עמוד 3 מתוך 7

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ש' דצמבר 27, 2014 11:47 pm
על ידי חובב_ספרים
חובב_ספרים כתב:הוא היחיד מהחוג שלו שהראה איזה ביקוש לאמת. עכ"ז למרות גילויו הרבים שצדקו בהם, האמת שלו בהרבה מקרים לא היה אלא תחושת הבטן ופרשנות שלו כשבקל אפשר לפרשן באופן אחר. לדוגמא

הספקתי לעבור על עוד דברים ממני ונראה שביקורת שלי עליו היה מתון מדי. איני רוצה להאריך, הגם שלפי הציטוט המובא ממנו בפורום נראה שהוא לקה במינות.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 1:29 am
על ידי הבטחתי
מה היתה דעתו על הגניזה החרסונית?

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 2:24 am
על ידי איש_ספר
הבטחתי כתב:מה היתה דעתו על הגניזה החרסונית?

כמובן שכפר הכל.
אני מצ"ב כמה תכתובות מעניינות שהיו לי עמו אבדל לח"ט.
אני כתב: למה נראה לי שכל האגרת של בעל התניא לר"מ מיזליש על נאפליון והקיסר היא זיוף ילדותי?

למה זו האגרת היחידה ! (למעט האגרות החרסוניות...) מכל אגרות אדמוה"ז הכתובה בסגנון כ"כ לא אופיני לכתיבתו 'הרבנית' של הרב?

למה סביב דמותו של ר"מ מיזליש יש יותר מידי אגדות פנטסטיות, פגישות אישיות עם הצאר ('נאמן ק"ק וילנא' היה תפקיד כה ממלכתי ורב רושם, עד שהעומד בראשו נתוודע לצאר?...) ועם נאפליון, וריגול כפול וכו'?

האם אדמוה"ז ור"מ מיזליש היו כה ידידים ורעים עד שאדמוה"ז יכתוב אליו: והוי זכור במה שנתפרדנו איש מעל רעהו בפעטרבורג בביאור ע"פ שרים רדפוני חינם ומדברך פחד ליבי....

הסיפורים על הריגול מקורם כולם בר"מ מיזליש עצמו (באגרותיו הנפדסות בציון) ובניו.. גם האגרת של הרב על נאפליון והצאר כנראה מקורה משם

ר' יהושע מונדשיין כתב: לשיטתך, מדוע רד"צ הילמן לא העלה שום שמץ ערעור על המכתב? ומי כמוהו מכיר את סגנון מכתבי אדה"ז ואת סגנון מכתבי הגניזה...

עכ"פ, כמדומני ששמואל קראוס כבר העלה את חשד הזיוף שבאגרת זו, בעיקר מפני שמקורה היחיד הוא רודקינזון.

גם לעווי, מזכירו של מונטיפיורי, קיבל חלק מהסיפורים, וכנראה שבחלקם יש ממש. איני זוכר מאומה בדבר פגישתו עם הצאר, אלא רק עם נפוליאון.

מה מופרך בזה שאדה"ז ראה בו ידיד ורע, בפרט בפט"ב שיהודים בה מעט וקל להתיידד איש עם רעהו.

אם המקור לחלק מן השמועות אמנם במכתבי ר"מ עצמו, איני מוצא סיבה לפקפק בהן, כל עוד יש לו חזקת כשרות ולא תפסנוהו בבלוף או בסניליות.

כמובן שאין בכל הנ"ל להחשידני שאני מאמין באמיתותו של המכתב. צריכים לדון במקורותיו ולראות אם הם עומדים בפני הביקורת.

אני כתב: דיברתי עמו והוא אישר את דברי, שזו אגרת אחת ויחידה בנוסח שכזה, ושאכן הנוסח שווה לנוסח החרסוני, אלא שלדבריו כיון שצא המכתב מפי בית רבי שאיש הגון היה, וקדם בדור לפני פרסום הגניזה לפיכך אין סיבה לפקפק, וטענת השווין מוסברת על ידו לאידך גיסא, דהזייפן נטל אגרת מופלאה זו כאבטיפוס לזיופיו...

יהושע מונדשיין כתב: אלא שברוב בורותיו לא הצליח בעל הגניזה להגיע אפילו לרמתה של איגרת זו...

כמה שנים אח"כ פרסם ר' יהושע אגרת זו בספרו המרתק, המסע האחרון, ושם כמה בירורים סביבה.
>>>>>>>>>>
והנה עוד מתקופה מאוחרת יותר, היה זה כאשר רש"ד לווין שליט"א ניגש להדפסת אגרות אדמוה"ז במהדורה מחודשת, ואני הק' העברתי איזה תיקונים מעטים מגליונות הרדצ"ה על ספרו אגרות בעה"ת שעשוי להיות בהם שימוש במהדורה החדשה. ויזכר לטוב הרש"ד, שהסכים לפרסם את התיקונים הנכונים על שמו של הרד"צ במהדורתו! ולאו מילתא זוטרתא היא. עכ"פ בהקשר הזה שלחתי לר' יהושע הודעה/ הצעה אחת,
אני כתב: כולם יודעים מה חושבים היום אנשים נורמליים על הגניזה החרסונית, מאידך כולם מבינים שאי אפשר לשנות ממה שקבע הרבי וכו'.
אבל אף אחד לא מחייב אנשים להתבזות ולפרסם שוב את הבירורים הפסבדו מדעיים סביב הגניזה כל פעם מחדש. היה אפשר להדפיס במדור מיוחד את מכתבי הגניזה ולכתוב בראשם, 'בירור מקיף אודות מכתבי הגניזה וכו' התפרסם ב... ומשם תדרשנו'.

ר' יהושע מונדשיין כתב:בגלל ש"אי אפשר לשנות ממה שקבע הרבי" לכן אין הוא יכול לשנות את מדור הגניזה
אולי יצליחו לפעול אצלו שאת מפתח מכתבי הגניזה לא יתן בראש הספר בין שאר המכתבים, אלא בתחילת מדור הגניזה
אותי מרגיזה החזרה הבלתי נלאית על התירוץ הכללי לכל השאלות: "טעות המעתיק". שבכל מקום שיש קושיה חוזר הוא על התירוץ הזה שוב ושוב

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 6:01 am
על ידי אדג
איש_ספר כתב:אני מצ"ב כמה תכתובות מעניינות שהיו לי עמו אבדל לח"ט.
אני כתב: למה נראה לי שכל האגרת של בעל התניא לר"מ מיזליש על נאפליון והקיסר היא זיוף ילדותי?

למה זו האגרת היחידה ! (למעט האגרות החרסוניות...) מכל אגרות אדמוה"ז הכתובה בסגנון כ"כ לא אופיני לכתיבתו 'הרבנית' של הרב?

למה סביב דמותו של ר"מ מיזליש יש יותר מידי אגדות פנטסטיות, פגישות אישיות עם הצאר ('נאמן ק"ק וילנא' היה תפקיד כה ממלכתי ורב רושם, עד שהעומד בראשו נתוודע לצאר?...) ועם נאפליון, וריגול כפול וכו'?

האם אדמוה"ז ור"מ מיזליש היו כה ידידים ורעים עד שאדמוה"ז יכתוב אליו: והוי זכור במה שנתפרדנו איש מעל רעהו בפעטרבורג בביאור ע"פ שרים רדפוני חינם ומדברך פחד ליבי....

הסיפורים על הריגול מקורם כולם בר"מ מיזליש עצמו (באגרותיו הנפדסות בציון) ובניו.. גם האגרת של הרב על נאפליון והצאר כנראה מקורה משם

ר' יהושע מונדשיין כתב: לשיטתך, מדוע רד"צ הילמן לא העלה שום שמץ ערעור על המכתב? ומי כמוהו מכיר את סגנון מכתבי אדה"ז ואת סגנון מכתבי הגניזה...

עכ"פ, כמדומני ששמואל קראוס כבר העלה את חשד הזיוף שבאגרת זו, בעיקר מפני שמקורה היחיד הוא רודקינזון.

גם לעווי, מזכירו של מונטיפיורי, קיבל חלק מהסיפורים, וכנראה שבחלקם יש ממש. איני זוכר מאומה בדבר פגישתו עם הצאר, אלא רק עם נפוליאון.

מה מופרך בזה שאדה"ז ראה בו ידיד ורע, בפרט בפט"ב שיהודים בה מעט וקל להתיידד איש עם רעהו.

אם המקור לחלק מן השמועות אמנם במכתבי ר"מ עצמו, איני מוצא סיבה לפקפק בהן, כל עוד יש לו חזקת כשרות ולא תפסנוהו בבלוף או בסניליות.

כמובן שאין בכל הנ"ל להחשידני שאני מאמין באמיתותו של המכתב. צריכים לדון במקורותיו ולראות אם הם עומדים בפני הביקורת.

אני כתב: דיברתי עמו והוא אישר את דברי, שזו אגרת אחת ויחידה בנוסח שכזה, ושאכן הנוסח שווה לנוסח החרסוני, אלא שלדבריו כיון שצא המכתב מפי בית רבי שאיש הגון היה, וקדם בדור לפני פרסום הגניזה לפיכך אין סיבה לפקפק, וטענת השווין מוסברת על ידו לאידך גיסא, דהזייפן נטל אגרת מופלאה זו כאבטיפוס לזיופיו...

יהושע מונדשיין כתב: אלא שברוב בורותיו לא הצליח בעל הגניזה להגיע אפילו לרמתה של איגרת זו...

כמה שנים אח"כ פרסם ר' יהושע אגרת זו בספרו המרתק, המסע האחרון, ושם כמה בירורים סביבה.
>>>>>>>>>>
והנה עוד מתקופה מאוחרת יותר, היה זה כאשר רש"ד לווין שליט"א ניגש להדפסת אגרות אדמוה"ז במהדורה מחודשת, ואני הק' העברתי איזה תיקונים מעטים מגליונות הרדצ"ה על ספרו אגרות בעה"ת שעשוי להיות בהם שימוש במהדורה החדשה. ויזכר לטוב הרש"ד, שהסכים לפרסם את התיקונים הנכונים על שמו של הרד"צ במהדורתו! ולאו מילתא זוטרתא היא. עכ"פ בהקשר הזה שלחתי לר' יהושע הודעה/ הצעה אחת,
אני כתב: כולם יודעים מה חושבים היום אנשים נורמליים על הגניזה החרסונית, מאידך כולם מבינים שאי אפשר לשנות ממה שקבע הרבי וכו'.
אבל אף אחד לא מחייב אנשים להתבזות ולפרסם שוב את הבירורים הפסבדו מדעיים סביב הגניזה כל פעם מחדש. היה אפשר להדפיס במדור מיוחד את מכתבי הגניזה ולכתוב בראשם, 'בירור מקיף אודות מכתבי הגניזה וכו' התפרסם ב... ומשם תדרשנו'.

ר' יהושע מונדשיין כתב:בגלל ש"אי אפשר לשנות ממה שקבע הרבי" לכן אין הוא יכול לשנות את מדור הגניזה
אולי יצליחו לפעול אצלו שאת מפתח מכתבי הגניזה לא יתן בראש הספר בין שאר המכתבים, אלא בתחילת מדור הגניזה
אותי מרגיזה החזרה הבלתי נלאית על התירוץ הכללי לכל השאלות: "טעות המעתיק". שבכל מקום שיש קושיה חוזר הוא על התירוץ הזה שוב ושוב

וע"ד הבדיחותא:
ועדיין אין בכל הנ"ל להחשידנו שאנו מאמינים באמיתותן של המכתבים מר"י מונדשיין. צריכים לדון במקורותיהם ולראות אם הם עומדים בפני הביקורת... :)

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 7:19 am
על ידי שש משזר
איש_ספר כתב:
פרץ מוצקין כתב:הרב בלוי מספיד: "כשרון עצום להפצת המעיינות"

"אחד המאפיינים הבולטים בעבודתו הספרותית והמחקרית הוא - חתירתו הקנאית לאמת, בלי פשרות ובלי פשעטלאך" ● הרב טוביה בלוי במאמר מיוחד עם לכתו של "חוקר החסידות" הרב יהושע מונדשיין ע"ה, השבוע ● לקריאה

עוד מעט גם רי"ל גרונר יבוא להספיד.
על הספדים מעין אלו ידועים דברי הגריי"ק בחיי עולם, (עמ' רעו במהד' שבאוצר).

כמדומה שלא ראית מה שר' יהושע מונדשיין כתב עליו, שא"כ היית כותב שרי"ל גרונר עשה 'לחיים' בביהמ"ד, וד"ל.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 7:24 am
על ידי אדג
שש משזר כתב:
איש_ספר כתב:
פרץ מוצקין כתב:הרב בלוי מספיד: "כשרון עצום להפצת המעיינות"

"אחד המאפיינים הבולטים בעבודתו הספרותית והמחקרית הוא - חתירתו הקנאית לאמת, בלי פשרות ובלי פשעטלאך" ● הרב טוביה בלוי במאמר מיוחד עם לכתו של "חוקר החסידות" הרב יהושע מונדשיין ע"ה, השבוע ● לקריאה

עוד מעט גם רי"ל גרונר יבוא להספיד.
על הספדים מעין אלו ידועים דברי הגריי"ק בחיי עולם, (עמ' רעו במהד' שבאוצר).

כמדומה שלא ראית מה שר' יהושע מונדשיין כתב עליו, שא"כ היית כותב שרי"ל גרונר עשה 'לחיים' בביהמ"ד, וד"ל.

כמדומה שלא ראית את הדברים שציין איש ספר, שאז היית מבין את כוונתו.
---
חוץ מזה, אני מוחה על הזלזול בכבודו של הרי"ל, שעל אף מגרעותיו שמנה ר"י מונדשיין אינו חשוד בכגון דא.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 3:28 pm
על ידי יודקרת
זלמניו כתב:איש מאיתנו אינו אובייקטיבי בויכוחים מעין אלו. נקודה. כל אחד מייצג בדר"כ את המקום שלו [וזה לא אומר שהוא לא צודק!] כך שויכוחים כאלו, בפרט כשהם מלווים בגבות מקומרות, בפנים זועפות ובסכיני-אצבעות עלי מקלדת דוגמת מיתתך כפרתך [משהו בסגנון הנוסח הבריטי לעולי הגרדום...] - ממש לא מראים על צדקות, יר"ש, חרדה לדבר ה' וכו'. וודאי שאינם קשורים לצדק.
אדם נמדד בהתנהגותו הוא - ובדרך שלאורה הוא חונך. נולדת חסיד? הרי הנך נבחן עד כמה חסיד הנך. נולדת למשפחה של בני תורה - בדוק את עצמך עד כמה אתה מממש את הדרך, בהתמדה ובמיצוי בכח והמח. וכן על זו הדרך.


אברהם אבינו נולד לתרח עובד האלילים,היה לו לבדוק את עצמו עד כמה הוא מממש את הדרך בהתמדה ובמיצוי הכח והמוח?
ומה בענין ילדיו של בן לאדן ושל נסראללה, או להבדיל של סתם חילוני מתל אביב?

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 7:19 am
על ידי שמח
גם אנוכי הקטן זכיתי להיות בקשר עם ר' יהושע בהתכתבות במייל לפני חודשים ספורים בלבד. (עד שראיתי את המודעה על פטירתו לא היה לי צל של מידע על מחלתו)
הוא פנה אלי בקשר לבירור איזה ייחוס משפחתי, עניתי לו מה שידוע לנו ושלחתי לו את החומר, ולאחר כשבועיים ענה לי שעדיין לא עיין לעומק והוא מקוה בקרוב לעיין בזה.
חבל על דאבדין, כי הפסדתי חוות דעתו בענין ספציפי זה שקשור ג"כ לצאצאי אדמוה"ז בעל התניא.
אשמח מאד אם יהיה מי שיטפל בחומר שנשלח אליו ואולי ישווה זאת עם החומר שכבר אסף בחייו, אולי יהיה בירור בנושא.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 8:52 am
על ידי אמסטרדם
חשבתי לעצמי: האם בעולם האמת דברים אלו חשובים?

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 1:53 pm
על ידי גם זו לטובה
הגרשז"א- "עבודת האדם להבחין בין עיקר לטפל"
כדי שלא להעלות את קצפו של המנהל..לא האריך בדברים
כמה כואב הלב שאוצר כלי חמדה בעל מעלות תרומיות, איבד חלק יקר מחייו על זוטות ודברים בטלים (לגמרי, למחצה שליש ורביע)
אין כאן המקום לדבר סרה במתים, אלא לעורר את החיים, ודי בהערה זו.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 7:51 pm
על ידי פרשת_דרכים
גם זו לטובה כתב:הגרשז"א- "עבודת האדם להבחין בין עיקר לטפל"
כדי שלא להעלות את קצפו של המנהל..לא האריך בדברים
כמה כואב הלב שאוצר כלי חמדה בעל מעלות תרומיות, איבד חלק יקר מחייו על זוטות ודברים בטלים (לגמרי, למחצה שליש ורביע)
אין כאן המקום לדבר סרה במתים, אלא לעורר את החיים, ודי בהערה זו.


איבד חלק יקר מחייו על זוטות ודברים בטלים? כנראה כוונתו לדברי הגמ' שבת פט: "דל תרתי סרי ופלגא דצלויי ומיכל ודבית הכסא".
ואם באנו לעורר את החיים, לוואי יהי חלקנו עמו שאיזן וחקר ותיקן, אהב את האמת מפני שהיא אמת, וכל מקום שנתן עיניו בו לא הניח אחריו מקום להתגדר בו.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 8:54 pm
על ידי אמסטרדם
כתוב בספרים [איזה?] כאשר מדברים לא טוב על יהודי הקב"ה שומע את זאת ודן את אותו יהודי על הדברים שנאמרו עליו.

ומכל מקום לא אמנע מלשאול שאעלה כללית ונוקבת - שמופנה גם כלפי אני הקטן: וכי לא על אנשים מוכשרים נאמר "על שאפשר לעסוק בתורה ואינו עוסק" אלא במקום זה חוקר דברים חשובים הסטורי' וכדו' [כאשר זה לא מביא לו פרנסה והוא גם מעבר ל"מיעוט שיחה"]?

טוב, הבה לא נסיט האשכול יתר מדאי..

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 10:21 pm
על ידי ישועה בקרוב
דברי הרב אי"ס, או יותר נכון דברי מונדשיין שם, מוזרים.
לי בעצמי כתב הרב מונדשיין ז"ל שאינו מפקפק בדברי האדמו"ר מחב"ד וחמיו זצ"ל.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 10:29 pm
על ידי צונאמי
ישועה בקרוב כתב:דברי הרב אי"ס, או יותר נכון דברי מונדשיין שם, מוזרים.
לי בעצמי כתב הרב מונדשיין ז"ל שאינו מפקפק בדברי האדמו"ר מחב"ד וחמיו זצ"ל.

אור_היום כתב:
ומה היתה דעתו על הגניזה החרסונית? מעניין לדעת.

-שאלתיו פעם על כך ותגובתו הייתה: "לא מגלה את דעתי בעניין".
http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... rum_id=771

כנראה ענה לכל אחד מה שבכוחו להכיל.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ב' דצמבר 29, 2014 10:44 pm
על ידי ישועה בקרוב
למען הסר ספק: הנ"ל הוא מזיכרוני בלבד וייתכן שכתב מעט אחרת שמשנה קצת את המשמעות.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ג' דצמבר 30, 2014 3:33 am
על ידי שש משזר
רואה אני שהרבה ת"ח פה חושבים שהם בדרגת תלמידי ר"ע. ברצוני להבהיר להם שעל אף שלא נהגו כבוד זה לזה, מ"מ היו גדולי תורה ולא חוקרים חכמים בעיניהם - חזקים על המת.


*הנ"ל נכתב בלב כואב על התופעה הנפוצה כאן, להתגדל ולהתכבד ע"י קלון חבירו. מי שלוקח אישית, שישנה דרכיו בבקשה.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' דצמבר 31, 2014 1:38 am
על ידי גם זו לטובה
פרשת_דרכים כתב:
גם זו לטובה כתב:הגרשז"א- "עבודת האדם להבחין בין עיקר לטפל"
כדי שלא להעלות את קצפו של המנהל..לא האריך בדברים
כמה כואב הלב שאוצר כלי חמדה בעל מעלות תרומיות, איבד חלק יקר מחייו על זוטות ודברים בטלים (לגמרי, למחצה שליש ורביע)
אין כאן המקום לדבר סרה במתים, אלא לעורר את החיים, ודי בהערה זו.


איבד חלק יקר מחייו על זוטות ודברים בטלים? ,לוואי יהי חלקנו עמו שאיזן וחקר ותיקן, אהב את האמת מפני שהיא אמת, וכל מקום שנתן עיניו בו לא הניח אחריו מקום להתגדר בו.

על דא קא בכינא, ואכמ"ל

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' דצמבר 31, 2014 2:52 am
על ידי אליעזר שלום
גם זו לטובה כתב:
פרשת_דרכים כתב:
גם זו לטובה כתב:הגרשז"א- "עבודת האדם להבחין בין עיקר לטפל"
כדי שלא להעלות את קצפו של המנהל..לא האריך בדברים
כמה כואב הלב שאוצר כלי חמדה בעל מעלות תרומיות, איבד חלק יקר מחייו על זוטות ודברים בטלים (לגמרי, למחצה שליש ורביע)
אין כאן המקום לדבר סרה במתים, אלא לעורר את החיים, ודי בהערה זו.


איבד חלק יקר מחייו על זוטות ודברים בטלים? ,לוואי יהי חלקנו עמו שאיזן וחקר ותיקן, אהב את האמת מפני שהיא אמת, וכל מקום שנתן עיניו בו לא הניח אחריו מקום להתגדר בו.

על דא קא בכינא, ואכמ"ל

ומהתאמר על הרדצ הילמן

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' דצמבר 31, 2014 1:13 pm
על ידי ארזי ביתר
גם זו לטובה כתב:הגרשז"א- "עבודת האדם להבחין בין עיקר לטפל"
כדי שלא להעלות את קצפו של המנהל..לא האריך בדברים
כמה כואב הלב שאוצר כלי חמדה בעל מעלות תרומיות, איבד חלק יקר מחייו על זוטות ודברים בטלים (לגמרי, למחצה שליש ורביע)
אין כאן המקום לדבר סרה במתים, אלא לעורר את החיים, ודי בהערה זו.

לפחות את החלק שאיבד ולא למד, השקיע בחקר האמת. ולוואי עלינו.

אלא אם כן, מר מוכן להעביר אותי ואת חברי הפורום הנוספים המעוניינים בכך, קורס בניצול הזמן. למשל, האיך משתמשים בפורום אוצר החכמה, ללא איבוד חלק יקר מחיינו.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' דצמבר 31, 2014 9:34 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
אור שמח הלכות תלמוד תורה פרק א

ונמצא מצוות ת"ת אשר בוודאי אם יבקש האדם טרף ומזון בכ"ז אינו נחשב למפריע מצוות ת"ת, ואספת דגניך כתיב (דברים יא, יד), וכן למשל אדם חלוש המזג, וכן כל אחד לפי ההכרחיות שלפי הרגלו, וכן לפי טוהר נפשו של אדם, כי אינו דומה בחיוב ת"ת האיש אשר נפשו מרגשת בשכלה הזך ונקשרה בעבותות אהבה לתלמוד תורה, לאיש אשר כוחות נפשו נרפים ועצלים, לכן איך היה מחוק הבורא לחוק חיוב ת"ת לכל ישראל, ונתן תורת כ"א בידו, ואין לאל יד האנושי ליתן המדה האמיתית לזה, לכן באו חכמים ופירשו לנו גדר מרכזן האמיתי של ת"ת, ק"ש בשחרית, ק"ש בערבית, קים והגית בה יומם ולילה (מנחות צט, ב), כיון שלומד קבלת המצווה ואזהרתה בשחרית ובערבית כבר קיים מצוותה, אולם יתר מזה הוא בכללי המצוות אשר נבדלו ונפרדו בזה כל איש לפי ערכו ומהותו, והיא כמו הסר מן המדות המגונות אשר נפרדו זה מזה, ובוודאי צריך להתעצם בה האדם בכל יכלתו, כי כפלה התורה הרבה פעמים ענין למודה, וצריך האדם להלהיב נפשו לשקוד על דלתותיה, כאשר הרבו לדבר בזה הספרים הקדושים, ולכן אמר (שמות יח, כ) והזהרת אתהם את החוקים ואת התורות, ודבר השווה לכולם והודעת כו' ילכו בה ואת כו' אשר יעשון, שבזה אינו שוה, רק כל אחד לפי מה שהוא אדם.


נ"ב, שאלה קטנה לרב גם זו לטובה: בירורים אודות 'תולדות ישו' הם בגדר עיקרים או שמא הם טפלים וזוטות?

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ה' ינואר 01, 2015 12:41 am
על ידי גם זו לטובה
לייבעדיג יענקל כתב:אור שמח הלכות תלמוד תורה פרק א

ונמצא מצוות ת"ת אשר בוודאי אם יבקש האדם טרף ומזון בכ"ז אינו נחשב למפריע מצוות ת"ת, ואספת דגניך כתיב (דברים יא, יד), וכן למשל אדם חלוש המזג, וכן כל אחד לפי ההכרחיות שלפי הרגלו, וכן לפי טוהר נפשו של אדם, כי אינו דומה בחיוב ת"ת האיש אשר נפשו מרגשת בשכלה הזך ונקשרה בעבותות אהבה לתלמוד תורה, לאיש אשר כוחות נפשו נרפים ועצלים, לכן איך היה מחוק הבורא לחוק חיוב ת"ת לכל ישראל, ונתן תורת כ"א בידו, ואין לאל יד האנושי ליתן המדה האמיתית לזה, לכן באו חכמים ופירשו לנו גדר מרכזן האמיתי של ת"ת, ק"ש בשחרית, ק"ש בערבית, קים והגית בה יומם ולילה (מנחות צט, ב), כיון שלומד קבלת המצווה ואזהרתה בשחרית ובערבית כבר קיים מצוותה, אולם יתר מזה הוא בכללי המצוות אשר נבדלו ונפרדו בזה כל איש לפי ערכו ומהותו, והיא כמו הסר מן המדות המגונות אשר נפרדו זה מזה, ובוודאי צריך להתעצם בה האדם בכל יכלתו, כי כפלה התורה הרבה פעמים ענין למודה, וצריך האדם להלהיב נפשו לשקוד על דלתותיה, כאשר הרבו לדבר בזה הספרים הקדושים, ולכן אמר (שמות יח, כ) והזהרת אתהם את החוקים ואת התורות, ודבר השווה לכולם והודעת כו' ילכו בה ואת כו' אשר יעשון, שבזה אינו שוה, רק כל אחד לפי מה שהוא אדם.


נ"ב, שאלה קטנה לרב גם זו לטובה: בירורים אודות 'תולדות ישו' הם בגדר עיקרים או שמא הם טפלים וזוטות?


ברור שאין לעסוק רק בעיקר ולהיות בור וע"ה בטפל [ובזה תשובה גם בעניין הגרדצ"ה ראה הספדו של הגר"ד דבילצקי שמאריך לבאר מה היה אצלו עיקר]

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ה' ינואר 01, 2015 2:42 am
על ידי אליעזר שלום
ואצלו המנוח דידן היה עבודת ה העיקר והשאר טפל
הובא לעיל על גודל עבודתו בתפילה וכן הלאה

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' ינואר 07, 2015 6:57 pm
על ידי הצב''י
להלן ציטוט ממאמר שלו
והנה, לכאורה מהו בכלל העיסוק בנושא זה ו"מאי קמשמע לן"? האם חידוש הוא שהרבי לא סר מן השו"ע אפילו כמלוא נימה?

ולענ"ד נראה, שעיקר ההדגשה צריכה להיות על הנקודה (שנרמזה בקיצור בליקוט הנ"ל), שההלכה היא הקובעת היחידה גם באותם עניינים שהרגש החסידי מורה לכאורה לנהוג באופן שונה.

- וכמובא בס' אגרא-דכלה (פ' קרח) עה"פ "שמרה נפשי כי חסיד אני", שעובדת היותו "חסיד" מזקיקה אותו לשמירה מיוחדת כדי שלא יעבור על דברי תורה... -

וכבר שנויה הלכה זו במכתבו של כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע (אגרות-קודש, ב, עמ' תרכו), שנשאל מאת הרה"ח ר' זלמן האוולין ע"ה - בהיותו עם תלמידיו בעיה"ק חברון תובב"א - כיצד ינהגו ביום-טוב שני של גליות, והשואל התבטא (כנראה אודות אכילת חמץ באחרון-של-פסח) שזהו דבר שאי-אפשר לו לעשותו. ועל כך השיבו הרבי נ"ע: אינני מסכים עם אומרך במכתבך "שזהו דבר שאי-אפשר" כו', כי הלא נתונים נתונים אנחנו לרצונו יתברך בתורתו הקדושה!

כלומר, הנהגת האדם צריכה להיות מונחית ע"י ההלכה, שהיא היא רצונו ית', ולא לפי ההרגשים - אפילו בשעה שאין הם סותרים את ההלכה! וכל-שכן שההלכה היא הקובעת בשעה שיש סתירה בין ההרגש החסידי לבין ההלכה.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' ינואר 07, 2015 9:52 pm
על ידי הוגה ומעיין
שלשום פגשתי את דודי, צמ"ס ומחבר ספרים, והשיחה פתחה באופן טבעי בר' יהושע. הוא סיפר שמשך שנה ישב המנוח בכולל צמח צדק בעיר העתיקה, ולמד בחברותא עם רחשל"ד רעק"א, כיון שהיתה לו תוכנית להוציא ספר השוואות בין יסודות למדניים של הרב ושל רעק"א. (הספר לא יצא לאור בסוף, אך ההקדמה ובה הפרוגרמה ראתה אור ב"כרם חב"ד" שלו). בתקופה זו שם דודי לב שר' יהושע אינו שותה דבר במהלך כל ישיבתו בכולל. אחר זמן (אולי ב"שבעה", אינני זוכר בדיוק) שאל על כך את בניו שיחיו, ואמרו שהנהגה זו ידועה להם: הוא קיבל על עצמו בנדר שלא לשתות ולטעום במקומות העבודה, כדי שלא יבוא מתוך טעימה בספה"ל לידי קירוב דעת מיותר עם שאר העובדים שם.

אבדה היא ואין לה תמורה.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' ינואר 07, 2015 10:10 pm
על ידי שי אבי דוד
הוגה ומעיין כתב:שלשום פגשתי את דודי, צמ"ס ומחבר ספרים, והשיחה פתחה באופן טבעי בר' יהושע. הוא סיפר שמשך שנה ישב המנוח בכולל צמח צדק בעיר העתיקה, ולמד בחברותא עם רחשל"ד רעק"א, כיון שהיתה לו תוכנית להוציא ספר השוואות בין יסודות למדניים של הרב ושל רעק"א. (הספר לא יצא לאור בסוף, אך ההקדמה ובה הפרוגרמה ראתה אור ב"כרם חב"ד" שלו). בתקופה זו שם דודי לב שר' יהושע אינו שותה דבר במהלך כל ישיבתו בכולל. אחר זמן (אולי ב"שבעה", אינני זוכר בדיוק) שאל על כך את בניו שיחיו, ואמרו שהנהגה זו ידועה להם: הוא קיבל על עצמו בנדר שלא לשתות ולטעום במקומות העבודה, כדי שלא יבוא מתוך טעימה בספה"ל לידי קירוב דעת מיותר עם שאר העובדים שם.

אבדה היא ואין לה תמורה.

מיהו רחשל"ד?

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' ינואר 07, 2015 10:12 pm
על ידי שברי לוחות
כנראה רבי חיים שלום דייטש

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ש' ינואר 17, 2015 6:45 pm
על ידי מנדלי
מאמר נוסף פרי עטו של פרופ' דוד אסף התפרסם במוסף מקור ראשון של שבת.

הרי הוא לפניכם - http://musaf-shabbat.com/2015/01/09/%D7 ... %A1%D7%A3/

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ש' ינואר 17, 2015 10:01 pm
על ידי לייטנר
מנדלי כתב:מאמר נוסף פרי עטו של פרופ' דוד אסף התפרסם במוסף מקור ראשון של שבת.

הרי הוא לפניכם - http://musaf-shabbat.com/2015/01/09/%D7 ... %A1%D7%A3/


נוסף?!

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ש' ינואר 17, 2015 10:05 pm
על ידי מנדלי
כן, נוסף.

הראשון פורסם בבלוג 'עונ"ש', והשני כפי שציינתי ב'מקור ראשון'. הן אמת שרוב רובו של המאמר השני נכתב כבר במאמרו הראשון אך לא כולו.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ש' ינואר 17, 2015 10:11 pm
על ידי לייטנר
מנדלי כתב:כן, נוסף.

הראשון פורסם בבלוג 'עונ"ש', והשני כפי שציינתי ב'מקור ראשון'. הן אמת שרוב רובו של המאמר השני נכתב כבר במאמרו הראשון אך לא כולו.


אולי תוכל לעמוד על ההבדלים המהותיים בין שני המאמרים (מלבד כתיבתו של מונדשיין בסו"ס)?

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ש' ינואר 17, 2015 10:58 pm
על ידי מנדלי
לייטנר כתב:
מנדלי כתב:כן, נוסף.

הראשון פורסם בבלוג 'עונ"ש', והשני כפי שציינתי ב'מקור ראשון'. הן אמת שרוב רובו של המאמר השני נכתב כבר במאמרו הראשון אך לא כולו.


אולי תוכל לעמוד על ההבדלים המהותיים בין שני המאמרים (מלבד כתיבתו של מונדשיין בסו"ס)?

אני סומך עליך.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ש' ינואר 17, 2015 11:04 pm
על ידי מנדלי
גם זו לטובה כתב:[b]כמה כואב הלב שאוצר כלי חמדה בעל מעלות תרומיות, איבד חלק יקר מחייו על זוטות ודברים בטלים (לגמרי, למחצה שליש ורביע)
אין כאן המקום לדבר סרה במתים, אלא לעורר את החיים, ודי בהערה זו.

יש למישהו כאן הסבר מדוע מאפשרים לשוטי הארץ זכות כתיבה כאן?
במחקר היה עילוי מוכשר, ועסק בזה בכל יכולתו והצליח מאוד. אם היה מנצל את כישוריו למסור שיעור ב"דף היומי" היה ברמה בינונית ומטה.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ש' ינואר 17, 2015 11:51 pm
על ידי חובב_ספרים
כתוב שהיה לו תואר שני באוניברסטיה. שאר כותבי תולדותיו כתבו שהוא נהפך לחסיד חב"ד בציעורותו, אבל זה לא מקובל בחב"ד ללמוד באונברסטיה. איך מסתדרים הדברים?

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' ינואר 18, 2015 1:15 am
על ידי איש_ספר
אכן התקרב בנערותו, בין היתר ע"י נישואי אחותו לר' יעקב משה סלומון בן ר' דוד (אבי הרב"ש) כולם ז"ל. ר' דוד סלומון היה גיסו של ר' דוד חנזין מרבני חב"ד שבפ"ת, שניהם חתני ר' ישראל אריה ספיר. וכך נוצר הקשר לחב"ד. ומצאתי תכתובת ישנה עם ר"י ז"ל:
אני כתב:אתמול הייתי אצל... הוסיף, שאמר לו פעם ר' שמעון אמוראי בסיפוק: יש לי תלמיד, הוא הבחור דוד חנזין, שלמד אז במרכז הרב ולימים היה רב בפ"ת.
יהושע מונדשיין כתב: ...ומכיון שהתקרבותי לחב"ד היתה (בין השאר) בעקבות משפחת חנזין (כשאחותי ע"ה נישאה לאחיינו של הרב חנזין), הרי שאני מתלמידי תלמידיו של הרב אמוראי...
לא ראיתי שהזכירו פרט זה (הקשר עם ר"ד חנזין) בנכתב אחריו.
ואם היה לו תואר שני ודאי עשה זאת בזמן מאוחר יותר.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' ינואר 18, 2015 9:04 pm
על ידי דוב גרין
איש ספר, לכאורה התירוץ פשוט, אבל בכל זאת: מה הי' דעתו על כתבי הריי"ץ בכללם. רק אעיר שבכל הכרם חב"ד ח"ד לא הביא פעם אחת מסיפורי הריי"ץ (כוונתי בעיקר לה'דברי הימים ההם').

אולי זה הי' אחד המניעים שלו לצרף גם 'בדותות' לספר 'המסע האחרון', ויש לי תחושה שמפני זה לא יכל להוציא ה'בית רבי' עם הערות – מי שיודע בוודאות שיביא.

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ג' ינואר 20, 2015 4:10 pm
על ידי בן_אליעזר
במוסף "קהילות" של עיתון "המבשר" בתוך השלשים לפטירתו של הר"י מונדשיין - פורסם כתבה מרתקת כשלעצמה (ניתן לקרותו בקישור דלהלן).

מה שצד עיני במיוחד - בסוף הכתבה, שם בניו הבטיחו שאכן ייצאו דברים [כלשהם עכ"פ] מפרי עטו לאור (הוי אומר בבחי' "ברי ושמא" לגבי השערותיו/בקשותיו של כותב השורות בהעיתון החילוני שהובא כאן באשכול).

http://www.col.org.il/news_print.rtx?artID=87614

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' ינואר 21, 2015 4:00 pm
על ידי בן_אליעזר
פנו אלי באישי שאעלה הכתבה (מהמבשר) כקובץ או תמונות. משום מה, האיכות באתר כעת גרועה ממה שהיה קודם.

וע"כ אבקש את אלו שיש להם הכתבה הנ"ל - לסרוק כולו איכותית לתועלת הקוראים שהאתר חסום להם, ותודה מראש

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: ד' ינואר 21, 2015 11:27 pm
על ידי מנדלי

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' ינואר 25, 2015 1:39 pm
על ידי פרץ מוצקין
בקשר ליום השלושים לסילוקו הופיע עתה ע"י בניו שיח' קובץ לזכרו בו לוקטו מבחר ממאמריו.

http://www.shturem.net/images/news/7796 ... 15_818.pdf

Re: בד"א - הרב יהושע מונדשיין

פורסם: א' ינואר 25, 2015 3:11 pm
על ידי לבב
יש דרך להעלות את זה לפורום
או להביא קישור להורדה בגמבומייל