ראה כאן
דיון מאד מעניין עדיף לגור בא"י אפילו יפרוק עול?
בזמן האחרון אנו אוהבים לדון ברבנים גדולים ששמותיהם כמעט נמחו מספר ההיסטוריה מחמת דיעותיהם שאינם משתלבות עם הזרם החרדי המרכזי.
מעניין שברובם הם ממוצא גליציאני, ואף רבי שרגא פייבל שרייאר מהיושבים ראשונה במלכות רבני גליציה, תלמידו של רבי אברהם מבוטאטש ומסדר ספרו דעת קדושים. כמו כן למד אצל המנח"ח ורבי יוסף שאול נתנזון, רעו ומחותנו של הגאון החסידי רבי שלמה מסקאלא. (וכל הרוצה לקרוא עליו סקירה יותר מקפת יכול לעיין במאמרו של יצחק רפאל בחסידות וחסידים)
בזמנו הוכר רבי שרגא פייבל כאחד מפוסקי דורו, אלא שאיתרע מזלו והוא התלהב מחבורות חובבי ציון, ואף תמך ברעיון הציוני בגלוי, לא רק זו אלא אף עמד בקשר מכתבים עם ד"ר הרצל, וזכה ממנו להספד נאה בקונגרס הציוני השלישי.
נו ומה רציתם שעם היסטוריה כזו,בקהלנו תחד כבודו, איך אפשר, ובכן הלך האיש בדרך כל הארץ, וטל שכחה כיסה את מצבתו.
אבל ישנו עניין שנשאר אצלי תמיד כחידה בלתי פתורה.
רבי שרגא פייבל שלנו, ניהל התכתבות עם הרבי משיניווא רבי יחזקאל, על אודות התמיכה בחברת אהבת ציון, שניסתה לשלוח מתיישבים מגליציה לארץ, ולבנות עבורם ישובים (קולוניות).
רבי שרגא פייבל כיהן כנשיא החברה, וחסידי הרבי משניווא פנו אליו בשאלה אם ראוי לתמוך בחברה כלכלית מוראלית ואף להצטרף לעליה.
רבי יחזקאל ענה באיסור חריף, הוא מרבה בטענות על הנזק הכלכלי שיגרם לכולל גליציה שהוא כיהן בראשותו כתוצאה מהפעילות, אבל עיקר קצפו יצא על מה שקרא בפירסומי החברה, בספר שיבת ציון במאמר מאת רא"י סלוצקי נאמר שגדולה ישיבת א"י יתר על ישיבת חו"ל, עד שאפילו היושב בא"י ופורק עול ואינו שומר תו"מ עדיין עדיף על ישיבת חו"ל. והתבססו על דברי ההפלאה המפורסמים בכתובות. האדמו"ר הזדעזע כמובן ומסיים על כותבי הדברים בקללה תפח רוחם. ואת דברי ההפלאה מפרש באופן אחר.
ראשי חברת אהבת ציון מיהרו לפרסם מחאה והכחשה נגד דברי האדמו"ר בעיתון המגיד, ואף רש"פ מיהר לשלוח אליו מכתב ארוך בבקשה ממנו שיחזור בו, האדמו"ר סירב וחזר על עמדתו, שם הוסיף ואמר שקרא בפירסומי החברה שמותר בא"י לפרוק עול. ואף ביקש מרבי שרגא פייבל לבל יוסיף לכתוב אליו בדבר הזה.
חילופי המכתבים פורסמו בעיתון המגיד, כולל הכחשת ראשי החברה, שהאשימו אותו בהוצאת שקר, ובקללת תפח רוחם על רבי שמואל מוהליבר ורעיו.
עורך עיתון המגיד הגדיל והתערב בויכוח, והבטיח נדבת מאתיים ר"כ לטובת כולל גליציה בראשו עומד רבי יחזקאל למי שיצביע היכן נכתבו הדברים שטען האדמו"ר. ואף יצחק רפאל מחרה אחריו ומספר לקוראיו שהציטוט פשוט אינו קיים בספר.
ובכן ספר שיבת ציון נמצא במאגר של היברובוקס ועליו מתנוססת הסכמת הנצי"ב, ובדבר העורך אחרי שהוא מביא את דברי ההפלאה שמי שדר בא"י דומה כמי שיש לו אלו-ה למרות שאינו מקיים מצוות מאחר ואינו תחת השפעת שרים ומזלות, ועל זה מוסיף העורך את פרשנותו הבאה " וא״כ לפי הדברים הנ״ל כוונת ראשית דבריהם לעולם ידור אדם בא"י אפילו בעיר שרובה עו"ג , ר״ל ועי״ז פורק ממנו עול תורה ומצות, ואל ידור בחו״ל אפילו בעיר שרובה ישראל, ר"ל ועי"ז ישמור התורה והמצות כשלימות. ובן אמרו במדרש ילקוט דברים אלו בסגגון אחר. וז״ל׳ הילקוט איכה ג׳: ״ודכוותיה בית ישראל יושבים על אדמתם ויטמאו אותם, אמר הקב״ה הלואי יהיו בגי עמי בארץ ישראל אף על פי שמטמאין אותה״.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=12 אם אנכי מבין היטב את הדברים הללו, עדיף לעלות לגור בא"י אפילו בידיעה ברורה שעל ידי כך יגרר העולה לפרוק עול, מאשר יישאר בחו"ל למרות היותו שומר תו"מ.
אפשר להבין בהחלט על מה יצא קצפו של האדמו"ר, מאוחר מדי לשלוח מכתב חיוב לעורך המגיד, ומוזר על יצחק רפאל שלא טרח לבדוק בספר גופו.
או שמא פרשנותי שגוייה היא, האם דבריו סובלים פירוש אחר?
==================
"תני ר' חייא משל למלך שהלך לחמת גדר ונטל בניו עמו, פעם אחת הקניטוהו ונשבע שאין נוטלן עמו, והיה נזכר עליהם ובוכה ואומר הלואי הוו בני עמי, אעפ"י שמקניטין אותי, הדא הוא דכתיב מי יתנני במדבר מלון אורחים [ירמיה ט א], אמר הקב"ה הלואי הוו בני עמי כמה שהיו במדבר אעפ"י שמלינין עלי, ודכוותיה, ואתה בן אדם אמור אל בית ישראל היושבים על אדמתם ויטמאו אותה [יחזקאל לו יז], אמר הקב"ה הלואי היו בני עמי בארץ ישראל אעפ"י שמטמאין אותה".
דברי חז"ל במדרש איכה רבה [מהדו' בובר פרשה ג: כ]
מקור: אתר דעת תורה
=========
שמעתי מפי עד נאמן, ששמע ממי שהיה נוכח בעת שהגיע הגאון רבי יוסף דינקלס לבקר את הסבא מסלבודקא בהגיעו לאה"ק, והסבא נזף בו על הוציאו דיבת הארץ רעה במכתבים וכו', ואמר לו הלא אמרו חז"ל "אע"פ שמטמאין" כו', ענה ר' יוסף דינקלס בתמיהה, ואכן יש מאחז"ל כזה? ואני חשבתי שהציוניים המציאו אותו!