עמוד 2 מתוך 2

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 4:50 pm
על ידי לייטנר
פרנקל תאומים כתב:
לעומקו של דבר כתב:
פרנקל תאומים כתב:אאל"ט ראיתי בעבר(אולי באינצקלופדיה של תדהר) שגם הגרחי"ל אויערבאך זצ"ל-ראש ישיבת שער השמים, היה חבר בהמזרחי או עכ"פ השתתף בועידותיה, וחושבני שהיתה שם לכך גם איזו אסמכתא. והנה הגרחי"ל היה אישיות תורנית פעילה ומוכרת בהישוב הישן, השתתף והיה מראשי הדוברים בכינוסים שונים של גדוה"ת, גם כשעלה על הפרק ענין גיוס בנות, השתתף בישיבתה המורחבת של מועצת גדוה"ת ואף נאם בפני חבריה...

בספר קול חוצב יש משל מחודד של קנאות שהיה מספר ר' שלום שחמיו אמר באסיפה אחת. (משל על העגלון שלקח את המוצרים לבִתה של האלמנה). אגב עיי"ש עוד מפיקחותו של הגרחי"ל.


והנה לנו דוגמא נוספת: ר' שלום זצ"ל היה קרוב ברוחו אל הקנאים(יש להדגיש: המינוח 'קנאים' בהודעותיי באשכול זה, אינו מכווין לאנשי נטו"ק או אפי' 'העדה' בצורה המוכרת לנו היום, כ"א למינוח שמקובל להשתמש בו כדי להגדיר את שתי הקבוצות החרדיות בישוב הישן דאז: 'חרדים-מתונים' ו'חרדים-קנאים'), והיה נשוי לביתו הגדולה של הגרחי"ל ממקורבי הגרא"י קוק...
ובאמת, דומני שבספר 'קול חוצב' יש הדים להתלבטויות שהיו לר' שלום בצעירותו בגיבוש השקפתו בזה. למשל, מובא שם תהליך התגבשות דעתו של הגה"צ ר' לייב חסמן בענין ("תאמרו להרב קוק ש'חצי חסמן' נשאר לו"...), ולא בכדי, שהרי ר' שלום ראה בר' לייב חסמן את רבו המובהק. ניכר גם שהספר, למרות היותו חדור רוח קנאות, נזהר יפה בכבודו של הגרא"י קוק כרום מעלתו (בין השאר מובא שם המעשה אודות רא"ז מלצר, רמ"מ עפשטיין ורא"י קוק, ששהו יחד בד'אצה[דבר בעיתו מה טוב...], וכאו"א מהם אמר בפני רעיו מסכתא שלימה שו"ט בע"פ מריש עד כלה: רא"ז-יבמות, רמ"מ-ב"ב, ורא"י-שבת, ונכתב שם שכ"א אמר את המסכת שאפיינה את אישיותו).

יפה אמרת.
אגב, לגבי הסיפור על שלושת הגדולים הנ"ל, ר' אברום הטיל ספק בתיאור בעסיסיות כדרכו.

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 4:53 pm
על ידי פרנקל תאומים
הרב לייטנר,
אתה עובר על 'לא תחסום'...

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 4:56 pm
על ידי חלמישצור
עוד בהקשר ר' שלום שבדרון, ולמעשה אביו ר' יצחק הכהן שבדרון, יש לציין להסכמת הרב קוק על ספרו של האחרון, "מנחת יצחק ושיירי מנחה" על התוספתא מסדר זרעים, ירושלים תר"ע, שאף הוא היה מלומדי ישיבת המקובלים הירושלמית "שער השמים" ולזמן קצר שימש חבר בית הדין החסידי בעיר.

החיבור הנ"ל יצא לאור בירושלים בתר"ע על סדר זרעים ובתרע"ד על מסכת שבת. לאחר מכן, משנת תשל"ח והלאה, בידי בן המחבר, על שאר סדר מועד, נשים ונזיקין. ההסכמה שנתן הרב קוק נוגעת לעותקי מהדורת "מנחת יצחק ושיירי מנחה" על סדר זרעים שנותרו בידי האלמנה ובניה וקנייתם אמורה הייתה לסייע בחתונת הבת היתומה הענייה, והיא הוצמדה בדף נפרד לעמוד השער.

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 5:00 pm
על ידי לייטנר
פרנקל תאומים כתב:הרב לייטנר,
אתה עובר על 'לא תחסום'...

חוששני שלא אעביר את המילים המדויקות. כמדומני שהופיע באחד הספרים לזכרו (ראש דברך?).

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 5:07 pm
על ידי מה שנכון נכון
אגב, הסיפור על ג' הרבנים וג' המסכתות אינו קשור כלל לר' שלום שבדרון, הוא מובא בקול חוצב בשם ר' דוד קליין. (אע"פ שבלא"ה אין מקום לדקדוקים בספרי או בסיפורי מעשיות).

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2016 1:23 am
על ידי גלאגוזים
לייטנר כתב:ובאמת, דומני שבספר 'קול חוצב' יש הדים להתלבטויות שהיו לר' שלום בצעירותו בגיבוש השקפתו בזה. למשל, מובא שם תהליך התגבשות דעתו של הגה"צ ר' לייב חסמן בענין ("תאמרו להרב קוק ש'חצי חסמן' נשאר לו"...), ולא בכדי, שהרי ר' שלום ראה בר' לייב חסמן את רבו המובהק. ניכר גם שהספר, למרות היותו חדור רוח קנאות, נזהר יפה בכבודו של הגרא"י קוק כרום מעלתו (בין השאר מובא שם המעשה אודות רא"ז מלצר, רמ"מ עפשטיין ורא"י קוק, ששהו יחד בד'אצה[דבר בעיתו מה טוב...], וכאו"א מהם אמר בפני רעיו מסכתא שלימה שו"ט בע"פ מריש עד כלה: רא"ז-יבמות, רמ"מ-ב"ב, ורא"י-שבת, ונכתב שם שכ"א אמר את המסכת שאפיינה את אישיותו).

יפה אמרת.
אגב, לגבי הסיפור על שלושת הגדולים הנ"ל, ר' אברום הטיל ספק בתיאור בעסיסיות כדרכו.[/quote]


להלן תיאור התייחסותו של מרן זצ"ל כפי שמתואר ע"י תלמידיו בספר "אמרי שפר" הכולל פנינים על התורה שמועות והדרכות בלימוד.
[נלקט ונערך ע"י תלמידיו הרב בנימין רקובר והרב יצחק דדון יבלח"א]

"מרן זצ"ל אמר שאם אמנם כוונת המספר [=בספר "קול חוצב"] היתה טובה, אבל צריך שכל פשוט וישר בכדי לדעת שלא היה ולא נברא
כדבר הזה.
תמהנו כל הסובבים מה כוונת מרן ושאלנו: למה הרב חושב שלא היו הדברים כך?
השיב הרב בחיוך: תגידו לי, אדם נורמאלי מסוגל לשבת שעה שלימה ולשמוע אותי ממלמל דפים, יש למישהו סבלנות לזה? ועוד שלוש
מסכתות כאלה? צריך הגיון ושכל כדי לדעת שלא היה ולא נברא. למי יש כח לשבת ולשמוע אדם שמרצה לפניך דפי גמרא כך? לא היה להם
מה לומר איש לרעהו חוץ מלהרצות דפים בעל פה?! לא היה להם דברי תורה וחידושים לומר?!... לכן צריך להפעיל את השכל הישר לדעת איפה
מפריזים ויוצאים מגדר השכל הישר"

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2016 1:35 am
על ידי צביב
אגב, גם הרב קוק לא היה מרבני המזרחי, אע''פ שרבים מרבני המזרחי הבינו שהוא מרבניהם.
(כמדומה שההסבר שאין דרכו במפלגה, אלא עם הכלל.)

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2016 3:38 pm
על ידי פרנקל תאומים
פרנקל תאומים כתב: (בין השאר מובא שם המעשה אודות רא"ז מלצר, רמ"מ עפשטיין ורא"י קוק, ששהו יחד בד'אצה[דבר בעיתו מה טוב...], וכאו"א מהם אמר בפני רעיו מסכתא שלימה שו"ט בע"פ מריש עד כלה: רא"ז-יבמות, רמ"מ-ב"ב, ורא"י-שבת, ונכתב שם שכ"א אמר את המסכת שאפיינה את אישיותו).

לייטנר כתב:יפה אמרת.
אגב, לגבי הסיפור על שלושת הגדולים הנ"ל, ר' אברום הטיל ספק בתיאור בעסיסיות כדרכו.


גלאגוזים כתב:להלן תיאור התייחסותו של מרן זצ"ל כפי שמתואר ע"י תלמידיו בספר "אמרי שפר" הכולל פנינים על התורה שמועות והדרכות בלימוד.
[נלקט ונערך ע"י תלמידיו הרב בנימין רקובר והרב יצחק דדון יבלח"א]

"מרן זצ"ל אמר שאם אמנם כוונת המספר [=בספר "קול חוצב"] היתה טובה, אבל צריך שכל פשוט וישר בכדי לדעת שלא היה ולא נברא
כדבר הזה.
תמהנו כל הסובבים מה כוונת מרן ושאלנו: למה הרב חושב שלא היו הדברים כך?
השיב הרב בחיוך: תגידו לי, אדם נורמאלי מסוגל לשבת שעה שלימה ולשמוע אותי ממלמל דפים, יש למישהו סבלנות לזה? ועוד שלוש
מסכתות כאלה? צריך הגיון ושכל כדי לדעת שלא היה ולא נברא. למי יש כח לשבת ולשמוע אדם שמרצה לפניך דפי גמרא כך? לא היה להם
מה לומר איש לרעהו חוץ מלהרצות דפים בעל פה?! לא היה להם דברי תורה וחידושים לומר?!... לכן צריך להפעיל את השכל הישר לדעת איפה
מפריזים ויוצאים מגדר השכל הישר"


אכן, הג"ר אברום שפירא זצ"ל היה ליטוואק אמיתי... נדמה לי שקצת חריג באווירה החסידית משהו של אנשי 'מרכז הרב' בימינו.
לעצם הענין, מש"כ בקול חוצב הוא שהיות והגדולים הנ"ל שהו ב'חופשה', הם רצו לנוח ולאוורר את ראשם, ולא לעסוק בעיון עמוק, ומאידך לא רצו להתבטל מן התורה, לכן הציע מי מהם שיעסקו בהרצאה בקיאותית של הש"ס-מה שלא הצריך אותם למאמץ רב...

נ"ב: שאלה שלא ממין הענין:
האם הגר"א שפירא שלח את כל ילדיו למרכז הרב וכדו', או שיש מהם ששלחם למוסדות חרדיים?
האם יש לו צאצאים הנמנים על המגזר החרדי? (בכלל, מי הם ילדיו ומה תחום עיסוקם?)

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2016 4:41 pm
על ידי בברכה המשולשת
מתוך ויקישיבה בערך על הג"ר יעקב אלעזר כהנא שפירא:
נולד בירושלים להרב אברהם אלקנה כהנא שפירא, לימים ראש ישיבת מרכז הרב והרב הראשי לישראל ולרבנית פנינה פרל, אחותו של הרב שלום נתן רענן, חתנו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק. נקרא על שם סבו, הרב יעקב אלעזר הירשוביץ. הוא אחיו התאום של שמואל, מנהל ישיבת מרכז הרב. אחיו הגדול, בן ציון, הוא ראש מכון הרצי"ה, שהרב יעקב הוא נשיאו.
למד במחזור הראשון של ישיבת ירושלים לצעירים, בין היתר אצל הרב יעקב פילבר והרב יהושע רוזן. לאחר מכן למד בישיבת מרכז הרב, שבה כיהן אביו כאחד ממגידי השיעור הכללי.

במשך שנים רבות עיקר עיסוקו היה סיוע לאביו בניהול ענייני הרבנות הראשית והישיבה. אביו מינה אותו כר"מ בישיבה ובשנת תשס"ד למגיד שיעור כללי. לאחר פטירת אביו, בט"ו בתשרי ה'תשס"ח, התמנה לפי צוואתו כראש הישיבה.

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2016 9:02 pm
על ידי לייטנר
את הישיבה לצעירים שע"י 'מרכז הרב' הקימו עבור תאומיו של ר' אברום...
אם זכרוני אינו מטעני, בנו הבכור הוא רו"ח.

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2016 11:34 pm
על ידי שומע ומשמיע
איש_ספר כתב:לא זכור לי שקבלתי אגרת (ואינו ראיה)
אני משתדל לנהוג ביושר בענין הידוע, יתכן שאני נכשל.
ביקורת והערות יתקבלו בברכה, ובתנאי שהן מאנשים העומדים מהצד.

אולי כדי לנקות את האווירה, כדאי לפרסם כללים ברורים בנושא?

Re: זיהוי רבנים שבתמונה

פורסם: ו' אוגוסט 19, 2016 1:40 am
על ידי בן ירושלים
פרנקל תאומים כתב:
בן ירושלים כתב:ר' חיים יעקב לוין אכן היה תלמידו ומעריצו של הראי"ה גם במחשבה. בלאו הכי היה מחוץ לקונצנזוס החרדי כי היה רב באמריקה שנים רבות והתנתק מההווי החרדי.

לפני כשנה יצא לאור ספרו של ר' חיים יעקב -חיל המלך על נדרים ושבועות שכל רואיו גומרים עליו את ההלל. ההסכמה הראשונה היא של הראי"ה ואחריו של ר' ברוך בער ושל ר' איסר זלמן כפי שמופיע בחיל המקדש שי"ל בחיי המחבר בשנת תרצ"ז. השמועה אומרת שזו היתה דרישת ילדיו שלא לשנות סדר ההסכמות. המעיין בהסכמות יראה את גדלו בתורה אחד הגדולים אשר בארץ של רחי"ל כשהיה בן 20+ כשקיבל ההסכמות


הר"ר בן ירושלים,
הזכרתי את ר' חיים יעקב, היות שכתבת שכל בניו של ר' אריה לא למדו ב'מרכז הרב'.
האם ר' חיים יעקב היה 'המזרחי'? דומני שלא, תקן אותי אם אני טועה.
מי הם צאצאיו של ר' חיים יעקב? האם הם דת"ל?

לגבי הרב מטבריג, הדגשת שר' שמואל אהרן היה תלמידו ובעקבותיו בא ללמוד בישיבה המרכזית העולמית, ואילו היה הרב מטבריג מקבל משרת ר"מ בישיבה אחרת היה הולך אחריו שמה.
אומנם ערבך ערבא צריך, מפני שאאל"ט הרב מטבריג גופו היה איש המזרחי.(באופן כללי הגאון הזה זצ"ל היה כפי הנראה מה שהיום קוראים 'נון קונפרמיסט', בצעירותו היה מהלוחמים החריפים והתקיפים ביותר נגד 'תנועת המוסר' שהתפשטה אז בליטא וגלילותיה [עיין 'פולמוס המוסר' להרב דב כ"ץ] ).


ר' חיים יעקב חי בגלות אמריקה בקהילה לא מי יודע מה חשובה, ישב ולמד ולמד. לסבר את האוזן. כשהגיע ר' שרגא פייבל פראנק (אחיין הגרצ"פ וחמיו של ר' רפאל לוין, לאמריקה נסע לבקר אצל ר' חיים יעקב. כשהגיע לא מצאו בביתו. אחרי חיפוש מצא אותו יושב בעזרת נשים ולומד. רש"פ לא הפסיק להתפעל שיושב אדם במקום כזה וכל כולו בתורה כאילו היה אברך מתמיד בירושלים.

גם את רבנות פרדס חנה העדיף על רבנויות אחרות כי יחסית היה לו שקט ללמוד.
נזכרתי שראיתי כמה שירים שכתב ובאחד מהם כמיהה וערגה להשתחרר מעול הרבנות ורק לשבת וללמוד.
כך שהוא לא היה משוייך לשום גוף פוליטי והיה "בסדר" עם כולם. לא פלא שרבים בעיקר מחוגי "מרכז" וחירות רצו שיבחר כרב ראשי לירושלים ומאידך משלחת של "העדה" בקשה שיצטרף לבד"ץ...

בניו מאד לא מוגדרים. הידוע בהם הוא בנג'י (בנימין), דמות ציורית ומענינת מאד, דרשן בחסד עליון, שגם בניו מחולקים- יש בהם בסגנון אמריקאי מודרני מאד ויש בני תורה לתפארת.
לגבי ר' שמואל אהרן --אין צורך להדחק ולחקור האם הטאוריגר היה איש מזרחי או לא. יהודי כמו ר' שמואל אהרן (וכן ר' חיים יעקב במידה מרובה) ממש לא התענין בזה. אותו ענינה תורתו של רבו וכן באופן כללי עיסוקו היה בתורה בהתמדה ובהקפדה על מצוות. ההסתכלות על בני אדם היתה רק במשקפיים אלה.

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 1:10 pm
על ידי לעומקו של דבר
מה שנכון נכון כתב:(אע"פ שבלא"ה אין מקום לדקדוקים בספרי או בסיפורי מעשיות).

בפרט בספרי בעהמ"ח הנ"ל (וכמדומה נידון כבר הספר על מהריל"ד, ועוד)

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ה' אוגוסט 25, 2016 2:53 pm
על ידי פרנקל תאומים
מי הוא בעמ"ס קול חוצב? דומני שבספר עצמו הוא לא מזדהה(רק "מערכת הספר קול חוצב").

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ה' אוגוסט 25, 2016 4:53 pm
על ידי מחולת המחנים
פרנקל תאומים כתב:מי הוא בעמ"ס קול חוצב? דומני שבספר עצמו הוא לא מזדהה(רק "מערכת הספר קול חוצב").

ר' יעקב אריאל נכד רבי שלום שבדרון, כותב גם במוסף ש"ק של יתד נאמן.

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ה' אוגוסט 25, 2016 6:13 pm
על ידי ארזי ביתר
מחולת המחנים כתב:
פרנקל תאומים כתב:מי הוא בעמ"ס קול חוצב? דומני שבספר עצמו הוא לא מזדהה(רק "מערכת הספר קול חוצב").

ר' יעקב אריאל נכד רבי שלום שבדרון, כותב גם במוסף ש"ק של יתד נאמן.

חיבר גם את הספר 'בחוזק יד' על מהרד"ל שוורץ, ואת הספר 'ויאמר הנני' על מהר"א גניחובסקי.

כותב גם באמצע השבוע ביתד.

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ה' אוגוסט 25, 2016 6:16 pm
על ידי ארזי ביתר
לגופו של ענין. מן הראוי היה לייחד אשכול לרש"א בלא לקשרו עם רבני המזרחיים בקרב האגודאים וכו'.

מילא חמיו רבי אריה, יכול איכשהו להתחבר לכותרת. אך מה לר' שמואל אהרן ולנושא הזה?


ואגב אורחא, אביא בזאת מעשה נורא שהתרחש בימי אברכותו [אולי כבר הובא באשכול]:

בשנת תרפ"ט עת ביקר כ"ק מהר"א מסלונים בעל בית אברהם בארץ הקודש, הגיע במהלך מסעו לתפילה בשריד חומות הר הבית - הכותל המערבי. כאשר יצא לאחר תפילתו שם, ראה את האברך הצעיר ר' שמואל אהרן מגיע. כאשר ראהו, שאל את סובביו, 'מיהו האברך הלז? תואר פניו מעיד עליו, שהוא אברך קדוש'.

הבקיאים מעט בשיחו של הבית אברהם, שקימץ במילים ובשבחים באופן לא רגיל, יבינו את גודל משמעות הסיפור.

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ה' אוגוסט 25, 2016 8:54 pm
על ידי לעומקו של דבר
ארזי ביתר כתב:לגופו של ענין. מן הראוי היה לייחד אשכול לרש"א בלא לקשרו עם רבני המזרחיים בקרב האגודאים וכו'.

מילא חמיו רבי אריה, יכול איכשהו להתחבר לכותרת. אך מה לר' שמואל אהרן ולנושא הזה?


ואגב אורחא, אביא בזאת מעשה נורא שהתרחש בימי אברכותו [אולי כבר הובא באשכול]:

בשנת תרפ"ט עת ביקר כ"ק מהר"א מסלונים בעל בית אברהם בארץ הקודש, הגיע במהלך מסעו לתפילה בשריד חומות הר הבית - הכותל המערבי. כאשר יצא לאחר תפילתו שם, ראה את האברך הצעיר ר' שמואל אהרן מגיע. כאשר ראהו, שאל את סובביו, 'מיהו האברך הלז? תואר פניו מעיד עליו, שהוא אברך קדוש'.

הבקיאים מעט בשיחו של הבית אברהם, שקימץ במילים ובשבחים באופן לא רגיל, יבינו את גודל משמעות הסיפור.

הסיפור הזה נדפס במעילו של שמואל, ומשם לא אריא. אבל אם אתה מספר, זה משהו אחר...

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ה' אוגוסט 25, 2016 9:09 pm
על ידי בן ירושלים
לעומקו של דבר כתב:
ארזי ביתר כתב:לגופו של ענין. מן הראוי היה לייחד אשכול לרש"א בלא לקשרו עם רבני המזרחיים בקרב האגודאים וכו'.

מילא חמיו רבי אריה, יכול איכשהו להתחבר לכותרת. אך מה לר' שמואל אהרן ולנושא הזה?


ואגב אורחא, אביא בזאת מעשה נורא שהתרחש בימי אברכותו [אולי כבר הובא באשכול]:

בשנת תרפ"ט עת ביקר כ"ק מהר"א מסלונים בעל בית אברהם בארץ הקודש, הגיע במהלך מסעו לתפילה בשריד חומות הר הבית - הכותל המערבי. כאשר יצא לאחר תפילתו שם, ראה את האברך הצעיר ר' שמואל אהרן מגיע. כאשר ראהו, שאל את סובביו, 'מיהו האברך הלז? תואר פניו מעיד עליו, שהוא אברך קדוש'.

הבקיאים מעט בשיחו של הבית אברהם, שקימץ במילים ובשבחים באופן לא רגיל, יבינו את גודל משמעות הסיפור.

הסיפור הזה סופר על ידי בניו של ר' שמואל אהרן. נדמה לי שהרב'ה אמר שיש לו סימן מרבותיו שמי שיש לו מעין חריץ במצחו הוא שומר הברית ואצל ר' שמואל אהרן היה סימן כזה (אני לא זוכר הפרטים במדויק, אבל הרעיון הכללי שמעתי מבנו)

ומה הבעיה עם מעילו של שמואל? הסיפור ה"דמיוני" על הילדים שהלכו ברגל מאירופה.? הבסיס הוא מדויק. כמובן כדרכו של סופר התיאורים צבעוניים אבל בדרך כלל הסיפורים נכונים.

כשיצא מעילו של שמואל זה היה מונח כמה ימים על שלחנו של הגר"ח קנייבסקי(חתן גיסו). הספר היה מונח על ספרים אחרים ואחד הנוכחים הורידו לשלחן. ר' חיים אמר לו שאין צורך כי זה ספר מוסר (שמעתי מהרב אפרתי).
הסיפור הזה נדפס במעילו של שמואל, ומשם לא אריא. אבל אם אתה מספר, זה משהו אחר...

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ה' אוגוסט 25, 2016 9:21 pm
על ידי לעומקו של דבר
בן ירושלים, ראשית כדאי ללמוד את מלאכת עריכת ההודעות בפורום כאן...

לעניין ספר מעילו של שמואל, ברור שמדובר שם על ניפוח סיפורים. כפי המסע לארץ ישראל הכולל תיאור מדוקדק של פניו של האלמוני בעיירה זרועת השלג שקיבל את פניהם במסע, ומה בדיוק היה במשא ומתן שלהם איתו, וכל כה"ג.
לכן גם הסיפור עם הבי"א יכל להיות במקור שהוא אמר שהוא בנן של קדושים. או שאמר שהוא מתפלל ברצינות. וכו'.

הגרח"ק שליט"א מחבב לקרוא בספרי תולדותיהם של צדיקים מעשים טובים, לא חושב שזה שהוא קורא את הספר זה ראיה לדיוק הסיפורים שם. או אולי יבואו היודעים ויאמרו אחרת. (ומחילה שלא יכעסו עלי המקדמים מכירותיהם עם תמונת הגרח"ק קורא בספרם).

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ה' אוגוסט 25, 2016 9:35 pm
על ידי בן ירושלים
עומקו. לגבי העריכה. צודק.
מסכים שהתיאורים העסיסיים לא משקפים אלא את דמיונו של הסופר. אמרתי שהבסיס והגרעין אמת.
את הסיפור על ר' חיים ציינתי רק כדי להראות את החשיבות החינוכית שבספר

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ו' אוגוסט 26, 2016 3:39 pm
על ידי ארזי ביתר
לעומקו של דבר כתב:
ארזי ביתר כתב:לגופו של ענין. מן הראוי היה לייחד אשכול לרש"א בלא לקשרו עם רבני המזרחיים בקרב האגודאים וכו'.

מילא חמיו רבי אריה, יכול איכשהו להתחבר לכותרת. אך מה לר' שמואל אהרן ולנושא הזה?


ואגב אורחא, אביא בזאת מעשה נורא שהתרחש בימי אברכותו [אולי כבר הובא באשכול]:

בשנת תרפ"ט עת ביקר כ"ק מהר"א מסלונים בעל בית אברהם בארץ הקודש, הגיע במהלך מסעו לתפילה בשריד חומות הר הבית - הכותל המערבי. כאשר יצא לאחר תפילתו שם, ראה את האברך הצעיר ר' שמואל אהרן מגיע. כאשר ראהו, שאל את סובביו, 'מיהו האברך הלז? תואר פניו מעיד עליו, שהוא אברך קדוש'.

הבקיאים מעט בשיחו של הבית אברהם, שקימץ במילים ובשבחים באופן לא רגיל, יבינו את גודל משמעות הסיפור.

הסיפור הזה נדפס במעילו של שמואל, ומשם לא אריא. אבל אם אתה מספר, זה משהו אחר...

את הסיפור שמעתי מפי אדם ששמעו מאחד הנוכחים במקום.

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ד' מאי 23, 2018 11:21 pm
על ידי ברוז
מכתב מעניין מרש"א יודלביץ':
(מארכיוה"מ)

Re: על ר' שמואל אהרן יודלביץ - ועל רבני המזרחיים בקרב האגודאים

פורסם: ד' מאי 23, 2018 11:22 pm
על ידי ברוז
תשובת הרב שזורי: