עמוד 2 מתוך 4

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ג' אוקטובר 12, 2021 8:30 pm
על ידי וואלף
פייביש אופטובסקי כתב:
איש_ספר כתב:אולי יש היודע להרחיב בענין מעבר הישיבה לארה"ב ולאר"י.


ר' אליעזר יודל דרש מחתנו ר' חיים שמואלביץ לעלות לארץ ישראל, ותחילה אכן הפליג לכיוון צרפת לארץ ישראל, ובאניה שלח מברק שנמלך בדעתו והוא נוסע לאמריקה, ושהה שם זמן קצר מאוד ועלה לארץ לפי בקשת חותנו.
אכן בישיבת מיר בארץ ישאל כמעט לא היו כלל ניצולי שנחאיי.


כידוע שהגר"ח רצה להישאר בארה"ב עם האריות שנשארו שם וחמיו לא רק שדרש אלא כמעט הכריח הגר"ח וד"ל, מי שמעיין היטב בהמכתבים בספר בנין נחום.....

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ג' אוקטובר 12, 2021 9:59 pm
על ידי ענפי_ארז
גדולי התלמידים מהבחורים היו גאונים עצומים כמו ר' ליב מאלים ור' חיים ויסוקר, ועוד והם הם שהכריעו להשתקע בארה"ב והלכו מחוץ למחנה מקום מגוריהם של רוב החרדים בברוקלין דאז והשתקעו בבנסנהורסט, בנו ישיבת בית התלמוד וקהלה העומדת על מה שקבלו מהמשגיח רבי ירוחם

אני שמעתי מאחת מראשי הישיבה מלפני כעשרים שנה שישבת מיר העתיקה עצמה לבנסנהורסט ומה שקורים ישיבת מיר באר"י אינה כ"א ישיבה חדשה של משפחת ראש הישיבה ודי למבין

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ד' אוקטובר 13, 2021 12:47 am
על ידי וואלף
מלבד שהישיבה בירושלים אינו המשך של הישיבה מפולין, גם ישיבת מיר בברוקלין שלפחות כל הרמי"ם היו מהאריות של מיר הלא הם רבי אפרים מרדכי גינזבורג, רבי שמואל ברודנא, ורבי שמואל בירנבוים היו תלמידי מיר, מ"מ שאר גדולי תלמידי מיר הלכו יחד עם רבי לייב מאלין לישיבת בית התלמוד ביניהם רב לייזער הארדזענסקי רבי חיים וויסקר ורבי שמואל חרקבר ורב לייב שחר גם היו עימהם רבי לוי קרופני' ורבי בנימין פאלער, והקפידו שם שהכל יהי' כמו בפולין כידוע.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ד' אוקטובר 13, 2021 12:55 am
על ידי תורה מפוארת
הרוצה להעשיר ידע יוכל למצוא גם בספרו של הרב דוד אברהם מנדלבוים שליט"א על תלמידים רבים מישיבת חכמי לובלין שנמלטו לשנחאי שם הרחיב ממש יפה.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ד' אוקטובר 13, 2021 12:56 am
על ידי מחולת המחנים
קראתי בספרו של אחד מחשובי תלמידי ישיבת מיר שהגיע עם הישיבה ליפן, היו עשרות מתלמידי הישיבה שקיבלו בשנת תש"א אשרות להגר לארה"ב, והוא היגר עמהם.
אותו תלמיד התאונן כל שנותיו שהיה חסר לו את אותן חמש שנים של שטייגן נפלא שעשו תלמידי הישיבה בשנחאי בצער ובדחקות, ומי יודע, אילו היה עמהם אולי היה גדל יותר.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ד' אוקטובר 13, 2021 12:59 am
על ידי וואלף
מחולת המחנים כתב:קראתי בספרו של אחד מחשובי תלמידי ישיבת מיר שהגיע עם הישיבה ליפן, היו עשרות מתלמידי הישיבה שקיבלו בשנת תש"א אשרות להגר לארה"ב, והוא היגר עמהם.
אותו תלמיד התאונן כל שנותיו שהיה חסר לו את אותן חמש שנים של שטייגן נפלא שעשו תלמידי הישיבה בשנחאי בצער ובדחקות, ומי יודע, אילו היה עמהם אולי היה גדל יותר.

נכון, גם בשעתו היה ביקורת על חלוקת האישורים ואכמ"ל, ולבסוף אלו שלא קיבלו אמרו שהשנים בשנחאי היו שנות עלייה שאין כדוגמתם.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ד' אוקטובר 13, 2021 1:43 am
על ידי ענפי_ארז
שמעתי מהגאון ר' בנימין ציילברגר זצ"ל מראשי ישיבת בית התלמוד (בהספדו על הג"ר דוד פוברסקי זצ"ל) שבדרך לשנחאי ברכבת עברו בתחנת רכבת והרבה מוכרים עמדו שם על הפלטפורמה ומכרו דליים עם דגים מלוחים וכולם קנו, שאלו כמה מהבחורים למה כולם קונים דגים מלוחים ואמר להם שבעוד יום יומים הרכבת יגיע לאיזה שהוא תחנה בתוככי רוסיה ושם יכולים למכור הדגים המלוחים פי 4 מהעלות.

אמר הג"ר בנימין שלאף בחור מישיבת מיר לא נפל לו בראש הו"א (ס'האט אים ניט איינגעפאלען) לעשות את העיסקא היו בני תורה בכל נימי נפשם

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ד' אוקטובר 13, 2021 3:31 pm
על ידי וואלף
גם שמעתי ממנו בשיחה בבית מדרש גבוה האיך שפעם נתנו תלישות לפת וחמאה (ברויט און פוטער) וכיון שלא בטוח שהחמאה כשירה אז היו אנשים שהחליפו תלישות של חמאה לפת, אולם החשובים לא עשו כן משום שלא עושים עסקים מיר מאכט ניט קיין געשעפט

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ה' אוקטובר 14, 2021 10:21 am
על ידי בעקבי הצאן
בקובץ "אורייתא" (להרב עמיהוד לוין שליט"א) כרך כ"ב "אחרי - השואה" הרחיב שם בטוטו"ד בעניין מעבר ישיבת מיר אחרי שנחאי
גם בעניין דעתו של השגחי ר' יחזאל לווינשטיין זצ"ל
עם מכתבים וסקירה מורחבת
עיין שם.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ה' אוקטובר 14, 2021 3:00 pm
על ידי גיזונטע קאפ
ענפי_ארז כתב:גדולי התלמידים מהבחורים היו גאונים עצומים כמו ר' ליב מאלים ור' חיים ויסוקר, ועוד והם הם שהכריעו להשתקע בארה"ב והלכו מחוץ למחנה מקום מגוריהם של רוב החרדים בברוקלין דאז והשתקעו בבנסנהורסט, בנו ישיבת בית התלמוד וקהלה העומדת על מה שקבלו מהמשגיח רבי ירוחם

אני שמעתי מאחת מראשי הישיבה מלפני כעשרים שנה שישבת מיר העתיקה עצמה לבנסנהורסט ומה שקורים ישיבת מיר באר"י אינה כ"א ישיבה חדשה של משפחת ראש הישיבה ודי למבין

שמעתי מהגר"ח מן שכשנכנס עם אביו הגר"מ לישיבת מיר באמריקה (או לבית התלמוד לא זוכר בדיוק), אמר שמרגיש כמו מיר בפולין

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ה' אוקטובר 14, 2021 7:03 pm
על ידי חשבה לטובה
מסתבר יותר לומר על בית התלמוד' כי זו התחושה שם עד היום משהוא עתיק יומין מלפני המלחמה.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ו' אוקטובר 15, 2021 2:29 pm
על ידי פייביש אופטובסקי
בעקבי הצאן כתב:בקובץ "אורייתא" (להרב עמיהוד לוין שליט"א) כרך כ"ב "אחרי - השואה" הרחיב שם בטוטו"ד בעניין מעבר ישיבת מיר אחרי שנחאי
גם בעניין דעתו של השגחי ר' יחזאל לווינשטיין זצ"ל
עם מכתבים וסקירה מורחבת
עיין שם.

התוכל בבקשה להעלות?

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ו' אוקטובר 15, 2021 2:47 pm
על ידי פייביש אופטובסקי
איש_ספר כתב:לא קראתי את הספר בעיון הראוי אבל המסופר שם שהוא ר' זרח גילה שישנה חברת ספנות יפנית שיש לה קשרים בממשל והיא עומדת מחוסרת עבודה בגלל המלחמה, הוא פנה אליה בהצעה לקנות ממנה כך וכך כרטיסים, כדי שהם יפעילו לחץ לאישור הנסיעה, הם הסכימו אבל דרשו מקדמה על כל כרטיס של כך וכך, היה מדובר בסכום גדול ואיש לא הסכים להעמיד כסף לכך כשהסיכויים לקבלת הויזה גם הם היו נראים דמיוניים.


סיפור זה הוא תכנית שלא יצאה אל הפועל ואינו קשור לענין.

החל מחודש סיון ת"ש עת כיבוש ליטא על ידי רוסיה, חיפשו הפליטים כל פיסת אשרת-כניסה לכל חור שהוא בעולם מבלי שהיתה להם שום ידיעה כיצד להגיע לשם.
לעשות דרכון פולני, לקחת אשרת מעבר ליפן וכניסה לקוראסו - זו לא בעיה. השאלה הגדולה היתה האם לעבור דרך רוסיה, מה גם שכמה חדשים לאחר כיבוש ליטא היא סופחה באופן רשמי לברית המועצות ושוב הרי יש איסור יציאה מברית המועצות.
האם אכן המשא ומתן הדיפלומטי של ורהפטיג הוא שסלל את הדרך לאישור הרוסים לצאת?
יש לציין שאדמו"ר ממודזיץ עבר מרוסיה ליפן בתחילת שנת ת"ש!!! לפני שורהפטיג יצר קשר עם הרוסים.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2021 8:46 am
על ידי איש_ספר
פייביש אופטובסקי כתב:
איש_ספר כתב:לא קראתי את הספר בעיון הראוי אבל המסופר שם שהוא ר' זרח גילה שישנה חברת ספנות יפנית שיש לה קשרים בממשל והיא עומדת מחוסרת עבודה בגלל המלחמה, הוא פנה אליה בהצעה לקנות ממנה כך וכך כרטיסים, כדי שהם יפעילו לחץ לאישור הנסיעה, הם הסכימו אבל דרשו מקדמה על כל כרטיס של כך וכך, היה מדובר בסכום גדול ואיש לא הסכים להעמיד כסף לכך כשהסיכויים לקבלת הויזה גם הם היו נראים דמיוניים.


סיפור זה הוא תכנית שלא יצאה אל הפועל ואינו קשור לענין.

החל מחודש סיון ת"ש עת כיבוש ליטא על ידי רוסיה, חיפשו הפליטים כל פיסת אשרת-כניסה לכל חור שהוא בעולם מבלי שהיתה להם שום ידיעה כיצד להגיע לשם.
לעשות דרכון פולני, לקחת אשרת מעבר ליפן וכניסה לקוראסו - זו לא בעיה. השאלה הגדולה היתה האם לעבור דרך רוסיה, מה גם שכמה חדשים לאחר כיבוש ליטא היא סופחה באופן רשמי לברית המועצות ושוב הרי יש איסור יציאה מברית המועצות.
האם אכן המשא ומתן הדיפלומטי של ורהפטיג הוא שסלל את הדרך לאישור הרוסים לצאת?
יש לציין שאדמו"ר ממודזיץ עבר מרוסיה ליפן בתחילת שנת ת"ש!!! לפני שורהפטיג יצר קשר עם הרוסים.
יש"כ.

כתב לי פלוני

מה שכתב ר' פייביש אופטובסקי שהאדמו"ר ממודזיץ נסע דרך יפן בתחילת שנת ת"ש אינו נכון, הוא שהה בווילנא במשך שנת תש"א יחד עם כל הפליטים, והגיע לארה"ב בתחילת שנת תש"א, השבת הראשונה שלו בארה"ב היתה פ' נח תש"א
אבל נכון ששאר הפליטים נתקעו בווילנא גם בחורף תש"א, ורק בסוף החורף נסעו לקובה.
בקובה התפרדו הקבוצות, אלה שהיו להם ויזות לארה"ב נסעו לשם, כמו הגרא"ק והגר"ר גרוזובסקי ועוד כמה בחורים שהיה להם משפחה בארה"ב והצליחו לקבל ויזות, ושאר הבחורים שלא היו להם ויזות נשארו בקובה, ואחרי כמה חדשים - בחורף תש"ב, אחרי יו"כ הידוע - הממשלה העבירה אותם לשנחאי

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ו' אוקטובר 22, 2021 9:33 am
על ידי עמקן
איש_ספר כתב:ר' אליעזר יודל תמך במהלך, כך מספר באריכות ובפירוט רב זרח ורהפטיג בספרו הנזכר בעמודים 150-151 הנה ציטוט אחד
הר"א פינקל נענה לפניה, אישר את הפעולה והקציב את הכסף הרב הנחוץ לכך, הטיל את המשימה על מספר מצומצם של בני ישיבה שעליהם היה לעמוד בקשר איתי
הוא מעתיק שם גם מדברי אביו ר' ירוחם בהקדמת ספרו חידושי ירוחם עי"ש.

מש"כ שהוא נסע אחרי נסיעת הישיבה זה גם משם. אסרוק את העמודים הרלוונטים תיכף. (הספר עתיד להכנס לאוצר ומתעכב קצת אצלי...).

איני בקי בכל הפרטים. אבל לא כל הכתוב בספר צודק. וזה ידוע שהראי"פ לא הסכים לכל המהלך של השגת ויזות ונסיעה ליפן.
אפילו שמעתי מאחד שאביו היה מתלמידי מיר, שהוא הלך פעם עם אביו לבקר את הר' מיכל פיינשטין, והם דיברו על זה. ר' מיכל טען שראי"פ לא הסכים להמלך משום שרק לאחרונה התחיל חתנו ר' חיים שמואלביץ למסור שיעור במיר, והוא חשש שיתבטל השיעור שלו. [זה נשמע כהאשמה חריפה מדי, קצת הזוי, ולא אופנייני להרמ"פ, אבל שמעתי את זה מאחד ששמע בעצמו מפיו.]

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ו' אוקטובר 22, 2021 3:59 pm
על ידי וואלף
אף שיש הרבה מה להגיד יש יותר מה שלא להגיד וד"ל, וצריכים לדון לכף זכות שאף אחד לא ראה את הנולד, ואפי' המשגיח הגה"צ רבי חצקל זיע"א אמר שכמה דברים שעשה שנראה תמוהים הוא משום שרבותיו בא לו בחלום ועשה על פיהם.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ו' אוקטובר 22, 2021 5:27 pm
על ידי עמקן
וואלף כתב:אף שיש הרבה מה להגיד יש יותר מה שלא להגיד וד"ל, וצריכים לדון לכף זכות שאף אחד לא ראה את הנולד, ואפי' המשגיח הגה"צ רבי חצקל זיע"א אמר שכמה דברים שעשה שנראה תמוהים הוא משום שרבותיו בא לו בחלום ועשה על פיהם.

זה נכון שבשעתו הרעיון לברוח ליפן נראתה אצל רוב אנשים כמשהו הזוי. לא נתנו לזה הרבה סיכוי להצליח, והיה פחד של ממש שזה רק ירגיז את הרוסים.
שמעתי שכאשר הבחור שהביא הויזות [זופנק או פורטנוי שהוזכרו למעלה] חזר מהקונסוליה, בעל האכסניה שלו צעק עליו שהוא מסכן את כולם. הוא קצת נשבר מזה, ור' לייב היה צריך לחזק אותו שהוא עשה דבר הנכון.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ש' אוקטובר 23, 2021 8:27 pm
על ידי עמקן
עוד סיפור הממחיש איך שאנשים הסתכלו על רעיון הנסיעה ליפן, ששמעתי בעצמי מהגאון הר' מאיר סאלאוויציק ז"ל.
כשהיו בוילנא בשעת המלחה הגרי"ד סאלאוויציק פגש את הר' ליב מאלין, ורל"מ ביקש ממנו להראות לו דרכון שלו. כשהיה בידו, רל"מ ברח איתו והחזירו לאחר כמה ימים עם ויזה בפנים. [ידוע שהיה צד שריד"ס יצטרך לנסוע ליפן, מה שלא היה בסוף. אבל לדברי הרמ"ס, גם דרך הברחה שלו התאפשר רק מחמת ויזה הנ"ל].
זאת אומרת, שהגרי"ז שהיה חכם ופיקח גדול לכל הדעות, התנגד או עכ"פ לא ראה שום תועלת בהוצאת ויזה, ובלי הגזילה של רל"מ לא היה ריד"ס עושה ויזה בשום אופן.
ומאידך התחושה של רל"מ שזו השתדלות נחוצה היתה כ"כ גדולה עד שהוא היה מוכן לגזול הדרכון, ותוך כדי ללכת נגד רבו הגרי"ז שכנראה לא הסכים להמהלך.
בראייה מאחור רל"מ עשה דבר הנכון. אבל א"א לדעת אם ע"פ שכל זה היה מה שצריך לעשות והוא ראה יותר טוב מכולם, או שמשמים נגזר שאנשים ינצלו בדרך זה והשתילו תחושה זו בראש רל"מ למרות שהיה נגד השכל.
יש לציין עוד שר' יונה מינסקר לא נסע עם השיבה משום שהוא חשש שהרוסים לא יתנו להם לעבור. מצד אחד הוא חשב שלו באופן אישי מסוכן יותר משום שהיה אזרח רוסי, אבל למעשה טען שהוא הכיר הרוסים יותר טוב מבני הישיבה שגרו בפולין והוא נתן לזה סיכוי.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ש' אוקטובר 23, 2021 8:50 pm
על ידי איש_ספר
הגאון ר' שלום צבי הכהן שפירא זצ"ל. בית יעקב גליון 170.

מרן, הוא ר' יחזקאל לוונשטיין זצ"ל
שפירא.jpg
שפירא.jpg (60.55 KiB) נצפה 6133 פעמים

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 7:32 am
על ידי גיורא בשמי שמיא
עמקן כתב:יש לציין עוד שר' יונה מינסקר לא נסע עם השיבה משום שהוא חשש שהרוסים לא יתנו להם לעבור. מצד אחד הוא חשב שלו באופן אישי מסוכן יותר משום שהיה אזרח רוסי, אבל למעשה טען שהוא הכיר הרוסים יותר טוב מבני הישיבה שגרו בפולין והוא נתן לזה סיכוי.


דבר חדש ראיתי במכתבים לעורך בעיתון משפחה באנגלית, שהכותב שמע מסבתא של אשתו, הרבנית אשת הר' העניך פישמן, שאף שר' יונה לא יכל להצרף מחמת שהיה אזרח רוסי, הוא השיג דרכון מזויף והיה יכול להצטרף, והסס להשתמש בדרכון מזויף. עכת"ד.

לא כתוב טעם היסוסו. בפשטות הטעם הוא שאם יבחינו במרמה אחת דתו... א"נ י"ל שספקו לא היתה תלויה בדרכון, אלא בכלל על הנסיעה דרך רוסיא כמש"כ ה' עמקן. ויש עוד צד שלן בחגוי הסלע בסתר המדרגה, ואולי אין מגלין אלא לצנועין, שהסס להשתמש בדרכון מזויף ולהחזיק בידו מאזני מרמה. ואין רצוני לדון בזה ברבים, בפרט עם אלו שאין מוצאיהם ושורש יניקתם מבארו של המשגיח זצ"ל. (לא שאני מתיימר להיות משותי בארו, אך ינקתי מהרוח שהשאיר בתלמידיו ותלמידיהם.)

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 12:03 pm
על ידי וונדרבר
אחד הניסים הגדולים של ישיבת מיר בשנחאי, הוא בית הכנסת המפואר "בית אהרן", שהועמד לרשותם ע"י הקהילה העירקית בשנחאי. בית הכסת נבנה ביוזמת הרב דוד אברהם זצ"ל מרבני הקהילה, שהרבה לסייע לישיבת מיר במשך כל שנות שהותה בעיר.
https://www.dirshu.co.il/%D7%94%D7%A0%D ... %90%D7%A9/
הרב דוד אברהם זצ"ל עבר לאנגליה אחרי המלחמה, וזכה לצאצאים תלמידי חכמים מופלגים, שחיים בארץ ישראל, באנגליה ובארה"ב.
אחד מבניו הוא הג"ר אברהם אברהם שליט"א מירושלים, שהו"ל משך חכמה עם מראה מקומות, ועוד הרבה ספרים.
נכדו הוא הג"ר דוד אברהם שליט"א ראש ישיבות בנין אב ודעת אליהו ועוד, מחבר ספרים רבים.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 3:38 pm
על ידי גביר
על חשש מלברוח לרוסיה הסובייטית סיפר גם ר' שמואל גרוסברד. הוא סיפר שבפרוץ המלחמה היה בביתו, והיה כבר ידוע שהגרמנים הורגים יהודים, אך טרם ידעו שמדובר בכליון גמור, והיסס אם לברוח מפולין לרוסיה שכן שם אי אפשר היה לשמור תו"מ, אמנם בסופו של דבר נסע לשם [לפחות חלק מהדרך - באופניים] עם אמו ושני אחיו, ומשם עלו לאה"ק דרך תורכיה [אחרי שפנו לקונסול או לשגריר האנגלי במוסקבה, ולאחר שהאם בכתה, לבקשת ילדיה שהבינו שבדרך אחרת לא ישיגו דבר, נאות לתת להם אישור כלשהו בו היה כתוב שאין להם רשות לעלות לא"י, ועם אישור זה פנו לנציג התורכי שלא ידע אנגלית, וספרו לו שזוהי רשות לעלות ארצה והאמין להם]

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 10:16 pm
על ידי וונדרבר
וונדרבר כתב:הרב דוד אברהם זצ"ל עבר לאנגליה אחרי המלחמה, וזכה לצאצאים תלמידי חכמים מופלגים, שחיים בארץ ישראל, באנגליה ובארה"ב.
אחד מבניו הוא הג"ר אברהם אברהם שליט"א מירושלים, שהו"ל משך חכמה עם מראה מקומות, ועוד הרבה ספרים.
נכדו הוא הג"ר דוד אברהם שליט"א ראש ישיבות בנין אב ודעת אליהו ועוד, מחבר ספרים רבים.

כל הנ"ל עפ"י ראיון עם אחד מבניו של הרב דוד אברהם זצ"ל שהתפרסם לפני כמה שנים באחד מכתבי העת (אולי 'מרוה לצמא').
אולי מישהו יוכל להעלות כאן את הראיון ההוא.
ושם סיפרו שאשתו היתה ממשפחה ליטאית (שמקורה מווילנא).
[וראה במבוא לס' משך חכמה עם מראי מקומות (ירושלים תשל"ב), שכותב הג"ר אברהם אברהם שליט"א שאביו נפטר בכ"ט בכסלו תשי"ט. כמו כן הוא מזכיר שם את גיסו ד"ר רפאל דוברובנר נ"י מארה"ב].
אך ראה בס' פרקים בתולדות יהודי בבל (בן יעקב), כרך א' עמ' 120, שכותב פרטים אחרים לגמרי על רבי דוד אברהם יוזם בניית ביכנ"ס "בית אהרן".
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenu ... ook=159025
הוא כותב ששם משפחתו המקורי היה 'גבאי', ושהיה אחיה של הגבירה המפורסמת הגברת פרחה ששון. וגם אשתו מרת מזל טוב היתה ממשפחת ששון. וכן שרבי דוד אברהם הנ"ל נולד כ"ח אב תרכ"ג ונפטר בן 82 שנים במחנה ריכוז יפאני בט"ו בסיון תש"ה. ושהשאיר אחריו בן יחיד בשם ראובן, שעבר אח"כ להונג קונג.
וצריך בירור.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 11:19 pm
על ידי עמקן
ענפי_ארז כתב:גדולי התלמידים מהבחורים היו גאונים עצומים כמו ר' ליב מאלים ור' חיים ויסוקר, ועוד והם הם שהכריעו להשתקע בארה"ב והלכו מחוץ למחנה מקום מגוריהם של רוב החרדים בברוקלין דאז והשתקעו בבנסנהורסט, בנו ישיבת בית התלמוד וקהלה העומדת על מה שקבלו מהמשגיח רבי ירוחם

אני שמעתי מאחת מראשי הישיבה מלפני כעשרים שנה שישבת מיר העתיקה עצמה לבנסנהורסט ומה שקורים ישיבת מיר באר"י אינה כ"א ישיבה חדשה של משפחת ראש הישיבה ודי למבין

למען הדיוק ישיבת בית התלמיד בזמנו של ר' ליב הייתה באיסט נוי יורק, ברחוב גי'רום, ור' ליב היה גר בשדרות פנסילבייניה. הישיבה עברה לבנסנהורסט מאוחר יותר, כשהאדמו"ר מקאליב עלה לא"י ומכר להם בנין שלו בבנסנהורסט.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 11:40 pm
על ידי פייביש אופטובסקי
[quote="איש_ספר"]הגאון ר' שלום צבי הכהן שפירא זצ"ל. בית יעקב גליון 170.

מרן, הוא ר' יחזקאל לוונשטיין זצ"ל

יש לציין שהיו כמה תקופות בענין זה. א. כשליטא היתה ניטראלית. ב. כשנכבשה ע"י הרוסים תחילת סיון תש"א. ג. בקיץ תש"א, כאשר הוחל חוקת ברית המועצות על ליטא, ועצם היציאה מליטא כבר היתה אסורה על פי החוק. על אלו יש להוסיף התקדמות חזית המלחמה וגבולות שנסגרו בגינה.
יתכן שאכן המשגיח רבי יחזקאל סבר בתקופה ג הנ"ל שלא לצאת מליטא. עם זאת יש לציין שיש בדיון כמה שלבים.
לפי עדותו של רבי פינחס הירשפרונג, גם דעתו של רבי חיים עוזר -סמוך לפטירתו בקיץ תש"א- היתה שלא לצאת מליטא. ראה בספרו 'נאצישן יאמעטראל' (?) ובתרגום לעברית 'מעמק הבכא הנאצי', תיאור מפורט של שיחתו עם רבי חיים עוזר בענין זה.

מצורף בזה קובץ מועתק מספר 'הזריחה בפאתי קדם' של הרב פורגס המפרט השתשלות ענין זה.

גם מכתב מרבי יחזקאל לוינשטיין אשר כפי הבנתי הוא כותב שהוא מבקש לנסוע ליפן מכיון שלבתו נחוץ רופא מסוים ואותו רופא מתכונן ליסוע ליפן.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2021 12:09 am
על ידי פרנקל תאומים
איש_ספר כתב:ר' אליעזר יודל תמך במהלך, כך מספר באריכות ובפירוט רב זרח ורהפטיג בספרו הנזכר בעמודים 150-151 הנה ציטוט אחד
הר"א פינקל נענה לפניה, אישר את הפעולה והקציב את הכסף הרב הנחוץ לכך, הטיל את המשימה על מספר מצומצם של בני ישיבה שעליהם היה לעמוד בקשר איתי
הוא מעתיק שם גם מדברי אביו ר' ירוחם בהקדמת ספרו חידושי ירוחם עי"ש.

מש"כ שהוא נסע אחרי נסיעת הישיבה זה גם משם. אסרוק את העמודים הרלוונטים תיכף. (הספר עתיד להכנס לאוצר ומתעכב קצת אצלי...).


מהרצאותיו של בנו של ר' זרח ז''ל נשמע שר' זרח היה טעון על שיתוף הפעולה של ישיבת מיר (וגם על הכרת הטוב כלפיו לאחר מעשה).
מה העניין?

(לא שמעתי את ההרצאות, אבל כך הבנתי ממי ששמע).

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2021 12:43 pm
על ידי וונדרבר
וונדרבר כתב:
וונדרבר כתב:הרב דוד אברהם זצ"ל עבר לאנגליה אחרי המלחמה, וזכה לצאצאים תלמידי חכמים מופלגים, שחיים בארץ ישראל, באנגליה ובארה"ב.
אחד מבניו הוא הג"ר אברהם אברהם שליט"א מירושלים, שהו"ל משך חכמה עם מראה מקומות, ועוד הרבה ספרים.
נכדו הוא הג"ר דוד אברהם שליט"א ראש ישיבות בנין אב ודעת אליהו ועוד, מחבר ספרים רבים.

כל הנ"ל עפ"י ראיון עם אחד מבניו של הרב דוד אברהם זצ"ל שהתפרסם לפני כמה שנים באחד מכתבי העת (אולי 'מרוה לצמא').
אולי מישהו יוכל להעלות כאן את הראיון ההוא.
ושם סיפרו שאשתו היתה ממשפחה ליטאית (שמקורה מווילנא).
[וראה במבוא לס' משך חכמה עם מראי מקומות (ירושלים תשל"ב), שכותב הג"ר אברהם אברהם שליט"א שאביו נפטר בכ"ט בכסלו תשי"ט. כמו כן הוא מזכיר שם את גיסו ד"ר רפאל דוברובנר נ"י מארה"ב].

קיבלתי קישור למאמר ב'מרוה לצמא', אך אינני מצליח לפתוח אותו.

גליון 2322, Pages 1 - 50
Flip PDF Download |
- FlipHTML5
https://fliphtml5.com › qcmp › basic
15 במאי 2018
מונולוגים מאירים מתוך החשכה של יליד העיר שנחאי‪,‬‬ ‫ רבי יצחק אברהם‬ שליט"א, שמשפחתו הכשירה את הקרקע בעבור תלמידי ישיבת מיר שנמלטו ...
רבי יצחק אברהם שליט"א בראיון ל'מרוה לצמא
'‫הסמוכה כדי לתפוס אונייה‬ ...

ונראה שמדובר במרוה לצמא גליון 2322, מחודש מאי 2018, ראיון עם רבי יצחק אברהם יליד העיר שנחאי,
אולי מישהו יוכל להעלות כאן את המאמר הזה.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2021 3:31 pm
על ידי פייביש אופטובסקי
פרנקל תאומים כתב:
איש_ספר כתב:ר' אליעזר יודל תמך במהלך, כך מספר באריכות ובפירוט רב זרח ורהפטיג בספרו הנזכר בעמודים 150-151 הנה ציטוט אחד
הר"א פינקל נענה לפניה, אישר את הפעולה והקציב את הכסף הרב הנחוץ לכך, הטיל את המשימה על מספר מצומצם של בני ישיבה שעליהם היה לעמוד בקשר איתי
הוא מעתיק שם גם מדברי אביו ר' ירוחם בהקדמת ספרו חידושי ירוחם עי"ש.

מש"כ שהוא נסע אחרי נסיעת הישיבה זה גם משם. אסרוק את העמודים הרלוונטים תיכף. (הספר עתיד להכנס לאוצר ומתעכב קצת אצלי...).


מהרצאותיו של בנו של ר' זרח ז''ל נשמע שר' זרח היה טעון על שיתוף הפעולה של ישיבת מיר (וגם על הכרת הטוב כלפיו לאחר מעשה).
מה העניין?

(לא שמעתי את ההרצאות, אבל כך הבנתי ממי ששמע).


ר' זרח ורהפטיג עצמו בזקנותו הוציא סרט וידיאו ובו מסע במסלול וילנא-קובנה-רוסיה-יפן (שכחתי שם הוידיאו), ובו הקריין מר אדיר זיק אומר שהפליטים קראו לדרכון או אישור כניסה -איני זוכר איזה מהן- 'אשר-יצר פאפיר פון ורהפטיג'.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2021 3:34 pm
על ידי פייביש אופטובסקי
וונדרבר כתב:
וונדרבר כתב:
וונדרבר כתב:...
רבי יצחק אברהם שליט"א בראיון ל'מרוה לצמא
'‫הסמוכה כדי לתפוס אונייה‬ ...

ונראה שמדובר במרוה לצמא גליון 2322, מחודש מאי 2018, ראיון עם רבי יצחק אברהם יליד העיר שנחאי,
אולי מישהו יוכל להעלות כאן את המאמר הזה.


ליבי אומר לי שהכתוב במרוה לצמא לקוח מתוך עיתון 'משפחה' ערב סוכות תשס"ט עמוד 24. שם ראיון עם ר' יצחק אברהם.
גיליון זה אבד בספרייה הלאומית, ובארכיון 'משפחה' הגליונות נמצאים במחסן בלי יכולת גישה.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2021 3:38 pm
על ידי פייביש אופטובסקי
בעקבי הצאן כתב:בקובץ "אורייתא" (להרב עמיהוד לוין שליט"א) כרך כ"ב "אחרי - השואה" הרחיב שם בטוטו"ד בעניין מעבר ישיבת מיר אחרי שנחאי
גם בעניין דעתו של השגחי ר' יחזאל לווינשטיין זצ"ל
עם מכתבים וסקירה מורחבת
עיין שם.


אבקש שוב ממי שיכול להעלות. או להמציא פרטי קשר של המוציא לאור.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2021 4:52 pm
על ידי וואלף
פייביש אופטובסקי כתב:
בעקבי הצאן כתב:בקובץ "אורייתא" (להרב עמיהוד לוין שליט"א) כרך כ"ב "אחרי - השואה" הרחיב שם בטוטו"ד בעניין מעבר ישיבת מיר אחרי שנחאי
גם בעניין דעתו של השגחי ר' יחזאל לווינשטיין זצ"ל
עם מכתבים וסקירה מורחבת
עיין שם.


אבקש שוב ממי שיכול להעלות. או להמציא פרטי קשר של המוציא לאור.

https://www.eichlers.com/avrita-kb-ahri ... 39665.html

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2021 5:21 pm
על ידי איש_ספר
פייביש אופטובסקי כתב:
בעקבי הצאן כתב:בקובץ "אורייתא" (להרב עמיהוד לוין שליט"א) כרך כ"ב "אחרי - השואה" הרחיב שם בטוטו"ד בעניין מעבר ישיבת מיר אחרי שנחאי
גם בעניין דעתו של השגחי ר' יחזאל לווינשטיין זצ"ל
עם מכתבים וסקירה מורחבת
עיין שם.


אבקש שוב ממי שיכול להעלות. או להמציא פרטי קשר של המוציא לאור.

באישי

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2021 10:03 pm
על ידי וונדרבר
וונדרבר כתב:ונראה שמדובר במרוה לצמא גליון 2322, מחודש מאי 2018, ראיון עם רבי יצחק אברהם יליד העיר שנחאי,
אולי מישהו יוכל להעלות כאן את המאמר הזה.

פייביש אופטובסקי כתב:ליבי אומר לי שהכתוב במרוה לצמא לקוח מתוך עיתון 'משפחה' ערב סוכות תשס"ט עמוד 24. שם ראיון עם ר' יצחק אברהם.
גיליון זה אבד בספרייה הלאומית, ובארכיון 'משפחה' הגליונות נמצאים במחסן בלי יכולת גישה.

תודה רבה.
אולי מישהו יוכל להעלות אותם כאן, את הראיון ב'מרוה לצמא' מחודש אייר? תשע"ח גליון 2322, וכן את הראיון ב'משפחה' ערב סוכות תשס"ט עמ' 24.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2021 7:40 pm
על ידי לבי במערב
פייביש אופטובסקי כתב:(שכחתי שם הוידיאו)
'זורח' (חלקו מצוי כאן).

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2021 9:19 pm
על ידי גיורא בשמי שמיא
פייביש אופטובסקי כתב:
איש_ספר כתב:הגאון ר' שלום צבי הכהן שפירא זצ"ל. בית יעקב גליון 170.

מרן, הוא ר' יחזקאל לוונשטיין זצ"ל


יש לציין שהיו כמה תקופות בענין זה. א. כשליטא היתה ניטראלית. ב. כשנכבשה ע"י הרוסים תחילת סיון תש"א. ג. בקיץ תש"א, כאשר הוחל חוקת ברית המועצות על ליטא, ועצם היציאה מליטא כבר היתה אסורה על פי החוק. על אלו יש להוסיף התקדמות חזית המלחמה וגבולות שנסגרו בגינה.
יתכן שאכן המשגיח רבי יחזקאל סבר בתקופה ג הנ"ל שלא לצאת מליטא. עם זאת יש לציין שיש בדיון כמה שלבים.
לפי עדותו של רבי פינחס הירשפרונג, גם דעתו של רבי חיים עוזר -סמוך לפטירתו בקיץ תש"א- היתה שלא לצאת מליטא. ראה בספרו 'פוןנאצישן יאמעטראל' (?) ובתרגום לעברית 'מעמק הבכא הנאצי', תיאור מפורט של שיחתו עם רבי חיים עוזר בענין זה.

גוגל גם לא מכיר את המילה. מעטראל = מתכת. אולי 'שלשלאות של ברזל,' או מענין זה.

באיזה שלב היו קוראים להם 'אשר יצר פאפיר'ן'?

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ג' אוקטובר 26, 2021 10:51 pm
על ידי וונדרבר
פייביש אופטובסקי כתב:לפי עדותו של רבי פינחס הירשפרונג, גם דעתו של רבי חיים עוזר -סמוך לפטירתו בקיץ תש"א- היתה שלא לצאת מליטא. ראה בספרו 'פוןנאצישן יאמעטראל' (?) ובתרגום לעברית 'מעמק הבכא הנאצי', תיאור מפורט של שיחתו עם רבי חיים עוזר בענין זה.

גיורא בשמי שמיא כתב:גוגל גם לא מכיר את המילה. מעטראל = מתכת. אולי 'שלשלאות של ברזל,' או מענין זה.

יש טעות בשם הספר ביידיש של זכרונות רבי פינחס הירשפרונג, (שנדפס במונטריאל תש"ה), המילה "יאמעטראל" אינה נכונה, וצריך לתקן:
"פון נאצישען יאמערטאל"

Fun Natsishen Yomertol
(From the Nazi Vale of Tears)
https://www.nli.org.il/he/books/NNL_ALEPH001884121/NLI

[טאל=עמק]
וראה במילון יידיש שמתרגם "יאמער": זעקת שבר, יללה, ...
ומתרגם "יאמערטאל": עמק הבכא.
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ד' אוקטובר 27, 2021 12:17 am
על ידי איש_ספר
הגרסה ביידיש מצויה באוצר. גם הגירסה בעברית אני בטוח שהכנסתיה לאוצר, אבל משום מה לא מצליח למוצאה

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ד' אוקטובר 27, 2021 3:00 am
על ידי וונדרבר
וונדרבר כתב:הספר ביידיש של זכרונות רבי פינחס הירשפרונג, (שנדפס במונטריאל תש"ה), המילה "יאמעטראל" אינה נכונה, וצריך לתקן:
"פון נאצישען יאמערטאל"

איש_ספר כתב:הגרסה ביידיש מצויה באוצר.

https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=1&book=156006

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ד' אוקטובר 27, 2021 4:53 pm
על ידי פייביש אופטובסקי
מצורפים הדפים מתוך הקובץ אורייתא בענין הצלת ישיבת מיר. באדיבות ר' אבישי אלבוים מספריית הרמב"ם.
שמא יש מי היודע לחבר את הקבצים.

Re: פרשת הצלת ישיבת מיר לשנחאי

פורסם: ו' אוקטובר 29, 2021 3:24 am
על ידי פרנצויז
פייביש אופטובסקי כתב:ר' זרח ורהפטיג עצמו בזקנותו הוציא סרט וידיאו ובו מסע במסלול וילנא-קובנה-רוסיה-יפן (שכחתי שם הוידיאו)

ד"ר זרח ורהפטיג ניסה לייחס לעצמו את כל יוזמות ההצלה השונות, בטוענו שהשאר לא עשו כלום והיו פאסיביים וכו', וגם גדולי הדור וראשי הישיבות לא עשו כלום וכו', [טענה חביבה על אנשי המזרחי לדורותיהם, כידוע].
אולם הואיל והוא בעצמו המקור היחיד לכל הסיפורים, לא חייבים להאמין לו, גם אם הוא נסע לארבע כנפות תבל כדי לייצר סרט וידאו, (במימון כל מיני קרנות המקורבים אליו).
כמדומה שמתראיינים שם כמה מבין הבחורים שפעלו אז ביוזמות ההצלה, כגון גוטווירט וזופניק וכו', וכל אחד מספר על חלקו בפעילות, בלי להזכיר את ורהפטיג, אך הקורא התמים זוכר שזה וידאו עם סימוכים, ראיונות, עדויות וכו' ויש לו רושם כאילו שהראיונות מחזקים את הגירסה של ורהפטיג.