תא חזי כתב:הנה מה שאני "יודע":
א. על השפאלער (ובכלל טעם זה חלק למעשה על כל תלמידי המגיד) חלק בכך שאחז שההנהגה לא עברה מהבעש"ט למגיד ממעזריטש ותלמידיו.
א. השפאלער זיידע ע''ה לא ממש היה מתלמידי המגיד.
תא חזי כתב:הנה מה שאני "יודע":
א. על השפאלער (ובכלל טעם זה חלק למעשה על כל תלמידי המגיד) חלק בכך שאחז שההנהגה לא עברה מהבעש"ט למגיד ממעזריטש ותלמידיו.
לבי במערב כתב:כמובן, בכפוף להנחה שאינו הרה"ק ר' ליב שרה'ס נ"ע.
לבי במערב כתב:כמובן, בכפוף להנחה שאינו הרה"ק ר' ליב שרה'ס נ"ע.
באחת השיחות התייחס הרבי לעובדה שהזכיר את הסבא משפאליע ואת ר' לייב שרה'ס כאותו אדם: "מונח בפשטות לומר, שזה אותו אחד. כיוון שבכלל הן בנוגע לסבא משפאליע והן בנוגע לר' לייב שרה'ס, יודעים מאוד מעט. ומה שיודעים בקשר לכל אחד משניהם הוא - שכל העניינים שאירעו אצל שניהם, אירעו באותו זמן, ושניהם היו תלמידים של המגיד, ולשניהם הייתה שייכות לבעל שם טוב, ולשניהם היה אותו שם, ואצל שניהם אירעו הרבה מופתים, ושניהם היו נסתרים - שלכן מונח בשכל לומר, שהם היו אותו אדם"[3].
הרבי לא קבע את זיהויים של שני הצדיקים כאדם אחד באופן מוחלט, אלא אמר ש"עד שלא יגיע מישהו ויאמר שהוא ראה שני קברים ושני מצבות ובשני מקומות שונים. והוא יהיה איש נאמן - הרי עד אז אפשר לומר ששניהם היו אותו אדם, ושלום על ישראל"[4]. על פי הנחה זאת, שהסבא משפולי ור' לייב הוא אדם אחד, הסביר הרבי מדוע ניגנו בשביעי של פסח את ניגונו של הסבא, אך הוסיף ואמר כי אם יתברר שאינו מדובר באותו אדם, הרי שיתכן שהניגון נבחר בשל תוכנו ולא בשל מחברו[5].
בהתאם לכך, ישנם המצדדים בטענה כי ר' לייב שרה'ס איננו הסבא משפולי, היות שמקורות רבים מצביעים על קיום שני קברים שונים לשני הצדיקים[6].
בנוסף, מקורות נאמנים מספרים כי ידוע על משפחתם של שני צדיקים אלו, ומתברר שמדובר בשני צדיקים המשתייכים למשפחה אחת, אך למעשה היו שני צדיקים שונים, שהיו בני דודים[7]. כמו כן העובדה שלכל אחד מהצדיקים מתייחסות משפחות שונות שאינן קשורות זו לזו, מלמדת על כך כי מדובר בשני צדיקים שונים[8].
חסידים אמרו, שבוודאי שורש נשמתם הוא אחד, ולכן הרבי אמר שמצד הנשמה הם אחד, אף שיתכן שמצד גופם הם שני אנשים נפרדים[9].
הערות שוליים
[3] שבת פרשת אחרי תש"ל.
[4] שניים שהם אחד, מתוך כתבתו של הרב מרדכי מנשה לאופר באתר צעירי חב"ד.
[5] שיחות קודש תש"ל חלק ב' עמוד 99
[6] הסבא קבור בשפולי. אודות הציון, ראו בספר "איש הפלא" - מנשה מילר, חלק א' ע' קל"ב, ורבי לייב ביאלטישקוב
[7] בקובץ 'בית אהרן וישראל', קיט, דבריו של רבי שאול יששכר ביק אב"ד מעזיבוז' ומאהליב בשם חותנו הרה"ק רבי שלום פרלוב מקוידינוב - בראהין, מובא במכתבו של ר' חיים גולבסקי
[8] [ראה מחקר בנושא באתר תולדות ושרשים http://toladot.blogspot.co.il/2010/08/blog-post_25.html]
[9] מפי ר' יואל כהן.
לא נמצאו.עזריאל ברגר כתב:אחרי שנמצאו הקברים השונים
ולכן?!תא חזי כתב: . . ר' ליב שרה'ס נפטר בתקנ"א לכאו' (וגם לא בזקנה מופלגת שתזכה אותו בתואר 'סבא'), ואילו מסורת ברסלב מספרת על תחילת מחלוקת הסבא על מוהר"ן בשנת תקס"א...
לבי במערב כתב:האריכו בזה בפורום המקביל, ויעו"ש (וב'פרדס חב"ד' גל' 19, וכעת אמ"א).לא נמצאו.עזריאל ברגר כתב:אחרי שנמצאו הקברים השונים
והיינו דאמרית...עזריאל ברגר כתב:בחבדפדיה יש תמונה של מיקום משוער של קבר ר' לייב שרה'ס
לבי במערב כתב:אין טעם 'לחפש', אם הרמיזה לא הובנה עדיין.
חבל על השימוש (המיותר) בקישוש מצוי. לא טענתי שלא הי' שם 'אהל', אלא שהמצבות (ל' רבים) לא נמצאו (כולל זו שביאלטישקוב, ואין בידינו לדעת אם אמנם מדויק הוא הנוסח שנטען כי נחקק שם, ולא נתחלף - למשל - תקע"א בתקנ"א).לייבעדיג יענקל כתב:כלומר, העדויות הישנות (בין השאר משנת תרע"ג) על ציון ר' לייב שרה'ס בילטישקוב הן שקריות (וכנראה מדובר במזימה מתנגדית כלשהיא)?
לחיי. אך כדאי גם לברר כדבעי בטרם שוללים דעה מסוימת (ולא להחליט כי כיון "שכבר החליט וקבע מראש" - היפך המציאות - אין טעם לדון כלל בהיתכנות עמדתו והסתברותה).צופה_ומביט כתב:באותה מידה אין טעם לדון בנושא כלשהו עם מי שכבר החליט וקבע מראש, על פי סיבה חיצונית לגוף הדיון/הנושא, מה העמדה שלו בנושא.
אינני מוטרד מכך יתר על המדה, אך בכ"ז:לייבעדיג יענקל כתב:לא זכיתי להבין שותא דמר.
יש מקור אמין לכך, או שמא 'העובדה המוסמכת' אינה אלא כתובת גרפיטי בת כעשרים שנה?לייבעדיג יענקל כתב:היה גם אהל (או סוג אחר של ציון) בשפולי שהיה מקובל כי בו נטמן השפאלער זיידע.
ככל הידוע לי עכ"פ - לא מדובר 'בשפע של מסורות שונות', אלא בשמועה בודדת שאמינותה צ"ע.לייבעדיג יענקל כתב:בשפע של מסורות שונות המצויות (גם) בידי צאצאיהם
אכן זו היתה דעתי בתחלה, טרם בדיקת הנושא, ובפרט לאור העובדה שאפשרות זו נזכרה במפורש בדברי־קדשו. אלא שבדקתי, ובכן...לייבעדיג יענקל כתב:מ'גייט ווייטער.
שאמינותו 'נודעת בשערים'...א איד כתב:בסו"ס תפארת מהרא"ל
באמונתו כתב:אף בני משפחת דורפמן - הינם מצאצאי הסבא משפולי.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 186 אורחים