מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'אש שיש בו רוח חיים' – ככלות השבעה אחר הגרי"ח אוחיון זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'אש שיש בו רוח חיים' – ככלות השבעה אחר הגרי"ח אוחיון זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 21, 2013 1:20 am

ביום שריפת בית מקדשנו הגיעתנו השמועה הנוראה על סילוקו של אברך גאון וצדיק, מיחידי סגולה ובני העליה המועטין, הרב הגאון רבי יוסף חיים אוחיון זצ"ל, שנלב"ע בדמי ימיו ובשיא פריחתו בשנתו הל"ט, וירב בבת יהודה תאניה ואניה.

רפו כל ידים וכל עינים תלכנה מים, והלב ממאן להתנחם.

עם כלות השבעה הנני לשרטט כאן קוים אחדים לאישיותו הרוממה (מנקודת ראותי, אבדלח"ט, ומפי השמועה) מתוך תקוה כי לא אמעיט את הדמות חלילה.

פתח עליה ההוא ספדנא את דברי הגמ' בשילהי חגיגה (כז, א) 'אמר ר' אבהו א"ר אלעזר, תלמידי חכמים אין אור של גיהנום שולטת בהן, ק"ו מסלמנדרא, ומה סלמנדרא שתולדת אש היא – הסך מדמה אין אור שולטת בו, תלמידי חכמים שכל גופן אש דכתיב הלא כל דברי כאש נאם ד' על אחת כמה וכמה'.

אכן זוהי ההגדרה המדויקת על ר' יוסף חיים זצ"ל, 'כל גופן אש', אותה האש שיש בה רוח חיים - מלאת החיות והעזות דקדושה, אש של תורה בליבונה ובחידודה על כללותיה ופרטותיה עד תום, בעמקותה ובישרותה, בלבה מתפרצת של שמחה וששון, במלחמתה בכל עוז ובחדוות 'והב בסופה'. מכוחה של האש הגדולה למד ולימד, והעמיד תלמידים הרבה, בגלותו את מאור התורה וטעמה הטוב לקרובים ורחוקים.

לימוד על מנת לקיים 'לשמור ולעשות ולקיים', בכל מצוה ומצוה לברר במדויק מהו רצון ד' האמיתי, מצד גדרי ההלכה למעשה שיהיה מהודר בתכלית, ובעיקר מצד ההבנה העמוקה בתוכן הענין וההרגשים הנשגבים בכל דבר.

איזה ביקוש היה לו ללבן מפי יודעים ובלמד דעת מבינים בקיום מצוות 'מורכבות' שיהיה הסדר נאות ובהיר, בלי שום עמימות. ולא נתבייש לשאול לדרוש ולחקור, כי מלאכתו מלאכת שמים, ומתעסק בקדשים הוא.

אש של חכמת הנסתר, רזי חכמה אשר גילה ומסר לו בהצנע רבו המובהק הגה"ק ר' ישראל אליהו ויינטרויב זי"ע. גיצים מהאש הגדולה נראו בהנהגותיו המופלאות, כבר לפני שנתיים ימים (בהיותו בריא לחלוטין) סח באזני אחיו כי ברצונו להיקבר במירון, ובירר שאין המחירים יקרים שם.

אש של 'שימושה' גדול מלימודה, כאשר הלימוד והשימוש כרוכים זה בזה, עבד נאמן בכל ביתו נאמן הוא, פה אל פה דיבר בו במשך כעשור שנים כשמונה שעות רצופות דבר יום ביומו. כך זכה שהעיד בו רבו 'פיו כפי', ובהקדשה שכתב לו על ספרו טבע 'יצק מים על ידי אליהו'.

הגרי"א לא נתן מעולם רשות לכתוב ספרים משמו מה שהוא בעצמו לא כתב, מלבד ספר אחד הנקרא 'בסוד ישרים' (האחרון שי"ל) שאותו כתב הנפטר הדגול. עיון בספר מגלה מה גבהו המחשבות...

האש הגדולה של הרוממות וה'ויגבה לבו בדרכי ד'', בכל ענין וענין היה לו חותם אישי המורכב מהשגות מרוומות וחשיבה עצמאית ובלתי מתפשרת, כך במידת הקדושה ושמירת העינים שנתעלה בה ביותר, מחמתה קיבל הוראה מפורשת מרבו לנהוג ברכב, כאשר בנסיעותיו היה מסוגל לעצור לפתע באמצע הדרך ולא להמשיך מחשש ראיה בישא..., הרכב היה משכן נוסף להשראת השכינה, עשיית חסד עם קטן כגדול תוך שיחה בדברי תורה על כל צעד ושעל.

לפני הניתוח שהתקיים בארץ נכר, דרש לטבול במקוה טהרה, ע"מ לקיים משאלה זו נזקק לנסוע מרחק של 200 ק"מ הלוך ו-200 ק"מ חזור במצב גופני ירוד, בקחתו עמו מחזור ליוה"כ על מנת להתפלל בדרך ולהתוודות כל סדרי הוידויים, שוב לא נתעורר מניתוח זה, וכך נתקדש ונטהר לפני מיתתו.

אש של אמונה ובטחון, לפני הניתוח המסובך והמסוכן אמר לרופא המנתח הגוי: תאמין שבורא עולם הוא כל יכול, ואתה עם כל ידיעותיך ברפואה הינך השליח הנאמן לרפאני. ולבני משפחתו שעמדו סביביו אמר: כולנו ביד ד' תהיו בשמחה. בכל התקופה זימר לעצמו דברי נעים זמירות ישראל 'בך ד' חסיתי לעולם בצדקתך פלטני'.

אש של 'למען אשר יצוה את בניו אחריו', היה צם רבות למען ההצלחה בחינוך הילדים, והכל בהסתר מאין יודע. בעת הגיע בנו לתגלחת הצפין עד לטבריא (בנסיעה עליה שילם במשך תקופה ארוכה טיפין טיפין) לקברו של רבי חייא בטבריא, שזכותו הגדולה שעשה למען שלא תשתכח תורה מישראל (כתובות קג ב). היה לומד עמהם תדיר, ומעתיר בכל לב למען יגדלו בתורה.

אש של הטבה וחסד, עשה חסד בגופו עם אלמנות ויתומים, היה מראשי המתעסקים בהקמת קרנות צדקה, והתאמץ בכך בכל דרך אפשרית בהקדשת כוחות וזמנים טובא.

לסיום נצטט מפי כתבו של מורו ורבו המובהק
'אחד מבני חבורתנו שלדעתי נתקיים בו מאחז"ל ראיתי בני עליה והם מועטים, וידעתי בו בכמה עובדות שיצא מתחת ידו אשר לא שמענו דכוותיה באברכים, וגם הגדולים אשר אנו חיים בתוכם, דבקות נפשו ובכנות לבבו לתורה ולעליה הוא דבר נדיר, אבל אי אפשר לפרט הדברים'.


זה מעט שבמעט מקצות דרכיו, לשמו ולזכרו תאוות נפש!

יחבוש ד' את השבר הגדול ויגהה מזור לכאב העצום, עדי יקיצו וירננו שוכני עפר בב"א.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: 'אש שיש בו רוח חיים' – ככלות השבעה אחר הגרי"ח אוחיון זצ"

הודעהעל ידי חקר » א' יולי 21, 2013 1:55 am

ייש"כ גדול על העלאת הדברים, יש עוד הרבה מה להאריך בסיפור מעלותיו של אחד מיוחד מבני עליה שהתהלך בינותינו בהצנע לכת בבחינת סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה.

אמונת זרעים
הודעות: 8
הצטרף: ד' יולי 17, 2013 5:47 am

Re: 'אש שיש בו רוח חיים' – ככלות השבעה אחר הגרי"ח אוחיון זצ"

הודעהעל ידי אמונת זרעים » א' יולי 21, 2013 5:58 am

נוטר הכרמים כתב:לסיום נצטט מפי כתבו של מורו ורבו המובהק
'אחד מבני חבורתנו שלדעתי נתקיים בו מאחז"ל ראיתי בני עליה והם מועטים, וידעתי בו בכמה עובדות שיצא מתחת ידו אשר לא שמענו דכוותיה באברכים, וגם הגדולים אשר אנו חיים בתוכם, דבקות נפשו ובכנות לבבו לתורה ולעליה הוא דבר נדיר, אבל אי אפשר לפרט הדברים'.
למה לא כתבת מקור לציטוט?


נוטר הכרמים כתב:הגרי"א לא נתן מעולם רשות לכתוב ספרים משמו מה שהוא בעצמו לא כתב, מלבד ספר אחד הנקרא 'בסוד ישרים' (האחרון שי"ל) שאותו כתב הנפטר הדגול. עיון בספר מגלה מה גבהו המחשבות...
ממש לא נכון!
רוב הספרים של שיעוריו נכתבו ע"י תלמידיו תחת שבט ביקורתו

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: 'אש שיש בו רוח חיים' – ככלות השבעה אחר הגרי"ח אוחיון זצ"

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' יולי 21, 2013 7:28 am

אולי ניתן לכתוב מעט תולדותיו ומעשיו של הצדיק הנפטר זצ"ל? היכן למד, היכן פעל?
[אני לדוגמא פעם ראשונה שומע עליו]

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'אש שיש בו רוח חיים' – ככלות השבעה אחר הגרי"ח אוחיון זצ"

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' יולי 21, 2013 9:56 am

אמונת,
מקור לציטוט: מכתב שכתב הגרי"א זצ"ל בו ביקש לתמוך בגאון המנוח זצ"ל במצבו הכלכלי הדחוק ולפריעת חובותיו. המכתב הובא במלואו בעלוני 'קופת העיר' בני ברק.

בנוגע לכתבי הגרי"א, דבריי הם ציטוט מדויק מהספדו של הגאון רבי דב טורק שליט"א, מגדולי תלמידי הגרי"א בעת מסע ההלויה, ולעצם הענין, תדייק בנאמר, 'לא נתן מעולם רשות לכתוב משמו', כלומר, בספרים האחרים אין הדברים מצוטטים בחתימתו.

גאולה בקרוב,
אינני בקי בתולדותיו, אבל על קצה המזלג: נולד באופקים בי"א אייר תשל"ה לאביו המרא דאתרא הגאון ר' עמרם שליט"א, בהמשך דרכו למד בישיבת תפרח ובמקומות תורה נוספים, לאחר נישואיו עם הרבנית תחי' לבית ישראל, הוסיף והרבה מקנתו בהיכלי התורה, מספר שנים בכולל ישיבת רשב"י בבני ברק, ולאחמ"כ בכולל 'עטרת שלמה' סניף בית הכנסת 'הליכות חיים' ברח' ראב"ד בבני ברק. בשנים האחרונות שימש כר"מ ומרביץ תורה בישיבת כתר תורה בבני ברק.

כפי שנכתב כבר, היה מראשי חבורתא קדישתא של הגה"ק ר' ישראל אליהו זצוקללה"ה ויד ימינו. שמעתי מפיו פעם, שבמשך שעות הוא קורא בפני הגרי"א זצ"ל בכל חלקי תורה, והגרי"א תמיד משלים הדברים מזכרונו בע"פ, וצרור לא נפל מדבריו ארצה. היה מקורב ותלמיד להגאון הצדיק ר' שמשון דוד פינקוס זצוק"ל עוד מימי נעוריו במשך שנים ארוכות, והוא סייע בידו להתדבק ברי"א זי"ע.

תולדותיו - מעשיו הטובים, ובניו אחריו: שמונה יתומים זכים וטהורים ההולכים בעקבי הדרך הסלולה שהתווה בפניהם ומסר את נפשו עליהם, כאשר הגדול שבהם כבן י"ד שנים.

תנצב"ה ויהי זכרו לברכה.

=====

מספד תמרורים יתקיים מחר בערב בבית הכנסת קהל בני הישיבות 'תפארת נחמן' רח' אבן שפרוט בבני ברק, ישאו קינה ונהי, מורו ורבו ראש ישיבת תפרח הגאון רבי אביעזר פילץ שליט"א, הגאון רבי מכלוף פחימה שליט"א ראש ישיבת כתר תורה, הגאון רבי משה ליברמן שליט"א ראש כולל שערי שמעון ומגדולי תלמידי הגרי"א זצ"ל, ועוד.



חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אברהם שרייבר ו־ 354 אורחים