עמוד 2 מתוך 2

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2011 9:10 pm
על ידי אוצר החכמה
היה כאן הושר בעניין צאצאי רמ"מ http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=19&t=4855&

ויש גם את זה http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=1470&p=9621

וכמדומי שהיה כאן עוד נושא בעניין.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ד' אוגוסט 31, 2011 9:16 pm
על ידי וויטעבסקער
רק עכשיו ראיתי אשכול זה ולפלא שלא הקדימוני
אודות אבותיו של הגר"מ שליט"א:
שמעתי מזקיני שליט"א ומהגר"מ לוריא שליט"א ר"כ ברייש על אביו של רבי מיכל ה"ה רבי חיים זילבר שהיה מתמיד עצום באופן מבהיל על הרעיון ולא פסק פומיה מגירסי', וסיים הגר"מ בזה"ל "אמרתי פעם לרבי מיכל שבודאי חלק גדול ממה שזכה זה בזכות השקדנות העצומה והנוראה של אביו"
הגר"מ אכן תלמידו של בעל הנתיבות שלום בלו"נ אבל בתור חסיד סלונים אפשר לומר לא מיני' ולא מקצתי'.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2011 3:07 pm
על ידי עשוי לנחת
היה זכור לי תמיד שהיתה כתבה בשיחת השבוע על ר' מיכל זילבר, וב"ה עכשיו מצאתי אותה.
מצ"ב להנאת הציבור [בלי אחריות על דיוק הפרטים...]

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2011 7:24 pm
על ידי נאשער
תודה מיוחדת על הכתבה, ממש לקנא...והלואי תרבה עי"ז החכמה.
כמדומני שברעיון בהמודיע שנה שעברה אמר הגאון שליט"א שהוא נוהג לסיים בבלי [איני זוכר לגבי שאר הדברים] בהו"ר [כמ"ש שם בערב שמח"ת] כשהוא מלוה את הסוכה במוצאי הו"ר.
אגב, יש לו איזה חיבור על הש"ס או רק ספריו בים דרך על נ"ך?

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2011 8:03 pm
על ידי עשוי לנחת
נאשער כתב:אגב, יש לו איזה חיבור על הש"ס או רק ספריו בים דרך על נ"ך?

יש ספרי "לב ים" שהוציאו משפחתו כמדומני על הש"ס

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2011 8:54 pm
על ידי נאשער
עשוי לנחת כתב:
נאשער כתב:אגב, יש לו איזה חיבור על הש"ס או רק ספריו בים דרך על נ"ך?

יש ספרי "לב ים" שהוציאו משפחתו כמדומני על הש"ס

אכן בדקתי באוצר החכמה נמצאים חמש כרכים על כמה מסכתות, אבל זה משיעורים שנאמרו [כנראה] בישי' זוויעהל, ומכון שע"י ישיבת זוויעהל הוציאו את זה.
מה שמשפחתו הוציאו זה על כל הש"ס?

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2011 7:28 pm
על ידי מורה צדק
אין לב ים על כל הש"ס אלא על המסכתות הישיבתיות
אבל יש סדרה של ביאורים על הדף, נשמט ממני השם, על הרבה מסכתות

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2011 9:44 pm
על ידי איש_ספר
מורה צדק כתב:אין לב ים על כל הש"ס אלא על המסכתות הישיבתיות
אבל יש סדרה של ביאורים על הדף, נשמט ממני השם, על הרבה מסכתות

שיעורי היום.
למה זה לא נפוץ? זה לא מוצלח? או אולי עימוד לא נעים לעין?

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2011 10:44 pm
על ידי חכם באשי
אי"ס,
"הכל תלוי במזל ואפילו ספר (של הרב זילבר) שבחנויות"

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2011 12:11 am
על ידי זקן ששכח
איש_ספר כתב:
מורה צדק כתב:אין לב ים על כל הש"ס אלא על המסכתות הישיבתיות
אבל יש סדרה של ביאורים על הדף, נשמט ממני השם, על הרבה מסכתות

שיעורי היום.
למה זה לא נפוץ? זה לא מוצלח? או אולי עימוד לא נעים לעין?


אולי כדאי לפתוח אשכול בנדון.
אני מציע כבר שני ספרים של 'מפורסמים', והם: שונה הלכות; שיעורי היום. וכנראה יהיו עוד כהנה וכהנה.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2011 11:19 am
על ידי מורה צדק
למעשה זה לא ממנו ממש, הכוח של ר' מיכל זילבר זה בפה, בכושר ההסברה והניתוח, ומי ששכתב את זה מתוך הדברים שלו לא עשה עבודה משהו משהו, ולא הצליח להתקרב במקצת למה שר' מיכל התכוון.
גם בסדרה בים דרך, אינה דומה קריאה לשמיעה, ואין הרבה אפקט (לעומת שמיעה) בקריאת הכתובים.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ו' נובמבר 04, 2016 12:44 am
על ידי דוד העיתונאי
ר מיכל זילבר מתגורר במטרסדורף כך שקשה לו להגיע לסלונים בשכונת מאה שערים, בשנים הצעירות יותר היה מגיע לשל"ס, כיום הוא מגיע לרבי שליט"א בעיקר בטישים בימי חול שיכול להגיע עם רכב. בר"ה ובחגים נוספים הוא גם מגיע נסיעה לרבי.
אולי יש הסוברים שחסיד זה מי שדופק כרטיס כל טיש ותפילה, האמת שאין זה נמדד בכמות, אלא בהתקשרות הלב.
יש לציין שמלבד בישיבת סלונים, כמדומני שלמד מספר שנים בישיבת סלובדקה, אולי משם ההיכרות עם רמ"מ שוליזנגר זצ"ל.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ו' נובמבר 04, 2016 12:57 am
על ידי משיב
מורה צדק כתב:את זה כבר כתבתי לעיל שהוא למד אצלו עוד לפני שהיה אדמו"ר, אך הוא אינו מתנהג כחסיד שלהם ממש, הוא לא יושב בטישים ובקושי מבקר בבית הכנסת שלהם.
לא מדויק לחלוטין, הוא מגיע לאירועים, יארצייטים, ובהזדמניות שונות.
בעבר היה מגיע כל שבת, אבל התבגר והדרך ארוכה.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ו' נובמבר 04, 2016 1:15 am
על ידי סלקא דעתך
תלמידו הגאון ר' אריאב עוזר סיפר ב'ועד' שהוא רצה ללמוד בתכנית מפעל הש"ס 70 דף בבקיאות לחודש, הוא סיפר זאת לרמ"ז ורבו התנגד בתוקף ואמר לו 'לא מרויחים כלום מלימוד בבקיאות' ואדרבה זה רק גורע שגורם למשבר הטייסים וביאר לו דטייס שעובר קילומטרים רבים בדקה אין לו אח"כ סבלנות לשבת בפקק אפי' דקה וע"י לימוד בבקיאות גורם שאח"כ אין לו כח לעיין במקום אחד, והקשה לו א"כ מדוע הוא לומד בבקיאות? וענה לו שזה רק בשביל השעבודא דאורייתא שלא יהא לו זמן פנוי.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ו' נובמבר 04, 2016 1:24 am
על ידי ח''ל קאליסק
לפני כמה שנים נכח הגרמ''ז בסיום סדר נשים שע''י כולל בעלי בתים מזקני חסידי סלונים בשכו' מקור ברוך בירושלים [הר''ר בוימיל הר''ר מ. זינגר הר''ר נ. בלייברג שליט''א ויבדחלט''א הר''ר משה קלירס ז''ל ועוד]
וסיפר שם במעמד הסיום שאימתי קיבל את הדחף הגדול פע''א נסע במונית לחתונת תלמיד מישיבת איתרי בב''ב וישב באמצע מימינו הגר''ש אויערבאך שליט''א ומשמאלו הגר''ש פישר שליט''א ובדרך הלוך העבירו את כל התוס' במסכת שבת א' אומר תוס' והשני עונה לו בקיצור התוס' הבא ובחזור כל התוס' בפסחים [כמדומה] וקיבל אז חלישות הדעת נוראה וזה דחף אותו להגיע לרמה כזו של זכרון וידע. ע''כ מפיו.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ו' נובמבר 04, 2016 1:25 am
על ידי ח''ל קאליסק
אביו היה ר' לייבל זילבר ז''ל מחסידי סלונים שהתנהג בפשטות גדולה מאוד.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ש' נובמבר 05, 2016 7:56 pm
על ידי יואל הלוי
הרג"מ שליט"א עושה סיום הש"ס בבלי ויורשלמי כל הוש"ר בסוכה שלו - יש ציבור גדול שמגיעים - זה פעם בשנה שהוא מאוד מאוד מתרגש. אח"כ אפשר להביא לו קוויטל"ך והוא מברך.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ג' דצמבר 13, 2016 12:02 pm
על ידי יביי
כיון שאני כותב על אחד מבני משפחת זילבר אתקן מעט ממה שנאמר לעיל:
אביו של ר' מיכל שליט"א, , הוא בנו של ר' עזריאל חיים זילבר, שעקב רדיפת הטורקים שינה את שמו לשם משפחת אשתו שרה - יפה, ונקרא שמו ר' חיים יפה.
הוא היה חסיד גור שהגיע לירושלים בגיל 16 ממודליבוז'יצה בפולין.
בהינשאו לבת טבריה הנ"ל, עבר לשם ונעשה מתמיד לא יאומן בישיבת 'אור תורה' שעל ציון רבי מאיר בעה"נ.
אכן, אביו לא היה ת"ח, אך מצד סבתו שרה יפה הוא צאצא למשפחות המדפיס מקאפוסט ולמעלה בקודש לבל הלבוש ולרש"י, ומצד שני למשפחת שפר מקרלין, ששתי המשפחות עלו ארצה לאחר עליית החסידים עם רמ"מ מויטבסק.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ג' דצמבר 13, 2016 12:41 pm
על ידי ח''ל קאליסק
יביי כתב:כיון שאני כותב על אחד מבני משפחת זילבר אתקן מעט ממה שנאמר לעיל:
אביו של ר' מיכל שליט"א, , הוא בנו של ר' עזריאל חיים זילבר, שעקב רדיפת הטורקים שינה את שמו לשם משפחת אשתו שרה - יפה, ונקרא שמו ר' חיים יפה.
הוא היה חסיד גור שהגיע לירושלים בגיל 16 ממודליבוז'יצה בפולין.
בהינשאו לבת טבריה הנ"ל, עבר לשם ונעשה מתמיד לא יאומן בישיבת 'אור תורה' שעל ציון רבי מאיר בעה"נ.
אכן, אביו לא היה ת"ח, אך מצד סבתו שרה יפה הוא צאצא למשפחות המדפיס מקאפוסט ולמעלה בקודש לבל הלבוש ולרש"י, ומצד שני למשפחת שפר מקרלין, ששתי המשפחות עלו ארצה לאחר עליית החסידים עם רמ"מ מויטבסק.


ה''ה הרה''ח ר' לייבל זילבר ז''ל
כמדומה מאיר אריה יהודה

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ג' דצמבר 13, 2016 1:28 pm
על ידי יביי
אכן. היה אמרכ"ל משרד הבריאות בטבריה, צפת וירושלים.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ג' דצמבר 13, 2016 3:08 pm
על ידי גביר
מורה צדק כתב:את זה כבר כתבתי לעיל שהוא למד אצלו עוד לפני שהיה אדמו"ר, אך הוא אינו מתנהג כחסיד שלהם ממש, הוא לא יושב בטישים ובקושי מבקר בבית הכנסת שלהם.

בקיץ תשנ"ב נזדמנתי באחד מלילות שבת ל'טיש' של האדמו"ר בעל 'נתיבות שלום' מסלונים ור' מיכל [אותו הכרתי היטב כבר כמה שנים] ישב שם ב'מזרח' ונראה היה שרגיל להגיע לשם.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ג' דצמבר 13, 2016 4:50 pm
על ידי בן ירושלים
ר' מיכל הוא טבריאנער שנון ומפולפל ולכן הסיפורים סביבו, על השנינות והחריפות הם רבים.
פעם סיפר על עצמו שבכל יום לומד שבע דפים ומסיים כל שנה ש"ס עם ראשון אחר. את ה7 דפים הוא מסיים עד שיורד מהטנדר שמביא אותו לישיבה...
את צעדו זה הסביר שיש ת"ח מופלגים שבעצם הם בעלי בתים שכל מה שיש להם זה ממה שלמדו בצעירותם. והוא החליט שע"י ה7 דפים ביום הוא יוצא מגדר בעלב'ת , גם אם אח"כ יתבטל הרבה במשך היום . כמובן שזה נאמר לסבר האוזן כי היה כבר לפני שנים רבות עמל בתורה בהתמדה.

סיפר פעם שכשהתארס רצה לעבור מסלבודקה למיר. הוא ניגש לר' לייזר יהודה, והר"י שאל על מה רוצה להיבחן. ר' מיכל (בחור צעיר בן 20!) אמר לו בפשטות ובביטחון שהוא רוצה להיבחן על ש"ס. ר' לייזר יהודה תקע בו מבט כלא מאמין ושלח אותו לר' נחום פרצוביץ. הוא סיפר לר' נחום מה היה ור' נחום שואל אותו: "אתה לא חושב שזה קצת יוהרה? בחור בגילך להבחן על ש"ס?" ר' מיכל ענה : הרי אם הייתי נבחן רק על ב"ק הרי ר' לייזר יהודה (שהיה בקיא נפלא, ושלט גם בכל הדברים הצדדיים שבמסכת) ישאל אותי משהו בתוס' שנוגע לטהרות, ואז לא הייתי יודע לענות היטיב. אז מוטב לא לדעת כשאתה "יודע ש"ס" מאשר לא לדעת כש"אתה יודע רק ב"ק". ר' נחום נהנה מהתשובה ואמר לו קיבלתי אותך אבל כיון שמקובל לדבר בלימוד אז בכ"ז על מה תיבחן?

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ג' דצמבר 13, 2016 5:09 pm
על ידי דודי צח
הרבה גדולים וחשובים מדברים 'על עצמם' ומספרים סיפורי מופת וגדלות אישיים.

גם מיודענו אחד מהם. (ויש באמתחתי כמה ציטוטים שמסרו לי משמו)

מעניין, כי עיקר הנהגה זו מצויה ביותר אצל המחדשים, אצל בעלי המחשבה, וכן אצל קדמוני החסידים, וגם כיום אצל המחדשים. הם עסוקים בזה לפעמים. ואפשר להבין זאת. אך כאן שאין לו איזה 'אור' מחודש, איזו 'שיטה' מהפכנית וכיוצא בזה הוא קצת זר.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ג' דצמבר 13, 2016 5:14 pm
על ידי ח''ל קאליסק
גביר כתב:
מורה צדק כתב:את זה כבר כתבתי לעיל שהוא למד אצלו עוד לפני שהיה אדמו"ר, אך הוא אינו מתנהג כחסיד שלהם ממש, הוא לא יושב בטישים ובקושי מבקר בבית הכנסת שלהם.

בקיץ תשנ"ב נזדמנתי באחד מלילות שבת ל'טיש' של האדמו"ר בעל 'נתיבות שלום' מסלונים ור' מיכל [אותו הכרתי היטב כבר כמה שנים] ישב שם ב'מזרח' ונראה היה שרגיל להגיע לשם.


למה שלא יהיה רגיל זהו מקומו הטבעי וכמנהג שיינע אידן בארה''ק יש כמה תאריכים בשנה שמגיע קבוע לטיש כדוגמת יארצייט [ז' אב] עריו''כ, חתונות ועוד.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ג' דצמבר 13, 2016 8:23 pm
על ידי נוטר הכרמים
דודי צח כתב:הרבה גדולים וחשובים מדברים 'על עצמם' ומספרים סיפורי מופת וגדלות אישיים.

גם מיודענו אחד מהם. (ויש באמתחתי כמה ציטוטים שמסרו לי משמו)

מעניין, כי עיקר הנהגה זו מצויה ביותר אצל המחדשים, אצל בעלי המחשבה, וכן אצל קדמוני החסידים, וגם כיום אצל המחדשים. הם עסוקים בזה לפעמים. ואפשר להבין זאת. אך כאן שאין לו איזה 'אור' מחודש, איזו 'שיטה' מהפכנית וכיוצא בזה הוא קצת זר.

נשמע כאן צליל זר של ביקורת, וחבל. לבטח ישנם כו"כ סיבות להנהגה כזאת, או 'ממני יראו וכן יעשו', או להקטין הענין ולתלותו בסיבה מסוימת.
אבל מדי עסקינן, אספר את שסח ר' מיכל שליט"א לאבי מורי שליט"א בהזדמנות נאותה, הוא תינה בפניו את 'צדקותיו': הרבצת התורה בהיקף נרחב, ב'קול הדף'; שיעוריו הרבים בנגלה ובנסתר; חיבורים המועילים ועוד, והוסיף, אבל כל זה לא יוציא אותי מהגיהנום, אלא הצער גידול בנים עם בני החריג. מי שיש לו ילד כזה, רואה פני גיהנום כבר בעולם הזה... [אולי נאמר כהשתתפות של תנחומים לא"מ שיחי' שמתמודד עם נסיון דומה].

בהספדו של ה'משמר הלוי' הגרמ"מ שולזינגר זצ"ל התבטא יבלחט"א ר' מיכל שליט"א שהוא שימש לו כסמל ודוגמא לשקידת התורה.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ג' דצמבר 13, 2016 11:59 pm
על ידי בן ירושלים
יש תחושה (שקצת מגובה מדברים ששמעתי במהלך השנים מר' מיכל עצמו) שלת"ח מובהקים קשה בעולם החסידי שהרי הם צריכים לכפוף עצמם למנהיג שלעיתים הם עולים עליו בתחומים רבים. וזה מחריף כשיש את כל הבנשקי"ם שהם בעדיפות ראשונה והת"ח לא ימצאו את מקומם הראוי. לכן הם לא קשורים בדבקות לטישים ולא ל"טשולנט" של החסידות, ובונים את עצמם לצד החסידות ולא ממש בתוכה.

ידיד טוב שלי שהוא אברך בעל כשרון גדול ומחפש וחוקר את דרכו בחיים ולא חי לפי מוסכמות, היה קשור תקופה מסוימת לחסידות רצינית של עובדי ה'. בין היתר למד בחברותא עם בנו של האדמו"ר (שבינתיים הפך לאדמו"ר) שידוע כ"עובד" גדול. הם היו משוחחים המון על דרכי ה"עבודה" על חסידות ועוד. שאלו האברך: אם אתאמץ ואעבוד ואלמד בשקידה ואהיה עובד ה' , האם אמצא את מקומי בחסידות? יש לי למה לשאוף? אוכל להתקדם? (שטעלע, רבנות וכו'). בן האדמו"ר שהוא אדם רציני מאד אמר לו שאין סיכוי "כל איניקעל תמיד יקדם לך בהכל". האברך טען שא"כ זה לא מעודד אנשים לצמוח ולעמול . הבן של האדמו"ר הסכים איתו ואמר שאכן בעולם החסידי זה חיסרון גדול כי היחוס קודם להכל. אבל אין מה לעשות. האברך השיב לו : אי הכי לא בעינא"! ואכן זה אחד הגורמים שלבסוף הוא התנתק מהחסידות

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ד' דצמבר 14, 2016 10:31 am
על ידי דודי צח
בן ירושלים כתב:יש תחושה (שקצת מגובה מדברים ששמעתי במהלך השנים מר' מיכל עצמו) שלת"ח מובהקים קשה בעולם החסידי שהרי הם צריכים לכפוף עצמם למנהיג שלעיתים הם עולים עליו בתחומים רבים. וזה מחריף כשיש את כל הבנשקי"ם שהם בעדיפות ראשונה והת"ח לא ימצאו את מקומם הראוי. לכן הם לא קשורים בדבקות לטישים ולא ל"טשולנט" של החסידות, ובונים את עצמם לצד החסידות ולא ממש בתוכה.

ידיד טוב שלי שהוא אברך בעל כשרון גדול ומחפש וחוקר את דרכו בחיים ולא חי לפי מוסכמות, היה קשור תקופה מסוימת לחסידות רצינית של עובדי ה'. בין היתר למד בחברותא עם בנו של האדמו"ר (שבינתיים הפך לאדמו"ר) שידוע כ"עובד" גדול. הם היו משוחחים המון על דרכי ה"עבודה" על חסידות ועוד. שאלו האברך: אם אתאמץ ואעבוד ואלמד בשקידה ואהיה עובד ה' , האם אמצא את מקומי בחסידות? יש לי למה לשאוף? אוכל להתקדם? (שטעלע, רבנות וכו'). בן האדמו"ר שהוא אדם רציני מאד אמר לו שאין סיכוי "כל איניקעל תמיד יקדם לך בהכל". האברך טען שא"כ זה לא מעודד אנשים לצמוח ולעמול . הבן של האדמו"ר הסכים איתו ואמר שאכן בעולם החסידי זה חיסרון גדול כי היחוס קודם להכל. אבל אין מה לעשות. האברך השיב לו : אי הכי לא בעינא"! ואכן זה אחד הגורמים שלבסוף הוא התנתק מהחסידות



דברים מחוכמים ונכונים !! עינינו רואות וחבל על דאבדין תחי"ם רציניים מחמת המצב המביך.

אם כי סיפור אותו ת"ח מעורר הסתייגות מצורת החשיבה. יהיה מי שיאמר שכנראה נולד 'ליטאי' שענייני מעמד ושררה הם חלק מהדנ"א

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ד' דצמבר 14, 2016 2:41 pm
על ידי בן ירושלים
דודי צח כתב:
בן ירושלים כתב:יש תחושה (שקצת מגובה מדברים ששמעתי במהלך השנים מר' מיכל עצמו) שלת"ח מובהקים קשה בעולם החסידי שהרי הם צריכים לכפוף עצמם למנהיג שלעיתים הם עולים עליו בתחומים רבים. וזה מחריף כשיש את כל הבנשקי"ם שהם בעדיפות ראשונה והת"ח לא ימצאו את מקומם הראוי. לכן הם לא קשורים בדבקות לטישים ולא ל"טשולנט" של החסידות, ובונים את עצמם לצד החסידות ולא ממש בתוכה.

ידיד טוב שלי שהוא אברך בעל כשרון גדול ומחפש וחוקר את דרכו בחיים ולא חי לפי מוסכמות, היה קשור תקופה מסוימת לחסידות רצינית של עובדי ה'. בין היתר למד בחברותא עם בנו של האדמו"ר (שבינתיים הפך לאדמו"ר) שידוע כ"עובד" גדול. הם היו משוחחים המון על דרכי ה"עבודה" על חסידות ועוד. שאלו האברך: אם אתאמץ ואעבוד ואלמד בשקידה ואהיה עובד ה' , האם אמצא את מקומי בחסידות? יש לי למה לשאוף? אוכל להתקדם? (שטעלע, רבנות וכו'). בן האדמו"ר שהוא אדם רציני מאד אמר לו שאין סיכוי "כל איניקעל תמיד יקדם לך בהכל". האברך טען שא"כ זה לא מעודד אנשים לצמוח ולעמול . הבן של האדמו"ר הסכים איתו ואמר שאכן בעולם החסידי זה חיסרון גדול כי היחוס קודם להכל. אבל אין מה לעשות. האברך השיב לו : אי הכי לא בעינא"! ואכן זה אחד הגורמים שלבסוף הוא התנתק מהחסידות



דברים מחוכמים ונכונים !! עינינו רואות וחבל על דאבדין תחי"ם רציניים מחמת המצב המביך.

אם כי סיפור אותו ת"ח מעורר הסתייגות מצורת החשיבה. יהיה מי שיאמר שכנראה נולד 'ליטאי' שענייני מעמד ושררה הם חלק מהדנ"א


ממש לא חיפוש השררה אלא שלא לשמה, שיכירו בו שיהיה לו תמריץ. וע"ז בדיוק נאמר ל ע ו ל ם יעסוק אדם וכו' שמתוך שלא לשמה בא לשמה. אין כמעט בנמצא בעולמנו שהלשמה לבדה תפעיל את האדם. השאלה היא רק איפה משקיעים את האנרגיה והכוחות ב"לא לשמה" בלימוד או בדברים זרים.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ד' דצמבר 14, 2016 6:53 pm
על ידי עתניאל בן קנז
בשביל ה'שלא לשמה', יש גם בעולמם של החסידים מספיק 'שטעלעס' גם ל'לא מיוחסים'.
אמנם 'אדמו"ר' הוא לא יהיה, אבל יש מספיק רבנים/משפיעים חסידים שאינם מ'זרע המלוכה'.
הרגשתי היא שהוא לא הסתפק פחות מ'כל הקופה' (בראותו את עצמו כ'שוה ערך' לחברותא שלו, בן האדמו"ר).
וטוב עשה שפרש...

ואגב מענין מה היתה הצלחתו ב'שלא לשמה', לאחר פרישתו, גם בעולם שחוץ לחסידות, יש איזה הרגשה ש'כל העמדות תפוסות' כבר...

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ד' דצמבר 14, 2016 7:44 pm
על ידי בן ירושלים
עתניאל בן קנז כתב:בשביל ה'שלא לשמה', יש גם בעולמם של החסידים מספיק 'שטעלעס' גם ל'לא מיוחסים'.
אמנם 'אדמו"ר' הוא לא יהיה, אבל יש מספיק רבנים/משפיעים חסידים שאינם מ'זרע המלוכה'.
הרגשתי היא שהוא לא הסתפק פחות מ'כל הקופה' (בראותו את עצמו כ'שוה ערך' לחברותא שלו, בן האדמו"ר).
וטוב עשה שפרש...

ואגב מענין מה היתה הצלחתו ב'שלא לשמה', לאחר פרישתו, גם בעולם שחוץ לחסידות, יש איזה הרגשה ש'כל העמדות תפוסות' כבר...

זה לא רק השטעלעס , זו ההכרה והמעמד, ההערכה של הסביבה למה שאתה עושה.
הנ"ל מרגיש טוב. תודה למתעניין. הוא מצא עצמו במחוזות אחרים, התפתח מאד, יש לו כלי בטוי לכשרונותיו גם בע"פ וגם בכתב, מוערך מאד בסביבתו וממשיך להתעלות בתורה ועבודת ה'. (אין לי כמובן ענין ורשות לדון בענינו הפרטי ולדון עליו או לרמז על זהותו. בס"ה זו היתה דוגמה לתופעה)

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ד' דצמבר 14, 2016 10:07 pm
על ידי דוד העיתונאי
יש ווארט חסידי, נדמה לי מהרה"ח רמ"א ברזובסקי הי"ד:
על המשנה באבות, שמונה ארבע מידות בהולכי בית המדרש, הולך ואינו עושה - שכר הליכה בידו, עושה ואינו הולך - שכר מעשה בידו, הולך ועושה - חסיד. ויש להקשות מדוע לא נאמר על ה"עושה והולך" ש"שכר מעשה והליכה בידו". ותירץ: "חסיד" הוא עושה והולך, ואעפ"כ אין "בידו" כלום.
יש חסידים אמיתיים שגם בדורנו מקבלים את הדחף וברען לעבודת ה' מתוך נשמתם פנימה, ואינם נצרכים כלל לעידוד מהסביבה. ואפילו את ההרגשה שאני מתקדם בעבודת ה' ועשיתי משהו אין להם, אין בידו כלום.
מי שיחפש את אותם חסידים ימצא אותם בעז"ה.
בנוגע ל"עמדות" ו"שטעלעס", נקרא לתופעה בשמה המלא זוהי קנאת איש ברעהו, אפשר לומר שגדולים וטובים נפלו בדברים אלו. אך אין ברירה אלא להשתמש בתרופה האמיתית, להתחזק באמונה, ש"אין אדם נוגע במוכן לחברו אפילו כמלוא נימה", ויש הבטחה בחז"ל, עשה דברים לשם פעלם וסוף הכבוד לבוא. כמו שפירש אחד מצדיקי דורנו, גם החלק החיובי בכבוד, שהוא "הרגשת הסיפוק שאני ממלא תפקיד בעולם", אין לכוון פעולותינו אליו, אלא הוא יבוא מאליו.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ה' דצמבר 15, 2016 9:03 am
על ידי מתפעל
הגה"ק ר' מנחם זעמבא הי"ד, היה עומד בשירעס בגור כאחרון האברכים.
פעם ישב בטיש הגאון ר' מאיר שפירא מלובלין זצ"ל וראה ממקום מושבו את ר' מנחם עומד בדחקות ולא האמין למראה עיניו, כשנפרד מהרבי האמרי אמת, העיר על כך, איך שייך שגאון עולם כזה עומד ולא מקבל טיש?
ענה הרבי: וכי לא ביקשתיו פעמים רבות, הוא מתעקש לעמוד.

גם בתקופת הרבי הבית ישראל זצ"ל, היו יהודים בעלי שיעור קומה שעמדו בשורות.

כנראה גם בענין הזה יש התמעטות הדורות.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ה' דצמבר 15, 2016 9:04 am
על ידי מתפעל
מי הוא השווער של ר' מיכל שליט"א?

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ה' דצמבר 15, 2016 9:09 am
על ידי מתפעל
כעת ראיתי במקום אחר, השווער שלו הוא ר' זאב פישמן ז"ל, מחסידי באיאן.

מה פשר השם מיכל, האם זה קיצור של מיכאל?

איך כותבים בכתובה?

זה מעניין כי מיכל זה שם של בת. אמנם שם הגבר מבטאים סגול תחת הכף. ולא פתח. וגם, כמדומני שזה בא הרבה יחד עם יחיאל, יחיאל מיכל. מעניין מה הקשר.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ה' דצמבר 15, 2016 9:21 am
על ידי פלגינן
מתפעל כתב:כעת ראיתי במקום אחר, השווער שלו הוא ר' זאב פישמן ז"ל, מחסידי באיאן.

מה פשר השם מיכל, האם זה קיצור של מיכאל?

איך כותבים בכתובה?

זה מעניין כי מיכל זה שם של בת. אמנם שם הגבר מבטאים סגול תחת הכף. ולא פתח. וגם, כמדומני שזה בא הרבה יחד עם יחיאל, יחיאל מיכל. מעניין מה הקשר.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ה' דצמבר 15, 2016 10:20 am
על ידי מתפעל
יישר כח, אבל מדוע מיכל הוא כינוי ליחיאל? מה הקשר?

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ה' דצמבר 15, 2016 11:51 am
על ידי חיים
.

Re: הגאון ר' מיכל זילבר שליט"א ר"י זווהיל

פורסם: ה' דצמבר 15, 2016 7:07 pm
על ידי עתניאל בן קנז
מתפעל כתב:הגה"ק ר' מנחם זעמבא הי"ד, היה עומד בשירעס בגור כאחרון האברכים.
פעם ישב בטיש הגאון ר' מאיר שפירא מלובלין זצ"ל וראה ממקום מושבו את ר' מנחם עומד בדחקות ולא האמין למראה עיניו, כשנפרד מהרבי האמרי אמת, העיר על כך, איך שייך שגאון עולם כזה עומד ולא מקבל טיש?
ענה הרבי: וכי לא ביקשתיו פעמים רבות, הוא מתעקש לעמוד.

גם בתקופת הרבי הבית ישראל זצ"ל, היו יהודים בעלי שיעור קומה שעמדו בשורות.

כנראה גם בענין הזה יש התמעטות הדורות.


שמעתי את הסיפור בגירסא שונה לחלוטין...
שה'אמרי אמת' ענה, 'שישב'.
ומאז (כלומר ממקרה זה ואילך) אכן התיישב ר' מנחם. מאחר שהרבי אמר שישב, וכחסיד הוא נשמע לדברי הרבי. אולם החסידים היו סונטים בו (וי"א שמציקים לו בפועל), מאחר שהבינו שתשובת הרבי היתה רק בגלל פניית מהר"ם שפירא, ולא בגלל שאכן סבר שצריך לשבת. ולכן ר' מנחם כחסיד היה לו להמשיך לעמוד...