עמוד 1 מתוך 1

ספרי סלבודקא/קעלם/נבהרדוק

פורסם: ב' ינואר 09, 2017 1:39 am
על ידי ספרים וועלט
ידוע שהיו כמה זרמים בקרב בעלי מוסר תלמידי הגרי"ס זצ"ל עצמם. הרבה קראתי אודות החילוקים בספרי תולדות ימי אישי המוסר. אבל אני רוצה לראות ולהיווכח בעצמי ולטעום מדברי גדולי בעלי המוסר מאסכולות השונות.
מי יכול להצביע על ספרים <הנמצאים באוצה"ח> שספר פלוני הוא פרוטוטיפ של גישת קלם, וספר פלוני של סלבודקה וכדומה?
בקיצור לא ספרי היסטוריה אלא דבריהם הם עצמם זכרונם

Re: ספרי סלבודקא/קעלם/נבהרדוק

פורסם: ב' ינואר 09, 2017 9:19 pm
על ידי בן עזאי
קלם: אור רש״ז עה״ת (לאלטער מקלם).
נובהרדוק: מדרגת האדם (לאלטער מנובהרדוק).
סלבודקה: אור הצפון (לאלטער מסלבודקה).

אגב שמעתי פעם מהגר״מ שפירא זצוק״ל להסביר המח׳ בין שלושת השיטות האלו:
יש שלושה הסברים בתואר ״אדם״
א׳: אדם- א׳ דם, היינו שנקרא כך משום שמהות האדם הוא שיש בכוחו שהראש/השכל ישלוט על הדם/הגוף.
ב׳: אדם- מלשון עפר מן האדמה, שעיקר האדם אינו אלא יצור שפל ועיקר עבודתו הוא להכיר בשפלותו וגסותו ולעקור גאוותו, ומתוך כך להכיר בגדלות הבורא ולבטוח בו.
ג׳: אדם- מלשון אדמה לעליון, שעיקר האדם הוא בצלם אלוקים שבו ובגדלות שלו ועבודתו היא להכיר בזה וע״י זה לרומם עצמו.
ואמר שקלם תפסה לשון ראשון
ונובהרדוק תפסה לשון שני
וסלבודקה תפסה לשון אחרון
ודפח״ח.

Re: ספרי סלבודקא/קעלם/נבהרדוק

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 12:00 am
על ידי בינוני
ואני שמעתי ווארט אחר המסביר את הבדלי הגישות, ע"י פירוש המאמר "אין אדם נוקף אצבעו מלמטה עד שמכריזים עליו מלמעלה".

בקלם דרשו: ראו כמה חשוב הסדר! אפילו נקיפת אצבע אין לראות אותה כפעולה סתמית בלתי מכוונת, על כל נקיפת אצבע יש הכרזה בשמיים!

בסלבודקה דרשו: ראו כמה חשוב האדם! האדם החליט לנקוף אצבע, זהו איננו דבר של מה בכך, יש הכרזה בשמיים: פלוני החליט לנקוף אצבע!

בנובהרדוק דרשו: ראו כמה פחוּת האדם! את הפעולה הפשוטה ביותר אינו יכול לעשות לבד, בלי אישור מיוחד מהשמיים הוא לא יוכל אפילו לנקוף אצבע!

Re: ספרי סלבודקא/קעלם/נבהרדוק

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 12:34 am
על ידי אפשר
גם בספרי תנועת מוסר מתבטא היטב החילוק, ועוד ע"י סיפורים. [למי שיש זמן].

Re: ספרי סלבודקא/קעלם/נבהרדוק

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 8:25 am
על ידי גביר
שמעתי לפני שנים הרבה- רש"י מחז"ל מביא שהישמעאלים שלקחו את יוסף הובילו עמם בשמים ולא זפת כדרכם כדי שלא יריח אותו צדיק ריח של זפת. בקלם היו אומרים על זה - ראו גדלות הבוי"ת, שאפילו במצב כזה דאג ליוסף שלא יריח ריח רע, בנוברדהוק היו אומרים - ראו שפלות האדם, שאפילו במצב שכזה ריח מפריע לו, ובסלבודקה היו אומרים - ראו גדלות האדם, שאפילו אם נמכר לעבד ריח רע עדיין הוא במדרגה שריח רע יחשב לו ליסורים.
כמדומה שספרו של הרב דב כ"ץ תנועת המוסר היה ונשאר הספר הבסיסי להבנת שיטות המוסר, בוודאי זו של סלבודקה. לאחרונה יצא הספר -למדנות, מוסר ואליטיזם :ישיבת סלבודקה מליטא לארץ ישראל, מאת שלמה טיקוצינסקי, ואף שם דברים מאירי עיניים בהסבר השיטה והדרך.
מלבד אלה נלע"ד שישנם קטעים מסוימים בכתבי תלמידים שיש בהם מעין תמצית ובסיס של השיטה, כך למשל השיחה הראשונה ב'מן הבאר' של הרב אלימלך בר שאול או נחלת יוסף לרות ב ד [על הכתוב ה' עמכם] ועוד.

Re: ספרי סלבודקא/קעלם/נבהרדוק

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 8:54 am
על ידי הרע במיעוטו
תרשום בחיפוש ספר את המילה "קלם" ותקבל הרבה ספרים שאינם קלם אך מבית מדרשה -ובתוכם הפניות רבות נוספות.

כמו כן תרשום בשם מחבר "דסלר" ותקבל תוצאות רבות לשיטת קלם -
(אין זה בעל המכתב מאליהו כי אם בן משפחתו שליט"א הנושא שם זהה )