ישראליק כתב:כדכד כתב:קשה להאמין לדבר כזה
אולי פעם אחד נמלט ופעם אחד קיבל מנה כפולה אבל רוב הזמן לרוב האנשים היה הפוך.
אני חושב שהאמונה הנכונה היא להאמין מסובב הסיבות למרות שברגע נתון זה האדם או העם כולו בצרה.
מתאמרא משמיה דצדיקים שכל איש שנמלט מהשואה הי' מסובב עם שני מלאכים ששמרו עליו, או היו אנשים שקבלו ברכות והבטחות מצדיקים שיזכו להינצל מהשואה, ובודאי היו ביניהם שהרגישו שיש כח עליון ששומר עליהם
אינני יודע אם בתוך התופת אנשים רגילים הצליחו להבחין ביד ה', אולי רק מפעם לפעם, כמו שכתב ידידינו הרב כדכד. אבל בהתבוננות של בדיעבד, אנשים יראי ה' שהתבוננו באופן הצלתם, ראו את יד ה' גם ראו. ההתבוננות הזאת אמנם לא ריפאה את פצעיהם המדממים ואת שברם הגדול כים, אבל היא כן הגבירה בהם את אמונת מציאותו ית' והנהגתו אותם ואת עמ"י גם בימי ההסתר.
בספרו של נפתלי לביא-לאו ז"ל ("עם כלביא") הוא מספר על ההסתובבות שלו בחצר חסידות גור בהגיעו לירושלים אחרי השואה, בחיי חיותו של אדמו"ר הא"א זי"ע שאביו הגרמ"ח לאו הי"ד היה קרוב אליו לפני המלחמה. הא"א אגב, הוא שהורה לו לפנות לישיבת לומז'ה, נפתלי רצה לחזור ללמוד בישיבה כמו בימים הטובים בטרם יהום הסער, אך הא"א הבחין שנפתלי כבר לא יכול להתאים לישיבה חסידית, והוא אמר לו "כאן כבר לא בשבילך (בישיבת שפ"א), סע לפ"ת לישיבת לומז'ה".
נפתלי "הסתובב" בגור, אבל ליבו לא היה עימו, המאורעות שעברו עליו לא הניחו לו, ושאלות האמונה הציקו לו. בנו של הרבי, הלא הוא הב"י זי"ע הבחין בעלם המיוחס ובסערה הפנימית המתחוללת בתוכו, ויום אחד הוא הציע לו להצטרף עימו לטיול. הם הלכו זה לצד זה הלוך וחזור כשהב"י מגביר את קצב הליכתם שוב ושוב, בלי להוציא הגה מפיו, עד שלפתע הב"י נעצר, הפנה אליו את מבטו ושאל אותו: "אתה ראית אותם? אתה ראית זאת בעיניך?"
נפתלי לא הבין את כוונתו, והוא שאל: את מי? את מה? הב"י שתק קמעה ואז אמר:
את המשרפות! נפתלי הגיב בסערת נפש: אם אני ראיתי את המשרפות? בוודאי שאני ראיתי, אני עבדתי במשרפות!! הב"י התעטף שוב בשתיקתו, הסב את מבטו, ופתח שוב בהליכה מהירה כשנפתלי משתרך לצידו בלב שותת דם, הלוך ושוב, הלוך ושוב, עד שלבסוף הב"י נעצר בשנית, הפנה את מבטו לנפתלי, נתן בו שתי עיניים יוקדות, ובקול רך אך חודר עד מעמקי נפש, הוא שאל אותו:
"ואת ידו הגדולה של הקב"ה, שסוככה עליך ושהוציאה אותך מתוך עמק הבכא, הגם אותה ראית??".
(אף הגרי"מ לאו מביא את המעשה הזה בספרו "אל תשלח", והוא מציין, שדווקא בגלל עומק השאול והאין אונים בה היו ניצולי השואה נתונים בשנות הזעם, במבט לאחור, א"א היה שלא לראות את יד ה' שגוננה עליהם פעם אחר פעם ושלפה אותם מתוך המוות, היות שבדרך הטבע, לא היה להם שום סיכוי הגיוני לשרוד, הם עמדו בפני שערי המוות פעמים כה רבות, אילולא אדון כל שהשגיח עליהם בכל התלאות, וגאל אותם מן המלתעות.