עמוד 24 מתוך 29

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' מרץ 06, 2020 3:31 am
על ידי איש_ספר
לענין כתב:
לענין כתב:
איש_ספר כתב:
לענין כתב:היה מכוין לצאת באהבת עולם [ותמהני על העולם שאין עושין כן, הדבר קרוב לחיוב!. כל יר''ש שישן בצהרים יכוין באהבת עולם, ויוסיף פסוקי תורה אחרי ערבית].

והיה אומר מיד בסוף שמו"ע אחר הפסיעות אלו דברים שאין להם שיעור וכו'. (שלא לומר פסוקים בלילה) ובשבתות ויו"ט, יברכך וגו'.


האם זוהי הסיבה שלא היה אומר 'ויתן לך'?


חמדת ימים.PNG

האריז"ל עצמו אמר פסוקי ויתן לך, כל מה שיש בחמ"י הוא שאף אחר הבדלה אין לחוש, כל שהוא קודם סעודה רביעית.
אברך כתב:
איש_ספר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אברך כתב:עשה נוסח חדש לברכת על המחיה בשבת אף שלא נזכרה בשום מקום.

ומהו?

מה שהובא לעיל הוא רק שילוב של "נחמינו" במעין ג', אבל היו לו כמה שינויים נוספים (וכולם מיוסדים ע"ד ראשונים ואחרונים)
רצ"ב נוסח שהכין הרב ברוך אשר פורת לפי מה ששמע מהס"ק עם מקורות הדברים.
לבצלאל2 (3).jpg

לבצלאל1 (5).jpg


אגב, בקידושים שנערכו בבית מדרשו בהשתתפותו, כשביקשו ממנו להוציא את כולם בברכת מעין ג' היה משתמט באומרו "אני מברך בנוסח מוזר", עד שאמרו לו: אעפ"כ, ונענה...


בנוסח שהביא איש ספר לא מוזכר כלל בסוף הברכה "ונחמנו" אלא ושמחנו בה.
בסידור הוא הדפיס "ונחמנו ושמחנו בה"
בדרך ישרה הדפיס "ושמחנו ונחמנו בה"

מי יודע מה היה אומר למעשה?

ושמחנו ונחמנו בה

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ש' מרץ 07, 2020 11:05 pm
על ידי אברך
ייש"כ.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ב' מרץ 09, 2020 12:58 pm
על ידי פנחסויפלל
האם היתה התייחסות מר' שריה זללה"ה לכך שיש באיילון קרוואנים למגורים של פועלי הרכבת, ומחמת כן יתכן שנוצר רצף חדש בין בני ברק ליפו, לענין פורים דמוקפים?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 12:53 pm
על ידי איש_ספר
סָפוּ וְגַם כָּלוּ יודְעֵי פְגִיעָה,
סֵדֶר תְּפִלּות בְּמַעֲנֵה לְשׁונָם לְהַבִּיעָה,
עֲרֻמִּים נותַרְנוּ וְרָבְתָה בָנוּ הָרָעָה,
עַל כֵּן לא הִשַּׂגְנוּ יְשׁוּעָה.


פָּנִים אֵין לָנוּ פָּנֶיךָ לְחַלּות, פָּשַׁעְנוּ וּמָרַדְנוּ וְהֶעֱוִינוּ מְסִלּות, צְדָקָה לְךָ לְבַד נְבַקֵּשׁ בְּמַעַרְכֵי תְהִלּות.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 1:21 pm
על ידי לבי במערב
ר' יונה כתב:שמעתי בשם הגאון ר' שריה דבילצקי זצוק"ל שגם במקוה האסור לטבול ללא מקלחת, אסור בתשעת הימים להתקלח, ויש לדון מדוע אין כאן גזל, ואולי שונה הדין בין מקוה פרטי לציבורי.

השמועה אמיתית היא?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 1:36 pm
על ידי איש_ספר
לבי במערב כתב:
ר' יונה כתב:שמעתי בשם הגאון ר' שריה דבילצקי זצוק"ל שגם במקוה האסור לטבול ללא מקלחת, אסור בתשעת הימים להתקלח, ויש לדון מדוע אין כאן גזל, ואולי שונה הדין בין מקוה פרטי לציבורי.

השמועה אמיתית היא?

שקר וכזב. הפוך לגמרי.
הוא עצמו, אע"פ שהקפיד לטבול בכל יום (עד לשנותיו המאוחרות שנחלש), לא הלך בתשעת הימים למקווה והורה לכל שואליו שלא ללכת. (מלבד במקום צורך). מובן איפוא שהשמועה מוכחשת מתוכה.
יתכן שפלוני שהודיע לו שהוא הולך שאל אם מותר להתקלח, וכיון שלא רצה שישמע ממנו שום צד של היתר לטבול בתשעת הימים, אמר שאסור להתקלח לצורך זה....

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 1:45 pm
על ידי לבי במערב
ייש"כ רב!

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 1:56 pm
על ידי סעדיה
איש_ספר כתב:
לבי במערב כתב:
ר' יונה כתב:שמעתי בשם הגאון ר' שריה דבילצקי זצוק"ל שגם במקוה האסור לטבול ללא מקלחת, אסור בתשעת הימים להתקלח, ויש לדון מדוע אין כאן גזל, ואולי שונה הדין בין מקוה פרטי לציבורי.

השמועה אמיתית היא?

שקר וכזב. הפוך לגמרי.
הוא עצמו, אע"פ שהקפיד לטבול בכל יום (עד לשנותיו המאוחרות שנחלש), לא הלך בתשעת הימים למקווה והורה לכל שואליו שלא ללכת. (מלבד במקום צורך). מובן איפוא שהשמועה מוכחשת מתוכה.

למה מוכחשת?
נפק"מ במקום הצורך.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' מרץ 17, 2020 3:01 am
על ידי איש_ספר
סעדיה כתב:
איש_ספר כתב:
לבי במערב כתב:
ר' יונה כתב:שמעתי בשם הגאון ר' שריה דבילצקי זצוק"ל שגם במקוה האסור לטבול ללא מקלחת, אסור בתשעת הימים להתקלח, ויש לדון מדוע אין כאן גזל, ואולי שונה הדין בין מקוה פרטי לציבורי.

השמועה אמיתית היא?

שקר וכזב. הפוך לגמרי.
הוא עצמו, אע"פ שהקפיד לטבול בכל יום (עד לשנותיו המאוחרות שנחלש), לא הלך בתשעת הימים למקווה והורה לכל שואליו שלא ללכת. (מלבד במקום צורך). מובן איפוא שהשמועה מוכחשת מתוכה.

למה מוכחשת?
נפק"מ במקום הצורך.

צודק. חוזרני בי. משום מה היה לי רושם שהשמועה כוללת היתר לטבול בתשעת הימים ללא צורך של תק"ע. אכן אין לי מידע מה היתה דעתו על מקלחת למי שצריך לטבול. ואין לי מה לומר בענין. תודה על ההערה.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' מרץ 17, 2020 3:09 am
על ידי לבי במערב
אשרינו שזכינו למר, שמודה על האמת ואינו בוש לומר 'טעיתי'.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' אפריל 16, 2020 11:14 pm
על ידי לענין
כדאי לכוין בברכת המזון של סעודה שלישית, כשאומר בברכת הארץ 'ועל שהוצאתנו מארץ מצרים', שאם טוב יותר לצאת ידי חובת זכירת מצות יציאת מצרים דוקא בברכת אמת ואמונה, אז מכוין כאן בכוונה הפכית שלא לצאת בברכת נודה לך ידי מצוה זו.
הערה זו מתאימה לרבי שריה זצ"ל, אלא שכיון שהיה מברך ברכת המזון של סעודה שלישית מבעוד יום, ממילא לא הויא שייכא גביה.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' אפריל 24, 2020 5:53 pm
על ידי איש_ספר
רשימה שכתב הסב"ק לעצמו (ונדפסה בס' אני לדודי), וכמה מפליא שלבסוף ספר הנהגותיו דרך ישרה, מיישר דרכם של רבים וכן שלימים.

תשמ"ו
הגר"ח מוולאזין בפירושו על אבות (רוח חיים פ"ב מ"א) על המשנה עין רואה וכו', כותב דכל אדם צריך לזכור כל הזמן בלי היסח הדעת את האמת שכל מעשיו תנועותיו ודיבוריו אחת מהן לא נעדרה על הכל העין הרואה משגיחה והכל נכתב ונקלט על אתר ומתגלה בשעת הדין, ולפי זה, הוא כותב, צריך האדם שיהיה כל מעשיו ודיבוריו ופעולותיו בדקדוק גדול אחר שהכל מושגח ואם האדם לא ירפה ממחשבה זאת מובטח לו שלא יבוא לידי כשלון עכ"פ קרוב למזיד, אלה הם תורף דבריו בקירוב, וכיוצא בזה כתב הקדושת לוי בסוף פרשה שלח.
אף אנו נאמר, כשבא חדש אלול האדם מתעורר לחפש דרכיו ומחפש לו עוגן הצלה לזכות ביום הדין, אינני מדבר מאלה שאינם מרגישים כלל בשום חסרון והכל הוא אצלם על צד היותר טוב ומה ה' אלקיו דורש ממנו עוד ומה חובתו עוד ויעשנה, אני מדבר מאלה המרגישים שהם כל כולם חסרון וכשלון גדול אחד, ובבוא ימים אלה ליבם יהמה מה יעשה להם ביום שידובר בהם, הלא להם עצה ותושיה נפלאה לזכות ביום הדין ולהיות מובטחים שיצאו בדימוס, והוא לקבל עליהם בל"נ להיות לדוגמא בקיום כל התורה במעשה ובדיבור ועל דרך שכתב הגרח"ו הנ"ל שכותבים כל מעשיו מלמעלה ועל דרך זה ידמה תמיד בדעתו כאילו כאן הולכים אחריו וכותבים כל פעולותיו ותנועותיו ועשיותיו ודיבוריו בספר הכל כל פרט ופרט וספר זה נקרא מנהגי ר' פלוני וספר זה ישאר לדורי דורות, אם כן כמה יחרד האיש וילפת וירצה לעשות כל מעשיו ודבוריו בשיא הדקדוק פן יהיה לכלימה כשיכתבו מנהגיו בספר שעושה כך וכך ויש בזה עבירה מדרבנן או מדאורייתא וכו'. ואם כן אם יחשוב כך וישתדל להיות לסמל הדיוק בקיום כל התורה, ממילא כולם ממנו ילמדו וכן יעשו, ואם כן, יחשב בשמים כאיש אשר רבים צריכים לו שאין הרבה כדוגמתו אולי רק כמה בדור ובודאי שיצא בדימוס, אבל בתנאי שלא ירפה ממחשבה זאת אפילו בהיותו בחדרי משכיתו, הכל כאילו עוקבים אחריו ורושמים כל דבר כאן, היסתר איש במסתרים, וכו', ואח"כ יגיע גם לידי כך שיהיה לו פיקוח על המחשבה גם כן, וכאילו כל מחשבה שלו נרשמת ונקלטת, בודאי שאין עצה והנהגה זאת שווה לכל אחד, אבל מי שמרגיש בנפשו שעצה זו שווה ונאותה לו הרי איש זה יהיה ישר בשבילו הנהגה זאת, ויזכה בדין ויעלה מעלה בעוה"ז ובעוה"ב.




Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ש' אפריל 25, 2020 11:07 pm
על ידי איש פלוני
אם ניתן להעלות את הגהות הגה"צ רבי שריה דבליצקי זצ"ל על המע"ר שפורסמו בישורון.
ישר כוח גדול.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: א' אפריל 26, 2020 11:00 am
על ידי עזריאל ברגר
איש_ספר כתב:רשימה שכתב הסב"ק לעצמו (ונדפסה בס' אני לדודי), וכמה מפליא שלבסוף ספר הנהגותיו דרך ישרה, מיישר דרכם של רבים וכן שלימים.

יישר כח גדול על פרסום הדברים החשובים!

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: א' מאי 31, 2020 12:00 pm
על ידי מצר
אודה מאוד למי שיעלה את ההתכתבות בין הגרש"ד לגרי"ל זוסמן,[שניהם זצ"ל], בישורון מ.

תודה רבה.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: א' מאי 31, 2020 2:18 pm
על ידי איש_ספר
מצר כתב:אודה מאוד למי שיעלה את ההתכתבות בין הגרש"ד לגרי"ל זוסמן,[שניהם זצ"ל], בישורון מ.

תודה רבה.

מכתבים עם רי''ל זוסמן.pdf
(429.88 KiB) הורד 401 פעמים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: א' מאי 31, 2020 2:47 pm
על ידי מצר
איש_ספר כתב:
מצר כתב:אודה מאוד למי שיעלה את ההתכתבות בין הגרש"ד לגרי"ל זוסמן,[שניהם זצ"ל], בישורון מ.

תודה רבה.

מכתבים עם רי''ל זוסמן.pdf

תודה רבה. ישר כח!

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: א' מאי 31, 2020 7:27 pm
על ידי פייביש אופטובסקי
הערה מגליון בית נאמן האחרון.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: א' מאי 31, 2020 7:57 pm
על ידי מקדש מלך
זה נוסח ישן שקדם לרבי שריה.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: א' מאי 31, 2020 10:10 pm
על ידי עזריאל ברגר
מדוע צריך להוסיף זאת? והרי מקרא מלא דיבר הכתוב על קרבן הפסח "ובישלת ואכלת" וכתב רש"י שמכאן למדין שאף הצליה נקראת בישול!
ועוד, האם צריך להוסיף גם שליקה וטיגון? ואולי נפרט כל צורה של בישול?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ב' יוני 01, 2020 8:37 am
על ידי מקדש מלך
לגבי ה"מקרא מלא", עיין נדרים מט. מחלוקת האם הנודר במבושל מותר בצלי ובהגהות רעק"א שם.
ושאלתך השניה נראית נכונה.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ב' יוני 01, 2020 9:19 am
על ידי איש_ספר
במחילה הוא חוזר ע"ז שוב ושוב.

זה לא מופיע בשום ספר הנהגות של הס"ק ולא ידוע לי מה היתה נוסחתו. אלא מאי, בהגדה של פסח שהוציא מ"א הרח"מ ונקראת מחשבת בצלאל, נדפס נוסח ע"ת מתוך נוסח שעמד לפניו הכולל תיבה זו. וכבר נכתב שם בהקדמה שאין ללמוד מנוסח ההגדה דבר, במקום שלא התפרש שם דעתו של הס"ק בפירוט.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ב' יוני 01, 2020 10:16 am
על ידי צביב
עזריאל ברגר כתב:מדוע צריך להוסיף זאת? והרי מקרא מלא דיבר הכתוב על קרבן הפסח "ובישלת ואכלת" וכתב רש"י שמכאן למדין שאף הצליה נקראת בישול!
ועוד, האם צריך להוסיף גם שליקה וטיגון? ואולי נפרט כל צורה של בישול?


גם אפיה בכלל בישול,
גם הטמנה בכלל בישול,
ומ''מ עדיף להוסיף,
( אולי הסיבה שעיקר המצוה בעירוב תבשילין נעשית בדיבור,
וכל תוספת היא עוד תוספת בכבוד יום טוב)

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 08, 2020 11:58 am
על ידי יוֹסֵפֶר
ברצוני לברר האם מרן הגרש"ד זצ"ל נהג להורות לשואליו לקחת לברית ילדיהם מוהל מכוון, ואם כן האם יש מוהלים מסויימים שהיה ממליץ לקחתם? אשמח על כל מידע בענין. (ניתן להשיב בפרטי)

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ב' יולי 20, 2020 4:30 pm
על ידי מצר
האם יש אירוע זיכרון להאי גברא רבא זצ"ל שיום פקודת שנתו יחול השבוע?
מסתמא לא נזכה להתאספות המונים, כראוי, אבל לפחות בצורה מקוונת...?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 22, 2020 5:43 pm
על ידי גימפעל
ביתד פורסם שמחלקים את הספר 'דרך ישרה' לבתי כנסת.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 12:38 am
על ידי איש_ספר
מצר כתב:האם יש אירוע זיכרון להאי גברא רבא זצ"ל שיום פקודת שנתו יחול השבוע?
מסתמא לא נזכה להתאספות המונים, כראוי, אבל לפחות בצורה מקוונת...?

עליה לציון מחר בשעה שש אחה"צ (בית העלמין קרית שאול)

יוֹסֵפֶר כתב:ברצוני לברר האם מרן הגרש"ד זצ"ל נהג להורות לשואליו לקחת לברית ילדיהם מוהל מכוון, ואם כן האם יש מוהלים מסויימים שהיה ממליץ לקחתם? אשמח על כל מידע בענין. (ניתן להשיב בפרטי)
לא היה מוהל מיוחד. החזיק וחיבב מהרב גולד. התנגד למוהלים המכוונים כוונות ע"ד הנסתר בשעת המילה אפי' אם הם נמנו על מקורביו.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 12:58 am
על ידי שומע ומשמיע
איש_ספר כתב:
מצר כתב:האם יש אירוע זיכרון להאי גברא רבא זצ"ל שיום פקודת שנתו יחול השבוע?
מסתמא לא נזכה להתאספות המונים, כראוי, אבל לפחות בצורה מקוונת...?

עליה לציון מחר בשעה שש אחה"צ (בית העלמין קרית שאול)

יוֹסֵפֶר כתב:ברצוני לברר האם מרן הגרש"ד זצ"ל נהג להורות לשואליו לקחת לברית ילדיהם מוהל מכוון, ואם כן האם יש מוהלים מסויימים שהיה ממליץ לקחתם? אשמח על כל מידע בענין. (ניתן להשיב בפרטי)
לא היה מוהל מיוחד. החזיק וחיבב מהרב גולד. התנגד למוהלים המכוונים כוונות ע"ד הנסתר בשעת המילה אפי' אם הם נמנו על מקורביו.

מדוע? [כאב צעיר שאלתי את גולד אם הוא מכוון, הוא ענה לי שהגראי"ל ממליץ עליו..]

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 1:05 am
על ידי איש_ספר
משום צערא דינוקא (כמובן מדובר בכוונות רש"ש שהן ארוכות ולא בכוונות קצרות במידה וישנן)
------

התפרסם באתרים סרטון שבו זצ"ל עולה לתורה בתפילת ותיקין ביקורו בחורבה המתחדשת בשנת תשע"ב
לבקשת כמה חברים הנה קישור להורדה
https://www.jumbomail.me/he/Downloads.a ... 72696F5336
-----------
רצ"ב מכתב שהתקבל היום

מכתב.jpg
מכתב.jpg (441.21 KiB) נצפה 14166 פעמים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 10:09 am
על ידי עזריאל ברגר
שומע ומשמיע כתב:
איש_ספר כתב:
יוֹסֵפֶר כתב:ברצוני לברר האם מרן הגרש"ד זצ"ל נהג להורות לשואליו לקחת לברית ילדיהם מוהל מכוון, ואם כן האם יש מוהלים מסויימים שהיה ממליץ לקחתם? אשמח על כל מידע בענין. (ניתן להשיב בפרטי)
לא היה מוהל מיוחד. החזיק וחיבב מהרב גולד. התנגד למוהלים המכוונים כוונות ע"ד הנסתר בשעת המילה אפי' אם הם נמנו על מקורביו.

מדוע? [כאב צעיר שאלתי את גולד אם הוא מכוון, הוא ענה לי שהגראי"ל ממליץ עליו..]

איש_ספר כתב:משום צערא דינוקא (כמובן מדובר בכוונות רש"ש שהן ארוכות ולא בכוונות קצרות במידה וישנן)

ולהעיר מהמסופר על כ"ק אדמו"ר הצ"צ שנשאל האם להעדיף מוהל זקן ת"ח ובקי בכוונות וכו', או צעיר שבקי במלאכת המילה, וענה להעדיף את הצעיר, באומרו "עשיה לעילא".

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 12:46 pm
על ידי אברהם
האם כבר עסקו לעיל בפשר התופעה הייחודית שמצד אחד היה 'מתנגד' שורשי, מקושר לחכמי הפרושים ותלמידי הגר"א, (ופעם שמעתי על מכתב ששלח בצעירותו לחברו לעבודת ה' ונוזף בו על כך שהצטרף 'לאותה הכת' חלילה... אם זכרוני אינו מתעתע ואם השמועה נכונה)

ומאידך גיסא הרבה לצטט ולהביא שמועות ועובדות מגדולי החסידים, (ואפילו לא מאותם שנעשו לספרי יסוד בבית המדרש, אלא מספרים 'איזוטריים' כביכול, כאלו המוכרים בעיקר רק לחסידי בית מדרשם).

אולי כבר עסקו בזה לעיל באחד הדפים הרבים הקודמים. אשמח להפניות.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 12:51 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:
שומע ומשמיע כתב:
איש_ספר כתב:
יוֹסֵפֶר כתב:ברצוני לברר האם מרן הגרש"ד זצ"ל נהג להורות לשואליו לקחת לברית ילדיהם מוהל מכוון, ואם כן האם יש מוהלים מסויימים שהיה ממליץ לקחתם? אשמח על כל מידע בענין. (ניתן להשיב בפרטי)
לא היה מוהל מיוחד. החזיק וחיבב מהרב גולד. התנגד למוהלים המכוונים כוונות ע"ד הנסתר בשעת המילה אפי' אם הם נמנו על מקורביו.

מדוע? [כאב צעיר שאלתי את גולד אם הוא מכוון, הוא ענה לי שהגראי"ל ממליץ עליו..]

איש_ספר כתב:משום צערא דינוקא (כמובן מדובר בכוונות רש"ש שהן ארוכות ולא בכוונות קצרות במידה וישנן)

ולהעיר מהמסופר על כ"ק אדמו"ר הצ"צ שנשאל האם להעדיף מוהל זקן ת"ח ובקי בכוונות וכו', או צעיר שבקי במלאכת המילה, וענה להעדיף את הצעיר, באומרו "עשיה לעילא".

חיפשתי ומצאתי את הסיפור בכתבי הרבי מליובאוויטש - http://www.chabad.org.il/Magazines/Arti ... oryID=1219 - ההדגשות במקור:
סיפר כ"ק מו"ח אדמו"ר:
על ברית-מילה אצל אחד מנכדי הצמח-צדק היו צריכים לבחור בין שני מוהלים. מוהל אחד היה אומן מומחה במלאכתו, אבל לא היה שייך כל כך לכוון כוונות כו', ומוהל אחד שהיה שייך לכוונות, אבל לא היה אומן מומחה כל כך. וציוה הצמח-צדק לקחת את המוהל שהוא אומן מומחה, באומרו: עשי' לעילא, ו"לעילא" בדרגא כזו ששם אין צורך ב"כתובת" ("אַזאַ לעילא וואָס מ'דאַרף דאָרטן ניט קיין אַדרעסן").
והוסיף כ"ק מו"ח אדמו"ר: לכאורה אפשר לבאר פירוש הדברים, שהסיבה שיכולים לקחת את המוהל האומן אף שאינו שייך לכוונות, היא, מפני שהמוהל השני כיוון את הכוונות, וכפי שמצינו בכמה עניינים שכוונתו של אחד מועילה גם לשני. אבל, מלשונו של הצמח-צדק "עשייה לעילא", מובן, שהעשייה כשלעצמה דיה וטובה, ואין צורך בכוונות.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 12:54 pm
על ידי פלוריש
באחת הבריתות, הסנדק היה הגרש"ד והמוהל היה חכם ישועה בן שושן.
הגרש"ד התרה בו שלא יכוון, וחכם ישועה ענה לו בחיוך אך בתקיפות: "הסנדק יעשה את תפקידו והמוהל יעשה את תפקידו".
ולאחר הברית בא אליו הגרש"ד ואמר ששמח לראות כי כיוון את את הכוונות לפני ביצוע הפעולות, ולא תוך כדי, ושיבח אותו.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 1:06 pm
על ידי אברהם
שמעתי פעם מזקני רש"ש לוין שפעם אחת גיסו הגרי"ש אלישיב סיפר לו סיפור חסידי
(כאן נעצר ואמר: עצם זה שהגרי"ש מספר סיפור חסידי - זה כבר סיפור לכשעצמו...)
על אדמו"ר שהיה מקפיד מאד על טבילה עם כל כוונותיה, ופעם אחת הגיע לעיירה שלא היה בא אפשרות לטבול, הוא ניסה וניסה אך ללא הועיל.
בדלית ברירה הוא החל להתפלל בלא טבילה, והחסידים ראו שהוא נמצא בהתרוממות מיוחדת יותר מאשר בתפילה 'רגילה' שאחרי טבילה.
לתמיהתם הסביר האדמו"ר שבכל טבילה הוא מנסה לכוון את הכוונות הראויות, ומקווה שזוכה להשיג איזה טיפה מהכוונות הנכונות לטבילה, אבל היום ניסיתי לטבול ולא הצלחתי, ואמרו חז"ל שמי שביקש לעשות מצווה ולא עשאה לאונסו מעלה עליו הקב"ה כאילו עשאה, ה'כאילו עשאה' הוא עם כל הכוונות האמיתיות כפי שידוע לפני הקב"ה. נמצא איפוא שהיום זכיתי לטבילה הכי מכוונת לעילא שזכיתי לה מימי חיי...

אולי זו כוונת הנזכר למעלה שאם העשייה לעילא והוא אנוס מהכוונות, מחמת הזהירות בעשייה, אולי אז יש 'מעלה עליו כאילו כיוון' עם כל הפרטים הנכונים.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 2:08 pm
על ידי אברהם
אברהם כתב:האם כבר עסקו לעיל בפשר התופעה הייחודית שמצד אחד היה 'מתנגד' שורשי, מקושר לחכמי הפרושים ותלמידי הגר"א, (ופעם שמעתי על מכתב ששלח בצעירותו לחברו לעבודת ה' ונוזף בו על כך שהצטרף 'לאותה הכת' חלילה... אם זכרוני אינו מתעתע ואם השמועה נכונה)

ומאידך גיסא הרבה לצטט ולהביא שמועות ועובדות מגדולי החסידים, (ואפילו לא מאותם שנעשו לספרי יסוד בבית המדרש, אלא מספרים 'איזוטריים' כביכול, כאלו המוכרים בעיקר רק לחסידי בית מדרשם).

אולי כבר עסקו בזה לעיל באחד הדפים הרבים הקודמים. אשמח להפניות.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 2:55 pm
על ידי איש_ספר
אין מכתב כזה. יש מכתב שהוא כותב לידידו רי"ל זוסמן ונדפס בישורון עם שאר המכתבים ועלה כאן למעלה, שיש לפתוח שערי הסוד לפני צעירים שנפשם משתוקקת לכך וכשמוצאים השער נעול, נמשכים לחסידות. היתה לו בהחלט התנגדות להנהגות מסוימות, וגם למהלך כללי, אבל זה לא מנע ממנו לראות את הטוב והיקר שבספרי צדיקי החסידות וגם לאמץ איזה הנהגות טובות. הוא לא ראה שום סתירה בכך. הנה קטע יפה שכתב לעצמו ולא נדפס ע"ע
אשרי מי שחינך וסיגל עצמו מנעוריו שיטת הג"ר צבי מיכל זצ"ל בעל ציץ הקודש לקחת חלקי הטוב ושיטות ורעיונות חיוביים מכל חלקי מפלגות עבדי ה', הוא אינו משועבד לשום רעיון ועיקרון הכל פתוח לפניו והוא מייצר לו את עולמו הרוחני ואורג אותו מתוך שלל של שיטות ורעיונות לתורה ומצוה ועבודת ה', גם בעניני ימים נוראים הדבר הוא נפלא כל מטמוני השיטות בידו בוחר לו אוכל מתוך אוכל ומצרף לו כל מיני האוכל שבחר, כל האורות שבחר, והנה אור אחד גדול המאיר לכל סדקי נפשו ונשמתו ומעלהו לגובה רם, אשרי לו ואשרי חלקו.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 3:32 pm
על ידי חרט
מרגש.
אמנם נרמז במילים אחדות, במכתב אחר שפרסם בבית אהרן וישראל - מצורף.
ומשם אפשר גם ללמוד מעט על יחסו לחסידות.
בית אהרן וישראל כד.PDF
(142.44 KiB) הורד 420 פעמים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 3:46 pm
על ידי ישראליק
כשמסתכלים בספרו ובכן צדיקים רואים את גודל הערכתו לכל הצדיקים, מאורי וגאוני הדור, הוא מזכיר את הספר רזא דעובדא (קרעטשניף) לצד שמועה מהמשגיח הצדיק ר' יחזקאל לוינשטיין זצ"ל, וכן הלאה...

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 8:29 pm
על ידי מחשב מסלול
מתוך קונטרס "הפנקס" שיצא לאור ממש בימים האחרונים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 23, 2020 10:56 pm
על ידי פנחסויפלל
ר' אי"ס שליט"א
מה היתה דעת הס"ק, בענין י' מנ"א כהשתא שחל בער"ש, מאימתי הותרו כיבוס תספורת ורחיצה, מהלילה או מהיום. וכן האם הותר רק לצורך שבת או שבטל מנהג האיסור לגמרי בשנה זו.
וכיון שהמבוכה בספרי הפוסקים בזה רבה, וזה אומר בכה וזה בכה, יש להניח שהוא ז"ל עשה סדר במנהג.
[פעם האחרונה שחל בער"ש היה בתשס"ט!]