מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
נטיעות
הודעות: 491
הצטרף: א' פברואר 09, 2014 11:38 am

רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי נטיעות » ג' מרץ 11, 2014 5:44 pm

ב"ה

אנו מבקשים פרטי תולדות של הגאון הקדוש רבי אריה לייב ב"ר ברוך אב"ד דק"ק קישינוב מחבר ספרי "ארבעה חרשים" ו"דברי אסתר" ו"חומת אריאל" ו"גבורות אריה".

יישר כח.

--------------------------------------------------------------------------------
נ.ב. תיקנתי את השאלה ואת הכותרת על פי המענה הסמוך. תודה רבה.
נערך לאחרונה על ידי נטיעות ב ג' מרץ 11, 2014 6:02 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11718
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: רבי אריה לייב בעל ארבעה חרשים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מרץ 11, 2014 5:53 pm

תורת החסידות.PDF
(290.26 KiB) הורד 507 פעמים

נטיעות
הודעות: 491
הצטרף: א' פברואר 09, 2014 11:38 am

Re: רבי אריה לייב בעל ארבעה חרשים

הודעהעל ידי נטיעות » ג' מרץ 11, 2014 6:03 pm

מה שנכון נכון כתב:
תורת החסידות.PDF


תודה רבה.

ירון
הודעות: 211
הצטרף: ד' נובמבר 23, 2011 8:39 pm

Re: רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי ירון » ד' מרץ 12, 2014 5:25 pm

שאלת המשך -

מהסכמתו של בעל 'חומת אריאל' לספר 'אמרת הצרופה' מר' צבי הירש אב"ד סוקולוב (אביו של ר' פנחס אריה מטורקא, אבי ר' יעקב אורי מטורקא חתן הבני"ש), עולה כי השניים (בעל 'חומת אריאל' ובעל 'אמרת הצרופה') היו מחותנים.

האם למישהו יש ידיעה או השערה כיצד היו מחותנים ? ובכלל, האם יש פרטים כלשהם על בני משפחתו של ר' אריה ליב מקישינב ?

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' דצמבר 11, 2014 5:01 pm

שמעתי פעם השערה שרבי ברוך אביו של החומת אריאל הוא המחבר של זהב טהור זאלקווא תקל"ה, ומקור ברוך זאלקווא תק"י, אשר חיברו רבי ברוך ב"ר אריה לייב מזאמושץ.
האם יש לאי מי ידיעה בדבר?

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' דצמבר 11, 2014 5:11 pm

כמו כן בעזבונו של הרב יהודה לייב מימון ז"ל יש קונטרס בכת"י מחידושוי של בעל חומת אריאל, האם יש למי ידיעה מזה, או איך אפשר להתקשר לאי מי מצאצאיו בענין זה?

מחולת המחנים
הודעות: 3251
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' דצמבר 11, 2014 5:32 pm

תשאל במוסד הרב קוק בירושלים, ומנהליו הרב יהודה רפאל והרב יוסף מובשוביץ.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2251
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' דצמבר 11, 2014 8:18 pm

ירון כתב:שאלת המשך -

מהסכמתו של בעל 'חומת אריאל' לספר 'אמרת הצרופה' מר' צבי הירש אב"ד סוקולוב (אביו של ר' פנחס אריה מטורקא, אבי ר' יעקב אורי מטורקא חתן הבני"ש), עולה כי השניים (בעל 'חומת אריאל' ובעל 'אמרת הצרופה') היו מחותנים.

האם למישהו יש ידיעה או השערה כיצד היו מחותנים ? ובכלל, האם יש פרטים כלשהם על בני משפחתו של ר' אריה ליב מקישינב ?




אגב מענין לענין. האם יש למשהו ידיעה אודות חותנו, של ה'אמרת הצרופה'? או של אחיו ר' אריה לייב מגלוגוב. (בנו של האמרת הצרופה - ר' פנחס אריה מטורקא - היה חתנו של דודו).

והאם משהו כבר העלה דבר ברור אודות מי היה אביהם. והטעות בהקדמת ספר 'קול דודי'.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי שברי לוחות » ו' דצמבר 12, 2014 2:19 am

באנצ' לחכמי גאליציא ח"ו מביא דעה שרבי פנחס אריה לא היה בנו של בעל אמרת הצרופה, וצע"ג ושם דן בענין הטעות בקול דודי,

ירון
הודעות: 211
הצטרף: ד' נובמבר 23, 2011 8:39 pm

Re: רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי ירון » ו' דצמבר 12, 2014 9:57 am

רצ"ה מסוקולוב בהכרח היה בנו של ר' פנחס מקורימא -- ידוע גם בודאות ששם אביו של רצ"ה היה ר' פנחס, לפי הקדמת ספרו 'אמרת הצרופה'.

הטעות בהקדמת 'קול דודי' נבעה כנראה מהעתקה משובשת או השמטת שורות בדפוס.

בהקדמת קול דודי יש התייחסות ל-"שלושת האחים ...", ומזכיר את ר' אברהם מטיטשין. והתחבטו רבים למי התכוון בשלושת האחים, וכיצד יכול להתקיים פשוטו של הכתוב, כי רצ"ה מסוקולוב אחיו רי"ל מגלוגא ור' חיים יעקב שטרום מדוקלא - כולם בניו של ר' אברהם מטיטשין, כאשר ידוע כי רצ"ה מסוקולוב היה כאמור בנו של ר' פנחס, ועל ר' חיים יעקב - ידוע שהיה בנו של ר' אברהם.

בהקדמת 'מלל לאברהם' מובא ייחוס המחבר ע"י ר' אברהם איטינגא, ושם רושם כי ר' אברהם מטיטשין היה אחיהם של ר' מאיר מחירוב ור' שמואל מדינוב. ועל כן, כנראה כי אליהם היתה הכוונה בקול דודי כשנאמר "שלושת האחים", אך כאמור נשמטה או שובשה פסקה.

כפי הנראה, ועוד לא נמצא לכך מקור בדוק וזו סברה -- היו רצ"ה מסוקולוב ורי"ל מגלוגא בניו של ר' פנחס מקורימא. ר' פנחס מקורימא היה אחיו של ר' חיים יעקב מדוקלא, ושניהם היו בניו של ר' אברהם מטיטשין. ר' אברהם מטיטשין היה אחיהם של ר' מאיר מחירוב ושל ר' שמואל מדינוב, כאמור בהקדמת 'מלל לאברהם'.

אם לא די בכך -- לכך נוספת תעלומה ביחוס כלפי מעלה בקול דודי נזכר יחוסו של ר' אברהם מטיטשין לרבי ר' השיל מקראקא. במלל לאברהם לא נזכר כלל יחוס זה, אלא לתוי"ט, ט"ז ושארית יוסף. היחוס האחרון לט"ז, שא"י ותוי"ט מופיע בהקדמות/שער לספרי צאצאיו של ר' שמואל מדינוב (גלאז). ושם הזכירו רק שני אחים, ר' מאיר מחירוב ור' שמואל מדינוב. ולא הזכירו כלל את רק ר' אברהם מטיטשין.

אם נקבל את היחוס בהקדמת 'מלל לאברהם', כי הם היו שלושה אחים, מדוע נשמט ר' אברהם מיחוס משפחת גלאז, ומדוע היחוס כלפי מעלה משתנה בין המקורות, בהנחה שבמלל לאברהם זהו לא יחוס מקורי, ואיטינגא לקח מ-"יחוס גלאז" ??

יתכן ששלושת האחים מיוחסים לכל הרשומים, ובכל מקור בחרו את מי לציין. אפשרות אחרות היא שר' אברהם מטיטשין אח מאב או מאם של ר' מאיר ור' שמואל, ועל כן היחוסים כלפי מעלה אינם משותפים בהכרח. ולכן גם לא נזכר ר' אברהם מטיטשין כאח במקורות משפחת גלאז, אולי כי היה אח מצד אחד בלבד, והקשר אליו לא נשמר במשפחה.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2251
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' דצמבר 22, 2014 4:17 pm

ירון כתב:רצ"ה מסוקולוב בהכרח היה בנו של ר' פנחס מקורימא -- ידוע גם בודאות ששם אביו של רצ"ה היה ר' פנחס, לפי הקדמת ספרו 'אמרת הצרופה'.

הטעות בהקדמת 'קול דודי' נבעה כנראה מהעתקה משובשת או השמטת שורות בדפוס.

בהקדמת קול דודי יש התייחסות ל-"שלושת האחים ...", ומזכיר את ר' אברהם מטיטשין. והתחבטו רבים למי התכוון בשלושת האחים, וכיצד יכול להתקיים פשוטו של הכתוב, כי רצ"ה מסוקולוב אחיו רי"ל מגלוגא ור' חיים יעקב שטרום מדוקלא - כולם בניו של ר' אברהם מטיטשין, כאשר ידוע כי רצ"ה מסוקולוב היה כאמור בנו של ר' פנחס, ועל ר' חיים יעקב - ידוע שהיה בנו של ר' אברהם.

בהקדמת 'מלל לאברהם' מובא ייחוס המחבר ע"י ר' אברהם איטינגא, ושם רושם כי ר' אברהם מטיטשין היה אחיהם של ר' מאיר מחירוב ור' שמואל מדינוב. ועל כן, כנראה כי אליהם היתה הכוונה בקול דודי כשנאמר "שלושת האחים", אך כאמור נשמטה או שובשה פסקה.

כפי הנראה, ועוד לא נמצא לכך מקור בדוק וזו סברה -- היו רצ"ה מסוקולוב ורי"ל מגלוגא בניו של ר' פנחס מקורימא. ר' פנחס מקורימא היה אחיו של ר' חיים יעקב מדוקלא, ושניהם היו בניו של ר' אברהם מטיטשין. ר' אברהם מטיטשין היה אחיהם של ר' מאיר מחירוב ושל ר' שמואל מדינוב, כאמור בהקדמת 'מלל לאברהם'.

אם לא די בכך -- לכך נוספת תעלומה ביחוס כלפי מעלה בקול דודי נזכר יחוסו של ר' אברהם מטיטשין לרבי ר' השיל מקראקא. במלל לאברהם לא נזכר כלל יחוס זה, אלא לתוי"ט, ט"ז ושארית יוסף. היחוס האחרון לט"ז, שא"י ותוי"ט מופיע בהקדמות/שער לספרי צאצאיו של ר' שמואל מדינוב (גלאז). ושם הזכירו רק שני אחים, ר' מאיר מחירוב ור' שמואל מדינוב. ולא הזכירו כלל את רק ר' אברהם מטיטשין.

אם נקבל את היחוס בהקדמת 'מלל לאברהם', כי הם היו שלושה אחים, מדוע נשמט ר' אברהם מיחוס משפחת גלאז, ומדוע היחוס כלפי מעלה משתנה בין המקורות, בהנחה שבמלל לאברהם זהו לא יחוס מקורי, ואיטינגא לקח מ-"יחוס גלאז" ??

יתכן ששלושת האחים מיוחסים לכל הרשומים, ובכל מקור בחרו את מי לציין. אפשרות אחרות היא שר' אברהם מטיטשין אח מאב או מאם של ר' מאיר ור' שמואל, ועל כן היחוסים כלפי מעלה אינם משותפים בהכרח. ולכן גם לא נזכר ר' אברהם מטיטשין כאח במקורות משפחת גלאז, אולי כי היה אח מצד אחד בלבד, והקשר אליו לא נשמר במשפחה.



תודה רבה.
להשערתי. אכן הושמטה שורה בהקדמת 'קול דודי'.
והיה מובא שם בסוגרים, אודות אחד האחים (רצ"ה מסוקלוב, או ר'א"ל מגלוגוב [לדעתי ר' א"ל כדלקמן]), שהיה חתן!!! לאחד האחים (להשערתי ר' שמואל מדינוב), ואח"כ בא תיאור על שלשת האחים (ר' שמואל, ר' מאיר, ור' חיים יעקב) בני ר' אברהם מטיטשין...
דבר זה יסביר גם את מקום רבנותו של ר' פ"א [גלוגוב, על מקום חותנו] ואח"כ דינוב (לאחר עזיבת הבני יששכר), על מקום חו"ז...
השערה זו מתאימה יותר מבחינת השנים..
זה יסביר גם מדוע פנה ר' פ"א לר' יצחק מאיר מזי'נקוב בבקשת הסכמה על אמרת הצרופה. (ר' יצחק מאיר לא היה מפורסם כאביו, ולא נפוצים ממנו הסכמות). היות והיו בני דודים (ר' יצחק מאיר היה חתן ר' ח"י שטורם. משלשת האחרים הנ"ל)...
האוהב ישראל מאפטא, העריך רבות את ייחוסו של אברהם מטיטשין, (כפי שאמר בשעת אירוסי בנו ר' יצחק מאיר, שהתחתן עם נכדתו). וזה גם יסביר את התיאורים של ר' דוד אורי, אודות מה שאוהב ישראל שיבח את ייחוס ר' פ"א מטורקא..

אשמח לשמוע את דעות המתמצאים בנושא...

ירון
הודעות: 211
הצטרף: ד' נובמבר 23, 2011 8:39 pm

Re: רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי ירון » ג' דצמבר 23, 2014 4:39 pm

ודה רבה.
להשערתי. אכן הושמטה שורה בהקדמת 'קול דודי'.
והיה מובא שם בסוגרים, אודות אחד האחים (רצ"ה מסוקלוב, או ר'א"ל מגלוגוב [לדעתי ר' א"ל כדלקמן]), שהיה חתן!!! לאחד האחים (להשערתי ר' שמואל מדינוב), ואח"כ בא תיאור על שלשת האחים (ר' שמואל, ר' מאיר, ור' חיים יעקב) בני ר' אברהם מטיטשין...
דבר זה יסביר גם את מקום רבנותו של ר' פ"א [גלוגוב, על מקום חותנו] ואח"כ דינוב (לאחר עזיבת הבני יששכר), על מקום חו"ז...
השערה זו מתאימה יותר מבחינת השנים..
זה יסביר גם מדוע פנה ר' פ"א לר' יצחק מאיר מזי'נקוב בבקשת הסכמה על אמרת הצרופה. (ר' יצחק מאיר לא היה מפורסם כאביו, ולא נפוצים ממנו הסכמות). היות והיו בני דודים (ר' יצחק מאיר היה חתן ר' ח"י שטורם. משלשת האחרים הנ"ל)...
האוהב ישראל מאפטא, העריך רבות את ייחוסו של אברהם מטיטשין, (כפי שאמר בשעת אירוסי בנו ר' יצחק מאיר, שהתחתן עם נכדתו). וזה גם יסביר את התיאורים של ר' דוד אורי, אודות מה שאוהב ישראל שיבח את ייחוס ר' פ"א מטורקא..

אשמח לשמוע את דעות המתמצאים בנושא...


המקורות לא נמצאים לפני, אבל ככל הזכור לי --

לפי פשוטו של הכתוב במלל לאברהם, האחים היו ר' אברהם, ר' שמואל ור' מאיר, הגם שראיתי שהיו מי שפירשו כפי שכתבת.
תיארוך סדר השנים יכול להתיישב נדמה לי עם כל הגרסאות. האם יש תאריכי עוגן לגבי ר' שמואל מדינוב ור' מאיר מחירוב ?
קרבת משפחה -- מעין מחותנות רחוקה -- עם רי"מ מזינקוב מתקיימת לפי שתי הגרסאות. אבל אכן, הגרסה שלך דווקא מרחיקה את דרגת הקרבה בין רי"מ מזינקוב ורפ"א מטורקא, ויכולה להסביר מדוע לא מכנים זה את זה בהסכמה בשם מחו'.
האוהב ישראל אכן העריך אץ יחוסו של רח"י מדוקלא כאמור במלל לאברהם. מצד שני, כמדומני שמי ששיבח את יחוסו של רפ"א מטורקא הוא דווקא הבני"ש, ששמח להשתדך במשפחת אורי ??
אגב, גם לפי הגרסה שאתה מעלה, אני עדיין לא מבין מדוע בייחוס גלאז מזכירים רק שני אחים, ר' שמואל ור' מאיר.
עוד נקודה חשובה -- לדעתי טעות מה שנכתב כי ר' מאיר מחירוב היה אביו של רצ"ה רימלט מחירוב. אמנם שם אביו של רצ"ה רימלט היה "מאיר", אבל לדעתי אין שום ראיה שמדובר באותו אחד.
גם אני אשמח לכל מידע או דעה בעניין.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2251
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' דצמבר 24, 2014 11:19 pm

ירון כתב:
ודה רבה.
להשערתי. אכן הושמטה שורה בהקדמת 'קול דודי'.
והיה מובא שם בסוגרים, אודות אחד האחים (רצ"ה מסוקלוב, או ר'א"ל מגלוגוב [לדעתי ר' א"ל כדלקמן]), שהיה חתן!!! לאחד האחים (להשערתי ר' שמואל מדינוב), ואח"כ בא תיאור על שלשת האחים (ר' שמואל, ר' מאיר, ור' חיים יעקב) בני ר' אברהם מטיטשין...
דבר זה יסביר גם את מקום רבנותו של ר' פ"א [גלוגוב, על מקום חותנו] ואח"כ דינוב (לאחר עזיבת הבני יששכר), על מקום חו"ז...
השערה זו מתאימה יותר מבחינת השנים..
זה יסביר גם מדוע פנה ר' פ"א לר' יצחק מאיר מזי'נקוב בבקשת הסכמה על אמרת הצרופה. (ר' יצחק מאיר לא היה מפורסם כאביו, ולא נפוצים ממנו הסכמות). היות והיו בני דודים (ר' יצחק מאיר היה חתן ר' ח"י שטורם. משלשת האחרים הנ"ל)...
האוהב ישראל מאפטא, העריך רבות את ייחוסו של אברהם מטיטשין, (כפי שאמר בשעת אירוסי בנו ר' יצחק מאיר, שהתחתן עם נכדתו). וזה גם יסביר את התיאורים של ר' דוד אורי, אודות מה שאוהב ישראל שיבח את ייחוס ר' פ"א מטורקא..

אשמח לשמוע את דעות המתמצאים בנושא...


המקורות לא נמצאים לפני, אבל ככל הזכור לי --

לפי פשוטו של הכתוב במלל לאברהם, האחים היו ר' אברהם, ר' שמואל ור' מאיר, הגם שראיתי שהיו מי שפירשו כפי שכתבת.
תיארוך סדר השנים יכול להתיישב נדמה לי עם כל הגרסאות. האם יש תאריכי עוגן לגבי ר' שמואל מדינוב ור' מאיר מחירוב ?
קרבת משפחה -- מעין מחותנות רחוקה -- עם רי"מ מזינקוב מתקיימת לפי שתי הגרסאות. אבל אכן, הגרסה שלך דווקא מרחיקה את דרגת הקרבה בין רי"מ מזינקוב ורפ"א מטורקא, ויכולה להסביר מדוע לא מכנים זה את זה בהסכמה בשם מחו'.
האוהב ישראל אכן העריך אץ יחוסו של רח"י מדוקלא כאמור במלל לאברהם. מצד שני, כמדומני שמי ששיבח את יחוסו של רפ"א מטורקא הוא דווקא הבני"ש, ששמח להשתדך במשפחת אורי ??
אגב, גם לפי הגרסה שאתה מעלה, אני עדיין לא מבין מדוע בייחוס גלאז מזכירים רק שני אחים, ר' שמואל ור' מאיר.
עוד נקודה חשובה -- לדעתי טעות מה שנכתב כי ר' מאיר מחירוב היה אביו של רצ"ה רימלט מחירוב. אמנם שם אביו של רצ"ה רימלט היה "מאיר", אבל לדעתי אין שום ראיה שמדובר באותו אחד.
גם אני אשמח לכל מידע או דעה בעניין.


שמות שלשת האחים - ר' מאיר, ר' שמואל, ור' חיים יעקב. לקחתי מב'לתולדות' של הורוויץ (עמ' 225) . שנחשב מקור בר סמכא ...
צודק. אכן הבנ"י הוא ששיבח את ייחוס ר' פ"א אורי, כמובא בהקדמת ויקונן דוד [כבן משפחתו של הרה"ק מאפטא... (וזה גרם לטעותי)].
אגב האם ידוע מה הקשר המשפחתי בין ר' פ"א מטורקא לאוהב ישראל מאפטא???? (האוהב ישראל היה חתן ר' יעקב מטשיטשין. ובכתב התנאים, שנערך בעיר, חתום ר' אברהם מטשטשין (אבי האחים הנזכרים), כערב מצד החתן (באגרות אוהב ישראל). האם יש קשר משפחתי ביניהם??? - שיוכל אולי להסביר מדוע ר' פנחס אריה (שכאמור היה מצאצאיו של ר' אברהם מטשטשין) היה ממשפחת האוהב ישראל. // או יתכן, שר' אברהם מטשטשין היה נכד ר' העשיל (כמובא ב'קול דודי', ואינו מוזכר בשאר מקומות כ'מלל לאברהם' או 'אמרי שבח'), ואף האוהב ישראל, וזה היה הקשר המשפחתי???

אין לי תאריכי עוגן. אבל לפי הדורות, אם ר' אברהם מטשטשין חתן על התנאים שהיה בשנת (??? אינו לפני), נוכל להעריך את שנותיו, ולפי זה שנות בניו... [כמובן ר' שמואל מדינוב היה רב בעיר, ונפטר לפני רבנות הבני יששכר...].

ירון
הודעות: 211
הצטרף: ד' נובמבר 23, 2011 8:39 pm

Re: רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי ירון » ה' דצמבר 25, 2014 6:49 pm

שמות שלשת האחים - ר' מאיר, ר' שמואל, ור' חיים יעקב. לקחתי מב'לתולדות' של הורוויץ (עמ' 225) . שנחשב מקור בר סמכא ...
צודק. אכן הבנ"י הוא ששיבח את ייחוס ר' פ"א אורי, כמובא בהקדמת ויקונן דוד [כבן משפחתו של הרה"ק מאפטא... (וזה גרם לטעותי)].
אגב האם ידוע מה הקשר המשפחתי בין ר' פ"א מטורקא לאוהב ישראל מאפטא???? (האוהב ישראל היה חתן ר' יעקב מטשיטשין. ובכתב התנאים, שנערך בעיר, חתום ר' אברהם מטשטשין (אבי האחים הנזכרים), כערב מצד החתן (באגרות אוהב ישראל). האם יש קשר משפחתי ביניהם??? - שיוכל אולי להסביר מדוע ר' פנחס אריה (שכאמור היה מצאצאיו של ר' אברהם מטשטשין) היה ממשפחת האוהב ישראל. // או יתכן, שר' אברהם מטשטשין היה נכד ר' העשיל (כמובא ב'קול דודי', ואינו מוזכר בשאר מקומות כ'מלל לאברהם' או 'אמרי שבח'), ואף האוהב ישראל, וזה היה הקשר המשפחתי???

אין לי תאריכי עוגן. אבל לפי הדורות, אם ר' אברהם מטשטשין חתן על התנאים שהיה בשנת (??? אינו לפני), נוכל להעריך את שנותיו, ולפי זה שנות בניו... [כמובן ר' שמואל מדינוב היה רב בעיר, ונפטר לפני רבנות הבני יששכר...].


בהחלט יתכן כי הקרבה המשותפת היא ביחוס משותף לרבי ר' השיל מקראקא. עם זאת, הקרבה לא יכולה להיות קרובה מאוד, אחרת היה ר' יצחק מאיר מזינקוב מכנה את רפ"א מטורקא בשם ש"ב בהסכמה. לכן יתכן שסיבת ההסכמה, כפי שכתבת, הוא בקרבת המשפחה עם חותנו של רי"מ, ר' חיים יעקב מדוקלא.

ברור שהיה קשר מיוחד בין משפחת אורי לרב מאפטא, שעדיין לא הצלחתי לעמוד לגמרי על טיבו:

במשפחת סנדר אורי זצ"ל מסרו לי בעבר שהיתה אצל הוריו של פרוכת או תשמיש קדושה אחר שהיה שייך לרב מאפטא ועבר במשפחה.

גם ר' יעקב אורי, בנו של רפ"א מטורקא, קרא לבנו ר' אברהם יהושע השיל, מבלי שהתייחס אליו כנכד. יש מסורת לפיה אחת מנשותיו של ראי"ה אורי הנ"ל היתה נכדת האוהב ישראל, ולא ידוע איך.

משפחת קליך המתייחסת לחתן של ר' יעקב אורי -- גם היא בעלת מסורת יחס לאוהב ישראל.

כך גם משפחת פרלמוטר, אלא שלאחרונה מוטל ספק אם אכן מתייחסת לבני"ש דרך ר' יעקב אורי או בדרך אחרת ...

עתניאל, העניין שלך כצאצא למשפחה ?

עתניאל בן קנז
הודעות: 2251
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' דצמבר 28, 2014 7:23 pm

ירון כתב:
שמות שלשת האחים - ר' מאיר, ר' שמואל, ור' חיים יעקב. לקחתי מב'לתולדות' של הורוויץ (עמ' 225) . שנחשב מקור בר סמכא ...
צודק. אכן הבנ"י הוא ששיבח את ייחוס ר' פ"א אורי, כמובא בהקדמת ויקונן דוד [כבן משפחתו של הרה"ק מאפטא... (וזה גרם לטעותי)].
אגב האם ידוע מה הקשר המשפחתי בין ר' פ"א מטורקא לאוהב ישראל מאפטא???? (האוהב ישראל היה חתן ר' יעקב מטשיטשין. ובכתב התנאים, שנערך בעיר, חתום ר' אברהם מטשטשין (אבי האחים הנזכרים), כערב מצד החתן (באגרות אוהב ישראל). האם יש קשר משפחתי ביניהם??? - שיוכל אולי להסביר מדוע ר' פנחס אריה (שכאמור היה מצאצאיו של ר' אברהם מטשטשין) היה ממשפחת האוהב ישראל. // או יתכן, שר' אברהם מטשטשין היה נכד ר' העשיל (כמובא ב'קול דודי', ואינו מוזכר בשאר מקומות כ'מלל לאברהם' או 'אמרי שבח'), ואף האוהב ישראל, וזה היה הקשר המשפחתי???

אין לי תאריכי עוגן. אבל לפי הדורות, אם ר' אברהם מטשטשין חתן על התנאים שהיה בשנת (??? אינו לפני), נוכל להעריך את שנותיו, ולפי זה שנות בניו... [כמובן ר' שמואל מדינוב היה רב בעיר, ונפטר לפני רבנות הבני יששכר...].


בהחלט יתכן כי הקרבה המשותפת היא ביחוס משותף לרבי ר' השיל מקראקא. עם זאת, הקרבה לא יכולה להיות קרובה מאוד, אחרת היה ר' יצחק מאיר מזינקוב מכנה את רפ"א מטורקא בשם ש"ב בהסכמה. לכן יתכן שסיבת ההסכמה, כפי שכתבת, הוא בקרבת המשפחה עם חותנו של רי"מ, ר' חיים יעקב מדוקלא.

ברור שהיה קשר מיוחד בין משפחת אורי לרב מאפטא, שעדיין לא הצלחתי לעמוד לגמרי על טיבו:

במשפחת סנדר אורי זצ"ל מסרו לי בעבר שהיתה אצל הוריו של פרוכת או תשמיש קדושה אחר שהיה שייך לרב מאפטא ועבר במשפחה.

גם ר' יעקב אורי, בנו של רפ"א מטורקא, קרא לבנו ר' אברהם יהושע השיל, מבלי שהתייחס אליו כנכד. יש מסורת לפיה אחת מנשותיו של ראי"ה אורי הנ"ל היתה נכדת האוהב ישראל, ולא ידוע איך.

משפחת קליך המתייחסת לחתן של ר' יעקב אורי -- גם היא בעלת מסורת יחס לאוהב ישראל.

כך גם משפחת פרלמוטר, אלא שלאחרונה מוטל ספק אם אכן מתייחסת לבני"ש דרך ר' יעקב אורי או בדרך אחרת ...

עתניאל, העניין שלך כצאצא למשפחה ?

כן. צאצא למשפחת פרלמוטר. (התכתבתי אתך בעבר, אודות משפחת כהנא - שפירא, וגם שם כצאצא...)
[הספק שהוטל לאחרונה (כי מצאו ברישומים של מרת ריזל פרלמוטר שם משפחה - לפני נישואין - שונה), דומני שנפשט ג"כ, אחר שמצאו ברישומים אחרים את השם אורי. [לא ידוע לי בדיוק, רק בערך...].
המסורת על הייחוס ל'אוהב ישראל מאפטא', אכן נפוץ אצל ענפים שונים מהמשפחה [לא רק צאצאי ראי"ה]. (מה גם תשמישי קדושה המיוחסים לאוהב ישראל, שהיו ביד נכדתה של ריזל פרלמוטר. שעלתה לארץ עמה, והיו ידועים על לפני 50 שנה...) אולם כל האופנים ליישב זאת כנכדים של ממש, אינם עולים יפה בסדר השנים. וכנראה לא היו נכדים רק 'ממשפחת'. (רק איך הגיעו הירושות לידיהם, לא ידוע לי ???).
אגב, שם אביו של ר' יצחק אייזיק פרלמוטר - חתן ר' יעקב אורי, (כפי שאמור להיות...). היה אברהם יהושע העשיל (כך מופיע על מצבתו המחודשת... לא ידוע לי המקור). כך שהשם 'אי"ה' שמופיע אצל צאצאיו, אין מוכיח על קשר לאוהב ישראל.

רונן
הודעות: 139
הצטרף: ו' ינואר 31, 2014 1:27 am

Re: רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי רונן » ש' מאי 07, 2022 11:40 pm

תגלית מדהימה ! ציונו הקדוש נמצא לפני כשבוע...
https://zadikim.com/news/43540-2/

עוד אודותיו יש כאן שטפנשט

ירון
הודעות: 211
הצטרף: ד' נובמבר 23, 2011 8:39 pm

Re: רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי ירון » א' מאי 08, 2022 7:36 pm

רונן כתב:תגלית מדהימה ! ציונו הקדוש נמצא לפני כשבוע...
https://zadikim.com/news/43540-2/

עוד אודותיו יש כאן שטפנשט


אגב הדיון אודות משפחת אורי - הרי שלפי המצבה כמדומני שהיה רא״ל גם אב״ד סאקלוב! האם פרט זה היה ידוע?
מעניין שהרי רצ״ה אביו של רפ״א מטורקא, ו-״מחותנו״ של רא״ל מקישינב, היה גם הוא אב״ד… סוקולוב!

ירון
הודעות: 211
הצטרף: ד' נובמבר 23, 2011 8:39 pm

Re: רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי ירון » א' מאי 08, 2022 7:38 pm

ירון כתב:
רונן כתב:תגלית מדהימה ! ציונו הקדוש נמצא לפני כשבוע...
https://zadikim.com/news/43540-2/

עוד אודותיו יש כאן שטפנשט


אגב הדיון אודות משפחת אורי - הרי שלפי המצבה כמדומני שהיה רא״ל גם אב״ד סאקלוב! האם פרט זה היה ידוע?
מעניין שהרי רצ״ה אביו של רפ״א מטורקא, ו-״מחותנו״ של רא״ל מקישינב, היה גם הוא אב״ד… סוקולוב!


וגם כיהן רא״ל כאב״ד דוקלא.. מקום כהונתו של רבי חיים יעקב שטרויס, גם הוא עם קשרי משפחה למשפחת אורי, ודיון לעיל.

בן מיכאל
הודעות: 2286
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: רבי אריה לייב מקישינוב - בעל ארבעה חרשים ודברי אסתר

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' מאי 09, 2024 6:17 pm

רונן כתב:תגלית מדהימה ! ציונו הקדוש נמצא לפני כשבוע...
https://zadikim.com/news/43540-2/

עוד אודותיו יש כאן שטפנשט

ניסיתי לראות את תאריך פטירתו [הנתון בויכוח], אך לא הצלחתי, אודה למי שיאיר את עיני.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים