עמוד 1 מתוך 1
של"ה הקדוש
פורסם: ג' אפריל 19, 2016 12:32 pm
על ידי נטיעות
ב"ה
מאימתי הוחלט שהשל"ה הק' נפטר ביום י"א בניסן? האם זו החלטה של קופות הצדקה למיניהם בלבד, או שיש לזה מקור אמיתי?
עד לפני שנים לא רבות, לא ידעו את תאריך פטירתו, מלבד הציון לחודש טבת. וגם על שנת פטירתו נחלקו הדעות וכידוע.
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ג' אפריל 19, 2016 12:45 pm
על ידי צולניק
מתוך 'קולמוס'
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ג' אפריל 19, 2016 1:05 pm
על ידי נטיעות
תודה
[אגב. חל שם כנראה טעות דפוס. וצ"ל: ...לא רק ש"לא" הצלחנו למצוא...].
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ג' אפריל 19, 2016 1:53 pm
על ידי אוצר החכמה
נטיעות כתב:ב"ה
מאימתי הוחלט שהשל"ה הק' נפטר ביום י"א בניסן? האם זו החלטה של קופות הצדקה למיניהם בלבד, או שיש לזה מקור אמיתי?
עד לפני שנים לא רבות, לא ידעו את תאריך פטירתו, מלבד הציון לחודש טבת. וגם על שנת פטירתו נחלקו הדעות וכידוע.
קופות הצדקה הם אלו שכתבו על המצבה את התאריך י"א ניסן?
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ג' אפריל 19, 2016 1:55 pm
על ידי נטיעות
אוצר החכמה כתב:נטיעות כתב:ב"ה
מאימתי הוחלט שהשל"ה הק' נפטר ביום י"א בניסן? האם זו החלטה של קופות הצדקה למיניהם בלבד, או שיש לזה מקור אמיתי?
עד לפני שנים לא רבות, לא ידעו את תאריך פטירתו, מלבד הציון לחודש טבת. וגם על שנת פטירתו נחלקו הדעות וכידוע.
קופות הצדקה הם אלו שכתבו על המצבה את התאריך י"א ניסן?
על המציבה המחודשת כתוב י"א ניסן ?
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ג' אפריל 19, 2016 2:06 pm
על ידי לעומקו של דבר
אוי ווי ממש יורד לאומנותו של חבירו מה שהולך כאן :)
ותגדל התמיהה, שהרי כמו שביארו ר"י מונדשיין ויבל"ח ר"א בלוי במאמרם על 'הילולת' ר"ע ברטנורא, אייר הוא החודש שנבחר ליארצייטים, וזאת בשל מזג האוויר הנוח, וכן מכיוון שבין כך מגיעה תיירות לקראת הילולת רשב"י
כך 'נבחר' היארצייט לר"ע ברטנורא, וכך לרמבעה"נ
ולמה כאן בחרו תאריך כ"כ 'תקוע' בערבי פסחים? וי"ל.
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ג' אפריל 19, 2016 2:14 pm
על ידי מה שנכון נכון
התאריך י"א ניסן מופיע כבר ביקרא דחיי ובמליצי אש שנדפסו לפני קרוב לתשעים שנה. איני יודע מה מקורם.
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ג' אפריל 19, 2016 3:13 pm
על ידי נטיעות
מה שנכון נכון כתב:התאריך י"א ניסן מופיע כבר ביקרא דחיי ובמליצי אש שנדפסו לפני קרוב לתשעים שנה. איני יודע מה מקורם.
את זה קיבלתי מידידי רנ"א וקשטיין מ"ויתילדו" כמענה על הנושא הנידון כאן.
"חוששני שהמקור נובע מחילופי שורות כאן - ראה בעמוד המצורף שאני שולח לך - השערה זו הנראית אולי כרחוקה אך מתבררת לפעמים כאמת":
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ג' אפריל 19, 2016 3:57 pm
על ידי לעומקו של דבר
נטיעות כתב:מה שנכון נכון כתב:התאריך י"א ניסן מופיע כבר ביקרא דחיי ובמליצי אש שנדפסו לפני קרוב לתשעים שנה. איני יודע מה מקורם.
את זה קיבלתי מידידי רנ"א וקשטיין מ"ויתילדו" כמענה על הנושא הנידון כאן.
"חוששני שהמקור נובע מחילופי שורות כאן - ראה בעמוד המצורף שאני שולח לך - השערה זו הנראית אולי כרחוקה אך מתבררת לפעמים כאמת":
נפלא ומסתבר (הוא עלה על זה כך ב'שלוף'? יהודי מוכשר, אין מה לומר)
איני רואה סיבה שהשערה זו כ"כ רחוקה
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ג' אפריל 19, 2016 5:09 pm
על ידי י. אברהם
נטיעות כתב:השערה זו הנראית אולי כרחוקה אך מתבררת לפעמים כאמת":
מעניין מאוד.
משמע מדבריו "אך מתבררת לפעמים כאמת" שרצונו לומר שכבר הי' לעולמים כזה טעות, אולי יועיל ידידך בטובו לשתף אותנו בעוד דוגמאות מעניינות כאלו ?
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ג' אפריל 19, 2016 11:19 pm
על ידי נטיעות
במקור זה, ספר תולדות משפחת הורוויץ, לר' צבי הורוויץ מדרזדן, כותב שהיא"צ בחודש טבת, ובלי היום בחודש. בשורה האחרונה כאן.
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ד' אפריל 20, 2016 12:23 am
על ידי לעומקו של דבר
בקליפת אגוז:
גם על מקום קבורתו יש מבוכה
דהרי הוא גר בירושלים
ויש מכתב ממנו כעין דברי החת"ס שאסור לגור במקום אחר בא"י מירושלים, כד' המשנה הכל מעלין לירושלים (חלק אחר ממכתב זה בנוגע לאיסור בעילת מצווה בשבת שחושש לחובל אא"כ באופן שאין חבלה, מוזכר בנו"כ השו"ע והפסוקים)
א"כ כיצד הגיע לטבריה.
ויש אאל"ט איזה סיפור שמיישב, שהשלטון הכריח אותו לילך לטבריה או משהו.
ואכמ"ל.
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ד' אפריל 20, 2016 12:39 am
על ידי חכם באשי
י"א ניסן מתאים מאוד לקופות הצדקה השונות, ובדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו, וכך זימן להם הקב"ה את הטעות הנזכרת.
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ה' אפריל 21, 2016 1:07 am
על ידי אספקלריא
נטיעות כתב:את זה קיבלתי מידידי רנ"א וקשטיין מ"ויתילדו" כמענה על הנושא הנידון כאן.
"חוששני שהמקור נובע מחילופי שורות כאן - ראה בעמוד המצורף שאני שולח לך - השערה זו הנראית אולי כרחוקה אך מתבררת לפעמים כאמת":
כדי לחזק את ההשערה של רנ"א וקשטיין, צריך קודם כל לבדוק האם באמת יום פטירתו של הרה"ג רבי יצחק קציגין מקסאלי היה ביום י"א ניסן שפ"ט, ואם זה נכון, נוכל לומר שמסתבר שהתאריך נכתב עליו (ולא על השל"ה).
לגבי שנת פטירת ר"י קציגין, ראה בקובץ בית אהרן וישראל גליון קכ"ג עמ' י"ט שמביאים ראיה שהוא נפטר בשנת שפ"ט. עיין שם.
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?2 ... geid=P0019 בנוסף לזה, קיימת בכתב יד קינה על פטירתו מיום אור לארבעה עשר בניסן שפ"ט, ונראה שזה מחזק את הסברא שהוא נפטר כמה ימים קודם. כתב היד נזכר בקטלוג יודאיקה ירושלים תש"נ עמ' 277 (מדפי אוצר החכמה) מס' 337, וכן בקטלוג יודאיקה ירושלים קהלת 2 עמ' 104 (מדפי אוצה"ח) מס' 505.
אמנם עדיין נשאר לגלות את המקור לתאריך י"א בניסן.
אבל בכל אופן יש מקום להשערה של רנ"א וקשטיין.
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ג' אפריל 26, 2016 4:26 pm
על ידי שיף
התאריך י"א ניסן שבספר דור דור ודורשיו הוא ללא ספק על פטירתו של רבי יצחק הנ"ל כמו שאפשר לראות בכל השורות האחרות שבספר הנ"ל
אמנם על השל"ה עדיין אין הכרע
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ג' מאי 03, 2016 1:36 pm
על ידי נטיעות
שיף כתב:התאריך י"א ניסן שבספר דור דור ודורשיו הוא ללא ספק על פטירתו של רבי יצחק הנ"ל כמו שאפשר לראות בכל השורות האחרות שבספר הנ"ל
אמנם על השל"ה עדיין אין הכרע
בוודאי. ברור ופשוט לכל בר דעת ומבין ענין.
אבל הטענה שלו היא שמישהו כנראה טעה וחשב שזה כתוב על השל"ה הק'.
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ג' מאי 03, 2016 2:59 pm
על ידי הברכות
כאן -
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?5 ... geid=P0030בהקדמה לשל"ה הוצאת מכון 'יד רמה' חיפה מובא נידון רחב לגבי שנת פטירתו, אך לגבי התאריך מוזכר רק בדרך אגב שבמקורות שונים צויין החודש והיום - י"א ניסן.
Re: של"ה הקדוש
פורסם: א' אפריל 02, 2017 11:05 am
על ידי שלום אידלמן
הפולמוס על היארצייט של השל"ה הק' פורסם שוב בערש"ק ע"י הרב וקשטיין בהמודיע לקראת י"א ניסן.
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ב' אפריל 03, 2017 12:25 pm
על ידי לעומקו של דבר
ועיי"ש בהמשך שהמבוסס יותר הוא הגירסא שנפטר קרוב לתחילת השנה, ויש שכתבו טבת.
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ו' מרץ 16, 2018 10:53 am
על ידי ברוז
פורסם היום בבטאון "עולם התורה", האם כנים הדברים ?
יבורך המעלה צילום או קישור לספר דבר אברהם.
Re: של"ה הקדוש
פורסם: א' מרץ 18, 2018 10:17 am
על ידי ברוז
מקפיץ עקב אי היכולת להעלות הקובץ ביום ו'.
Re: של"ה הקדוש
פורסם: א' מרץ 18, 2018 1:50 pm
על ידי קאצ'קלה
ספר דבר אברהם - תקצ"ז?
מי יודע ומי מכיר?
אמרי יצחק - צפת תרס"א?
מי יודע ומי מכיר?
עד שלא יתבררו ה'מקורות' הנזכרים כנאמנים, נשאר התאריך י"א ניסן ליארצייט של השל"ה בחזקת בדוי.
Re: של"ה הקדוש
פורסם: א' מרץ 18, 2018 7:30 pm
על ידי ציטרון
Re: של"ה הקדוש
פורסם: א' מרץ 18, 2018 7:44 pm
על ידי ברוז
אני מתפוצץ מזעם ומצחוק כאחד...
כותב המכתב (צ. א. פרידמן, כמובן אם יש אדם בשם שכזה ואינו שם עט נוסף לאחד מלבלרי העיתון... ) כשרוני במיוחד...
האם הוא חתום גם על שאר החדשות שבבטאון עולם התורה ?
מישהו יודע להסביר מה מניעיו ?
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ה' אפריל 11, 2019 6:21 pm
על ידי ברוז
אותו ברנש באותו השם ממשיך להתל בציבור.
פורסם היום בגליון נחלת צבי.
יש היודע את האיש?
Re: של"ה הקדוש
פורסם: א' אפריל 14, 2019 6:52 pm
על ידי שיף
ברוז כתב:אותו ברנש באותו השם ממשיך להתל בציבור.
פורסם היום בגליון נחלת צבי.
יש היודע את האיש?
כאן זה יתכן כדרך העלונים שסה"כ הביאו בשמו מה שנכתב בעיתונים
Re: של"ה הקדוש
פורסם: ה' מרץ 31, 2022 6:09 pm
על ידי בראנסוויל
תגובה מלא תוכן בפורום האידישאי "אידישע וועלט", הצגתיו כאן ע"פ בקשת הרב הכותב.
ונא להוסיף הערותיכם המחכימות.
http://www.ivelt.com/forum/viewtopic.ph ... 6#p3456856אליעזר לאנדא כתב:ספריםא. עמק ברכה לאביו עם הגהות השל"ה
ב. חמשה חומשי תורה
האנווא שע"א פרטים נדפס ע"י חתן השל"ה "החומש והתרגום ובפרט פירוש רש"י הוגהו מתוך חומש של ר' ישעיה הלוי" הגהה אחד הובא בווי העמודים פכ"ז על אהי' אשר אהי' [הארכתי קצת עליו כאן]
ג. שני לוחות הברית
דפו"ר אמ"ד ת"ט ספה"ל ה"ב ולאחריו כמה וכמה דפוסים
בימינו מהדורה מפוארה ע"י מכון יד רמה עם מבוא לתולדות הספר
ד. סידור השל"ה
דפו"ר אמ"ד תע"ז ספה"ל ה"ב
בימינו מהדורה מפוארה ע"י מכון אהבת שלום ומכון עוז והדר ובשניהם מבוא לתולדות הספר
ה. בגדי ישע על המרדכי
ו. הגהותיו על זוה"ק
נדפס לראשונה בשנת תרמ"ב בווילנא ספה"ל (בראשית תרנ"ה אוצה"ח)
ז. מצות תפילין
נדפס לראשונה מכת"י תש"מ אוצה"ח
ח. שמות גיטין
ט. פנקס השל"ה
הפנקס תיאור הפנקס [תיאור מלא בספרו קבלת האר"י]
1) דף 1, 49: לקוטים על המקרא בדרך דרוש. ישורון
2) דף 2א-20א: הגהות על טור או"ח. א ב ג
........
12) דף 38א-42ב: הורביץ, ישעיה בן אברהם -1630? : שער השמים. מהדו"ק של הסידור
.......
14) דף 48א-48ב: נוטריקון וגימטריאות. ישורון
[בשנת תפ"ט נדפס באמ"ד
חידושי הריטב"א ע"י נין השל"ה ועל השער ובהסכמות נזכר חידושי השל"ה אבל כנראה לא נדפס לבסוף]
איגרותא. נדפס בשומר ציון הנאמן
קמא קמב ולאחריו בכמה ספרים
ב. נדפס
בקבץ על יד כו עמוד 222 תחילתו נדפס
בנובלות חכמה [וחבל שהמכתב כמעט אינו בנמצא]
כת"י של האגרת מקצת ממנו הובא בכת"י
כאן ואולי הועתק מנובלות חכמה
פסקים ותשובות ותפילותעמק ברכה (ארבעים יום שמשה היה במרום) הובא ביוסף אומץ
תתקכ ישורון (
בטעות)
נחלת יעקב (הפסק בין גברא לגברא)
דמיון אריה (פרעון המס) הובא בנחלת שבעה
כז זחינוך בית יהודה ז (שכח ולא התפלל ליל שבת)
צה (טבילת מת)
קיח (גביית כתובה)
חוט השני י (שמות גיטין) [סימן ט-יא, הוא להשל"ה ודן בדבריו, סימן ו-ז הוא כנראה לאחי הט"ז ע"פ שם העיר דין הבה]
מטה לוי [ב ט.
גיטלין, ב טז.
רויזכן, ג א.
קלונימוס המכונה קלמן [ועיין מש"כ בשמות גיטין בזה], ג ב.
שונלין (עיי"ש שהאריך קצת)]
ר"י לבית לוי סימן עד (ירושה)
מהרי"ט החדשים סימן כא (אוצה"ח, הוצאת המת)
דברי זכרון עמוד סט (געשטאפטע גענז !)
ב"ח ט"ז סימן ר"פ
יוסף אומץ (בעילה בשבת) והוא סוף מכתב ב' לעיל אבל מדברי הט"ז משמע שנדפס בשעתו ול"מ לע"ע [נמצא בקיצור גדול בשער האותיות]
יוסף אומץ קלז רעב שי תסח תפ תקכה תשכג תתקכ קדושת ספרים יז (שמז)
הכנסת כלה ח (תיט),
סדר התשובה (תצה) [רובן רק בדפו"ח הנדפס מכת"י]
סליחות תס"ה הסליחהתפילה לעצירת גשמים [נדפס ?]
ספר הזכרון להגרי"ב ז'ולטי זצ"ל עמוד שכא תשובה בענין לוה תעניתו ופורע (והוא מקורו של החינוך בית יהודה ז)
המקור [וכן נדפס בכר"ש שנה ח קובץ ט עמוד יא]
סיני פח מו"מ עם ר' אליקים גוטשלק
המקורכמה פסקים עם חתימת השל"ה [כת"י מעתיק]
סדר תשובה למי שהניח תפילין פסולים כל ימיופרוש סימני הסדר מיוחס להשל"ה, נדפס פעם ?
בכתבי ר' נתן שפירא מועתק כמה פעמים
דרוש הכינור שהיה תלוי למעלה ממטתו של דוד מן השלה"ק אבל כבר נדפס בהגהותיו לעמק ברכה ואח"כ בשלה"ק מסכת יומא אות מח-מט
תקנת ש"נ עיין מש"כ
כאןמהר"ם לובלין ב ג יא לט מט (לר' ישעיה סגל והרבה טעו שהכוונה להשל"ה ואינו ועיין
כרם שלמה יב ז מד, ר' ישעיה הזה נזכר
בהסכמת הט"ז לחתנו בעמח"ס דברי שמואל תלח)
באסיפת גאונים החדש (מכון זכרון אהרן) הדפיסו ז' תשובות להשל"ה (המקורות ציינו בהמפתח) א-ג הוא מה שנדפס בספר הזכרון הנ"ל (בעריכה מחודשת וד"ל) ד. נחלת יעקב ה. מהרי"ט החדשות כא ו. חינוך ב"י קי"ח ז. האגרת מנובלות חכמה עם האגרת המפורסם
הסכמותמזבח הזהב באזליאה שס"ב
ספה"ל ה"במקור חכמה פראג שע"א
ספה"ל ה"בחיבורי לקט לובלין שע"א
ה"בנשמת אדם האנווא שע"א
ספה"ל ה"בשפע טל האנווא שע"ב
ספה"ל ה"בספר נחמד ובאור יפה על פירש רש"י פראג שע"ה
ספה"לעין משפט פראג שע"ה
אוצה"חסמ"ע פראג שע"ד
ספה"ל ההסכמה בסוף הספרגינת אגוז האנווא שע"ה
ספה"ל אוסף ליבאוויטשטל אורות פראג שע"ה
ספה"ל ה"בסדר ותיקון ק"ש שעל המטה פראג שע"ה
ספה"לתוספת יום טוב פראג שע"ה
ספה"ליש"ש פראג שע"ו
ספה"ל ה"בדמיון אריה פראג שע"ו
ה"בנשמת שבתי הלוי פראג שע"ו
ספה"ל ה"במגדל דוד פראג שע"ו
ספה"לאלשיך פראג שע"ו
ספה"ל ה"בגאולת הגר פראג שע"ח
ספה"ל ה"בסליחות פראג שע"ח
פרטים פרטיםעיקרים ויניציאה שע"ח
ה"בפתיל תכלת פראג שע"ח
אוצה"חמראות הצובאות פראג שפ"א
ספה"ל ה"בתומר דבורה פראג שפ"א
ספה"לנחלת יעקב פאדובאה שפ"ג [ההסכמה בויניציאה שפ"א בדרכו לא"י]
ספה"ל ה"בסידור ר' שבתי סופר
אוצה"חאור החמה [החיד"א בשם הגדולים העיד שראה ההסכמה ול"מ בנדפס]
כתב רבנות בפראנקפורטכתב רבנות של השלה"ק מקהילת פפד"מ עם חתי"ק
עמוד 48 [אודות השנה כתבתי
כאן] נדפס
כאן [אהן דער אויסגעמעקטע, איינער קען עס ליינען ?]
וכאןכתב רבנות של נכדו ר' ישעיה ב"ר שעפטיל
נוסחאות המיוחסים להשל"ה [אדער יא אדער נישט]
עתיקין 3מכתב אליואודות אגרת המתנ"כ אליו כתבתי
כאןתולדותיועטרת הלויםתולדות משפחת הורוויץ