הודעהעל ידי ירון » ב' אוגוסט 25, 2014 8:33 pm
לדעתי עד היום אין דברים ברורים, אין לי כרגע האסמכתאות אבל אנסה לסכם את דעתי:
- באחד משערי הספרים נכתב בשטף היחוס כי היה (ויש לדון מי ...) גיסו של ה-"גור אריה". כותבי היחוס כולם הניחו כמובן מאליו, לדעתי כולם, כי מדובר במהר"ל מפראג, וכי הגיס הוא ר' זכריה הנביא. ומכאן ניסו והמשיכו ליישב עניני סדר שנים וכד'. לעניות דעתי שתי ההנחות שגויות, וכל הניסיונות מתייתרים. הגיס איננו בהכרח ר' זכריה אלא אחד הקודמים שנזכרו ביחוס, ובעל ה-"גור אריה" הנזכר כגיס איננו המהר"ל.
- בכ"ז היה קיים קשר משפחתי למהר"ל מפראג, יש כתבי יחוס יחסית מוקדמים שגם כתבו שר' זכריה הנביא היה מצאצאי המהר"ל. יתכן אמנם שכולם טועים בעקבות שער הספר הנזכר בסעיף הקודם, ובכ"ז כנראה יש קשר ...
- והוא הנרמז בהקדמה לספרים מנורת זכריה וזכריה משלם, שם כותב המחבר את יחוסו, ומזכיר כי שמע מרצ"ה ברלינר כי היו מיוחסים לר' חיים מפרידברג אחי המהר"ל. כתב היחוס הנ"ל איננו מסודר, ומשלב בו ידיעות ברורות דור אחר דור, עם שמועות ומסורות משפחתיות. היחוס המשותף למחבר היחוס ולרצ"ה ברלינר הוא לשתי משפחות - משפחת הרבי ר' השיל, ומשפחת ר' זכריה הנביא. ומכאן הנחה סבירה כי היחוס לר' זכריה הנביא הוא שמוביל לר' חיים מפרידבורג אחי המהר"ל. וזאת גם על בסיס כתבי היחוס המוקדמים שייחסו את ר' זכריה הנביא למהר"ל עצמו - וכנראה הכוונה למשפחתו. אם היחוס היה למהר"ל עצמו, לא סביר שרצ"ה ברלינר היה "מסיט" את יחוס המשפחה לאחיו ר' חיים.
עד כאן בינתיים, אשמח אם יגיעו אחרים, יתקנו, ויחוו דעתם ...