עמוד 3 מתוך 5

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 3:22 pm
על ידי משוש דורים
איש_ספר כתב:
.השוחט כתב:
דבר נוסף.
אמר שהגר"א והגר"ז נשתוו בהמוני עניינים להלכה. אשר ממש לא יאומן. ומנה רבים רבים. (כגון זמן ק"ש ועוד).
ודברים רבים המקובלים למעשה מהגר"א, לא נתקבלו בשעתו בגלל הגר"א שהשפעתו "למעשה" היתה בחוג קטן מאד,
ונתקבלו דוקא בגלל הגר"ז שהשפעתו המעשית היתה על רבבות.
אכן היה לו רשימה כזו (הידועים זה שקיעה של הגאונים, הגר"ז בסידור והגר"א, כא"פ בשתית רביעית, זמני היום ועוד שאיני זוכר). אבל את הסוף לא שמעתי ממנו. אדרבה שמעתי ממנו שהתפשטות שקיעת הגאונים, אצל המתנגדים זה בהשפעת הגר"א ואצל החסידים בהשפעת הגר"ז. ככלל, הגרד"צ היה "מאוהב" בגר"ז באופן יוצא מן הכלל. באישיותו, בסגנונו, בהליכותיו והיה מדבר עליו כ"חסיד", לכן בענין הערכותיו על השפעתו של זה מול זה, אם אמר כך, הייתי נזהר קצת...

הוא הרי היה חבדני"ק מהבית, ובתוך תוכו נשאר חסיד, ככל שניסה להסוות זאת, ולכן (כמדומה) היה גם מן הנלחמים בספר הגאון של אליאך.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 3:27 pm
על ידי אור עולם
פרנקל תאומים כתב:
אור עולם כתב:ועיי' משנ"ב שם.
וכשהיינו שם ב'עמוד יומי' זכור לי שיצא לכולם (בשיעור) שאין שום מניעה מלומר קדיש אחד בסוף התפילה, ובטח קדיש על ישראל.

אגב, אחרי "סיום", מקובל שגם מי שאינו יתום אומר קדיש על ישראל.

וחבר סיפר לי שבשעתו ש"ב הגר"ע אויערבאך שליט"א מבית וגן התיר לו לומר קדיש "יתום" בחיי אביו, בשנת האבל לסבו- אבי אימו, היות ולא היו לסבא בנים כ"א בנות, ואביו מחל, לכבוד חמיו.

אמנם יש להודות שזו הנהגה לא מקובלת, והיא נראית תמוהה בעיניי הרבים, ולול"ד הו"א שגם יש בה משום "פותח פה" וסימנא מילתא.

אצל הרבה מקובל גם בסיום לתת הקדיש ליתום או לבקש רשות מההורים.
והכל חלק מהמנהג התמוה.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 3:30 pm
על ידי מקדש מלך
איש_ספר כתב:
.השוחט כתב:
דבר נוסף.
אמר שהגר"א והגר"ז נשתוו בהמוני עניינים להלכה. אשר ממש לא יאומן. ומנה רבים רבים. (כגון זמן ק"ש ועוד).
ודברים רבים המקובלים למעשה מהגר"א, לא נתקבלו בשעתו בגלל הגר"א שהשפעתו "למעשה" היתה בחוג קטן מאד,
ונתקבלו דוקא בגלל הגר"ז שהשפעתו המעשית היתה על רבבות.
אכן היה לו רשימה כזו (הידועים זה שקיעה של הגאונים, הגר"ז בסידור והגר"א, כא"פ בשתית רביעית, זמני היום ועוד שאיני זוכר). אבל את הסוף לא שמעתי ממנו. אדרבה שמעתי ממנו שהתפשטות שקיעת הגאונים, אצל המתנגדים זה בהשפעת הגר"א ואצל החסידים בהשפעת הגר"ז. ככלל, הגרד"צ היה "מאוהב" בגר"ז באופן יוצא מן הכלל. באישיותו, בסגנונו, בהליכותיו והיה מדבר עליו כ"חסיד", לכן בענין הערכותיו על השפעתו של זה מול זה, אם אמר כך, הייתי נזהר קצת...

התפשטות שקיעת הגאונים (כלומר, העובדה שמחמירים להימנע ממלאכה מיד בהיעלמות השמש) היא תופעה הכרחית שמקורה בהתפשטות השעונים המדוייקים.
אכן. העובדה שמשכו את החוט להחמיר מהיעלמות השמש, ולא לכיוון השני של "72 דקות" (שהתחיל בד בבד באותה תקופה, ומאותן סיבות בדיוק) קשורה בהחלט לגר"א ולגר"ז.

לגבי ההשפעה של אותם שני אישים. למיעוט ידיעתי העובדות ההיסטוריות מראות על השפעה ישירה של הגר"ז על רבבות אנשים בשטח עצום. הכל בעובדות ומכתבים ברורים במאה אחוזים. ואילו השפעתו של הגר"א מחוץ לווילנא? מסכמת בעיקר בדיוקים מתוחכמים של ר"ד קמינצקי (אני לא מדבר על הערצה וכו'. אני מדבר על כך שאם הגר"ז היה מצווה לשנות מנהג, אין ספק שהיו רבבות שהיו מצייתים לו ללא עוררין, מה שאין כן אצל הגר"א).
אבל האמת שגם אני "חסיד" של הגר"ז...

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 3:34 pm
על ידי פרנקל תאומים
אור עולם כתב:
פרנקל תאומים כתב:
אור עולם כתב:ועיי' משנ"ב שם.
וכשהיינו שם ב'עמוד יומי' זכור לי שיצא לכולם (בשיעור) שאין שום מניעה מלומר קדיש אחד בסוף התפילה, ובטח קדיש על ישראל.

אגב, אחרי "סיום", מקובל שגם מי שאינו יתום אומר קדיש על ישראל.

וחבר סיפר לי שבשעתו ש"ב הגר"ע אויערבאך שליט"א מבית וגן התיר לו לומר קדיש "יתום" בחיי אביו, בשנת האבל לסבו- אבי אימו, היות ולא היו לסבא בנים כ"א בנות, ואביו מחל, לכבוד חמיו.

אמנם יש להודות שזו הנהגה לא מקובלת, והיא נראית תמוהה בעיניי הרבים, ולול"ד הו"א שגם יש בה משום "פותח פה" וסימנא מילתא.

אצל הרבה מקובל גם בסיום לתת הקדיש ליתום או לבקש רשות מההורים.
והכל חלק מהמנהג התמוה.

ואם אין שם יתומים ימנעו מאמירת הקדיש לגמרי? כמדומה שתמיד אומרים.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 3:37 pm
על ידי דרומי
למיטב ידיעתי, רבים מחלקים בין 'קדיש יתום' ל'קדיש דרבנן' - לא רק בסיום מסכת, אלא אפילו לפני 'עלינו' ולפני 'הודו' - ובעוד ש'קדיש יתום' נאמר רק ע"י כו' הרי 'קדיש דרבנן' אומר הש"ץ אם אין מישהו אחר שיגיד.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 3:37 pm
על ידי מקדש מלך
יהושפט כתב:דומני שהויכוח הזה, מאפיין יפה את היחס השונה מאד של הגרש"ד והגרדצ"ה למנהגים
יחסו של הגרש"ד למנהגים ידוע, ואין צורך להאריך בו. ואילו אצל הגרדצ"ה מנהגים לא תפסו מקום רב בלשון המעטה. והיה מרגלא בפומיה שאין שום בעיה לקום בבוקר ולהחליט שמהיום אני ספרדי או תימני או כל מה שאבחר [נושא קצת שונה מהיחס למנהג ספציפי, אבל מלמד גם על השוני הנ"ל].

לפני קרוב לעשרים שנה, הרבי מגור שליט"א העיר על כך שהמנהג שאם אין יתום לא אומרים קדיש אינו ברור כל כך הלכתית.
זו היתה הערה סתמית, איני יודע באוזניו של מי. אבל היא חוללה מבוכה ובלגן גדול בבתי החסידים. היו גבאים ומתפללים שהחליטו להתעקש על כך שבבית החסידים יאמרו את הקדיש בקביעות.
הסיפור הזה הסתיים כמדומני מהר מאוד, עם הבהרה שלא היתה כוונה לשנות את המנהג אלא רק הערה בעלמא (ואולי באמת היה כאן מין נסיון לשנות ולא אסתעייא מילתא? לא ביררתי אז. ודאי שאיני יודע כיום, ממרחק השנים).

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 3:39 pm
על ידי דרומי
גם בחב"ד היתה תופעה דומה, ואכ"מ.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 3:39 pm
על ידי איש_ספר
משוש דורים כתב:
איש_ספר כתב:
.השוחט כתב:
דבר נוסף.
אמר שהגר"א והגר"ז נשתוו בהמוני עניינים להלכה. אשר ממש לא יאומן. ומנה רבים רבים. (כגון זמן ק"ש ועוד).
ודברים רבים המקובלים למעשה מהגר"א, לא נתקבלו בשעתו בגלל הגר"א שהשפעתו "למעשה" היתה בחוג קטן מאד,
ונתקבלו דוקא בגלל הגר"ז שהשפעתו המעשית היתה על רבבות.
אכן היה לו רשימה כזו (הידועים זה שקיעה של הגאונים, הגר"ז בסידור והגר"א, כא"פ בשתית רביעית, זמני היום ועוד שאיני זוכר). אבל את הסוף לא שמעתי ממנו. אדרבה שמעתי ממנו שהתפשטות שקיעת הגאונים, אצל המתנגדים זה בהשפעת הגר"א ואצל החסידים בהשפעת הגר"ז. ככלל, הגרד"צ היה "מאוהב" בגר"ז באופן יוצא מן הכלל. באישיותו, בסגנונו, בהליכותיו והיה מדבר עליו כ"חסיד", לכן בענין הערכותיו על השפעתו של זה מול זה, אם אמר כך, הייתי נזהר קצת...

הוא הרי היה חבדני"ק מהבית, ובתוך תוכו נשאר חסיד, ככל שניסה להסוות זאת, ולכן (כמדומה) היה גם מן הנלחמים בספר הגאון של אליאך.
לא רציתי להתנסח עד כדי כך, למרות שיש בזה מן האמת. עם כל הכבוד לגניזה החרסונית ולסכסוכיו עם האדמו"ר האחרון, הוא היה הרי מגזע חב"ד וממשפחת רם, וכמה היה מתרפק על זכרון זקנו הגרד"צ חן זצ"ל ודוד"ז הרמ"מ הי"ד ועוד ועוד, ולכן בודאי שהיתה עליו השפעה מדבית אבא. השפעה שאת שיעורה איני יודע. אגב, חסידים ומתנגדים: סיפר פעם שהגרש"י זווין אמר לו שהחסידים לא הכירו בערכם האמיתי של המתנגדים, וסיפר (גוף המעשה ידוע) שהצ"צ כתב בתוך אחד מתשובותיו, ע"ד רעק"א לשון: והנה קטנו עבה ממתני, והראה אותה תשובה לרד"צ חן לשמוע חוו"ד על גוף התשובה, וכשראה הרד"צ לשון זה, ביקש למוחקו ואמר, החסידים יסברו שבאמת כך הוא. הרב זווין סיפר את זה כדוגמא לאי הכרת החסידים בערך גדולי המתנגדים וכנ"ל. (וכלומר שלדעת הגרש"י זווין באמת כך הוא היחס בן הצ"צ לרעק"א...)

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 3:41 pm
על ידי דרומי
שמעתי פעם סיפור דומה, אבל כמדומני שלא יתכן שהצ"צ יתייעץ עם הגרד"צ, מפני מרחק השנים ביניהם, וכנראה הכוונה לאביו הר"פ חן.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 3:44 pm
על ידי איש_ספר
מקדש מלך כתב:
איש_ספר כתב:
.השוחט כתב:
דבר נוסף.
אמר שהגר"א והגר"ז נשתוו בהמוני עניינים להלכה. אשר ממש לא יאומן. ומנה רבים רבים. (כגון זמן ק"ש ועוד).
ודברים רבים המקובלים למעשה מהגר"א, לא נתקבלו בשעתו בגלל הגר"א שהשפעתו "למעשה" היתה בחוג קטן מאד,
ונתקבלו דוקא בגלל הגר"ז שהשפעתו המעשית היתה על רבבות.
אכן היה לו רשימה כזו (הידועים זה שקיעה של הגאונים, הגר"ז בסידור והגר"א, כא"פ בשתית רביעית, זמני היום ועוד שאיני זוכר). אבל את הסוף לא שמעתי ממנו. אדרבה שמעתי ממנו שהתפשטות שקיעת הגאונים, אצל המתנגדים זה בהשפעת הגר"א ואצל החסידים בהשפעת הגר"ז. ככלל, הגרד"צ היה "מאוהב" בגר"ז באופן יוצא מן הכלל. באישיותו, בסגנונו, בהליכותיו והיה מדבר עליו כ"חסיד", לכן בענין הערכותיו על השפעתו של זה מול זה, אם אמר כך, הייתי נזהר קצת...

התפשטות שקיעת הגאונים (כלומר, העובדה שמחמירים להימנע ממלאכה מיד בהיעלמות השמש) היא תופעה הכרחית שמקורה בהתפשטות השעונים המדוייקים.
אכן. העובדה שמשכו את החוט להחמיר מהיעלמות השמש, ולא לכיוון השני של "72 דקות" (שהתחיל בד בבד באותה תקופה, ומאותן סיבות בדיוק) קשורה בהחלט לגר"א ולגר"ז.

לגבי ההשפעה של אותם שני אישים. למיעוט ידיעתי העובדות ההיסטוריות מראות על השפעה ישירה של הגר"ז על רבבות אנשים בשטח עצום. הכל בעובדות ומכתבים ברורים במאה אחוזים. ואילו השפעתו של הגר"א מחוץ לווילנא? מסכמת בעיקר בדיוקים מתוחכמים של ר"ד קמינצקי (אני לא מדבר על הערצה וכו'. אני מדבר על כך שאם הגר"ז היה מצווה לשנות מנהג, אין ספק שהיו רבבות שהיו מצייתים לו ללא עוררין, מה שאין כן אצל הגר"א).
אבל האמת שגם אני "חסיד" של הגר"ז...
ברור שהשפעתו של הגר"א, הלכה למעשה, לא היתה גדולה גם בליטא עצמה. ויש אין ספור דוגמאות לכך. (התפשטות הרבה מהכרעותיו היא כידוע ע"י מחדשי הישוב האשכנזי בירושלים וכו' וכו') אבל גם על השפעתו של הגר"ז אינני יודע כלום. כדי לבחון את זה לא די בהשערה מה היה קורה אילו וכו', אלא צריך למצוא דוגמא בפועל שהגר"ז שינה מהמנהג הישן ודעתו התקבלה מחוץ לחסידיו. לא חקרתי...

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 3:47 pm
על ידי איש_ספר
דרומי כתב:שמעתי פעם סיפור דומה, אבל כמדומני שלא יתכן שהצ"צ יתייעץ עם הגרד"צ, מפני מרחק השנים ביניהם, וכנראה הכוונה לאביו הר"פ חן.

צדקת. כאן הסיפור על שלל גרסאותיו (ראו בהערה). כולל זה שהבאתי בשם הרב זווין.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 3:56 pm
על ידי .השוחט
מקדש מלך כתב:
איש_ספר כתב:
.השוחט כתב:
דבר נוסף.
אמר שהגר"א והגר"ז נשתוו בהמוני עניינים להלכה. אשר ממש לא יאומן. ומנה רבים רבים. (כגון זמן ק"ש ועוד).
ודברים רבים המקובלים למעשה מהגר"א, לא נתקבלו בשעתו בגלל הגר"א שהשפעתו "למעשה" היתה בחוג קטן מאד,
ונתקבלו דוקא בגלל הגר"ז שהשפעתו המעשית היתה על רבבות.
אכן היה לו רשימה כזו (הידועים זה שקיעה של הגאונים, הגר"ז בסידור והגר"א, כא"פ בשתית רביעית, זמני היום ועוד שאיני זוכר). אבל את הסוף לא שמעתי ממנו. אדרבה שמעתי ממנו שהתפשטות שקיעת הגאונים, אצל המתנגדים זה בהשפעת הגר"א ואצל החסידים בהשפעת הגר"ז. ככלל, הגרד"צ היה "מאוהב" בגר"ז באופן יוצא מן הכלל. באישיותו, בסגנונו, בהליכותיו והיה מדבר עליו כ"חסיד", לכן בענין הערכותיו על השפעתו של זה מול זה, אם אמר כך, הייתי נזהר קצת...

התפשטות שקיעת הגאונים (כלומר, העובדה שמחמירים להימנע ממלאכה מיד בהיעלמות השמש) היא תופעה הכרחית שמקורה בהתפשטות השעונים המדוייקים.
אכן. העובדה שמשכו את החוט להחמיר מהיעלמות השמש, ולא לכיוון השני של "72 דקות" (שהתחיל בד בבד באותה תקופה, ומאותן סיבות בדיוק) קשורה בהחלט לגר"א ולגר"ז.

לגבי ההשפעה של אותם שני אישים. למיעוט ידיעתי העובדות ההיסטוריות מראות על השפעה ישירה של הגר"ז על רבבות אנשים בשטח עצום. הכל בעובדות ומכתבים ברורים במאה אחוזים. ואילו השפעתו של הגר"א מחוץ לווילנא? מסכמת בעיקר בדיוקים מתוחכמים של ר"ד קמינצקי (אני לא מדבר על הערצה וכו'. אני מדבר על כך שאם הגר"ז היה מצווה לשנות מנהג, אין ספק שהיו רבבות שהיו מצייתים לו ללא עוררין, מה שאין כן אצל הגר"א).
אבל האמת שגם אני "חסיד" של הגר"ז...


יתכן שלגבי שקיעת הגאונים אמר שהמתנגדים קיבלו זאת מהגר"א, אבל כללית אני זוכר שזה היה הנושא שלו אז, לא הרשימה עצמה של הדברים שנשתוו, אלא הנושא היה מיעוט השפעתו של הגר"א בלמעשה. ושגם אותן שיטותיו שנתקבלו, נתמכו רק בו רק בדיעבד לאחר שנפוצו ע"י השפעת הגר"ז. וכמו שאכן רוב חידושיו לא נתקבלו, כמו לחתום בשם ומלכות במודים דרבנן, ובבורא נפשות, ברכה א' על תפילין, נט"י בברכה קודם מנחה וערבית וכהנה למאות.

כתבתי במק"א ששמעתי מהגרנ"ק זצ"ל שהיה בילדותו בוילנא, ובקלויז של הגר"א שהיה בחצר ביהכנ"ס הגדול לא אמרו יוצרות כשיטתו, ובביהכנ"ס הגדול, מרחק כמה אמות ממקום השפעתו העיקרית והמקורית, אמרו את כל היוצרות כמנהג ליטא שעד הגר"א.

(בנימה אישית אני שמח שהייתי גרמא לתחייה של האשכול הזה. מי יתן ויוסיפו החברים עוד דברים שזוכרים מדבריו בכל השטחים. ואני מודיע צערי לרבים שהיה משמע מדבריי לעיל כאילו לא עשו כלום עד הנה בהנצחת דמותו. וגרמתי צער לאלו שהשקיעו בזה עמל ויזע רב. ולא היא, בזה האשכול עשיר מאד, עכ"פ יחסית. כוונתי היתה לפניני דבריו אשר הם מחוץ לקוים לדמותו, ודי לחכימא).

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 4:03 pm
על ידי איש_ספר
יהושפט כתב:דומני שהויכוח הזה, מאפיין יפה את היחס השונה מאד של הגרש"ד והגרדצ"ה למנהגים
למרות השוני הגדול בין האנשים, ולמרות היות הגרד"צ מבקר גדול, היה בינהם יחס של הערכה הדדית (לימים התפללו יחד בתפא"צ אבל הקשר היה עוד הרבה קודם), היו משוחחים הרבה ואח"כ שולחים זה לזה מכתבי תורה בו הרצו את אשר העלו בעיונם. אולי אעלה ממכתבי הגרדצ"ה אל סבי (מכתבים של סבי אליו אין לי).

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 4:10 pm
על ידי איש_ספר
איש_ספר כתב:
יהושפט כתב:דומני שהויכוח הזה, מאפיין יפה את היחס השונה מאד של הגרש"ד והגרדצ"ה למנהגים
למרות השוני הגדול בין האנשים, ולמרות היות הגרד"צ מבקר גדול, היה בינהם יחס של הערכה הדדית (לימים התפללו יחד בתפא"צ אבל הקשר היה עוד הרבה קודם), היו משוחחים הרבה ואח"כ שולחים זה לזה מכתבי תורה בו הרצו את אשר העלו בעיונם. אולי אעלה ממכתבי הגרדצ"ה אל סבי (מכתבים של סבי אליו אין לי).

(בענין קריעה על ירושלים בזה"ז, חזר בו סבי כידוע, ומשנה אחרונה שיש לקרוע)
DOC002076_01_0055.jpg
DOC002076_01_0055.jpg (1.78 MiB) נצפה 2210 פעמים
DOC002076_01_0056.jpg
DOC002076_01_0056.jpg (1.49 MiB) נצפה 2210 פעמים

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 4:17 pm
על ידי איש_ספר
על הקנאת הבגד כתכסיס להפטר מקריעה, ועל אמירת הקהל וידוי ומגן אבות בקו"ר ואין שומעים הש"ץ.
DOC002076_01_0054.jpg
DOC002076_01_0054.jpg (2.11 MiB) נצפה 2207 פעמים

DOC002076_01_0053.jpg
DOC002076_01_0053.jpg (1.65 MiB) נצפה 2207 פעמים

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 4:21 pm
על ידי איש_ספר
המשך יבוא

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 4:48 pm
על ידי מחולת המחנים
איש_ספר כתב:
.השוחט כתב:
דבר נוסף.
אמר שהגר"א והגר"ז נשתוו בהמוני עניינים להלכה. אשר ממש לא יאומן. ומנה רבים רבים. (כגון זמן ק"ש ועוד).
ודברים רבים המקובלים למעשה מהגר"א, לא נתקבלו בשעתו בגלל הגר"א שהשפעתו "למעשה" היתה בחוג קטן מאד,
ונתקבלו דוקא בגלל הגר"ז שהשפעתו המעשית היתה על רבבות.
אכן היה לו רשימה כזו (הידועים זה שקיעה של הגאונים, הגר"ז בסידור והגר"א, כא"פ בשתית רביעית, זמני היום ועוד שאיני זוכר).

viewtopic.php?p=337940&sid=6914ca6d254401f361925cced3cd9062#p337940

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 4:57 pm
על ידי באמונתו
.השוחט כתב:
מקדש מלך כתב:
איש_ספר כתב:
.השוחט כתב:דבר נוסף.
אמר שהגר"א והגר"ז נשתוו בהמוני עניינים להלכה. אשר ממש לא יאומן. ומנה רבים רבים. (כגון זמן ק"ש ועוד).
ודברים רבים המקובלים למעשה מהגר"א, לא נתקבלו בשעתו בגלל הגר"א שהשפעתו "למעשה" היתה בחוג קטן מאד,
ונתקבלו דוקא בגלל הגר"ז שהשפעתו המעשית היתה על רבבות.
אכן היה לו רשימה כזו (הידועים זה שקיעה של הגאונים, הגר"ז בסידור והגר"א, כא"פ בשתית רביעית, זמני היום ועוד שאיני זוכר). אבל את הסוף לא שמעתי ממנו. אדרבה שמעתי ממנו שהתפשטות שקיעת הגאונים, אצל המתנגדים זה בהשפעת הגר"א ואצל החסידים בהשפעת הגר"ז. ככלל, הגרד"צ היה "מאוהב" בגר"ז באופן יוצא מן הכלל. באישיותו, בסגנונו, בהליכותיו והיה מדבר עליו כ"חסיד", לכן בענין הערכותיו על השפעתו של זה מול זה, אם אמר כך, הייתי נזהר קצת...

התפשטות שקיעת הגאונים (כלומר, העובדה שמחמירים להימנע ממלאכה מיד בהיעלמות השמש) היא תופעה הכרחית שמקורה בהתפשטות השעונים המדוייקים.
אכן. העובדה שמשכו את החוט להחמיר מהיעלמות השמש, ולא לכיוון השני של "72 דקות" (שהתחיל בד בבד באותה תקופה, ומאותן סיבות בדיוק) קשורה בהחלט לגר"א ולגר"ז.
לגבי ההשפעה של אותם שני אישים. למיעוט ידיעתי העובדות ההיסטוריות מראות על השפעה ישירה של הגר"ז על רבבות אנשים בשטח עצום. הכל בעובדות ומכתבים ברורים במאה אחוזים. ואילו השפעתו של הגר"א מחוץ לווילנא? מסכמת בעיקר בדיוקים מתוחכמים של ר"ד קמינצקי (אני לא מדבר על הערצה וכו'. אני מדבר על כך שאם הגר"ז היה מצווה לשנות מנהג, אין ספק שהיו רבבות שהיו מצייתים לו ללא עוררין, מה שאין כן אצל הגר"א).
אבל האמת שגם אני "חסיד" של הגר"ז...

יתכן שלגבי שקיעת הגאונים אמר שהמתנגדים קיבלו זאת מהגר"א, אבל כללית אני זוכר שזה היה הנושא שלו אז, לא הרשימה עצמה של הדברים שנשתוו, אלא הנושא היה מיעוט השפעתו של הגר"א בלמעשה. ושגם אותן שיטותיו שנתקבלו, נתמכו רק בו רק בדיעבד לאחר שנפוצו ע"י השפעת הגר"ז. וכמו שאכן רוב חידושיו לא נתקבלו, כמו לחתום בשם ומלכות במודים דרבנן, ובבורא נפשות, ברכה א' על תפילין, נט"י בברכה קודם מנחה וערבית וכהנה למאות...

ברכה אחת על תפילין, הרי גם שיטת הגר"ז זצ"ל היא.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 4:59 pm
על ידי אור עולם
יש מקור לסיפור הבא?:
שהרבי מחב"ד דיבר פעם שי"ט כסליו הוא ר"ה לחסידות כי ט' חודשים אח"כ (בח"י אלול) נולד אדמוה"ז.
וכתב לו הרד"צ: "... ובחשבוני עולה שאותה שנה מעוברת הייתה".
והרבי השיב לו: "חודש העיבור אינו עולה מן המניין".
מוכר?

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 5:09 pm
על ידי א איד
לא ידוע לי הסיפור בנוסח זה.
זכור לי שמוהריי"צ ביאר שנשמה חדשה צריכה עיבור של י' חדשים.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 5:19 pm
על ידי באמונתו
הבדל הנ"ל בין השפעת הגר"א והגר"ז זצ"ל, לא רק היות והגר"ז אדמו"ר חסידי היה, ומאבות החסידות ממש, שממילא קיימו וקבלו החסידים דעתו בכול (לאו דווקא חסידי חב"ד, וכמו בשאלת "שרויה" - "געברוקט", דיון הנהפך לסמל מחלוקת שבין חסידים ומתנגדים בכלליות), כי אם מפני שהחסידות מעיקרה, הנה נטשה המנהג כפי המקובל עד זמנה (הדוגמא היותר מפורסמת, שעזבו הנוסח אשכנז שמדורי דורות, לטובת נוסח ספרד - האר"י)
הרי כל עצם החסידות - חידוש במהותה היא.
אך בליטא, לא העזו רוב בני אדם לנטוש מסורת אבות, מנהג ישראל, כפי המובא ברמ"א, ע"א מעלת הגר"א ועוצמת תפארתו בעיניהם, בחינת מאמרם: אם יבוא "אליהו" ויאמר ... שאין חולצין בסנדל - אין שומעין לו, "שהרי הרבים נהגו" לחלוץ בסנדל, ו"המנהג מבטל את ההלכה".

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 5:45 pm
על ידי איש_ספר
עוד בענין השפעת הגר"ז על החסידים עצמם: עם כל יגיעתו בסידור הנוסח שיהיה מכוון לדברי האר"י (וכידוע לא עלתה בידו בשלימות, בגלל חסרון שמונה שערים שלא היו מצויים אצלו) כמה מן החסידים נהגו כמותו? השמעתם פעם קהל חסידים שא"א ושמרו חוץ מחב"ד? ועוד הרבה מפרטי הנוסח שבסידורו, שכמעט לא יצא מגבול חב"ד, ואם אמנם לא שמענו שהגר"ז ביקש להפיץ את הנוסח שבירר בכל מקום שיד חסידים מגעת, עכ"ז סידוריו נדפסו חזור והדפס, ושאר החסידים לא ביטלו את מנהגם. (ואפשר שעניני נוסח תפילה, אינו נידון הלכתי גרידא, אלא הוא מדרכי ופרטי החסידות ולכן לא ביטלו דעתם).

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 6:58 pm
על ידי בית הגנזים
איש_ספר כתב:אגב, חסידים ומתנגדים: סיפר פעם שהגרש"י זווין אמר לו שהחסידים לא הכירו בערכם האמיתי של המתנגדים, וסיפר (גוף המעשה ידוע) שהצ"צ כתב בתוך אחד מתשובותיו, ע"ד רעק"א לשון: והנה קטנו עבה ממתני, והראה אותה תשובה לרד"צ חן לשמוע חוו"ד על גוף התשובה, וכשראה הרד"צ לשון זה, ביקש למוחקו ואמר, החסידים יסברו שבאמת כך הוא. הרב זווין סיפר את זה כדוגמא לאי הכרת החסידים בערך גדולי המתנגדים וכנ"ל. (וכלומר שלדעת הגרש"י זווין באמת כך הוא היחס בן רעק"א לצ"צ...)

מסתברא ש"חסידים" בלשון הרב זווין ר"ל חסידי רוסיא. בפולין לא נראה לי שהיה כך, בודאי לא בנוגע לרעק"א (רעק"א גם ביקר בווארשא כמה פעמים).

הרב יוסף חיים קרא רבה של וולאצלאווק כתב בספרו יורה ומלקוש דרוש ג בהספדו על הגה"ק מטשכינוב

רעק''א.PNG
רעק''א.PNG (88.34 KiB) נצפה 2080 פעמים

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 8:38 pm
על ידי יהושפט
איש_ספר כתב:
משוש דורים כתב:
איש_ספר כתב:
ככלל, הגרד"צ היה "מאוהב" בגר"ז באופן יוצא מן הכלל. באישיותו, בסגנונו, בהליכותיו והיה מדבר עליו כ"חסיד", לכן בענין הערכותיו על השפעתו של זה מול זה, אם אמר כך, הייתי נזהר קצת...

הוא הרי היה חבדני"ק מהבית, ובתוך תוכו נשאר חסיד, ככל שניסה להסוות זאת, ולכן (כמדומה) היה גם מן הנלחמים בספר הגאון של אליאך.
לא רציתי להתנסח עד כדי כך, למרות שיש בזה מן האמת. עם כל הכבוד לגניזה החרסונית ולסכסוכיו עם האדמו"ר האחרון, הוא היה הרי מגזע חב"ד וממשפחת רם, וכמה היה מתרפק על זכרון זקנו הגרד"צ חן זצ"ל ודוד"ז הרמ"מ הי"ד ועוד ועוד, ולכן בודאי שהיתה עליו השפעה מדבית אבא. השפעה שאת שיעורה איני יודע. אגב, חסידים ומתנגדים: סיפר פעם שהגרש"י זווין אמר לו שהחסידים לא הכירו בערכם האמיתי של המתנגדים, וסיפר (גוף המעשה ידוע) שהצ"צ כתב בתוך אחד מתשובותיו, ע"ד רעק"א לשון: והנה קטנו עבה ממתני, והראה אותה תשובה לרד"צ חן לשמוע חוו"ד על גוף התשובה, וכשראה הרד"צ לשון זה, ביקש למחוקו ואמר, החסידים יסברו שבאמת כך הוא. הרב זווין סיפר את זה כדוגמא לאי הכרת החסידים בערך גדולי המתנגדים וכנ"ל. (וכלומר שלדעת הגרש"י זווין באמת כך הוא היחס בן הצ"צ לרעק"א...)

ההשפעה החבדי"ת עליו היתה רבה, וכמה פעמים שמעתי ממנו דברים כמו שרבני החסידים היו הרבה יותר חשובים בדרגתם הכללית [לאו דווקא התורנית נטו] מרבני המתנגדים [עכ"פ בימים עברו], עם כל מיני סיפורים חבדיי"ם ברוח זו. ובאופן כללי היתה לו הערכה רבה מאד לחב"ד "הישנה" ולדמויות המופת שלה. שמעתי ממנו גם כמה "סיפורי חסידים" על ימים ראשונים בחב"ד, ועל הסטראשעלער שהיה מצאצאיו. הראה לי פעם גם מחברת שכתב בה סיפורים חסידיים ששמעה מזקנתו בת הרד"צ חן בשם אביה וסבה, מעניין לברר אצל צאצאיו אם המחברת הזו תח"י.

גם על האדמו"ר האחרון על אף כל מה שהיה ביניהם, ועל אף הביקורת החריפה שהיתה לו, לא אבה לשמוע סתם דברי זלזול עליו, ופעם כשאחד האוכלים על שולחנו כמנהג הימים ההם זלזל ביראת השמים שלו, הגיב בפסקנות בשם הגר"י לנדא שאמר לו פעם איזה דבר ביקורת על הרבי בצעירותו בקשר לעיסוק ולימוד חכמות חיצוניות, אבל מאידך אמר לו שכבר בצעירותו היה חרד ממש מעבירה באופן מיוחד, וסירב לשמוע את הטיעונים שהיו מצויים אז בקרב הציבור הליטאי. ואילו לריי"צ היתה לו ממש פינה חמה יותר בלב, ופעם זלזל מאן דהו בפניו בריי"צ, והתווכח איתו בתקיפות.

אני הקטן ביקרתיו בסוף ימיו [כמדומה כמה חודשים לפני פטירתו] ודנתי איתו על מכתבי בעל התניא בנושא מחלוקת חסידים ומתנגדים ולא אבה לשמוע שוב דבר שלא יתאים לדברי הבעה"ת. באיזשהו שלב הויכוח התלהט, וילדות היתה בי ואף אני הרימותי את קולי, שהרי על אף עשרות השנים [למעלה מחמישים] שהיו בינינו, היה מדבר עם כל אחד כדבר איש אל חבירו בן גילו. לאחר שנרגעו הרוחות, התביישתי וביקשתי את סליחתו, והשיבני בביטול ובחיוך באומרו הרי אני מכיר אותך וזה סגנון הדיבור שלך.

אגב, סיפר לי שאחר פטירת המשוררת זלדה שהיתה בת דודה של אמו, שלח מכתב לרבי שחפציה נמצאים אצלו, והוא היורשם על פי ד"ת [היתה בת אח הרל"י], ושישלח מה לעשות בחפצים, אולם הרבי לא הגיב.
ועוד סיפר לי שהיה לו יד ורגל בחיבורו של הר"י מונדשיין לחסידות חב"ד, ולדבריו עודד את הרי"מ שהיה ממשפחה דתלי"ת להתקרב לחב"ד בצעירותו.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 8:41 pm
על ידי יהושפט
איש_ספר כתב: אגב, חסידים ומתנגדים: סיפר פעם שהגרש"י זווין אמר לו שהחסידים לא הכירו בערכם האמיתי של המתנגדים, וסיפר (גוף המעשה ידוע) שהצ"צ כתב בתוך אחד מתשובותיו, ע"ד רעק"א לשון: והנה קטנו עבה ממתני, והראה אותה תשובה לרד"צ חן לשמוע חוו"ד על גוף התשובה, וכשראה הרד"צ לשון זה, ביקש למוחקו ואמר, החסידים יסברו שבאמת כך הוא. הרב זווין סיפר את זה כדוגמא לאי הכרת החסידים בערך גדולי המתנגדים וכנ"ל. (וכלומר שלדעת הגרש"י זווין באמת כך הוא היחס בן הצ"צ לרעק"א...)

גם אני שמעתי ממנו את הסיפור הזה, אך אני הבנתי [אולי מכללא ולא בפירוש] שהרב זווין כבר סיפר את המעשה כדבר מתמיה, ולא שהוא חשב כך.

ואגב הרב זווין, סיפר לי שפעם דיבר עם הרב זווין על איחור התפילה אצל החסידים, והשיבו הרשי"ז בפתגם חריף, באומרו איך יעלה על הדעת שאנשים עבדו לפעור, שהיא עבודה כה משוקצת, אלא הענין שבתחילה עבדו לפעור בכל ליבם ובכל נפשם עד כדי "התפשטות הגשמיות", ומשלא השגיחו על גופם כלל, באו לידי מה שבאו, ולאט לאט ההתלהבות שקעה ומה שנותר מכל עבודתו הוא..., ועל זה הדרך להבדיל אא"ה אמר שבתחילה היו מתפללים בהתלהבות ובעבודה וכו' וכו' עד שהתנהגו למעלה מהזמן, אך במשך הזמן [אצל הרבה] שקעה ההתלהבות ולא נותר אלא זה שמתפללים מאוחר.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 8:55 pm
על ידי מקדש מלך
יהושפט כתב:
גם על האדמו"ר האחרון על אף כל מה שהיה ביניהם, ועל אף הביקורת החריפה שהיתה לו, לא אבה לשמוע סתם דברי זלזול עליו, ופעם כשאחד האוכלים על שולחנו כמנהג הימים ההם זלזל ביראת השמים שלו, הגיב בפסקנות בשם הגר"י לנדא שאמר לו פעם איזה דבר ביקורת על הרבי בצעירותו בקשר לעיסוק ולימוד חכמות חיצוניות, אבל מאידך אמר לו שכבר בצעירותו היה חרד ממש מעבירה באופן מיוחד, וסירב לשמוע את הטיעונים שהיו מצויים אז בקרב הציבור הליטאי.

יצויין בדרך אגב. שמעתי מתלמידו של הגה"צ רבי גודל אייזנר זצ"ל, שסיפר לו שנסע עם הרבי בצעירותו באותה רכבת בפריז, עקב אחריו משך הנסיעה והתבטא אודותיו: "דער יונגערמאן האט געפלאמט פון יראת שמים". (אני מקווה שכתבתי נכון באידיש. התרגום: האברך בער כלהבה מיראת שמים).

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 8:59 pm
על ידי איש_ספר
יהושפט כתב: הראה לי פעם גם מחברת שכתב בה סיפורים חסידיים ששמעה מזקנתו בת הרד"צ חן בשם אביה וסבה, מעניין לברר אצל צאצאיו אם המחברת הזו תח"י.

בשעתו מסרתי צילום שלה (ברשות המשפחה) להרי"מ ז"ל והוא מסרה לפרסום בספר הרב. לצערי אינו באוצר. (הספר לא לפני, אך כמה שאני זוכר כשראיתי את הספר היה תחושה לא נעימה מהאופן שבו הזכירו אותו, היה לזה קצת ניחוח של כפיות טובה. מן הסתם אם הרי"מ היה חי בשעת הפרסום זה היה נראה אחרת.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 9:01 pm
על ידי יהושפט
אגב הרדצ"ה וחב"ד, החפץ למלאות פיו שחוק בעוה"ז יעיין בערכו בחבדפדיה ובדף השיחה שם, וירו"ץ [וירוה צחוקו].

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 9:07 pm
על ידי איש_ספר
יהושפט כתב:אגב, סיפר לי שאחר פטירת המשוררת זלדה שהיתה בת דודה של אמו, שלח מכתב לרבי שחפציה נמצאים אצלו, והוא היורשם על פי ד"ת [היתה בת אח הרל"י], ושישלח מה לעשות בחפצים, אולם הרבי לא הגיב.
.
דוקא רוב עזבונה הגיע בסופה של דבר לרבי, לרד"צ נשארו כמה גרוטאות כלשונו. עד כמה שאני זוכר מצד הדין הם היו יורשים שווים. (ראו כאן). הוא סיפר שאת ההתכתבויות עם הרבי הוא הקפיד לעשות באגרות אויר דוקא, וכך נפטר משאלת התארים....

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 9:09 pm
על ידי יהושפט
איש_ספר כתב:דוקא רוב עזבונה הגיע בסופה של דבר לרבי, לרד"צ נשארו כמה גרוטאות כלשונו. עד כמה שאני זוכר מצד הדין הם היו יורשים שווים. (ראו כאן. הוא סיפר שאת ההתכבויות עם הרבי הוא הקפיד לעשות באגרות אויר דוקא, וכך נפטר משאלת התארים....

כמדומה שאמר לי בפירוש שהרבי הוא היורש, אבל אפשר שאיני מדייק ואמר שגם הוא יורש
אולם לכאורה כן הוא שהוא אינו יורש, שהרי משפחת אמה משפחת חן אינה יורשת, אלא דווקא משפחת אביה משפחת שניאורסון

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 9:49 pm
על ידי פלוריש
איש_ספר כתב:סיפר פעם שהגרש"י זווין אמר לו שהחסידים לא הכירו בערכם האמיתי של המתנגדים, וסיפר (גוף המעשה ידוע) שהצ"צ כתב בתוך אחד מתשובותיו, ע"ד רעק"א לשון: והנה קטנו עבה ממתני, והראה אותה תשובה לרד"צ חן לשמוע חוו"ד על גוף התשובה, וכשראה הרד"צ לשון זה, ביקש למחוקו ואמר, החסידים יסברו שבאמת כך הוא. הרב זווין סיפר את זה כדוגמא לאי הכרת החסידים בערך גדולי המתנגדים וכנ"ל. (וכלומר שלדעת הגרש"י זווין באמת כך הוא היחס בן הצ"צ לרעק"א...)
בזכרוני שהרב איתם הנקין עסק בזה, לא?

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 10:22 pm
על ידי איש_ספר
יהושפט כתב:גם אני שמעתי ממנו את הסיפור הזה, אך אני הבנתי [אולי מכללא ולא בפירוש] שהרב זווין כבר סיפר את המעשה כדבר מתמיה, ולא שהוא חשב כך.
כנראה דברי לא היו ברורים מספיק. הרב זווין ביקר את מה שעלה מדברי הרד"צ חן לפיו הביטוי של הצ"צ על רעק"א 'קטנו עבה ממתני' הוא ענוותנות בעלמא, בשעה שכן הוא האמת.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 10:43 pm
על ידי איש_ספר
רצ"ב מאמר שהתפרסם בדגלנו תשרי תשי"ד (חשבתי שפרסמתי את זה כאן או במקום אחר אבל אני לא מוצא)
בשעתו לקחתי אותו מביתו של הרדצ"ה.

בזכרוני שהיה ברור שהרב י' רבינוביץ אינו אלא הגרדצ"ה שהיה רגיל בשימוש בפסבדונים. (ולכן היו שם בבית כמה עותקים מהעיתון). לצערי ממרחק הזמן אני לא זוכר אם שמעתי על כך ממנו בפירוש. מאידך אם לא ממנו, לא הייתי מחליט דבר מעין זה מדעתי.

הסגנון מוכיח שהוא הוא (כמו גם הנטיה הידועה להפוך שוגג לזדון, ודילוג לזיוף וכו'...) מאידך: א. עם כל הכבוד והסנטימנט, נראה שהוא פשוט לא צודק (עכ"פ בנוגע לבנין זאב) והצדק דוקא עם ליברמן לפחות בענין של הבנימין זאב.
ב. ועוד והוא העיקר, הרי הרדצ"ה בעצמו היה מרגלא בפומיה שהראשונים העסיקו מעתיקים, ויש ע"כ אשכול מפואר בבית מדרשינו, ואם אמנם שכמובן יש לחלק בין העתקות משובשות להעתקות שגויות, מ"מ החריפות קצת שלא במקומה. (ואפשר שרק במשך הזמן עמד הגרדצ"ה על תופעת ההעתקות, שהרי בשעת כתיבת המאמר היה בן כ"ח שנה בלבד). עכ"פ אין בכל זה כדי לשלול את זהותו ככותב המאמר.

- הסרתי את התמונות של העיתון שסרקתי בעצמי כי העירו לי שחסר שם קטע והשארתי את העמוד מהארכיון היהודי -

אני מעלה גם את אותו עמוד בשלימותו מתוך הארכיון היהודי, אולי יהיה קל יותר לקריאה.
דגלנו הארכיון.png
דגלנו הארכיון.png (1.77 MiB) נצפה 1814 פעמים

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 10:53 pm
על ידי איש_ספר
הטענה שהרב ב"ז, כתב 'יצאתי מדרך הכוונה' לענין פירוש פיקה, איני יודע איך אפשר להולמה, הוא הרי כותב בפירוש, יצאתי מדרך הכוונה... להיות שנמצא בתלמוד אשה...!

על דרכו של הב"ז להעתיק מקודמיו בשתיקה כבר הצביע מהרש"ל ואחריו עוד.

בענין ההוא של שימוש הראשונים במעתיקים, שכאמור באשכול ההוא, עסק בכך הגרד"צ לא מעט, ראיתי כעת בשע"ד של אבי שליט"א בשמו

שעד.jpg
שעד.jpg (137.84 KiB) נצפה 1942 פעמים


-------------------

שאלתי את ידידו הותיק שיבדלח"ט מהרש"ז הבלין אודות המאמר המדובר והוא השיבני כדלהלן
אכן, אין ספק שהמאמר הוא של ידידנו הגרדצ"ה זצ"ל. וסימן לדבר השימוש בפסידונים הזה, שהיה חביב עליו, וכך גם הציע לי לבחור בשם זה כשפרסמתי את מאמרי בסיני נגד המבקר של חידושי הריטב"א לשבת.
והיינו אז בעצה אחת [עכשיו החזרתיו למקומו בספרי מסורת ח"ג].
מסתבר שצדקת בעניין בנימין זאב, וכנ' הגרדצ"ה מיעט בהערכת ההתקפות עליו בזמנו
[כמדומה שזה הגיע לכדי הסרת כתר הרבנות מעליו?].
גם ביחס לשערי ציון המעיט בחוסר חשיבותו. יפה שציין שרוב דבריו לקוחים מהקדמת המאירי, אך יש
לדייק ולומר, שכל דבריו מועתקים מהמאירי (פרט לשמות החכמים שהיו לאחר המאירי שהוסיפם).
במהדורת המאירי לאבות שהו"ל, צירפתי שם את שערי ציון מכ"י.
ופלא עצום על הגרחיד"א שהשתמש בו וכנ' לא הכיר את המאירי לאבות.
אגב, בספרי מסורת ח"ב הבאתי מו"מ עם הפרופ' רש"ל, והערות על קונטרסו תשלום תוספתא.
בברכה, שז"ה

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 11:06 pm
על ידי איש_ספר

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 11:38 pm
על ידי אספקלריא
שמעתי שהגרד"צ הילמן זצ"ל כתב מבוא מקיף לספר משנה תורה להרמב"ם, שנמצא כנראה בגנזי מכון רבי שבתי פרנקל.
אולי מישהו שיש לו קשר עם בעלי המכון יוכל לפעול להוציא לאור עולם את המבוא הזה [אולי במסגרת אחד הקבצים] לתועלת לומדי התורה.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ב' יוני 19, 2023 11:55 pm
על ידי יהושפט
איש_ספר כתב:רצ"ב מאמר שהתפרסם בדגלנו תשרי תשי"ד (חשבתי שפרסמתי את זה כאן או במקום אחר אבל אני לא מוצא)
בשעתו לקחתי אותו מביתו של הרדצ"ה.

בזכרוני שהיה ברור שהרב י' רבינוביץ אינו אלא הגרדצ"ה שהיה רגיל בשימוש בפסבדונים. (ולכן היו שם בבית כמה עותקים מהעיתון). לצערי ממרחק הזמן אני לא זוכר אם שמעתי על כך ממנו בפירוש. מאידך אם לא ממנו, לא הייתי מחליט דבר מעין זה מדעתי.

הסגנון מוכיח שהוא הוא (כמו גם הנטיה הידועה להפוך שוגג לזדון, ודילוג לזיוף וכו'...) מאידך: א. עם כל הכבוד והסנטימנט, נראה שהוא פשוט לא צודק (עכ"פ בנוגע לבנין זאב) והצדק דוקא עם ליברמן לפחות בענין של הבנימין זאב.
ב. ועוד והוא העיקר, הרי הרדצ"ה בעצמו היה מרגלא בפומיה שהראשונים העסיקו מעתיקים, ויש ע"כ אשכול מפואר בבית מדרשינו, ואם אמנם שכמובן יש לחלק בין העתקות משובשות להעתקות שגויות, מ"מ החריפות קצת שלא במקומה. (ואפשר שרק במשך הזמן עמד הגרדצ"ה על תופעת ההעתקות, שהרי בשעת כתיבת המאמר היה בן כ"ח שנה בלבד). עכ"פ אין בכל זה כדי לשלול את זהותו ככותב המאמר.

מעשה בפרופסור.jpg


תודה לרב הוד והדר על עזרתו בהפיכת הקטע לתמונה נוחה לקריאה.
אני מעלה גם את אותו עמוד מתוך הארכיון היהודי, אולי יהיה קל יותר לקריאה
דגלנו הארכיון.png

בולט מאד מהסגנון שהרדצ"ה הוא הכותב
אכן מסתבר מאד שהתחרט הרדצ"ה על מאמר זה. אני דיברתי איתו כו"כ פעמים על ליברמן, ומעולם לא הזכיר מאמר זה בשמו או שלא בשמו או את הטענות שבו, ולא פקפק על אמינותו.

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ג' יוני 20, 2023 1:32 am
על ידי איש_ספר
יהושפט כתב:בולט מאד מהסגנון שהרדצ"ה הוא הכותב
אכן מסתבר מאד שהתחרט הרדצ"ה על מאמר זה. אני דיברתי איתו כו"כ פעמים על ליברמן, ומעולם לא הזכיר מאמר זה בשמו או שלא בשמו או את הטענות שבו, ולא פקפק על אמינותו.
דוקא הזכיר. שמעתי מאבי שיח' ששמע ממנו שרש"ל "'שקל למטרפסיה" על כמה מהדוגמאות באותו נספח, אבל לא פירט מי הוא ששקל לו...

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ג' יוני 20, 2023 1:53 am
על ידי יהושפט
איש_ספר כתב:דוקא הזכיר. שמעתי מאבי שיח' ששמע ממנו שרש"ל "'שקל למטרפסיה" על כמה מהדוגמאות באותו נספח, אבל לא פירט מי הוא ששקל לו...

מעניין, כי כמו שכתבת הטענות לא משכנעות, ורדצ"ה עצמו הרי נקט כך ביחס לגדולים מהם. אפשר אביך שליט"א שמע זאת ממנו בשנים קדמוניות?

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

פורסם: ג' יוני 20, 2023 2:24 am
על ידי יהושפט
איש_ספר כתב:
יהושפט כתב:והיה מרגלא בפומיה שאין שום בעיה לקום בבוקר ולהחליט שמהיום אני ספרדי או תימני או כל מה שאבחר [נושא קצת שונה מהיחס למנהג ספציפי, אבל מלמד גם על השוני הנ"ל].
אני לא שמעתי ואינה ראיה כמובן (ועיננו ראו אדיקותו בהרבה מנהגי חב"ד, סידורו היה סידור חב"ד, תפיליו לא היו תפילין של אשכנז ועוד). לכן טרחתי לשאול את בנו ר' י', הקרוב אליו ביותר בתכונותיו ובסגנונו, וגם הוא אמר שלא שמע כן מעולם וכמו זר נחשב בעיניו. אכן אמר שאביו היה סבור כעיקר, שהולך ממקום למקום, נוהג כמנהג אותו מקום וד"ז גובר על "אל תטוש", ולכן הרגיל את בניו בסידור נוסח אשכנז ובשאר מנהגי אשכנז כי שם מקום גידולם. ואת עצמו תירץ שקשה לו לשנות ממנהג בית אבא...

מה שנהג כמה מנהגי חב"ד אינה ראיה וכמו שכתבת. אני שמעתי ממנו כנ"ל, ושמעתי בשעתו מעוד מישהו ששמע ממנו, נכד של ידידו ר"י דיסקין ששמע ממנו כנ"ל בעת שאחד מהם ביקר את רעו. אבל אני סומך על ה"מבינות" של בנו שיבדלחט"א, וכנראה כוונתו היתה באמת דווקא במי שמחליט להשתייך ממש לאותה עדה, וע"ד שנהג בבניו.