עמוד 3 מתוך 8

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ה' אפריל 16, 2015 9:10 pm
על ידי עתניאל בן קנז
איש_ספר כתב:כשאני טועה אני אומר טעיתי בפה מלא, ואפשר לעשות חיפוש בהודעתי ולמצוא כהנה וכהנה.
האגדה כאילו כתוב באיזה מקום/ירושלמי/ בבלי כת"י/ אבן עזרא/ תרגום קהלת/ פשיטתא/ מגילות קומראן/ יוסיפון.
שיש לצדיקים זמן תפילה משלהם. כבר הופרכה בלי סוף פעמים. ואפס קצה תראה במאמר של שפיגל.
(אולי צריך להסביר לידידי, שהתרגום שהבאת כתוב בו שחכמים הם שקבעו זמן תפילה, ותל"מ).
הסיפור כאן כנראה לא הובא כנימוק הלכתי, אבל בודאי שרוב מביאיו התכוונו שיש בזה כדי לבאר מעשים של צדיקים שאסור לבארם.
אני לא חשבתי לרגע שהרב וואזנר משקר, ובודאי אם אמר שכך שמע מהגרא"ז, אז כך היה, וזה לא משנה את העובדה שהמימרא הזו, שכאמור כל פעם מולבשת על מישהו אחר, להד"ם.
ואכן: זמן תפילה, נוהג בזכרים ובנקבות, בממזרים ובמיוחסין, ברשעים ובצדיקים.

הסיפור של הרב אונגר (רשומים בשמך ומשם בקדושתו של אהרן שבאוצר) לא שונה מהותית, אבל הסיפור אחר. עי"ש.


בקיצור, יש אולי צדק בטענתך, ויש לדון בכך, ואין כאן מקומו. אולם פשוט תקעת אותו במקום הלא נכון. [אף אחד לא העלה פה דיון על זמן תפילה. ובמי הוא נוהג, ואתה פשוט הסטת את הנושא למה שלבך חפץ].

הסיפור שהכחשת אותו אכן היה, גם אם נניח כ'אמרת שפר' הנאמרת מתוך נימוס.


ובכל זאת לא אתאפק.
הגר"ש וואזנר, שנחשב כסמכות הלכתית,(ולא אדמו"ר לחסידים, ובוודאי שהקפיד על זמן תפילה), כן ראה לנכון לצטט סיפור זה, בשיעור הלכה, למענה למתחכם, שהתחיל לערער על החסידים...
בוודאי לא התכוון שילמדו מכך איזה היתר. וכפי שהדגיש בעצמו, אבל בפירוש כן השתמש בסיפור זה במטרה אחרת ממה שהנך מציג.
כנראה שיש לך עוד משהו ללמוד ממנו.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ה' אפריל 16, 2015 9:17 pm
על ידי חוקר_ומקובל
פסקם של תלמידי הרב וואזנר זצ"ל לערוך עליו הספד בחדש ניסן וזה לשונם -
הספד בחדש ניסן.jpg
הספד בחדש ניסן.jpg (22.32 KiB) נצפה 12585 פעמים


האם זה מוסכם מכבר, או פסק חדש?

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ה' אפריל 16, 2015 9:19 pm
על ידי איש_ספר
אחזור שוב: אני לא הכחשתי את הסיפור, רק אמרתי שהאמירה שהובאה בשם האבן עזרא להד"ם, (אפילו אם רא"ז אמר אותה בשמו).
עושה רושם שאתה משוכנע שאם הרב וואזנר היה כותב ספר על זמן תפילה הוא היה מכניס את המעשה הזה לפחות בהערות.
הרב וואזנר סיפר סיפור, ואני בס"ה הערתי, שבניגוד למה שאחרים חושבים שזמן התפילה לצדיקים הוא אחד מיסודות הלכות תפילה- להד"ם.
זהו.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ה' אפריל 16, 2015 9:34 pm
על ידי אחימעץ
אחימעץ כתב:ואני ראיתי בספר מחכם בדורינו שמפלפל בגבורה על אמרת איזה רבה אחד [שכחתי שמו] שאמר [כנראה בדרך צחות, לסתום פי המקטרג המתנגד] שזמן תפילה הקבוע לצדיקים הוא א' מההלכות שנשתכחו בימי אבלו של משה ולא החזירם עתניאל בן קנז בפלפולו, עד שבא הבעש"ט והחזירו ברוח הקדש. האם אי"ז סותר להא דאמרינן 'לא בשמים היא' ו'אין נביא רשאי לחדש מעתה' וכו'.

ואנכי הרואה כעת, כי אכן כן החזירה עתניאל בן קנז בפלפולו.....


מצאתי, מעשה בר' מרדכי מנאדבורנה http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 4&pgnum=64

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ה' אפריל 16, 2015 9:44 pm
על ידי אישי
חוקר_ומקובל כתב:פסקם של תלמידי הרב וואזנר זצ"ל לערוך עליו הספד בחדש ניסן וזה לשונם -
הספד בחדש ניסן.jpg


האם זה מוסכם מכבר, או פסק חדש?

זה לא מוסכם. כי בלווייה של הגר"ח גריינימן זללה"ה נמנעו מלהספיד, על אף היותו חכם בפניו דעדיף. וזה משום שסוברים, שהיום אין דין חכם, ואפילו לגבי מנהג דחודש ניסן. [וכנראה דלא כהמ"ב הנ"ל וצ"ע].

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ה' אפריל 16, 2015 9:54 pm
על ידי איש_ספר
אישי כתב:
חוקר_ומקובל כתב:פסקם של תלמידי הרב וואזנר זצ"ל לערוך עליו הספד בחדש ניסן וזה לשונם -
הספד בחדש ניסן.jpg


האם זה מוסכם מכבר, או פסק חדש?

זה לא מוסכם. כי בלווייה של הגר"ח גריינימן זללה"ה נמנעו מלהספיד, על אף היותו חכם בפניו דעדיף. וזה משום שסוברים, שהיום אין דין חכם, ואפילו לגבי מנהג דחודש ניסן. [וכנראה דלא כהמ"ב הנ"ל וצ"ע].

נמנעו מלהספיד?
כל ישראל עומדים ושומעים ואתה מכחש?
ומה שהספידו רק הגר"מ והגרד"ל זה כמובן מטעמים אחרים ולא משום ניסן. כידוע ליודעים.

האשכול הולך ונהיה מוזר מרגע לרגע.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ה' אפריל 16, 2015 10:40 pm
על ידי נהר שלום
ויקישיבה
ספריו של הרב וואזנר
קינה לתשעה באב על השואה בשם "אש תוקד בקרבי", שזכתה לפרסום רב ונאמרת בקהילות רבות.

היכן אפשר להשיג?

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ה' אפריל 16, 2015 10:42 pm
על ידי עתניאל בן קנז
ונאמרת בקהילות רבות???

האם מישהו יודע על מקום נוסף בו אומרים קינה זו, חוץ מבית מדרש 'שבט הלוי'?

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ה' אפריל 16, 2015 10:46 pm
על ידי מה שנכון נכון
נהר שלום כתב:
ויקישיבה
ספריו של הרב וואזנר
קינה לתשעה באב על השואה בשם "אש תוקד בקרבי", שזכתה לפרסום רב ונאמרת בקהילות רבות.

היכן אפשר להשיג?


http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?16851&page=10

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ה' אפריל 16, 2015 10:48 pm
על ידי חוקר_ומקובל
בענין הגרא"ז והרבי מבעלז ראה גם כאן viewtopic.php?f=7&t=5628&hilit=

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ה' אפריל 16, 2015 10:51 pm
על ידי הוגה ומעיין
עתניאל בן קנז כתב:ונאמרת בקהילות רבות???

האם מישהו יודע על מקום נוסף בו אומרים קינה זו, חוץ מבית מדרש 'שבט הלוי'?


בבתי כנסת של הציבור הדתי-לאומי. מודפס על דף, יחד עם עוד כמה קינות על השואה, ונאמר בסוף הקינות.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ה' אפריל 16, 2015 11:11 pm
על ידי מה שנכון נכון
אגב, לכאורה כונת התרגום בקהלת היא שהצדיק יודע אימת היא העת שבה ראויה יותר התפלה להתקבל, כגון: בשעה שהצבור מתפללים, באשמורת, אחרי קיום צדקה וכו'. וכעין מש"א חז"ל עה"פ שפתי צדיק ידעון רצון ש"הצדיקים יודעים לרצות את בוראם". אך לא מיירי לענין זמן התפלות המחויבות.
[ודין דקשוט הוא כמ"ש תוספות ב"ב ח: על אמת לאמתו, לאפוקי דין מרומה].

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 12:33 am
על ידי אישי
הייתי היום בהספד על הגר"ש במודיעין עילית. היה שם תלמיד שלו שסיפר על המעשה של פטירת המחותן, ואמר שהגר"ש רוזובסקי הביא את סוגיית הגמ' שיש לעשות ז' ימי משתה, ואילו הגר"ש וואזנר נענה לו שיש נקודות הכסף שהיום לא שייך הפסד סעודה כי יש מי שיכין. [אותו תלמיד הסביר, שזה ההבדל בין ראש ישיבה לרב]. איך זה מסתדר עם האמור לעיל.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 12:36 am
על ידי אישי
איש_ספר כתב:
אישי כתב:
חוקר_ומקובל כתב:פסקם של תלמידי הרב וואזנר זצ"ל לערוך עליו הספד בחדש ניסן וזה לשונם -
הספד בחדש ניסן.jpg


האם זה מוסכם מכבר, או פסק חדש?

זה לא מוסכם. כי בלווייה של הגר"ח גריינימן זללה"ה נמנעו מלהספיד, על אף היותו חכם בפניו דעדיף. וזה משום שסוברים, שהיום אין דין חכם, ואפילו לגבי מנהג דחודש ניסן. [וכנראה דלא כהמ"ב הנ"ל וצ"ע].

נמנעו מלהספיד?
כל ישראל עומדים ושומעים ואתה מכחש?
ומה שהספידו רק הגר"מ והגרד"ל זה כמובן מטעמים אחרים ולא משום ניסן. כידוע ליודעים.

האשכול הולך ונהיה מוזר מרגע לרגע.

כנראה לא הקשבת לדבריהם. הגרד"ל אמר בתחילת דבריו כי הוא נמנע מהספד משום חודש ניסן, ואינו אומר אלא מעט דברי שבח. וכן הדגיש הגר"מ בתחילת דבריו. זו הסיבה שלא נשמעו שם דברים בסגנון של "יתומים היינו" ו"על מי נטשתנו".

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 12:56 am
על ידי יעקובי
דברי הגר"מ מרטיטי העשתונות ומשברי הלבבות ואם אבן הוא נימוח, בקול נהי ובכי, וגעה כל העם בבכיה רבה, כמדומה לא נותרה עין יבשה, ודברים בסגנון החרבן הראשון והחרבן השני וכו', ועדיין לאו בשם מספד מר יקרא?

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 1:03 am
על ידי נוה הלבנון
אחימעץ כתב:
אחימעץ כתב:ואני ראיתי בספר מחכם בדורינו שמפלפל בגבורה על אמרת איזה רבה אחד [שכחתי שמו] שאמר [כנראה בדרך צחות, לסתום פי המקטרג המתנגד] שזמן תפילה הקבוע לצדיקים הוא א' מההלכות שנשתכחו בימי אבלו של משה ולא החזירם עתניאל בן קנז בפלפולו, עד שבא הבעש"ט והחזירו ברוח הקדש. האם אי"ז סותר להא דאמרינן 'לא בשמים היא' ו'אין נביא רשאי לחדש מעתה' וכו'.

ואנכי הרואה כעת, כי אכן כן החזירה עתניאל בן קנז בפלפולו.....


מצאתי, מעשה בר' מרדכי מנאדבורנה http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 4&pgnum=64

"...ואמר לו דאחד מהלכות אלו שמותר לצדיקים להתפלל מאוחר (וכמובן באופן המותר עפ״י ההלכה כגון מחמת אונס וכד׳),"
דינים העולים:
כשזה לא אונס גם לצדיקים אסור להתפלל מאוחר.
אם זה לא צדיקים גם באונס אסור להתפלל מאוחר.
צדיקים באונס שרי.

ועוד חידוש:
"וכיון שהיה ר׳ מרדכי בגדר נביא כידוע, היה מותר לו להחזיר הלכה זו."

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 4:24 am
על ידי אמסטרדם
מלך שלם כתב:או קיצור הלכות להגרח"ג

מה זה?

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 4:24 am
על ידי לומד_בישיבה
אישי כתב:הייתי היום בהספד על הגר"ש במודיעין עילית. היה שם תלמיד שלו שסיפר על המעשה של פטירת המחותן, ואמר שהגר"ש רוזובסקי הביא את סוגיית הגמ' שיש לעשות ז' ימי משתה, ואילו הגר"ש וואזנר נענה לו שיש נקודות הכסף שהיום לא שייך הפסד סעודה כי יש מי שיכין. [אותו תלמיד הסביר, שזה ההבדל בין ראש ישיבה לרב]. איך זה מסתדר עם האמור לעיל.

כל מו"ץ מתחיל יודע את הנקודת הכסף ואת מה שכותב הח"ס שכך נוהגים אלא אם כן ביקש ללגלג על ר"ש רוזובסקי ז"ל.
מאידך בתשובה שהפניתי לשם לעיל טוען ר"ש ז"ל להגרשה"ו ז"ל והרי הלכה היא כדעת הרא"ש דשבעת ימי המשתה חלים רק לאחר בעילת מצוה ושכך פסק החכמת אדם עיין שם.
הרי שהראש ישיבה ידע גם לעיין בחכמת אדם.
ודי בזה.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 6:26 am
על ידי לוצאטי
לומד_בישיבה כתב:
אישי כתב:הייתי היום בהספד על הגר"ש במודיעין עילית. היה שם תלמיד שלו שסיפר על המעשה של פטירת המחותן, ואמר שהגר"ש רוזובסקי הביא את סוגיית הגמ' שיש לעשות ז' ימי משתה, ואילו הגר"ש וואזנר נענה לו שיש נקודות הכסף שהיום לא שייך הפסד סעודה כי יש מי שיכין. [אותו תלמיד הסביר, שזה ההבדל בין ראש ישיבה לרב]. איך זה מסתדר עם האמור לעיל.

כל מו"ץ מתחיל יודע את הנקודת הכסף ואת מה שכותב הח"ס שכך נוהגים אלא אם כן ביקש ללגלג על ר"ש רוזובסקי ז"ל.
מאידך בתשובה שהפניתי לשם לעיל טוען ר"ש ז"ל להגרשה"ו ז"ל והרי הלכה היא כדעת הרא"ש דשבעת ימי המשתה חלים רק לאחר בעילת מצוה ושכך פסק החכמת אדם עיין שם.
הרי שהראש ישיבה ידע גם לעיין בחכמת אדם.
ודי בזה.


יש להוסיף שהגר"ש רוזובסקי שימש כדיין תקופה מסויימת (דומני בבואו לארץ), כך שהיה בקי בטיב קידושין.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 6:32 am
על ידי אחימעץ
לוצאטי כתב:
יש להוסיף שהגר"ש רוזובסקי שימש כדיין תקופה מסויימת (דומני בבואו לארץ), כך שהיה בקי בטיב קידושין.
והרי בבואו לארץ לא היה עדיין נשוי?
מה שאני שמעתי, שחותנו הגרצפ"פ השפיע עליו שיעזוב את פוניבז' לטובת דיינות, אבל הגרש"ר חזר לפוניבז'.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 9:41 am
על ידי לומד_בישיבה
באישי הפנו אותי לספר לשמש שם אהל.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=582
בזה"ל.
שנים אחרי המקרה למדנו את הסוגיא בכתובות בשיעור. אחרי ביאור השיטות וסיכומן, סיפר לנו ראש הישיבה על מה אירע בחתונה לפני כמה שנים ואז אמר כך:
הרי ראינו עכשיו בלימודנו בסוגיא שרוב ראשונים קובעים חד משמעי שמקרה שלנו היו צריכים להמשיך את החתונה. נכון, שר' ווזנר טען שעל פי מה שנפסק בשו"ע נוהגים כמו דעה אחרת, ועל פי פסק ההוא נדחה החתונה. אולם, מקובלנו מבית ר׳ חיים וולוז'ין זצ"ל בשם רבו הגר"א שבשעת הדחק יכלים לסמוך על שיטות אחרות ולא ללכת בעקבות פסק של השו׳׳ע. לכן, במקרה שלנו, לאור הפסק של ר' חיים בשם הגר"א ודאי ר' שמואל צדק והיו צריכים להמשיך את החתונה.

מן הראוי לציין.
א. לפי המסופר כאן היה ביניהם ויכוח הלכתי, כאשר ר"ש ז"ל טען להמשיך בחתונה שכך הוא דעת רוב ראשונים, ואילו הרב וואזנר זצ"ל טען לעומתו שיש לנהוג כפי הדעה שנפסק בשו"ע.
ב. ראה עמוד קודם שכותב בסוגריים כך - (כעת שמעתי שהדיון היה על המובא בדגול ברבבה בגליון
בשו"ע שם).

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 10:42 am
על ידי מה שנכון נכון
בזכרון שמואל כתוב שלדעת הרש"ר היה צריך לנהוג את ימי האבלות קודם.
זכרון שמואל.PDF
(343.93 KiB) הורד 465 פעמים


המכתב הנ"ל הוא משנת תשג, ולא מהעובדא עם הרש"ו, אף שדעת הרש"ר היתה שווה בשני המקרים.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 10:46 am
על ידי חשבה לטובה
אחימעץ כתב:
לוצאטי כתב:
יש להוסיף שהגר"ש רוזובסקי שימש כדיין תקופה מסויימת (דומני בבואו לארץ), כך שהיה בקי בטיב קידושין.
והרי בבואו לארץ לא היה עדיין נשוי?
מה שאני שמעתי, שחותנו הגרצפ"פ השפיע עליו שיעזוב את פוניבז' לטובת דיינות, אבל הגרש"ר חזר לפוניבז'.


בעניין דומה שמעתי מפי הגר''ש שולזינגר אב''ד קריית אתא שפע''א נזדמן לסידור קידושין שסידר הגר''ש רוזובסקי זצ''ל וקיבל ברכה השופט דאז הרב ...... ז''ל ונוכח שם הגר''א קצינלבוייגען זצ''ל ראש ישיבת תורה ויראה ואמר על המקום להגר''ש כל השו''ע והנו''כ ומ''מ מש''ס על הליכה לערכאות והשתומם הגר''ש על זה כשעה חדא.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 11:18 am
על ידי וירטואלי
חשבה לטובה כתב:
אחימעץ כתב:
לוצאטי כתב:
יש להוסיף שהגר"ש רוזובסקי שימש כדיין תקופה מסויימת (דומני בבואו לארץ), כך שהיה בקי בטיב קידושין.
והרי בבואו לארץ לא היה עדיין נשוי?
מה שאני שמעתי, שחותנו הגרצפ"פ השפיע עליו שיעזוב את פוניבז' לטובת דיינות, אבל הגרש"ר חזר לפוניבז'.


בעניין דומה שמעתי מפי הגר''ש שולזינגר אב''ד קריית אתא שפע''א נזדמן לסידור קידושין שסידר הגר''ש רוזובסקי זצ''ל וקיבל ברכה השופט דאז הרב ...... ז''ל ונוכח שם הגר''א קצינלבוייגען זצ''ל ראש ישיבת תורה ויראה ואמר על המקום להגר''ש כל השו''ע והנו''כ ומ''מ מש''ס על הליכה לערכאות והשתומם הגר''ש על זה כשעה חדא.

מה יש להשתומם? הלא בענינים אלו עיקר עיסוקם של הקנאים [כמו שיאמר לו מ"מ בענין שלוש שבועות או חנופה לרשעים], ולמה לא יהיה בקי בהם?

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 12:15 pm
על ידי לומד_בישיבה
לומד_בישיבה כתב:באישי הפנו אותי לספר לשמש שם אהל.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=582
בזה"ל.
שנים אחרי המקרה למדנו את הסוגיא בכתובות בשיעור. אחרי ביאור השיטות וסיכומן, סיפר לנו ראש הישיבה על מה אירע בחתונה לפני כמה שנים ואז אמר כך:
הרי ראינו עכשיו בלימודנו בסוגיא שרוב ראשונים קובעים חד משמעי שמקרה שלנו היו צריכים להמשיך את החתונה. נכון, שר' ווזנר טען שעל פי מה שנפסק בשו"ע נוהגים כמו דעה אחרת, ועל פי פסק ההוא נדחה החתונה. אולם, מקובלנו מבית ר׳ חיים וולוז'ין זצ"ל בשם רבו הגר"א שבשעת הדחק יכלים לסמוך על שיטות אחרות ולא ללכת בעקבות פסק של השו׳׳ע. לכן, במקרה שלנו, לאור הפסק של ר' חיים בשם הגר"א ודאי ר' שמואל צדק והיו צריכים להמשיך את החתונה.

בעקבות מה שכתב לי ת"ח אחד באישי התעוררתי שהנוסח כאן מוזר מאוד, שכתב היו צריכים להמשיך את החתונה, מהו להמשיך והרי טרם החלו, וכפי הנראה לא דייק הכותב, והגאון רבי משה שמואל ז"ל דיבר מהסיפור שהובא בזכרון שמואל שמת אחר החופה מיד, עיין שם בהערה למטה, ואז דנו האם להמשיך את החופה, כלומר, האם לתת להם להתייחד, או שמא להשאירה בתור ארוסה ולדחות את הייחוד עד לאחר השבעה.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 1:07 pm
על ידי אישי
יעקובי כתב:דברי הגר"מ מרטיטי העשתונות ומשברי הלבבות ואם אבן הוא נימוח, בקול נהי ובכי, וגעה כל העם בבכיה רבה, כמדומה לא נותרה עין יבשה, ודברים בסגנון החרבן הראשון והחרבן השני וכו', ועדיין לאו בשם מספד מר יקרא?

צ"ע.
אך מדברי הגרד"ל היה אפשר להבין שמפני כבוד התורה דאורייתא א"א להמנע לגמרי ולכן התירו לומר דברי שבח אף שיתעוררו עי"ז לבכי.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 2:50 pm
על ידי אהרון 37
מאוד לא מובן העניין להחמיר בגלל מנהגא שלא להספיד בחודש ניסן, והרי כבוד התורה היא מצוה חשובה הרבה יותר מאשר מנהג שלא להספיד בחודש ניסן, וכבוד התורה זה שייכא לדאורייתא, ולהחמיר בהלכות מנהגים ולא להספיד ת"ח כיאות הרי זה חומרא דאתי לידי קולא, ומה הענין בכך.
אלא, שאולי יש כאן פן נוסף, והוא טובת הנפטר, שכידוע שאמרו סימן יפה למת שלא נספד כהלכה, ויש דורשים שלא נספד כהלכה, היינו במקום שיש הלכה שלא להספיד, ובאמת זה נראה פשטלך כזה, אבל, כשמתבוננים, גם אם אין הכוונה כך בגמ', אבל, לקושטא דמילתא יש בזה הרבה אמת, דהנה, מצד אחד רואים בגמ' חומר המזלזל בהספד החכם, ונאמרו בזה דברים חמורים, ולפ"ז לכאו' מה סימן יפה לת"ח שלא נספד כהלכה, הרי נמצא שנגרם ע"י מכשול לאנשים שלא קיימו חובתם כדין, אבל, כשכך ההלכה שלא להספיד, נמצא שגם אין תביעה על האנשים, וגם יש כאן את הסימן יפה.
כך שלאור הנ"ל אולי ניתן להבין, שאם יש סיבה הלכתית לא להספיד, מאחר שיש כאן טובת הנפטר, אז, אדרבה זהו כבודו, וכעין רצונו של אדם הוא כבודו, ורצונו של הנפטר שיהיה לו טובה בעלמא דאתי, ואם מיעוט ההספד טובה היא לו,אז אולי אין בכך זילותא דכבוד התורה.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 3:04 pm
על ידי אישי
היודע כמה הקפיד רבינו חיים זללה"ה על כל דקדוק הלכה ומנהג, מבין היטב שזה היה רצונו, שיראו כולם איך לא זזים מההלכה ומהמנהג, אפילו במקום שהרגשות גואים.
ואפשר שזה בכלל קידוש השם שגדול מכבוד התורה וצ"ע.
לגוף הענין, כבר הזכיר אחיו הגר"מ בדבריו, שהגר"ח ביקש בצוואתו לא להרבות בהספד, ולמעט בשבחים, וזה גם לולי המנהג של חדש ניסן. אמנם קצ"ע, כי כידוע הגר"ח היה מקפיד שתהא הנהגתו כהנהגת ת"ח המוזכרת בגמ', ולמשל שלא היה יוצא בלי ליווי כדין אדם חשוב, והנה בגמ' מוצאים שהאמוראים ביקשו שירבו בהספד שלהם, ואמרו אחים בהספדאי דהתם קאימנא, ומשמע שזה טובה לנשמה שמתעוררים לבכות עבורה. וצ"ל שמתוך ענווה ביקש כן, וכידוע שנפרעים גם מהמת אם מרבים עליו שבחים שלא היו בו.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 3:25 pm
על ידי אהרון 37
נראה לי שלתפילת וותיקין היה הולך הגר"ח זצ"ל לבדו.
ובדידי הוה עובדא שהקדמתי לבוא לנץ, ובא לבדו, והביא לי המפתחות לפתוח, וביקש ממני להדליק החשמל, וניסתי ולא ידעתי, ובא לעזור לי ולהראות לי איך מדליקים.
ואולי הקפיד היכא דאפשר, אבל בשעה מוקדמת זה כרוך ע"ח אחרים.
ואולי זה מצד הכבוד שלא יראו שהולך לבדו, אבל בשעה מוקדמת שלא רואים אין את העניין הזה, ואף שיל"ד שזה מצד מזיקין, אבל י"ל שעיקר הטעם מצד הכבוד.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ו' אפריל 17, 2015 6:19 pm
על ידי יערוסלב
איש_ספר כתב:כשאני טועה אני אומר טעיתי בפה מלא, ואפשר לעשות חיפוש בהודעתי ולמצוא כהנה וכהנה.
האגדה כאילו כתוב באיזה מקום/ירושלמי/ בבלי כת"י/ אבן עזרא/ תרגום קהלת/ פשיטתא/ מגילות קומראן/ יוסיפון.
שיש לצדיקים זמן תפילה משלהם. כבר הופרכה בלי סוף פעמים. ואפס קצה תראה במאמר של שפיגל.
(אולי צריך להסביר לידידי, שהתרגום שהבאת כתוב בו שחכמים הם שקבעו זמן תפילה, ותל"מ).
הסיפור כאן כנראה לא הובא כנימוק הלכתי, אבל בודאי שרוב מביאיו התכוונו שיש בזה כדי לבאר מעשים של צדיקים שאסור לבארם.
אני לא חשבתי לרגע שהרב וואזנר משקר, ובודאי אם אמר שכך שמע מהגרא"ז, אז כך היה, וזה לא משנה את העובדה שהמימרא הזו, שכאמור כל פעם מולבשת על מישהו אחר, להד"ם.
ואכן: זמן תפילה, נוהג בזכרים ובנקבות, בממזרים ובמיוחסין, ברשעים ובצדיקים.

הסיפור של הרב אונגר (רשומים בשמך ומשם בקדושתו של אהרן שבאוצר) לא שונה מהותית, אבל הסיפור אחר. עי"ש.

כבוד הרב איש ספר הגם שאני מפחד קצת מהארס שבעטך (כידוע ליודעי האתר), אבל כשקריתי את השורת המושפלות הנ"ל נזכרתי מהגמרא פסחים דף מט: תניא אמר רבי עקיבא כשהייתי עם הארץ אמרתי מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור וכו' ועד שם: תנא רבי חייא כל העוסק בתורה לפני עם הארץ כאילו בועל ארוסתו בפניו שנאמר תורה צוה לנו משה מורשה אל תקרי מורשה אלא מאורסה גדולה שנאה ששונאין עמי הארץ לתלמיד חכם יותר משנאה ששונאין עובדי כוכבים את ישראל ונשותיהן יותר מהן.
פירוש כל העוסק בחסידות לפני...... וכו' וגדולה שנאה שונאין.......לרבותינו הקדשים מאורי החסידות יותר.... וד"ל.
וגם קרח היה לא טענות הלכתיות [לשיטתו] נגד משה רבינו, וגם עוד היה פקח כמותך, אז תזהר לא לילך בעקבותיו, כדי לא להגיע למקום שהוא הגיע!
כל טוב!

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ש' אפריל 18, 2015 9:13 pm
על ידי פרץ מוצקין
אישי כתב:היודע כמה הקפיד רבינו חיים זללה"ה על כל דקדוק הלכה ומנהג, מבין היטב שזה היה רצונו, שיראו כולם איך לא זזים מההלכה ומהמנהג, אפילו במקום שהרגשות גואים.
ואפשר שזה בכלל קידוש השם שגדול מכבוד התורה וצ"ע.
לגוף הענין, כבר הזכיר אחיו הגר"מ בדבריו, שהגר"ח ביקש בצוואתו לא להרבות בהספד, ולמעט בשבחים, וזה גם לולי המנהג של חדש ניסן. אמנם קצ"ע, כי כידוע הגר"ח היה מקפיד שתהא הנהגתו כהנהגת ת"ח המוזכרת בגמ', ולמשל שלא היה יוצא בלי ליווי כדין אדם חשוב, והנה בגמ' מוצאים שהאמוראים ביקשו שירבו בהספד שלהם, ואמרו אחים בהספדאי דהתם קאימנא, ומשמע שזה טובה לנשמה שמתעוררים לבכות עבורה. וצ"ל שמתוך ענווה ביקש כן, וכידוע שנפרעים גם מהמת אם מרבים עליו שבחים שלא היו בו.

בלוויה היו הספדים. נקודה. והאמירה בתחילת ההספדים, שמפני חודש ניסן וכו', היא משולה לאמירת נישט שבת גירעט, הנאמרת בתחילת שיחה של דברי חולין בשבת, או של הודעת "מפני קדושת המועד", המודפסת בהמודיע בחוה"מ.
לא היה צריך להכנס כלל לענין הזה, אבל צריך קורטוב בלתי מבוטל של חוצפה להתנשא על אחרים (תלמידי הרב וואזנר) בדיוק בנקודה שבו כשלתם.
אגב, בתמונות רואים את בני הגר"ח ישובים על כסאות נמוכים. האם כך היתה דעתו של הגרח"ג?
כמדומה שהמדקדקים יושבים על הרצפה ממש.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ש' אפריל 18, 2015 9:23 pm
על ידי אחימעץ
האמת, וכמדומני שהיה זה כשהג"ר יהודה שפירא זצוק"ל נפטר בחוהמ"פ, ערכו לו הספד בימים הראשונים של חדש אייר בכדי שיצא חדש ניסן ועדיין לא יגיעו ל' יום קודם הרגל, וכל החזו' נשתבחו אז באומרם ראו מה בינינו לאחרים שהיו מקילים בכל טצדקי להספיד, ואנחנו שומרים על ההלכה הצרופה בלי להתחכם.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ש' אפריל 18, 2015 10:22 pm
על ידי יעקובי
אישי כתב:
יעקובי כתב:דברי הגר"מ מרטיטי העשתונות ומשברי הלבבות ואם אבן הוא נימוח, בקול נהי ובכי, וגעה כל העם בבכיה רבה, כמדומה לא נותרה עין יבשה, ודברים בסגנון החרבן הראשון והחרבן השני וכו', ועדיין לאו בשם מספד מר יקרא?

צ"ע.
אך מדברי הגרד"ל היה אפשר להבין שמפני כבוד התורה דאורייתא א"א להמנע לגמרי ולכן התירו לומר דברי שבח אף שיתעוררו עי"ז לבכי.

איני יודע מהו גדר הספד לדעתך, וגדר (חדש?) של 'דברי שבח' (החוזר ונשנה בדבריך) גם לא ידעתי, אדרבה החכימני. גם בסי' תכ"ט לא מצאתי חילוקים כאלו. לפי שעה יודעני רק מה שאמרו בברכות, אגרא דהספדא דלויי. ופרש"י, דלויי להרים קול בלשון נהי ועגמת נפש שיבכו השומעים, ע"כ. הרי שזהו עיקר צורת הספד ועל זה השכר. והגר"מ בדבריו עשה זאת ביתר שאת ועז, ועפ"ז הרי שנשא הספד בהידור רב.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ש' אפריל 18, 2015 10:32 pm
על ידי אחימעץ
לא ברור מה מתנפלים עליו, צא וראה כמעט בכל לוויה [ת"ח כעם הארץ] הנערכת בימי ניסן שכך בדיוק עושין, והמהדרין מן המהדרין נמנעין מלשורר בניגון של הספד, אבל הכל כך עושין.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ש' אפריל 18, 2015 10:32 pm
על ידי מה שנכון נכון

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: ש' אפריל 18, 2015 11:35 pm
על ידי הוגה ומעיין
אחימעץ כתב:לא ברור מה מתנפלים עליו, צא וראה כמעט בכל לוויה [ת"ח כעם הארץ] הנערכת בימי ניסן שכך בדיוק עושין, והמהדרין מן המהדרין נמנעין מלשורר בניגון של הספד, אבל הכל כך עושין.

מעדות ראייה מהשבוע שעבר: בחברא-קדישא חסידים בבני ברק אין מאפשרים לערוך הספדים בחוה"מ. הקברן אף איים שאם יעשו הספד ילך לדרכו וישאיר את המיטה, ולתוספת תוקף סיפר שכבר עשה כך פעם. אינני יודע על ימים של חודש ניסן אחר הפסח (הקלים יותר לפי הפסק של תלמידי הגרש"ו).
סיפרו גם שהגרשז"א היה בלוויה בה פתח המספיד: אמנם אין מספידים בחודש ניסן, אבל... וכאן קטע אותו הגרשז"א ואמר: אבל אין מספידים.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: א' אפריל 19, 2015 10:46 am
על ידי לא ידען
מישהו הזכיר את העלונים המטופשים הנפוצים בזמננו,זה הזכיר לי עוד סיפור על עדינותו ואולי ענוותנותו של רבינו הרב ואזנר זצ"ל, בהקשר לספרים המלאים מאות ורבבות 'שאלות בהלכה ממרן הרב..' .
פעם אחר השיעור ברחוב וילקומירר פינת הלפרין ניגש אליו יהודי עם סטנסיל של מאות 'שאלות בהלכה' וביקש את תשובותיו.
ניכר היה על האיש שהוא לא ממש נורמלי.
הגבאי סימן לו מרחוק לבל ייגש והוסיף אי אלו תנועות איום בידיו ובעיניו.
הרב ואזנר שהבחין בכך, ביקשו להניח ליהודי ושאלו ברוך למבוקשו.
בתחילה הרב חשב שרוצה 'הסכמה'ואמר לו כמדבר לאחד מחשובי המחברים, שאינו נותן הסכמות היום והתנצל במלא הכנות על כך.
כשהבין שהלה מתכוון ל'שו''ת שזכינו ממרן הרב ואזנר' הבהיר לו בעדינות שלא טובה בעיניו צורת הבירור ההלכתי הלזה.
היהודי הפשוט התעקש ואמר 'מדוע ר' חיים קנייבסקי ענה לי על מאות שאלות?' הרב ואזנר הצטחק ואמר : נו, טוב . ר' חיים, זה משהו אחר לגמרי.
אבל אם יש לכב' מר' חיים בטח שאינו צריך משלי'...
הוא עוד התעקש עד שסוכם שישלח לביתו של הרב חלק מהשאלות הקשות ואם יהיה לו זמן הוא יעבור עליהם.
לא אשכח את נהרת פניו של היהודי ואת התנועה המנצחת לכיוון הגבאי והתלמידים שסבבום כחומה,
כמו גם המסקנה ההלכתית הראשונה שנופף להם :
'פסק לי מרן הרב ואזנר שרבי חיים גדול ממנו...'

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: א' אפריל 19, 2015 12:10 pm
על ידי פלתי
יערוסלב כתב:
איש_ספר כתב:כשאני טועה אני אומר טעיתי בפה מלא, ואפשר לעשות חיפוש בהודעתי ולמצוא כהנה וכהנה.
האגדה כאילו כתוב באיזה מקום/ירושלמי/ בבלי כת"י/ אבן עזרא/ תרגום קהלת/ פשיטתא/ מגילות קומראן/ יוסיפון.
שיש לצדיקים זמן תפילה משלהם. כבר הופרכה בלי סוף פעמים. ואפס קצה תראה במאמר של שפיגל.
(אולי צריך להסביר לידידי, שהתרגום שהבאת כתוב בו שחכמים הם שקבעו זמן תפילה, ותל"מ).
הסיפור כאן כנראה לא הובא כנימוק הלכתי, אבל בודאי שרוב מביאיו התכוונו שיש בזה כדי לבאר מעשים של צדיקים שאסור לבארם.
אני לא חשבתי לרגע שהרב וואזנר משקר, ובודאי אם אמר שכך שמע מהגרא"ז, אז כך היה, וזה לא משנה את העובדה שהמימרא הזו, שכאמור כל פעם מולבשת על מישהו אחר, להד"ם.
ואכן: זמן תפילה, נוהג בזכרים ובנקבות, בממזרים ובמיוחסין, ברשעים ובצדיקים.

הסיפור של הרב אונגר (רשומים בשמך ומשם בקדושתו של אהרן שבאוצר) לא שונה מהותית, אבל הסיפור אחר. עי"ש.

כבוד הרב איש ספר הגם שאני מפחד קצת מהארס שבעטך (כידוע ליודעי האתר), אבל כשקריתי את השורת המושפלות הנ"ל נזכרתי מהגמרא פסחים

נסיתי ולא הצלחתי להבין איפה השורות המושפלות. אולי תוכל להבהיר את דבריך?
ואגב, השורות המושפלות היחידות שאני ראיתי כאן, הם דבריך הבוטים והמעליבים כמדקרות חרב.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: א' אפריל 19, 2015 2:40 pm
על ידי אישי
אחימעץ כתב:האמת, וכמדומני שהיה זה כשהג"ר יהודה שפירא זצוק"ל נפטר בחוהמ"פ, ערכו לו הספד בימים הראשונים של חדש אייר בכדי שיצא חדש ניסן ועדיין לא יגיעו ל' יום קודם הרגל, וכל החזו' נשתבחו אז באומרם ראו מה בינינו לאחרים שהיו מקילים בכל טצדקי להספיד, ואנחנו שומרים על ההלכה הצרופה בלי להתחכם.

אצל הגר"י שפירא זצ"ל הספידו בחוה"מ מדין חכם בפניו, ע"פ הגרנ"ק שהספידו בעצמו. ואילו בחוג הגרח"ג מחמירים כהסוברים שאין חכם בזמן הזה, [וכמדומה שיש להם קבלה שהגר"ח מוואלוזין לא הספיד את הגר"א בחוה"מ מטעם זה]. ואכן גם את הגרח"ג אין מספידים אלא בימים שני ושלישי ורביעי הבעל"ט, וזה משום ל' יום קודם הרגל.
הטענות שנטענו על מה שעוררו לבכי בלווייה של הגרח"ג, הם אכן במקומם, [לפחות אלו שטענו בכבוד הראוי ולא בהשתלחות וד"ל], וכבר כתבתי שמשום כבוד התורה, ומשום דלא איירינן בחוה"מ אלא בחדש ניסן שהוא רק מנהג, היתה החלטה לומר דברי שבח ולעורר מעט לבכי, אבל לא להרבות בכך. וכעי"ז הביאו כאן בשם החוט שני, שבחדש ניסן יש להספיד מעט אם הוא ת"ח עי"ש.
יצויין שהגר"מ גריינימן הכין דברים ארוכים יותר, וקיצר אותם ע"פ בקשת בני הגרח"ג.

Re: בד''ה מרן הגר''ש הלוי וואזנר זצ''ל

פורסם: א' אפריל 19, 2015 2:54 pm
על ידי זלמניו
איש_ספר כתב:לגבי הוויכוח עם המעשה של הרב וואזנר בחתונה.
אפשר פשוט להרים טלפון אל החתן דנן, ה"ה הרה"ג ר' נפתלי כ"ץ.

לא רבי נפתלי כץ שליט"א אלא אחד מגיסיו.
הנפטר היה אבי הכלה, הגאון החסיד רבי אברהם ארי' כץ זצ"ל, ידידו הטוב של השבה"ל עוד מימי יח"ל. [הוא אמנם עבד כאן בדואר ישראל, לפרנסתו, אבל היה גאון מבהיל והרב וואזנר התייחס אליו כאחד הגדולים ועד סוף ימיו סיפר ממנו]