עמוד 19 מתוך 27

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ג' אפריל 12, 2022 1:04 am
על ידי פשיסחא
אברך כתב:
דורשי יחודך כתב:
פשיסחא כתב:צילומי מכתבי תשובה של הגרח"ק לרב יצחק דוד אלתר (בן הפני מנחם זצ"ל) ששלח לו הערות על ספרי דרך אמונה,
מעניי לציין את התייחסותו של הגרח"ק להערות מספרי אחרונים: ''רוב הספרים שמציין (ובכללן גם ס' שפ"א)אינם תחת ידי ומהם שלא ראיתי כלל ואיני יודע מי מחברם''.
ידיו אמונה - הגרח''ק.pdf

אכן מעניין. לפני כשמונה שנים בערך כשלמדו ר"ה במחזור הקודם של דף היומי, ישבתי בשיעורו של האדמו"ר מטאלנא על דף י'. הביא נידון שכתוב בדרך אמונה ואמר שכבר עמד עליו השפ"א, והתבטא "פרעג איך, טיירע ר' חיים, פאר ואס לערנט איר נישט שפת אמת?"


פרעג איך, טיירע אדמו"ר מטאלנא, פאר ואס לערנט איר נישט דרך אמונה?
מצויין שם עשרות פעמים מהספר שפת אמת.



בחיפוש בתוכנת האוצר עולה כי הספר שפת אמת מוזכר פעם אחת בדרך אמונה, פעם אחת בדרך חכמה, ו4 פעמים בנחל איתן

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ג' אפריל 12, 2022 1:16 am
על ידי אברך
פשיסחא כתב:
אברך כתב:
דורשי יחודך כתב:
פשיסחא כתב:צילומי מכתבי תשובה של הגרח"ק לרב יצחק דוד אלתר (בן הפני מנחם זצ"ל) ששלח לו הערות על ספרי דרך אמונה,
מעניי לציין את התייחסותו של הגרח"ק להערות מספרי אחרונים: ''רוב הספרים שמציין (ובכללן גם ס' שפ"א)אינם תחת ידי ומהם שלא ראיתי כלל ואיני יודע מי מחברם''.
ידיו אמונה - הגרח''ק.pdf

אכן מעניין. לפני כשמונה שנים בערך כשלמדו ר"ה במחזור הקודם של דף היומי, ישבתי בשיעורו של האדמו"ר מטאלנא על דף י'. הביא נידון שכתוב בדרך אמונה ואמר שכבר עמד עליו השפ"א, והתבטא "פרעג איך, טיירע ר' חיים, פאר ואס לערנט איר נישט שפת אמת?"


פרעג איך, טיירע אדמו"ר מטאלנא, פאר ואס לערנט איר נישט דרך אמונה?
מצויין שם עשרות פעמים מהספר שפת אמת.



בחיפוש בתוכנת האוצר עולה כי הספר שפת אמת מוזכר פעם אחת בדרך אמונה, פעם אחת בדרך חכמה, ו4 פעמים בנחל איתן


תעשה חיפוש בבר אילן, לפחות עשרים פעמים, חלקם בראשי תיבות.

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ג' אפריל 12, 2022 1:52 am
על ידי באמונתו
יאיר כתב:אמר אחד הרבנים, אנשים מתפעלים ממופתים ומכך "שצדיק גוזר והקב"ה מקיים"..
אני מתפעל מדבר אחר, לנו יש את ר' חיים בעל ה'מופת' הכי גדול והוא ש"הקב"ה גוזר והצדיק מקיים"!

אמרה הזאת מפורסמת כהגדרת רא"ל בן החפץ חיים על אביו זצ"ל, עיין המצורף פה:

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ג' אפריל 12, 2022 1:54 am
על ידי יאיר
יישר כח!

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ג' אפריל 12, 2022 7:48 am
על ידי דורשי יחודך
אברך כתב:תעשה חיפוש בבר אילן, לפחות עשרים פעמים, חלקם בראשי תיבות.

מעניין, תוכל להעלות את התוצאות מבר אילן?

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ג' אפריל 12, 2022 11:10 am
על ידי באמונתו
דורשי יחודך כתב:
אברך כתב:תעשה חיפוש בבר אילן, לפחות עשרים פעמים, חלקם בראשי תיבות.

מעניין, תוכל להעלות את התוצאות מבר אילן?

נזכר שפת אמת:
1. דרך אמונה - באור ההלכה הלכות שמיטה ויובל פרק יב הלכה א ד"ה * המוכר בית
2. דרך אמונה - באור ההלכה הלכות שמיטה ויובל פרק יב הלכה ב ד"ה * ויש לו
3. דרך אמונה - באור ההלכה הלכות שמיטה ויובל פרק יב הלכה ח ד"ה * משעה שנגאל
4. דרך אמונה - ציון ההלכה הלכות מעשר פרק י ס"ק (ז)
5. דרך אמונה - ציון ההלכה הלכות שמיטה ויובל פרק יא ס"ק (פ)
6. דרך אמונה - ציון ההלכה הלכות שמיטה ויובל פרק יא ס"ק (קכח)
7. דרך אמונה - ציון ההלכה הלכות שמיטה ויובל פרק יב ס"ק (ב)
8. דרך אמונה - ציון ההלכה הלכות שמיטה ויובל פרק יב ס"ק (טז)
9. דרך אמונה - ציון ההלכה הלכות שמיטה ויובל פרק יב ס"ק (לט)
10. דרך אמונה - ציון ההלכה הלכות שמיטה ויובל פרק יב ס"ק (נז)
נזכר ר"ת שפ"א:
1. דרך אמונה - ציון ההלכה הלכות מתנות עניים פרק י ס"ק (סד)
2. דרך אמונה - ציון ההלכה הלכות תרומות פרק יא ס"ק (קצח)
3. דרך אמונה - ציון ההלכה הלכות מעשר פרק יג ס"ק (פה)

Re: ברוך דיין אמת - מרן שר התורה הגר״ח קנייבסקי זצ״ל

פורסם: ג' אפריל 12, 2022 1:48 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
לכשיבקע כתב:
אברהם כתב:ב. חביבות המצוות

חשבו על המצוה ש'המציא' אביו הקדוש והוא החזיק בה ברוב חביבות: לקטוף את הסכך לסוכה, ולהתאמץ בסחיבת הענפים... הלמדנים יטענו שאין בין זה לבין חיתוך קרן האיל מראשו לעשיית השופר – ולא כלום... איזו מין מצוה זו לקטוף את הסכך בעצמו?

[אני הקטן חשבתי פעם לבאר המנהג המפליא הזה, עפי"ד הגמרא בראש השנה יג,א (ובעיקר בדברי רש"י שם ד"ה ואמר מר) שהטעם שנקרא חג הסוכות "חג האסיף" על שם שאוספים את פסולת גורן ויקב לסכך בו את הסוכות. נמצא שאיסוף הסכך עצמו מן השדה הוא חלק מצורת החג. (באותה שנה שחשבתי רעיון לזה, אינה ה' לידי כמה וכמה חברים שביקשוני לסייעם לסחוב את ענפי הסכך שחתכו ברחבי העיר... ושמחתי)]

לענ''ד סכך שאני מדמייתינן עליה בסוכה יב. קרא דצאו ההר וגו'.

הנה במה שמרן זצ"ל הי' נוהג בעצמו לטרוח ולקטוף סכך לסוכה, מה שלא נהגו בזה רוב ישראל. והדבר מחודש דהא הוי רק הכשר מצוה ולא מצוה עצמה ומנ"ל דיש בזה מצוה בו יותר מבשלוחו, הן אמת דבמכות (דף ח) מבואר דחטיבת עצי המערכה וחטיבת עצי סוכה אי"ז מצוה דכיון שמצא קצור - אינו קוצר, א"כ גם שלא מצא קצור - לא חשיב מצוה אלא הכשר מצוה.

אך י"ל דגם בהכשר מצוה מצינו דמצוה בו יותר מבשלוחו, וכדמצינו בהל' שבת דיש ענין להתעסק בצרכי שבת, וגם בשו"ע (או"ח סי' תס ס"ב) איתא: 'הרא"ש היה משתדל במצת מצוה ועומד על עשייתה ומזרז העוסקים בהם ומסייע בעריכתן, וכן ראוי לכל אדם לעשות להטפל הוא בעצמו במצוה'. וכתב שם המ"ב (סק"ה) דמצוה בו יותר מבשלוחו. ובסק"ו הביא דמהרי"ל פסק ליזהר כן לכתחילה בכל המצות. ואע"פ דאפיית מצות הוא רק הכשר מצוה. ויתכן דבשאר מצוות הוא טירחא מרובה, אבל אצל מרן זצ"ל הי' קטיפת סכך קרוב לביתו (ע"י ישיבת פוניבז' לצעירים) - לכן נהג בדב"ז.

וכן יש להוכיח מהא דשילהי תענית לגבי י' באב דהוא יום שמחה שפסקו מלכרות עצים למערכה, וברשב"ם (ב"ב קכא, ב) ביאר על שזכו להשלים מצוה גדולה כזו [ודלא כרבינו גרשום דפי' דהשמחה הי' על שהתחילו ללמוד אח"כ. והגר"א ביו"ד סי' רמו סכ"ו כ' דזה המקור לעשות סעודה לגמרה של תורה, יעו"ש]. ואע"פ דבגמ' מכות הנ"ל מבואר דאי"ז מצוה, אע"כ דחשיב מצוה עכ"פ לענין זה שיש שמחה כשגומרים לקצוץ עצים למערכה.

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ג' אפריל 12, 2022 3:39 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
שמעתי שפ"א קם מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל משינתו, ואמר שחלם בחלומו חידוש דין [וידוע שמרן זצ"ל הי' חולם חלומות רבים בד"ת, ושמעתי כי יש ספר 'בחלום אדבר בו' שבני המשפחה רוצים להו"ל על כ"ז], באדם המוכרח משום פיקו"נ לאכול מאכלות אסורות, כי אין עמו דבר היתר אחר לאכול. וחלם מרן זצ"ל לחדש דיש לו להפקיר מקודם לכן את המאכל, שלא יהיה שייך לו ע"פ דין, ומשום דאחז"ל (ב"מ לח, א) דהמפקיד פירות אצל חבירו אפילו הן אבודין - לא יגע בהן, וקאמר בגמ' התם מ"ט - אמר רב כהנא אדם רוצה בקב שלו מתשעה קבים של חבירו. וא"כ חזינן דאדם האוכל 'קב שלו'  - יש לו הנאה יותר, א"כ אמנם מוכרח לאכול מאכ"א משום פיקו"נ, אבל לכה"פ יפקירם מקודם לכן כדי למעט לפחות הנאה זו, ע"כ מה ששמעתי.

ויל"ד בזה דבפשטות 'רוצה אדם בקב שלו' היינו בקב שטרח בזה הוא עצמו בזריעת וגידול הקב [דאם מה שקנה הוא עצמו בחנות חשיב קב שלו, יתן לו המפקיד מעות וילך הוא ויקנה פירות חדשים בחנות]. וא"כ רק באופן שהוא גידל הפירות ישאר חידוש זה, וגם די"ל דלא יועיל כ"כ מה שיפקיר - דסו"ס נשאר רגש הנאה שהוא גידל הפירות בעצמו, ולכן מה יתן לך ומה יוסיף לך שיפקירם - אחר שאין כאן ענין של קניינים ובעלויות, אלא ענין מציאותי שהוא גידל הפירות, וצ"ע בזה.

Re: ברוך דיין אמת - מרן שר התורה הגר״ח קנייבסקי זצ״ל

פורסם: ג' אפריל 12, 2022 10:20 pm
על ידי ש. ספראי
אשרי יושבי ביתך כתב:
לכשיבקע כתב:
אברהם כתב:ב. חביבות המצוות

חשבו על המצוה ש'המציא' אביו הקדוש והוא החזיק בה ברוב חביבות: לקטוף את הסכך לסוכה, ולהתאמץ בסחיבת הענפים... הלמדנים יטענו שאין בין זה לבין חיתוך קרן האיל מראשו לעשיית השופר – ולא כלום... איזו מין מצוה זו לקטוף את הסכך בעצמו?

[אני הקטן חשבתי פעם לבאר המנהג המפליא הזה, עפי"ד הגמרא בראש השנה יג,א (ובעיקר בדברי רש"י שם ד"ה ואמר מר) שהטעם שנקרא חג הסוכות "חג האסיף" על שם שאוספים את פסולת גורן ויקב לסכך בו את הסוכות. נמצא שאיסוף הסכך עצמו מן השדה הוא חלק מצורת החג. (באותה שנה שחשבתי רעיון לזה, אינה ה' לידי כמה וכמה חברים שביקשוני לסייעם לסחוב את ענפי הסכך שחתכו ברחבי העיר... ושמחתי)]

לענ''ד סכך שאני מדמייתינן עליה בסוכה יב. קרא דצאו ההר וגו'.

הנה במה שמרן זצ"ל הי' נוהג בעצמו לטרוח ולקטוף סכך לסוכה, מה שלא נהגו בזה רוב ישראל. והדבר מחודש דהא הוי רק הכשר מצוה ולא מצוה עצמה ומנ"ל דיש בזה מצוה בו יותר מבשלוחו, הן אמת דבמכות (דף ח) מבואר דחטיבת עצי המערכה וחטיבת עצי סוכה אי"ז מצוה דכיון שמצא קצור - אינו קוצר, א"כ גם שלא מצא קצור - לא חשיב מצוה אלא הכשר מצוה.

אך י"ל דגם בהכשר מצוה מצינו דמצוה בו יותר מבשלוחו, וכדמצינו בהל' שבת דיש ענין להתעסק בצרכי שבת, וגם בשו"ע (או"ח סי' תס ס"ב) איתא: 'הרא"ש היה משתדל במצת מצוה ועומד על עשייתה ומזרז העוסקים בהם ומסייע בעריכתן, וכן ראוי לכל אדם לעשות להטפל הוא בעצמו במצוה'. וכתב שם המ"ב (סק"ה) דמצוה בו יותר מבשלוחו. ובסק"ו הביא דמהרי"ל פסק ליזהר כן לכתחילה בכל המצות. ואע"פ דאפיית מצות הוא רק הכשר מצוה. ויתכן דבשאר מצוות הוא טירחא מרובה, אבל אצל מרן זצ"ל הי' קטיפת סכך קרוב לביתו (ע"י ישיבת פוניבז' לצעירים) - לכן נהג בדב"ז.

וכן יש להוכיח מהא דשילהי תענית לגבי י' באב דהוא יום שמחה שפסקו מלכרות עצים למערכה, וברשב"ם (ב"ב קכא, ב) ביאר על שזכו להשלים מצוה גדולה כזו [ודלא כרבינו גרשום דפי' דהשמחה הי' על שהתחילו ללמוד אח"כ. והגר"א ביו"ד סי' רמו סכ"ו כ' דזה המקור לעשות סעודה לגמרה של תורה, יעו"ש]. ואע"פ דבגמ' מכות הנ"ל מבואר דאי"ז מצוה, אע"כ דחשיב מצוה עכ"פ לענין זה שיש שמחה כשגומרים לקצוץ עצים למערכה.

בהא דהרא"ש אפה המצות, נחלקו הפוסקים האם משום מצוה בו יותר מבשלוחו או משום שחשש שלא אןפים היטב, עי' פר"ח כפי המונח בזכרוני.

הרא"ש הרי סובר שקידושין הוא רק הכשר מצוה דפו"ר ובכ"ז נאמר האי דינא דמצוה בו יותר מבשלוחו לענין שליח בקידושין.

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ד' אפריל 13, 2022 9:54 am
על ידי ש. ספראי
שיחה מרתקת עם החברותא של רבינו זיע"א, הגרח"י שפירא ר"י שערי תורה (ובתוכו פנינים מגיסו הרב 'השוחט' שליט"א)
רשימות מרבינו בענייני פסח ועוד פנינים מרבינו זצ"ל, בגליון החג של קוראים אלעד
מנהגי החג והליכותיו, עם איזכורים מדברי רבנו זיע"א
(וגם סקירה על דעת גדו"י על מלחמת נפוליאון- רוסיה, אגרת בעל התניא בענין ואיזכור להערות הרב 'איש ספר' עליהם, וידוי וביעור מעשרות מהגרש"ז רווח ועוד ועוד, ואפילו סיפור מתח 'הלכתי'...)

http://korimelad.comiton.com/

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ד' אפריל 13, 2022 2:05 pm
על ידי יצחק אייזיק
...

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ד' אפריל 13, 2022 2:06 pm
על ידי יצחק אייזיק
דורשי יחודך כתב:בטעמא דקרא פ' שמיני עומד רבינו זצ"ל על הייחוד של כלי חרס:
א. מק"ט רק מתוכו ולא מגבו
ב. מק"ט אפילו במחובר - תנור (כמדומה לי שזה לא כ"כ פשוט, וי"א שתנור זה דין מיוחד)
ג. אין לו טהרה במקוה
ומבאר שהחומר של כלי חרס הוא גרוע - בעצם הוא עפר בעלמא, וכל החשיבות הוא רק מצד הכלי קיבול שלו. ולכן כל השם כלי הוא רק ה"תוך."
לכן:
א. כמובן רק התוך מק"ט ולא הגב
ב. מק"ט במחובר משום שהתוך לא מחובר.
ג. אין לו טהרה במקוה כי א"א להטביל את התוך...

מצד אחד זהו אופייני לדרכו בס' טעמא דקרא ששואל הרבה מה טעם הדין, וחותר תמיד להבין טעמי ההלכות. מצד שני מצד אופי ההסבר הוא לכאורה יוצא דופן לדרכו ז"ל.
(אגב שמעתי שכעין זה כתוב בחידושי הרי"מ, אינני יודע היכן. אמרו לי שמובא ב"שפתי חיים" על התורה אולי פרשת שלח. אינו תח"י.)


היסוד לביאור הזה נמצא בפירוש הרלב"ג בסוף פרשת שמיני.
וכן מופיע בספר אמת ואמונה אות פח בשם הרמ"מ מקאצק

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ד' אפריל 13, 2022 5:22 pm
על ידי מי אנוכי
קישור להורדת מצגות ערב פסח וחג הפסח משנה שעברה במחיצת רבינו זיע"א
באדיבות מכון דרך אמונה - בקודש פנימה
https://www.jumbomail.me/j/me7nni3O5Uqb ... paign=sent

תוקף הקישור יפוג עוד כחמשה ימים

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ד' אפריל 13, 2022 6:07 pm
על ידי .השוחט
ש. ספראי כתב:שיחה מרתקת עם החברותא של רבינו זיע"א, הגרח"י שפירא ר"י שערי תורה (ובתוכו פנינים מגיסו הרב 'השוחט' שליט"א)
רשימות מרבינו בענייני פסח ועוד פנינים מרבינו זצ"ל, בגליון החג של קוראים אלעד
מנהגי החג והליכותיו, עם איזכורים מדברי רבנו זיע"א
(וגם סקירה על דעת גדו"י על מלחמת נפוליאון- רוסיה, אגרת בעל התניא בענין ואיזכור להערות הרב 'איש ספר' עליהם, וידוי וביעור מעשרות מהגרש"ז רווח ועוד ועוד, ואפילו סיפור מתח 'הלכתי'...)

http://korimelad.comiton.com/

למי שהקישור מביא אותו לדף הבית ולא פותח לו את הגיליון הריני מצרף בזה את הקבצים כפי שנשלחו אלי על ידי בנו הג"ר אליהו שליט"א.

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ד' אפריל 13, 2022 6:10 pm
על ידי אור עולם
מי אנוכי כתב:קישור להורדת מצגות ערב פסח וחג הפסח משנה שעברה במחיצת רבינו זיע"א
באדיבות מכון דרך אמונה - בקודש פנימה
https://www.jumbomail.me/j/me7nni3O5Uqb ... paign=sent

תוקף הקישור יפוג עוד כחמשה ימים

הקבצים בעיתיים.

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ד' אפריל 13, 2022 8:57 pm
על ידי שמואל דוד
תמונה יפה:
281A9CC5-735F-4F26-8A53-D02724B38D7B.jpeg
281A9CC5-735F-4F26-8A53-D02724B38D7B.jpeg (428.4 KiB) נצפה 6022 פעמים

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ד' אפריל 13, 2022 10:47 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
שמואל דוד כתב:תמונה יפה:
281A9CC5-735F-4F26-8A53-D02724B38D7B.jpeg

שימו לב לשעה.

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 12:14 am
על ידי קו ירוק
אם השעון מדויק, 8:54 בערב. זה מוקדם.

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 1:58 am
על ידי מיללער
מיללער כתב:מה בין סיני לעוקר הרים? הרהורים

בשבוע העעל"ט לקחתי בידי את הספר החדש "שיח דבר" מכתבי תורה בין הגרח"ק זצ"ל ויבדלחט"א הגרד"ל שליט"א

התחלתי לעבור על הספר, יש בה הרבה מה להתרשם משני גאונים חלוקים כ"כ במהות גאונותם ומצאו מבנה משותף כאברכים צעירים בני שלשים, ושקלי וטרי ברחבי ש"ס בבלי וירושלמי, ספרי וספרא, בפלאי פלאים.

רציתי לשתף סנסן א' מהתרשמותי שלדעתי דעת עני, מבטא את הדו שיח בין הגאונים, ואת היחידיות ביניהם.

במכתב א' מקשה הגרד"ל קושיא נפלאה, בגמ' מנחות פ: תני רבי חייא תודה שנתערבה בתמורתה ומתה אחת מהן חבירתה אין לה תקנה, היכי נעביד נקריב לחם בהדה דלמא תמורה היא (ותמורת תודה אין בה לחם) לא נקריב לחם בהדה דלמא תודה היא וכו' וליתי בהמה ולחם ולימא אי הך דקיימא תמורה היא הא (הבהמה החדשה) תודה והא לחמה, ואי הך דקיימא תודה היא, הא לחמה ואידך תיהוי שלמים (שאין לה לחם) ומשני משום דקא ממעט באכילה דשלמים (ששלמים נאכלת ב' ימים ולילה, משא"כ תודה נאכל רק ליום ולילה) עכת"ד הגמרא.

בא רבי דוב בהברקתו וממציא פטנט נפלא להאומלל הזה שנתערבה לו תודתו בתמורתה ומתה א' מהם, והוא שיביא בהמה נוספת ויקדישה בתנאי לאחריות קרבן פסח, להשיטות דמותר הפסח נאכל רק ליום ולילה ונמצא שאינו ממעט באכילת קדשים

בקיצור: יאמר, אם זו תודתי הא לחמה, ואידך היא אחריות לקרבן פסחי ואחר הפסח יוקרב כדין מותר הפסח, ואם זו התמורה אידך יהא תודה והא לחמה

לכאורה יש כאן הברקה והערה נפלאה!

מה מתרץ לו רבי חיים בפשטותו ובסגנונו המיוחדת בה לומד את כל דברי חז"ל בעומק הפשט הפשוט


מה שייך להפריש קרבן "לאחריות" אם לא יוכל להקריבו באופן שיאבד פסחו?! הלא כל ענין אחריות הוא שיקריבה באופן שהפסח יאבד או יפסל, אבל זה שהפרישה עם תנאי וצד שהיא קרבן תודה אסור להקריבה בי"ד לשם פסח כיון שהיא ספק תודה!

וא"כ טוען רבי חיים דאין זה מיקרי מפריש לאחריות אלא כמפריש לכתחלה למותרות וזה מבואר בגמרא שאין לעשותה.


דברים פשוטים וסברא פשוטה, ולכאורה אמיתית כאמיתה של תורה.

זהו ממש הענין של הסיני והעוקר הרים, הגם שאין כאן בתשובה הזו דוקא ענין של בקיאות הש"ס, אבל "הסיני" בסגנונו עומד דוקא לחטוף את הסברא המופשטת במהירות הבזק הרבה יותר "מהעוקר הרים"! בזמן שהשני ימציא הברקה כברק הנוגה יותר מהראשון, אבל זהו קדושת התורה ורחבותה, אי אפשר לזה בלא זה.



אני ממשיך לעיין בספר הנ"ל, והנה נפלו עיני על דברי הגרד"ל במכתב ח' כמענה לתשובותו של רבי חיים בפשט דברי תוספתא, וכה היו דבריו:

בענין התוספתא ערכין פ"ד ה"ג, הנה פירושו בדבריה, פשטותו הנפלאה מעידה על אמיתתו!


זהו ממש מה שהגדרתי לעיל, הכל צריכים למרי דחיטיא, רבי דוב העמקן מתפלא מפשטותו של עמיתו רבי חיים מרי דחיטיא וקורא עליו: פשטותו 'הנפלאה' מעידה על אמיתתו! תלמידי חכמים המחבבים זה את זה.

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 3:30 am
על ידי וואלף
0
קו ירוק כתב:אם השעון מדויק, 8:54 בערב. זה מוקדם.

אולי נהג כהגר"א וכ"ה בירושלמי להתחיל בשקיעת החמה

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 10:06 am
על ידי קו ירוק
מן הסתם התפלל מעריב בזמן הקבוע לו, 40 דקות אחר השקיעה. והשעון אצלו היה שעון חורף לעולם, כך שאולי זה זה 9:54 (אך יתכן שבאותה שנה עוד לא הקדימו כ"כ את שעון הקיץ).
ועדיין זה לא חורג. בדיקת חמץ לוקחת הרבה זמן.

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 10:17 am
על ידי אור עולם
כמדומה שאצל מרן זצ"ל הייתה הבדיקה מתארכת מאד עד אמצע הלילה.

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 1:04 pm
על ידי באמונתו
מיללער כתב:
מיללער כתב:מה בין סיני לעוקר הרים? הרהורים
בשבוע העעל"ט לקחתי בידי את הספר החדש "שיח דבר" מכתבי תורה בין הגרח"ק זצ"ל ויבדלחט"א הגרד"ל שליט"א
התחלתי לעבור על הספר, יש בה הרבה מה להתרשם משני גאונים חלוקים כ"כ במהות גאונותם ומצאו מבנה משותף כאברכים צעירים בני שלשים, ושקלי וטרי ברחבי ש"ס בבלי וירושלמי, ספרי וספרא, בפלאי פלאים.
רציתי לשתף סנסן א' מהתרשמותי שלדעתי דעת עני, מבטא את הדו שיח בין הגאונים, ואת היחידיות ביניהם.
במכתב א' מקשה הגרד"ל קושיא נפלאה, בגמ' מנחות פ: תני רבי חייא תודה שנתערבה בתמורתה ומתה אחת מהן חבירתה אין לה תקנה, היכי נעביד נקריב לחם בהדה דלמא תמורה היא (ותמורת תודה אין בה לחם) לא נקריב לחם בהדה דלמא תודה היא וכו' וליתי בהמה ולחם ולימא אי הך דקיימא תמורה היא הא (הבהמה החדשה) תודה והא לחמה, ואי הך דקיימא תודה היא, הא לחמה ואידך תיהוי שלמים (שאין לה לחם) ומשני משום דקא ממעט באכילה דשלמים (ששלמים נאכלת ב' ימים ולילה, משא"כ תודה נאכל רק ליום ולילה) עכת"ד הגמרא.
בא רבי דוב בהברקתו וממציא פטנט נפלא להאומלל הזה שנתערבה לו תודתו בתמורתה ומתה א' מהם, והוא שיביא בהמה נוספת ויקדישה בתנאי לאחריות קרבן פסח, להשיטות דמותר הפסח נאכל רק ליום ולילה ונמצא שאינו ממעט באכילת קדשים
בקיצור: יאמר, אם זו תודתי הא לחמה, ואידך היא אחריות לקרבן פסחי ואחר הפסח יוקרב כדין מותר הפסח, ואם זו התמורה אידך יהא תודה והא לחמה
לכאורה יש כאן הברקה והערה נפלאה!
מה מתרץ לו רבי חיים בפשטותו ובסגנונו המיוחדת בה לומד את כל דברי חז"ל בעומק הפשט הפשוט
מה שייך להפריש קרבן "לאחריות" אם לא יוכל להקריבו באופן שיאבד פסחו?! הלא כל ענין אחריות הוא שיקריבה באופן שהפסח יאבד או יפסל, אבל זה שהפרישה עם תנאי וצד שהיא קרבן תודה אסור להקריבה בי"ד לשם פסח כיון שהיא ספק תודה!
וא"כ טוען רבי חיים דאין זה מיקרי מפריש לאחריות אלא כמפריש לכתחלה למותרות וזה מבואר בגמרא שאין לעשותה.
דברים פשוטים וסברא פשוטה, ולכאורה אמיתית כאמיתה של תורה.
זהו ממש הענין של הסיני והעוקר הרים, הגם שאין כאן בתשובה הזו דוקא ענין של בקיאות הש"ס, אבל "הסיני" בסגנונו עומד דוקא לחטוף את הסברא המופשטת במהירות הבזק הרבה יותר "מהעוקר הרים"! בזמן שהשני ימציא הברקה כברק הנוגה יותר מהראשון, אבל זהו קדושת התורה ורחבותה, אי אפשר לזה בלא זה.
אני ממשיך לעיין בספר הנ"ל, והנה נפלו עיני על דברי הגרד"ל במכתב ח' כמענה לתשובותו של רבי חיים בפשט דברי תוספתא, וכה היו דבריו:
בענין התוספתא ערכין פ"ד ה"ג, הנה פירושו בדבריה, פשטותו הנפלאה מעידה על אמיתתו!
זהו ממש מה שהגדרתי לעיל, הכל צריכים למרי דחיטיא, רבי דוב העמקן מתפלא מפשטותו של עמיתו רבי חיים מרי דחיטיא וקורא עליו: פשטותו 'הנפלאה' מעידה על אמיתתו! תלמידי חכמים המחבבים זה את זה.

הגאון ר' דב במוסף ע"פ כעת:
כאשר מבקש ראש הישיבה שליט"א להגדיר את כחו העצום של מרן שר התורה בלימוד התורה, הוא אומר כך:
"היה לו ראש ישר באופן מיוחד.
דרך לימוד ישרה וברורה, באופן מיוחד.
בהרבה מקומות בספרו רואים, שענינים שהרבה התעמקו והתלבטו בהם, ושאלו שאלות והקשו קושיות - עם הישרות שלו מתברר שקושיא מעיקרא ליתא
...
בעת שכולם מבליטים בקיאותו המופלגת ככוחו המיוחד, ר"ד דווקא מדגיש ישרותו הבלתי מצויה, ו"כל הישר בסברא - גדול מחברו"!

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 1:40 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
אור עולם כתב:כמדומה שאצל מרן זצ"ל הייתה הבדיקה מתארכת מאד עד אמצע הלילה.

בקובץ 'ווי העמודים' (גליון קא) נדפס רשימות מהנהגותיו של מרן זצ"ל בבדיקת חמץ בשנת תשנ"ב, שם נכתב כי סיים הבדיקה בשעה 11 בלילה [נדפס גם בגליון דברי שיח, לחג הפסח].

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ה' אפריל 14, 2022 2:28 pm
על ידי מגופת חבית
וואלף כתב:0
קו ירוק כתב:אם השעון מדויק, 8:54 בערב. זה מוקדם.

אולי נהג כהגר"א וכ"ה בירושלמי להתחיל בשקיעת החמה

לא הבנתי מה כל כל מוקדם?

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ש' אפריל 16, 2022 9:05 pm
על ידי שומר
בענין מאגר אוצר החכמה . אמר זה לא יזיק למכירות לתשומת לב מחברי ספרים

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ש' אפריל 16, 2022 9:36 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
מתוך דברי אחד המספידים

"והיו גם דברים מעבר להשגה שלנו, נכנסתי עם קרוב משפחתי שלא זכה אז עדיין בזש"ק וביקש להתברך מפיו, ומרן הגר"ח הורה לו שיקפיד להבדיל על כוס של יין, ואכן, הישועה לא איחרה לבוא.
אגב, כשהוספתי ושאלתי אותו האם זו סגולה גם לבנים תלמידי חכמים השיב לי במכתב שתחת ידי בחיוב."

זה גמ' מפורשת בשבועות יח, ב
אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן כל המבדיל על היין במוצאי שבתות הויין לו בנים זכרים דכתיב להבדין בין הקדש ובין החול וכתיב התם להבדיל בין הטמא ובין הטהור וסמיך ליה אשה כי תזריע
רבי יהושע בן לוי אמר בנים ראוין להוראה דכתיב להבדיל ולהורות

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ש' אפריל 16, 2022 9:57 pm
על ידי חרסון
גם גמרא מפורשת יכולה להיות מעבר להשגה. פוק חזי..

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: א' אפריל 17, 2022 11:18 pm
על ידי נחומצ'ה
אור עולם כתב:כמדומה שאצל מרן זצ"ל הייתה הבדיקה מתארכת מאד עד אמצע הלילה.

היום שמענו עדות על בדיקת חמץ של הרב זצ"ל, מתלמידו ר' אליהו מן שליט"א, שנמשכה עד לחצות הליל.

זה הובא באגביות. העיקר היה לספר על ערב פסח שחל בשבת, שנחלקו הפוסקים אימתי תיעשה תענית הבכורות וה'סיומים'.
ואף שהעיקר ביום חמישי, הסטייפלער הורה לו שיעשה גם ביום השישי.

שנה אחת כזאת. ר' אליהו הנ"ל הבחין שרבי חיים זצ"ל עושה סיום ביום השישי על... בבא בתרא... לא פחות ולא יותר, קע"ז דפים במספר שעות של לַיל.

האמנם?!
אז שאל את רֶב חיים: 'בהרהור או בדיבור'? ורֶב חיים ענהו: "מי שלומד בהרהור שיסיים ויאכל גם בהרהור".

==לית דין בר איניש==

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 12:12 am
על ידי אור עולם
שמעתי או קראתי שהיו פעמים שבשנה כזו עשה ביום ה' סיום על בבלי וביום ו' על ירושלמי.

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 1:11 am
על ידי תוכן
דורשי יחודך כתב:בטעמא דקרא פ' שמיני עומד רבינו זצ"ל על הייחוד של כלי חרס:
א. מק"ט רק מתוכו ולא מגבו
ב. מק"ט אפילו במחובר - תנור (כמדומה לי שזה לא כ"כ פשוט, וי"א שתנור זה דין מיוחד)
ג. אין לו טהרה במקוה
ומבאר שהחומר של כלי חרס הוא גרוע - בעצם הוא עפר בעלמא, וכל החשיבות הוא רק מצד הכלי קיבול שלו. ולכן כל השם כלי הוא רק ה"תוך."
לכן:
א. כמובן רק התוך מק"ט ולא הגב
ב. מק"ט במחובר משום שהתוך לא מחובר.
ג. אין לו טהרה במקוה כי א"א להטביל את התוך...

מצד אחד זהו אופייני לדרכו בס' טעמא דקרא ששואל הרבה מה טעם הדין, וחותר תמיד להבין טעמי ההלכות. מצד שני מצד אופי ההסבר הוא לכאורה יוצא דופן לדרכו ז"ל.
(אגב שמעתי שכעין זה כתוב בחידושי הרי"מ, אינני יודע היכן. אמרו לי שמובא ב"שפתי חיים" על התורה אולי פרשת שלח. אינו תח"י.)


ב. אני כמעט בטוח שאתה צודק, שסתם כלי חרס שמחובר לקרקע דינו ככלי שטף. ודוקא תנור יש חידוש הקרא שמקבל טומאה במחובר. ומה שאמר שהתוך לא מחובר, לא זכיתי להבין, הרי התנור אין לו כלי קיבול, אלא הוא כמו צינור חלול, והתוך מחובר כמו הגב.

ג. אפשר להטביל את התוך כמו שאפשר להטביל את הגב שהרי התנור הוא חלול, וכמו שביארנו. ואפילו אם לא, הרי אפשר להזרים מים אל תוכו, וכך טובלים. ואדרבה כלי שטף שאין מביאים מים אל תוכו לא נטהר.

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 7:40 am
על ידי ישראליק
נחומצ'ה כתב:
אור עולם כתב:כמדומה שאצל מרן זצ"ל הייתה הבדיקה מתארכת מאד עד אמצע הלילה.

היום שמענו עדות על בדיקת חמץ של הרב זצ"ל, מתלמידו ר' אליהו מן שליט"א, שנמשכה עד לחצות הליל.

זה הובא באגביות. העיקר היה לספר על ערב פסח שחל בשבת, שנחלקו הפוסקים אימתי תיעשה תענית הבכורות וה'סיומים'.
ואף שהעיקר ביום חמישי, הסטייפלער הורה לו שיעשה גם ביום השישי.

שנה אחת כזאת. ר' אליהו הנ"ל הבחין שרבי חיים זצ"ל עושה סיום ביום השישי על... בבא בתרא... לא פחות ולא יותר, קע"ז דפים במספר שעות של לַיל.

האמנם?!
אז שאל את רֶב חיים: 'בהרהור או בדיבור'? ורֶב חיים ענהו: "מי שלומד בהרהור שיסיים ויאכל גם בהרהור".

==לית דין בר איניש==


הרה"ק מסאטמאר זצ"ל אמר שאכל קעז (גבינה) ביום חופתו, דהיינו שסיים מסכת בבא בתרא, קע"ז דפים

על סיום מסכת בבא בתרא עם הדפים הקטנים לא כ"כ מתאים לומר לית דין בר איניש...

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 11:04 am
על ידי ש. ספראי
חרסון כתב:גם גמרא מפורשת יכולה להיות מעבר להשגה. פוק חזי..

ר' שמואל דויטש, ישלח ה' דברו וירפאהו, היה אומר תמיד: "יש דברים שאומרים עליהם 'ברוך שכיוונתי', אבל יש דברים שאומרים עליהם: 'חבל שלא ידעתי'....

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 11:48 am
על ידי נחומצ'ה
ישראליק כתב:על סיום מסכת בבא בתרא עם הדפים הקטנים לא כ"כ מתאים לומר לית דין בר איניש...


לשבת וללמוד בליל ערב פסח, אחר טירדות היום, [ואחר ההתאמצות המרובה של הרב בבדיקת חמץ], בלי כמעט לעצום עין..

ולקינוח, סיפר הגר"א מן, שרֶב חיים עשה אז סיום גם על 'הוריות'. אז שאל אותו: לא מספיק 'בבא בתרא'? ענה רֶב חיים: נשאר לי מעט זמן..

ואגב, לשנה אחרת של ער"פ שחל בשבת, רֶב חיים לא עשה סיום על 'בבא בתרא'. אז שאלו הנ"ל: מאי שנא שנה זו מזו? וענה לו רֶב חיים: לא כל שנה עושים כזה 'קונץ'...

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ג' אפריל 19, 2022 7:56 am
על ידי קאצ'קלה
ההערה שבגליון - של מי היא? האם היא של הגרח"ק?

בשער המלך.jpg
בשער המלך.jpg (144.42 KiB) נצפה 5167 פעמים

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ג' אפריל 19, 2022 12:18 pm
על ידי ש. ספראי
כן. זה כתב ידו בכל הגהותיו.

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ג' אפריל 19, 2022 12:30 pm
על ידי סטפנסקי
לאיזה מוסדות מרן שלח את בניו ובנותיו

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ג' אפריל 19, 2022 6:21 pm
על ידי ספרים וועלט
האם ידוע אם חזר בו באיזה מקומות בספריו, מחמת שהעירו לו או שנמצא טעות/אי-דיוק בהדברים?

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ג' אפריל 19, 2022 8:50 pm
על ידי מי אנוכי
ספרים וועלט כתב:האם ידוע אם חזר בו באיזה מקומות בספריו, מחמת שהעירו לו או שנמצא טעות/אי-דיוק בהדברים?

פעם שמעתי שהיה הרב יעקב עדס שליט"א מעיר לו ומקשה לו על מש"כ בספר וראה שהוא אכן הוא צודק היה אומר למשמשים לתקן הענין.
אך איני יודע אם שמועה זו נכונה...

Re: מרן שר התורה הגר״ח קניבסקי זצ״ל

פורסם: ד' אפריל 20, 2022 8:25 am
על ידי פולסברג