עמוד 3 מתוך 28

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ו' נובמבר 25, 2016 12:10 am
על ידי אריך
שמעתי שהרב התחיל טיפולים שיהיה לרפו"ש.
אביא כאן ד"ת ששמענו מפיו (שיעורי משלי תש"ע), ויהיו הדברים לרפואתו בתושח"י.

בענין דברים בטלים

האדם בוחר בין הדברים העיקריים הנובעים מעצמו בעומק לבו פנימה, ובין הדברים השתולים בו מבחוץ. שם נמצאת הבחירה. הטעות נמצאת בכך שישנם המוני דברים מושתלים מכל המסתובב בעולם, שמעתי ולא טרחתי לסנן ולהבחין. מפני מה אצבעותיו של אדם משופין כיתדות שאם ישמע דבר שאינו הגון ישים אצבעו באזניו. צריך לדעת לשים אצבע באוזן. הגאון בתחילת משלי מדבר על היצר הגדול של דברים בטלים. הדברים מתוקים לו מאד למרות שאין בזה הנאה של גוף או איזה דבר משמח.
דברים בטלים הם אינם מחייבים. כשמכניס אל עצמו דברים כאלה נותן להם מציאות. הדמיון כולו פטור, ובדר"כ אדם מעלה על דמיונו מראות נעימים (אא"כ הוא פגוע), וכך שם את עצמו במערכת לא מחייבת. דברים בטלים מולידים את המציאות הזו.
הלכות דעות פ"ב ה"ד: "לעולם ירבה אדם בשתיקה ולא ידבר אלא דברי חכמה או שצריך להם, כך אמרו על רב תלמיד רבנו הקדוש שלא שח שיחה בטלה מימיו". הרמב"ם מציג את רב בתור תלמיד רבנו הקדוש. ובפשטות אין סיבה לכתוב כן, דמי שיודע מי זה רבנו הקדוש יודע מי זה רב (וגם אינו מזכיר את רבינו הק' בשמו). רבינו הק' נקרא כן ע"ש שלא הושיט ידו למטה מאבנטו. קדושתו שייכת לברית המעור, והרמב"ם מעמיד את קדושת רב בברית הלשון. נתגלה שהקדוש בזה קדוש בזה. זה ההמשך של רבינו הקדוש.
שתי הבריתות הללו הם בשתי מקומות ההולדה. יש כח הולדה פיזי ויש כח הולדה של 'בניך אלו התלמידים'. בניו של אהרן נקראים תולדות משה כי התלמידים נקראים בנים. הברית נכרתת שהתולדות יהיו אמת. קיום הברית בברית הלשון הוא לא לשיח שיחה בטלה, רבינו הק' היה נזהר שלא להוציא ולבזבז את כוחות החיים לדברים בטלים. ורב עשה זאת בדיבור.
רמב"ם סופ"ד מהל' תפילין: "קדושת תפלין קדושה גדולה, שכל זמן שהם עליו הוא עניו ויר"ש ואינו נמשך בשחוק ושיחה בטלה ומחשבות רעות אלא מפנה לבו בדברי האמת והצדק וכו' אמרו עליו על רב תלמיד רבנו הק' שלא ראוהו כל ימיו הולך ד"א בלא תורה ציצית ותפלין". ענין הליכת ד"א: שבזה יוצא מרשותו החוצה (כמבו' בבעה"מ גבי העברת ד"א ברה"ר), וכשהוא עם עצמו בודאי שהוא במצב הגבוה, וכשיוצא מחוץ לעצמו צריך זהירות מיוחדת.
רמב"ם מזוזה פ"ו: "חייב אדם להזהר במזוזה מפני שהיא חובת הכל תמיד, וכל זמן שיכנס ויצא יפגע ביחוד השם שמו של הקדוש ב"ה ויזכור אהבתו ויעור משנתו ושגיותיו בהבלי הזמן, וידע שאין דבר העומד לעולם ולעולמי עולמים אלא ידיעת צור העולם ומיד הוא חוזר לדעתו והולך בדרכי מישרים, אמרו חכמים הראשונים כל מי שיש לו תפילין בראשו ובזרועו וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו מוחזק הוא שלא יחטא…" כתוב כאן שכשנכנס ויוצא צריך מזכיר מיוחד. כשהוא עם עצמו בדר"כ הוא עסוק בדברים שהם עיקר, אבל כשהוא יוצא מה'היות' עם עצמו אל מקום אחר, אז צריך שמירה.
הרמב"ם כתב "אלא ידיעת צור העולם", פי' המילה 'צור' הוא מקור. צור העולם היינו המקור ממנו הגיע העולם. את השם 'צור' של בורא העולם צריכים לזכור. כשאדם יוצא חוץ לד"א נכנס למערכת של השתנות, מעבר בין מצבים ופיזור, שם יש ענין מיוחד להזכר יותר בצור העולם.
{כאן הורדתי אריכות בענין מנחש ומעונן וכשפים}
מציאויות של תוהו. תוהו זה דבר שאין לו קיום אמיתי. מִדְבר נקרא תוהו, וכתוב ברד"ק שתיבת מדבר מורה על שהוא ריק מדָבָר.
אדה"ר היה פרוש מאשתו ק"ל שנים ומייסר עצמו בעינויים קשים מאד. על שפת נהר גיחון. וכתוב בגמ' שבאותן שנים היה מוליד שדים רוחין ולילין מש"ז דחזי לאונסו. כל יצורים אלה נקראים תולדין דתוהו, אלה אינם דברים של קיימא, אינם שייכים למערכת האמתית.
כל ה"לבטלה" הם כלפי כוחות קיימים ואמתיים. אברהם ע"י כח הדיבור הפך את העולם. הוריד את הקב"ה לעולם. העיקר ששתל אברהם. אבל אם אנחנו מדברים דברים בטלים אנו לוקחים אותם כוחות לברוא מציאויות בטלות. אותם כוחות חיים מולידים כוחות חיים של תוהו. סדר העולם היה שבתחילה היה תוהו ואח"כ ויאמר אלקים. בתחילה היה בורא עולמות ומחריבן דין הניין לי ודין לא הניין לי, היו עולמות של תוהו.
הדמיון שהוא כח הרע הוא תולדה של דברים בטלים. אדם שהיה נקי ונזהר מדברים בטלים וכל דבריו דברים של דעת ואמת הריהו חי במערכת שכולה מציאות, נקי מדמיון. הדמיון שלו יהיה בשליטת השכל – וביד הנביאים אדמה.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 12:57 am
על ידי תמיד חכם
יישר כוחך
קטע מדהים

ובכלל אשמח לדעת איפה אפשר להשיג את שיעורי הרב בנפש החיים! או משלי או מכל שיעור סגור!

בקטע הבא אבקש לדעת האם כוונתו בזה שאכן כך היא כוונת הרמבם, כלומר הרמבם מדגיש בדווקא את ייחוסו של רב לרבינו הקדוש לעניין ההגבלה ברית/ברית הלשון
(כך זה נשמע) או שכך דרכו של הרב ואין זה דווקא דיוק מדברי הרמבם?
והאם יש עוד דוגמאות לסוג דיוק זה מדברי הרמבם?

הלכות דעות פ"ב ה"ד: "לעולם ירבה אדם בשתיקה ולא ידבר אלא דברי חכמה או שצריך להם, כך אמרו על רב תלמיד רבנו הקדוש שלא שח שיחה בטלה מימיו". הרמב"ם מציג את רב בתור תלמיד רבנו הקדוש. ובפשטות אין סיבה לכתוב כן, דמי שיודע מי זה רבנו הקדוש יודע מי זה רב (וגם אינו מזכיר את רבינו הק' בשמו). רבינו הק' נקרא כן ע"ש שלא הושיט ידו למטה מאבנטו. קדושתו שייכת לברית המעור, והרמב"ם מעמיד את קדושת רב בברית הלשון. נתגלה שהקדוש בזה קדוש בזה. זה ההמשך של רבינו הקדוש.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ב' נובמבר 28, 2016 2:14 pm
על ידי אריך
הגרמ"ש אוהב לדייק את דבריו ברמב"ם. וידוע שבעלי אגדה מחשבה וקבלה מוצאים הרבה הדים לדבריהם בלשונות הרמב"ם.
האם הוא סבור שזה ממש כוונת הרמב"ם, לא יודע, אבל נ"ל שההתייחסות לרמב"ם היא שאלו הם 'דברי תורה' הניתנים להידרש למשמעויות שונות, וכבר נודעו דברי התומים על התירוצים שאומרים ברמב"ם ושו"ע אף שלא חשבו על כל זה.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ג' נובמבר 29, 2016 2:27 pm
על ידי תמיד חכם
תודה - למרות שעדיין העניין צריך ביאור... איך דברי הרמבם ודכוותיה נעשים "דברי תורה" ?
ואיפה נסגר המעגל... אצל הראשונים ? ואם כן איך יש להתייחס לדברי גאונים כגון המהרל , הגרא, הארי...??
האם יש מקורות לעניין זה, מישהו מדבר על זה ?

איפה התומים ?

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ג' נובמבר 29, 2016 2:45 pm
על ידי מה שנכון נכון
דברי התומים אמורים לענין דיוק לשונם להלכה אף שלא כיוונו, וע"ז הסייעתא דשמיא, ולא ביחס להשתמשות בלשונם לעניני דרוש/רמז/סוד. [אם כי אולי יש אחרים שכתבו כעי"ז, כגון רמזי היעב"ץ בשמות הסימנים].

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ג' נובמבר 29, 2016 3:45 pm
על ידי אריך
מה שכתבתי הוא הבנה פנימית יותר ביסוד של התומים. אם זה סתם "סיעתא דשמיא כדי שלא תצא תקלה", אז אולי רק בהלכה היא קיימת ולא בדברי אגדה. אבל להבנתי יסוד התומים הוא שספרי היסוד שלנו, כהרמב"ם, שו"ע, וכו' היתה להם סיעתא דשמיא לכתוב דברי תורה אמיתיים, וכדרכם של ד"ת שיש להם רבדים שונים. א"כ ה"ה בדברי אגדה. אבל באמת אני חושב שלא צריך להגיע לתומים, כי בדברי אגדה פעמים רבות ההסבר היותר עמוק הוא הפנים של הפשט החיצוני, ואין הם נפרדים, וכמ"ש הגר"א שהפשט והסוד הולכים תמיד יחד.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ג' נובמבר 29, 2016 3:53 pm
על ידי מה שנכון נכון
אפשר לעיין בתומים ולבדוק מה כוונתו.
מה גם שדבריו אמורים רק על השו"ע והרמ"א שהתקבלו כפוסקים בכלל ישראל, (ולכן רק נגדם אין לומר קים לי, משא"כ נגד הרמב"ם ושאר גדולים).
לא נראה לי שלשון הרמב"ם "אמרו על רב תלמיד רבינו הקדוש" שייכת לענין פשט וסוד הולכים ביחד שדיבר הגר"א.

זה לא כ"כ חידוש לומר תילי תילים של דרשות ורמזים בדברים שרחוקים מאד מכוונת אומרם, (במיוחד בחסידות אך לא רק), ואי"צ לדבורים בסגנון עומק הכוונה הנסתרת והרבדים המסתתרים וכו'.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ג' נובמבר 29, 2016 4:00 pm
על ידי סגי נהור
יש כאן "באין כאחד" - גם בדברי התומים עצמו אפשר לפרש ולומר שאף שהוא לא התכוון לכך, מכל מקום עומק דבריו הוא שהדברים הופכים ל"ד"ת אמיתיים" וכו' וכו', והיסוד לכך יהיה דברים אלו עצמם.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ג' נובמבר 29, 2016 4:05 pm
על ידי לעומקו של דבר
מכל מקום לענייננו, הרי ברור שהרמב"ם ביקש לרמוז כאן משהו.
עכשיו לומר שהוא התכוון שיש למימרא הזו גם איזו שייכות לרבינו הקדוש זה לא רחוק כלל.
עכשיו הוורט עצמו? אם יש לו את הבעיה זה הבעיה כמו שיש לכל היישובים ברמב"ם, שטוענים עליהם שהם אפולוגטיקה.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ג' נובמבר 29, 2016 4:11 pm
על ידי מה שנכון נכון
לעומקו של דבר כתב:מכל מקום לענייננו, הרי ברור שהרמב"ם ביקש לרמוז כאן משהו.

ראה בבני בנימין לאדר"ת (בספר הלקוטים) ובאריכות בברית יעקב לריח"ס מעמ' עה.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ה' דצמבר 01, 2016 3:20 pm
על ידי אריך
עוד מדברי תורתו (משיעורי משלי), לרפו"ש בתושח"י. והפעם דיבורים בענין 'חיים' 'שינה' 'יקיצה':

"בהתהלכך" - אדם הולך ממצב למצב. שינוי במציאותו. "הקיצות" - אז הוא מתחבר למקור החיים.
גמ': הקיבה היא החלק הישן שבאדם והיקיצה באה מהאף. הביאור: האוכל שאכל אדה"ר הביא את המוות על צורת אדם. מאז ואילך כל אכילה יש בה משהו מאותה אכילה של אדה"ר. לכן בכל אכילה יש פסולת. יש משהו בכל אכילה שהוא מתנגד לחיים. הגמ' מספרת נפלאות על הזהירות של חכמי התלמוד בענין של 'גוף נקי'. ואיתא בגמ' איזוהי קבלת עומ"ש שלימה – נפנה ואח"כ נוטל ידיו וכו'. נפנה פירושו לסלק מעצמו את החלקים של המיתה. החרפה של האדם נמצאת בענין הזה, וכשמתפטר מזה חוזר לכבודו.
"גלוי וידוע לפני כסא כבודך". כל הדבר הזה של הפרשת הפסולת מסתובב סביב כבוד. כשטיטוס החציף כלפי מעלה נענה "בריה קלה יש לי בעולמי יתוש שמה" והסבירו בגמ' שהיא בריה קלה שמכניס ואינו מוציא, ע"ש זה הוא קל ונקלה כי אינו יכול להוציא מעצמו את הפסולת הזו (ומשך חייו קצר מחמת כן).
דברים אלה נקראים "פרש" כי הם פורשים מן החיים. ה'מן' נקרא בלשון ישראל "הלחם הקלוקל" היינו מלשון קלות וכנ"ל כי הם חשבו שהוא מונע את יציאת הפסולת, אבל ההיפך היה הנכון שזהו מזון כ"כ נכבד עד שאין בו פסולת.
ומאחר שהקיבה נושאת את האוכל שבו חלקי מיתה, היא זו שמביאה את השינה, דשינה היא אחת משישים במיתה. היקיצה מגיעה מכוח האף, שבו "ויפח באפיו נשמת חיים".
הילוך תמיד הוא "לקראת". המצב של האדם הוא שהולך משכיבה ליקיצה. ממוות לחיים. אמנם 'כי הולך האדם אל בית עולמו', אבל האדם נברא ללכת לכיוון ההפוך - קדימה, גבוה יותר.
תפילת שחרית היא בנקודת היקיצה, היציאה משורש הדברים. שחרית תיקן אברהם שהוא נקודת היציאה כמ"ש "בהבראם – באברהם". נקודת היציאה לגילוי. היום מתחיל והאדם עומד לפני בוראו בנקודת היקיצה והיציאה מן השורש.
מנחה – בסוף היום.
ערבית תיקן יעקב, כי עליו נאמר "לא מת" ואע"פ שבפועל מת אבל "מקרא אני דורש" (גמ' פ"ק תענית) דהיינו הדרש אינו הפשט, אלא מה שאני מבין מתוך הדברים, והיינו שאני מבין שהכל מלמד שבעצם זה לא היה מוות גמור. כיון שיעקב לא מת הוא זה שתיקן תפילה לזמן שאדם מתחבר לאחרית, לסוף, לחושך, "בשכבך".

צריכים להתבונן: למה צריכים מלאך מיוחד ממונה לפעול את המוות – "מלאך המוות", הרי אדם חי מספר שנים וכשגומר אותם גמר את חייו וממילא כבר לא חי, למה צריך לפעול את המוות.
התירוץ, שהמוות הוא פעולה פוזטיבית, חיובית, כי החיים הם דבר שלא נגמר אף פעם. חיים זה לעולם. להבין: הפעולה של מוות הוא גם א' מפעולות החיים. רק חי יכול למות. אם חיים היו נגמרים לא היה יכול להיות תחיית המתים אא"כ יחליט הקב"ה לברוא מחדש. החיים נמצאים רק שחל עליהם המוות. הם הצטמצמו והתכווצו (אל עצם הלוז)...

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ה' דצמבר 01, 2016 3:30 pm
על ידי ראש
מי יודע מה שלומו ומה מצבו של הגאון?

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 12:28 pm
על ידי תמיד חכם
לאריך,

אתה מעלה פה דברים מעניינים מאוד!

א) של מי הניסוח?
ב) תמשיך בבקשה להעלות קטעים כאלה
ג) איפה אפשר למצוא עוד שיעורים במשלי?

וככלל, מה ההבדל בין השיעורים הפתוחים לאלה הסגורים?
הכוונה בתוכן.

ועוד דבר: כאחד שאינו מכירו כ"כ רציתי לדעת ההבדל בין תורת רמ"ש לבין תורתו של רבי יהונתן דייויד?
האמת שלא כ"כ התחברתי לסגנון הרצאת הדברים של האחרון... אבל עדיין דואג לפספס משהו... אבל משיחות אישיות איתו מאוד התרשמתי מהברירות, ועוד.

תודה

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 12:43 pm
על ידי אריך
תמיד חכם כתב:לאריך,

אתה מעלה פה דברים מעניינים מאוד!

א) של מי הניסוח?
ב) תמשיך בבקשה להעלות קטעים כאלה
ג) איפה אפשר למצוא עוד שיעורים במשלי?

וככלל, מה ההבדל בין השיעורים הפתוחים לאלה הסגורים?
הכוונה בתוכן.

ועוד דבר: כאחד שאינו מכירו כ"כ רציתי לדעת ההבדל בין תורת רמ"ש לבין תורתו של רבי יהונתן דייויד?
האמת שלא כ"כ התחברתי לסגנון הרצאת הדברים של האחרון... אבל עדיין דואג לפספס משהו... אבל משיחות אישיות איתו מאוד התרשמתי מהברירות, ועוד.

תודה


תודה.
א) הדברים נכתבו תוך כדי שיעור בשמירה על לשונו של הרב, עם עריכה לשונית קלה מאד. כידוע שלשונו של הגרמ"ש צחה וכמעט אפשר לכתוב את הדברים כפי שנאמרים (אא"כ ממש רוצים לבנות את השיעור בצורה דידקטית ואז דרושה עריכה).
ב) בל"נ.
ג) אם אתה מתכוין לשיעורים כתובים, פנה אלי באישי.

קטונתי להגדיר ההבדל בין הני תרי ריעי הגרמ"ש והגרי"ד. רק אכתוב תחושות שלי: הגרמ"ש גם יורד למטה מי' טפחים, מדבר הרבה על מציאות החיים האנושית (לנתח מידות ותופעות) ויכול גם להתייחס לאקטואליה. הגרי"ד (לפחות בדיבורים הפתוחים) מדבר ברוממות הדברים.
הגרמ"ש אינו מונע עצמו (בשיעורים הסגורים בפרט) לדבר פה ושם להדיא בנסתר (בשיעורי משלי הוא מתבטא "הרב" על האר"י). ואצל הגרי"ד כמקובל מחמיו לא ייראה ולא יימצא.
הגרמ"ש פעמים רבות מדבר ביאורי עניינים ומושגים. הגרי"ד תמיד בונה שטיקל תורה מסודר.
אולי אני טועה, זו ההתרשמות שלי משמיעת הגרמ"ש הרבה ומשמיעת הגרי"ד פה ושם.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 1:51 pm
על ידי נשר
אריך כתב:
תמיד חכם כתב:לאריך,

אתה מעלה פה דברים מעניינים מאוד!

א) של מי הניסוח?
ב) תמשיך בבקשה להעלות קטעים כאלה
ג) איפה אפשר למצוא עוד שיעורים במשלי?

וככלל, מה ההבדל בין השיעורים הפתוחים לאלה הסגורים?
הכוונה בתוכן.

ועוד דבר: כאחד שאינו מכירו כ"כ רציתי לדעת ההבדל בין תורת רמ"ש לבין תורתו של רבי יהונתן דייויד?
האמת שלא כ"כ התחברתי לסגנון הרצאת הדברים של האחרון... אבל עדיין דואג לפספס משהו... אבל משיחות אישיות איתו מאוד התרשמתי מהברירות, ועוד.

תודה


תודה.
א) הדברים נכתבו תוך כדי שיעור בשמירה על לשונו של הרב, עם עריכה לשונית קלה מאד. כידוע שלשונו של הגרמ"ש צחה וכמעט אפשר לכתוב את הדברים כפי שנאמרים (אא"כ ממש רוצים לבנות את השיעור בצורה דידקטית ואז דרושה עריכה).
ב) בל"נ.
ג) אם אתה מתכוין לשיעורים כתובים, פנה אלי באישי.

קטונתי להגדיר ההבדל בין הני תרי ריעי הגרמ"ש והגרי"ד. רק אכתוב תחושות שלי: הגרמ"ש גם יורד למטה מי' טפחים, מדבר הרבה על מציאות החיים האנושית (לנתח מידות ותופעות) ויכול גם להתייחס לאקטואליה. הגרי"ד (לפחות בדיבורים הפתוחים) מדבר ברוממות הדברים.
הגרמ"ש אינו מונע עצמו (בשיעורים הסגורים בפרט) לדבר פה ושם להדיא בנסתר (בשיעורי משלי הוא מתבטא "הרב" על האר"י). ואצל הגרי"ד כמקובל מחמיו לא ייראה ולא יימצא.
הגרמ"ש פעמים רבות מדבר ביאורי עניינים ומושגים. הגרי"ד תמיד בונה שטיקל תורה מסודר.
אולי אני טועה, זו ההתרשמות שלי משמיעת הגרמ"ש הרבה ומשמיעת הגרי"ד פה ושם.


יפה, אם כי יש לזכור כי החילוק הנ"ל הוא חילוק בין שיעורים פתוחים לסגורים. גם הגרמ"ש בשיעורים לרבים הוא מוסר בצרה של מהלך אחד. וגם הגר"י מבאר ענינים כאשר הוא מוסר ועדים ליחידים כמו שאפשר להתרשם באשכול על הגר"י בדברים שהביא ר' "מוישי".

לגבי קבלה, לר' משה שפירא יש שיעורים בקבלה וכן להגר"י. (אצל הגר"י אולי זה רק חברותות. אני לא יודע ברור)

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: א' דצמבר 04, 2016 2:00 pm
על ידי אריך
לא דיברתי על שיעורי קבלה של הגרמ"ש, להם לא זכיתי. אלא לשיעורי משלי בהם השתתפתי (ועוד אשתתף לכשיבריא בע"ה), שם הוא לא מונע עצמו מלהזכיר דברים מהאריז"ל ולבאר מושגים בקבלה (כמובן קבלה 'לייט').

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ה' דצמבר 08, 2016 11:19 pm
על ידי אריך
משהו קטן ששלפתי מתוך שיעור שלם, לרגל פ' ויצא.

מספר שש הוא הריבוי שיש בעולם כמו שאחז"ל 'כי ששת ימים עשה השם' ולא נאמר 'בששת', כי ה' ברא מציאות שמתרבה לשש:
• פָנים (=לאן).
• אחור (=מהיכן).
• ימין (=חיבור וצירוף שלי אל הדבר שהוא עיקר אצלי).
• שמאל (=חיבור יותר חלש).
• מעלה.
• מטה.
כל אחד מאלו הצדדים מתייחס אל יתר הצדדים ולכן הריבוי הגמור הוא שש כפול שש שהוא ל"ו כמנין "אלה". וזה גם כמנין "לאה" אם הבנים, אצלה נמצא נקודת הריבוי של בית יעקב. לעומתה - רחל היא נקודת העיקר.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ג' דצמבר 13, 2016 5:57 pm
על ידי מוישי
בקיץ האחרון הצטרפתי לקבוצת תפוצה לקבלת שיעורי הגאון שליט"א. לדאבוננו, חלה וזמנית פסק למסור, בקשתי ממי שיש תחת ידו שיעורים על חומש בראשית ושמות אם יואיל לזכני בהם ולא ימנע טוב.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ד' דצמבר 14, 2016 12:08 pm
על ידי לעומקו של דבר
אריך כתב:עוד מדברי תורתו (משיעורי משלי), לרפו"ש בתושח"י. והפעם דיבורים בענין 'חיים' 'שינה' 'יקיצה':

צריכים להתבונן: למה צריכים מלאך מיוחד ממונה לפעול את המוות – "מלאך המוות", הרי אדם חי מספר שנים וכשגומר אותם גמר את חייו וממילא כבר לא חי, למה צריך לפעול את המוות.
התירוץ, שהמוות הוא פעולה פוזטיבית, חיובית, כי החיים הם דבר שלא נגמר אף פעם. חיים זה לעולם. להבין: הפעולה של מוות הוא גם א' מפעולות החיים. רק חי יכול למות. אם חיים היו נגמרים לא היה יכול להיות תחיית המתים אא"כ יחליט הקב"ה לברוא מחדש. החיים נמצאים רק שחל עליהם המוות. הם הצטמצמו והתכווצו (אל עצם הלוז)...


בעניין החיים שלא נגמרים אף פעם יש גם ב"רעה אמונה" עיקר תחיית המתים.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ד' דצמבר 14, 2016 12:16 pm
על ידי סגי נהור
אריך כתב:משהו קטן ששלפתי מתוך שיעור שלם, לרגל פ' ויצא.

מספר שש הוא הריבוי שיש בעולם כמו שאחז"ל 'כי ששת ימים עשה השם' ולא נאמר 'בששת', כי ה' ברא מציאות שמתרבה לשש:
• פָנים (=לאן).
• אחור (=מהיכן).
• ימין (=חיבור וצירוף שלי אל הדבר שהוא עיקר אצלי).
• שמאל (=חיבור יותר חלש).
• מעלה.
• מטה.
כל אחד מאלו הצדדים מתייחס אל יתר הצדדים ולכן הריבוי הגמור הוא שש כפול שש שהוא ל"ו כמנין "אלה". וזה גם כמנין "לאה" אם הבנים, אצלה נמצא נקודת הריבוי של בית יעקב. לעומתה - רחל היא נקודת העיקר.

חשבתי שכתבת שלא השתתפת בשיעורי קבלה. ולמעשה מה שרשמת הוא מושג בסיסי בתורת הסוד הידוע בשם ו' קצוות, אולי בתוספת מעט נופך דרשני.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ד' דצמבר 14, 2016 2:07 pm
על ידי אריך
סגי נהור כתב:
אריך כתב:משהו קטן ששלפתי מתוך שיעור שלם, לרגל פ' ויצא.

מספר שש הוא הריבוי שיש בעולם כמו שאחז"ל 'כי ששת ימים עשה השם' ולא נאמר 'בששת', כי ה' ברא מציאות שמתרבה לשש:
• פָנים (=לאן).
• אחור (=מהיכן).
• ימין (=חיבור וצירוף שלי אל הדבר שהוא עיקר אצלי).
• שמאל (=חיבור יותר חלש).
• מעלה.
• מטה.
כל אחד מאלו הצדדים מתייחס אל יתר הצדדים ולכן הריבוי הגמור הוא שש כפול שש שהוא ל"ו כמנין "אלה". וזה גם כמנין "לאה" אם הבנים, אצלה נמצא נקודת הריבוי של בית יעקב. לעומתה - רחל היא נקודת העיקר.

חשבתי שכתבת שלא השתתפת בשיעורי קבלה. ולמעשה מה שרשמת הוא מושג בסיסי בתורת הסוד הידוע בשם ו' קצוות, אולי בתוספת מעט נופך דרשני.


גם בלי להשתתף בשיעורי קבלה ידוע לי מה הם ו"ק. אבל מה שהתלהבתי בקטע הזה הוא התוספת בסוגריים (לאן, מהיכן וכו'). יתקנו אותי היודעים, אני משער שביאור זה למושגים פנים ואחור ימין ושמאל, לא מופיעים בספרות.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ה' ינואר 05, 2017 2:15 am
על ידי סטפנסקי
הציבור מתבקש לקרוע שערי שמים

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ה' ינואר 05, 2017 9:32 am
על ידי אריך
לרפואתו, אביא דברים שאמר בשיעורי משלי. דברים נפלאים מועט המחזיק את המרובה.
מדבר לשוה"ר מחריב העולם (רמב"ם). מחריב זה היפך חיבור.
האצבעות נבראו לעצב צורה. ואיתא שהן משופות כדי לתחבן באזניים – היינו הך. אדם שקולט כל דיבור הוא גולם. לקלוט רק דיבורים טובים. כח הצורה שמונח באצבעות – הדבר הכי פנימי ומעודן בזה שיכול לסגור האזניים ולא לשמוע, בזה מעצב צורתו הפנימית.
כח הכתיבה נמצא באצבעות, זה צורת ביטוי כדיבור.
כשאדם מדבר נאספים עוד ועוד מילים יחד, לשון דיבור הוא לשון חיבור בין בנ"א ('ראוה מדברת'). בכתיבה הכל נמצא כאן ביחד, הכתיבה יוצרת דבר קבוע, הפה יוצר דבר שצריך קשר בין בנ"א כדי להמשיך אותם. הצירוף של הדיבור נעשה אצל האוזן שומעת.
נעשה קודם לנשמע. מעשה אצבעותיך. לשים אצבעו באזניו היינו 'נעשה' (אצבעות) קודם ל'שמיעה'.
מהדיבורים של הבריאה נעשה עולם שהוא "ספר". המאמרות נהיו דברים כתובים. לכל החוטאים מועילה תשובה אך לחטא אדה"ר והעגל לא מועילה שום תשובה. רק הועילה להגיע ללוחות שניות. ובאדה"ר להגיע ל"שת".
חטאי הלשון אינם חטאים של פעולות אלא זה חורבן של כוח הדיבור. כרתו דוד – נכרת כוח החיבור שלו כי זה ע"י הדיבור.
זה שיש מחלות חשוכות מרפא, המוחות הטובים ביותר בעולם לא מצליחים בזה כלל, בגלל קלקול הדיבור והחיבור בין בנ"א (אינטרנט).

בד''ה הגאון הגדול רבי משה שפירא זצ''ל

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 7:04 pm
על ידי חשבה לטובה
בשב''ק נלב''ע בירושלים הגאון הגדול רבי משה שפירא זצ''ל מגדולי בעלי המחשבה והעמקות בדור ומראשי ישיבת אור שמח בן פ''א שנה ת.נ.צ.ב.ה.

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי משה שפירא זצ''ל

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 7:11 pm
על ידי נשר
ברוך דיין האמת.
אין מילים.

דחוף לי לדעת האם הלויה תצא הערב, אם למישהו יהיה פרטים נא לעדכן בהקדם. תודה.

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי משה שפירא זצ''ל

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 7:13 pm
על ידי חשבה לטובה
כתבתי ממש בקצרה מאחר וכבר נידון כאן בפורום בארוכה גדולה הגאון האדיר הנ''ל ותורתו הגותו ומחשבתו תהיה נא זאת לו לזכרון נצח ולעילוי נשמתו הגדולה
viewtopic.php?f=7&t=5751#p48636

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי משה שפירא זצ''ל

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 7:20 pm
על ידי חוקר ודורש
היכן הלויה?

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 7:44 pm
על ידי אורי אגסי
בד"ה.

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 7:49 pm
על ידי עורך סופר
יחד עם כל בית ישראל דאובים אנו את סילוקו.
נודה לתלמידיו הרבים ומכיריו לאלפים, שיעלו שביב אורה וסיפורי גדלות ופלא שהקיפו את דמותו, כי באמת הותיר חותם בל ימחה בעולמינו, והכי נורא שלא הניח אחריו כמותו.
ויהיו הסיפורים והחיזוקים בעקבותיהם לעילוי נשמתו הטהורה.

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי משה שפירא זצ''ל

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 7:55 pm
על ידי איש לוי
שמעתי שהלויה מחר ב 11.00 מרמת שלמה

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 8:02 pm
על ידי אריך
לפני שאתחיל להביא מדבריו, אקדים, שמה שחושבים העולם (שקולט מהאויר את תורתו) על תורתו של מו"ר ר' משה זצ"ל לאו דוקא משקף את האמת.

א. אפשר לשמוע אנשים שסבורים שחלק הארי מתורתו הם סיבובי מילים של לשוה"ק. ומגיעים קצת לזלזול. כמי ששמע אותו ב"ה במשך שמונה שנים בשיעורי משלי, הריני להודיע שהדבר הזה הוא שולי בתורתו. ממש שולי.

ב. יש מפטירים: "הוא אומר ככה, ואפשר היה להגיד גם להיפך". בחלק האגדתא זה בכלל לא טענה. אבל חוץ מזה, ידוע שמקורותיו איתנים בספרי קבלה (ויש אחד מותיקי תלמידיו שהוא בקי עצום בקבלה, שטוען שלכל שיעור הוא יכול להראות המקור באר"י. גם אם זו גוזמא, ברור ששיעורים רבים הם ככה).

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 8:05 pm
על ידי אריך
כמה סיפורים קטנים


כשחכ"א מתלמידיו בעבר פרסם ספר של קדמון ויצאו נגדו שעליו לגנזו, ביקר אצל ר' משה. גם הוא ביקש שיגנוז את הספר (לא זכור הפרטים), והוציא מכיסו 100 דולר להשתתף בהפסד.

בברית לבני השלישי הלכתי לאחד השיעורים של ר' משה לבקשו שיהיה סנדק. לאחר השיעור ניגשתי וביקשתי, והוא הסכים, והודה לי על כך בחום.

לאחר הברית כשהתינוק היה בחיקו ובכה, הוא ליטף את ראשו ואמר "צדיק קינד, צדיק קינד". (וזה היה קצת חידוש אז בשבילי, מפני חזותו הקשוחה).

הלכנו קבוצת אברכים מרמות לבקשו שידבר על 'שובבים' בשכונה. השיב בשלילה מוחלטת שלדבר על נושא כזה בציבור זה יוהרא ורמות רוחא, רק בשיעורים הקבועים מדבר על זה ממילא, אבל לבא לדבר על זה במיוחד לא שייך.

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי משה שפירא זצ''ל

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 8:15 pm
על ידי שומע ומשמיע
אכן

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 8:27 pm
על ידי בן ירושלים
עם כל ב"י כולם דואבים על פטירתו של האי רב גאון.
כמה וכמה סיפורים באמתחתי.
שמעתי בעבר מגיסו הגר"י ביאליסטוצקי שבשעה שעלה השידוך, אביו ר' אהרן ביאליסטוצקי (הידוע כר' אהרן בריסקער- מפארי ישיבת סלבודקא -חברון) בקש לדבר איתו בלימוד. כשר' משה הגיע הם ישבו כמה שעות , ובסוף הפגישה ר' אהרן היה אחוז התפעלות, הוא סיפר שבכל מסכת בש"ס דברו על איזו סוגיה , ור' משה שהיה אז בשנות העשרים שלו, ידע בכל מקום ושלט. הדובר בי הדגיש שהוא עדיין לא ידע אז ש"ס בעיון אבל התמצא בעיון בכל הש"ס.
עוד שמעתי שלפני עשרות רבות של שנים היתה פגישה אקראית בינו לבין הגר"ש אויערבאך, והם שוחחו ארוכות, והגר"ש התבטא שזה מהיחידים שאפשר לדבר איתם בכל התורה כולה.
בעז"ה המשך בהמשך

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי משה שפירא זצ''ל

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 8:29 pm
על ידי אברהם ארנטרוי
לא היה בין פא כי אם בין פז שנים תנצב"ה

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 8:39 pm
על ידי אברהם ארנטרוי
זצוק"ל

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 8:41 pm
על ידי נשר
יש הרבה מה להאריך,
אבל אני רוצה להתייחס דווקא למה שכתב אריך,
שהוא היה אדם רגיש,

ר משה היה אדם רגיש מאד מאד, אך כלפי חוץ הוא היה חסום, ולא היה ניתן לראות עליו.

הרגש שלו היה עמוק מאד,
אין לי איך להגדיר כעת אבל אולי הסיפור הבא יבטא את זה,
הוא אמר פעם לאחד מתלמידיו הקרובים, "כשיש מחלוקת בין הרמב"ם לרמב"ן אני מרגיש כמו ילד שאבא שלו ואמא שלו רבים"...

וכידוע היה מרבה לבאר דברים שאופן שבשורש אין מחלוקת, והכל זה בעצם יסוד אחד.

לגבי מה שכתב בן ירושלים, שהוא היה מרא דכולא תלמודא, הדברים ידועים, ואאריך אי"ה בהמשך.

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי משה שפירא זצ''ל

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 8:45 pm
על ידי גנזך
אברהם ארנטרוי כתב:לא היה בין פא כי אם בין פז שנים תנצב"ה

לא נכון.
בן פא

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא שליט"א

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 8:46 pm
על ידי אברהם ארנטרוי
זכיתי ואבי הוא מתלמידיו המקורבים ביותר וסיפר שמעולם לא קרא ששאלו מקור לדבריו ולא היה לו מקור בש ופוסקים בעיקר ברמב"ם

Re: בד''ה הגאון הגדול רבי משה שפירא זצ''ל

פורסם: ש' ינואר 07, 2017 8:47 pm
על ידי נשר
אין לי כח לעשות חשבון אבל שמעתי ממנו שהרב דסלר נפטר כשהיה בן 17. (נכנס לפוניבז' בגיל 13)