עמוד 1 מתוך 1

ר' זלמן נתן קיסלגוף - סגן הרה"ר במוסקבה

פורסם: ה' פברואר 23, 2017 4:54 am
על ידי שף ויתיב
האם למישהו ידועים פרטים אודות ר' זלמן נתן קיסלגוף, שהיה סגנו של ר' יהודה לייב לוין?

Re: ר' זלמן נתן קיסלגוף - סגן הרה"ר במוסקבה

פורסם: ה' פברואר 23, 2017 6:46 am
על ידי מיללער

Re: ר' זלמן נתן קיסלגוף - סגן הרה"ר במוסקבה

פורסם: ה' פברואר 23, 2017 10:33 am
על ידי חלמישצור
הרב זלמן נתן הכהן קיסלגוף (קיסעלגאף). נולד בנובו וייטבסק שבפלך חרסון. נפטר כבן תשעים בשנת תשל"א.

היה סגן הרב הראשי למוסקבה, הרב יהודה ליב לוין (הם מונו יחד בתשי"ז והמינוי אושר ע"י המועצה לענייני הפולחנות ברוסיה), והעביר מדי יום שיעורים בבית הכנסת הגדול בעיר. לפני כהונתו במוסקבה כיהן באחת העיירות. חסיד חב"ד.

עסק בתורה מתוך דחק ובעיות בריאות, ברוסיה הקומוניסטית רודפת ישראל והתורה. המעיין יבחין כיצד למרות הקשיים העצומים והרדיפות הממשלתיות סיים במשך הזמן עם שומעי לקחו את הש"ס, הכיר גם את גיליונות "הדרום" באמריקה ועוד.

את ספרו, בו הדרנים ודררשות, קרא הוא עצמו "ברכת הזן" (ירושלים תשל"א), ורמז בזה את שמו, אולם המו"לים קראוהו "במיצר" על שם מצבו באותה העת. הספר הוברח בחלקים מבריה"מ והביאו לדפוס הרב שילה רפאל במוסד הרב קוק.

הרב קיסלגוף נפטר מספר שבועות לפני שהגיע אליו חזרה מירושלים ספרו המודפס.

Re: ר' זלמן נתן קיסלגוף - סגן הרה"ר במוסקבה

פורסם: ג' פברואר 28, 2017 6:54 pm
על ידי שף ויתיב
מהו המקור לכך שהיה חסיד חב"ד? אמנם ר' אהרן חזן כותב כך בספרו "המאבק והניצחון", אולם הדבר לא מסתבר מכמה וכמה טעמים. א) אף אחד לא מכיר את שמו בחב"ד. ב) ועיקר, במכתב הוא כותב אודות הזכות של נר החמישי שעמדה לו "שהיום הזה חוגגים חסידי חב"ד את שחרור הרבי האמצעי" (מזיכרון) מה שפשוט לא נכון, כל ילד חב"די יודע שאדמו"ר האמצעי השתחרר ביו"ד כסלו. הנר החמישי הינה פרשה אחרת לחלוטין.

Re: ר' זלמן נתן קיסלגוף - סגן הרה"ר במוסקבה

פורסם: ד' מרץ 01, 2017 11:55 am
על ידי חלמישצור
הרב שו"י, לא "כמה וכמה טעמים" כתבת אלא שניים. אכן מקורי היה בספרו של הרב חזן, אך לא רק שם. אציין גם לדבריו של הרב שילה רפאל, מהדיר את הספר, שכתב (בהקדמת הספר וגם במשכן רפאל, עמ' תנא) "הרב קיסלעגאף טבל בצעירותו במימיו המפכים של מעין החסידות". השכחה במכתב שנכתב בערוב ימיו, יכולה להיות מובנת גם ממצב הריחוק העצום שהיה שם מריח של יהדות וחסידות. ואולי מעולם לא היה חסיד במובן הקשוח של המושג. עוד אציין שהרב חזן ציין את העובדה הזו בהקשר המינוי לרבנות בתשי"ז. ניתן לשער שעם השנים הקשות ועם ההתפרדות של יראי ה' במדינת הרשע נתרחק למעשה המחבר מחב"דיות. לכן גם לא ציינתי זאת בכותרת העליונה עליו.

נוסיף כמה כתבות עליו (בחלקן תמונותיו):
הרבנים ה"צעירים" ברוסיה הסובייטית הגיעו לגיל השיבה http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=24956274
פירוש למישנה שנכתב ברוסיה הובא לישראל - ומותקן להדפסה (עורך כותרת הכתבה סבר שספר "הדרנים" הוא פירוש למשנה) http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=FAD21297
תרופות חינם מהולנד לרב ישיש במוסקווה http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=5048D22B
הרב קיסלגוף נפטר במוסקווה לפני חודשיים http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=44E43901
הרב ממוסקווה נפטר לפני שקיבל ספרו שהודפס בארץ http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=E6A6175F
הרב המוסקוואי שלא היה מוכן ללכת בתלם http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=21FECE00

Re: ר' זלמן נתן קיסלגוף - סגן הרה"ר במוסקבה

פורסם: ד' מרץ 01, 2017 5:27 pm
על ידי שף ויתיב
חלמישצור כתב:הרב שו"י, לא "כמה וכמה טעמים" כתבת אלא שניים. אכן מקורי היה בספרו של הרב חזן, אך לא רק שם. אציין גם לדבריו של הרב שילה רפאל, מהדיר את הספר, שכתב (בהקדמת הספר וגם במשכן רפאל, עמ' תנא) "הרב קיסלעגאף טבל בצעירותו במימיו המפכים של מעין החסידות". השכחה במכתב שנכתב בערוב ימיו, יכולה להיות מובנת גם ממצב הריחוק העצום שהיה שם מריח של יהדות וחסידות. ואולי מעולם לא היה חסיד במובן הקשוח של המושג. עוד אציין שהרב חזן ציין את העובדה הזו בהקשר המינוי לרבנות בתשי"ז. ניתן לשער שעם השנים הקשות ועם ההתפרדות של יראי ה' במדינת הרשע נתרחק למעשה המחבר מחב"דיות. לכן גם לא ציינתי זאת בכותרת העליונה עליו.

א. לא כתבתי את כל הטעמים, ישנם עוד. ב. "חסיד" היינו לאו דוקא חב"ד. ג. איפכא מסתברא, דוקא בשנים ההם נתקרבו יהודים יר"ש רבים לחב"ד מכיון שהם היו היהדות היחידה המאורגנת (לפי ערך) שם, ולדוגמה ניתן לציין את הרב חזן עצמו, שאף שהוא עצמו לא היה חב"דניק רוב צאצאיו הם כן חב"דניקים.