עמוד 3 מתוך 3

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ש' אוקטובר 31, 2020 7:23 pm
על ידי י. אברהם
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בספרים שנדפסו בשנים הללו בירושלים, האם ראינו שבקשו את הסכמתו?

בפירוש כן.

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ש' אוקטובר 31, 2020 7:30 pm
על ידי איש_ספר
כפי הרושם שיש הגריח"ז לא היה פחות ת"ח מהגרש"ס, וגם הגרש"ס (כמעט) לא נדרש לשאלות מחוץ לירושלים. מרכזי התורה בזמן ההוא היה ביוראפ והיו שם גדולי תורה שלא נזקקו לשאול מחכמי ירושלים, גם לא מהגריל"ד. ירושלים בזמן ההיא הכילה כמות גדולה מאד (יותר מדאי... ומכאן הרתיחה והמחלוקות) של ת"ח וצדיקים אבל מעמדם בעולם לא היה גבוה. הגריח"ז היה גאון מופלג וצדיק נשגב. אע"פ שהשתמט מהוראה, ומ"מ הוראותיו בכמה עניינים נפוצו בירושלים כגון לענין ע"פ שחל בשבת וכגון לענין פורים המשולש. ועד היום יש לפסקים אלו ערך וחוזרים ומשתמשים בהם. צא ולמד.

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ש' אוקטובר 31, 2020 8:51 pm
על ידי דרומי
האם יש ממנו פסקים בעניני שמיטה?

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ה' נובמבר 05, 2020 9:14 am
על ידי איש_ספר
בשנת תשי"ז פרסם סבי בעיתון המודיע (והוא אז כבן שלושים שנה בלבד) שיש להזהר לערוך כתובה דאירכסא כאשר הכתובה המקורית כבר לא קייימת, כמו שמצוי (או היה מצוי בימים ההם) אצל אנשים מבוגרים. ואע"פ שהרמ"א אהע"ז סי' סו ס"ג הקיל בזה, בזה"ז שאין מגרשים את האשה בע"כ, מ"מ כבר כתבו האחרונים שאין לסמוך ע"ז לכתחילה (עי' ב"ש וח"מ עה"ג ואוצה"פ אות כב).

הרש"א שזורי הגיב (בשם הגרצ"פ) שכיום ישנה סיבה נוספת להקל, והוא חוק הביגמיה. הדברים היו בלתי מובנים לסבי, מה ענין ביגמיה לכתובה, וכיון שהדבר נוגע לקיומו או ביטולו של דין חמור מדרבנן, מצא לנכון להגיב כפי שהגיב. (כמובן השערה שלי...)

מכאן התחילו חילופי דברים מעניינים אלו מע"ג עיתון המודיע דאז. (מתוך הדברים נראה שקדמו חילופי מכתבים נוספים מע"ג העיתון, לצערי הם אינם בידי)


שזורי 1.jpg
שזורי 1.jpg (16.35 KiB) נצפה 3201 פעמים
שזורי 2.jpg
שזורי 2.jpg (140.67 KiB) נצפה 3201 פעמים
שזורי 3.jpg
שזורי 3.jpg (232.35 KiB) נצפה 3201 פעמים

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ה' נובמבר 05, 2020 1:40 pm
על ידי הוה אמינא
מי קיבל בסוף את ה-100?

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ה' נובמבר 05, 2020 2:49 pm
על ידי איש_ספר
(ככל הנראה, הטשבינער רב לא ענה...)

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ה' נובמבר 05, 2020 3:26 pm
על ידי עזריאל ברגר
הפולמוס עצמו מעניין.
ועל פניו דברי סבך נראים פשוטים וברורים.
מעניין מה היתה סברת הרש"א.

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ה' נובמבר 05, 2020 3:33 pm
על ידי לבי במערב
כמדומני, שניתן למצוא במאגרים ייעודיים את גליונות 'המודיע' דאז; וא"כ, ניתן לחפש בהם את המילים 'כתובה דאירכסא', ולעיין בהתכתבות המלאה.

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ה' נובמבר 05, 2020 6:59 pm
על ידי עתניאל בן קנז
איש_ספר כתב:בשנת תשי"ז פרסם סבי בעיתון המודיע (והוא אז כבן שלושים שנה בלבד) שיש להזהר לערוך כתובה דאירכסא כאשר הכתובה המקורית כבר לא קייימת, כמו שמצוי (או היה מצוי בימים ההם) אצל אנשים מבוגרים. ואע"פ שהרמ"א אהע"ז סי' סו ס"ג הקיל בזה, בזה"ז שאין מגרשים את האשה בע"כ, מ"מ כבר כתבו האחרונים שאין לסמוך ע"ז לכתחילה (עי' ב"ש וח"מ עה"ג ואוצה"פ אות כב).

הרש"א שזורי הגיב (בשם הגרצ"פ) שכיום ישנה סיבה נוספת להקל, והוא חוק הביגמיה. הדברים היו בלתי מובנים לסבי, מה ענין ביגמיה לכתובה, וכיון שהדבר נוגע לקיומו או ביטולו של דין חמור מדרבנן, מצא לנכון להגיב כפי שהגיב. (כמובן השערה שלי...)

מכאן התחילו חילופי דברים מעניינים אלו מע"ג עיתון המודיע דאז. (מתוך הדברים נראה שקדמו חילופי מכתבים נוספים מע"ג העיתון, לצערי הם אינם בידי)


שזורי 1.jpg
שזורי 2.jpg
שזורי 3.jpg


הערת אגב, היה מרתק גם לראות מכתב של רח"צ קורניק. ח"ץ בן לי"ש - למי שמכיר ומי שזוכר...

Re: רח"צ קורניק - ח"ץ בן לי"ש

פורסם: ה' נובמבר 05, 2020 7:28 pm
על ידי לבי במערב
אודותיו נכב"ב.

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ו' פברואר 05, 2021 4:33 pm
על ידי אראל
נתקלתי במקרה לאשכול הזה...
לא נתפס אצלי, איך המנהלים החשובים עדיין לא 'ניקו' את הבזיון ת"ח, ודברי חוצפה ועזות שנכתבו כאן על גאון וצדיק מפורסם, עם חשבון לנשא ולרומם את הבר פלוגתא שלו....

מה שבאשכולות הסמוכים, לא השאירו זכר לדברים מעין אלה

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ו' פברואר 05, 2021 7:00 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
איש_ספר כתב:כפי הרושם שיש הגריח"ז לא היה פחות ת"ח מהגרש"ס, וגם הגרש"ס (כמעט) לא נדרש לשאלות מחוץ לירושלים. מרכזי התורה בזמן ההוא היה ביוראפ והיו שם גדולי תורה שלא נזקקו לשאול מחכמי ירושלים, גם לא מהגריל"ד. ירושלים בזמן ההיא הכילה כמות גדולה מאד (יותר מדאי... ומכאן הרתיחה והמחלוקות) של ת"ח וצדיקים אבל מעמדם בעולם לא היה גבוה. הגריח"ז היה גאון מופלג וצדיק נשגב. אע"פ שהשתמט מהוראה, ומ"מ הוראותיו בכמה עניינים נפוצו בירושלים כגון לענין ע"פ שחל בשבת וכגון לענין פורים המשולש. ועד היום יש לפסקים אלו ערך וחוזרים ומשתמשים בהם. צא ולמד.

לא הגבתי אז, אבל הודות להרב הניק 'אראל' נתעוררה אשכול זו.

סליחה, אבל דעת הרב קוק היתה קובעת בהרבה מקומות בעולם. הבאתי משלים מדוקדקים, שבהן נזקקו לדעת הרב קוק. בעיית ההתבוללות בדרום אמריקה היא היסוד של 'תקנת הגרים' של עדת ארם צובא. ואז שלחו להרח"ע ולהרב קוק לדעת האם צדקו בתקנתם (אז לא היתה במסגרת שהיא היום, הרחיבו את החרם הרבה יותר ממה שעשו בימים הראשונים.

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ו' יוני 10, 2022 4:25 am
על ידי מיללער
חמרא טבא כתב:מי הראשון משמאל עם הזקן הלבן?

ומי ליד הרב שזורי עם הצילינדר?

הראשון ממשאל אינו הרב בורוכוב?

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ו' יוני 10, 2022 7:42 am
על ידי מן הדרום
מיללער כתב:
חמרא טבא כתב:מי הראשון משמאל עם הזקן הלבן?

ומי ליד הרב שזורי עם הצילינדר?

הראשון ממשאל אינו הרב בורוכוב?


עם הצילינדר, זה לא הרב הרצוג?

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ו' יוני 10, 2022 8:27 am
על ידי מיללער
מן הדרום כתב:
מיללער כתב:
חמרא טבא כתב:מי הראשון משמאל עם הזקן הלבן?

ומי ליד הרב שזורי עם הצילינדר?

הראשון ממשאל אינו הרב בורוכוב?


עם הצילינדר, זה לא הרב הרצוג?

אולי, במבט ראשון לא היה נראה לי כן

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ו' יוני 10, 2022 9:55 am
על ידי חמרא טבא
בטח שכן

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ב' יוני 13, 2022 7:03 am
על ידי משה פרץ
נוטר הכרמים כתב:דברי הרב פ"ת נכונים ברובם בקשר להגרצ"פ ובקשר להגרי"ש, רק בנוגע להגזמה שבהפרחת השמועות וניפוחם בכל מיני נתונים מצחיקים, ולא באשר לעובדה הבסיסית שהלכו לרבנות בגלל פרנסה ולא בהתלהבות גדולה.

על הגריש"א זה ודאי מידע מבוסס (הוא לא חיפש בכלל להיות דיין, וגם הפריע לו העוררין שיש על היכל שלמה, וכידוע ששאל את הגרז"ר בנגיס),
על הגרצ"פ זה מסורת עקשנית שמקורה לאו דווקא בחוגי העדה החרדית.

חשוב עוד לציין, שדווקא בנוגע להגרצ"פ, יש הבדל מאוד גדול בין ירושלים לבני ברק,
בעוד בירושלים העריצו מאוד את הגרצ"פ, ואפילו בחוגים הקנאים יותר, ובבריסק שלחו אליו 'שאלות',
בבני ברק שזה אומר החזו"א והסטייפלר מאוד לא כיבדו אותו, ויש ע"ז המון עדויות.
יתכן שזה קשור לקולות של הגרצ"פ בהיתר המכירה ובבעיות החשמל.
כך גם מבחינה ההכרה התורנית - הלכתית, עד שתורת הגרצ"פ היתה לה עדנה עם ה'מקראי קודש' ועוד, בבני ברק לא ידעו בקושי מה זה ר' הערש פסח.

ולכן לבוא ולטעון שכביכול ליהדות החרדית היתה מצוקה עם עמוד ההוראה הגרצ"פ זה לא מדויק.
מה שכן נכון, הסיפור של הרב אלישיב עם 'היכל שלמה' גרם הרבה אי נוחות לרובו של הציבור הליטאי שראה בו כממשיכו של הרב שך בהנהגה.


סיפר לי הרב נתן קמנצקי שהרב אלישיב אמר לו שנראה לו שהרב מבריסק היה מסכים שישאר בהיכל שלמה. ואמר לי הרב נתן שחקר על זה ונודע לו שכן היה במציאות

Re: הרב שמואל אהרן שזורי ובר - אשישות

פורסם: ד' מאי 31, 2023 7:28 am
על ידי שמואל-הגדול
עזריאל ברגר כתב:הפולמוס עצמו מעניין.
ועל פניו דברי סבך נראים פשוטים וברורים.
מעניין מה היתה סברת הרש"א.

עיין סעיף 7 לחוק ״ התיר איש קשר הנישואין על כרחה של האשה, באין בשעת התרת הקשר פסק דין
סופי של בית המשפט, או של בית הדין המוסמך, המחייב את האשה להתרה זו, דינו ­

מאסר חמש שנים״
ולכן לא קל בעיניו לגרשה, אני מניח שלכן הסתיים הויכוח כי הרב שזורי התכוון לסעיף זה.