגורל, דלכאו' חייב לשלם (גרמא/גרמי, עכ"פ לציד"ש), אבל אם לא "המספר זוכה", א"כ יאמר לו המזיק מהיכ"ת שאם היה נשאר בידך גם היה עולה בגורל, ואין לומר שמנע ממנו את חובת ההשתדלות, כי סו"ס הניזק קנה כרטיס אחר. (ומה הדין אם קנה כרטיס של הגרלה אחרת?).
מה דעתכם? נידון כבר?

הגרר"ש זצ"ל דן ע"ז מד' הגמ' ב"ב די"ב "ההוא דזבן ארעא אמצרא דבי נשיה כי קא פלגו א"ל פליגו לי אמצראי אמר רבה כגון זה כופין על מדת סדום מתקיף לה רב יוסף אמרי ליה אחי מעלינן ליה עלויא כי נכסי דבי בר מריון והלכתא כרב יוסף", וז"ל רש"י "ומסתברא הא דרב יוסף בשדה בעל שיכולין לומר פעמים שזו מתברכת משאר השדות", הרי שטענה זו שאין לה בסיס בדרכי האמונה וההשגחה מועילה לאפוקי מכפייה על מידת סדום. ודחה שם דאולי לענין מידת סדום סגי בדרכי בנ"א, כי הרי מ"מ אין בטענה זו ממש. אבל בענין הגורל הנ"ל אכתי י"ל דאולי אין כאן הפסד, ולא המספר זוכה אלא האדם.

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 1:43 am
על ידי אויצר_ניק
אתמול חל יום השנה ראשון לפטירתו של ראש הישיבה הגר''ר שמואלביץ זצ''ל
בעצרת הספד שהתקיימה בישיבת מיר הספידוהו הרבנים הגאונים:
ראש הישיבה הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל שליט''א
בנו ראש הישיבה הגאון רבי יעקב שמואלביץ שליט''א
מרן המשגיח הגאון רבי אהרון חדש שליט''א
הגאון רבי צבי פרצוביץ שליט''א ראש ישיבת מיר מ''ע
חתנו הגאון רבי אברהם סגל שליט''א מראשי ישיבת מיר מ''ע

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 9:45 am
על ידי שיף
בשבוע שעבר י"ל ספר 'דמות' ממחבר ה'דיוקנא'
ובו פרקי זכרון ועובדות מהג"ר רפאל זצ"ל, וכן ממרן הגרח"פ שיינברג והגר"ש וולבה.

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ו' ינואר 06, 2017 1:21 pm
על ידי עושה חדשות
הגר"א פילץ הזכיר בהספדו השבוע בישי' מיר, את אשר אמר לו פעם הגר"י רודרמן על הגר"א קוטלר, שבפגישתם הקבועה אחת לשנה (כנראה באיזו ועידה קבועה של אגודה או כיו"ב), הוא נדהם לפגוש כל פעם ר' אהרן חדש, הרבה יותר מר' אהרן של שנה שעברה. הסיפור הוזכר כמובן בהקשר של הנספד הדגול, אבל זה סיפור טוב גם בפנ"ע, על הדרך אשר יילכו בה והמעשה אשר יעשון.

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: א' ינואר 08, 2017 11:04 am
על ידי חוקר ודורש
שיף כתב:בשבוע שעבר י"ל ספר 'דמות' ממחבר ה'דיוקנא'
ובו פרקי זכרון ועובדות מהג"ר רפאל זצ"ל, וכן ממרן הגרח"פ שיינברג והגר"ש וולבה.

היכן ניתן להשיג את הספר הנ"ל

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ו' יוני 22, 2018 12:46 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:לרגל השלושים, הוציאו בני המשפחה קובץ משיחותיו בעניני אגדה. (אולי יש אפשרות להשיגו להעלאה כאן?)
ראיתי שם שדן על הידוע לומר כי "לא המספר זוכה בגורל אלא האדם", דא"כ השורף שטר לוטו של חבירו, (והלך חבירו וקנה אחר), והתברר בהגרלה שהמספר הראשון עלה בגורל, דלכאו' חייב לשלם (גרמא/גרמי, עכ"פ לציד"ש), אבל אם לא "המספר זוכה", א"כ יאמר לו המזיק מהיכ"ת שאם היה נשאר בידך גם היה עולה בגורל, ואין לומר שמנע ממנו את חובת ההשתדלות, כי סו"ס הניזק קנה כרטיס אחר. (ומה הדין אם קנה כרטיס של הגרלה אחרת?).
מה דעתכם? נידון כבר?

הגרר"ש זצ"ל דן ע"ז מד' הגמ' ב"ב די"ב "ההוא דזבן ארעא אמצרא דבי נשיה כי קא פלגו א"ל פליגו לי אמצראי אמר רבה כגון זה כופין על מדת סדום מתקיף לה רב יוסף אמרי ליה אחי מעלינן ליה עלויא כי נכסי דבי בר מריון והלכתא כרב יוסף", וז"ל רש"י "ומסתברא הא דרב יוסף בשדה בעל שיכולין לומר פעמים שזו מתברכת משאר השדות", הרי שטענה זו שאין לה בסיס בדרכי האמונה וההשגחה מועילה לאפוקי מכפייה על מידת סדום. ודחה שם דאולי לענין מידת סדום סגי בדרכי בנ"א, כי הרי מ"מ אין בטענה זו ממש. אבל בענין הגורל הנ"ל אכתי י"ל דאולי אין כאן הפסד, ולא המספר זוכה אלא האדם.

יש להעיר גם לדברי רש"י בערכין כ: ד"ה נתצו.
(ואולי כבר העיר בזה הגאון זצ"ל, כעת אין דבריו לפני).

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 8:49 am
על ידי פלוריש
זכור לי שיצא ספר לזכרו ע"י כולל כלשהו (שלוחה של מיר ברמת שלמה כמדומני) ויש שם הרבה אוצרות. מה שם הספר?

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 7:27 pm
על ידי פרנקל תאומים
עושה חדשות כתב:הגר"א פילץ הזכיר בהספדו השבוע בישי' מיר, את אשר אמר לו פעם הגר"י רודרמן על הגר"א קוטלר, שבפגישתם הקבועה אחת לשנה (כנראה באיזו ועידה קבועה של אגודה או כיו"ב), הוא נדהם לפגוש כל פעם ר' אהרן חדש, הרבה יותר מר' אהרן של שנה שעברה. הסיפור הוזכר כמובן בהקשר של הנספד הדגול, אבל זה סיפור טוב גם בפנ"ע, על הדרך אשר יילכו בה והמעשה אשר יעשון.

אני שמעתי ממו"ר שליט"א שאמר כן הגר"י קמנצקי על בן דודו הגר"א קוטלר זי"ע.

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ש' דצמבר 15, 2018 6:10 pm
על ידי צולניק
עושה חדשות כתב:
מחולת המחנים כתב:
עושה חדשות כתב:בא' מקבצי העלונים של השבת האחרונה התפרסמו ד"ת מהגרר"ש בעניני באדל"ח, האם ראוי להיטיב "לשם מצוה", או כמוך ממש הטבה לשם הטבה. וכן דן שם בענין היסוד הידוע של אביו דבאדל"ח זה אש, ומעורר בזה כמה נקודות.
מישהו יכול להעלות?

לכידה.JPG
לכידה.JPG (176.9 KiB) נצפה 7693 פעמים

אגב, בבנין נחום מתורת גיסו הגר"נ פרצוביץ זצ"ל נכתב שפ"א היה בחור אחד שהופקד לשמור על חולה ולסעדו, והלה התרשל במלאכתו, הגר"נ הוכיח אותו ואמר לו מישהו אחר מסוים עושה את הענין כראוי, הסיבה לכך שהוא מכוון להיטיב ולסעוד את החולה ואילו אתה מכוון לשם "המצוה".

מה דעתכם על הנידון בקטע האחרון בשיחה הנ"ל?

אעתיקו בקצרה: ונסיים בדברי אאמו"ר זצ"ל בטעם שפנינה נענשה, אע"ג דלשם שמים כיעסה את חנה ונתכוונה לטובתה שתתפלל ותיושע, וצדקת גמורה היתה, מ"מ בין אדם לחבירו הוא כמו אש בוערת, והמכניס ידו לאש נכוונה לא משום עונש אלא כך היא המציאות, וזה בגדר של טבע, [ונראה דאין הכוונה ל"טבע" ממש, שהרי אנו רואים הרבה בנ"א פוגעים ואינם נענשים, אלא סוג עונש כעין טבע, דהיינו דכוונה לטובה אינו מצילה מעונש זה, ומ"מ עונש הוא, והביצוע תלוי בחשבונות שמים כמו שאר עונשים]. ושאלתי את אאמו"ר וכי רופא הקוטע רגלו של אדם כדי להצילו, נחשב שפגע בבין אדם לחבירו וייענש ע"ז, ואיני זוכר מה השיבני. אך נראה דחילוק גדול יש, דאין כוונת הרופא לצער את החולה, אלא דע"י קטיעת הרגל בהכרח הוא מצטער, וכיון דקטע את הרגל לטובתו, לא פגע בבין אדם לחבירו. אבל חנה עיקר מטרתה היה לצערה, אלא דצער זה לטובתה היה, ולכן יש כאן פגיעה בבין אדם לחבירו. ויותר מכך נראה, דחנה הוכרחה לצער את חנה באופן שלא תדע שלטובתה היא עושה כן, וע"כ היה שם פגיעה בבין אדם לחבירו, אבל באופן שצערו של אדם רפואה היא, אין המצערו פוגע בבין אדם לחבירו כל שהוא מתכוין לטובתו של חבירו, כיון שחבירו יודע שלטובתו הוא עושה, או שאינו יודע כלל מי עשה לו צער זה, והיינו דלא עצם הצער שהוא גורם לו היא הפגיעה בבין אדם לחבירו, כשהוא מתכוין לטובתו של חבירו, אלא מה שחבירו "מתעלל" בו.

מתוך 'לקראת שבת'

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ש' דצמבר 15, 2018 6:42 pm
על ידי תם מה הוא אומר

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ש' דצמבר 15, 2018 9:04 pm
על ידי מחולת המחנים
צולניק כתב:
עושה חדשות כתב:
מחולת המחנים כתב:
עושה חדשות כתב:בא' מקבצי העלונים של השבת האחרונה התפרסמו ד"ת מהגרר"ש בעניני באדל"ח, האם ראוי להיטיב "לשם מצוה", או כמוך ממש הטבה לשם הטבה. וכן דן שם בענין היסוד הידוע של אביו דבאדל"ח זה אש, ומעורר בזה כמה נקודות.
מישהו יכול להעלות?

רבי רפאל שמואלביץ - בין אדם לחבירו.pdf

אגב, בבנין נחום מתורת גיסו הגר"נ פרצוביץ זצ"ל נכתב שפ"א היה בחור אחד שהופקד לשמור על חולה ולסעדו, והלה התרשל במלאכתו, הגר"נ הוכיח אותו ואמר לו מישהו אחר מסוים עושה את הענין כראוי, הסיבה לכך שהוא מכוון להיטיב ולסעוד את החולה ואילו אתה מכוון לשם "המצוה".

מה דעתכם על הנידון בקטע האחרון בשיחה הנ"ל?

אעתיקו בקצרה: ונסיים בדברי אאמו"ר זצ"ל בטעם שפנינה נענשה, אע"ג דלשם שמים כיעסה את חנה ונתכוונה לטובתה שתתפלל ותיושע, וצדקת גמורה היתה, מ"מ בין אדם לחבירו הוא כמו אש בוערת, והמכניס ידו לאש נכוונה לא משום עונש אלא כך היא המציאות, וזה בגדר של טבע, [ונראה דאין הכוונה ל"טבע" ממש, שהרי אנו רואים הרבה בנ"א פוגעים ואינם נענשים, אלא סוג עונש כעין טבע, דהיינו דכוונה לטובה אינו מצילה מעונש זה, ומ"מ עונש הוא, והביצוע תלוי בחשבונות שמים כמו שאר עונשים]. ושאלתי את אאמו"ר וכי רופא הקוטע רגלו של אדם כדי להצילו, נחשב שפגע בבין אדם לחבירו וייענש ע"ז, ואיני זוכר מה השיבני. אך נראה דחילוק גדול יש, דאין כוונת הרופא לצער את החולה, אלא דע"י קטיעת הרגל בהכרח הוא מצטער, וכיון דקטע את הרגל לטובתו, לא פגע בבין אדם לחבירו. אבל חנה עיקר מטרתה היה לצערה, אלא דצער זה לטובתה היה, ולכן יש כאן פגיעה בבין אדם לחבירו. ויותר מכך נראה, דחנה הוכרחה לצער את חנה באופן שלא תדע שלטובתה היא עושה כן, וע"כ היה שם פגיעה בבין אדם לחבירו, אבל באופן שצערו של אדם רפואה היא, אין המצערו פוגע בבין אדם לחבירו כל שהוא מתכוין לטובתו של חבירו, כיון שחבירו יודע שלטובתו הוא עושה, או שאינו יודע כלל מי עשה לו צער זה, והיינו דלא עצם הצער שהוא גורם לו היא הפגיעה בבין אדם לחבירו, כשהוא מתכוין לטובתו של חבירו, אלא מה שחבירו "מתעלל" בו.

מתוך 'לקראת שבת'

viewtopic.php?p=451109#p451109

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ש' דצמבר 15, 2018 9:12 pm
על ידי ארופאי
פרנקל תאומים כתב:
עושה חדשות כתב:הגר"א פילץ הזכיר בהספדו השבוע בישי' מיר, את אשר אמר לו פעם הגר"י רודרמן על הגר"א קוטלר, שבפגישתם הקבועה אחת לשנה (כנראה באיזו ועידה קבועה של אגודה או כיו"ב), הוא נדהם לפגוש כל פעם ר' אהרן חדש, הרבה יותר מר' אהרן של שנה שעברה. הסיפור הוזכר כמובן בהקשר של הנספד הדגול, אבל זה סיפור טוב גם בפנ"ע, על הדרך אשר יילכו בה והמעשה אשר יעשון.

אני שמעתי ממו"ר שליט"א שאמר כן הגר"י קמנצקי על בן דודו הגר"א קוטלר זי"ע.

הגר"י קמנצקי הוא בן דודו של הגר"י רודרמן ולא של הגר"א קוטלר.
ומיהו 'מו"ר שליט"א'?

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: א' דצמבר 16, 2018 1:50 am
על ידי משוש דורים
הגר"י רודרמן הוא בן דודו של הגר"א קוטלר.
הגר"י רודרמן חתן ר' שעפטיל קרמר, והגר"א קוטלר חתן ר' איסר זלמן מלצר, שניהם, (ר' שעפטיל ורא"ז) חתני ר' ש"פ פראנק.

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: א' ינואר 13, 2019 9:17 pm
על ידי פלוריש
מצו"ב קונטרס נאה ונחמד שנכתב על ר' רפאל שמואלביץ'.
בשעתו חיפשתיו והייתי בטוח שראיתיו בפורום, אך לא מצאתי.
כעת מצאתיו ואני מעלהו לכאן

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: א' ינואר 13, 2019 11:29 pm
על ידי מעט דבש
יש חלק נוסף לקונטרס זה.
נשמח אם יעלו אותו.

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ד' אוקטובר 13, 2021 5:45 pm
על ידי פלוריש
מעט דבש כתב:יש חלק נוסף לקונטרס זה.
נשמח אם יעלו אותו.

מצ"ב, באדיבות המחבר

Re: הגאון ר' רפאל שמואלביץ ר"י מיר

פורסם: ד' אוקטובר 13, 2021 6:28 pm
על ידי גיזונטע קאפ
עושה חדשות כתב:הגר"א פילץ הזכיר בהספדו השבוע בישי' מיר, את אשר אמר לו פעם הגר"י רודרמן על הגר"א קוטלר, שבפגישתם הקבועה אחת לשנה (כנראה באיזו ועידה קבועה של אגודה או כיו"ב), הוא נדהם לפגוש כל פעם ר' אהרן חדש, הרבה יותר מר' אהרן של שנה שעברה. הסיפור הוזכר כמובן בהקשר של הנספד הדגול, אבל זה סיפור טוב גם בפנ"ע, על הדרך אשר יילכו בה והמעשה אשר יעשון.

וזה עוד ר"א של אמריקה שהיה טרוד עד לאחת בעניני הכלל