עמוד 2 מתוך 2

Re: הגאון ר' צבי כהנא [גרושקא] וישיבת 'הרי יהודה' בבית מאיר

פורסם: א' ספטמבר 10, 2017 4:44 am
על ידי ש.י. רובין
נוטר הכרמים כתב:ואם אמנם שמר אמונים למסורת אביו הר"ר אהרן גד ז"ל בזיקתו לחסידות קרלין, במהותו היה איש מוסר. ותמיד מרגלא בפומיה שם רבו המובהק המשגיח בעל אור יחזקאל זי"ע ודבריו. היו תח"י העתקי שיחות שכתב בשנחאי. לימים נעשה מחותנו כאשר נכד המשגיח הרה"ג ר' שלמה גינזבורג שליט"א נעשה חתנו.

‎‏ ‏
ר' שלמה הנ"ל הינו אחיו של ר' אליעזר ששחל"ח אתמול?

Re: הגאון ר' צבי כהנא [גרושקא] וישיבת 'הרי יהודה' בבית מאיר

פורסם: ו' אוקטובר 27, 2017 2:36 am
על ידי לבי במערב
רבטוב כתב: חביבי גם תלמידי הרש''ב ישנו במסירת נפש בסוכה . ושמעתי מהריל''ג שליט''א שגם הרמ''ש עד הנשיאות ישן .ויש אריכות דברים בזה .
שאל נא את בני תלמידי התמימים שלמדו בליובאוויטש וראסטאב .
יהודי כמו ר' אברהם מאיאר ועוד ועוד לא ישנו בבית בסוכה .

איני יודע עד כמה אפשר להאמין לדבריך ע"ד ר"א מאיאר (שעליו איני יודע מה בזה), אבל בנוגע להשאר אציגה מאשר אתי.
בשם הרר"נ כהן (מתלמידי הת' דליובאוויטש - לא בניהם) נמסר ('אוצר מנהגי חב"ד - אלול תשרי' ע' שב), ש"בליובאוויטש לא היו ישנים בסוכה, אך לא שמעו שמקפידין שלא לישן בה" [ואולי הוא מטעם הנ"ל, שבארצות הקרות בדרך ממילא לא ישנו בסוכה, ולכן בד"כ לא שאלו ע"כ - כי הי' פשוט שהדבר קשה בגשמיות כו', וד"ל].
על הר"י מתמיד נמסר שם, שישן בסוכה [וצ"ע הכונה ברשימת הרמ"ז גרינגלאס המובאת שם - אם שרק כשירד מטר כיסו הסכך שעל מקום שינתו, או בכל פעם בלי קשר למטר].
ר"י לאנדא (מתלמידי הת' דליובאוויטש, ומקורב לכ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע) - בהגיעו לאה"ק ת"ו נהג לישן בסוכה (כנראה - כנ"ל - מטעם שלא ידע שישנה הקפדה שלא לישן בסוכה), וכמוהו גם הרב שנ"ז גארעליק, מד"א דכפר חב"ד. וכששאלו לכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש (אחר שנודעה הקפדה הנ"ל), ענה שלא ישנו מנהגם [ואולי ה"ה בנוגע להוראת כ"ק אדמו"ר הצ"צ למשרתו - שהי' זה מכיון שכן הי' מנהג משפחתו. ומצינו בכ"ד שהי' מנהג בני ליובאוויטש (התושבים מדורי-דורות) שונה (ולו במעט) ממנהג חב"ד ה'רשמי'. ואכמ"ל].
גם ר"מ וובר המשיך במנהגו לישן בסוכה.
מה שכ"ק אדמו"ר הצ"צ ציוה למשרתו לישן בסוכה - אדרבא, ה"ז הוכחה שלא נהגו לישן בה (ובפרט - שבעבור זה קראו כ"ק אדמו"ר מהר"ש ל'מיוחס').
ולסיום, ברצוני להדגיש - יש מי שכ"ז יראה לו כאילו כו"כ מתלמידי הת' דליובאוויטש וחסידי חב"ד נהגו לישן בסוכה. ולא היא; כ"א אלו שנשתנתה הנהגתם מהשאר - נרשמה הנהגתם, כיוצאת מן הכלל. ולא בא הפרט שיצא מן הכלל ללמד על עצמו בלבד, כ"א על הכלל כולו יצא ללמד - שלא ישנו בסוכה.
*
ולענ"ד, אין ראי' ממה שהי' קודם לליל א' דחה"ס תרצ"ט [שאז גילה כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ נ"ע המסורה הזאת, והמעשה מכ"ק אדמו"ר האמצעי נ"ע], אלא לענין מה הי' המנהג מקודם.
וכמ"ש כאן כמה - המנהג בגלילות רייסין הי' פשוט שלא לישן בסוכה, מטעם הקור (עכ"פ - זה הי' הטעם הפשוט). ולא הי' מיוחד לחסידי חב"ד בפרט.
הקבלה - נתגלתה אז, ומאז ואילך יש לדון בה (מי מהחסידים לא קיבלה למעשה - אם זה נוגע בכלל, כי בד"כ אין אנו נסמכים על מנהג מי מהחסידים, כ"א על הוראת רבוה"ק אשר יורונו הדרך ילכו בה. והוא פשוט לכל בר בי חסידות דחד יומא).
*
ועכ"פ, זר עלי מאד המעשה הרע הזה, אשר במלאכי הא'לקים - באם שיהיו מעדת החסידים - מותרת ההלעבה רח"ל, מה גם פעמים שלא ידעו מאשר דברו. ורק יגיע זה לגאוניהם וצדיקיהם, תומ"י יצווחו ויצרחו ככרוכיא 'ווי, ווי' - הלא אפיקורס הוא זה, ובגופי תורה זלזל רח"ל.
הרגעו, כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש אינו משקר ומשנה מן האמת ח"ו, וגם - למען קיום הציווי "והייתם נקיים" גו' (ולא שיש צורך ח"ו במסירת מודעא כעי"ז) - הגר"א, ר"ח מוואלאז'ין וכו' וכו' [פשוט יכלה האינטרנט והרשימה לא תכלה, וחבל על בזבוז הזמן].

Re: הגאון ר' צבי כהנא [גרושקא] וישיבת 'הרי יהודה' בבית מאיר

פורסם: ו' אוקטובר 27, 2017 7:51 am
על ידי קאצ'קלה
דודי צח כתב:מה מקור השם גרושקא?

בילדותי הכרתי יהודי-רוסי אחד ששמו 'גרושא', ואמר לי ששמו העברי הוא 'צבי'. נראה שיש איזה קשר בין צבי לגרושא. אולי נהפכה אצלם הה' של 'הירש' לאות ג' לפי מבטאם.

Re: הגאון ר' צבי כהנא [גרושקא] וישיבת 'הרי יהודה' בבית מאיר

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 1:21 am
על ידי קרלינאי
שם המשפחה גרושקא
ברוסית זה אגס

Re: הגאון ר' צבי כהנא [גרושקא] וישיבת 'הרי יהודה' בבית מאיר

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 12:35 pm
על ידי הצבי
נמחק בגלל כפילות בטעות

Re: הגאון ר' צבי כהנא [גרושקא] וישיבת 'הרי יהודה' בבית מאיר

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 12:37 pm
על ידי הצבי
ישבב הסופר כתב:זה שחסידי קרלין נוהגים לאכול פרי חדש ולברך שהחיינו, הוא אכן מנהג מחודש ותמוה, אבל המנהג לא לברך שהחיינו בימי בין המצרים מובא בשו"ע כמנהג שטוב ליזהר שלא לברך וכו', ומקורו מספר חסידים. [ובאמת אם יש חיוב לברך שהחיינו בג' השבועות אין ברירה ולכאורה צריך לברך, והמנהג הוא לא להביא א"ע לידי חיוב]. אינני יודע מהו פשר מנהג קרלינאי זה, אבל נראה שמכל מנהגי החסידים נגד ההלכה הפסוקה, זה דוקא די ממוצע.
משא"כ הנושא בענין שינה בסוכה, הוא אחד מהחיובים שנכללים במצות עשה דאורייתא דתשבו כעיו תדורו. ובודאי שהמנהג בחב"ד [או בחצרות החסידים שנהגו כן] מצריך הסבר הרבה יותר מהמנהג הקרלינאי הנ"ל. אינני מטיל ספק בנכונות המנהג, ומצוה ליישב, אבל אם לדין ולמה מצינו, יש תשובה.

יצא לי לעבור על קטע עתיק זה, איני מכיר את הכותב ואיני יודע כמה הוא בקי במנהגי חסידים, אבל כדי להחכימו אצטט בזה קטע מהספר שמע שלמה עמ' ע"ה.
הרב הצדיק הקדוש ר' אשר הגדול מסטאלין זצוק"ל התנהג לברך שהחיינו בכ"כ תמוז, הלולא של רבו הקדוש רבי שלמה זצוק"ל מקארלין, באמרו שיום זה אין נחשב מהג' שבועות. ואמר בזה"ל אני אומר שמותר ג"כ לישא אשה בזה היום, שכמו שמותר לישא אשה בל"ג בעומר הלולא רבא דרשב"י כן בזה היום, ולולא שהעולם יצייתו לי הייתי מתיר להם, אמנם העולם לא יצייתו לי, ואני בלבי יודע שמותר. בנו הרה"ק ר' אהרן זצוק"ל מקארלין (הבית אהרן) סיפר זאת בכ"ב תמוז בכל שנה ושנה ובירך שהחיינו, וגם אדמו"ר הרה"צ ר ירחמיאל משה זצ"ל מקאזניץ נהג אחריו לספר זאת בכל כ"ב תמוז ובירך ג"כ שהחיינו. ואמר שבאמת יש כ"א יום לבד מיום זה ופעם אחת היה בכ"ב תמוז אצל וקינו הרה"צ הרבי אלימלך זצוק"ל מגראדזיסק וסיפר לו זאת ובירך הרה"ק מגראדזיסק ג"כ שהחיינו ושוב נהג כן בכל שנה. (סיפר לי ש"ב הרה"ח ר' ישעי ע"ה בהרה"צ ר' אלחנן זצ"ל מקאלישין מאשר שמע מפ"ק הרה"צ ר' ירחמיאל משה זצ"ל מקאזניץ.)

Re: הגאון ר' צבי כהנא [גרושקא] וישיבת 'הרי יהודה' בבית מאיר

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 1:58 pm
על ידי שמואל גלינסקי
אם אתה רוצה פרטים על הישיבה תיצור קשר אם אבי שליט"א הרב ישעיהו גלינסקי מבני ברק הוא תלמיד גדול שלו ולמד בישיבה שם

Re: הגאון ר' צבי כהנא [גרושקא] וישיבת 'הרי יהודה' בבית מאיר

פורסם: א' אוקטובר 29, 2017 2:52 pm
על ידי ניים ושכיב
אנא עבדא כתב:ועוד אמר לי כ"ק אחי שליט"א [זצ"ל], כי הענין שהיו מקפידים שיישארו תמיד אנשים בסוכה, ואף היו ישנים שם בלילה, הרי מלבד הטעם של שמירה, היתה לכ"ק א"א ז"ל בזה כוונה נוספת, לישון בסוכה בשליחותו".

איך מועילה לזה שליחות, הרי זו מצוה שבגופו?

Re: הגאון ר' צבי כהנא [גרושקא] וישיבת 'הרי יהודה' בבית מאיר

פורסם: ד' נובמבר 22, 2017 7:58 pm
על ידי הצבי
ניים ושכיב כתב:
אנא עבדא כתב:ועוד אמר לי כ"ק אחי שליט"א [זצ"ל], כי הענין שהיו מקפידים שיישארו תמיד אנשים בסוכה, ואף היו ישנים שם בלילה, הרי מלבד הטעם של שמירה, היתה לכ"ק א"א ז"ל בזה כוונה נוספת, לישון בסוכה בשליחותו".

איך מועילה לזה שליחות, הרי זו מצוה שבגופו?

בספר ביתו נאוה קודש הרחיבו בשאלה זו.

Re: הגאון ר' צבי כהנא [גרושקא] וישיבת 'הרי יהודה' בבית מאיר

פורסם: ה' נובמבר 23, 2017 12:43 am
על ידי ניים ושכיב
תודה
ח"ב עמ' 78-94 מדפי האוצר

Re: הגאון ר' צבי כהנא [גרושקא] וישיבת 'הרי יהודה' בבית מאיר

פורסם: א' דצמבר 24, 2017 11:26 pm
על ידי רוצה לעיין
היה בעל מידות מופלא ונורא
גאון מבהיל שירד לנבכי נפשם של בחורי ישראל

Re: הגאון ר' צבי כהנא [גרושקא] וישיבת 'הרי יהודה' בבית מאיר

פורסם: ד' אוקטובר 10, 2018 11:48 am
על ידי שמחו
ש.י. רובין כתב:
נוטר הכרמים כתב:ואם אמנם שמר אמונים למסורת אביו הר"ר אהרן גד ז"ל בזיקתו לחסידות קרלין, במהותו היה איש מוסר. ותמיד מרגלא בפומיה שם רבו המובהק המשגיח בעל אור יחזקאל זי"ע ודבריו. היו תח"י העתקי שיחות שכתב בשנחאי. לימים נעשה מחותנו כאשר נכד המשגיח הרה"ג ר' שלמה גינזבורג שליט"א נעשה חתנו.

‎‏ ‏
ר' שלמה הנ"ל הינו אחיו של ר' אליעזר ששחל"ח אתמול?


ר' שלמה הנ"ל הוא סבם של הילדים שנספו אמש באסון הקשה בביתר. לא תקפ"ץ

Re: הגאון ר' צבי כהנא [גרושקא] וישיבת 'הרי יהודה' בבית מאיר

פורסם: א' דצמבר 02, 2018 4:29 am
על ידי שמשון
מי יודע.
ישיבתו במושב בית מאיר, פעילה עדיין?

Re: הגאון ר' צבי כהנא [גרושקא] וישיבת 'הרי יהודה' בבית מאיר

פורסם: א' דצמבר 02, 2018 2:28 pm
על ידי איש וילנא
שמשון כתב:מי יודע.
ישיבתו במושב בית מאיר, פעילה עדיין?

בהחלט.